Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
GELİR VERGİSİ
GENEL TEBLİĞİ
(SERİ NO: 297)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve
Yasal Düzenleme
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğde, 9/2/2017 tarihli ve 29974 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan 687 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı
Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü
maddesiyle 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununa
eklenen geçici 18 inci maddenin uygulamasına yönelik açıklamalar yer
almaktadır.
Yasal
düzenleme
MADDE 2 – (1) 4447 sayılı Kanunun geçici 18 inci maddesi
aşağıdaki gibidir.
“GEÇİCİ MADDE 18 – 31/12/2017 tarihine kadar işe
alınan her bir sigortalı için geçerli olmak üzere, 1/2/2017 tarihinden
itibaren özel sektör işverenlerince Kuruma kayıtlı işsizler arasından işe
alınanların; işe alındıkları tarihten önceki üç aya ilişkin Sosyal Güvenlik
Kurumuna verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalılar
dışında olmaları ve 2016 yılının Aralık ayına ilişkin aylık prim ve hizmet
belgelerindeki sigortalı sayısına ilave olmaları kaydıyla işe alındıkları
tarihten itibaren 31/12/2017 tarihine kadar uygulanmak üzere, ücretlerinin
2017 yılında uygulanan asgari ücretin aylık brüt tutarının prim ödeme gün
sayısına isabet eden tutarı üzerinden hesaplanan gelir vergisinin asgari
geçim indirimi uygulandıktan sonra kalan kısmı, verilecek muhtasar
beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin edilir.
Bu madde kapsamında gelir vergisi stopajı
teşvikinden yararlananlar, diğer kanunlarda yer alan benzer nitelikli gelir
vergisi stopajı teşviklerinden yararlanamaz.
Bu madde kapsamında yapılan ücret ödemelerine
ilişkin düzenlenen kâğıtlara ait damga vergisinin aylık brüt asgari ücretin
prim ödeme gün sayısına isabet eden kısmı beyan edilmez ve ödenmez.
Bu madde hükümleri; kamu idarelerine ait işyerleri,
5335 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrası kapsamına giren kurum
ve kuruluşlara ait işyerleri ile 2886 sayılı Kanuna, 4734 sayılı Kanuna ve
uluslararası anlaşma hükümlerine istinaden yapılan alım ve yapım işleri ile
4734 sayılı Kanundan istisna olan alım ve yapım işlerine ilişkin işyerleri,
sosyal güvenlik destek primine tabi çalışanlar ve yurt dışında çalışan sigortalılar
hakkında uygulanmaz.
Bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esaslar
ile mahsup şeklini ve dönemini belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
İKİNCİ BÖLÜM
Gelir Vergisi
Stopajı Teşvikine İlişkin Düzenlemeler
Öngörülen
teşvik
MADDE 3 – (1) 4447 sayılı Kanunun geçici 18 inci maddesinde
öngörülen teşvik ile 1/2/2017 tarihinden itibaren işe alınan ve maddede
yazılı şartları taşıyan ilave sigortalılar için asgari ücret üzerinden
hesaplanan gelir vergisinin, asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra
kalan kısmının verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden
vergiden terkin edilmesi suretiyle özel sektör işverenlerinin desteklenmesi
amaçlanmaktadır.
Teşvikten
yararlanacak işverenler
MADDE 4 – (1) Teşvikten, özel sektör işverenleri aşağıdaki
şartlar dahilinde yararlanacaktır.
a) Sigortalının 1/2/2017 tarihinden itibaren işe
alınmış olması,
b) Sigortalının işe alınmadan önce Türkiye İş
Kurumuna kayıtlı olması,
c) Sigortalının en az ve kesintisiz üç ay süreyle
işsiz olması (işe başladığı tarihten önceki üç aya ait sosyal güvenlik
kurumuna verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalılar
dışında olması),
ç) Sigortalının işe girdiği tarihten önceki üç
aylık sürede işsiz olmasına rağmen, işe girdiği tarihten önceki altı aylık
süre içerisinde, Sosyal Güvenlik Kurumunun mevzuatı çerçevesinde, işten
ayrılış nedeni en son (19), (20) ve (30) olarak bildirilenlerden olmaması,
d) Sigortalının, 2016 yılının Aralık ayına ilişkin
aylık prim ve hizmet belgelerinde yer alan sigortalı sayısına ilave olarak
işe alınmış olması.
(2) Teşvik uygulamasında işverenin faaliyet konusu
ile tam veya dar mükellefiyet esasında vergilendirilmesinin bir önemi
bulunmamaktadır.
(3) Aşağıda yazılı sigortalılardan dolayı, söz
konusu madde ile getirilen gelir vergisi stopajı teşviki uygulanmaz.
a) Kamu idarelerine ait işyerlerinde çalışanlar,
b) 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Kanunun 30 uncu
maddesinin ikinci fıkrası kapsamına giren kurum ve kuruluşlara ait
işyerlerinde çalışanlar,
c) 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale
Kanununa, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa ve
uluslararası anlaşma hükümlerine istinaden yapılan alım ve yapım işleri ile
4734 sayılı Kanundan istisna olan alım ve yapım işlerine ilişkin
işyerlerinde çalışanlar,
ç) Sosyal güvenlik destek primine tabi çalışanlar,
d) Yurt dışında çalışan sigortalılar.
İlave
istihdamın kapsamı
MADDE 5 – (1) İlave istihdam, özel sektör işverenlerinin
2016 yılı Aralık ayına ilişkin olarak verdikleri aylık prim ve hizmet belgelerinde
bildirdikleri sigortalı sayısına 1/2/2017 tarihinden sonra ilave olarak
yeni işe aldıkları ve Tebliğin 4 üncü maddesinde yazılı şartları taşıyan
sigortalıları ifade etmektedir.
(2) 1/2/2017 tarihinden önce işe alınanlar için söz
konusu madde kapsamında gelir vergisi stopajı teşviki uygulanmaz.
(3) 2016 yılının Aralık ayında sigortalı
çalıştırılmaması nedeniyle Sosyal Güvenlik Kurumuna bu aya ilişkin aylık
prim ve hizmet belgesini vermemiş olan işverenler, Tebliğin 4 üncü
maddesindeki şartları taşımak kaydıyla 1/2/2017 tarihinden sonra işe
aldıkları sigortalıların, 2016 yılında Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilen
aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısının ortalamasına
ilave olmaları durumunda gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanırlar.
Örnek 1: İşveren (A), 2016 yılı Aralık ayı ile ilgili
olarak verdiği aylık prim ve hizmet belgelerinde 30 işçi çalıştırdığını
bildirmiştir. Bu işveren, mevcut işçisine ilaveten 2017 yılının Ocak ayında
5 işçi, 1 Mart 2017 tarihinde de 10 işçi istihdam etmiştir.
Buna göre işveren (A), Ocak ayında istihdam ettiği
ilave 5 işçiden dolayı teşvikten yararlanamayacak, ancak Mart ayında ilave
istihdam ettiği ve Tebliğin 4 üncü maddesindeki şartları taşıyan 10 işçi
için teşvikten yararlanabilecektir.
(4) Teşvikten yararlanılmaya başlanmasından sonra,
gerek eski çalışanların gerekse de ilave istihdam edilenlerin 1/1/2018
tarihinden önce işten çıkarılması nedeniyle, 2016 yılı Aralık ayındaki
toplam istihdam edilen sigortalı sayısının üzerinde kalınmak koşuluyla, bir
azalma meydana gelirse terkin edilecek vergi tutarının tespitinde, ilave
istihdam amacıyla işe alınanlardan kalan sigortalılar dikkate alınır. Bu
durumda, sigortalılardan hangisi için teşvikten yararlanılacağı işveren
tarafından serbestçe belirlenir.
Örnek 2: İşveren (B), 2016 yılı Aralık ayı ile ilgili
olarak verdiği aylık prim ve hizmet belgelerinde 40 işçi çalıştırdığını
bildirmiştir. Bu işveren, Tebliğin 4 üncü maddesindeki ilave istihdama
ilişkin şartları taşıyan 1/3/2017 tarihinde 10, 1/4/2017 tarihinde de 5
ilave işçi istihdam etmiş ve bu işçiler için teşvikten yararlanmaya
başlamıştır.
İşveren (B), 2017 Haziran ayında teşvik kapsamında
olmayan 10 işçisini işten çıkarmıştır. Bu durumda işveren (B), ilave
istihdam etmiş olduğu 15 işçisi olmasına rağmen bu işçilerin tamamı için
değil, 2016 yılı Aralık ayına ait istihdam sayısı olan 40’ın üzerinde kalan
5 işçi için teşvikten yararlanmaya devam eder ve bu işçilerin hangisi için
teşvikten yararlanacağını ise serbestçe belirler.
Örnek 3: İşveren (C), 2016 yılı Aralık ayı ile ilgili
olarak verdiği aylık prim ve hizmet belgelerinde 20 işçi çalıştırdığını
bildirmiştir. Bu işveren, 1/4/2017 tarihinde Tebliğin 4 üncü maddesindeki
ilave istihdama ilişkin şartları sağlayan 10 işçi istihdam etmiş olup bu
işçiler için teşvikten yararlanmaya başlamıştır.
İşveren (C) 15/8/2017 tarihinde 12 işçisini işten
çıkarmıştır. Bu durumda işveren (C)’nin çalışan sayısı, 2016 yılı Aralık
ayı ile ilgili olarak verdiği aylık prim ve hizmet belgelerinde bildirdiği
20 işçinin altına düştüğünden, 15/8/2017 tarihinden itibaren gelir vergisi
stopajı teşvikinden yararlanamaz.
(5) Üç aylık dönemler halinde verilen muhtasar
beyannamelerde, ilave istihdam ile ilgili şartların varlığı her bir ay için
ayrı ayrı değerlendirilerek terkin edilecek tutar belirlenecektir.
Örnek 4: Üç ayda bir muhtasar beyanname veren işveren (D),
2016 yılı Aralık ayı ile ilgili olarak verdiği aylık prim ve hizmet
belgelerinde 4 işçi çalıştırdığını bildirmiştir. İşveren 12/1/2017
tarihinde 2, 15/2/2017 tarihinde 1, 1/3/2017 tarihinde ise 1 ilave işçi
istihdam etmiştir.
İşveren (D), 2017/Nisan ayında vereceği muhtasar
beyannamesinde, Tebliğin 4 üncü maddesindeki ilave istihdama ilişkin
şartların sağlanması kaydıyla Şubat ve Mart aylarında aldığı işçiler için
bu işçilerin çalıştığı gün sayısı dikkate alınarak teşvikten yararlanır.
Ocak ayında istihdam ettiği işçilerden dolayı ise teşvikten yararlanamaz.
(6) Birden fazla işyerinde faaliyette bulunan ve
her bir işyeri için ayrı ayrı aylık prim ve hizmet belgesi veren
işverenler, ilave istihdamdan dolayı gelir vergisi stopajı teşvikine
ilişkin şartları her işyeri için ayrı ayrı dikkate alacaktır. İşverenin
birden fazla işyerindeki çalışanlarına yaptığı ücret ödemeleri ile ilgili
tek muhtasar beyanname vermesinin bir önemi bulunmamaktadır.
(7) 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun 81 inci maddesi kapsamında, ferdi işletmelerin sermaye
şirketlerine devir olunması, kollektif ve adi komandit şirketin sermaye
şirketine dönüşmesi hali ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar
Vergisi Kanununun 19 uncu maddesinin birinci fıkrası kapsamında
gerçekleştirilen devir işlemlerinde işverenler, bu işlemler öncesinde ilave
istihdam kapsamında olan işçiler için teşvikten faydalanmaya devam ederler.
(8) İlave istihdam teşvikinden faydalanan işverenin
ölümü halinde, aynı işe devam eden mirasçıların şartları taşımak kaydıyla
teşvikten faydalanmaları mümkündür.
Uygulamanın
başlama ve sona erme tarihleri
MADDE 6 – (1) Gelir vergisi stopajı teşvikini düzenleyen 4447
sayılı Kanunun geçici 18 inci maddesiyle, 1/2/2017 tarihinden itibaren işe
alınmış sigortalılar kapsama alınmıştır.
(2) Gelir vergisi stopajı teşviki 31/12/2017
tarihine kadar uygulanacaktır. Dolayısıyla en son uygulama, 2017 yılının
Aralık ayı ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisi için geçerli olup
2018 yılı vergilendirme dönemlerinde ise söz konusu teşvikten
yararlanılamayacaktır.
Uygulamanın
esasları
MADDE 7 – (1) 4447 sayılı Kanunun geçici 18 inci maddesi
kapsamında gelir vergisi stopajı teşviki uygulanan ücretlerin
vergilendirilmesinde, öncelikle asgari geçim indirimi dikkate alınır.
(2) İlave istihdam edilenlerle ilgili asgari geçim
indirimi, 4/12/2007 tarihli ve 26720 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No:265)’nde belirtilen usul ve esaslara
göre hesaplanacaktır.
(3) 4447 sayılı Kanunun geçici 18 inci maddesi
kapsamında muhtasar beyanname üzerinden terkin edilecek tutar; teşvikten
yararlanılan sigortalı bazında 2017 yılında uygulanan asgari ücretin aylık
brüt tutarının çalışılan gün sayısına isabet eden kısmı üzerinden
hesaplanan gelir vergisinden asgari geçim indiriminin mahsup edilmesi
sonucu kalan tutarı geçemez.
(4) Söz konusu geçici 18 inci maddede yer alan
gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanmak isteyen işverenlerin Tebliğin
ekinde yer alan “İstihdamın Teşvikine İlişkin Bildirim”i (EK:1)
doldurmaları ve muhtasar beyanname ekinde vermeleri zorunludur. Bildirimin
Tablo-1 bölümünün (XIV) numaralı sütununun toplam satırında yer alan tutar,
Tablo-2’nin (j) sütununa aktarılacaktır.
(5) İşverenler, bildirimin Tablo-2’nin (j)
sütununda yer alan terkin edilebilecek vergi tutarını verecekleri muhtasar
beyannamenin Tablo-1 "Matrah ve Vergi Bildirimi" bölümünün (20/e)
No.lu satırında (4447 sayılı Kanunun geçici 18 inci maddesi kapsamında
terkin edilecek tutar) göstereceklerdir. Bu tutar, aynı beyannamenin (19/b)
No.lu satırda gösterilen gelir vergisi kesintisi toplamından indirilerek
terkin işlemi gerçekleştirilmiş olacaktır.
(6) Terkin işlemi sonrasında kalan gelir vergisi
tutarı, muhtasar beyannamenin (21) No.lu “Terkin Sonrası Kalan Gelir
Vergisi Tutarı” satırında gösterilecektir. Bu tutar tahakkuka esas alınacak
ve beyannamenin Tablo-2 “Tahakkuka Esas İcmal Cetveli” bölümünün (2) No.lu
“Tahakkuk eden” satırına aktarılacaktır.
(7) Söz konusu geçici 18 inci madde kapsamında
terkine konu edilen tutar, muhtasar beyannamenin (20/e) No.lu satırında
gösterilmiş olduğundan, vergi dairesince ayrıca bir terkin işlemi
yapılmayacaktır.
Örnek 5: İşveren (E), 2016 yılı Aralık ayı için vermiş
olduğu aylık prim ve hizmet belgesinde 5 işçi istihdam ettiğini
bildirmiştir. İşveren, 1/4/2017 tarihinden itibaren işletmesinde
çalıştırdığı işçi sayısını Tebliğin 4 üncü maddesindeki ilave istihdama
ilişkin şartları taşıyan 1 ilave işçi ile 6’ya çıkarmıştır. İlave istihdam
edilen işçi bekar olup asgari ücret almaktadır.
Bu işverenin teşvikten faydalanacağı tutar
aşağıdaki şekilde hesaplanmıştır.
Aylık Brüt Ücret
|
1.777,50 TL.
|
Vergi Matrahı [1.777,50-(1.777,50X%15=)]
|
1.510,87 TL.
|
2017 Yılı Nisan Ayı Asgari Ücret
Üzerinden Hesaplanan Vergi
|
226,63TL.
|
Asgari Geçim İndirimi
|
133,31TL.
|
4447 sayılı Kanunun Geçici 18 inci
Maddesi Kapsamında Terkin Edilecek Tutar (226,63-133,31=)
|
93,32TL.
|
Bu işçi İçin Vergi Dairesine
Ödenecek Tutar [226,63-(133,31+93,32=)]
|
0 TL.
|
Örnek 6: İşveren (H), 2016 yılı Aralık ayı için vermiş
olduğu aylık prim ve hizmet
belgesinde 10 işçi istihdam ettiğini bildirmiştir. İşveren (H), 1/3/2017 tarihinden
itibaren işletmesinde çalıştırdığı işçi sayısını Tebliğin 4 üncü
maddesindeki ilave istihdama ilişkin şartları taşıyan 1 ilave işçi ile 11’e
çıkarmıştır. İlave istihdam edilen işçi evli bir çocuklu olup eşi
çalışmamakta ve brüt ücreti 5.000 TL’dir.
Bu işverenin teşvikten faydalanacağı tutar
aşağıdaki şekilde hesaplanmıştır.
Aylık Brüt Ücret
|
5.000,00 TL.
|
Vergi Matrahı [5.000-(5.000x%15=)]
|
4.250,00 TL
|
2017 Yılı Mart Ayı Ücreti Üzerinden Hesaplanan
Vergi
|
637,50 TL.
|
2017 Yılı Mart Ayı Asgari Ücret
Üzerinden Hesaplanan Vergi
|
226,63 TL.
|
Asgari Geçim İndirimi
|
179,97 TL.
|
4447 sayılı Kanunun Geçici 18 inci
Maddesi Kapsamında Terkin Edilecek Tutar (226,63-179,97=)
|
46,66 TL.
|
Bu işçi İçin Vergi Dairesine
Ödenecek Tutar [637,50-(179,97+46,66=)]
|
410,87 TL
|
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hususlar
ve Son Hükümler
Diğer
hususlar
MADDE 8 – (1) Teşvikten yararlanan işverenlerin sonradan yapılan
tespitlerde teşvikten yararlanma şartlarını haiz olmadıklarının
belirlenmesi halinde tahakkuk ettirilerek terkin edilen vergi, 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ile 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde
gerekli müeyyideler uygulanarak tahsil edilecektir.
Yürürlük
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Maliye
Bakanı yürütür.
Eki için tıklayınız
|