Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
LİMANLAR YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 31/10/2012 tarihli ve 28453 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Limanlar Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (k)
bendine “sıvılaştırılmış gaz boru hattı şamandırası veya platformu,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “şamandıralı tesisler,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesine aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir.
“(8) İdarece ihtiyaç duyulması halinde veya seyir
emniyetine ilişkin şartların ortadan kalkmış olması durumunda, kılavuz alma
ve bırakma noktaları veya kılavuzluk hizmeti uygulamaları, demir yerleri,
yaklaşım rotaları, trafik ayırım düzeni gibi seyir emniyetine yönelik
düzenlemeler Bakanlık tarafından belirlenir.
(9) Liman başkanlıkları idari sahasındaki sığlık,
batık, yarı batık ve kayalıkların tespit edilmesi ve markalanmasını
sağlamak, liman başkanlığının görevidir.”
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Kıyı tesislerine ve balık çiftliklerine
yanaşacak veya bu tesislerden ayrılacak 500 GT ve daha büyük tanker ve her
türlü tehlikeli madde taşıyan gemi ve deniz araçları, 1000 GT ve daha büyük
Türk Bayraklı gemi ve deniz araçları, 500 GT ve daha büyük yabancı bayraklı
gemi ve deniz araçları ile 1000 GT ve üzerindeki yabancı bayraklı ticari ve
özel yatlar kılavuz kaptan almak zorundadır. Yabancı bayraklı tüm askeri gemiler,
askeri olmayan kıyı tesislerine giriş ve bu tesislerden çıkışlarında
kılavuz kaptan almak zorundadır. Yakıt ikmali amacıyla demirde veya kıyı
tesisinde bulunan gemilere aborda olmak için yanaşıp ayrılan veya yapılacak
yakıt ikmali için yükünü almak üzere kıyı tesisine yanaşıp ayrılan 1000 GT
ve daha küçük yakıt ikmal gemileri kılavuz etap seyri olan liman
sahalarındaki etap seyirleri de dâhil olmak üzere, kılavuz kaptan almak
zorunda değildir.”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin ikinci
fıkrasının birinci cümlesine “İdare” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya
liman başkanı” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Liman sahalarına giriş ve bu sahadan çıkış
yapan gemi ve deniz araçları için kılavuz kaptan alma ve bırakma yerleri;
Ek-1’de yer alan koordinatlar olup, gemiler bu koordinatları merkez kabul
eden 5 gomina yarıçaplı daire dâhilinde kılavuz kaptan alabilir ya da
bırakabilir. Ek-1’de kılavuz kaptan alma ve bırakma yeri belirlenmeyen kıyı
tesislerinin ve balık çiftliklerinin kılavuz kaptan alma ve bırakma
koordinatları, her tesis için 1 deniz mili yarıçaplı daire üzerindeki seyir
emniyetine en uygun nokta olarak kabul edilir. Gerektiğinde İdarenin onayı
ile liman başkanlığınca kılavuz kaptan alma ve bırakma yerlerinde geçici
olarak değişiklik yapılabilir veya yeni yerler oluşturulabilir. Yapılan
değişiklik denizcilere ve ilgililere duyurulur.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Liman idari sahasında ve bitişik limanlar
arasında tehlikeli yükler; özel kaplar ve ambalajlar içerisinde, vagonlara
ve kamyonlara yüklenmiş olarak ve taşıyan ile taşıtan tarafından gerekli
emniyet tedbirleri alınmak kaydıyla; bu işlere tahsisli ve tehlikeli yük
kara taşıtlarının sürücüleri hariç olmak üzere üzerinde yolcu bulunmayan
gemi ve deniz araçları ile taşınır. Bu taşıma, liman başkanlığınca
belirlenen usul ve esaslara göre ve liman başkanlığınca uygun görülen
saatlerde yapılır.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesinin birinci
fıkrasının (ğ) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkranın (h)
bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“ğ) Kıyı tesisine yükleme/boşaltma amacıyla
yanaşacak gemi ve deniz araçlarının yanaşacağı rıhtım veya iskele boyu;
gemi boyundan en az %10 daha büyük olmak zorundadır. Bu tesislerdeki su
derinliği, yanaşacak gemilerin yüklü su çekiminden en az 0,5 metre fazla
olmak zorundadır. Tesislere bunun dışında yanaşmak isteyen ve boy koşullarını
sağlamayan gemiler liman başkanlığının yazılı onayına istinaden
yanaşabilirler. Bu tesislere yanaşacak gemilerin, deniz trafiğine ve
manevraya engel teşkil etmeme, emniyetli bağlama ve giriş ve çıkışların
emniyetli bir şekilde yapılması gibi liman başkanlığınca belirlenecek ilave
tedbirlere uymaları zorunludur.”
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin on yedinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“(17) Korunaklı deniz alanlarında toplu tonoz
sistemli bağlama düzenekleri veya demirleme ihtiyaçları gibi geçici
düzenlemeler, liman başkanlığınca İdareye bildirilir; İdare bu sistemlerin
uygunluğu ve işletme usul ve esaslarını belirler.”
“(20) Demirleme alanları ve izinli tesisler
dışındaki deniz alanlarında, koylarda, korunaklı alanlarda ve balık
çiftliklerinde her türlü gemi ve deniz araçlarının aynı bölgedeki kalış
süresi en fazla 15 gündür. Liman başkanının iznine tabi olmak koşulu ile bu
süre en fazla 15 gün daha uzatılabilir. Balık çiftliklerinde uzun süreli
kalmak isteyen yüzer araçlar, liman başkanlığından izin almak ve ilave
olarak belirlenecek seyir ve çevre emniyetine yönelik tedbirlere uymak
zorundadır. Yukarıda tanımlanan süre sonunda yüzer araçları kaldırma
sorumluluğu, liman başkanındadır.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 39 uncu maddesine on birinci
fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş ve sonraki fıkra buna
göre teselsül ettirilmiştir.
“(12) Türk karasuları ve içsularında seyreden veya
faaliyet gösteren her türlü gemi ve deniz araçlarından kaynaklanan ve 5312
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde tanımlanan olay veya kirlenme durumunda
liman başkanı tarafından ilgili gemi veya deniz aracına 5.000.000 TL’ye
kadar idari para cezası verilir.”
MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin 41 inci maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(4) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri
tehlikeli maddeler, Anadolu ve Avrupa yakaları arasında, özel kaplar ve
ambalajlar içinde, vagonlara ve kamyonlara yüklenmiş olarak, taşıyan ve
taşıtan tarafından gerekli güvenlik önlemleri alınarak, bu işe ayrılmış ve
tehlikeli yük kara taşıtlarının sürücüleri hariç olmak üzere üzerinde yolcu
bulunmayan araba vapuru, araba ferisi veya tren vapuru ile taşınabilir. Bu
taşıma, liman başkanlığınca belirlenen usul ve esaslara göre ve liman
başkanlığınca uygun görülen saatlerde yapılır.”
MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin 46 ncı maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“(4) Liman idari sahasında sahipsiz, terkedilmiş
veya atıl halde bulunan ya da hacizli gemiler hakkında aşağıdaki hükümler
uygulanır:
a) Liman başkanı tarafından, liman idari sahasında
sahipsiz veya terkedilmiş veya atıl halde bulunan ya da hacizli gemi veya
deniz aracı üzerinde incelemede bulunularak seyir, can, mal ve çevre
emniyeti veya güvenlik bakımından risk teşkil edip etmediğine dair tutanak
ile tespit yapılır.
b) Liman başkanının, (a) bendinde belirtilen
incelemesine istinaden risk tespit edilmesi durumunda, riskin derecesine
göre tüm masrafları gemi veya deniz aracı ilgililerine ait olmak üzere,
geminin bir başka yere nakli veya yakıtının tahliye edilmesi de dâhil olmak
üzere her türlü tedbiri almakla veya aldırmakla liman başkanı yetkili ve
görevlidir.
c) Liman başkanı, (a) bendinde belirtilen inceleme
neticesinde önemli risk teşkil ettiği tespit edilen gemi veya deniz aracı
hakkında ihtiyati veya kesin haciz kararı bulunması durumunda, 13/1/2011
tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 1386 ncı maddesinin ikinci
fıkrası hükümleri kapsamında 7 gün içinde geminin satışı için ilgili İcra
Hâkimliğine başvurur.
ç) Üzerinde ihtiyati veya kesin haciz kararı olan
ve personelsiz olarak bir yıldan uzun süre, personeli ile birlikte iki
yıldan uzun süre liman idari sahasında bekleyen gemi veya deniz aracının
seyir, can, mal ve çevre emniyeti veya güvenlik bakımından önemli risk
teşkil ettiği kabul edilir.”
MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğin Ek-1’inde yer alan İstanbul
Liman Başkanlığı başlıklı 1 inci maddenin A bölümü, Kocaeli Liman
Başkanlığı başlıklı 2 nci maddenin A bölümü, Tuzla Liman Başkanlığı
başlıklı 4 üncü maddenin A bölümü, İğneada Liman Başkanlığı başlıklı 9 uncu
maddenin A bölümü, Kefken Liman Başkanlığı başlıklı 11 inci maddenin A ve B
bölümleri, Karasu Liman Başkanlığı başlıklı 12 nci maddenin A ve B
bölümleri, Mersin Liman Başkanlığı başlıklı 15 inci maddenin A bölümü,
Botaş Liman Başkanlığı başlıklı 16 ncı maddenin A, B ve C bölümleri,
İskenderun Liman Başkanlığı başlıklı 17 nci maddenin A, B ve C bölümleri,
Aliağa Liman Başkanlığı başlıklı 33 üncü maddenin B bölümünün (ç) fıkrası,
Bodrum Liman Başkanlığı başlıklı 34 üncü maddenin A bölümü, Datça Liman
Başkanlığı başlıklı 36 ncı maddenin A bölümü, Fethiye Liman Başkanlığı
başlıklı 38 inci maddenin A bölümü, Göcek Liman Başkanlığı başlıklı 40 ıncı
maddenin A bölümü, Güllük Liman Başkanlığı başlıklı 41 inci maddenin A
bölümü, Kuşadası Liman Başkanlığı başlıklı 42 nci maddenin A bölümü,
Marmaris Liman Başkanlığı başlıklı 43 üncü maddenin A bölümü, Finike Liman
Başkanlığı başlıklı 46 ncı maddenin A bölümü, Kaş Liman Başkanlığı başlıklı
47 nci maddenin A bölümü, Samsun Liman Başkanlığı başlıklı 49 uncu maddenin
A bölümü, Gerze Liman Başkanlığı başlıklı 55 inci maddenin A bölümü, Ünye
Liman Başkanlığı başlıklı 59 uncu maddenin A ve B bölümü ile Karataş Liman
Başkanlığı başlıklı 69 uncu maddenin A bölümü ekteki şekilde değiştirilmiş,
Finike Liman Başkanlığı başlıklı 46 ncı maddenin B bölümüne ekteki (ç)
fıkrası eklenmiş ve Kaş Liman Başkanlığı başlıklı 47 nci maddenin B bölümünün
(ç) fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 13 – Aynı Yönetmeliğin Ek-2’sinde yer alan İstanbul
Liman Başkanlığı haritası, Kocaeli Liman Başkanlığı haritası, Tuzla Liman
Başkanlığı haritası, İğneada Liman Başkanlığı haritası, Kefken Liman
Başkanlığı haritası, Karasu Liman Başkanlığı haritası, Mersin Liman
Başkanlığı haritası, Botaş Liman Başkanlığı haritası, İskenderun Liman
Başkanlığı haritası, Aliağa Liman Başkanlığı haritası, Bodrum Liman
Başkanlığı haritası, Datça Liman Başkanlığı haritası, Fethiye Liman
Başkanlığı haritası, Göcek Liman Başkanlığı haritası, Güllük Liman
Başkanlığı haritası, Kuşadası Liman Başkanlığı haritası, Marmaris Liman
Başkanlığı haritası, Finike Liman Başkanlığı haritası, Kaş Liman Başkanlığı
haritası, Samsun Liman Başkanlığı haritası, Gerze Liman Başkanlığı
haritası, Ünye Liman Başkanlığı haritası ve Karataş Liman Başkanlığı
haritası ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 14 – Aynı Yönetmeliğin Ek-3’ünün Nemrut Koyu Trafik
Ayırım Düzeni başlıklı 5 inci maddesi ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 15 – Aynı Yönetmeliğin Ek-4’ünde yer alan Nemrut
Körfezi Trafik Ayırım Düzeni ve Pilot Mevkileri haritası ekteki şekilde
değiştirilmiştir.
MADDE 16 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 17 – Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
31/10/2012
|
28453
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
27/2/2013
|
28572
|
2-
|
28/4/2013
|
28631
|
3-
|
6/8/2013
|
28730
|
4-
|
22/10/2013
|
28799
|
5-
|
26/7/2014
|
29072
|
6-
|
20/10/2015
|
29508
|
7-
|
3/8/2016
|
29790
|
Eki için tıklayınız.
|