Türkiye Atom Enerjisi Kurumundan:
NÜKLEER SANTRALLERİN YAPI DENETİMİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; nükleer santrallerin nükleer güvenlik ilkeleriyle
uyumlu ve ilgili mevzuat ve standartlara uygun olarak kurulması amacıyla
Kurucu tarafından yaptırılacak denetimler ve bu denetimleri yürütecek
nükleer yapı denetimi kuruluşlarının yetkilendirilmesine ilişkin usul ve
esaslar ile tarafların görev ve sorumluluklarını ve nükleer yapı denetimi
kuruluşu ile Kurucu arasında akdedilecek hizmet sözleşmesinin kapsamını
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; kurulacak veya tadil edilecek
nükleer santrallerin sahalarında bulunan tüm yapı, sistem ve bileşenlerin
saha içi ve dışındaki imalat, inşaat ve montaj faaliyetlerine uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik; nükleer santrallere yönelik olarak
hazırlanmış olup diğer nükleer tesislere dereceli yaklaşım esas alınarak
uygulanır.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik;
9/7/1982 tarihli ve 2690 sayılı Türkiye
Atom Enerjisi Kurumu Kanununun ek 1 inci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Dereceli yaklaşım: Düzenleyici gereklerin;
faaliyetin özellikleri, radyasyona maruz kalma olasılığı ve maruz kalınan
radyasyonun büyüklüğü ile orantılı bir yaklaşımla karşılanmasını,
b) Güvenlik kültürü: Bireylerin ve kuruluşların
radyasyondan korunma ve güvenlik konularına önemleri derecesinde gereken
özen ve dikkatin gösterilmesine öncelik veren nitelik ve davranışlarını,
c) ISO: Uluslararası Standardizasyon Kuruluşunu,
ç) Kurucu: Nükleer santral kurmak üzere Kurum
tarafından tanınmış ve lisans almış olan tüzel kişiliği,
d) Kurum: Türkiye Atom Enerjisi Kurumunu,
e) Lisanslamaya esas düzenlemeler: Nükleer güvenlik
ve emniyetin sağlanması konusunda ilgili nükleer santral için Kurum
tarafından onaylanan mevzuat, kılavuz ve standartları,
f) Nükleer güvenlik açısından önemli yapı, sistem
ve bileşenler: Arızalanmaları durumunda nükleer santral çalışanlarının ve
halkın normalin üzerinde radyasyona maruz kalmalarına sebep olabilecek veya
beklenen işletme olaylarının kazalara dönüşmesini engelleyen veya kazaların
sonuçlarını hafifleten yapı, sistem ve bileşenleri,
g) Nükleer yapı denetimi kuruluşu: Nükleer santral
sahalarında bulunan tüm yapı, sistem ve bileşenlerin imalat, inşaat ve
montaj faaliyetlerinin denetimini yapmak üzere bu Yönetmelik hükümlerine
göre Kurum tarafından yetkilendirilmiş tüzel kişiliğe sahip yerli ve/veya
yabancı kuruluşu,
ğ) Yapı denetimi: Nükleer santrallerin sahalarında
bulunan tüm yapı, sistem ve bileşenlerin saha içi ve dışındaki imalat,
inşaat ve montaj faaliyetlerinin denetlenmesini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel İlkeler, Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Genel
ilkeler
MADDE 5 – (1) Nükleer santrallerin nükleer güvenlik
ilkeleriyle uyumlu ve ilgili mevzuat ve standartlara uygun olarak kurulması
amacıyla; Kurucu tarafından nükleer yapı denetimi kuruluşlarına denetim
yaptırılır. Yaptırılan bu denetimler, Kurumun düzenleyici denetimleri
yerine geçmez.
(2) Nükleer santrallerin inşaat, imalat ve montaj
faaliyetleri, bu faaliyetlerin denetimini yürütecek nükleer yapı denetimi
kuruluşu ile Kurucu arasında hizmet sözleşmesi imzalanıp Kuruma sunulmadan
başlatılamaz.
(3) Nükleer yapı denetimi kuruluşu olmak için bu
Yönetmelikle belirlenen esaslara göre Kuruma başvuruda bulunmak ve yetki
belgesi almak gerekir.
(4) Nükleer yapı denetim kuruluşları Kurumdan almış
oldukları yetkinin kapsamına uygun alanlarda ve yetki koşulları
çerçevesinde denetim işleri yapabilirler.
(5) Kurum tarafından nükleer yapı denetimi
kuruluşlarına verilen yetkiler paylaşılamaz ve devredilemez.
(6) Bir nükleer santralin tasarımında,
projelendirilmesinde ya da yapımında görev alan kuruluş veya çalışanları
ile Kurucu ve çalışanları, aynı tesiste nükleer yapı denetimi kuruluşu ya
da bunların personeli olarak görev alamazlar.
Kurucunun
sorumlulukları
MADDE 6 – (1) Kurucu nükleer santrallere ilişkin
faaliyetlerin ilgili mevzuata uygun olarak yürütülmesinden münhasıran ve
kusursuz olarak sorumludur. Kurucunun münhasır ve kusursuz sorumluluğu
yapı, sistem ve bileşenlerin imalat, inşaat ve montaj faaliyetlerinin idari
ve fenni mesuliyetini, denetim sorumluluğunu ve etüt ve proje müellifliğini
de kapsar.
(2) Kurucu;
a) Nükleer santralin projelerini onaylamaktan,
b) Yapı, sistem ve bileşenlerin nükleer güvenlik
açısından önemli olup olmadığını güvenlik sınıflandırmalarını esas alarak
belirlemekten,
c) İmalat, inşaat ve montajı yapılan yapı, sistem
ve bileşenleri kabul etmekten,
sorumludur.
(3) Kurucu, bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetlerle ilgili olarak kamu idarelerinden alınması gereken izin, onay,
lisans, ruhsat ve benzeri işlemlere ilişkin belgeleri almaktan sorumludur.
(4) Nükleer santrale ait etüt ve
projelerin herhangi bir kamu idaresi ve nükleer yapı denetimi kuruluşları
tarafından görülmüş ve/veya onaylanmış olması ya da faaliyete izin, lisans,
ruhsat ve benzeri yetkiler verilmesi veya faaliyetin kamu idareleri ya da
nükleer yapı denetimi kuruluşları tarafından denetlenmesi Kurucunun
sorumluluğunu azaltmaz, ortadan kaldırmaz ve kamu idarelerini ve nükleer
yapı denetimi kuruluşlarını bu sorumluluğa ortak etmez.
(5) Bu Yönetmelik kapsamındaki sorumluluklar
nükleer santralin yer lisansının alınmasından işletmeden çıkarılmasının
tamamlanmasına kadar devam eder.
(6) Kurucu, yapı, sistem ve bileşenlerin denetimini
yapmak üzere nükleer yapı denetimi kuruluşları ile hizmet sözleşmesi
imzalar, sözleşmeyi ve sözleşme değişikliklerini otuz gün içinde Kuruma
bildirir.
(7) Kurucu, nükleer yapı denetimi kuruluşu
tarafından tespit edilen ve kendisine bildirilen uygunsuzluk ve eksiklikleri
giderir.
(8) Kurucu veya tedarikçileri nükleer yapı denetimi
kuruluşunun bu Yönetmelik kapsamındaki yetkilerini kullanmasını veya görev
ve sorumluluklarını yerine getirmesini engelleyici, zorlaştırıcı ya da
yönlendirici nitelikte tutum içerisine giremez.
(9) Kurucu, kurucusu olduğu nükleer santral için
gerekli yapı denetim hizmetlerini yürütebilecek uygun nükleer yapı denetimi
kuruluşunu işin kapsam ve niteliğini dikkate alarak seçmekle sorumludur.
(10) Bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerin
yürütülmesi sırasında iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması için, Kurucu
tarafından konu ile ilgili mevzuatta belirtilen hususlar yerine getirilir,
uygun iş sağlığı ve güvenliği tedbirleri alınır ve Kurucunun
tedarikçilerine gereken tedbirler aldırılır.
(11) Kurucu, bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetlerin yürütülmesi sırasında faal olan tüm tedarikçilerini, nükleer
yapı denetimi kuruluşunun denetimler sırasındaki görev, yetki ve
sorumlulukları ile uygulayabileceği yaptırımlar konusunda bilgilendirir.
(12) Kurucu, sahada birden fazla nükleer yapı
denetimi kuruluşunun çalışması durumunda bu kuruluşların bu Yönetmelikte
düzenlenen ilke ve sorumluluklar çerçevesinde yetki ve denetim sınırlarının
dağılımını açık bir şekilde belirleyerek uyum içinde çalışmasını sağlamakla
yükümlüdür.
Nükleer
yapı denetimi kuruluşunun görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 7 – (1) Nükleer yapı denetimi kuruluşunun nükleer
santrallerin yapı denetimine ilişkin görev, yetki ve sorumlulukları Kurucu
ile hizmet sözleşmesi imzalaması ile başlar.
(2) Nükleer yapı denetimi kuruluşu, bu Yönetmelikle
düzenlenen yapı denetimine ilişkin işlemleri lisanslamaya esas
düzenlemelere uygun olarak ve Kurucu tarafından onaylanmış olan uygulama
projelerini esas alarak yürütür.
(3) Nükleer yapı denetimi kuruluşu, hizmet
sözleşmesi kapsamında gerçekleştireceği yapı denetim işlerinde gerçek ya da
tüzel kişilerden hizmet alabilir. Laboratuvar
hizmetleri hariç olmak üzere alınan hizmetlerin toplam bedeli hizmet
sözleşmesi bedelinin %30’unu geçemez. Dışarıdan alınan hizmetin
kalitesinden nükleer yapı denetimi kuruluşu sorumludur.
(4) Nükleer yapı denetimi kuruluşu, gerektiğinde,
fiili muayene ve ölçüm faaliyetleri için uygun yerlerde laboratuvarlar
kurar veya Kurucu ya da Kurucunun tedarikçileri ile bağlantısı olmayan laboratuvarlardan hizmet alır. Bu laboratuvarların
(TS) EN ISO/IEC 17020 ve/veya ISO/IEC 17025 standardına uygunluk belgesine
sahip olması gerekir.
(5) Nükleer yapı denetimi kuruluşu, tuttuğu tüm
kayıtları, raporları ve diğer belgeleri saklamak üzere sahada bir arşiv
oluşturur ve bunları Kurumun erişimine açık tutar. Nükleer yapı denetimi
kuruluşu bu arşivi denetim hizmetinin sürdürülememesi veya sonlanması
üzerine Kurucuya devreder.
(6) Nükleer yapı denetimi kuruluşu, yapı denetim
hizmetlerinin kalitesinden ve bu kaliteyi garanti altına alan sistemin
etkinliğinin sağlanmasından sorumludur. Ancak bu sorumluluk, hizmeti alan
Kurucunun sorumluluğunu azaltmaz veya ortadan kaldırmaz.
(7) Nükleer yapı denetimi kuruluşu personelinin
güvenlik kültürüne sahip olmasını temin eder.
(8) Nükleer yapı denetim kuruluşu, insan kaynakları
yönetimi kapsamında güvenilir personel istihdamını garanti altına alan
mekanizmalar oluşturur.
Kurumun görev,
yetki ve sorumlulukları
MADDE 8 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki bütün faaliyetler
Kurumun düzenleyici denetimine tabidir. Kurum düzenleyici denetimlerini,
dereceli yaklaşım çerçevesinde ve ilgili düzenlemeler uyarınca
gerçekleştirir.
(2) Kurum, bu Yönetmelik kapsamındaki görev ve
sorumlulukların etkin ve verimli bir şekilde yerine gelip gelmediğini
düzenleyici denetimler aracılığıyla izler.
(3) Kurum, düzenleyici denetimleri sırasında
Kurucunun ve nükleer yapı denetim kuruluşunun bu Yönetmelik kapsamındaki
görev ve sorumluluklarını yerine getirmediğini saptaması halinde bu
Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat uyarınca yaptırım uygular.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yapı Denetimi İşleri
Yapı
denetimi işleri
MADDE 9 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
ilgili faaliyetin başlamasından önce yapı, sistem ya da bileşenlerin
denetimi işlerini lisanslamaya esas düzenlemeler kapsamında yürütebilecek
beceri ve yeterlilikte bir veya birden fazla nükleer yapı denetimi kuruluşu
ile Kurucu arasında hizmet sözleşmesi imzalanır.
(2) Herhangi bir sebeple yapı denetimi hizmetinin
sürdürülememesi durumunda, denetlenen faaliyet, Kurucu tarafından gerekli
tedbirler alınarak durdurulur ve durum ivedi olarak Kuruma yazılı olarak
bildirilir.
(3) Yapı denetimleri ilgili yapı, sistem veya
bileşenin nükleer güvenlik açısından önemine göre 11 inci veya 12 nci maddelerdeki hususları kapsar.
Yapı
denetiminin gerçekleştirilmesi
MADDE 10 – (1) Nükleer yapı
denetimi kuruluşu, bu Yönetmelik kapsamına giren faaliyetler ile ilgili uygulama
projelerini faaliyet başlamadan önce inceler ve faaliyetin önemi, geri
dönülmesinin zorluğu, imalat, inşaat ya da montaj sonrasında kontrolün
zorluğu gibi hususları da dikkate alarak denetim işlerini planlar,
oluşturduğu denetim planlarını ve plandaki değişiklikleri Kuruma ve
Kurucuya bildirir.
(2) Nükleer yapı denetimi kuruluşu uygulama
projelerini incelerken bir eksiklikle karşılaşması halinde bunları Kurucuya
bildirir.
(3) Nükleer yapı denetimi
kuruluşu, nükleer santral sahalarında bulunacak tüm yapı, sistem ve
bileşenlerin inşaat, imalat ve montaj faaliyetlerini; kayıt ve
dokümantasyonun incelenmesi, gözetim, izleme, tetkik, fiili muayene ve
ölçümlerin yapılması veya yaptırılması ile tesis yönetimi ve personeliyle
görüşme tekniklerini kullanarak sürekli olarak denetler ve sonuçlarını
izlenebilir olarak kayıt altına alır.
(4) Nükleer yapı denetimi
kuruluşu yaptığı denetim işlerinin sonucunda tespit ettiği tüm uygunsuzluk
ve eksiklikleri Kurucuya rapor eder ve süreci takip ederek Kurucu
tarafından bu uygunsuzluk ve eksikliklerin giderilmesini sağlar, gerekli
görürse uygunsuzluk ve eksiklikler giderilinceye kadar uygunsuzluk ve
eksiklik tespit edilen faaliyeti durdurur, giderilmesi durumunda
durdurulmuş faaliyetin devamına izin verir. Yapı denetim kuruluşunun bu yetkileri hizmet
sözleşmesinde hükme bağlanır.
(5) Nükleer yapı denetimi kuruluşu faaliyetleri
durdurma ve devam ettirme ile ilgili kararlarını ivedilikle Kuruma bildirir.
Nükleer
güvenlik açısından önemli yapı, sistem ve bileşenlerin denetimi
MADDE 11
– (1) Nükleer santral sahalarında
bulunacak nükleer güvenlik açısından önemli tüm yapı, sistem ve
bileşenlerin imalat, inşaat ve montaj faaliyetlerinin denetiminde Kurumdan
bu kapsamda yetki belgesi almış nükleer yapı denetimi kuruluşları denetim
hizmeti verebilir.
(2) Nükleer yapı denetimi
kuruluşu denetim hizmetini yürütürken lisanslamaya esas düzenlemeler ile bu
konudaki düzenleyici gerekleri, yapı, sistem ve bileşenlerin güvenlik için
önemini, tedarikçilerin yetkinliğini ve deneyimlerini, türünün ilk örneği
bir imalat, inşaat ve montaj işinin var olup olmamasını, faaliyetin
karmaşıklığını ve bu faaliyet için gerekli deneyimi dikkate alarak dereceli
yaklaşım uygular.
(3) Nükleer yapı denetimi kuruluşu denetimleri
sırasında;
a) İmalat, inşaat ve montaj işlerini gerçekleştiren
çalışanların güvenlik kültürüne sahip olduğunu,
b) İmalat, inşaat ve montaj öncesi hazırlıkları,
c) Çalışma ortamının ve çevresel şartların iş
yapmaya uygunluğunu,
ç) Personel erişim kontrolünün ilgili prosedürlere uygun olarak yapıldığını,
d) Kullanılan malzemenin uygunluğunu,
e) İmalat, inşaat ve montajın uygulama projelerine
ve ilgili prosedürlere uygun olarak yapıldığını,
f) İmalat, inşaat ve montajın uygun kalitede
yapıldığını,
g) İmalat, inşaat ve montajın yürütüldüğü çalışma
ortamlarında yabancı malzeme kontrolünün uygun şekilde yapıldığını,
ğ) Tedarikçilerin hizmetlerinin kalitesini garanti
altına alan sistemin uygunluğunu,
h) İmalat, inşaat ve montaj sırasında kullanılan
ölçüm cihazlarının kalibrasyonunun yapıldığını,
ı) İmalat, inşaat ve montaj sırasında kullanılan
parçaların izlenebilirliğine ilişkin olarak uygun işaretleme ve
etiketlemenin yapıldığını,
i) Tasarım değişikliklerinin ilgili kayıtlar
tutularak projelere yansıtıldığını,
j) Uygunsuzlukların giderildiğini,
k) Yaşlanma yönetimine ilişkin faaliyetlerin ilgili
prosedürlere uygun olarak yürütüldüğünü,
l) Malzeme ve eşyaların prosedürlere
uygun olarak taşındığını, teslim alındığını, depolandığını, korunduğunu ve
bakımının yapıldığını,
m) Çalışanların yeterliliğini ve ilgili standardı
gereği sertifikalı personel tarafından yürütülmesi gereken imalat, inşaat
ve montaj faaliyetlerinin sertifikalı personel tarafından yapıldığını,
n) Kendisinin veya Kurucunun gerek gördüğü diğer
ilave hususları,
kontrol eder.
Nükleer
güvenlik açısından önemli olmayan yapı, sistem ve bileşenlerin denetimi
MADDE 12
– (1) Nükleer santral sahalarında
bulunacak nükleer güvenlik açısından önemli olmayan yapı, sistem ve
bileşenlerin imalat, inşaat ve montaj faaliyetlerinin denetiminde Kurumdan
yetki belgesi almış nükleer yapı denetimi kuruluşları denetim hizmeti
verir.
(2) Nükleer yapı denetimi kuruluşu denetimleri
sırasında;
a) İmalat, inşaat ve montaj öncesi hazırlıkları,
b) Çalışma ortamının ve çevresel şartların iş
yapmaya uygunluğunu,
c) Kullanılan malzemenin uygunluğunu,
ç) İmalat, inşaat ve montajın projeye ve prosedürlere uygun olarak yapıldığını,
d) İmalat, inşaat ve montajın uygun kalitede
yapıldığını,
e) Tasarım değişikliklerinin ilgili kayıtlar
tutularak projelere yansıtıldığını,
f) Uygunsuzlukların giderildiğini,
g) Kendisinin veya Kurucunun gerek gördüğü diğer
ilave hususları,
kontrol eder.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Nükleer Yapı Denetimi Kuruluşlarının Nitelikleri ve
Yetkilendirilmesi
Nükleer
yapı denetimi kuruluşlarının nitelikleri
MADDE 13
– (1) Nükleer yapı denetimi
kuruluşları, ISO 9001 veya eşdeğeri bir kalite yönetim sistemine sahip
olmak zorundadır.
(2) Bu sistem içerisinde insan kaynakları yönetimi
ve denetim süreci ayrıntılı olarak tanımlanmış olmak zorundadır.
(3) Nükleer yapı denetimi kuruluşunun insan
kaynakları yönetimi süreci;
a) Proje yönetimine yönelik tam zamanlı personel
istihdam edilmesini,
b) Denetim personeli olarak denetim yapacağı alanda
en az üç yılı denetim olmak üzere beş yıl deneyimli personel
çalıştırılmasını,
c) İş yükü değişimlerine hızlı yanıt verecek
esneklikte bir yapıyı,
ç) Personelin görevini yapmasına engel bir sağlık
sorununun olmadığının tespitini,
d) İlgili standardı gereği sertifikalı personel
tarafından yürütülmesi gereken denetim faaliyetlerinde sertifikalı personel
istihdamını,
öngören prosedürlere sahip olmak zorundadır.
(4) Nükleer yapı denetimi kuruluşunun denetim
süreci;
a) Denetimlerin nasıl yapılacağına ilişkin genel prosedürleri,
b) Denetim sürecinde tutulacak kayıtları ve
formları,
c) Yapı, sistem ve bileşenlerin denetimlerine özgü
ayrıntılı prosedürleri,
içermek zorundadır.
(5) Kurucu, bu niteliklerle çelişmemek koşuluyla
nükleer yapı denetimi kuruluşundan beklenen ilave gerekler tanımlayabilir.
Nükleer
yapı denetimi kuruluşlarının yetkilendirme başvurusu ve istenen belgeler
MADDE 14
– (1) Nükleer santraller için yapı
denetimi hizmeti vermek isteyen kuruluşlar Kurumdan yetki alır. Kuruluşlar
yetki almak için başvuru dilekçesine aşağıda belirtilen belgeleri ekleyerek
Kuruma başvurur.
a) Kuruluşun aktif ve kayıtlı ticari faaliyet
yürüttüğünü gösterir resmi belgeler,
b) Kuruluşu temsile yetkili kişileri gösteren
belgeleri ile bu kişilerin yetkili makamlarca onaylı imza beyannamesi veya
sirküleri,
c) Kuruluşun organizasyon yapısı, teknik kapasitesi
ve insan kaynaklarına ilişkin bilgiler ile yapı denetimi konusunda geçmiş
tecrübesini içeren bir rapor,
ç) Kurum internet sitesinde yayımlanan yetki
kapsamına ilişkin form,
d) Kuruluşun talep etmiş olduğu yetki kapsamında 13
üncü maddede belirtilen niteliklere sahip olduğunu gösteren;
1) Kuruluşun uluslararası düzeyde geçerli bir
kalite yönetim sistem belgesi,
2) Türk Akreditasyon Kurumundan alınan, kalite
yönetim sistem belgesinin Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite
edilen belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Akreditasyon Forumu
Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan akreditasyon kurumlarınca
akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenmiş olduğunu
gösterir yazı,
3) Kalite yönetim sistemi dokümanlarından insan
kaynakları yönetimi ve denetim süreçlerine ilişkin belge ve prosedürler,
e) Kuruluşun varsa yapı, sistem ve bileşenlerin
denetimine ilişkin olarak diğer ülkelerin düzenleyici kurumlarından almış
olduğu yetki belgeleri,
f) Kuruluşun güvenilir personel istihdam edeceğine
dair yazılı beyanı,
g) 26/5/2002 tarihli ve
24766 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Türkiye Atom
Enerjisi Kurumu Başkanlığı Mal ve Hizmet Üretimi ve Yayın Gelirleri
Yönetmeliği kapsamında belirlenen mal ve hizmet üretim türleri ücret
listesinde yer alan hizmet bedelinin ödendiğine ilişkin banka dekontu.
(2) Kurum gerekli gördüğü takdirde kuruluşlardan
ilave belgeler talep edebilir.
Başvurunun
değerlendirilmesi
MADDE 15
– (1) Başvuru, istenilen
belgelerdeki bilgiler dikkate alınarak kuruluşların yetki almak için başvurdukları
yapı denetimi faaliyetini gerçekleştirebilme yeterliliği açısından otuz
işgünü içerisinde değerlendirilir. Gerektiğinde bu süre, Kurum tarafından
uzatılabilir ve süre uzatımı başvuru sahibi kuruluşa yazılı olarak
bildirilir. Kurum, başvurunun değerlendirilmesi aşamasında gerekli görmesi
halinde nükleer yapı denetimi kuruluşunun faaliyet gösterdiği ofis ve
benzeri yerlerde inceleme veya denetim yapabilir. Değerlendirme veya
denetim sonucunda eksiklik, uygunsuzluk veya yetersizlik gibi sorunların tespit
edilmesi durumunda başvuruyu yapan kuruluştan Kurum tarafından belirlenen
bir süre içerisinde bu sorunların giderilmesi istenir. Bu sürede sorunların
giderilememesi durumunda, kuruluşun yazılı talebi ve Kurumun uygun bulması
halinde bu süre bir kez uzatılabilir. Bu süreç sonunda sorunların giderilememesi
halinde başvuru reddedilir ve yetkilendirme hizmet bedeli iade edilmez.
Nükleer
yapı denetimi kuruluşu yetki belgesi
MADDE 16
– (1) Kurum tarafından yapılan
değerlendirme ve inceleme sonucunda başvurusu uygun bulunan kuruluşa yetki
kapsamı belirlenerek nükleer yapı denetimi kuruluşu yetki belgesi verilir.
(2) Nükleer yapı denetimi kuruluşu yetki belgesi
beş yıllık bir dönem için verilir.
(3) Verilen yetkinin kapsamını da içeren yetki
koşulları, nükleer yapı denetimi kuruluşu yetki belgesinin bütünleyici eki
olarak kuruluşa verilir.
Yetki
belgesinin yenilenmesi
MADDE 17
– (1) Geçerlilik süresi sonunda
yetki belgesini yenilemek isteyen kuruluşlar, ekinde 26/5/2002
tarihli ve 24766 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren
Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Başkanlığı Mal ve Hizmet Üretimi ve Yayın
Gelirleri Yönetmeliği kapsamında belirlenen mal ve hizmet üretim türleri
ücret listesinde yer alan belge yenileme hizmet bedelinin ödendiğine
ilişkin banka dekontu olan bir dilekçe ile mevcut yetki belgesinin
geçerlilik süresinin bitiminden en az iki ay önce Kuruma başvurur. Kuruluş,
yetki başvurusu ile verdiği belgelerde değişiklik olması halinde bu
belgelerin güncel hallerini de dilekçesine ekler.
(2) Başvurusu uygun bulunan kuruluşların yetki
belgesi beş yıl süre ile yenilenir. Uygun bulunmayan başvurular reddedilir
ve belge yenileme hizmet bedeli iade edilmez.
(3) Zamanında belge yenilemeye başvurmayan
kuruluşlar belge yenileme haklarını kaybederler. Ancak, bu Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde yeniden yetki belgesi almak için başvurabilirler.
(4) Kurucu ile sözleşme imzalamış bir nükleer yapı
denetim kuruluşu, yetki belgesinin yenilenmemesi durumunda yetki belgesinin
geçerlilik süresi sonrasında yapı denetimi işleri yapamaz.
Yetki
kapsamının genişletilmesi
MADDE 18
– (1) Yetki kapsamında değişiklik
yapmak isteyen nükleer yapı denetim kuruluşları, başvuru dilekçesine
aşağıda belirtilen belgeleri ekleyerek Kuruma başvurur:
a) Yetki kapsamına alınmak istenen denetim işleri
için 14 üncü maddede belirtilen belgelerden yenilenmesi gereken ve/veya
eklenenler,
b) 26/5/2002 tarihli ve
24766 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Türkiye Atom
Enerjisi Kurumu Başkanlığı Mal ve Hizmet Üretimi ve Yayın Gelirleri
Yönetmeliği kapsamında belirlenen mal ve hizmet üretim türleri ücret
listesinde yer alan kapsam genişletme hizmet bedelinin ödendiğine dair
banka dekontu.
(2) Geçerlilik süresinin bitimine altı aydan kısa
süre kalmış yetki belgeleri için kapsam genişletme başvurusu yapılamaz.
(3) Kapsam genişletme başvurusu, Kurum tarafından
otuz işgünü içerisinde değerlendirilir. Gerektiğinde bu süre, Kurum
tarafından uzatılabilir ve süre uzatımı başvuru sahibine yazılı olarak
bildirilir.
(4) Yapılan değerlendirme ve inceleme sonucunda
başvurunun uygun bulunmaması veya kapsam genişletme başvurusu
değerlendirilirken yetki belgesinin başka bir nedenle geçerliliğini
yitirmesi durumunda başvuru reddedilir ve kapsam genişletme hizmet bedeli
iade edilmez.
(5) Yapılan değerlendirme ve inceleme sonucunda
uygun bulunan başvurular için yetki kapsamı genişletilir.
Yetki
koşulları
MADDE 19
– (1) Nükleer yapı denetimi
kuruluşu, yetki belgesinin geçerlilik süresi boyunca, Kurum tarafından
yetki ile birlikte verilen yetki koşullarına uyar.
(2) Nükleer yapı denetimi kuruluşu, yetki
belgesinin geçerliliği süresince Kurumun nükleer güvenlik denetimlerine
tabidir.
(3) Nükleer yapı denetimi kuruluşu, yetki
koşullarının değiştirilmesini gerektirecek organizasyon yapısı ve teknik
kapasitesine ilişkin her türlü değişikliği Kuruma bildirir.
Denetimler
MADDE 20
– (1) Kurum, 13/9/2007
tarihli ve 26642 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Nükleer Güvenlik
Denetimleri ve Yaptırımları Yönetmeliği hükümlerinde belirtilen
düzenlemeler çerçevesinde nükleer yapı denetimi kuruluşu olmak üzere
başvuran veya yetkilendirilen kuruluşları denetler.
(2) Denetlenen kuruluş, Kurum tarafından kuruluşa
yapılacak denetimlerin planlandığı şekilde ve aksatılmadan tamamlanabilmesi
için gerekli her türlü tedbiri alır. Denetlenen kuruluş, ofis ve diğer
yerlerini, ilgili belge ve kayıtlarını Kurum denetçilerinin erişimine açar
ve talep edilmesi durumunda bunların kopyalarını paylaşır.
(3) Nükleer güvenlik denetimlerinin
gerçekleştirilebilmesi için, denetlenen kuruluş gerekli olan tüm dokümanların
Türkçe veya İngilizce bir kopyasını ilgili denetim yerinde hazır
bulundurur.
(4) Denetimlerin aksatılmadan
gerçekleştirilebilmesi ve gerekli iletişimin sağlanabilmesi için denetlenen
kuruluş, gerekiyorsa Türkçe veya İngilizce çeviri yapabilen tercüman veya
personelin denetim esnasında hazır bulundurulmasını sağlar.
Yaptırımlar
MADDE 21
– (1) Kurum, bu Yönetmelik
hükümlerinin ihlali çerçevesinde karar vereceği yaptırımlarda, ihlalin
nükleer güvenlik açısından önemini, aciliyetini
ve ciddiyetini dikkate alır.
(2) Nükleer yapı denetimi kuruluşunun bu Yönetmelik
kapsamındaki işleri yürütürken;
a) Taşıması gereken şartlardan en az birini artık
taşımadığının anlaşılması,
b) Kurum tarafından yapılan değerlendirme veya
denetim faaliyetlerinde uygunsuzlukların belirlenmesi,
durumunda, kuruluşa belirli bir süre tanınarak ilgili
uygunsuzluğun giderilmesi istenir. Bu süre içinde düzeltici ve önleyici
faaliyetlerle uygunsuzluğun giderilememesi halinde kuruluşa verilen yetki
iptal edilebilir.
(3) Kurumun denetimleri sırasında kuruluşun
işbirliği yapmaması, istenen bilgi ve dokümanları sunmaması ya da
belgelerde tahrifat yapıldığının veya yanlış bilgilendirme yapıldığının
saptanması halinde Kurum, verilen yetkiyi iptal eder.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hizmet Sözleşmesi
Hizmet
sözleşmesinin esasları
MADDE 22
– (1) Nükleer santrallerin yapı
denetimi Kurucu ile nükleer yapı denetimi kuruluşu arasında imzalanan
hizmet sözleşmesi ile gerçekleştirilir. Kurucu birden fazla nükleer yapı
denetimi kuruluşu ile sözleşme imzalayabilir, bu durumda her bir nükleer
yapı denetimi kuruluşunun yetki ve denetim sınırları sözleşmelerinde açıkça
belirtilir.
Hizmet
sözleşmesinin kapsamı
MADDE 23
– (1) Kurucu ile nükleer yapı
denetimi kuruluşu arasında imzalanacak hizmet sözleşmesinde aşağıdaki
hususlara ilişkin hükümler bulunur.
a) Bu Yönetmelikte düzenlenen ilke ve sorumluluklar
çerçevesinde yetki ve denetim sınırlarının dağılımı,
b) Nükleer yapı denetim kuruluşu, Kurucu ve
Kurucunun tedarikçileri arasındaki ilişki ve iletişim mekanizması,
c) Hizmetin süresi,
ç) Hizmetin bedeli ve ödemelere ilişkin hususlar,
d) Bilgi güvenliğine ilişkin hususlar,
e) Denetim hizmetinin kayıt ve raporlamasına
ilişkin hususlar,
f) Denetim hizmeti çerçevesinde nükleer yapı
denetim kuruluşunun ilgili faaliyeti durdurma ve yeniden başlatmasına
ilişkin hükümler,
g) Kurucunun denetim hizmetlerini kontrolüne
ilişkin hususlar,
ğ) Sözleşmede ve personel listesi dâhil sözleşmenin
eklerinde değişiklik yapma koşulları,
h) Sözleşmenin sona ermesi ve feshine ilişkin
hususlar,
ı) Anlaşmazlıkların çözümüne ilişkin hususlar,
i) Hizmetin gerektirdiği diğer hususlar,
(2) Hizmet sözleşmesinin ekinde asgari olarak
aşağıdaki bilgi ve belgeler bulunur.
a) Hizmetin teknik şartnamesi,
b) Hizmet kapsamındaki iş programı,
c) Hizmet kapsamındaki iş programı ile uyumlu
yeterli sayı ve nitelikte personelin nükleer yapı denetimi kuruluşunda
çalıştırılmasını öngören istihdam planı,
ç) Nükleer yapı denetimi kuruluşunun hizmet için
kullanacağı personel listesi,
d) Denetim hizmetinde kullanılacak mevzuat,
standart ve kılavuzların listesi.
(3) Kurucu ile hizmet sözleşmesi imzalamış olan
nükleer yapı denetim kuruluşunun yetkisini kaybetmesi durumunda hizmet
sözleşmesi sona erer.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yapı
ruhsatı ve yapı kullanma izni
MADDE 24
– (1) Kurucu 9/5/1985
tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili mevzuat uyarınca yapı ruhsatı
ve yapı kullanma izni ile ilgili form ve belgelerin ilgili bölümlerini
imzalar.
(2) Nükleer santraller için yapı ruhsatı ve yapı
kullanma izni formlarının biçim ve içerikleri Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
tarafından Kurumun görüşleri dikkate alınarak belirlenir.
(3) Kurucu yapı ruhsatı ve yapı kullanma izninde
yer alan bilgilerde bir değişiklik olması durumunda bu ruhsat ve izni veren
idareye bildirim yapar.
Geçici
hükümler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Kurulmakta olan
nükleer santraller için bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte devam
eden yapı denetimi işlerine ilişkin olarak;
a) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce
imzalanmış olan sözleşmeler bu Yönetmeliğin yürürlüğe girme tarihinden
itibaren otuz gün içinde Kurucu tarafından sözleşme metinleriyle birlikte
Kuruma bildirilir,
b) Sözleşme imzalanmış olan denetim kuruluşları bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girme tarihinden itibaren bir yıl içerisinde
Yönetmelik hükümleri uyarınca Kurumdan yetki alır,
c) Bu sözleşmeler, denetim kuruluşunun Kurumdan
yetki aldığı tarihten itibaren altı ay içerisinde bu Yönetmelik hükümlerine
uygun hale getirilir.
(2) Kurulmakta olan nükleer santraller için bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde
başlatılacak işler için, Kurucunun talep etmesi ve Kurumun uygun görmesi
halinde, Kurumdan yetki almamış kuruluşlardan yapı denetimi hizmeti
alınabilir. Bu durumda, bu Yönetmelik hükümlerine uyum süreci için bu
maddenin birinci fıkra hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 25
– (1) Bu Yönetmelik yayımlandığı
tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Başkanı yürütür.
|