Namık Kemal Üniversitesinden:
NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Namık
Kemal Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim
ve sınavlarla ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik; Namık Kemal Üniversitesinde
yürütülen yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarından oluşan
lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/1/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
c) Anabilim/anasanat
dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve
İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde enstitü için tanımlanan ve
enstitüde eğitim programı bulunan anabilim/anasanat
dalını,
ç) Anabilim/anasanat
dalı başkanı: Lisansüstü düzeydeki eğitimin yürütülmesinden enstitüye karşı
sorumlu olan, açılacak programları, program değişikliklerini, öğrenci
kontenjanlarını, bir yarıyılda açılacak dersleri ve bu derslerin hangi
öğretim elemanlarınca verileceğini, jüriler ve danışmanlarla ilgili olarak
anabilim/anasanat dalı akademik kurulunda
belirlenen öneriler ile komite ve jüri karar ve raporlarını enstitüye
bildiren ve Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş
Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan anabilim/anasanat
dalı başkanını,
d) Anabilim/anasanat dalı
akademik kurulu: Üniversitedeki öğretim üyeleri ve görevlilerinden oluşan,
lisansüstü düzeyde ders veren veya tez/sanat eseri/sanatta yeterlik
çalışması yöneten, ilgili anabilim veya anasanat
dalı programlarının planlanmasında ve uygulanmasında anabilim/anasanat dalı başkanına görüş bildiren kurulu,
e) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders ve
tez/sanat eseri/sanatta yeterlik eseri çalışması dönemlerinde rehberlik
etmek üzere enstitü yönetim kurulu tarafından atanan öğretim üyesini,
f) Enstitü: Namık Kemal Üniversitesine bağlı olan
lisansüstü eğitim-öğretim yapan enstitüleri,
g) Enstitü kurulu: Enstitü
müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitüde öğretim
programları bulunan ve/veya ortak öğretim programı yürüten anabilim/anasanat dalı başkanlarından oluşan kurulu,
ğ) Enstitü yönetim kurulu: Enstitü müdürünün
başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve müdürün göstereceği altı aday
arasından enstitü kurulunca seçilecek üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,
h) Kredi: Bir lisansüstü dersin yarıyıl kredi
değeri olup; bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık teorik ders saatinin
tamamı ile haftalık iki-altı saatlik uygulama, alan ya da atölye çalışması
ya da laboratuvar/klinik çalışması karşılığının
yarısının toplamının en fazla dört olan toplam sayısal ağırlık birimini,
ı) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
i) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
j) Rektörlük: Namık Kemal Üniversitesi
Rektörlüğünü,
k) Sanatta yeterlik eseri çalışması: Sanatta
yeterlik programları öğrencilerinin, sanatta yeterlik tezi yerine hazırlayabilecekleri
ya da yapabilecekleri sanatsal çalışmayı,
l) Sanat eseri raporu: Sanatta yüksek lisans
programları öğrencilerinin, yüksek lisans tezi yerine hazırlayabilecekleri
yazılı raporu,
m) Sanatta yeterlik eseri çalışması raporu: Sanatta
yeterlik programları öğrencilerinin, sanatta yeterlik tezi yerine sanatta
yeterlik eseri çalışmasıyla ilgili olarak hazırlayabilecekleri yazılı
raporu,
n) Senato: Namık Kemal Üniversitesi Senatosunu,
o) Tez: Yüksek lisans tezi, doktora tezi/sanatta
yeterlik tezini,
ö) TUS: Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavını,
p) Üniversite: Namık Kemal Üniversitesini,
r) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kabulü ve Kayıt, Dersler, Sınavlar ve
Değerlendirme
Öğrenci
kabulü
MADDE 4 – (1) Yüksek lisans
programına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları,
ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten
başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları
veya ALES sonucu yerine Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı
taban puanları belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul gören sınavlarda
başarılı olmaları gerekir. Güzelsanatlar ve Konservatuvar anabilim/anasanat dalları yüksek lisans ve tezsiz yüksek lisans
programlarına başvuracak adaylardan ALES puanı aranmaz.
(2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde
başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’si, ALES’ten alınan standart puanın %50’si ve her bir
anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan
mülakat sonucu alınan puanın %30’u toplanarak bulunur. Ancak, Güzel
Sanatlar ve Konservatuvar anabilim/anasanat dalları mezunlarının bu anabilim dallarına
başvurularında ve tezsiz yüksek lisans programlarında mülakat puanının
%70’i ve lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %30’u dikkate
alınarak yapılır. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en
az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak
ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
(3) Doktora programına başvurabilmek için
adayların;
a) Bir lisans veya tezli yüksek
lisans diplomasına; hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli tıp,
diş hekimliği ve veteriner fakültesi diplomasına, eczacılık ile fen
fakülteleri lisans veya yüksek lisans derecesine veya Sağlık Bakanlığınca
düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında
kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmaları ve ALES’ten
başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puana sahip olmaları
veya ALES sonucu yerine Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı
taban puanları belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul gören sınavlarda
başarılı olmaları, lisans diploması ile başvuranların ALES’ten
başvurduğu programın puan türünde en az 80 standart puan almaları gerekir. Lisans derecesiyle doktora programına başvuranların
lisans mezuniyet not ortalaması olarak 4 üzerinden en az 3 veya muadili bir
puana sahip olmaları gerekir.
b) Doktora programına
başvurabilmek için YDS’den en az 55 puan veya
Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puan muadili bir
puan, yabancı uyruklu öğrenciler için ana dilleri dışında İngilizce,
Fransızca ve Almanca dillerinden birinden YDS’den
en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan söz
konusu puan muadili bir puan alınması zorunlu olup, söz konusu asgari puanların
girilecek programların özelliklerine göre yükseltilmesi konusunda Senato
yetkilidir.
(4) Doktora programlarına öğrenci kabulünde başarı
notu; lisans derecesi ile başvuranların lisans, yüksek lisans derecesi ile
başvuranların; yüksek lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’si, ALES’ten alınan standart puanın %50’si ve her bir
anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan
mülakat sonucu alınan puanın %30’u toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı
sayılabilmesi için başarı notunun en az 70 olması gerekir. En yüksek
puandan en aza doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci
alınır.
(5) Yüksek lisans ve lisans mezuniyet ağırlıklı not
ortalaması; tıp, diş hekimliği ve veteriner fakültesi mezunları için,
anılan fakültelerden mezun olunan ağırlıklı not ortalamasını ifade eder ve
hem lisans hem yüksek lisans mezuniyet notu yerine kullanılır.
(6) Sanatta yeterlik çalışmasına
başvurabilmek için adayların; bir lisans veya yüksek lisans diplomasına
sahip olmaları ve güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvar
mezunları ile diğer fakültelerin eşdeğer programlarından mezun olanların
haricinde yüksek lisans diploması ile başvuranların ALES’ten
başvurduğu programın puan türünde en az 55, lisans diploması ile
başvuranların ise en az 80 standart puana sahip olmaları veya ALES sonucu
yerine Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları
belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları
gerekir. Lisans derecesiyle
sanatta yeterlik programına başvuranların lisans mezuniyet not ortalaması
olarak 4 üzerinden en az 3 veya muadili bir puana sahip olmaları gerekir. Ancak sanatta yeterlik programına öğrenci kabulünde; YDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca
kabul edilen bir sınavdan bu puan muadili bir puan, yabancı uyruklu
öğrenciler için ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca ve Almanca
dillerinden birinden YDS’den en az 55 puan veya
Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puan muadili bir
puan alınması zorunludur. Bu asgari puanların girilecek programların
özelliklerine göre yükseltilmesi konusunda Senato yetkilidir.
(7) Sanatta yeterlik programlarına öğrenci
kabulünde ALES puanı ile birlikte lisans ve/veya yüksek lisans not
ortalaması, mülakat/yetenek sınavı portfolyö
(sanatsal birikim belgeler dosyası) incelemesi sonucu değerlendirilir.
Başarı puanı; ALES puanının %50’si, mülakat/yetenek/portfolyö
incelemesinin %40’ı, yüksek lisans/lisans mezuniyet ağırlıklı not
ortalamasının %10’u alınarak hesaplanır. Adayın başarılı sayılabilmesi için
yukarıda belirtilen puanların toplamının 100 üzerinden en az 70 olması
gerekir. En yüksek puandan en aza doğru sıralama yapılarak ilan edilen
kontenjan kadar öğrenci alınır.
(8) Temel tıp bilimlerinde
doktora programına başvurabilmek için; tıp fakültesi mezunlarının lisans
diplomasına ve en az 50 temel tıp puanına veya ALES’ten
sayısal puan türünde en az 70 standart puana sahip olmaları veya ALES
sonucu yerine Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban
puanları belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı
olmaları gerekir. Temel Tıp
puanı; (TUS) Temel Tıp Bilimleri Testi I. Bölümünden elde edilen standart
puanın 0.7, Klinik Tıp Bilimleri Testinden elde
edilen standart puanın 0.3 ile çarpılarak toplanması ile elde edilir.
(9) Tıp Fakültesi mezunu
olmayanların yüksek lisans diplomasına, diş hekimliği ve veteriner
fakülteleri mezunlarının lisans derecesine sahip olmaları ve ALES’ten sayısal puan türünde en az 70 standart puana
sahip olmaları veya ALES sonucu yerine Senato tarafından eşdeğerliği kabul
edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul
gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir.
(10) Temel tıp bilimlerinde doktora programlarına
öğrenci kabulünde, temel tıp puanı veya ALES puanı ile birlikte, lisans
ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve enstitü yönetim kurulunca kurulan
jüri tarafından yapılan mülakat ile değerlendirilir. Başarı puanı; ALES
puanı veya temel tıp puanının %50’si, mülakat puanının %30’u, yüksek
lisans/lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’si toplanarak
belirlenir. Adayın başarılı sayılabilmesi için bu puanların toplamının 100
üzerinden en az 70 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru
sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır. Ancak, temel
tıp bilimlerinde doktora programına öğrenci kabulünde YDS’den
en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu
puan muadili bir puan zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek
programların özelliklerine göre yükseltilmesi konusunda Senato yetkilidir.
(11) Yüksek lisans ve doktora programları ile
sanatta yeterlik çalışması için yapılan mülakat sınavına girmeyen adaylar
başarısız sayılır.
(12) Yüksek lisans ve doktora programları ile
sanatta yeterlik çalışmasına; Üniversitelerarası Kurul kararı ile
belirlenen lisans ve yüksek lisans programlarından mezun olanlar
başvurabilir. Ancak, Senato belirlenen programlar dışında öğrenci kabulüne
karar verebilir.
(13) Yurt dışında ikamet eden
Türk uyruklu adaylar ile ikili anlaşmalar ve ortak programlar çerçevesinde
burs alanlar veya kendi hesabına yüksek lisans ya da doktora yapmak üzere
müracaat eden yabancı uyruklu adaylar, Senato tarafından belirlenen, başvurduğu
enstitünün başvuru şartlarını sağlamak koşuluyla lisans ve varsa lisansüstü
notları değerlendirilerek ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile öğrenci
olarak kabul edilebilirler. Doktora
programına başvuracak yabancı uyruklu adaylar için ana dilleri dışında
İngilizce, Fransızca ve Almanca dillerinden birinden YDS’den
en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu
puan muadili bir puan alınması zorunludur. Belge ve bilgilerinde
eksiklikleri tespit edilenlere bu eksiklikleri tamamlattırılır.
(14) İlgili enstitüler; öğrenci kabul edecekleri
lisansüstü programların adlarını, başvuru koşullarını, son başvuru
tarihini, istenen belgeleri ve diğer hususları ilan vererek duyurur. Söz
konusu ilan her yarıyıl başında yenilenebilir.
(15) Öğretmen yetiştirme alanlarındaki lisansüstü
programlara kabul, değerlendirme ve diplomaların verilmesi ile bu
programların asgari müşterek dersler ve uygulamaları Yükseköğretim
Kurulunca belirlenen esaslara göre yürütülür.
(16) Yeni kurulan ve gelişmekte olan üniversiteler
veya yüksek teknoloji enstitüleri adına başka üniversitelerde yüksek lisans
ve doktora yapan araştırma görevlilerinin tez projeleri ilgili mevzuat
hükümlerine göre yürütülür ve desteklenir.
(17) Enstitü anabilim/anasanat
dallarındaki lisansüstü öğretim planları, lisansüstü programdan mezun olunabilmesi
için alınması gereken zorunlu/seçmeli dersler, tez, seminer ve benzeri
çalışmaları ile kredi toplamlarıdır. Bu öğretim planları üniversite
senatoları tarafından kararlaştırılan asgari muhtevaya uymak şartı ile
ilgili enstitü kurulunda görüşülerek onaylanır.
(18) Bir yarıyılda hangi lisansüstü derslerin
açılacağı ve bu derslerin hangi öğretim üyeleri tarafından verileceği,
ilgili enstitü anabilim/anasanat dalları
başkanlarının önerileri üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından
belirlenir.
(19) Lisansüstü programların kredi veya
Yükseköğretim Kurulu tarafından ilgili programın yer aldığı diploma düzeyi
ve alan için Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesine göre
belirlenen kredi aralığı ve öğrencilerin çalışma saati göz önünde tutularak
yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenen AKTS kredisine
göre oluşturulmasında aşağıdaki hususlar dikkate alınır:
a) Bir lisansüstü dersin yarıyıl kredi değeri, bir
yarıyıl devam eden dersin haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık
uygulama veya laboratuvar saatinin yarısının
toplamıdır.
b) İlgili diploma programını
bitiren öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve yetkinliklere o dersin
katkısını ifade eden öğrenim kazanımları ile açıkça belirlenmiş teorik veya
uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için öngörülen diğer faaliyetler
için gerekli çalışma saatleri de göz önünde bulundurularak yükseköğretim
kurumlarının senatoları tarafından belirlenen ilkeler çerçevesinde AKTS
ders kredileri hesaplanır.
c) Lisansüstü programlarla ilgili devam, ders
sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders
tekrarı ve diğer konularda, ilgili lisans ve yüksek lisans programlarındaki
esaslar uygulanır.
ç) Bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve
yayın etiği konularını içeren en az bir dersin lisansüstü eğitim sırasında
verilmesi zorunludur.
d) Enstitü kurulu
tarafından onaylanan dersler içinden hangilerinin öğrencilerin ders
programlarında yer alacağına, öğrenci ile birlikte öğrencinin danışmanı
karar verir. Danışmanlık görevi, danışman atanıncaya kadar, enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanı veya program
koordinatörü/başkanı tarafından yapılır.
e) Yükseköğretim kurumlarınca, öğrencinin herhangi
bir yarıyıldan sonra programına devam edebilmesi için gerekli ek başarı
koşulları belirlenebilir.
f) Yeterlik, seviye tespit veya ders başarılarını
ölçen tüm sınavlar, kağıt ortamında ve tüm
adaylara eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi, alan ve zorluk düzeyine
göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir
adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde
elektronik ortamda da yapılabilir. Sınavlarda sorulacak soruların
hazırlanması, soru bankasının oluşturulması ve şifrelenmesi, sınav
sorularının kağıt ortamında veya elektronik
ortamda saklanması ile sınav güvenliğinin sağlanmasına ilişkin ilkeler
Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir.
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 5 –
(1) Yüksek lisans ve doktora programlarında,
nitelikleri aşağıda belirtilen adayların eksikliklerini gidermek amacıyla
bilimsel hazırlık programı uygulanabilir:
a) Lisans derecesini başvurdukları yüksek lisans
veya doktora programından farklı alanlarda almış olan adaylar.
b) Lisans derecesini Namık Kemal Üniveristesi dışındaki yükseköğretim kurumlarından
almış olan yüksek lisans programı adayları.
c) Lisans veya yüksek lisans derecelerini Namık
Kemal Üniveristesi dışındaki yükseköğretim
kurumlarından almış olan doktora adayları.
ç) Lisans veya yüksek lisans derecesini
başvurdukları doktora programından farklı alanda almış olan adaylar.
(2) Bilimsel hazırlık programına bu Yönetmeliğin 4
üncü maddesinin birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralarında
belirtilen esaslara göre öğrenci kabul edilir.
(3) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen
derslerin yerine geçemez. Ancak bilimsel hazırlık programındaki bir
öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra, ilgili enstitü anabilim
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile lisansüstü
programa yönelik dersler de alabilir. Ancak, programa yönelik olarak bir
yarıyılda en fazla üç lisansüstü ders alınabilir. Bilimsel hazırlık
programına tabi öğrenciler seminer ve tez çalışma planını bu süre
içerisinde sunamaz.
(4) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili devam,
ders sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders
tekrarı, kayıt silme ve diğer konularda, ilgili lisans ve yüksek lisans
programlarındaki esaslar uygulanır.
(5) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en fazla iki yarıyıldır ve öğrencinin kayıt yaptırdığı tarihten itibaren
başlar. Bu programda geçirilen süre, bu Yönetmelikte belirtilen yüksek
lisans veya doktora programı sürelerine dâhil edilmez. Yaz öğretimi bu
süreye dâhil edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında uzatılamaz ve bu süre
sonunda başarılı olamayanların ilişiği kesilir.
(6) Bilimsel hazırlık programındaki iki yarıyılda
en az iki en fazla beş ders alınabilir. Bilimsel hazırlık programındaki iki
yarıyılda alınan dersler, yirmi dört krediden fazla olmaz.
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 6 –
(1) Bir yükseköğretim kurumu
mezunu veya öğrencisi olup, belirli bir konuda bilgisini artırmak
isteyenler, ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının onayı ile ilgili
enstitüden en az bir öğrencinin kayıtlı olduğu lisansüstü derslere özel
öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar
öğrencilik haklarından yararlanamaz, ancak Üniversite Yönetim Kurulunca her
ders için belirlenen ücreti öderler. Öğrenci isterse girdiği ve başarılı
olduğu dersler için kendisine başarı durumunu gösteren bir belge verilir.
(2) Özel öğrencilerin enstitüye kabulü, anabilim
dalı başkanlığının teklifi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile olur.
Özel öğrenciler, lisansüstü programlara kayıt yaptırmaları halinde, özel
öğrencilik statüsünde aldıkları ve başarılı oldukları en fazla 3 dersten,
anabilim dalı akademik kurulunun teklifi ve enstitü yönetim kurulunun
kararı ile muaf tutulabilirler.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 7 –
(1) Yükseköğretim kurumu içindeki
başka bir enstitü anabilim/anasanat dalında veya
başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı
tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş
yoluyla kabul edilebilir. Lisansüstü programların yatay geçiş kontenjanları
ve başvuru tarihleri her yarıyıl ilan edilir. Yatay geçiş yoluyla öğrenci
kabulü ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim
kurulu kararı ile olur.
(2) Yatay geçiş yoluyla kabul edilen yüksek lisans
öğrencilerinden geldikleri kurumda tez çalışmasına başlamış olanların tez
konusu geçersiz sayılacak ve bu öğrenciler yeni bir tez önerisi ve
çalışması ile devam edeceklerdir.
(3) Yatay geçiş yoluyla kabul edilen doktora
öğrencilerinden geldikleri kurumda yeterlik sınavına girmiş olanların sınav
sonunda aldığı derece geçersiz sayılacak ve kendilerine tekrar bir yeterlik
sınavı uygulanacaktır.
Kazanan
adayların listesi
MADDE 8 –
(1) Lisansüstü giriş sınavlarını
kazanan adayların listesi, enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir ve
enstitü müdürlüğü tarafından ilan edilir. İlan edilen süre içinde ilgili
enstitüye kesin kaydını yaptırmayan adaylar kayıt hakkını kaybederler.
Dersler,
sınavlar ve değerlendirme
MADDE 9 –
(1) Bir lisansüstü dersin yarıyıl
kredi değeri, bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık teorik ders
saatinin tamamı ile haftalık uygulama ve laboratuvar
saatinin yarısının toplamıdır.
(2) Açılacak lisansüstü dersler ile bu derslerden
hangilerinin zorunlu, hangilerinin seçmeli olduğu, anabilim dalı akademik
kurulunca tespit edilir ve her yarıyıl başında enstitü kurulunca belirlenir.
(3) Lisansüstü programlarda derslere devam
zorunludur. Teorik ve uygulamalı derslerin %30’undan fazlasına devam
etmeyen öğrenciler devamsız sayılır. Bir yarıyılda okutulan bir derse ait
ödev ve/veya uygulamaların ortalamaları ile ara sınav notlarının başarı
notuna etki oranları, yarıyıl başında ilgili anabilim dalı akademik
kurulunda belirlenir ve enstitü kurulunda onaylandıktan sonra ilan edilir.
(4) Bir yarıyılda okutulan her ders için bir
yarıyıl sonu sınavı açılır. Sınavlar, Senato tarafından belirlenen akademik
takvim içerisinde yapılır. Sınav programı, ilgili anabilim dalı
başkanlığınca hazırlanır ve on beş gün önceden ilan edilir.
(5) Sınav sonuçları sınav tarihini izleyen bir
hafta içinde öğretim üyesi tarafından öğrenci işleri otomasyonuna
kaydedilir. Dersin not çizelgesi öğretim elemanınca imzalanarak anabilim
dalına teslim edilir. Not çizelgesinin anabilim dalı tarafından enstitü
müdürlüğüne iletilmesinin ardından notları otomasyonda ilan edilir.
(6) Tüm ödev, uygulama ve sınavlar 100 tam puan
üzerinden değerlendirilir ve yarıyıl sonu sınavının başarı notuna etkisi
%50’den az olamaz. Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans
programında en az 65 puan, doktora programında ise en az 75 puan olması
gerekir. Lisansüstü derslerin sınav notlarının 100 tam not üzerinden
belirlenmesi esas olmakla beraber istenildiğinde bir öğrencinin öğrenim
durumu belgesi aşağıda belirtilen şekilde hazırlanır.
a) Sınav notlarının harfli sisteme göre eşdeğerleri
aşağıdaki çizelgede belirtildiği şekildedir.
Puan
Değeri Harf Notu Katsayı
90-100 AA 4,00
85-89 BA 3,50
80-84 BB 3,00
75-79 CB 2,50
65-74 CC 2,00
0-64 FF 0,00
b) Bir dersten başarılı sayılmak için başarı
notunun yüksek lisans programında en az 65, doktora programında ise en az
75 puan; harfli sistemde ise yüksek lisans programında en az CC ve doktora
programında ise CB harf notu olması gerekir.
c) Harfli sisteme göre belge düzenlenirken, aşağıda
tanımlanan harf notları da kullanılır:
1) DZ - devamsız notu; ders kaydı yaptırılan ancak
devam koşulu yerine getirilemeyen kredili dersler için verilir.
2) BL - başarılı harf notu; kredisiz ders, seminer
ve tez çalışmalarını başarıyla tamamlayan öğrencilere verilir.
3) BZ - başarısız harf notu; kredisiz ders, seminer
ve tez çalışmalarında başarısızlık durumunda verilir.
4) TR - transfer harf notu; diğer üniversitelerden
alınan ve programa kabul edilen dersler için ve muaf tutulan dersler için
verilir.
ç) Yarıyıl sınavı sonunda başarısız olunan dersler
için Senato tarafından belirlenen akademik takvimde gösterilen tarihlerde
bütünleme sınavı yapılır.
(7) Bir dersten başarısız olan öğrenci,
danışmanının önerisi ile bu dersi tekrar alabilir veya yeni bir ders alabilir.
Süresi içerisinde ders kaydını yaptıran öğrencilerden herhangi bir nedenle
ders değiştirmek veya bırakmak isteyenler, akademik takvimdeki ders
alma-bırakma süreleri içerisinde o yarıyılda açılan başka bir derse kayıt
yaptırabilir veya ders bırakabilir.
(8) Sınav sonucuna itirazlar, sınav sonucunun
ilanından itibaren yedi gün içinde ilgili enstitü müdürlüğüne yapılır.
Sınav evrakı, ilgili enstitü yönetim kurulunda oluşturulan ve ders
sorumlusu öğretim üyesinin de yer aldığı konuyla ilgili üç kişilik bir
komisyon tarafından incelenir. Komisyon değerlendirmesi ilgili enstitü
yönetim kurulunda karara bağlanır.
(9) Danışman; öğrencinin kayıt
yenileme formunda belirtilmesi şartıyla, lisansüstü programlarda öğrenci
sayısına bakılmadan her yarıyıl, danışman olarak atandığı lisansüstü
öğrencileri için, haftalık ders programında yer alan, içeriği, günü, saati
ve yeri belirlenmiş, öğrenciye hitap eden ve öğretim üyesinin aktif olarak
katıldığı haftada sekiz saatlik teorik bir uzmanlık alan dersi açabilir. Bu ders, bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinin birinci
fıkrası ve 20 nci maddesinin üçüncü fıkrasında
belirtilen programı tamamlamak için gerekli ders sayısına ilave edilmez.
Uzmanlık alan derslerinin yarıyıl sonunda yapılan sınavları başarılı veya
başarısız olarak değerlendirilir. Uzmanlık alan dersleri enstitü yönetim
kurulu tarafından danışmanın atandığı tarihte başlar ve enstitü yönetim
kurulunun öğrencinin mezuniyetine karar verdiği tarihe kadar, ara ve yaz
tatillerini de kapsayacak şekilde devam eder.
(10) Üniversitede birden fazla enstitüde
danışmanlık yapan öğretim üyeleri, sadece görev yaptığı anabilim dalının
bağlı olduğu enstitüde uzmanlık alan dersi açabilir.
(11) Lisansüstü programlarında ders saydırma, muaf
olma ve buna bağlı olarak süre eksiltme koşulları, ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulunun onayı ile
belirlenir.
Yüksek
lisans programı
MADDE 10
– (1) Yüksek Lisans programları,
anabilim dalının önerisi, enstitü kurulunun onayı, Senatonun kararı ve
Yükseköğretim Kurulunun onayı ile açılır.
(2) Yüksek lisans programı tezli ve tezsiz olmak
üzere iki şekilde yürütülebilir. Bu programların hangi enstitü anabilim
dallarında ve nasıl yürütüleceği ilgili anabilim dalı başkanlığının teklifi,
enstitü kurulu kararı ve Senatonun onayı ile belirlenir.
(3) Tezli ve tezsiz yüksek lisans programları
arasında yapılacak geçişler, ilgili programın koşullarını yerine getirmek
şartıyla; anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu
kararı ile olabilir.
(4) Yükseköğretim Kurulu kararı üzerine
yükseköğretim kurumlarında; öğretim elemanı ve öğrencilerin aynı mekânda
bulunma zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı
olarak öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve yürütüldüğü lisansüstü
uzaktan öğretim programları açılabilir. Uzaktan öğretim programlarının
açılabileceği alanlar, uzaktan öğretim yoluyla verilecek dersler ve kredi
ile AKTS kredi miktarları, ders materyallerinin hazırlanması, sınavlarının
yapılma şekli, yükseköğretim kurumları arasında bu amaçla yapılacak
protokoller ile uzaktan öğretime ilişkin diğer hususlar Yükseköğretim
Kurulu tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tezli Yüksek Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 11
– (1) Tezli yüksek lisans
programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme,
bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmasını sağlamaktır.
Tezli yüksek lisans programı toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla
en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer
dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilir. Tezli yüksek lisans programı bir eğitim-öğretim dönemi 60
AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dâhil en az sekiz ders
ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur.
Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup, başarılı veya başarısız
olarak değerlendirilir.
(2) Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi,
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden
seçilebilir. Ayrıca dersler, ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının
önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim
kurumlarında verilmekte olan derslerden en fazla iki ders seçilebilir.
(3) Tezli yüksek lisans programı ikinci lisansüstü
öğretim programı olarak yürütülebilir.
Süre
MADDE 12
– (1) Tezli yüksek lisans
programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem
için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program
en çok altı yarıyılda tamamlanır.
(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre
içerisinde yükseköğretim kurumunun öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini
yerine getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız
olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin yükseköğretim kurumu ile
ilişiği kesilir.
(3) Lisansüstü programlarında ders saydırma, muaf
olma ve buna bağlı olarak süre eksiltme koşulları, ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulunun onayı ile
belirlenir.
(4) Kredili derslerini, ilgili AKTS kredi
zorunluluğunu ve seminerini başarıyla tamamlayan ve üçüncü yarıyıl sonunda
tez çalışmasını sonlandırıp tez savunmasında başarılı olan öğrenci
süresinden önce mezun olabilir. Erken mezuniyet ile ilgili kriterler Senato tarafından belirlenir.
Danışman
atanması ve tez çalışması
MADDE 13 –
(1) Tezli yüksek lisans
programında, enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığı her öğrenci için kendi üniversitesinin kadrosunda bulunan,
yükseköğretim kurulunun program açılabilmesi için gerekli asgari kriterlerini sağlayan öğretim üyelerinden bir tez danışmanını
en geç birinci yarıyılın sonuna kadar; öğrencinin danışmanıyla beraber
belirlediği tez konusunu da en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar enstitüye
önerir. Tez danışmanı ve tez konusu enstitü yönetim kurulu onayı ile
kesinleşir.
(2) Danışman değişiklikleri, danışmanın aynı kurum
içerisinde başka bir birime geçmesi, danışmanın görevlendirilmesi, sağlık
durumu vs. gibi zorunlu olarak uzun süreli ayrılması durumlarında ilgili
enstitü yönetim kurulu tarafından yürürlükteki mevzuat çerçevesinde
belirlenen usul ve esaslar uygulanır. Danışmanın emeklilik nedeniyle
kurumdan ayrılması halinde ise başlamış olan danışmanlıkları süreç
tamamlanıncaya kadar ek ders ücreti talep etmeksizin devam edebilir.
(3) Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla
danışmanı gerektirdiği durumlarda öğrencinin danışmanının gerekçeli önerisi
ve ikinci danışmanın kabulü ile ilgili Enstitü Ana Bilim Dalı Başkanlığının
gerekçeli önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu kararı ile ikinci bir
danışman atanabilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite
kadrosu dışından da en az doktora derecesine sahip kişilerden olabilir.
(4) İkinci danışman ataması tez çalışma planı kabul
edilmiş öğrenci için yapılır.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 14
– (1) Tezli yüksek lisans
programındaki bir öğrenci elde ettiği sonuçları ilgili enstitü kurulu tarafından
belirlenen yazım kurallarına ve imla bakımından Türk Dil Kurumunca
çıkarılan imla kılavuzuna uygun biçimde yazmak ve azami süre içerisinde
tezini jüri önünde savunmak zorundadır.
(2) Yüksek lisans tezinin savunmasından önce ve
düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini
tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin
görüşü ile birlikte tezi ve tez çalışmasından üretilmiş, ilgili enstitü
tarafından belirlenen yazım kurallarına göre hazırlanmış olan, yurtiçinde/yurtdışında
yayımlanabilecek bir makale taslağını enstitüye teslim eder. Enstitü söz
konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve
jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti
halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim
kuruluna gönderilir.
(3) Yüksek lisans tez jürisi; ilgili enstitü
anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile
atanır. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı ve en az biri başka bir
yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç, ikinci danışmanın jüri üyesi
olması durumunda ise beş öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden
oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz. Jüri listesinde
biri Üniversite dışından olmak üzere iki yedek üye de bulunur.
(4) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde, hazırladıkları
kişisel raporlarla toplanarak, öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez
çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav
süresi, tez savunması da dâhil en az 45, en çok 90 dakikadır.
(5) Sınav günü, saati ve yeri ilgili anabilim dalı
başkanlığınca yedi gün önceden ilan edilir. Tez çalışmasının sunulması ve
soru-cevap bölümü dinleyicilere açık olup, öğrenciye yalnız jüri üyeleri
soru sorabilir.
(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar
enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez
sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.
(7) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.
(8) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci
en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen
öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.
(9) Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması
halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve
benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Yüksek
lisans diploması
MADDE 15 – (1) Tez
sınavında başarılı olmak ve enstitü tarafından istenen ilgili basılı ve
elektronik dokümanlarla birlikte, enstitü tez yazım kurallarına uygun olarak
yazılmış tezin bir kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay
içinde enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek
lisans öğrencisine yüksek lisans diploması ile diploma eki verilir. Diplomanın aslı hazırlanıncaya kadar diploma yerine
geçen çıkış belgesi verilebilir ancak diploma eki verilmez. Enstitü yönetim
kurulu talep halinde teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu
koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar
diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin
dolması halinde ilişiği kesilir.
(2) Yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin
izlemiş olduğu enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının
teslim edildiği tarihtir.
(3) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek
lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve
faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere enstitü tarafından Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına gönderilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 16
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı; öğrenciye mesleki konuda derin bilgi kazandırmak ve
mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir. Tezsiz
yüksek lisans programı ikinci lisansüstü öğretimde de yürütülebilir. Tezsiz
yüksek lisans programı toplam otuz krediden ve 60 AKTS’den
az olmamak kaydıyla en az on ders ile dönem projesi dersinden oluşur.
Öğrenci, dönem projesi dersinin alındığı yarıyılda dönem projesi dersine
kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı proje ve/veya rapor vermek
zorundadır. Dönem projesi dersi kredisiz olup başarılı veya başarısız
olarak değerlendirilir.
(2) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üç tanesi,
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden
seçilebilir.
(3) Tezsiz yüksek lisans öğrencisi başarısız olduğu
bir dersin yerine, takip eden yarıyılda, kendi anabilim dalında açılan
seçmeli dersler grubundan eşdeğer kredilik bir başka ders alabilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programının ders
aşamasında herhangi bir dersten başarısız olan öğrenciler, bu dersleri
proje döneminde alttan alabilirler.
(5) Dönem projesi anabilim dalının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenen üç öğretim üyesinden oluşan
jüri tarafından değerlendirilir. Dönem projesi tatil dönemleri içerisinde
de tamamlanabilir. İlgili enstitü tarafından belirlenen esaslara bağlı
olarak tezsiz yüksek lisans programının sonunda anabilim dalının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenen üç kişilik jüri tarafından
yeterlik sınavı uygulanabilir.
Danışman
atanması
MADDE 17
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programında enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığı her öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin
yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi veya doktora
derecesine sahip öğretim görevlileri arasından en geç birinci yarıyılın
sonuna kadar belirler.
Süre
MADDE 18
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt
olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl, en
çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı
tamamlayamayan öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.
Tezsiz
yüksek lisans diploması
MADDE 19
– (1) Kredili derslerini ve dönem
projesini başarıyla tamamlayan tezsiz yüksek lisans öğrencisine tezsiz
yüksek lisans diploması verilir.
(2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin izlemiş olduğu enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış
adı bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı
nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(3) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler,
başvurdukları yükseköğretim kurumunca tezli yüksek lisans programı için
belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek
lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans
programında alınan dersler enstitü yönetim kurulu kararıyla tezli yüksek
lisans programındaki derslerin yerine sayılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Doktora Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 20
– (1) Doktora programının amacı;
öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir
bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır.
(2) Doktora programları, anabilim dalının teklifi,
enstitü kurulunun onayı, Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulunun onayı
ile açılır.
(3) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin;
a) Bilime yenilik getirmesi,
b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirmesi,
c) Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama
niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir.
(4) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir krediden ve bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez
çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik 14 ders,
seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam
en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(5) Lisansüstü dersler, ilgili enstitü anabilim
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden yüksek lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört ders seçilebilir.
(6) Lisans dersleri ders yüküne ve doktora
kredisine sayılmaz.
(7) Doktora programları ikinci öğretim olarak
açılamaz.
Süre
MADDE 21 – (1) Doktora
programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl;
lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on dört yarıyıldır.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya
yükseköğretim kurumunun öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan
öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Danışman
atanması
MADDE 22
– (1) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı, anabilim dalı akademik kurul
kararı ile, programa kesin kayıt yaptıran her
öğrenci için; kendi üniversite kadrosunda bulunan, yükseköğretim kurulunun
program açılabilmesi için gerekli asgari kriterlerini sağlayan bir öğretim
üyesini enstitüye önerir. Danışman önerisi, ilgili enstitü yönetim kurulunun
onayı ile kesinleşir.
(2) Danışman değişiklikleri, danışmanın aynı kurum
içerisinde başka bir birime geçmesi, danışmanın görevlendirilmesi, sağlık
durumu vs. gibi zorunlu olarak uzun süreli ayrılması durumlarında ilgili
enstitü yönetim kurulu tarafından yürürlükteki mevzuat çerçevesinde
belirlenen usul ve esaslar uygulanır. Danışmanın emeklilik nedeniyle
kurumdan ayrılması halinde ise başlamış olan danışmanlıkları süreç
tamamlanıncaya kadar ek ders ücreti talep etmeksizin devam edebilir.
(3) Tez danışmanı, danışman ilgili anabilim dalı
öğretim üyeleri arasından YÖK’ün belirlediği kriterleri
sağlayan öğretim üyelerinden seçilir. Yükseköğretim kurumunda belirlenen
niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Üniversite senatosunun
belirlediği ilkeler çerçevesinde enstitü yönetim kurulu tarafından başka
bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Diş
hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner fakülteleri anabilim dalları hariç
doktora programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, başarıyla
tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
atanacak ikinci tez danışmanı, üniversite kadrosu dışından en az doktora
derecesine sahip kişilerden olabilir.
(4) İkinci danışman ataması tez önerisi kabul
edilmiş öğrenci için yapılır.
Yeterlik
sınavı
MADDE 23
– (1) Doktora yeterlik sınavının
amacı; öğrencinin temel konular ve doktora çalışmasıyla ilgili konularda
derinliğine bilgi sahibi olup olmadığının sınanmasıdır. Yeterlik sınavları
bahar ve güz yarıyıllarında olmak üzere yılda iki kez yapılır.
(2) Öğrencinin yeterlik sınavına ne zaman gireceği,
danışmanın önerisi ve anabilim dalı başkanlığının teklifi üzerine ilgili
enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir. Ancak yüksek lisans derecesi
ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile
kabul edilmiş olan öğrenci en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik
sınavına girmek zorundadır.
(3) Yeterlik sınavları, enstitü anabilim dalı
başkanlığı tarafından önerilen ve enstitü yönetim kurulu tarafından
onaylanan ve sürekli görev yapan beş kişilik doktora yeterlik komitesi
tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları
hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurabilir.
Sınav jürisi en az ikisi kendi yükseköğretim kurumu dışından olmak üzere,
danışman dâhil beş öğretim üyesinden oluşur. Jüri listesinde, biri
üniversite dışından olmak üzere toplamda iki yedek üye de bulunur.
Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar
verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden
oluşur. Yeterlik sınavı toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü
öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık
olarak yapılır.
(4) Doktora yeterlik sınavı; her biri en az 45, en
çok 90 dakika olmak üzere, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde
yapılır. Doktora yeterlik komitesi, sınav jüri önerileri ve öğrencinin
yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek, öğrencinin
başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Öğrencinin
başarılı sayılabilmesi için her bir sınav türünden 100 üzerinden en az 75
alması gerekir. Bu karar, enstitü anabilim dalı başkanlığınca yeterlik
sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.
(5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava
alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile
ilişiği kesilir.
(6) Doktora yeterlik komitesi, yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi
miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını
isteyebilir. Öğrenci bu dersleri başarmak zorundadır.
(7) Lisans derecesi ile kabul edilmiş ve en az yedi
dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek lisans programına
geçebilir. Yüksek lisans programına geçme, danışmanın önerisi, anabilim
dalı başkanlığının teklifi üzerine ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından
karara bağlanır.
Tez
izleme komitesi
MADDE 24
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için; ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi
oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi; biri öğrencinin tez
danışmanı, biri ilgili enstitü anabilim dalı içinden bir öğretim üyesi ve
diğeri Üniversitenin başka bir anabilim dalından veya başka bir
yükseköğretim kurumunun aynı veya başka bir anabilim dalından bir öğretim
üyesi olmak üzere üç öğretim üyesinden oluşur. İkinci tez danışmanının
olması durumunda, ikinci tez danışmanı dilerse komite toplantılarına
katılabilir.
(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü
yönetim kurulu onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 25
– (1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine
dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar verir. Bu karar,
enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez önerisini izleyen üç gün içinde
ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına da sahiptir. Böyle bir durumda
yeni bir tez izleme komitesi atanabilir. Bu öğrenci altı ay içinde, aynı
danışmanla devam eden öğrenci üç ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına
alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin yükseköğretim kurumu
ile ilişiği kesilir.
(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci;
a) Tez izleme komitesi, danışmanın çağrısı ile
Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer kere olmak üzere yılda
iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite
üyelerine yazılı bir rapor sunar.
b) Bu raporda, o ana kadar yapılan çalışmalar ile
sonuçların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir.
Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilir ve ortak bir tutanak ile anabilim dalı başkanlığına
bildirilir.
c) Anabilim dalı başkanlığı da bu tutanağı üç gün
içinde ilgili enstitüye gönderir. Komite tarafından üst üste iki kez veya
aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin yükseköğretim kurumu
ile ilişiği kesilir.
(5) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılarak tez önerisi reddedilir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 26
– (1) Doktora programındaki bir
öğrenci, elde ettiği sonuçları ilgili enstitü tarafından kabul edilen yazım
kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak
savunmak zorundadır. Doktora tezinin savunmasından önce ve düzeltme verilen
tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak danışmanına
sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte
tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım
programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki
verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar
verilmek üzere tez enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(2) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az
üç tez izleme komitesi raporu sunulması gerekir.
(3) Doktora tez jürisi, ilgili enstitü anabilim
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır.
Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en
az ikisi kendi yükseköğretim kurumu dışından olmak üzere danışman dahil beş öğretim üyesinden oluşur. Jüri listesinde biri
üniversite dışından olmak üzere toplamda iki yedek üye de bulunur.
Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar
verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden
oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer
alabilir.
(4) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde, hazırladıkları
kişisel raporlarla toplanarak öğrenciyi sınava alırlar. Tez sınavı, tez
çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav
süresi en az 45, en çok 90 dakikadır. Sınav günü, saati ve yeri ilgili
anabilim dalı başkanlığınca yedi gün önceden ilan edilir. Tez çalışmasının
sunulması ve soru-cevap bölümü dinleyicilere açık olup, öğrenciye yalnız
jüri üyeleri soru sorabilir.
(5) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak
değerlendirilir. Bu karar enstitü anabilim dalı başkanlığınca, tez sınavını
izleyen üç gün içinde, jüri üyelerinin kişisel raporları eklenerek bir
tutanakla ilgili enstitüye bildirilir.
(6) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci,
en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde
yeniden savunur.
(7) Tezi doğrudan reddedilen veya düzeltme kararı
sonunda reddedilen öğrencinin ilişiği kesilir. Lisans derecesi ile
doktoraya kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar için
talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Doktora diploması
MADDE 27
– (1) Tez çalışmasını tamamlayan
öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü
ile tezin nüshalarını anabilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye
gönderir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora
diploması almaya hak kazanır. Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(3) Doktora diploması üzerinde enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu
tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri
komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(4) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden
itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik ortamda,
bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına gönderilir.
ALTINCI BÖLÜM
Sanatta Yeterlik Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 28
– (1) Sanatta yeterlik programı;
özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında
ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan bir yükseköğretim
programıdır. Sanatta yeterlik programı, Üniversitelerarası Kurulun önerisi
üzerine Yükseköğretim Kurulunca belirlenen dallarda açılır.
(2) Sanatta yeterlik programı toplam yirmi bir
krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders ve uygulamalar ile tez
veya sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalardan oluşur.
(3) Lisansüstü dersler ilgili enstitü anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden seçilebilir.
(4) Sanatta yeterlik programı tezli yüksek lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir krediden ve bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az yedi ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden
oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki
kredilik on dört ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(5) Lisansüstü dersler, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört
ders seçilebilir.
Süre
MADDE 29 – (1) Sanatta
yeterlik programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç
yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on iki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl
olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili
dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler
için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla
tamamlayamayan veya yükseköğretim kurumunun öngördüğü en az genel not
ortalamasını sağlayamayan öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği
kesilir.
(3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile
bitiren, ancak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını
birinci fıkrada belirtilen azami on iki yarıyıl veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına
başvurmuş öğrencilerden gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları
yerine getirmiş olmaları kaydıyla sanatta yeterlik tezinde başarılı
olamayanlara talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Danışman
atanması
MADDE 30
– (1) Enstitü anasanat
dalı başkanlığı programa kesin kayıt yaptıran her öğrenci için ders ve uygulama
seçimi ile tez veya sergi veya proje yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir
öğretim üyesini bir hafta içerisinde enstitüye önerir. Danışman önerisi
enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. Ancak danışmanın, en geç
ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur. Sanatta yeterlik çalışmasının
niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez
danışmanı atanabilir. Sanatta yeterlik programlarında tez, sergi, proje,
resital, konser, temsil gibi çalışmalar yönetilebilmesi için, başarıyla
tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olmak gerekir. İkinci tez
danışmanı Üniversite kadrosu dışından da doktora/sanatta yeterlik
derecesine sahip kişilerden olabilir.
(2) Danışman, ilgili anasanat
dalı öğretim üyeleri ile doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip öğretim
görevlileri arasından seçilir.
Sanatta
yeterlik çalışmasının sonuçlanması
MADDE 31
– (1) Tez hazırlayan bir öğrenci
elde ettiği sonuçları, sergi veya proje hazırlayan bir öğrenci ise
çalışmasını açıklayan ve belgeleyen bir metni ilgili enstitü tarafından
kabul edilen yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve ayrıca tezini veya
sergisini veya projesini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
Sanatta yeterlik çalışmasının savunmasından önce ve düzeltme verilen tez ve
çalışmalarda ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini/çalışmasını
tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna
ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu
teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri
üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti
halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim
kuruluna gönderilir.
(2) Jüri, ilgili enstitü anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır.
Jüri, biri öğrencinin danışmanı ve en az ikisi başka yükseköğretim
kurumlarının öğretim üyeleri olmak üzere beş kişiden oluşur. Jüri
listesinde biri Üniversite dışından olmak üzere toplam iki yedek üye de
bulunur. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı kişiden oluşur.
Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar
verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı kişiden oluşur.
Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir.
(3) Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin
kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde
toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının
sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur.
(4) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri,
dinleyicilere kapalı olarak, tez veya sergi, proje, resital, konser, temsil
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar,
enstitü anasanat dalı başkanlığınca sınavı
izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi ve
sanatta yeterlik çalışması başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir. Sanatta yeterlik çalışması
hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli
düzeltmeleri yaparak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi
sanatta yeterlik çalışmasını aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma
sonunda da başarısız bulunarak sanatta yeterlik çalışması kabul edilmeyen
öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir. Lisans derecesi ile
sanatta yeterlik programına kabul edilmiş olanlardan tez, sergi, proje,
resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışması başarılı
olamayanlar için talepleri halinde 26 ncı
maddenin yedinci fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Sanatta
yeterlik diploması
MADDE 32
– (1) Sanatta yeterlik
çalışmasında başarılı olan öğrenciye, diğer koşulları da sağlamak kaydıyla
sanat dalının özelliğine göre alanı belirleyen bir diploma verilir.
(2) Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri komisyonu
tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(3) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla sanatta yeterlik tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora
diploması almaya hak kazanır. Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(4) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden
itibaren üç ay içinde sanatta yeterlik tezinin bir kopyası elektronik
ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Ortaöğretim Alan Öğretmenlerinin Yetiştirilmesine
Yönelik
Programlar ve Lisansüstü Yaz Programları
Ortaöğretim
alan öğretmenlerinin yetiştirilmesine yönelik programlar
MADDE 33
– (1) Ortaöğretim alan
öğretmenlerinin yetiştirilmesi amacına yönelik olarak iki tür program düzenlenebilir:
a) Birleştirilmiş lisans ve tezsiz yüksek lisans
programı: İlgili alanın bulunduğu fakülte (alan fakültesi) ile eğitim
fakülteleri ve ilgili enstitü anabilim dallarınca ortak yürütülen
programlar şeklinde düzenlenir. Bu programların lisans kademesindeki
öğrenciler ilk yedi yarıyıldaki derslerini alan fakültesinden alırlar. Bu
derslerin tümünü başarı ile tamamlayan öğrenciler lisans kademesinin son
yarıyılında o alanın nasıl öğretileceğini kapsayan ders ve uygulamalarını
eğitim fakültesinden alır ve bunları da başarı ile tamamlayan öğrencilere o
alanın adını ana dal, eğitimini de yan dal olarak belirten lisans diploması
verilir. Lisans kademesini tamamlayan öğrenciler ilgili enstitüye bağlı bir
enstitü anabilim dalı olarak yürütülen tezsiz yüksek lisans kademesine
doğrudan geçirilirler. Lisansüstü kademede iki yarı yıla
eş değer bir süre içinde mezuniyet için öngörülen tüm şartları tamamlayan
öğrencilere ilgili alan öğretmenliğinin adını taşıyan yüksek lisans
diploması verilir.
b) Tezsiz yüksek lisans programı: Yükseköğretim
Kurulunca tespit edilen programlardan lisans diploması almış öğrencileri;
lisans diploması almış oldukları programla ilgili ortaöğretim alanında
öğretmen olarak yetiştirmek amacıyla üç yarıyıla eşdeğer bir süreyi kapsayan
tezsiz yüksek lisans programları düzenlenir. Bu tür yüksek lisans
programlarına, usul ve esasları Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen
sınavla öğrenci seçilir ve yerleştirilir.
(2) Ortaöğretim alan öğretmenlerinin yetiştirilmesi
amacı ile düzenlenen birleştirilmiş lisans ve tezsiz yüksek lisans ve
tezsiz yüksek lisans programlarına ilişkin giriş ve mezuniyet şartları ile
bu programların yürütülmesi Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen esaslara
göre belirlenir.
Lisansüstü
yaz programları
MADDE 34
– (1) Yaz tatilinde, ilgili
enstitülerde belli programlar için lisansüstü eğitim ve öğretim düzenlenebilir.
Bu programların nitelik ve ilkeleri enstitü yönetim kurulunca
kararlaştırılır ve bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda enstitü yönetim
kurulunca uygulanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Birden
fazla lisansüstü programa kayıt
MADDE 35 – (1) Tezsiz yüksek lisans programları hariç aynı
anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.
Tebligat
MADDE 36
– (1) Eğitim-öğretim, sınavlar ve
benzeri konularda enstitülerde yapılan ilanlar öğrencinin şahsına yapılmış
tebligat hükmündedir. Öğrencinin Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sisteminde yer
alan adresi, tebligat adresidir.
Disiplin
işleri
MADDE 37
– (1) Lisansüstü öğrencilerinin
disiplinle ilgili iş ve işlemleri; 18/8/2012
tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları
Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Sınavlarda
kopya
MADDE 38
– (1) Lisansüstü derslerin sınavlarında
kopya çektiği, kopya çekilmesine yardım ettiği anlaşılan öğrenciler, söz
konusu dersin sınavından sıfır almış sayılır. Bu öğrenciler hakkında ayrıca
Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Kayıt
yenileme
MADDE 39
– (1) Lisansüstü öğrencileri, her
eğitim-öğretim yılı başında Bakanlar Kurulunca belirlenen öğrenci katkı
payı ve öğrenim ücretlerini ödemek zorundadırlar. 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi gereğince ödenmesi gereken öğrenci katkı
payını ödemeyenlerin kayıtları yapılmaz ve yenilenmez. Kayıt sildirme
halinde alınan katkı payları ve öğrenim ücretleri iade edilmez.
(2) Lisansüstü öğrencileri, Senato tarafından
akademik takvimde belirtilen süre içerisinde o yarıyılda/yılda almak
istedikleri derslere ve tez çalışmasına kaydolmak zorundadırlar. Bu süre
içerisinde ders ve tez çalışmasına kaydını yaptırmayan öğrenciler, o
yarıyılda/yılda devam etme hakkını kaybetmiş olurlar. Bu şekilde kaybedilen
yarıyıl/yıl öğrenim süresinden sayılır.
(3) Süresi içerisinde ders veya tez çalışmasına
kaydını yaptıramayan veya kayıtlarını yenileyemeyen öğrenciler; devamsızlık
sınırını aşmamak ve mazeretlerinin haklı ve geçerli olduğu enstitü yönetim
kurulunca kabul edilmek şartıyla ilan edilen mazeretli kayıt haftasında
kayıtlarını yeniletebilirler. Ancak bu durumdaki öğrenciler, öğrenci katkı
payını kanuni gecikme faizi ile birlikte ödemek zorundadır.
Mazeretler
ve kayıt dondurma
MADDE 40
– (1) Lisansüstü öğrencilerin
kayıt dondurma iş ve işlemlerinde; 17/9/2011
tarihli ve 28057 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Namık Kemal Üniversitesi
Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin
ilgili hükümleri uygulanır.
Öğrencilere
ilişik kesme işlemi uygulanacak durumlar
MADDE 41
– (1) Bu Yönetmeliğin ilgili
maddelerinde belirtilen durumlar ve kendi isteğiyle kaydının silinmesini
isteyen lisansüstü öğrenciler ile Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği uyarınca Yükseköğretim Kurumundan Çıkarma Cezası almış olan
lisansüstü öğrencilerin ilişiği kesilir.
Temsil
MADDE 42
– (1) Türkiye’yi veya
Üniversiteyi, Milli Takım ve üniversitelerarası folklorik, sportif,
kültürel ve bilimsel alanlarda temsil eden karşılaşmalarda yer alan
öğrencilerin bu karşılaşmalara ve bunların hazırlık çalışmalarına katılmak
zorunda olmaları nedeniyle öğrenime devam edemedikleri süreler, devamsızlık
süresinin hesabında dikkate alınmaz. Bu süreler içinde giremedikleri
sınavlara; ilgili anabilim dalı başkanlığının teklifi ve enstitü yönetim
kurulunun onayı ile belirlenecek tarihlerde girerler.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri, Yükseköğretim Kurulu,
Üniversitelerarası Kurul, Senato ve ilgili enstitülerin yönetim kurulu
kararları uygulanır.
(2) Eğitim-öğretim ve sınav ile ilgili konularda;
ilgili kurullarca bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak yapılacak
düzenlemeler Senatonun kararından itibaren en geç bir ay içinde ilgili
enstitüde ilan edilir ve ilan tarihinde uygulamaya konulur.
(3) Enstitülerin ilgili kurullarının önerisi ve
Senatonun onayı ile bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik ve lisansüstü
programların işleyişinde birlikteliği sağlamak amacıyla usul ve esaslar
belirlenebilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 44
– (1) 24/01/2013
tarihli ve 28538 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Namık Kemal Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik
yürürlüğe girdiği tarihte halen kayıtlı olan lisansüstü öğrencilerin azami
süreleri de 2016-2017 Güz Yarıyılı itibariyle başlamış olup yeni
Yönetmelikte belirtilen azami süreler sonunda eğitimlerini tamamlayamayan
öğrencilerin ilişiği kesilecektir.
(2) 20/4/2016 tarihinden
önce aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırmış öğrenciler
hakkında 35 inci madde hükümleri uygulanmaz.
(3) 6/2/2013 tarihinden
önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya mezun olan
öğrenciler doktora programlarına başvurabilir.
Yürürlük
MADDE 45
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 46
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Namık Kemal Üniversitesi Rektörü yürütür.
|