Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
DOĞU ANADOLU, GÜNEYDOĞU ANADOLU, KONYA OVASI VE
DOĞU KARADENİZ PROJELERİ KAPSAMINDAKİ İLLERDE
HAYVANCILIK YATIRIMLARININ DESTEKLENMESİNE
İLİŞKİN UYGULAMA ESASLARI TEBLİĞİ
(TEBLİĞ NO: 2017/2)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı; Doğu
Anadolu, Güneydoğu Anadolu, Konya Ovası ve Doğu Karadeniz Projeleri
kapsamındaki illerde hayvancılık yatırımlarının desteklenmesine ilişkin
usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 2015-2018
yıllarında Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu, Konya Ovası ve Doğu Karadeniz
Projeleri Kapsamındaki illerde hayvancılık yatırımlarının desteklenmesi
amacıyla yapılması gereken hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ; 18/4/2006
tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununa ve 7/9/2016 tarihli ve 2016/9142
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ve 17/10/2016 tarihli ve 2016/9592 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile değişik 19/3/2014 tarihli ve 2014/6359 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı eki Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu, Konya Ovası ve
Doğu Karadeniz Projeleri Kapsamındaki İllerde Hayvancılık Yatırımlarının
Desteklenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Anaç koyun ve keçi: Müracaat tarihinde en az 12
aylık (360 gün) yaşta olan dişi koyun ve keçiyi,
b) Anaç sığır: Müracaat tarihi itibarıyla en az 15
aylık (450 gün) yaşta olan dişi sığırı,
c) Aynı yatırım konusu: İnşaat yatırımında ahır
veya ağıl yapımı veya bunların tadilatları aynı hibe konusu olarak
değerlendirilecek yatırımları,
ç) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
d) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
e) Basit onarım: Ahır ve ağıl yapılarında derz, iç
ve dış sıva, boya, badana, oluk, dere, doğrama, döşeme ve tavan
kaplamaları, elektrik ve sıhhi tesisatla ilgili iyileştirmelerle çatı
onarımı ve kiremit aktarılması işlemlerini,
f) Damızlık boğa: Teknik ve sağlık şartları
Bakanlıkça belirlenen, tabii tohumlamada kullanılacak olan erkek büyükbaş
hayvanı,
g) Damızlık koç-teke: Teknik ve sağlık şartları
Bakanlıkça belirlenen, tabii tohumlamada kullanılacak olan erkek küçükbaş
hayvanı,
ğ) Esaslı onarım: Ahır ve ağıl yapılarında taşıyıcı
unsurları etkileyen veya brüt inşaat alanını değiştiren işlemler ile
pencere tabanlarının indirilmesi, kapıya dönüştürülmesi, pencere ve kapılar
gibi unsurların yerlerinin değiştirilmesi veya ölçülerinin değiştirilmesi
gibi bina görünümüne etki eden işlemleri,
h) Genel Müdürlük: Hayvancılık Genel Müdürlüğünü,
ı) Hak ediş: İl proje yürütme birimince hazırlanan
ve ödemeye esas olacak raporu,
i) Hak ediş icmali: İl proje yürütme birimince
hazırlanarak il proje değerlendirme komisyonunca onaylanan ve il
müdürlüğünce Genel Müdürlüğe gönderilen icmal cetvelini,
j) İl müdürlüğü: İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Müdürlüğünü,
k) İlçe müdürlüğü: İlçe Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Müdürlüğünü,
l) İşletme: Hayvanların barındırıldığı, tutulduğu,
bakıldığı veya beslendiği kapalı, açık veya yarı açık sistem tesis
durumundaki yerleri,
m) Karar: 19/3/2014
tarihli ve 2014/6359 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan,
Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu, Konya Ovası ve Doğu Karadeniz Projeleri
Kapsamındaki İllerde Hayvancılık Yatırımlarının Desteklenmesine İlişkin
Kararı,
n) Ön proje: Yapılacak yatırımı kısaca tanıtan ve
tadilat yapılacak veya yeniden kurulacak işletmenin ihtiyaçlarını
tanımlayan iş ve termin planlarının yanında
yerleşimi gösteren yerleşim planı ve kayıt sistemlerinden alınacak hayvan
varlığını gösterir projeyi,
o) Taahhütname: Proje sahipleri ile il müdürlüğü
arasında imzalanan ve hibeden yararlanma esasları ile yararlanıcının
sorumluluklarını düzenleyen taahhütnameyi,
ö) TİGEM: Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğünü,
p) Uygulama rehberi: Başvuru formlarının, yatırım
projelerinde aranacak idari ve teknik detayların, izleme ve değerlendirme
rapor örneklerinin, konu ile ilgili uygulama birimlerince tutulacak
cetvellerin içinde yer aldığı Genel Müdürlükçe yayınlanacak olan rehberi,
r) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında yatırımı
gerçekleştirmek üzere proje hazırlayıp başvuruda bulunan ve başvurusu kabul
edilen gerçek ve tüzel kişileri,
s) Yatırım projesi: Başvuru konusu olan tesisin
ihtiyaçlarına göre arazi ve zemin araştırmaları yapılmış, yapı
elemanlarının ölçülendirilip boyutlandırıldığı, inşaat sistem ve
gereçleriyle teknik özelliklerinin belirtildiği, her türlü ayrıntı ile
birlikte kapasite raporunu da içeren projeyi,
ş) Yüklenici: Yatırımcılar tarafından hibe desteği
ile satın alınacak damızlıkları sağlayan bağımsız gerçek ve tüzel kişi ve
kuruluşları,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama Birimleri ve Görevleri
Uygulama
birimleri
MADDE 5 –
(1) Bu Tebliğ kapsamındaki iş ve
işlemlerin yürütülmesinde görev alacak olan uygulama birimleri şunlardır:
a) İl proje yürütme birimi.
b) İl müdürlüğü.
c) İl proje değerlendirme komisyonu.
ç) Merkez proje değerlendirme komisyonu.
(2) İl proje yürütme biriminin oluşturulmasına
ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) Valilik oluru ile il müdürlüğü
bünyesinde; hayvan sağlığı, yetiştiriciliği ve su ürünleri, tarımsal
altyapı ve arazi değerlendirme, kırsal kalkınma ve örgütlenme ile
koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürlüklerinde görevli ziraat
mühendisleri ve veteriner hekimler ile il çevre ve şehircilik müdürlüğü, il
özel idareleri, büyükşehir belediyeleri veya il müdürlüğünde görev yapan
inşaat, elektrik ve makine mühendisleri ve teknikerlerinin katılımıyla en
az beş asıl beş yedek üyeden oluşan il proje yürütme birimi kurulur. Asıl üyelerin görevlerini yerine getiremeyecekleri
hallerde bunların yerine, valilik olurunda belirlenen sıraya göre yedek
üyeler görev alır.
b) Yatırımın gerçekleştirileceği yerin tespitinin
yapılması amacıyla il kadastro müdürlüğü veya il müdürlüğünden konu uzmanı
bir teknik eleman, inşaat hakedişlerinin
düzenlenmesi amacıyla da il çevre ve şehircilik müdürlüğü, büyükşehir
belediyeleri, il özel idareleri veya il müdürlüğünden bir teknik eleman bu
birim içerisinde görevlendirilir.
(3) İl proje değerlendirme komisyonunun
oluşturulmasına ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) Valilik oluru ile Vali yardımcısı başkanlığında;
il gıda, tarım ve hayvancılık müdürü, hayvan sağlığı, yetiştiriciliği ve su
ürünleri, tarımsal altyapı ve arazi değerlendirme, kırsal kalkınma ve
örgütlenme ile koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürlerinden oluşan
il proje değerlendirme komisyonu kurulur. Her üye için bir yedek üye
belirlenir. Komisyon üyelerinin görevlerini yerine getiremeyecekleri
hallerde bunların yerine, valilik olurunda belirlenen ilgili yedek üyeler
görev alır. Komisyon, toplam üye sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve
kararlar oy çokluğuyla alınır. Oyların eşitliği halinde komisyon başkanının
oyu yönünde karar alınmış sayılır.
(4) Merkez proje değerlendirme komisyonunun
oluşturulmasına ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) Bakan oluru ile genel müdür veya genel müdür
yardımcısı başkanlığında; genel müdür yardımcısı, ilgili daire başkanı ve
konu uzmanı teknik elemanlar ile birlikte en az beş üyenin katılımı ile
merkez proje değerlendirme komisyonu kurulur. Komisyon başkanının
bulunmaması durumunda komisyona ilgili genel müdür yardımcısı veya daire
başkanı başkanlık eder.
b) Komisyon, gündem oluşması durumunda ilgili
dairenin teklifi üzerine toplam üye sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve
kararlar oy çokluğuyla alınır. Oyların eşitliğinde komisyon başkanının oyu
yönünde karar alınmış sayılır.
(5) Merkez proje değerlendirme komisyonu, il proje
değerlendirme komisyonu ve il proje yürütme biriminin görev süreleri
projelerin kontrol sürelerinin bitimine kadar devam eder.
Uygulama
birimlerinin görevleri
MADDE 6 –
(1) İl proje yürütme biriminin
görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesi kapsamında
başvuruların; Karar, bu Tebliğ ve uygulama rehberi hükümleri doğrultusunda
incelemesini yaparak hazırladığı raporu il proje değerlendirme komisyonuna
göndermek.
b) İl düzeyinde proje hazırlanması aşamasında
başvuru sahiplerini yatırım konuları ve destekleri hakkında bilgilendirmek.
c) Yatırımların uygulamasını kontrol etmek, izlemek
ve değerlendirmek.
ç) Onaylanan inşaat projelerinde, proje tamamlandığında;
onaylanan hayvan alımı başvurularında ise hayvan alımı gerçekleştikten ve
hayvanlar işletmeye getirildikten sonra uygulama rehberindeki kriterlere göre hak ediş düzenleyerek il proje
değerlendirme komisyonunun onayına sunmak.
(2) İl proje değerlendirme komisyonunun görevleri
aşağıda belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesi kapsamında il proje
yürütme birimi tarafından hazırlanan raporları, uygulama rehberindeki kriterlere göre incelemek, değerlendirmek, yatırıma
uygun bulunan listeleri onaylayarak sonuç tablolarını hazırlamak ve bunları
Genel Müdürlüğe sunulmak üzere İl müdürlüğüne göndermek.
b) İl proje yürütme biriminin düzenli ve etkin
çalışması için her türlü idari ve teknik desteği sağlamak.
c) Ödemeye uygun bulduğu hak edişler için uygulama
rehberinde yer alan ödeme icmal cetvelini düzenleyerek onaylamak ve Genel
Müdürlüğe göndermek.
(3) İl müdürlüğünün görevleri aşağıda
belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesinin, idari, mali,
çevresel uygulamalar ve mühendislik uygulamalarıyla uyumlu bir şekilde
yürütülmesi ile Karar, bu Tebliğ ve uygulama rehberi kapsamında yapılacak
tüm çalışmaların il bazında tanıtılmasını, uygulatılmasını, sekretaryasını
ve koordinasyonunu sağlamak.
b) İl proje değerlendirme komisyonu tarafından
yatırıma uygun bulunan uygulama projelerini teknik gereklilikler bakımından
incelemek, onaylamak ve onaylanan projeler ile hakedişleri
Genel Müdürlüğe göndermek.
(4) Merkez proje değerlendirme komisyonunun
görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesi kapsamında
yürütülecek faaliyetlerin kontrolü ile bu faaliyetlerin idari, mali,
çevresel uygulamalar ve mühendislik uygulamalarıyla uyumlu bir şekilde
yürütülmesine destek vermek.
b) Yatırımların desteklenmesi ile ilgili olarak il
müdürlüklerinden gelen onaylı listeleri ve raporları bütçe imkânlarına göre
değerlendirmek suretiyle onaylamak, onayladığı projeleri asil ve yedek
olarak listelemek ve bunları ilgili il müdürlüğüne göndermek.
c) Uygulama rehberi ve talimatları hazırlayarak
Genel Müdürlük onayı sonrasında illere gönderilmesini, ilgili personele
eğitim verilmesini, il ve bölgede Kararın öngördüğü tanıtımların
yapılmasını sağlamak.
ç) Hibeye esas yatırım konularına ait tutarların üst
sınırlarını belirlemek.
d) İl müdürlüklerinde bu Tebliğin uygulanması ile
ilgili olarak ortaya çıkan sorunların çözümünde etkin rol almak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yatırımlara Yönelik Destekleme Uygulama Esasları
Yatırım
konuları, hibe oranları ve uygulama illeri
MADDE 7 –
(1) Bu Tebliğ kapsamında damızlık
sığır ve koyun-keçi işletme yatırımlarına aşağıda belirtilen konular ve
oranlarda hibe desteği uygulanır:
a) Projede yer alan inşaat yatırımı konusunda,
yatırımın merkez proje değerlendirme komisyonunca belirlenen üst sınır dahilinde gerçekleşme tutarının % 50’si oranında hibe
desteği uygulanır ve bu destekleme ahır-ağıl tadilatı veya yeni yapılacak
kapalı, yarı açık ve açık sistemli ahır ve ağılları kapsar.
b) Projede yer alan damızlık erkek hayvan alımı
yatırımı konusunda, merkez proje değerlendirme komisyonunca belirlenen üst
sınır dahilinde hayvan alım tutarının % 80’i
oranında hibe desteği uygulanır ve bu destekleme damızlık boğa, damızlık
koç-teke alımını kapsar.
c) İnşaat yatırımı ile damızlık koç-teke alımı
yatırım konusu Doğu Anadolu Projesi (DAP), Güney Doğu Anadolu Projesi
(GAP), Konya Ovası Projesi (KOP) ve Doğu Karadeniz Projesi (DOKAP)
kapsamındaki illerde uygulanır.
ç) Damızlık boğa alımı yatırım konusu Doğu Anadolu
Projesi (DAP), Güney Doğu Anadolu Projesi (GAP) ile Doğu Karadeniz Projesi
(DOKAP) kapsamındaki illerde uygulanır.
Yatırım
süresi
MADDE 8 –
(1) Bu Tebliğ kapsamında
uygulanacak hibe desteğinden, projesi onaylanan ve projesinde belirtilen
süre içinde yatırımı
tamamlanan işletmeler yararlanır. İnşaat işleri ile damızlık
boğa, koç ve tekelerin satın alınarak işletmeye konulması, başvurunun
onaylanıp yatırımcıya tebliğ edildiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde
tamamlanır. Yatırımın belirlenen sürede tamamlanamaması halinde il proje değerlendirme
komisyonunun görüşü doğrultusunda merkez proje değerlendirme komisyonunca
yatırımcıya, toplam 6 (altı) ayı geçmemek üzere ek süre verilebilir.
(2) Termin planına göre
yükümlülüklerini yerine getirmeyen veya yatırım yapmaktan vazgeçen
yatırımcının projesi iptal edilir ve bu yatırımcılar hibe desteğinden
yararlandırılmaz.
Desteklemeden
yararlanacaklar
MADDE 9 –
(1) Bu Tebliğ kapsamındaki hibe
desteklemesinden; Bakanlık Türkvet veri tabanına
ve Koyun Keçi Kayıt Sistemine kayıtlı en az 10 en fazla 49 baş anaç
sığır veya en az 100 en fazla 200 baş anaç koyun-keçi kapasiteli ve başvuru
tarihinden en az 1 yıl önce bu sistemlerde kayıt altına alınmış aktif
işletmesi olan gerçek ve tüzel kişiler yararlanır.
(2) Ancak Bakanlık bölgesel farklılıkları dikkate
almak kaydıyla bu şartlarda değişiklik yapabilir.
Yatırım
konuları hakkında genel esaslar
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğ kapsamındaki
esaslar çerçevesinde başvurusu onaylanarak yeni inşaat yapımı, tadilatı,
damızlık boğa alımı ve damızlık koç-teke alımını gerçekleştiren
yatırımcılara destekleme ödemesi yapılır.
(2) Yatırımcı, uygulanacak her bir hibe destek
konusundan bir kez yararlandırılır.
(3) Yatırım tutarı üst sınırı, her yılın başında bütçe imkânları dikkate
alınarak merkez proje değerlendirme komisyonunca belirlenip Genel Müdürlük
tarafından il müdürlüklerine bildirilir. Merkez proje değerlendirme komisyonu,
gerek duyduğunda belirlenen üst sınırı aynı yıl içerisinde değiştirebilir.
Değişiklik kararı da aynı usulle il müdürlüklerine bildirilir.
(4) Onaylanan yatırım proje tutarının, belirlenen
üst sınırı aşan kısmı, aynî katkı olarak yatırımcı tarafından karşılanır.
(5) Her bir yatırımcı, inşaat ve hayvan alımı
yatırım konuları için birlikte ya da ayrı ayrı sadece bir defa hibe desteğinden
yararlanabilir. Projeden şirket ortağı olarak yararlanan yatırımcı, şirket
ortaklığından ayrılsa dahi aynı konudaki yatırımdan bir daha yararlanamaz.
(6) Yatırımcılar, kredi ve vergi teşviklerinden
yararlanabilirler.
(7) İnşaat yatırımları hakkında uygulanacak genel
esaslar şunlardır:
a) Yatırımcı, proje gereğince yapacağı yapı ve
tesislerle ilgili her türlü izinleri yetkili mercilerden almak ve yürürlükteki
mevzuat hükümlerine uymak zorundadır. İnşaat izni ve yapı kullanım
ruhsatının alınması süreci, termin planında
belirtilenden daha uzun sürecekse, ilgili birimlerden olumlu görüş ve
yatırımcıdan taahhütname alınmak koşulu ile ilgili yatırımcılar bu bent
kapsamı dışında tutulur.
b) Yeni yapılacak ahırlar, DAP ve DOKAP
bölgelerinde kapalı veya yarı açık sistem, GAP ve KOP bölgesinde ise açık
veya yarı açık sistem olacaktır. Ağıllarda ise ağıl tipi seçimi hususunda
il müdürlükleri yetkilidir.
c) İnşaat gider kalemleri; kapasiteye uygun yeni
ahır/ağıl, gübre çukuru ve ekipmanları, yem
deposu, silaj çukuru, süt sağım odası, soğutma sistem odası ve küçükbaş
yıkama ünitesi inşaatları veya bunlardan herhangi birini ve/veya esaslı
onarım inşaatlarını kapsar.
ç) İdari binalar, bakıcı evi, bekçi kulübesi,
buzağı kulübesi, basit onarım, arazi düzeltme ve çevre yapıları, destekleme
kapsamında değerlendirilmez.
d) İnşaat yatırımları için yapılacak hibe desteği
ödemelerinde, Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca merkez proje değerlendirme
komisyonu tarafından projenin onaylandığı yılda yayınlanan “İnşaat ve
Tesisat Analiz ve Birim Fiyatları” üzerinden poz numaralarına göre
hazırlanan maliyet cetvelleri kullanılır.
(8) Damızlık boğalar ile koç ve tekeler hakkında
uygulanacak genel esaslar şunlardır:
a) Damızlık erkek hayvan alımı yatırımı konusunda,
büyükbaş işletmeleri 1 (bir) baş damızlık boğa, küçükbaş işletmeleri ise
mevcut anaç koyun-keçi sayısının % 5’ini aşmayacak miktarda damızlık
koç-teke alımı için uygulanacak hibe desteklemesinden faydalandırılır.
b) Damızlık boğalar ile koç ve tekeler, Bakanlıkça
belirlenen teknik şartları ve sağlık şartlarını taşır. Desteğe konu
damızlık boğa ve koç-teke ırkları Bakanlıkça belirlenir.
c) Damızlık boğalar Bakanlık, TİGEM veya hastalıktan
ari işletmelerden temin edilir. TİGEM, projeden
yararlanacak işletmeler için damızlık boğalar ile koç ve tekeleri gerek
kendi yetiştirdiklerinden gerekse yurt içi ve yurt dışından temin eder.
ç) Damızlık koç ve tekeler TİGEM ve/veya halk
elinde ıslah projesi kapsamında olan işletmelerden bireysel olarak veya
yatırımcıların bağlı
bulundukları Damızlık
Koyun Keçi Yetiştiricileri Birliği vasıtası ile temin edilir.
d) Düzenlenecek fatura, müstahsil makbuzu veya
eşdeğer alım satım belgesindeki tutarın Bakanlıkça belirlenen fiyatlardan
fazla olması halinde, fazla olan kısım yatırımcı tarafından karşılanır.
e) Hibe kapsamında satın alınacak erkek materyalin
seçimi, il müdürlüğünce görevlendirilen bir ziraat mühendisi (zooteknist) ve bir veteriner hekimden oluşan seçim
heyetince Bakanlıkça belirlenen teknik şartlar ve sağlık şartları
doğrultusunda yapılır.
f) Hibe kapsamında satın alınan damızlık erkek materyalin iki yıl süre ile satılmayacağına, ahır/ağıl
yapımı hibelerinde ise işletmenin 3 yıl boyunca aktif olacağına dair
yatırımcıdan taahhütname alınır. Taahhütname, il müdürlüğü ile yatırımcı
arasında imzalanır.
g) Anne ve baba ile çocuklar, eşler ve kardeşler
arasında yapılan alım ve satımlar destekleme kapsamı dışındadır.
ğ) Damızlık boğa ve koç-teke alımlarında
desteklemeye esas birim fiyatları her yıl Bakanlıkça belirlenir. Bakanlık
gerek duyduğunda belirlenen rakamları yıl içerisinde değiştirebilir.
(9) Yatırım tamamlanana kadar oluşabilecek
sorunlardan yatırımcı sorumludur.
Başvuru
yeri, zamanı ve istenecek belgeler
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğ kapsamında yatırım
yapmak isteyenlerin başvurularında uyacakları usul ve esaslar şunlardır:
a) İnşaat yatırımı yapmak isteyen yatırımcılar,
yatırımı yapacağı yerdeki il müdürlüğüne; damızlık boğa ve
koç-teke alımı hibe desteğinden
yararlanmak isteyen yatırımcılar il/ilçe müdürlüklerine, her iki yatırımı
da yapmak isteyen yatırımcılar ise il müdürlüğüne başvurur.
b) Başvurular her yıl Ocak-Şubat-Mart aylarında
alınır. Genel Müdürlük gerekli gördüğü takdirde merkez proje değerlendirme
komisyonu kararı ve Bakan onayı ile başvuru süresini uzatabilir,
kısaltabilir ya da yıl içerisinde yeniden başvuru çağrısı yapabilir.
(2) Başvurular, yılı için geçerli olup, yatırıma
alınamadığı takdirde sonraki yıllar için yeniden başvuru yapılması gerekir.
(3) Yatırımcı ile il müdürlüğü arasında,
yatırımcının aynı yatırım konusunda Bakanlık veya diğer kamu kurum ve
kuruluşlarınca uygulanan faiz indirimi veya hibe desteği programlarından
yararlanmadığına, yararlanmış ise Karar kapsamındaki hibe desteğinin iptal
edileceğini kabul ettiğine dair taahhütname imzalanır.
(4) İnşaat yatırımları ile damızlık boğa ve koç-teke
alımı başvurularında istenecek belgeler her yıl Bakanlıkça belirlenir ve
uygulama rehberi ile yayımlanır.
Yatırım
başvurularının incelenmesi ve değerlendirilmesi
MADDE 12
– (1) Yatırımcı inşaat ve hayvan
alımı yatırım konuları için ayrı ayrı veya
birlikte başvurur.
(2) Yapılan başvurular, il proje yürütme birimince
incelenir ve rapor olarak, il proje değerlendirme komisyonuna gönderilir.
İl proje değerlendirme komisyonunca incelenen başvurulardan uygun olanlar,
uygulama rehberinde yayınlanacak olan kriterlere
göre puan sıralaması esas alınarak listelenir ve Genel Müdürlüğe sunulmak
üzere il müdürlüğüne gönderilir.
(3) İl müdürlüğü tarafından teknik gerekliliklere
göre incelenerek
yatırıma uygun bulunan veya gerekçeli olmak şartıyla
reddedilen başvurular, geliş sırası
esas alınarak yatırım konularına göre inşaat, damızlık boğa ve damızlık
koç-teke alımı başvuruları şeklinde
listelenip, Genel Müdürlüğe gönderilir.
(4) Merkez proje değerlendirme komisyonu, il
müdürlükleri tarafından gönderilen rapor ve listeleri geliş sıraları esas
alınarak bütçe imkanları dahilinde inceler ve
onayladığı projeleri asil ve yedek olarak listeleyerek ilgili il
müdürlüğüne gönderir.
(5) İl müdürlüğü, Genel Müdürlükten gelen asıl
listelerde yer alan yatırımcılara, uygulama rehberinde yer alan temel kriterlere göre inşaat yatırım projesinin hazırlanmasını
ve onaya sunulmasını, damızlık boğa ve koç-teke alımlarının ise bir yıllık
süre içerisinde gerçekleştirilmesini yazı ile bildirir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Hak Edişler
Destekleme
hak edişine başvuru ve hak ediş belgelerinin hazırlanması
MADDE 13
– (1) Yatırımcı, tamamlanan
yatırımları için dilekçe ile il müdürlüğüne başvurur.
(2) Hak edişler, il proje yürütme birimince yerinde
incelenerek hazırlanır.
(3) Onaylanan inşaat projelerinde, proje
tamamlandığında; onaylanan hayvan alımı başvurularında ise hayvan alımı
gerçekleştikten ve hayvanlar işletmeye getirildikten sonra hak ediş
düzenlenir.
(4) Hayvan alımları için düzenlenecek hak edişlerde
bir ziraat mühendisi (zooteknist) ve bir
veteriner hekimin işletmede yapacağı tespit sonrasında verilecek
raporun esas alınması zorunludur.
(5) İnşaat hak edişlerinde konu uzmanı en az bir
teknik elemanın (mühendis/tekniker) imzası ve Çevre ve Şehircilik
Bakanlığınca yayımlanan İnşaat ve Tesisat Analiz ve Birim Fiyatları
üzerinden poz numaralarına bağlı olarak gerçekleşen keşif özetlerinin
bulunması zorunludur.
(6) Yatırımcı,
hibe alacağını
başkasına devredemez. Ancak hayvan alımlarının Bakanlık veya TİGEM tarafından karşılandığı
hallerde yatırımcıya hibe edilecek tutar yatırımcı adına TİGEM’e ya da yükleniciye aktarılır.
Hak ediş
icmallerinin düzenlenmesi ve destekleme ödemesine esas çalışmalar
MADDE 14
– (1) Hak ediş icmallerinin
düzenlenmesi ve destekleme ödemesi, damızlık hayvanın teslim edildiği ve
inşaatın tamamlandığı tarihteki, merkez proje değerlendirme komisyonunca
belirlenmiş ve Genel Müdürlük tarafından ilan edilmiş damızlık fiyatları
üzerinden yapılır.
(2) İl proje yürütme birimince uygulama
rehberindeki kriterlere göre hazırlanan hak
edişler il proje değerlendirme komisyonu onayına sunulur.
(3) İl proje değerlendirme komisyonunca ödemeye
uygun bulunan hak edişler için uygulama rehberinde yer alan ödeme icmal
cetveli düzenlenerek onaylanır ve Genel Müdürlüğe gönderilir.
(4) Proje için öngörülen bütçe miktarını aşmamak
şartıyla, gelen icmaller Genel Müdürlükçe değerlendirilerek yatırımcıya
ödeme yapılmak üzere bankaya gönderilir. Hayvan alımı Bakanlık ya da TİGEM tarafından
karşılanan yatırımcılara ödenecek hibe tutarı yatırımcı adına yükleniciye
veya TİGEM’e ödenmek üzere bankaya gönderilir.
(5) Projenin tamamlanması sonucu yatırımcıya ödenecek hak ediş, yatırımcı tarafından
üçüncü kişilere devredilemez ve temlik konulamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Finansman
ve ödemeler
MADDE 15
– (1) Karar uyarınca yapılacak
ödemeler için gerekli kaynak, Bakanlığın ilgili bütçesine tahsis edilen
ödeneklerden karşılanır.
(2) Ödemeler Banka aracılığıyla yapılır. Uygulama
ile ilgili olarak Bankaya destekleme tutarının % 0,2’si oranında hizmet
komisyonu ödenir.
Desteklerden
yararlanamayacak olanlar
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ kapsamındaki hibe
desteklerinden kamu kurum ve kuruluşları ile ortaklıkları yararlanamaz.
(2) Devlet memurları, kamu işçileri ve Devlet
üniversitelerinde görevli öğretim elemanları hibe desteğinden yararlanamaz
ve başvuru yapamazlar.
(3) Yatırımcılar, aynı yatırım için Bakanlık veya
diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca uygulanan faiz indirimi veya hibe
desteği programlarından yararlanamaz, yararlanmış ise Karar kapsamında
yararlanılan destekler, ilgili mevzuat çerçevesinde geri alınır.
Denetim,
haksız ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 17
– (1) Onaylanan yatırımın termin planına uygun olarak yapılıp yapılmadığı il
müdürlüğünce denetlenir. Yatırımın tamamlanması ve hak edişlerin ödenmesi
sonrasında inşaat yatırımlarında üç yıl, erkek materyal yatırımları için
iki yıl olmak üzere yılda en az bir defa il müdürlüklerince işletmeler
denetlenir. Yapılacak kontrol ve denetimler sonucunda tespit edilen hata
veya noksanlıkların, il müdürlüğünce belirlenecek süre içerisinde yatırımcı
tarafından giderilmesinin zorunlu olduğu yazı ile yatırımcıya bildirilir.
(2) Bu Tebliğde yer almayan teknik konularda
uygulama rehberi, genelgeler ve talimatlar uygulanır. Ancak bu Tebliğde,
uygulama rehberinde, genelgelerde ve talimatlarda yer almayan hususlarda
taşrada oluşacak problemlerin çözümünde, yürürlükteki mevzuat çerçevesinde
kalmak koşulu ile il müdürlükleri yetkilidir.
(3) Destekleme ödemeleri ile ilgili hususlarda
denetimi sağlayacak tedbirleri Bakanlık alır.
(4) Kararla belirlenen destekleme ödemelerinden,
idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere
yararlandığı tespit edilen yatırımcıya 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü
maddesi hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 18
– (1) 30/1/2015 tarihli ve 29252
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu, Konya
Ovası ve Doğu Karadeniz Projeleri Kapsamındaki İllerde Hayvancılık Yatırımlarının
Desteklenmesine İlişkin Uygulama
Esasları Tebliği (Tebliğ No: 2015/4) yürürlükten kaldırılmıştır.
Tamamlanamayan
işlemler
MADDE 19
– (1) 18 inci madde ile yürürlükten
kaldırılan Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu, Konya Ovası ve Doğu Karadeniz
Projeleri Kapsamındaki İllerde Hayvancılık Yatırımlarının Desteklenmesine
İlişkin Uygulama Esasları Tebliği (Tebliğ No: 2015/4) hükümlerine göre
başvuruları yapılmış ve sonuçlandırılmamış işlemler bu Tebliğ hükümlerine
göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 20
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
|