Millî Eğitim Bakanlığı ile Maliye Bakanlığından:
5580 SAYILI ÖZEL ÖĞRETİM KURUMLARI KANUNU
KAPSAMINDA
DÖNÜŞÜM İŞLEMLERİ GERÇEKLEŞTİRİLEN DERSHANELER
LEHİNE İRTİFAK HAKKI TESİS EDİLMESİ VEYA KİRALAMA
YAPILMASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ KISIM
Genel Esaslar
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; 29/6/2001 tarihli ve
4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer
Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun geçici 16 ncı maddesi
hükmüne göre, 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu
kapsamında bulunan ve aynı Kanunun geçici 5 inci maddesi uyarınca dönüşüm
programına dâhil olmak suretiyle 1/9/2015 tarihine kadar özel okula dönüşüm
taahhüdünde bulunan dershanelerden Hazine taşınmazları üzerinde lehlerine
irtifak hakkı tesis edilmesi için Millî Eğitim Bakanlığına müracaat eden ve
müracaatları bu Bakanlık tarafından uygun görülenler lehine Hazine taşınmazları
üzerinde eğitim tesisi yapılması amacıyla yirmi beş yıla kadar bağımsız ve
sürekli nitelikte irtifak hakkı tesis edilmesine, mülkiyeti Hazineye ait ve
Millî Eğitim Bakanlığına tahsisli taşınmazların üzerindeki okul binalarının
tamamı veya bir kısmı ile bu binaların eklenti ve bütünleyici parçalarının
bu maddede belirtilen dershanelere eğitim öğretim amacıyla kullanılmak
üzere on yıl süreyle kiralanmasına ve 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı
Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II) Sayılı Cetvelde yer alan
kamu idareleri ile mahalli idarelere ait olan taşınmazların da Millî Eğitim
Bakanlığının talebi üzerine aynı şekilde değerlendirilmesine ilişkin usul
ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; 4706 sayılı Kanunun geçici 16
ncı maddesi hükmüne göre, 5580 sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesi
uyarınca özel okula dönüşüm programına dâhil olmak suretiyle 1/9/2015
tarihine kadar özel okula dönüşüm taahhüdünde bulunan dershanelerden Millî
Eğitim Bakanlığına müracaat eden ve bu Bakanlık tarafından müracaatları
uygun görülenler lehine Hazine taşınmazları üzerinde eğitim tesisi
yapılması amacıyla irtifak hakkı tesis edilmesine, mülkiyeti Hazineye ait ve
Millî Eğitim Bakanlığına tahsisli taşınmazların üzerindeki okul binalarının
tamamı veya bir kısmı ile bu binaların eklenti ve bütünleyici parçalarının
bu maddede belirtilen dershanelere eğitim öğretim amacıyla kullanılmak
üzere on yıl süreyle kiralanmasına ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununun eki (II) sayılı cetvelde yer alan kamu idareleri ile
mahalli idarelere ait olan taşınmazların da Millî Eğitim Bakanlığının
talebi üzerine aynı şekilde değerlendirilmesine ilişkin iş ve işlemleri kapsar.
(2) Millî Eğitim Bakanlığınca eğitim tesisi
yapılması planlanan taşınmazlar ile 9/8/1983 tarihli ve 2873 sayılı Milli
Parklar Kanununa ve 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununa tabi
alanlarda bulunan taşınmazlar ile 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı
Kanunu kapsamında olup kıyıda kalan taşınmazlar bu Yönetmelik kapsamı dışındadır.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı
Özel Öğretim Kurumları Kanunu, 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale
Kanunu, 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların
Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanunun geçici 16 ncı maddesi ile 10/12/2003 tarihli ve 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Asgari katılım payı: İstekli sayısının birden
fazla olması ve ihale yapılması hâlinde, ilk yıl irtifak hakkı veya kira
bedellerine ilave olarak ve bir defaya mahsus olmak üzere irtifak hakkı
ihalelerinde, 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 29
uncu ve 31 inci maddelerine istinaden yayımlanan 29/2/1972 tarihli ve
7/3995 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Emlak Vergisine
Matrah Olacak Vergi Değerlerinin Takdirine İlişkin Tüzük hükümlerine göre
hesaplanan emlak vergisine esas asgari metrekare birim değerinin toplamının
binde beşini, kiralama ihalelerinde ise yüzde birini,
b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
c) Dershane: 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları
Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının mülga (f) bendi kapsamında
faaliyet göstermekte iken 1/9/2015 tarihine kadar dönüşüm programına dâhil
olmak suretiyle özel okula dönüşüm taahhüdünde bulunan kurumları,
ç) Dershane şubesi: Aynı kurucuya ait, aynı il sınırları
içerisinde faaliyet göstermiş olan dershaneleri,
d) Dönüşüm programı: 14/3/2014 tarihi itibarıyla
5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu hükümlerine göre dershane olarak
faaliyet göstermekte iken 1/9/2015 tarihine kadar özel öğretim kurumuna dönüşmek
isteyenlerin başvuru süreçlerinin, değerlendirme kriterlerinin,
kurucularının dönüşmek istedikleri okul ve kurum ile dönüşümü
tamamlayacakları süreye ilişkin taahhütlerinin yer aldığı programı,
e) Dönüşüm ve başvuru kılavuzu: Özel Öğretim
Kurumları Genel Müdürlüğünce hazırlanan 5580 Sayılı Özel Öğretim Kanunu
Kapsamında 14/3/2014 Tarihinde Faal Olan Dershaneler ile Öğrenci Etüt
Eğitim Merkezlerinin Dönüşüm ve Başvuru Kılavuzunu,
f) Eğitim tesisi: Her tür ve derecede eğitim
öğretim amacıyla kullanılabilecek binalar ile bu binaların eklenti ve
bütünleyici parçalarını,
g) Hazine: Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri
açısından Devlet tüzel kişiliğinin adını,
ğ) Hazine taşınmazı: Tapuda Hazine adına kayıtlı
olan taşınmazları,
h) İdare: İl millî eğitim müdürlüklerini,
ı) İrtifak hakkı: Bir taşınmazın üzerinde
yararlanmaya ve kullanıma rıza göstermeyi veya mülkiyete ilişkin bazı
hakların kullanılmasından vazgeçmeyi kapsayan ve aynî hak olarak kurulan
yükümlülük olarak, 4706 sayılı Kanunun geçici 16 ncı maddesi ile bu
Yönetmelik hükümlerine göre Hazine taşınmazları veya mülkiyeti 5018 sayılı
Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II) sayılı cetvelde yer alan
kamu idareleri ile mahallî idarelere ait olan taşınmazların üzerinde yirmi
beş yıla kadar tesis edilecek bağımsız ve sürekli nitelikteki irtifak
hakkını,
i) İrtifak hakkı ihale komisyonu: Hazine
taşınmazları üzerinde tesis edilecek irtifak hakkı işlemlerinde, 19/6/2007
tarihli ve 26557 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hazine Taşınmazlarının
İdaresi Hakkında Yönetmeliğin 17 nci maddesine göre oluşturulan komisyonu,
mülkiyeti 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II)
sayılı cetvelde yer alan kamu idareleri ile mahallî idarelere ait olan
taşınmazlar üzerinde tesis edilecek irtifak haklarında ise 2886 sayılı
Devlet İhale Kanununun 13 üncü maddesine ve varsa ilgili mevzuatına göre
oluşturulan komisyonu,
j) İstekli: İhaleye katılan dershaneleri,
k) İta amiri: Hazine taşınmazları üzerinde tesis
edilecek irtifak hakları bakımından taşınmazın bulunduğu il defterdarını ve
yetki devredilen hâllerde yetki devredilen kişiyi; mülkiyeti Hazineye ait
ve Bakanlığa tahsisli taşınmazlar üzerindeki okul binalarının tamamı veya
bir kısmı ile bu binaların eklenti ve bütünleyici parçalarının kiraya verilmesi
işlemleri bakımından taşınmazın bulunduğu ilin millî eğitim müdürünü ve
yetki devredilen hâllerde yetki devredilen kişiyi; mülkiyeti 5018 sayılı
Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II) sayılı cetvelde yer alan
kamu idareleri ile mahallî idarelere ait olan taşınmazların üzerinde tesis
edilecek irtifak hakları ile kiraya verme işlemleri bakımından ise maliki
kamu idaresinin ilgili mevzuatına göre ita amiri olan yetkilisini ve yetki
devredilen hâllerde yetki devredilen kişiyi,
l) Kamu idaresi: Bu Yönetmeliğin uygulanması
bakımından 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II)
sayılı cetvelde yer alan kamu idarelerini,
m) Kanun: 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye
Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunu,
n) Katılım payı: İlk yıl irtifak hakkı veya kira
bedellerine ilave olarak asgari katılım payı üzerinden yapılacak artırma
ihalesi sonucunda oluşacak ve bir defaya mahsus peşin olarak tahsil
edilecek bedeli,
o) Kira ihale komisyonu: Kira işlemlerinde, il
millî eğitim müdürünün başkanlığında, il millî eğitim müdürü tarafından
belirlenen müdür yardımcısı ve şube müdüründen veya il millî eğitim müdürü
tarafından belirlenen müdür yardımcılarından birinin başkanlığında, biri
şube müdürü olmak üzere en az üç kişiden oluşan komisyonu, mülkiyeti 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II) sayılı cetvelde yer
alan kamu idareleri ile mahallî idarelere ait olan taşınmazların kiralanmasında
ise 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 13 üncü maddesine ve varsa ilgili
mevzuatına göre oluşturulan komisyonu,
ö) Kiraya verme: Mülkiyeti Hazineye ait ve
Bakanlığa tahsisli taşınmazlar üzerindeki okul binalarının tamamı veya bir
kısmı ile bu binaların eklenti ve bütünleyici parçalarının Bakanlık
tarafından, mülkiyeti 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun
eki (II) sayılı cetvelde yer alan kamu idareleri ile mahallî idarelere ait
olan taşınmazların eğitim ve öğretim faaliyetlerinde kullanılmak üzere
maliki tarafından on yıla kadar kiraya verilmesini,
p) Kurucu: Dershanenin sahibi olan ve adına kurum
açma izin belgesi düzenlenen gerçek veya tüzel kişiyi,
r) Malik: Mülkiyeti Hazineye ait olan taşınmazlar
bakımından Maliye Bakanlığını, mülkiyeti 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununun eki (II) sayılı cetvelde yer alan kamu idareleri ile
mahallî idarelere ait taşınmazlar bakımından ise bu idareleri,
s) Müşteri: Adına ihale yapılan istekliyi,
ş) Sözleşme: Bu Yönetmelik hükümlerine göre kiraya
verme işlemlerinde Bakanlık/malik ile müşteri arasında düzenlenen kira
sözleşmesini, irtifak hakkı tesisi işlemlerinde ise Maliye Bakanlığı/malik
ile müşteri arasında tapu müdürlüğünde düzenlenen resmî senedi,
t) Şartname: Yapılacak işlerin genel, özel, teknik
ve idari usul ve esaslarını gösteren belge veya belgeleri,
u) Taşınmaz: Eğitim tesisi yapılmak üzere
üzerlerinde irtifak hakkı tesis edilecek arsa ve araziler ile eğitim ve
öğretim faaliyetlerinde kullanılabilecek binaların tamamı veya bir kısmı
ile bu binaların eklenti ve bütünleyici parçalarını,
ü) Teklif: Katılım payı teklifini,
v) Uygulama projesi: Taşınmazın üzerinde yapılacak
olan yapı veya tesislerin inşaatına esas olacak ayrıntıda düzenlenen,
yatırım aşamalarını ve termin planını da içeren, inşa edilecek bölümlerin
biçimlerinin ve boyutlarının uygulamaya esas teşkil edecek şekilde açık ve
kesin olarak belirtildiği projeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Taşınmazlar
Hakkında İdarece Yapılacak İşlemler
Taşınmazların
tespiti
MADDE 5 –
(1) İdarece görevlendirilecek en
az üç maarif müfettişi, yeterli sayıda maarif müfettişi bulunmaması hâlinde
il millî eğitim müdür yardımcısı veya şube müdürünün de katılımıyla
oluşturulacak en az üç kişilik ekip tarafından; il sınırları içinde,
öncelikle imar planında eğitim tesis alanı olarak ayrılmış olan taşınmazlar
olmak üzere mülkiyeti Hazineye veya kamu idareleri ile mahallî idarelere
ait taşınmazlardan bu Yönetmelik kapsamında değerlendirilebilecek olanlar
tespit edilir ve bu taşınmazlara ilişkin bir liste düzenlenir.
(2) Taşınmazlar tespit edilirken 14/6/2014 tarihli
ve 29030 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mekânsal Planlar Yapım
Yönetmeliğinin EK-2’sinde yer alan Tablo l’de belirtilen büyüklükler
dikkate alınmaz.
(3) Bu madde hükümlerine göre tespit edilen ve
düzenlenen listede yer alan taşınmazlar dışında, irtifak hakkı tesis
edilmesi için 31/12/2017 tarihine, kiraya verilmesi için ise 31/12/2018
tarihine kadar yeni taşınmaz tespit edilmesi hâlinde taşınmaz listesi, bu
taşınmazları da içerecek şekilde altışar aylık periyotlar hâlinde
güncellenir. Ancak taşınmazların tespiti durumunda bu süre beklenmeksizin
ihale yapılabilir. Ayrıca dershaneler tarafından tespit edilerek bu
Yönetmelik kapsamında değerlendirilmek üzere talep edilen taşınmazlardan 6
ncı maddeye göre uygun görüş verilenler irtifak hakkı tesis edilmek veya
kiraya verilmek suretiyle bu Yönetmelik kapsamında değerlendirilebilir.
Görüş
alınması
MADDE 6 – (1) İdarece; 5 inci madde uyarınca görevlendirilen
ekip tarafından düzenlenen listedeki taşınmazlardan özel kanun kapsamında
kalanlar hakkında özel kanunları gereğince ilgili idarelerden; Bakanlık
tarafından ise; Millî Savunma Bakanlığına tahsisli olan ve Akaryakıt İkmal
ve NATO POL Tesisleri İşletmesi Başkanlığınca kullanılan taşınmazlar ile
Savunma Sanayii Müsteşarlığı mülkiyetindeki taşınmazlar için Millî Savunma
Bakanlığından taşınmazın üzerinde irtifak hakkı tesis edilmesi veya
taşınmazın kiraya verilmesi konusunda uygun görüş alınır.
(2) Bakanlık tarafından ayrıca; mülkiyeti Hazineye
ait olan taşınmazlardan imar planında okul veya eğitim alanı olarak
ayrılanların dışında kalanlar için Maliye Bakanlığından uygun görüş alınır.
Teknik
komisyonun oluşumu ve çalışmaları
MADDE 7 – (1) 5 inci ve 6 ncı maddeye göre tespit edilen
taşınmazlar; İdarece görevlendirilen mimar ve mühendislerden oluşan üç
kişilik teknik komisyon tarafından incelenir ve irtifak hakkı tesis
edilecek veya kiraya verilecek taşınmazlar ayrı ayrı listelenir. Bu
komisyon tarafından; taşınmazların, imar planı, imar çapı, imar parseli,
kadastro bilgileri, yapılaşma şartları, plan notları, mülkiyet bilgileri,
arazi büyüklüklerinden yola çıkarak bu taşınmaz üzerine Bakanlıkça
belirlenen asgari şartlar ile birlikte arsanın emsal değeri karşılığında
yapılması gereken inşaat alanı kadar okul ve eklenti binaları yapılmasının
zorunluluğu, 5 inci maddede belirtilen ekip tarafından önerilen fiziksel
büyüklük ve eklentileri ile hukuki, fiili ve diğer teknik detaylar da
dikkate alınarak taşınmazın fiziksel kapasitesi ve üzerinde azami yapılabilecek
sabit yatırım tutarı ile mevcut binaların fiziksel durumları, varsa yapıya
ait projeleri, yapıyı tanımlayan inşaat-iskan ruhsatları incelenir.
(2) Yapılan inceleme sonucunda komisyon tarafından
oluşturulacak görüş, rapor hâlinde İdareye sunulur.
(3) İdarece; komisyon tarafından sunulan rapor esas
alınarak tespit edilen taşınmazların 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları
Kanunu kapsamında dershanelerin özel okula dönüşümünde kullanılıp
kullanılmayacağı, kullanılacaksa hangi tür ve seviyede özel okul açmak için
kullanılacağı Bakanlığın eğitim öğretim politikaları açısından da incelenerek
belirlenir.
(4) Kanunun geçici 16 ncı maddesinin yedinci
fıkrası kapsamında kalan ancak üzerindeki bina, yapı ve tesislerin çok eski
ve çok yıpranmış olması nedeniyle kiralama yoluyla değerlendirilmesinin
uygun olmayacağı tespit edilen taşınmazlar ile aynı fıkra kapsamı dışında
kalan diğer Hazine taşınmazlarından irtifak hakkı tesis edilmek suretiyle
değerlendirilecekler ile aynı fıkra kapsamında kalan taşınmazlardan kiraya
verme yoluyla değerlendirilecekler İdarenin teklifi üzerine Bakanlık
tarafından belirlenir ve Maliye Bakanlığı ile İdareye bildirilir.
Taşınmazların
ilanı
MADDE 8 – (1) Bakanlık tarafından irtifak hakkı tesis
edilmesi veya kiraya verme yoluyla değerlendirilmesi uygun görülen ve
İdareye bildirilen taşınmazlar, İdarenin internet sayfasında ve uygun
görülen diğer şekillerde ilan edilir.
(2) İlanda;
a) Taşınmazın konumu ile fiziksel özellikleri
(taşınmazın bulunduğu ili, ilçesi, mahallesi/köyü, mevkii/yöresi, yüzölçümü,
varsa pafta, ada, parsel numarası, fiili durumu, güncel imar durumu, emsal
ve hmax, TAKS, KAKS değerleri ve benzeri),
b) Taşınmazın üzerinde hangi fiziksel büyüklükte ve
kapasitede bina, yapı ve tesis yapılacağı,
c) Taşınmazın üzerinde yapılacak yatırımın yaklaşık
tutarı,
ç) Taşınmaz üzerinde irtifak hakkı mı tesis
edileceği yoksa taşınmazın kiraya mı verileceği,
d) İrtifak hakkı veya kira süresi,
e) Tahmini irtifak hakkı veya kira bedelleri,
f) Yapılacak yaklaşık yatırım tutarının en az yüzde
yirmisini karşılayacak miktarda ayni veya nakdî öz kaynağa sahip olunacağı
şartı,
g) İdarece belirlenen tecrübeye ve kapasiteye sahip
olunacağı şartı,
ğ) İdarece belirlenen diğer koşulları taşıyan
dershanelerin başvurabileceği şartı,
yer alır.
Başvuruların
değerlendirilmesi
MADDE 9 – (1) İdare tarafından üzerinde irtifak hakkı tesis
edilmek üzere ilan edilen Hazine taşınmazları üzerinde lehlerine irtifak
hakkı tesis edilmesi amacıyla İdareye müracaat eden dershanelerin
başvurularının değerlendirilmesi sonucunda, bu Yönetmelikte belirtilen
koşulları taşıdığı belirlenen, lehine irtifak hakkı tesis edilmesi uygun
görülen ve Bakanlığın da onayı alınan istekliler; irtifak hakkı tesis
edilecek taşınmazların özellikleri ile ihale ilanına, şartname ve
sözleşmeye konulması gereken özel şartlar belirtilmek suretiyle İdare
tarafından taşınmazın bulunduğu il defterdarlığına bildirilir. Bu bildirim
üzerine defterdarlık tarafından irtifak hakkı tesisi işlemleri ilgili
mevzuatına göre gerçekleştirilir.
(2) İdare tarafından kiraya verilmek üzere ilan
edilen mülkiyeti Hazineye ait ve Bakanlığa tahsisli taşınmazların
üzerindeki okul binalarının tamamı veya bir kısmı ile bu binaların eklenti
ve bütünleyici parçalarının eğitim öğretim faaliyetlerinde kullanılmak
üzere kiraya verilmesi amacıyla İdareye müracaat eden dershanelerin
başvurularının Bakanlık tarafından değerlendirilmesi sonucunda; bu
Yönetmelikte belirtilen koşulları taşıdığı Bakanlıkça belirlenen ve adına
kiralama yapılması uygun görülen kiraya verilecek taşınmazlar hakkında
Maliye Bakanlığından görüş alındıktan sonra kiralama işlemlerinin yapılması
İdareden istenir. İdarece; kiraya verilecek taşınmazların özelliklerinin de
belirtildiği liste düzenlenerek ihale ilanına, şartname ve sözleşmeye
konulması gereken özel şartlar belirlenmek suretiyle kiraya verme ihale
işlemleri sonuçlandırılır.
(3) 8 inci maddeye göre ilan edilen taşınmazların
irtifak hakkı ihale işlemleri ilgili defterdarlık tarafından, kiraya verme
ihale işlemleri ise İdare tarafından ilandan itibaren en geç üç ay
içerisinde sonuçlandırılır.
(4) İrtifak hakkı tesisi veya bina kiralama
ihalelerinde, Dönüşüm ve Başvuru Kılavuzunda yer alan dönüşüm programı
başvuru dönemleri önceliğine göre başvuru şartı Bakanlığın onayı ile
belirlenebilir.
İKİNCİ KISIM
Ortak Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
İhale Genel
Esasları
İhaleye
katılabilme şartları
MADDE 10
– (1) Bu Yönetmeliğe göre
yapılacak ihalelere katılabilmek için;
a) Dershanelerin 1/9/2015 tarihine kadar dönüşüm
programına alınmış olması,
b) Dönüşüm programına alınırken 1/9/2015 tarihine
kadar özel okula dönüşüm taahhüdünde bulunulmuş olması,
c) Dershanelerin 14/3/2014 tarihi itibarıyla geriye
dönük en az üç yıl süreyle aynı gerçek kişi veya tüzel kişiler için
çoğunluk hissesi itibarıyla aynı ortaklar tarafından işletiliyor olması,
ç) İrtifak hakkı tesis edilecek veya kiraya
verilecek taşınmaz ile dershanenin aynı il sınırları içerisinde olması,
d) İlan edilen taşınmazlardan seçilenler üzerinde
irtifak hakkı tesis edilmesi veya kiraya verilmesi istemiyle süresi içerinde
İdareye müracaat edilmesi,
şarttır.
İhaleye
katılamayacak olanlar
MADDE 11
– (1) Aşağıdaki kişiler, doğrudan
veya dolaylı olarak ihalelere katılamazlar:
a) 10 uncu maddede yer alan ihaleye katılabilme
şartlarını taşımayanlar.
b) İdarenin;
1) İta amirleri.
2) İhale işlemlerini hazırlamak, yürütmek,
sonuçlandırmak ve denetlemekle görevli olanlar.
3) (1) ve (2) numaralı alt bentlerde belirtilen
kişilerin eşleri ve ikinci dereceye kadar (ikinci derece dâhil) kan ve
kayın hısımları.
4) (1), (2) ve (3) numaralı alt bentlerde
belirtilen kişilerin ortakları (bu kişilerin yönetim kurullarında görevli
olmadıkları anonim ortaklıklar hariç).
c) 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 83 üncü, 84
üncü ve 85 inci maddeleri ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici
veya sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar.
(2) İstekliler, faaliyet gösterdikleri il sınırları
dışında bulunan taşınmazlar için yapılacak ihalelere katılamazlar.
(3) Bu maddeye aykırı olarak ihaleye katıldığı
ihale sırasında tespit edilen istekliler ihale dışı bırakılarak geçici
teminatları gelir kaydedilir. Ayrıca bu durumun tekliflerin değerlendirmesi
aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale
yapılmışsa teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
İhaleye
katılacaklardan istenilen belgeler
MADDE 12
– (1) 10 uncu maddede yer alan
şartları taşıyanların;
a) Yasal yerleşim yeri sahibi olmaları,
b) Tebligat için Türkiye’de adres göstermeleri,
c) Gerçek kişilerin T.C. kimlik numarasını, tüzel kişilerin
ise vergi kimlik numarasını bildirmeleri,
ç) Geçici teminatı yatırmış olmaları,
d) Dönüşüm programına kabul edildiğine ilişkin
Bakanlıkça düzenlenecek Dönüşüm Programı Kabul Formunu vermeleri,
e) Gerçek kişi kurucular için dershanenin 14/3/2014
tarihi itibarıyla en az üç yıldır kendisi tarafından işletiliyor olduğunu
gösterir belgeyi, tüzel kişi kurucular için ise dershanenin 14/3/2014
tarihi itibarıyla en az üç yıldır çoğunluk hissesi itibarıyla aynı ortaklar
tarafından işletiliyor olduğunu gösterir ticaret sicil kaydını vermeleri,
f) Özel hukuk tüzel kişilerinin, bu maddede
belirtilen şartlardan ayrı olarak idare merkezlerinin bulunduğu yer
mahkemesinden veya siciline kayıtlı bulunduğu ticaret odası veya ticaret ve
sanayi odasından yahut benzeri meslekî kuruluştan, ihalenin yapıldığı yıl
içinde alınmış sicil kayıt belgesi ile tüzel kişilik adına ihaleye
katılacak veya teklifte bulunacak kişilerin tüzel kişiliği temsile tam
yetkili olduklarını gösterir noterlikçe tasdik edilmiş imza sirkülerini ve/veya
vekâletnameyi vermeleri,
g) İşin gereğine göre İdarece veya defterdarlıkça
tespit edilecek diğer belgeleri vermeleri,
şarttır.
(2) Aynı ilde ve bir başka dershanenin şubesi
niteliğinde olmaksızın faaliyet gösteren birden çok dershanenin
kurucularının müracaatları, 1/9/2015 tarihinden önce bu kişilerin bir araya
gelerek kurdukları şirket tüzel kişiliklerince yapılır. Bu halde bir araya
gelen dershanelerin 10 uncu maddede yer alan şartları ayrı ayrı taşıması
gerekir.
Şartnameler
MADDE 13
– (1) İhale konusu işlerin her
türlü özelliğini belirten şartname (kiraya verme ihalesi işlemlerinde
EK-1’deki Kira Şartnamesi, irtifak hakkı ihalesi işlemlerinde EK-4’teki
İrtifak Hakkı Şartnamesi) ve varsa ekleri İdarece hazırlanır.
(2) Bu şartnamelerde işin mahiyetine göre konulacak
özel ve teknik şartlardan başka genel olarak aşağıdaki hususların da
gösterilmesi zorunludur:
a) Taşınmazın;
1) Konumu ile fiziksel özellikleri (taşınmazın
bulunduğu ili, ilçesi, mahallesi/köyü, mevkii/yöresi, yüzölçümü, varsa
pafta, ada, parsel numarası, fiili durumu, güncel imar durumu, emsal ve hmax,
TAKS, KAKS değerleri ve benzeri).
2) Üzerinde hangi fiziksel büyüklükte ve kapasitede
bina, yapı ve tesis yapılacağı.
3) Yapılacak yatırımın yaklaşık tutarı.
4) Taşınmaz üzerinde irtifak hakkı mı tesis
edileceği yoksa taşınmazın kiraya mı verileceği.
5) İrtifak hakkı veya kira süresi.
6) Tahmini irtifak hakkı veya kira bedelleri.
7) Yapılacak yaklaşık yatırım tutarının en az yüzde
yirmisini karşılayacak miktarda ayni veya nakdî öz kaynağa sahip olunacağı
şartı.
8) İdarece belirlenen tecrübeye ve kapasiteye sahip
olunacağı şartı.
9) İdarece belirlenen diğer koşulları taşıyan
dershanelerin başvurabileceği şartı.
b) İrtifak hakkı ihalelerinde ilk yıl tahmini
irtifak hakkı bedelinin taşınmazın emlak vergisine esas asgari metrekare
birim değerinin toplamının binde beşi, kira ihalelerinde ise ilk yıl
tahmini kira bedelinin taşınmazın emlak vergisine esas asgari metrekare
birim değerinin toplamının yüzde biri olduğu, geçici teminat miktarı ve
kesin teminata ait şartların ne olduğu.
c) İşin yapılma yeri, teslim etme ve teslim alma
şekil ve şartları.
ç) İşe başlama ve işi bitirme tarihi, gecikme
hâlinde alınacak cezalar.
d) İsteklilerde aranan şartlar ve belgeler.
e) İsteklilerin sadece faaliyet gösterdikleri il
sınırları içerisinde bulunan taşınmaz için ihaleye katılabilecekleri.
f) İdarenin veya defterdarlığın ihaleyi yapıp
yapmamakta serbest olduğu.
g) Geçici ihale kararının karar tarihinden itibaren
en geç on beş iş günü içinde ita amirince onaylanacağı veya iptal
edilebileceği.
ğ) Vergi, resim ve harçlarla sözleşme giderlerinin
kimin tarafından ödeneceği.
h) Ödeme yeri ve şartları.
ı) Süre uzatımı verilebilecek hâller ve şartları.
i) İhtilafların çözüm şekli ve yeri.
(3) Şartnamelerde tekniğe uygun olmayan veya
gerçekleşmesi mümkün bulunmayan kayıt ve şartların bulunduğu anlaşıldığı
takdirde şartname düzeltilmek üzere ihale ertelenir. Bu durumda ihale,
yeniden düzenlenecek şartnameye ve 20 nci madde uyarınca yapılacak ilana
göre yürütülür.
(4) Şartname ve varsa eklerinin tasdikli örnekleri
bedelsiz veya özelliklerine göre İdarece veya defterdarlıkça takdir
edilecek bir bedel karşılığında isteyenlere verilir ya da İdarede veya
defterdarlıkta bedelsiz görülebilir.
İKİNCİ BÖLÜM
İhaleye
Hazırlık
İhale
işlem dosyasının düzenlenmesi
MADDE 14
– (1) İhale işleri için bir işlem
dosyası düzenlenir. Bu dosyada onay belgesi, ilk yıl tahmini irtifak hakkı
bedeli veya kira bedeline ilişkin bilgi ve belgeler, şartname ve ekleri,
taşınmaza ait her türlü bilgi ve belgeler, gerekli projeler, ilana ilişkin
belge ve gazete nüshaları, sözleşme tasarısı ile saklanmasında yarar
görülen diğer belgeler bulunur.
Bedellerin
ödenme şekli
MADDE 15
– (1) İlk yıl irtifak hakkı ve ön
izin bedelleri, ihalenin onaylanmasına ilişkin kararın müşteriye tebliğ
tarihinden itibaren on beş gün içinde peşin olarak ödenir. Müteakip yıllar
irtifak hakkı bedelleri ise sözleşmede belirtilen tarihte peşin olarak
ödenir.
(2) İlk yıl için kira bedelinin dörtte biri
ihalenin onaylanmasına ilişkin kararın müşteriye tebliğ tarihinden itibaren
on beş gün içinde peşin olarak kalanı üçer aylık dönemler hâlinde üç eşit
taksitle, müteakip yıllar kira bedelleri ise üçer aylık dönemler hâlinde
dört eşit taksitle ödenir.
(3) Birden fazla istekliler arasında bir defaya
mahsus olmak üzere alınacak katılım payı üzerinden pazarlık usulüyle
yapılacak irtifak hakkı veya kiraya verme ihaleleri sonucunda en yüksek
katılım bedeli teklif eden ve üzerine ihale bırakılan istekliden; bir
defaya mahsus olmak üzere peşin olarak tahsil edilecek katılım payına
ilaveten ilk yıl irtifak hakkı veya kira bedeli birinci ve ikinci fıkrada
belirtilen şekilde ayrıca tahsil edilir; müteakip yıllarda ise katılım payı
tahsil edilmeksizin sadece irtifak hakkı veya kira bedellerine sözleşmeleri
gereğince yapılacak artış oranları uygulanmak suretiyle hesaplanan yılı
irtifak hakkı veya kira bedeli birinci ve ikinci fıkrada belirtilen şekilde
tahsil edilir.
Yıllık
bedel artışları
MADDE 16
– (1) Bir yıldan uzun süreli kira
ve irtifak hakkı sözleşmelerinde ikinci yıl ve izleyen yıllara ait
bedeller, Türkiye İstatistik Kurumunca yayımlanan Yurt İçi Üretici Fiyat
Endeksi (Yİ-ÜFE – bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde değişim) oranında
arttırılır.
Vadesinde
ödenmeyen bedeller ve hasılat payları
MADDE 17
– (1) Vadesinde ödenmeyen
bedeller, hasılat payları ve diğer alacaklara, 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesi
gereğince belirlenen gecikme zammı oranında akdî temerrüt faizi uygulanır.
Onay
belgesi
MADDE 18
– (1) İhalesi yapılacak her iş
için bir onay belgesi hazırlanır. Onay belgesinde; ihale konusu olan işin
nevi, niteliği, miktarı, varsa proje numarası, ilk yıl tahmini irtifak
hakkı bedeli veya kira bedeli, ilanın şekli ve adedi ile geçici teminat
miktarı belirtilir.
(2) Onay belgesinde şartname ve eklerinin bir bedel
karşılığında verilip verilmeyeceği, bedel karşılığı verilecekse bedelin ne
olacağı gösterilir.
(3) Onay belgesi İdarece veya defterdarlıkça
hazırlanır ve ita amirince onaylanır.
Komisyonların
çalışması
MADDE 19
– (1) İrtifak hakkı ve kira ihale
komisyonları eksiksiz olarak toplanır. Komisyon kararları çoğunlukla
alınır. Oyların eşit olması hâlinde başkanın bulunduğu taraf çoğunlukta
kabul edilir. Kararlarda çekimser kalınamaz. Muhalif kalan üye karşı oy
gerekçesini kararın altına yazarak imzalamak zorundadır.
(2) Komisyon başkan ve üyeleri, oy ve kararlarından
sorumludurlar.
(3) Gerekli görülen hâllerde, illerde birden fazla ihale
komisyonu kurulabilir.
(4) Komisyonlara yardımcı olmak üzere ihale
kararlarına katılmamak şartı ile yeteri kadar teknik personel ve uzman
görevlendirilebilir.
İhalenin
ilanı
MADDE 20
– (1) İhaleler sadece ihale konusu
taşınmazın bulunduğu ve ihalenin yapılacağı ilde ilan edilir.
(2) İhale konusu taşınmazın isteklilere ilanında
aşağıdaki usul ve esaslar izlenir:
a) İhale, İdarenin veya defterdarlığın internet
sayfalarında ve ayrıca uygun görülecek diğer şekillerde ilan edilir.
b) Günlük gazete çıkan yerlerde ihaleler, ihalenin
yapılacağı yerde çıkan gazetelerde en az bir gün aralıkla yayımlanmak
suretiyle iki defa duyurulur.
c) Gazete ile yapılacak ilk ilan ile ihale günü
arası on günden, son ilan ile ihale günü arası beş günden az olamaz.
ç) Günlük gazete çıkmayan yerlerdeki ihalelerde
ilan, bu fıkranın (a) bendindeki süreler içinde ilgili idare ile hükümet ve
belediye binalarının ilan tahtalarına asılacak yazılar ve belediye yayın
araçları ile yapılır. Bu işlemler bir tutanakla belgelenir. Bu yerlerde en
çok yedi gün aralıklarla gazete çıkıyorsa ayrıca gazete ile bir defa ilan
yapılır.
(3) Sürelerin hesabında, ilanın yapıldığı gün ile
ihale günü sayılmaz.
(4) İhale komisyonları, gerektiğinde basın ve yayın
organlarının ihale işlemlerini izlemesi de dâhil olmak üzere ihalenin
rekabet ve açıklık ilkelerine uygun şekilde yapılmasını sağlayan her türlü
tedbiri alır. Onaylanan ihale kararları, kamuoyunu bilgilendirmek amacıyla
internet aracılığı ile ayrıca yayımlanır.
İlanlarda
bulunması zorunlu hususlar
MADDE 21
– (1) 13 üncü maddede belirtilen
hususlara ilave olarak ihale ilanlarında aşağıdaki hususların belirtilmesi
zorunludur:
a) Şartname ve eklerinin nereden ve hangi şartlarla
alınacağı veya görülebileceği.
b) İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte ve hangi
usulle yapılacağı.
c) İlk yıl tahmini irtifak hakkı veya kira bedeli,
asgari katılım payı, geçici ve kesin teminat miktarı.
ç) İsteklilerden aranılan belgelerin neler olduğu.
d) Tekliflerin hangi tarih ve saate kadar nereye
yapılacağı.
Şartname
ve eklerinde değişiklik hâlinde ilan
MADDE 22
– (1) İlan yapıldıktan sonra,
şartname ve eklerinde değişiklik yapılamaz. Ancak değişiklik yapılması
zorunlu hâllerde, bunu gerektiren sebepler ve zorunluluklar bir tutanakla
tespit edilerek önceki ilanlar geçersiz sayılır ve yeniden aynı şekilde
ilan olunur.
İlanın
uygun olmaması
MADDE 23
– (1) 20 nci ve 21 inci maddelere
uygun olmayan ilanlar geçersizdir. Bu durumda ilan yenilenmedikçe ihale
yapılamaz.
(2) İlanların geçersizliği ihale yapıldıktan sonra
anlaşılırsa ihale veya sözleşme feshedilir. Ancak işte ivedilik ve ihalede
Devletin yararı varsa ihale ve sözleşme, Maliye Bakanlığının uygun görüşü
ve ita amirinin onayıyla geçerli sayılabilir.
(3) İhalenin veya sözleşmenin bozulması hâlinde
müşterinin fesih tarihine kadar yapmış olduğu gerçek masrafları verilir.
İhalenin
tatil gününe rastlaması
MADDE 24
– (1) İhale için tespit olunan
tarih, tatil gününe rastlamışsa ihale, tekrar ilana gerek kalmaksızın
tatili takip eden ilk iş gününde aynı yer ve saatte yapılır. İlandan sonra
çalışma saati değişse de ihale ilan edilen saatte yapılır.
Tekliflerin
açılma zamanı
MADDE 25
– (1) Tekliflerin açılma zamanı,
idarelerin çalışma saati içinde olmak üzere tespit edilir. Açılma zamanı için
Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunun saat ayarı esas alınır. Teklifler
açılmaya başladıktan sonra çalışma saatine bağlı kalmaksızın işleme devam
olunur.
Geçici
teminat
MADDE 26
– (1) İhaleye katılacak
isteklilerden işin niteliğine göre, ilk yıl tahmin edilen irtifak hakkı
veya kira bedelinin yüzde onundan az olmamak üzere yüzde otuzuna kadar
İdare veya defterdarlık tarafından belirlenecek miktarda geçici teminat
alınır.
Teminat
olarak kabul edilecek değerler
MADDE 27
– (1) Geçici veya kesin teminat
olarak kabul edilecek değerler aşağıda gösterilmiştir:
a) Tedavüldeki Türk Parası.
b) Mevduat veya katılım bankalarının verecekleri
süresiz teminat mektupları.
c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet iç
borçlanma senetleri veya bu senetler yerine düzenlenen belgeler. (Nominal
bedele faiz dâhil edilerek ihraç edilmiş ise bu işlemlerde anaparaya
tekabül eden satış değerleri esas alınır.)
(2) İlgili mevzuata aykırı olarak düzenlenmiş
teminat mektupları kabul edilmez. Üzerinde suç unsuru tespit edilen teminat
mektupları, gerekli kovuşturma yapılması için Maliye Bakanlığına intikal
ettirilir. Her teminat mektubunda daha önce ilgili banka şubesince verilen
teminat mektupları toplamı ile aynı şubenin limitlerinin de gösterilmesi
zorunludur. Yabancı bankaların ve benzeri kredi kuruluşlarının
kontrgarantilerine dayanarak bankaların verecekleri teminat mektupları,
birinci fıkradaki miktarlara dâhil değildir.
(3) Mevduat veya katılım bankalarınca verilen
teminat mektupları dışındaki teminatların istekliler tarafından ilgili
muhasebe birimine yatırılması zorunlu olup bunlar ihale komisyonlarınca
teslim alınamaz. Üzerlerine ihale yapılanların teminat mektupları, ihaleden
sonra ilgili muhasebe birimine teslim edilir ve üzerlerine ihale yapılmayan
isteklilerin geçici teminatları hemen geri verilir.
(4) Her ne suretle olursa olsun alınan teminatlar
haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İhale Usulü,
Tekliflerin Değerlendirilmesi ve İhale Kararları
İhale
usulü
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak
ihalelerde, 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 51 inci maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendine göre pazarlık usulü uygulanır.
(2) İhalelerde teklif alınması belli bir şekle
bağlı değildir. İhaleler, komisyonlar tarafından işin nitelik ve gereğine
göre bir veya daha fazla istekliden yazılı veya sözlü teklifler almak ve
bedel üzerinde anlaşmak suretiyle yapılır. Pazarlık usulüyle yapılan
irtifak hakkı veya kiraya verme ihaleleri; Kanunun geçici 16 ncı maddesinin
birinci fıkrasında ve bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde belirtilen
koşulları taşıyan tek istekli olması hâlinde, taşınmazın ilk yıl tahmini
irtifak hakkı veya kira bedeli üzerinden bu istekliyle yapılacak pazarlık
sonucunda oluşan bedel üzerinden isteklisi üzerine, birden fazla istekli
olması hâlinde ise bu istekliler arasında bir defaya mahsus alınacak
katılım payı üzerinden yapılacak pazarlık sonunda en yüksek bedeli teklif
eden üzerine bırakılır.
(3) Birden fazla istekli olması hâlinde, bu
istekliler arasında bir defaya mahsus olmak üzere alınacak katılım payı
üzerinden pazarlık usulüyle yapılacak irtifak hakkı veya kiraya verme
ihaleleri sonucunda en yüksek katılım bedeli teklif eden ve üzerine ihale
bırakılan istekliden, bir defaya mahsus olmak üzere peşin olarak tahsil
edilecek katılım payına ilaveten birinci ve ikinci fıkralar uyarınca
irtifak hakkı veya kira bedeli konusunda yapılacak artırım ihalesi
sonucunda belirlenecek ilk yıl irtifak hakkı veya kira bedeli ayrıca tahsil
edilir, müteakip yıllarda ise katılım payı tahsil edilmeksizin sadece
irtifak hakkı veya kira bedellerine sözleşmeleri gereğince yapılacak artış
oranları uygulanmak suretiyle hesaplanan yılı irtifak hakkı veya kira
bedeli tahsil edilir.
(4) Pazarlığın ne suretle yapıldığı, isteklilerce
ne kadar teklifte bulunulduğu ve üzerine ihale yapılan isteklinin neden
tercih edildiği pazarlık kararında gösterilir.
Komisyonun
ihaleyi yapıp yapmamakta serbest olması
MADDE 29
– (1) Komisyon gerekçesini kararda
belirtmek suretiyle ihaleyi yapıp yapmamakta serbesttir. Komisyonun ihaleyi
yapmama kararı kesindir.
Kararda
belirtilmesi gereken hususlar
MADDE 30
– (1) İhale komisyonunca alınan
karar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve esas görevleri
belirtilerek imzalanır.
(2) Kararda; isteklilerin isimleri, adresleri,
teklif ettikleri bedeller, ihalenin hangi tarihte ve hangi istekli üzerine
hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.
İhale
kararının kesinleşmesi
MADDE 31
– (1) İhale kararı, karar
tarihinden itibaren en geç on beş iş günü içinde ita amirlerinin onay veya
iptal kararı ile kesinleşir.
Onay
talep yazısında yer alacak hususlar
MADDE 32
– (1) Onay talep yazısında,
aşağıda belirtilen hususlara yer verilir:
a) Taşınmazın mahalle veya köyü, mevkii, ada - pafta
- parsel numaraları veya tapu tarihi, cilt - sahife - sıra numaraları,
cinsi, varsa cadde veya sokak adı ve kapı numarası, yüzölçümü, pay durumu,
paylı ise pay oranı.
b) Taşınmaz bina ise ayrıca binanın inşaatının brüt
alanı, inşaatın sınıfı, ahşap - kârgir veya betonarme olup olmadığı,
yıpranma oranı, müştemilatı.
c) Taşınmazın imar ve mülkiyet durumu.
ç) İhale konusu işlem ve süresi.
d) İlk yıl tahmini irtifak hakkı veya kira bedeli
ile teklif edilen bedelin ne olduğu, birden fazla istekli ile ihale
yapılmış ise asgari katılım payı ve teklif edilen katılım payları.
e) İhaleye katılan isteklilerin adı, soyadı veya
unvanları.
f) Müşterinin adı, soyadı veya unvanı.
g) İhale tarihi.
ğ) İhale tutanağının bir örneği.
Kesinleşen
ihale kararlarının bildirilmesi
MADDE 33
– (1) Kesinleşen ihale kararları,
kesinleştiği günden itibaren en geç beş iş günü içinde, üzerine ihale
yapılana veya vekiline imza karşılığı tebliğ edilir veya iadeli taahhütlü
mektupla tebligat adresine gönderilir.
İhalede
hazır bulunmayan istekliler
MADDE 34
– (1) İhale sırasında hazır
bulunmayan veya noterden tasdikli vekâletnameyi haiz bir vekil göndermeyen
istekliler, ihalenin yapılış tarzına ve sonucuna itiraz edemezler.
İhalenin
yapılamaması
MADDE 35
– (1) İhalelerde, istekli
çıkmadığı veya teklifler komisyonca uygun görülmediği takdirde uygun bir
zamanda aynı usulle ihale açılabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sözleşme
İhalenin
sözleşmeye bağlanması
MADDE 36
– (1) Bu Yönetmelik uyarınca
yapılan ve onaylanan ihale sözleşmeye bağlanır. Sözleşme, ita amiri
tarafından imzalanır. İrtifak hakkı tesisinde, sözleşme imzalanmaksızın
irtifak hakkına ilişkin hükümler doğrudan tapu müdürlüğünde düzenlenen
resmî senede işlenir.
Kesin
teminat
MADDE 37
– (1) Taahhüdün, sözleşme ve
şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla,
sözleşme yapılmasından önce müşteriden ihale bedeli üzerinden yüzde altı
oranında kesin teminat alınır.
(2) Müşterinin kesin teminat vermesi gerektiği
hâlde bu zorunluluğa uymaması durumunda, protesto çekmeye ve hüküm almaya
gerek kalmaksızın ihale bozulur ve varsa geçici teminatı gelir kaydedilir.
(3) Verilen kesin teminat, teminat olarak kabul
edilen diğer değerlerle değiştirilebilir.
(4) Sözleşmenin yapılmasından sonra varsa geçici
teminat iade edilir.
Kesin
teminatın geri verilmesi
MADDE 38
– (1) Kesin teminat, taahhüdün
sözleşme ve şartname hükümlerine uygun biçimde yerine getirildiği
anlaşıldıktan ve müşterinin mevzuat hükümleri uyarınca kesinleşmiş vergi ve
sosyal güvenlik prim borcunun olmadığına ilişkin ilgili kurumlardan yazı
getirmesi ve bu işten dolayı İdareye veya defterdarlığa herhangi bir borcunun
olmadığının tespitinden sonra müşteriye geri verilir.
Sözleşme
yapılmasında müşterinin görev ve sorumluluğu
MADDE 39
– (1) Sözleşme yapılması gerekli
olan hâllerde müşteri, 31 inci maddeye göre onaylanan ihale kararının
bildirilmesini izleyen günden itibaren on beş gün içinde geçici teminatı
kesin teminata çevirerek kira bedelinin ilk taksitini veya ilk yıl irtifak
hakkı bedelini ve varsa katılım payını ödeyerek düzenlenecek sözleşmeyi
imzalamak zorundadır. Müşteri, aynı süre içinde ön izin ve kira
sözleşmelerini notere tasdik ve tescil ettirerek İdareye veya defterdarlığa
vermekle yükümlüdür.
(2) Müşterinin, aynı süre içinde ihale bedeli ile
müşteriye ait bulunan vergi, resim ve harçları ve diğer giderleri ödemesi,
varsa diğer yükümlülükleri yerine getirmesi gerekir.
(3) Bu zorunluluklara uyulmadığı takdirde protesto
çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale bozulur ve varsa geçici
teminat gelir kaydedilir.
İdarenin
veya defterdarlığın görev ve sorumluluğu
MADDE 40
– (1) İdare veya defterdarlık, 39
uncu maddede yazılı süre içinde sözleşme yapılması hususunda kendisine
düşen görevleri yapmak ve taşınmazların üzerinde irtifak hakkı tesis
edilmesi veya taşınmazların kiraya verilmesine ilişkin işlemleri
tamamlamak, şartnamede belirtilen sınır ve evsafa göre; irtifak hakkı tesis
edilen veya kiraya verilen taşınmazları teslim etmekle yükümlüdür. Bu
yükümlülüğün yerine getirilmemesi hâlinde müşteri, sürenin bitiminden
itibaren on beş gün içinde, on gün müddetli bir noter ihtarnamesiyle
bildirmek şartıyla taahhüdünden vazgeçebilir. Bu takdirde teminat geri
verilir; müşteri, ihaleye girmek ve teminat vermek için yaptığı masrafları
istemeye hak kazanır.
(2) Tebligatın, 33 üncü maddedeki sürede
yapılmamasından dolayı İdarenin veya Devletin zararına sebep olanlar
hakkında kanuni işlem yapılır.
Müşterinin
sözleşmenin bozulmasına neden olması
MADDE 41
– (1) Sözleşme yapıldıktan sonra
müşterinin taahhüdünden vazgeçmesi veya taahhüdünü, şartname ve sözleşme
hükümlerine uygun olarak yerine getirmemesi veya irtifak hakkı kurulan veya
kiraya verilen taşınmazı sözleşmesinde öngörülen amaç dışında kullanması ve
İdarenin veya defterdarlığın en az on gün süreli ve nedenleri açıkça
belirtilen ihtarına rağmen aynı durumu devam ettirmesi hâlinde, ayrıca
protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın kesin teminatı gelir
kaydedilir ve sözleşme feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye
edilir.
(2) Gelir kaydedilen kesin teminat, müşterinin
borcuna mahsup edilemez.
Sözleşmenin
devri
MADDE 42
– (1) Sözleşme süresiyle sınırlı
olmak kaydıyla kira sözleşmesi Bakanlığın izniyle, irtifak hakkı sözleşmesi
ise Bakanlığın görüşü alınarak Maliye Bakanlığının izniyle başkasına
devredilebilir. Ancak devir alacaklarda ilk ihaledeki şartlar ile varsa
Hazineye olan borçların gecikme zamları ile birlikte ödenmesi ve irtifak
hakkı veya kiralama sözleşmelerinde sözleşme hükümlerine aykırılıkların defterdarlık
tarafından verilen süre içerisinde giderilmiş olması aranır. İzinsiz devir
yapılması hâlinde sözleşme feshedilir ve müşteri hakkında 41 inci madde
hükümleri uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerine göre düzenlenen kira
sözleşmelerinde; 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa
tabi olan ve payları borsada işlem gören şirketler hariç olmak üzere
müşterinin şirket olması hâlinde; şirketin, kira işleminin yapıldığı
tarihteki ortaklık yapısına göre daha sonra yapılacak ve şirket hisselerinin
yüzde ellisinden fazlasının devri sonucunu doğuracak işlemler, sözleşme
devri olarak kabul edilir.
(3) Ön izin sözleşmelerine ortak alınamaz ve bu
sözleşmeler devredilemez.
Müşterinin
ölümü, ağır hastalığı, tutukluluk veya mahkûmiyeti hâli
MADDE 43
– (1) Müşterinin ölümü hâlinde,
İdareye veya defterdarlığa borcu varsa mahsup edildikten sonra teminatı
kanuni mirasçılarına verilir.
(2) Ancak İdare veya defterdarlık, ölüm tarihinden
itibaren otuz gün içinde kesin teminatın verilmesi şartıyla kanuni mirasçılardan
istekli olanlara sözleşmeyi devredebilir.
(3) Müşteri, sözleşmenin yerine getirilmesine engel
olacak derecede sağlık kurulu raporu ile belirlenecek ağır hastalık,
tutukluluk veya hürriyeti bağlayıcı bir ceza nedeniyle taahhüdünü yerine
getiremeyecek duruma düşerse bu hâllerin oluşundan itibaren otuz gün içinde
İdarenin veya defterdarlığın kabul edeceği birini vekil tayin etmek
şartıyla taahhüdüne devam edebilir.
(4) Eğer müşteri, kendi serbest iradesi ile vekil
tayin etmek imkânından mahrum ise yerine ilgililerce aynı süre içinde genel
hükümlere göre bir kayyım tayin edilmesi istenebilir.
(5) Bu maddedeki hükümlerin uygulanamaması hâlinde
sözleşme feshedilir. Bundan bir zarar doğarsa 41 inci maddeye göre işlem
yapılır.
Müşterinin
iflası hâli
MADDE 44
– (1) Müşterinin iflas etmesi
hâlinde sözleşme feshedilir. Bundan bir zarar doğarsa 41 inci maddeye göre
işlem yapılır.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Hazine Taşınmazları Üzerinde Yapılacak İşlemler
BİRİNCİ BÖLÜM
Ön İzin,
İrtifak Hakkı ve Kiralama İşlemleri
Ön izin verilmesi
ve süre
MADDE 45
– (1) İstekli adına yapılan
irtifak hakkı ihalesi sonucunda, müşteri tarafından yapılacak yatırım için
ön izne ihtiyaç duyulması hâlinde, lehine irtifak hakkı tesis edilecek
müşteriye; fiili kullanım olmaksızın tescil, ifraz, tevhit, terk ve benzeri
işlemlerin yapılması veya imar planının yaptırılması, değiştirilmesi ya da
uygulama projelerinin hazırlanması ve Bakanlık veya Maliye Bakanlığına
onaylatılması ve ilgili kamu idarelerinden gerekli izin ve ruhsatların
alınması gibi işlemlerin yerine getirilebilmesi için defterdarlık
tarafından bir yıla kadar ön izin verilir. Gerekli hâllerde bu süre toplamı
iki yılı geçmemek üzere uzatılabilir. Ön izin döneminde ön izin süresi
dondurulmaz.
(2) Ön izin bedeli irtifak hakkı bedelinin yüzde
yirmisidir. Fiili kullanım olması hâlinde ön izin bedeli irtifak hakkı
bedelidir. Uzatılan süreye ilişkin ön izin bedeli, bir önceki yıl ön izin
bedelinin Türkiye İstatistik Kurumunca yayımlanan Yurt İçi Üretici Fiyat
Endeksi (Yİ-ÜFE – bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde değişim) oranında
artırılması suretiyle tespit edilen bedeldir. Uzatılan ön izin dönemi için
yeniden sözleşme yapılmaz.
(3) Ön izin süresi içerisinde yükümlülüklerin
yerine getirilmesi ve irtifak hakkı tesisinin talep edilmesi hâlinde, bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan İrtifak Hakkına İlişkin Resmî Senede Yazılacak
Hükümleri (EK-5) içerecek şekilde resmî senet düzenlenmesi suretiyle
irtifak hakkı tesis edilir. Bu durumda, ilk yıl irtifak hakkı bedeli; ihale
ile belirlenen bedelin ön izinde geçen süre dikkate alınarak Türkiye
İstatistik Kurumunca yayımlanan Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi (Yİ-ÜFE –
bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde değişim) oranında artırılması
suretiyle tespit edilecek bedeldir. Ancak ön izin süresi bitmeden önce irtifak
hakkı kurulmasının talep edilmesi hâlinde, Ön İzin Sözleşmesinde (EK-3)
öngörülen yükümlülüklerin yerine getirilmiş olması kaydıyla ön izin
süresinin kalan kısmına ilişkin bedel, kurulacak irtifak hakkı bedelinden
mahsup edilir.
(4) Bakanlık, Maliye Bakanlığı ya da genel bütçe
kapsamındaki diğer kamu idarelerince taşınmaza ihtiyaç duyulan veya
taşınmazın ekonomik açıdan farklı şekilde değerlendirilmesi uygun görülen
hâllerde, ön izin süresi uzatılmaz, devam eden ön izinler ise varsa kalan
süreye ilişkin bedelin geri ödenmesi kaydıyla iptal edilir. Bu durumda ön
izin sahibi tarafından hiçbir hak ve tazminat talebinde bulunulamaz.
(5) Ön izin süresi içinde yükümlülüklerin ilgilinin
kusuru dışında yerine getirilmesinin mümkün olamayacağının anlaşılması
hâlinde defterdarlığa yapılacak başvuru üzerine sözleşme feshedilir ve
teminat ile kalan süreye ilişkin ön izin bedeli iade edilir.
(6) Ön izin sahibinin sözleşme süresi sona ermeden
taahhüdünden vazgeçmesi hâlinde, defterdarlık tarafından sözleşme
feshedilir. Bu durumda teminatı gelir kaydedilir ve kalan süreye ilişkin ön
izin bedeli iade edilmez.
İrtifak
hakkı kurulması
MADDE 46
– (1) Müşteri lehine, verilmiş ise
ön izin süresi içerisinde yükümlülüklerin yerine getirilmesi hâlinde Hazine
taşınmazı üzerinde 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu
hükümlerine göre yirmi beş yıla kadar bağımsız ve sürekli nitelikte irtifak
hakkı kurulur.
(2) İrtifak hakkı lehtarının kusuru dışında kamudan
kaynaklanan, hakkın tamamen kullanılmasını ve işin yürütülmesini en az otuz
gün süreyle engelleyen hukukî veya fiilî bir imkânsızlık durumunun ortaya
çıkması ya da mücbir sebeplerin varlığı hâlinde, irtifak hakkı lehtarının
talebi üzerine irtifak hakkı süresi, kamudan kaynaklanan fiili veya hukuki
imkânsızlık durumunun veya mücbir sebeplerin ortadan kalkmasına kadar
geçecek süre kadar dondurulur. Dondurulan süre için bedel alınmaz. Sürenin
yeniden işlemeye başladığı tarihte alınacak bedel, dondurulan yıl bedelinin
geçen süre kadar sözleşmesinde belirtilen oranda artırılması suretiyle
tespit edilir. Ancak dondurulan yıl için ödenmiş olan bedelin dondurulan
süreye isabet eden kısmı, sözleşmesinde belirtilen oranda artırılmak
suretiyle yeni tespit edilen bedelden mahsup edilir. Dondurulan süre
sözleşme süresine eklenir.
Hasılat
payları
MADDE 47
– (1) Bu Yönetmeliğe göre tesis
edilen irtifak haklarında, hak lehtarlarından hasılat payı alınmaz.
(2) İrtifak hakkı kurulan Hazine taşınmazı üzerinde
bulunan bina, yapı ve tesisin tamamının veya bir kısmının hak lehtarınca
üçüncü kişilere kiraya verilmesi hâlinde; kiracıdan/kiracılardan, tesisin
işletilmesinden elde edilecek toplam yıllık hasılattan hak lehtarına ödenen
kira bedeli düşüldükten sonra, kalan tutar üzerinden yüzde bir oranında pay
alınır.
İrtifak
hakkı sözleşmesinin sona ermesi ve feshi
MADDE 48
– (1) İrtifak hakkı sözleşmesi,
sözleşme süresinin bitiminde sona erer.
(2) Hak lehdarı tarafından; sözleşme hükümlerine
aykırı davranılması, taşınmazın sözleşmede öngörülen amaç dışında
kullanılması, irtifak hakkı süresi sona ermeden faaliyetin durdurulması,
üst üste iki yıl irtifak hakkı bedelinin vadesinde ödenmemesi veya her ne
sebeple olursa olsun işletme ruhsatının iptal edilmesi hâlinde İdarenin de
görüşü alınarak irtifak hakkı sözleşmesi defterdarlıkça feshedilir.
(3) İkinci fıkrada belirtilen sebeplerle irtifak
hakkının feshi hâlinde hak lehtarından cari yıl irtifak hakkı bedelinin
yüzde yirmi beşi tutarında tazminat alınır ve alınan teminatlar Hazineye
gelir kaydedilir. Sözleşmenin feshedildiği tarihten sonraki döneme ilişkin
varsa irtifak hakkı bedeli öncelikle hak lehdarından alınacak tazminata
mahsup edilir. Ayrıca irtifak hakkı sözleşmesinin sona ermesi veya
feshedilmesi hâlinde, diğer kanunlardaki özel hükümler saklı kalmak
kaydıyla Hazine taşınmazı üzerindeki tüm yapı ve tesisler sağlam ve işler
durumda tazminat veya bedel ödenmeksizin Hazineye intikal eder ve bundan
dolayı hak lehtarı tarafından veya üçüncü kişilerce herhangi bir hak ve
talepte bulunulamaz.
(4) İrtifak hakkı süresi sona ermeden hak
lehtarının faaliyetini durdurması veya irtifak hakkı sözleşmesinin feshine
neden olması hâlinde faaliyetin durdurulduğu veya iptal tarihine kadar olan
irtifak hakkı bedeli ile varsa alınması gereken hâsılat payı tahsil edilir.
(5) Sözleşme yapıldıktan sonra taahhüdünden vazgeçen
ve mücbir sebepler dışında taahhüdünü sözleşme ve şartname hükümlerine
uygun olarak yerine getirmeyen hak lehdarı hakkında 2886 sayılı Devlet
İhale Kanununun 84 üncü maddesi uyarınca işlem yapılır.
(6) İrtifak hakkına konu taşınmazın kullanılmasını
kısmen veya tamamen ortadan kaldıran mücbir sebebin, hak lehtarının kusur
veya şahsından kaynaklanmaması hâlinde, irtifak hakkı tazminat alınmaksızın
karşılıklı olarak fesih ve tapudan terkin edilir ve iptal tarihinden
sonraki döneme ait bedeller iade edilir.
Kiralama
MADDE 49
– (1) Kiraya verilecek
taşınmazların kira süresi on yıldan çok olamaz.
(2) Kiraya verilen taşınmaz şartnamede belirtilen
sınır ve evsafa göre boş olarak müşteriye teslim edilir. Teslim edilen
taşınmazın üzerinde bulunan her türlü donanım, mefruşat, eklenti ve
bütünleyici parçaların sayısı ve durumu teslim tutanağında belirtilir.
Teslim tutanağı yetkili personel ve müşteri tarafından imzalanır.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında kalan Bakanlığa bağlı
okul ve eğitim kurumlarında bulunan ve ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde kiralanan kantin, salon, açık alan ve benzeri yerlere ilişkin
kira sözleşmeleri, Bakanlıkça belirlenen eğitim-öğretim dönemi sonu
itibarıyla fesih tarihinden önceki dönemlere ilişkin bedeller tahsil
edilmek suretiyle ve tazminat alınmaksızın feshedilir. Bu durumda,
okul-aile birliği ve işleticiler tarafından herhangi bir hak ve tazminat
talebinde bulunulamaz.
(4) Mülkiyeti Hazineye ait ve Bakanlığa tahsisli taşınmazların
üzerindeki okul binalarının tamamı veya bir kısmı ile bu binaların eklenti
ve bütünleyici parçalarının İdare tarafından; mülkiyeti kamu idareleri ile
mahallî idarelere ait olan taşınmazların üzerindeki bina, yapı ve
tesislerinin maliki idareler tarafından kiraya verilmesinde, bunların
mevcut hâliyle eğitim ve öğretim amaçlı kullanılmasının uygun olmaması ve
kiralama amacında kullanılabilmesi için her türlü onarım, restorasyon,
rönevasyon gibi (büyük kapsamlı olanlar dâhil) işlemlerin gerekmesi hâlinde
bu işlemler İdarenin izni ve uygun göreceği şekilde kiracılar tarafından
yapılır. Kiracılar tarafından bu işlemler sebebiyle ilgili idarelerden
herhangi bir hak, bedel ve tazminat talep edilemez.
Kira
sözleşmesinin sona ermesi ve feshi
MADDE 50
– (1) Kira sözleşmesi, sürenin
bitimiyle sona erer.
(2) Taşınmaza Bakanlıkça, Maliye Bakanlığınca ya da
genel bütçe kapsamındaki diğer kamu idarelerince ihtiyaç duyulması veya
taşınmazın satışı, kiracı tarafından; sözleşme hükümlerine aykırı
davranılması, taşınmazın sözleşmede öngörülen amaç dışında kullanılması,
kira dönemi sona ermeden faaliyetin durdurulması, üst üste iki kira bedeli
taksitinin vadesinde ödenmemesi veya kiracı tarafından talep edilmesi ya da
her ne sebeple olursa olsun işletme ruhsatının iptal edilmesi hâlinde
sözleşme İdare tarafından feshedilir.
(3) İdarece; ikinci fıkrada belirtilen kiracıdan
kaynaklanan sebeplerle kira sözleşmesinin feshedilmesi hâlinde kiracıdan
alınan teminatlar Hazineye gelir kaydedilir ve cari yıl kira bedelinin yüzde
yirmi beşi tutarında ayrıca tazminat alınır. Sözleşmenin feshedildiği
tarihten sonraki döneme ilişkin varsa kira bedeli öncelikle kiracıdan
alınacak tazminata mahsup edilir. Bu durumda ilgililer tarafından herhangi
bir hak veya tazminat talebinde bulunulamaz ve taşınmazın üzerindeki yapı
ve tesisler sağlam ve işler vaziyette Hazineye veya malike intikal eder.
(4) Sözleşme yapıldıktan sonra taahhüdünden
vazgeçen ve mücbir sebepler dışında taahhüdünü sözleşme ve şartname
hükümlerine uygun olarak yerine getirmeyen kiracı hakkında Bakanlıkça 2886
sayılı Devlet İhale Kanununun 84 üncü maddesi uyarınca işlem yapılır.
Tahliye
MADDE 51
– (1) Kiracı veya irtifak hakkı
lehdarı; sözleşme süresinin bitiminde derhâl, sözleşmenin feshi hâlinde ise
tebligatı müteakip on beş gün içinde taşınmazı tahliye etmek zorundadır.
Kiraya verilen veya irtifak hakkı kurulan taşınmazlardan süresi dolduğu
hâlde tahliye edilmeyen, sözleşmesi feshedilen veya herhangi bir sözleşmeye
dayanmaksızın fuzuli olarak işgal edilen taşınmazların tahliyesi,
eğitim-öğretim dönemi de dikkate alınarak İdarenin talebi üzerine 2886
sayılı Devlet İhale Kanununun 75 inci maddesine göre bulunduğu yer mülki
idare amirince en geç on beş gün içinde yapılır.
(2) Üzerinde sabit tesis bulunan taşınmazların
tahliyesinden ve teslim alınmasından sonra, eski kiracısı veya fuzuli
şagiline bu tesisler kendilerine ait ise yıktırılıp enkazının en geç otuz
gün içinde götürülmesi, aksi hâlde masrafları kendisinden tahsil edilmek
üzere yıkım ve enkaz götürme işinin İdarece veya defterdarlıkça yapılacağı
tebliğ olunur. Verilen bu süre sonunda tesis yıktırılıp enkaz götürülmediği
takdirde masrafları bilahare eski kiracı veya fuzuli şagilden alınmak üzere
bu işlem İdarece veya defterdarlıkça yapılır.
(3) Men’i müdahale ve kal ile ilgili yargı
kararlarının icra dairelerince vali veya kaymakam tarafından verilen
tecavüzün önlenmesi ile ilgili kararların infaz memurlarınca uygulanması
sırasında gerekli olan araç gereç ve personel kamu idarelerinden sağlanır.
Bunun mümkün olmaması durumunda yıkım işlemi, 4/1/2002 tarihli ve 4734
sayılı Kamu İhale Kanununa göre ihale edilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Mülkiyeti Kamu İdareleri ile Mahallî İdarelere
Ait Taşınmazlar
Hakkında Yapılacak İşlemler
Ön izin,
irtifak hakkı tesisi veya kiralama işlemleri
MADDE 52
– (1) Bakanlık tarafından, Kanun
ve bu Yönetmelik kapsamında eğitim ve öğretim faaliyetlerinde kullanılmak
üzere dershaneler lehine irtifak hakkı tesis edilmesine veya kiraya
verilmesine ihtiyaç duyulan ve bu amaçla maliki idareden talep edilen
mülkiyeti kamu idareleri ile mahallî idarelere ait taşınmazlar hakkında
yapılacak ön izin, irtifak hakkı veya kiralama işlemleri, bu Yönetmelikte
belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde taşınmazın maliki kamu idaresi
tarafından yürütülür ve bu işlemlerden elde edilecek gelirler de maliki
kamu idaresine aittir.
(2) Maliki kamu idaresince uygun görülmesi hâlinde,
mülkiyeti kamu idareleri ile mahallî idarelere ait taşınmazların 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 45 inci maddesine göre bu
Yönetmelik amaçlarında kullanılmak üzere bedelsiz olarak Hazineye
devredilerek tapuda Hazine adına tescil edilmesi durumunda tapuda Hazine
adına tescil edilen bu taşınmazlar hakkında yapılacak ön izin ve irtifak
hakkı işlemleri ilgili defterdarlıklarca, kiralama işlemleri ise İdarece
yürütülür.
(3) Mülkiyeti kamu idareleri ile mahallî idarelere
ait taşınmazlardan Hazine ile paylı olanlara ilişkin olarak yapılacak ön
izin, irtifak hakkı veya kiralama işlemleri hakkında da ikinci fıkra
hükümleri uygulanabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Sürelerin
hesabı
MADDE 53
– (1) Sürelerin hesaplanmasında,
bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı
Türk Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır.
Tebligat
MADDE 54
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hâllerde yapılacak tebliğler hakkında 11/2/1959 tarihli ve 7201
sayılı Tebligat Kanunu hükümleri uygulanır.
Yönetmeliğin
ekleri
MADDE 55
– (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasına ilişkin olarak kullanılacak şartname ve sözleşmeler bu Yönetmeliğe
eklenmiş ve aşağıda sayılmıştır:
a) Kira Şartnamesi (EK-1).
b) Kira Sözleşmesi (EK-2).
c) Ön İzin Sözleşmesi (EK-3).
ç) İrtifak Hakkı Şartnamesi (EK-4).
d) İrtifak Hakkına İlişkin Resmî Senede Yazılacak
Hükümler (EK-5).
Yasak
fiil ve davranışlar
MADDE 56
– (1) İhale işlemlerinin
hazırlanması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması sırasında;
a) Hile, desise, vaat, tehdit, nüfuz kullanma ve
çıkar sağlama suretiyle veya başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat
karıştırmak veya buna teşebbüs etmek,
b) İhalelerde isteklileri tereddüde düşürecek veya
rağbeti kıracak söz söylemek ve istekliler arasında anlaşmaya çağrıyı ima
edecek işaret ve davranışlarda bulunmak veya ihalenin doğruluğunu bozacak
biçimde görüşme ve tartışma yapmak,
c) İhale işlemlerinde sahte belge veya sahte
teminat kullanmak veya kullanmaya teşebbüs etmek, taahhüdünü kötü niyetle
yerine getirmemek, taahhüdünü yerine getirirken İdareye zarar verecek işler
yapmak veya işin yapılması ya da teslimi sırasında hileli malzeme, araç
veya usuller kullanmak,
yasaktır.
İhaleden
yasaklama
MADDE 57
– (1) 56 ncı maddede belirtilen
fiil ve davranışlar ihale safhasında vaki olmuşsa bunları yapanlar, ihaleyi
yapan idarelerce ihaleye iştirak ettirilmeyecekleri gibi, fiil veya
davranışlarının özelliğine göre bu idareler tarafından, haklarında bir yıla
kadar kendi idarelerinin ihaleleri dâhil bütün kamu kurum ve kuruluşları
tarafından yapılan bütün ihalelere katılmaktan yasaklama kararı verilir.
(2) Üzerine ihale yapıldığı hâlde usulüne göre
sözleşme yapmayan istekliler ile sözleşme yapıldıktan sonra taahhüdünden
vazgeçen ve mücbir sebepler dışında taahhüdünü sözleşme ve şartname
hükümlerine uygun olarak yerine getirmeyen müşteriler hakkında da ihaleyi
yapan idareler tarafından, haklarında bir yıla kadar duruma göre sadece
idareleri tarafından yapılan bütün ihalelere katılmaktan yasaklama kararı
verilir.
(3) Yasaklama kararları ihaleyi yapan idare
tarafından Resmî Gazete’de ilan ettirilir.
(4) Haklarında yasaklama işlemi yapılmış kişilerin
sermayesinin çoğunluğuna sahip bulunduğu tüzel kişilere de aynı müeyyide
uygulanır.
(5) İhaleyi yapan idareler, ihalelere katılmaktan
yasaklamayı gerektirir bir durumla karşılaştıkları takdirde gereğinin
yapılması için bu durumu en geç bir ay içinde yetkili birimlerine bildirmekle
yükümlüdürler.
Görevlilerin
sorumluluğu
MADDE 58
– (1) İhale komisyonu başkanı ve
üyeleri ile diğer ilgililerin, görevlerini kanunî gereklere göre tarafsızlıkla
yapmadıkları veya taraflardan birinin zararına yol açacak ihmal veya
kusurlu hareketlerde bulunduklarının tespiti hâlinde haklarında disiplin
cezası uygulanacağı gibi, fiil ve davranışlarının özelliğine göre ceza
kovuşturması da yapılır. Tarafların bu yüzden uğradıkları zarar ve ziyan da
kendilerinden tahsil edilir.
Tereddütlerin
giderilmesi
MADDE 59
– (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye Millî Eğitim
Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Denetim
ve yaptırımlar
MADDE 60
– (1) İdare, defterdarlık, kamu
idareleri veya mahalli idareler; ön izin verdikleri, irtifak hakkı tesis
ettikleri veya kiraya verdikleri taşınmazların üzerindeki yapı ve tesisleri
kontrol etmeye veya ettirmeye yetkilidir.
(2) Yatırımı devam eden tesisler için yapılan
denetimlerde termin planına veya projeye uygun hareket edilmediğinin
tespiti hâlinde Bakanlığın uygun görüşü alınması şartıyla İdare,
defterdarlık, kamu idareleri veya mahalli idareler tarafından; yatırımın
termin plana veya projeye uygun hâle getirilmesi için bir yıl süre
verilebilir. Bu sürenin yetersiz kalması durumunda İdare, defterdarlık,
kamu idareleri veya mahalli idareler tarafından Bakanlığın uygun görüşü
alınması şartıyla termin plan veya proje revize edilebilir.
Uygulanacak
hükümler
MADDE 61
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hâllerde 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları
Kanunu, 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu, 29/6/2001
tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve
Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun,
11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu ile 19/6/2007 tarihli
ve 26557 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hazine Taşınmazlarının İdaresi
Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 62
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 63
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Millî Eğitim Bakanı ve Maliye Bakanı birlikte yürütür.
Ekler için tıklayınız
|