Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
ATIK YÖNETİMİ
YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 –
2/4/2015 tarihli ve 29314 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi
Yönetmeliğinin 2 nci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(3) Madenlerin aranması, çıkarılması, işleme tabi
tutulması veya depolanması sonucu oluşan atıklar ile inşaat ve yıkıntı
atıklarının tanımlanmasında EK-4 atık listesi, tehlikelilik özelliklerinin
belirlenmesinde EK-3/A’da verilen tehlikelilik özellikleri ve EK-3/B’de
verilen sınır değerler ile bu atıkların yönetiminde EK-2/A ve EK-2/B’de
belirtilen atık işleme yöntemleri kullanılır; ancak bu Yönetmeliğin diğer
hükümleri uygulanmaz.”
“(4) Kontamine olmamış hafriyat toprağı bu maddenin
ikinci fıkrası uyarınca Yönetmeliğin kapsamı dışındadır. Ancak, hafriyat
toprağının çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde yönetimi
18/3/2004 tarihli ve 25406 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hafriyat
Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliğine göre
gerçekleştirilir.”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (ü) ve (dd) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı
fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“ü) Geçici depolama: Atıkların, atık üreticisi
tarafından işleme tesislerine ulaştırılmadan önce güvenli bir şekilde
bekletilmesini,”
“dd) İnşaat ve yıkıntı atıkları: Her türlü alt ve üst
yapının; tamiratı, tadilâtı, yenilenmesi, yıktırılması veya herhangi bir
afet sebebiyle yıkılması sonucu ortaya çıkan atıkları,”
“ss) Atık taşıma aracı: Atıkların taşınması
amacıyla kullanılan, teknik kriterleri Bakanlıkça belirlenen aracı,
şş) Ön bildirim (notifikasyon): Atıkların sınırlar
ötesi hareketinde, EK-5’te yer alan bilgi, beyan ve formlar kullanılarak
yapılan başvuruyu,
tt) Yetkili otorite: Basel sözleşmesi kapsamında
atıkların ithalat ve ihracatı ile ilgili olarak işlemleri yürüten ilgili ülkenin
yetkili kurumunu,
uu) Çevre Bilgi Sistemi: Çevre yönetimiyle ilgili
olarak yapılan beyan ve bildirimlerin toplandığı ve değerlendirildiği
Bakanlıkça oluşturulmuş olan çevrimiçi sistemi,”
MADDE 3 –
Aynı Yönetmeliğin 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (h), (ı), (l), (m) ve (u) bentleri aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“h) Atıklar, bu maddenin birinci fıkrasının (ç)
bendinde belirtilen şartlara uyulmak kaydıyla üretildikleri yerde geri
kazanılabilir. Bakanlık, kendi atıklarını, üretildiği yerde, kendi
tesisinde enerji geri kazanımı hariç geri kazanan tesisleri çevre lisansı
uygulamasından muaf tutmaya yetkilidir. Çevre lisansı uygulamasından
Bakanlıkça muaf tutulan tesislerin atık yönetim planında miktar ve türe
ilişkin bilgileri vermesi, Çevre Bilgi Sistemi üzerinden gerekli bildirimleri
yapması ve atık yönetimi ile ilgili mevzuat hükümlerine uyması
gerekmektedir. Çevre lisansı muafiyetine ilişkin Bakanlığa başvuru yapılır
ve Bakanlıkça atık ve tesis bazında değerlendirme yapılır.
ı) Atıkların toplanması, taşınması, geri
kazanılması ve/veya bertaraf edilmesi işlemleri, Bakanlık ve/veya il
müdürlüğünden gerekli izin ve/veya çevre lisansı almış tesisler,
üretici/yetkilendirilmiş kuruluşlar, atık taşımaya yetkili/lisanslı
taşıyıcılar tarafından izinleri/lisansları kapsamında gerçekleştirilir.
Atıkların bu firmalar/tesisler dışında üçüncü kişiler tarafından toplama,
taşıma, geri kazanım ve/veya bertaraf faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi,
diğer maddelerle ve yakıtlara karıştırılarak yakılması yasaktır.”
“l) Atık işleme tesislerinde yapılan faaliyetler
hariç, atıklar fiziksel, kimyasal ve biyolojik ön işlemler haricinde
kesinlikle doğrudan başka bir madde veya atıkla karıştırılamaz ve/veya
seyreltilemez.
m) Atıkların geçici depolanması 13 üncü madde
hükümlerine göre gerçekleştirilir.”
“u) Belediye atıklarının taşınmasının ekonomik
olmasının sağlanması amacıyla taşıma hattında trafik yüküne neden olmayacak
şekilde çevresel önlemler alınarak uygun yerlerde aktarma istasyonları
kurulabilir. Bu istasyonlarda toplanan atıkların atık işleme tesislerine
taşınması sağlanır. Aktarma istasyonlarının sızıntı suyu, koku, toz,
gürültü ve görünüş yönünden çevreyi kirletmemesi için boşaltma işleminin
yapıldığı yerlerin, araç giriş çıkışı hariç diğer tarafları kapalı olarak inşa
edilmesi zorunludur.”
MADDE 4 –
Aynı Yönetmeliğin 8 inci
maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“e) İhtiyaç olması durumunda, belediye atıkları
için aktarma istasyonu kurmak/kurdurtmak, işletmek/işlettirmekle”
MADDE 5 –
Aynı Yönetmeliğin 9 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (k) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Ürettiği atıklara ve atıkların önlenmesi ile
azaltılmasına yönelik olarak hazırlamakla yükümlü olduğu atık yönetim
planını hazırlayarak il müdürlüğüne sunmakla ve onay almakla,”
“k) Kaza sonucu veya kasti olarak atıkların
dökülmesi ve benzeri olaylar vuku bulduğunda 24 saat içerisinde il
müdürlüğünü bilgilendirmek ve kaza tarihi, kaza yeri, atığın türü ve
miktarı, kaza sebebi, atık işleme türü ve kaza yerinin rehabilitasyonuna
ilişkin bilgileri içeren raporu il müdürlüğüne en geç 30 takvim günü içinde
sunmakla,”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (e) ve (h) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve üçüncü fıkrasının
(b) ve (f) bentleri yürürlükten kaldırılmıştır.
“e) UATF kullanılması zorunlu olan atıklar için,
tesisine kabul edeceği atığın UATF’de belirtilen atık tanımına uygunluğunu
tesise girişte tespit etmekle, kabul ettiği atığın taşıma formunu imzalamak
ve en geç otuz gün içinde atık üreticisine göndermekle, UATF ile ilgili
olarak atık üreticisi ile arasında uyuşmazlık çıkması halinde, bu
uyuşmazlık giderilemezse on beş gün içinde, uyuşmazlığı Bakanlığa
bildirmekle, taşıma formu olmaksızın atık kabul etmesi halinde Bakanlığa ve
il müdürlüğüne bilgi vermekle,”
“h) Tesisin kapatılması için kapatma planı
hazırlayarak Bakanlığa başvurmak ve onay almakla, onaylı kapatma planında
belirtilen termine uygun olarak çalışmaların tamamlandığına ilişkin onaydan
sonra tesisi kapatmakla,”
MADDE 7 –
Aynı Yönetmeliğin 12 nci
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Atık kodu 99 ile biten atıklar için kod
kullanımına Bakanlıkça onay verilmesi ve atığın gönderilebileceği uygun
çevre lisansına sahip tesis bulunamaması halinde, söz konusu atık,
Bakanlıktan, benzer sektörden kaynaklanan atıklar için atık işleme
konusunda çevre lisansı almış ve prosesinde işlemesi uygun olan tesislerde
Bakanlığın onayı alınarak işlenebilir. Atığın tesise kabul edilebilmesi
amacıyla atık işleme tesisi atık üreticisinin talebi doğrultusunda
Bakanlığa başvuru yapar. Atığın yapılacak çalışma sonucunda tehlikeli
olduğunun tespiti halinde, atığı taşıyacak olan lisanslı taşıma firması da
atık üreticisinin talebi doğrultusunda Bakanlığa başvuru yapar.”
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğin 13 üncü
maddesinin üçüncü, dördüncü, beşinci, altıncı ve yedinci fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“(3) Atıklar birbirleriyle reaksiyona girmeyecek şekilde
geçici depolanır. Tıbbi atıklar hariç olmak üzere, tehlikeli atıklar geçici
depolama alanında en fazla 6 ay, tehlikesiz atıklar ise en fazla 1 yıl
süreyle geçici depolanır.
(4) Atıkların geçici depolanması işlemi atığın
üretildiği tesis/kuruluş sınırları içinde yapılır. Tıbbi atıklar ile
ambalaj atıkları hariç olmak üzere, tesis/kuruluş sınırları içinde uygun
yer bulunmadığının il müdürlüğü tarafından tespiti durumunda üreticiye ait
il sınırları içerisinde il müdürlüğünden uygunluk alınmış olan bir alanda
güvenli bir şekilde geçici depolama yapılabilir. Bu alan için miktara
bakılmaksızın geçici depolama izni alınır. Geçici depolama alanına
atıkların taşınmasında lisanslı araç şartı aranmaz. Tıbbi atıkların geçici
depolanmasında 22/7/2005 tarihli ve 25883 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
(5) Ayda bin kilogramdan daha az tehlikeli atık
üreten atık üreticilerinin, tehlikeli atıklarını geçici olarak depoladığı/depolayacağı
alanları/konteynerleri geçici depolama izninden muaftır. Ayda bin kilogram
veya daha fazla tehlikeli atık üreten atık üreticileri tehlikeli atıklarını
geçici depoladığı alanları/konteynerleri için il müdürlüğünden geçici
depolama izni alır. Geçici depolama alanı/konteyneri için izin süresiz
olarak verilir. Geçici depolama alanında değişiklik olması halinde geçici
depolama izni yenilenir.
(6) Belediye atığı biriktirme
ekipmanları/konteynerleri ile ambalaj atığı, tehlikesiz atık ve tıbbi atık
geçici depolama alanı/konteynerleri geçici depolama izninden muaftır.
(7) Tehlikeli atık geçici depolama
alanları/konteynerleri için miktara bakılmaksızın 16 ncı madde hükümlerine
uygun olarak Tehlikeli Maddeler ve Tehlikeli Atık Zorunlu Mali Sorumluluk
Sigortası yaptırılır.”
“(8) Geçici depolama alanlarına ilişkin esaslar
Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Yan ürün olarak değerlendirilebilecek, bu
maddenin birinci fıkrasındaki özelliklere haiz atıklar için uygunluk almak
üzere Bakanlığa başvurulur. Yan ürün olarak değerlendirmesi talep edilen
atıklara ilişkin yapılacak başvurularda istenilecek bilgi ve belgeler
Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin 21 inci
maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(4) Bakanlık, yetkilendirdiği kuruluşu denetler,
kuruluşun toplama ve geri kazanım hedeflerine ilişkin göstergelerini izler
ve yayımlar. Ayrıca, yetkilendirilmiş kuruluş, bağımsız denetim kuruluşu
tarafından iki yılda bir denetlenir ve denetim raporları Bakanlığa
sunulur.”
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Tehlikeli atıkların, serbest bölgeler dâhil
Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesine girişi yasaktır. Bazı tehlikesiz
atıkların, kontrole tabi olarak ithalatına izin verilebilir. Bu izinlere
ilişkin esaslar, Bakanlık görüşü doğrultusunda Ekonomi Bakanlığınca
yayımlanacak düzenlemelerle belirlenir.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 23 üncü
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Tehlikeli atıklar;
a) Ülkemizde atıkların geri kazanımı/bertarafı için
gerekli teknik kapasiteye sahip tesislerin bulunmaması,
b) Söz konusu atıkları ithalatçı ve transit
devletin yetkili otoritesinin kabul etmesi,
c) İhracata ilişkin iş ve işlemlerin tamamlanması,
durumunda sadece AB ve/veya OECD üyesi ülkeler ile
Liechtenstein’a ihraç edilebilir. Tehlikeli atıkların ihracatında EK-5/A’da
yer alan ön bildirim (notifikasyon) formu ve EK-5/B’de yer alan
uluslararası atık taşıma (movement document) formu kullanılır.”
MADDE 13
– Aynı Yönetmeliğin EK-1’inin III.
bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“III. Atığın Tehlikelilik Durumu
Muhtemel tehlikeli atık olarak tanımlanan atıkların
uygun atık kodunun belirlenmesi için tehlikelilik özellikleri ve
konsantrasyonlarının belirlenmesi çalışmaları yapılır. Çalışma sonucunda
atığın EK-3/B’de yer alan konsantrasyon değerlerinin üzerinde olduğunun
tespiti halinde (M) ile işaretli atık kodu kullanılır. Çalışma sonucunda
atığın EK-3/B’de yer alan konsantrasyon değerlerinin altında olması halinde
ise ilgili bölümdeki uygun tehlikesiz atık kodu ile atık sınıflandırılır.
Muhtemel tehlikeli atık kodu (M) ile bağlantılı olan tehlikesiz atık kodu,
atığın tehlikesiz olduğu kanıtlanmadan kullanılmaz.”
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğin EK-2/B’sinde
yer alan R5 tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“R5
Diğer inorganik malzemelerin ıslahı/geri dönüşümü”
MADDE 15
– Aynı Yönetmeliğin EK-4’ü ekteki
şekilde değiştirilmiş ve aynı Yönetmeliğe ekte yer alan EK-5 eklenmiştir.
MADDE 16
– Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 17 –
Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
2/4/2015
|
29314
|
Ekleri için tıklayınız
|