Sermaye Piyasası Kurulundan:
GAYRİMENKUL SERTİFİKALARI TEBLİĞİ (VII-128.2)’NDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (VII-128.2b)
MADDE 1 – 5/7/2013 tarihli ve 28698
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gayrimenkul Sertifikaları Tebliği
(VII-128.2)’nin 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (m) ve (u) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı
fıkraya (y) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (z) bendi eklenmiş ve
diğer bentler buna göre teselsül ettirilmiş, teselsül ettirilen (dd) ve (ee) bentleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
“m) Hak sahibi: 6306 sayılı Kanun, 2985 sayılı
Kanun ve 775 sayılı Kanun kapsamında kentsel dönüşüm amaçlı proje yürütülen
alanlarda, taşınmazlar üzerinde hak sahibi olduğu ilgili kurumlarca tespit
edilen ve uzlaşma sağlanan kişileri,”
“u) Tali edim: Tali edim ifa süresi içerisinde izahname veya ihraç belgesinde belirlenen esaslar
çerçevesinde ihraççı tarafından tali edime konu gayrimenkul sertifikalarına
karşılık gelen bağımsız bölümlerin satılması ve elde edilen satış tutarının
gayrimenkul sertifikası sahiplerine, sahip oldukları gayrimenkul
sertifikaları oranında dağıtılmasını,”
“z) Yapı denetim kuruluşu: 29/6/2001
tarihli ve 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanunda tanımlanan Bakanlıktan
aldığı izin belgesi ile münhasıran yapı denetimi görevini yapan,
ortaklarının tamamı mimar ve mühendislerden oluşan tüzel kişiyi,”
MADDE 2 –
Aynı Tebliğin 4 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 4 –
(1) Gayrimenkul sertifikaları, bir veya birden fazla gayrimenkul projesinin
belirli bağımsız bölümlerini veya bağımsız bölümlere ilişkin belirli bir
alan birimini temsilen aşağıdaki esaslar çerçevesinde ihraç edilebilir.
a) Gayrimenkul projesinin belirli bağımsız
bölümlerini temsilen gerçekleştirilen ihraçlarda, her bir bağımsız bölüme
karşılık gelen gayrimenkul sertifikası adedinin ihraç öncesinde
belirlenmesi zorunludur.
b) Gayrimenkul projesinin bağımsız bölümlerine
ilişkin belirli bir alan birimini temsilen gerçekleştirilecek ihraçlarda
ise, ihraççı tarafından asli edimin yerine getirilmesi sırasında aynı alan
birimine sahip bağımsız bölümler arasında blok, kat, cephe ve malzeme
farklılıkları gibi nedenlerle şerefiye talep edilebilir. Şerefiye talep
edilmesi durumunda, asli edim sırasında yatırımcılardan talep edilecek
şerefiye tutarlarının veya ihraç anında belirlenmiş şerefiyenin asli edim
yerine getirilirken hangi esaslara göre düzeltilerek uygulanacağının,
bağımsız bölümlerle ilişkilendirilerek izahname
veya ihraç belgesinde açıklanması zorunludur.
c) Gayrimenkul sertifikası ihracına konu edilen
bağımsız bölümler üzerinde edimlerin yerine getirilmesini engelleyecek
nitelikte ayni veya şahsi bir hak, haciz kaydı ile gayrimenkul projesinin
esaslı unsurlarına yönelik herhangi bir ihtilafın bulunmaması gerekmektedir.
ç) Bir bina veya blok gibi ancak bütünü
tamamlandığında kullanılabilecek yapılarda yer alan bağımsız bölümlerin bir
kısmı ihraca konu edilemez, bunların tamamının gayrimenkul sertifikası
ihracına konu edilmesi zorunludur. 5 inci maddenin üçüncü ve dördüncü
fıkraları kapsamında yapılan ihraçlarda bu şart aranmaz.
(2) Gayrimenkul sertifikası ihraç tutarı, ihraca
konu bağımsız bölümler için Tebliğin 6 ncı
maddesinin birinci fıkrası çerçevesinde hazırlanan değerleme raporunda
takdir edilen değer referans alınmak suretiyle ihraççı tarafından
belirlenir. Belirlenen ihraç tutarı dahilinde izahnamede belirtilmesi kaydıyla ek satış yapılabilir.
Ancak, izahnamede ihraç edilecek gayrimenkul
sertifikalarının ek satış dahil toplam tutarının
belirtilmesi zorunludur.
(3) Gayrimenkul sertifikası ihracına konu bağımsız
bölümlerin izahname veya ihraç belgesinde
belirtilen proje bitiş tarihinden önce tamamlanması ve bu durumun proje
bitiş tarihinden en az 15 gün önce kamuya açıklanması halinde, kamuya
açıklanan yeni tarih, proje bitiş tarihi olarak esas alınır. Bu durumda
Kurulun kamuyu aydınlatma düzenlemelerine uygun olarak yatırımcılara
gerekli duyuruların yapılması şartıyla izahname
veya ihraç belgesi değişikliği gerekmez. Kanunun 8 inci maddesi hükümleri
saklıdır.
(4) Gayrimenkul sertifikaları yurt içinde halka arz
edilerek veya halka arz edilmeksizin nitelikli yatırımcıya satış suretiyle
veya yurt dışında ihraç edilebilir.
(5) İhraç edilecek gayrimenkul sertifikalarının
borsada işlem görmesi ve ihraççıların Kurula yapılacak onay başvurusunun
yanı sıra eş zamanlı olarak bu amaçla borsaya başvurmaları zorunludur.
(6) Gayrimenkul sertifikaları ihraççı tarafından
asli veya tali edimin yerine getirilmesi ve cezai şartın ödenmesini
gerektiren hallerde cezai şartın da ödenmesi suretiyle itfa edilir.
Projenin gerçekleşmemesi sebebiyle edimlerin yerine getirilememesi
durumunda ise gayrimenkul sertifikalarının itfa bedeli ve oluşabilecek
cezai şartın ödenmesi suretiyle itfa edilmesi esastır. Bu maddenin
sekizinci fıkrası ile Tebliğin 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrası hükümleri
saklıdır.
(7) İhraççılar tarafından gayrimenkul
sertifikalarının ihracının ve itfasının Kanunun 37 nci
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde belirtilen yatırım hizmet ve
faaliyetinde bulunabilecek bankalar ile portföy
aracılığı, genel saklama hizmeti veya aracılık yüklenimi faaliyetinden
herhangi birini yürütecek olan aracı kurumlar vasıtasıyla yerine
getirilmesi zorunludur.
(8) İhraççı tarafından öngörülmesi halinde
gayrimenkul sertifikaları, talep eden yatırımcılardan, proje bitiş tarihinden
önce, izahname veya ihraç belgesinde belirtilen
esaslar çerçevesinde ihraççının belirleyeceği tutar veya borsada oluşan
fiyat üzerinden, piyasada yeniden satılmamak şartıyla geri alınabilir.
(9) Edimlerin Tebliğ ve izahname
veya ihraç belgesinde belirtilen esaslara uygun olarak gerçekleştirilip gerçekleştirilmediğinin
kontrolü amacıyla ihraççı ile edim sorumlusu arasında Kurula başvuru öncesinde
sözleşme imzalanmış olması zorunludur. Edim sorumlusu tarafından;
a) Edimlerin izahname
veya ihraç belgesinde belirtilen esaslara uygun olarak gerçekleştirilip
gerçekleştirilmediği,
b) Tali edimin ifası amacıyla yapılan satışlarda
satış fiyatlarının Tebliğde yer alan esaslara, değerleme raporlarına ve
piyasa koşullarına uygun olup olmadığı,
c) Tali edimlerde yatırımcılara aktarılan
tutarların satış bedeline uygun olup olmadığı,
hakkında halka arz yoluyla yapılan ihraçlarda proje bitiş
tarihini takip eden üçer aylık, halka arz edilmeksizin yapılan ihraçlarda
ise altışar aylık periyotlar halinde Uluslararası Denetim ve Güvence
Standartları Kurulu tarafından yayımlanan 4400 numaralı Finansal Bilgilerle
İlgili Üzerinde Mutabık Kalınan Prosedürlere İlişkin Uluslararası Hizmet
Standardına uygun güvence raporu hazırlanarak ihraççıya iletilir ve aynı
gün ihraççı tarafından KAP’ta ilan edilir. Edim
sorumlusu, güvence raporunun hazırlanması amacıyla ihraççıdan belirli
aralıklarla satışa konu bölümlere ilişkin değerleme raporu hazırlanmasını
ve ihraca konu edilmeyen bölümlerin satış fiyatlarına ilişkin bilgilerin
kendisine verilmesini talep eder. Bu hususlara edim sorumlusu ve ihraççı
arasında imzalanacak sözleşmede yer verilir. Edim sorumlusu raporunda, bu
fıkranın (a), (b) ve (c) bentleri uyarınca yapılan incelemeler sonucunda
yatırımcılar aleyhine durumların tespit edilmesi durumunda, yatırımcıların
zararının ihraççı tarafından nasıl tazmin edileceği ve yatırımcıların
haklarına ilişkin esaslara izahname veya ihraç
belgesinde yer verilir.
(10) Edimlerin izahname
veya ihraç belgesinde belirtilen esaslar çerçevesinde yerine getirilmemesi
durumunda, yatırımcılara ihraç aşamasında belirlenen ve izahname
veya ihraç belgesinde yer verilen cezai şartın ödenmesi zorunludur.
(11) Gayrimenkul projesinin tamamlanması amacıyla
diğer finansman imkanlarının kullanılması
durumunda, yalnızca gayrimenkul sertifikası ihracına konu edilmeyen
bağımsız bölümler teminat verilebilir. Gayrimenkul sertifikası ihracına
konu bağımsız bölümler, ihraççının yönetiminin veya denetiminin kamu
kurumlarına devredilmesi hâlinde dahi amacı dışında tasarruf edilemez, rehnedilemez, teminat gösterilemez, kamu alacaklarının
tahsili amacı da dâhil olmak üzere haczedilemez, iflas masasına dâhil
edilemez, ayrıca bunlar hakkında ihtiyati tedbir kararı verilemez.
(12) Kurul itfa bedelinin ve oluşabilecek cezai
şartın yatırımcılara ödenmesinin bir banka tarafından garanti altına
alınmasını, yurt içinde satışın yalnızca nitelikli yatırımcılara yönelik
olarak yapılmasını veya gayrimenkul sertifikalarının derecelendirilmesini
talep edebilir.
(13) Gayrimenkul projesinin tamamlanması için
sigorta yaptırılması mümkündür. Bu durumda, Kurulca bu maddenin 12 nci fıkrasında belirtilen ek yükümlülükler aranmaz.
(14) Edimleri yerine getirilen veya itfa bedeli
yatırımcıya ödenen veya yatırımcılardan talep halinde piyasada yeniden
satılmamak şartıyla geri alınan gayrimenkul sertifikalarının iptali
talebiyle yetkili kuruluş tarafından derhal MKK’ya
başvurulur.”
MADDE 3 –
Aynı Tebliğin 5 inci maddesinin
üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye
aşağıdaki beşinci fıkra eklenmiştir.
“(3) TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi veya
bunların bağlı ortaklıkları ve iştiraklerinin ihraççı olması durumunda;
a) Birinci fıkranın (a), (c) ve (ç) bentlerinde
belirtilen şartlar aranmaz.
b) Yatırımcıların, aynı projeden doğrudan konut
edinen kişiler ile eşit haklara sahip olacağına ilişkin gerekli sözleşme
veya düzenlemelerin yapılması veya Kurulca kabul edilebilecek diğer
tedbirlerin alınması zorunludur.
c) Talep edilmesi halinde Kurulca Tebliğde aranan
diğer şartlardan muafiyet verilebilir.
(4) TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi ve bunların
bağlı ortaklıkları ve iştiraklerinin ihraççı olmadığı ancak tamamen veya
kısmen sahip olduğu arsa ve arazilerin gayrimenkul projesine konu edildiği
ihraçlarda;
a) Birinci fıkranın (b) bendindeki şart aranmaz.
b) TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi veya bunların
bağlı ortaklıkları ve iştirakleri ile ihraççı arasında yapılacak
sözleşmelerde, yatırımcıların, aynı projeden doğrudan konut edinen kişiler
ile eşit haklara sahip olacağına ilişkin hükümlere yer verilmesi veya
Kurulca kabul edilebilecek diğer tedbirlerin alınması zorunludur.
c) İhraççının gayrimenkul projesinin ihraca konu
edilen bağımsız bölümlerini tamamlayamaması durumunda bu bölümler TOKİ,
İller Bankası Anonim Şirketi veya bunların bağlı ortaklıkları ve
iştiraklerinin projenin tamamlanması için imzaladıkları sözleşmedeki
esaslara göre tamamlanır.”
“(5) Sermayelerinin % 51 veya daha fazlası doğrudan
veya dolaylı olarak kamuya ait olan ihraççılarca gerçekleştirilecek
gayrimenkul sertifikası ihraçları için Kurulca Tebliğde aranan şartlar,
istenilen bilgi ve belgeler ile Kurulun diğer düzenlemelerinde aranan
şartlardan talep üzerine muafiyet verilebilir.”
MADDE 4 –
Aynı Tebliğin 6 ncı maddesinin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki beşinci fıkra
eklenmiştir.
“(2) Edimlerin ilgili ifa süreleri içerisinde
yerine getirilemeyeceğinin anlaşılması durumunda veya Kurulca uygun
görülecek diğer aşamalarda, yapı denetim kuruluşları tarafından projeye
ilişkin olarak bir fizibilite raporu hazırlanır. Bu raporda asgari olarak,
projenin mevcut tamamlanma düzeyi ile bitirilmesi için gerekli olan süre ve
tahmini maliyet hakkında bilgi verilir.
(3) İhraçtan elde edilen fonların inşaat ilerleme
esasına göre ihraççıya aktarılabilmesini teminen
yapı denetim kuruluşları tarafından inşaat ilerleme raporları düzenlenir.
(4) Tebliğin 5 inci maddesinin üçüncü ve dördüncü
fıkraları kapsamında yapılan ihraçlarda, bu maddenin ikinci ve üçüncü
fıkralarında sayılan raporlar yapı denetim kuruluşları yerine başka
kurumlarca hazırlanabilir.”
“(5) Yapı denetim kuruluşları, ikinci ve üçüncü
fıkralar kapsamında hazırlamış oldukları fizibilite ve inşaat ilerleme raporlarında
yer alan yanlış, yanıltıcı ve eksik bilgilerden bu Tebliğ ve Kanunun ilgili
hükümleri çerçevesinde sorumludur.”
MADDE 5 – Aynı Tebliğin 8 inci maddesinin birinci fıkrası
ile üçüncü fıkrasının (c) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Asli edim kullanım sürelerinin bitimini
takiben asli edim talebiyle başvurmayan veya başvurmasına rağmen izahname veya ihraç belgesinde asli edimin yerine
getirilmesi için öngörülen şartları yerine getirmeyen yatırımcıların, tali
edimi talep ettikleri kabul edilir. Tali edime konu gayrimenkul
sertifikalarına karşılık gelen bağımsız bölümler ihraççı tarafından,
edimlere ilişkin taleplerin alındığı tarihten vadeye kadar olan sürede
satılabilir.”
“c) Tali edime konu bağımsız
bölümlerin satışından elde edilen satış tutarı, tali edim ifa süresi
boyunca tali edime konu bağımsız bölümlerin tamamı satılıncaya kadar
vekilin özen borcu çerçevesinde yetkili kuruluş tarafından devlet tahvili,
hazine bonosu, Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen kira sertifikaları, mevduat
veya katılma hesabı olarak veya Kurulca uygun görülecek diğer sermaye
piyasası araçlarına yatırılmak suretiyle yatırımcılar adına değerlendirilir
ve bağımsız bölümlerin tümünün satışının tamamlanmasını takip eden 2 iş
günü içerisinde yatırımcıların hesaplarına sahip oldukları gayrimenkul
sertifikası oranında aktarılır. Tebliğin
5 inci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkraları kapsamında yapılan
ihraçlarda, satış tutarı TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi veya bunların
bağlı ortaklıkları ve iştirakleri tarafından yatırımcılar adına
değerlendirilebilir.”
“e) Tali edim ifa süresi bitiş tarihi itibarıyla
satılamayan bağımsız bölümlerin olması durumunda, bu bağımsız bölümlere
karşılık gelen gayrimenkul sertifikalarının itfasına ilişkin olarak ihraççı
tarafından yatırımcılara yapılacak ödemelerde, gayrimenkul sertifikalarının
vade tarihinden önceki üç aylık dönemde borsada oluşan ağırlıklı ortalama
fiyatların ortalaması esas alınır. Bu fiyatların hesaplanamaması veya
hesaplanan fiyatların sağlıklı oluşmadığının Borsa veya Kurulca tespiti
halinde söz konusu bağımsız bölümlerin değerinin tespiti için bir değerleme
raporu hazırlanır ve yatırımcılara yapılacak ödemelerde bu değerleme
raporunda tespit edilen değer esas alınır. Ayrıca söz konusu bağımsız
bölümler, hazırlanacak değerleme raporunda tespit edilen değerden aşağı
olmamak şartıyla ihraççının ilişkili taraflarına satılabilir. Bu bent
kapsamında yatırımcılara yapılacak ödemeler, tali edim ifa süresinin
bitimini takip eden 10 iş günü içerisinde gerçekleştirilir.”
MADDE 6 –
Aynı Tebliğin 9 uncu maddesinin
ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki üçüncü
fıkra eklenmiştir.
“(2) Verilen bu ek süre sonunda veya ek süre
talebinde bulunulmaması halinde vade sonunda edimlerin yerine getirilememesi
veya getirilemeyeceğinin anlaşılması projenin gerçekleşmemesi durumudur. Bu
durumda ihraççı, gayrimenkul sertifikalarının itfa bedelini ve cezai şartı
yatırımcılara ödemekle yükümlüdür.”
“(3) İhraççının ikinci fıkra kapsamındaki
yükümlülüğünü yerine getirememesi durumunda;
a) İlk iş günü Kurula bilgi verilir ve konu
hakkında KAP’ta özel durum açıklaması yapılır.
b) 6 ncı madde uyarınca
hazırlanan güncel fizibilite raporu ile gayrimenkul sertifikası sahipleri
toplantısının yeri ve tarihi en geç 30 gün içerisinde yetkili kuruluş
tarafından KAP’ta ilan edilir. Bu bentte geçen
fizibilite raporunun hazırlanması ve gayrimenkul sertifikası sahipleri
toplantısının düzenlenmesine ilişkin işlemler yetkili kuruluş tarafından
yerine getirilir ve bu işlemlerden doğan masraflar yetkili kuruluş nezdinde
bloke edilen fondan karşılanır.
c) (b) bendindeki açıklama tarihinden itibaren en
geç 30 gün içerisinde, projenin tamamlatılması veya yetkili kuruluş
nezdinde bloke edilen fonun ve gayrimenkul projesinde ihraca konu olan
ancak tamamlanmayan kısmın satılarak bedelinin sahip olunan gayrimenkul
sertifikaları nispetinde yatırımcılara iadesi hususunun görüşülerek karara
bağlanacağı gayrimenkul sertifikası sahipleri toplantısı yapılır.
Gayrimenkul sertifikası sahipleri toplantısına mahiyetine uygun düştüğü
ölçüde 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun anonim şirketlerin genel kurul
toplantılarına ilişkin hükümleri uygulanır. Gayrimenkul sertifikası
sahipleri toplantısında toplantı nisabı aranmaksızın toplantıya katılanların
çoğunluğunun alacağı karara göre hareket edilir.
ç) Gayrimenkul sertifikası sahipleri toplantısında
başka yönde bir karar alınmadıkça;
1) Projenin tamamlatılması yönünde karar çıkması
halinde, yatırımcılar tarafından anlaşma sağlanacak üçüncü kişilerce proje
tamamlatılarak edimler bu kişi tarafından yerine getirilir.
2) Yetkili kuruluş nezdinde bloke edilen fonun ve
gayrimenkul projesinde ihraca konu olan ancak tamamlanmayan kısmın
satılarak bedelinin sahip olunan gayrimenkul sertifikaları nispetinde
yatırımcılara iadesi yönünde karar çıkması halinde, kalan fon ile tamamlanmayan
kısmın satışından elde edilen tutar, yatırımcılara sahip oldukları gayrimenkul
sertifikaları nispetinde dağıtılarak gayrimenkul sertifikaları itfa
edilir.”
MADDE 7 –
Aynı Tebliğin 10 uncu maddesinin
birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Gayrimenkul sertifikası
ihracı karşılığında elde edilen fon yetkili kuruluş tarafından, bir banka
nezdinde açılan özel bir hesapta toplanır ve vekilin özen borcu
çerçevesinde devlet tahvili, hazine bonosu, Hazine Müsteşarlığınca ihraç
edilen kira sertifikaları, vadeli mevduat veya katılma hesabı olarak veya
Kurulca uygun görülecek diğer sermaye piyasası araçlarına yatırılmak
suretiyle ihraççı adına değerlendirilir.
(2) Gayrimenkul sertifikası ihracından elde edilen
fonlar, ihraççı tarafından öncelikli olarak ihraç edilen gayrimenkul
sertifikalarına konu bağımsız bölümlerin tamamlanmasında ve yalnızca söz
konusu gayrimenkul projesinde veya bu projenin tamamlanması için başvuru
tarihi itibarıyla kullanılmış finansman kaynaklarının geri ödenmesinde
kullanılır. Gayrimenkul sertifikası ihracı karşılığında elde edilen fon,
ihraççının yönetiminin veya denetiminin kamu kurumlarına devredilmesi
hâlinde dahi amacı dışında tasarruf edilemez, rehnedilemez,
teminat gösterilemez, kamu alacaklarının tahsili amacı da dâhil olmak üzere
haczedilemez, iflas masasına dâhil edilemez, ayrıca bunlar hakkında
ihtiyati tedbir kararı verilemez.
(3) İhraçtan elde edilen toplam fonun yalnızca
Tebliğ çerçevesinde hazırlanacak değerleme, fizibilite ve inşaat ilerleme
raporlarının yetkili kuruluş tarafından hazırlatılması için asgari ücret
tarifesi dikkate alınarak hesaplanan kısmı yetkili kuruluş tarafından bloke
edilir.
(4) İhraçtan elde edilen fonun yüzde onluk kısmı
inşaat başlamadan önce doğrudan ihraççıya aktarılır. İhraçtan elde edilen
fonun yüzde seksenlik kısmı, inşaat ilerleme raporlarında belirlenen
oranlar ölçüsünde yetkili kuruluş tarafından ihraççıya; başka kişi veya
kurum tarafından bağımsız bölümlerin tamamlanması durumunda ise söz konusu
kişi veya kurumlara aktarılır. İhraçtan elde edilen fonun kalan yüzde onluk
kısmı ise yetkili kuruluş tarafından vade sonunda ihraççıya ödenir. İnşaat
ilerleme raporlarına göre aktarımın hangi esaslar çerçevesinde yapılacağı
ihraççı tarafından izahname veya ihraç belgesinde
belirtilir.
(5) Projenin gerçekleşmemesi veya
gerçekleşmeyeceğinin kesinleşmesi durumunda ihraçtan elde edilen fon
hesabında kalan tutarlar ihraççıya aktarılmaz, bu tutar 9 uncu maddenin
üçüncü fıkrası çerçevesinde tasarruf edilir.”
MADDE 8 – Aynı Tebliğin 11 inci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) İhraç edilecek gayrimenkul sertifikaları,
Tebliğin 4 üncü maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde belirlenen ihraç
tutarını aşmamak kaydıyla Kurulca onay verilen ihraç tavanı içinde,
tertipler halinde satılabilir. İzahnamenin
geçerlilik süresi boyunca yapılacak halka arzlarda, her tertibin satışından
önce Ek/2’de yer alan belgelerle birlikte Kuruldan onay almak amacıyla
Kurula başvurulur. Halka arz edilmeksizin yapılacak satışlarda ise, ihraç
limitine Kurulca onay verilen tarihten itibaren bir yıllık süre içerisinde
her tertibin satışından önce tertip ihraç belgesinin onaylanması amacıyla
Kurula başvurulur.”
MADDE 9 – Aynı Tebliğin 12 nci
maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentleri ile üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) 6306 sayılı Kanun uyarınca talep etmeleri ve
Bakanlık tarafından yetki devri yapılması ve projenin uygun görülmesi
durumunda İller Bankası Anonim Şirketi ve TOKİ veya bunlar tarafından
anlaşma suretiyle belirlenecek tüzel kişiler,
b) 6306 sayılı Kanun uyarınca Bakanlık tarafından
yetki devri yapılması ve projenin uygun görülmesi durumunda belediyeler
veya belediyeler tarafından anlaşma suretiyle belirlenecek tüzel kişilerden
İller Bankası Anonim Şirketi tarafından garantör olunanlar,
c) 6306 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesinin beşinci fıkrasının (ç) bendi uyarınca Bakanlık tarafından
anlaşma suretiyle belirlenecek tüzel kişiler,
ç) 775 sayılı Kanun ve 2985 sayılı Kanun uyarınca
TOKİ ile TOKİ’nin anlaşma yapacağı bağlı
ortaklıkları ve iştirakleri ile tüzel kişiler,”
“(3) 6306 sayılı Kanun kapsamında yapılacak
ihraçlarda Bakanlık uygun görüşü ve belediyeler ile bağlı ortaklıkları ve
iştiraklerinin ihraççı olması durumunda ise Bakanlık uygun görüşüne ek
olarak 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu
Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında
Hazine Müsteşarlığının izni alınır.”
MADDE 10
– Aynı Tebliğin 13 üncü maddesinin
altıncı fıkrası yürürlükten kaldırılmış ve yedinci fıkrasının (a), (b), (c)
ve (ç) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) (a) bendi kapsamında;
1) TOKİ tarafından anlaşma suretiyle belirlenecek
tüzel kişilerin ihraççı olması durumunda yapılacak anlaşmalarda TOKİ,
2) İller Bankası Anonim Şirketi tarafından anlaşma
suretiyle belirlenecek tüzel kişilerin ihraççı olması durumunda yapılacak
anlaşmalarda İller Bankası Anonim Şirketi,
b) (b) bendi kapsamında belediyeler ve belediyeler
tarafından anlaşma suretiyle belirlenecek tüzel kişilerin ihraççı olması
durumunda yapılacak anlaşmalarda İller Bankası Anonim Şirketi,
c) (c) bendi kapsamında Bakanlık tarafından anlaşma
suretiyle belirlenecek tüzel kişilerin ihraççı olması durumunda yapılacak
anlaşmalarda Bakanlık adına İller Bankası Anonim Şirketi,
ç) (ç) bendi kapsamında TOKİ’nin
anlaşma yapacağı bağlı ortaklıkları ve iştirakleri ile tüzel kişilerin
ihraççı olması durumunda yapılacak anlaşmalarda TOKİ,”
MADDE 11
– Aynı Tebliğin 14 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (a) ve (ç) bentleri ile ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“a) Projenin gerçekleşmemesi veya bir yıldan daha
uzun süre gecikmesi durumlarında, ihraç değerinden aşağı olmamak üzere
belirlenecek tutar ve izahname veya ihraç
belgesinde öngörülmesi durumunda cezai şartın da ödenmesi suretiyle
gayrimenkul sertifikalarının itfa edilmesi ve buna ilişkin esasların izahname veya ihraç belgesinde belirtilmesi
zorunludur.”
“ç) Bu bölüm kapsamında yapılacak ihraçlar için
Tebliğin 4 üncü maddesinin dokuzuncu ve onuncu fıkraları, 5 inci maddesi, 7
nci maddesinin yedinci fıkrası ile 9 uncu maddesinin
ikinci ve üçüncü fıkralarında yer alan hükümler uygulanmaz.”
“(2) TOKİ, TOKİ’nin bağlı
ortaklıkları ve iştirakleri veya İller Bankası Anonim Şirketinin ihraççı
olduğu veya ihraççıya İller Bankası Anonim Şirketi tarafından garantör
olunan durumlarda ayrıca;
a) Tebliğin 6 ncı
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarında sayılan fizibilite ve inşaat
ilerleme raporları, yapı denetim kuruluşları yerine TOKİ, İller Bankası
Anonim Şirketi veya başka kurumlarca hazırlanabilir. Bu amaçla hazırlanan
raporlar üçer aylık dönemler itibarıyla kamuya duyurulur.
b) Gayrimenkul sertifikası ihracı karşılığı elde
edilen fon, yetkili kuruluş tarafından;
1) TOKİ’nin ihraççı
olması durumunda TOKİ’ye,
2) TOKİ’nin bağlı
ortaklıkları ve iştiraklerinin ihraççı olması durumunda ihraççıya,
3) İller Bankası Anonim Şirketi’nin ihraççı olduğu
veya ihraççıya İller Bankası Anonim Şirketi tarafından garantör olunan
durumlarda İller Bankası Anonim Şirketine
doğrudan aktarılır.
c) Kısmi itfanın öngörülmemiş
olması durumunda, bağımsız bölümlerin tamamı satılıncaya kadar tali edime
konu gayrimenkul sertifikalarına karşılık gelen bağımsız bölümlerin
satışından elde edilen satış tutarı, Tebliğin 8 inci maddesinin üçüncü
fıkrasının (c) bendinde belirtilen esaslar çerçevesinde yetkili kuruluş yerine
TOKİ, TOKİ’nin bağlı ortaklıkları ve iştirakleri
veya İller Bankası Anonim Şirketi tarafından yatırımcılar adına
değerlendirilebilir.
ç) Bu maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde
sayılan istisnalara ek olarak Tebliğin 6 ncı
maddesinin üçüncü fıkrası, 8 inci maddesinin üçüncü fıkrasının (d) bendi
ile 10 uncu maddesi uygulanmaz.”
MADDE 12
– Aynı Tebliğin 15 inci maddesinin
birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Yurt içinde satılan gayrimenkul sertifikasına
konu bağımsız bölümlerin tamamlanma düzeyi ile ilgili dönem içerisinde
talep edilen ve gerçekleştirilen asli edimlere ilişkin bilgileri içeren
yatırımcı raporu, söz konusu gayrimenkul sertifikası itfa edilene kadar her
6 aylık hesap dönemleri itibarıyla ihraççının internet sitesinde ve KAP’ta raporun imzalandığı gün ilan edilir. İhraççı,
yatırımcılara daha kısa dönemler itibarıyla raporlama yapabilir.”
MADDE 13
– Aynı Tebliğin 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (ç), (d) ve (e)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ç) Gayrimenkul projesinde, gayrimenkul sertifikası
ihracına konu olmayan benzer nitelikte bağımsız bölümlerin ortalama satış
fiyatları, bu fiyatlara esas alınan iskonto ve
geçerli olan diğer şartlarla birlikte her ayın ilk iş günü,
d) Tebliğin 4 üncü maddesinin sekizinci fıkrası
uyarınca ihraççı tarafından yatırımcılara geri alım imkanı
sağlanması durumunda, vade boyunca yapılacak geri alımlara ilişkin fiyat
bilgisi her ayın ilk iş günü,
e) Tali edim ifa süresinde yapılan bağımsız bölüm
satışlarına ilişkin bölüm, satış fiyatı ve varsa satışa esas teşkil eden
değerleme raporları ile satışı gerçekleştirilen kısmın itfalarına ilişkin
bilgi her üç aylık dönemin son iş günü,”
MADDE 14
– Aynı Tebliğe aşağıdaki geçici 1
inci madde eklenmiştir.
“Kamu
sermayeli ihraççılar için uygulanacak Kurul ücreti
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Sermayelerinin % 51
veya daha fazlası doğrudan veya dolaylı olarak kamuya ait olan ihraççılar
için, Tebliğin 18 inci maddesinin birinci fıkrasında belirlenen oran bu
maddenin yürürlük tarihinden itibaren iki yıl süreyle binde sıfır olarak
uygulanır.”
MADDE 15
– Aynı Tebliğin EK/1’ine 22
numaralı maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki 23 numaralı madde eklenmiş
ve diğer maddeler buna göre teselsül ettirilmiş ve teselsül ettirilmiş
halinin 24 numaralı maddesi ile 27 numaralı maddesinin (a) ve (c) bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“23) İhraçtan elde edilen fonun ihraççıya
aktarılmasında kullanılacak inşaat ilerleme pursantaj
tablosu,”
“24) İhraçtan elde edilen fonun yatırılacağı
yetkili kuruluş tarafından açılan hesaba ilişkin bilgi,”
“a) 6306 sayılı Kanun kapsamında Bakanlık
tarafından yetki devri yapılması ve projenin uygun görülmesi durumunda söz
konusu yetki devrini ve projenin uygun görüldüğünü tevsik edici belge,”
“c) 12 nci maddenin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında yapılacak ihraçlarda, Hazine
Müsteşarlığı’nın izin yazısı,”
MADDE 16
– Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 17 – Bu Tebliğ hükümlerini Sermaye Piyasası Kurulu
yürütür.
|