Pîrî Reis Üniversitesinden:
PÎRÎ REİS
ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE
ÖĞRETİM
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Pîrî
Reis Üniversitesine bağlı enstitüler tarafından yürütülen lisansüstü eğitim
ve öğretimi düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Pîrî Reis Üniversitesinde yürütülen tezli-tezsiz yüksek
lisans ile doktora programları öğretimi ve bunların gerektirdiği
eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve uygulama faaliyetlerinden oluşan
lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akademik yıl: İki yarıyıldan oluşan
eğitim-öğretim yılını,
b) AKTS: Bologna Süreci ve Avrupa Kredi Transfer
Sistemi (ECTS)’ne göre ders, uygulama ve diğer öğrenim etkinliklerinin
kredilendirilmesi sistemini,
c) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
ç) Enstitü Anabilim dalı (EABD): 3/3/1983
tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü
Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci
maddesinde enstitüler için tanımlanan ve enstitüde lisansüstü programı
bulunan akademik birimleri,
d) Enstitü Anabilim dalı akademik kurulu: Enstitü
anabilim dalının, anabilim dalı başkanı, lisansüstü düzeyde ders veren
ve/veya tez yöneten, tam zamanlı öğretim üyelerinden ve doktora unvanına
sahip öğretim görevlilerinden oluşan kurulu,
e) Enstitü Anabilim dalı başkanı (EABDB): (d)
bendindeki tanımlar çerçevesinde enstitüde lisansüstü programı bulunan
akademik birimin başkanını,
f) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders ve
lisansüstü tez çalışma dönemlerinde rehberlik etmek üzere enstitü yönetim
kurulu tarafından görevlendirilen öğretim üyesini,
g) Enstitü: Pîrî Reis
Üniversitesine bağlı lisansüstü eğitim-öğretim yapan enstitüleri,
ğ) Enstitü kurulu: Enstitü
müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitüde eğitim
programları bulunan anabilim dalı başkanlarından oluşan kurulu,
h) Enstitü müdürü: Lisans Üstü Eğitim-Öğretim
Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin 3 üncü maddesi uyarınca
Rektör tarafından atanan enstitünün işleyişinden sorumlu akademik
personeli,
ı) Enstitü yönetim kurulu: Enstitü müdürünün
başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitü müdürü tarafından
önerilen altı aday arasından enstitü kurulunca seçilecek üç öğretim
üyesinden oluşan kurulu,
i) Eş danışman: Tezli lisansüstü programındaki
öğrencinin tez veya uygulama konusunun özelliği gereği enstitü yönetim
kurulunca atanan, doktora unvanı almış yurt içi ve yurt dışındaki herhangi
bir yükseköğretim kurumundaki ya da yükseköğretim kurumu dışındaki kişiyi,
j) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
k) Kredi: Bir yarıyıl öğretim süresi içinde bir
derse ait haftalık bir saat teorik ders veya iki saat uygulama karşılığı
bir kredi olan ulusal kredi sistemini,
l) Öğrenci: Lisansüstü eğitim-öğretim için
enstitüye kayıtlı lisans veya yüksek lisans mezunu öğrenciyi,
m) Öğrenci kabul komisyonu: Her
akademik yarıyıl öncesi enstitü anabilim dalı başkanlığınca önerilen ve enstitü
yönetim kurulu kararıyla onaylanan Üniversitenin öğretim üyeleri arasından
seçilen en az üç asıl ve iki yedek öğretim üyesi ve/veya doktora unvanına
sahip öğretim görevlisinden oluşan ve o yarıyıl için programa yapılan başvuruları
değerlendiren komisyonu,
n) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
o) Özel öğrenci: Bir yükseköğretim kurumundan
lisans veya yüksek lisans derecesi ile mezun olup, belirli bir konuda
bilgilerini artırmak isteyerek özel statüde lisansüstü derslerini takip
eden ancak enstitüye kayıtlı olmayan kişileri,
ö) Program: Yüksek lisans derecesine ve doktora
unvanlarına yönelik olarak belirli sayıda ve belirli içerikte zorunlu ve
seçmeli dersler ile proje, doktora yeterlik sınavı, yüksek lisans tez ve
uygulamalarını içeren lisansüstü programını,
p) Program akademik kurulu: Aynı enstitü anabilim
dalında birden çok program olduğu durumlarda her program için kurulan
kurulu,
r) Program yürütme kurulu: İlgili anabilim dalı
tarafından atanmış üç öğretim üyesi ve/veya doktora unvanına sahip öğretim
görevlisinden oluşan ilgili lisansüstü programın yürütülmesinden sorumlu
olan kurulu,
s) Program koordinatörü: Anabilim dalı başkanının
önerisiyle ilgili anabilim dalının öğretim üyeleri arasından enstitü kurulu
tarafından atanan her bir lisansüstü programın yürütülmesinden sorumlu olan
öğretim üyesini,
ş) Rektörlük: Pîrî Reis
Üniversitesi Rektörlüğünü,
t) Senato: Pîrî Reis
Üniversitesi Senatosunu,
u) Tez: Tezli yüksek lisans ve doktora eğitiminin
amacına yönelik olarak bir danışmanın rehberliğinde hazırlanan bilimsel bir
çalışmayı,
ü) Tez izleme komitesi: Doktora öğrencisinin tez
önerisini değerlendirmek, tez çalışmalarına rehberlik etmek ve yönlendirmek
görevini üstlenen biri danışmanı olmak üzere en az üç öğretim üyesinden
oluşan komiteyi,
v) TOEFL: Uluslararası sınavlardan olan Test of English as a Foreign Language Sınavını,
y) Üniversite (PRÜ): Pîrî
Reis Üniversitesini,
z) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Programlar ve Eğitim-Öğretimin Temel
İlkeleri
Lisansüstü
programların kapsamı
MADDE 5 –
(1) Lisansüstü öğretim; yüksek
lisans ve doktora düzeylerinde yapılır. Bunlardan;
a) Yüksek lisans programı; en az dört yıl süreli
bir yükseköğretim kurumundan lisans diploması ya da buna eşdeğer bir derece
almış olanların, bu eğitim üzerine yapacakları öğretim, bilimsel araştırma,
tez, proje ve uygulama etkinliklerini kapsar. Yüksek lisans programları
tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir. Bir yüksek lisans
programında bu seçeneklerden hangisinin uygulanacağına ilgili program
yürütme kurulunun önerisi dikkate alınarak enstitü anabilim dalı başkanlığı
ile enstitü yönetim kurulunun uygun görüşleri üzerine Senato tarafından
belirlenir.
b) Doktora programı; yüksek lisans veya lisans
eğitimi üzerine yapılacak öğretim, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez
çalışmasından oluşur; öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları
geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni
sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneğini kazandırmayı
amaçlar.
Öğretim
programlarının açılması
MADDE 6 – (1) Lisansüstü programlar, Lisans Üstü
Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde belirtildiği gibi enstitü anabilim
dalları ile aynı adları taşırlar. Ancak Rektörün önerisi ve Yükseköğretim
Kurulu kararı ile bir enstitü anabilim dalında, o enstitü anabilim dalından
değişik adlar taşıyan veya disiplinlerarası
lisansüstü programlar da açılabilir.
(2) Lisansüstü programlar, yurt içi ve yurt dışı
ortak lisansüstü programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu programların
akademik kurul tarafından hazırlanan uygulama usul ve esasları,
Yükseköğretim Kurulunun (YÖK) onayına sunulur.
(3) YÖK kararı üzerine Üniversite; öğretim elemanı
ve öğrencilerin aynı mekânda bulunma zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve
iletişim teknolojilerine dayalı olarak öğretim faaliyetlerinin planlandığı
ve yürütüldüğü lisansüstü uzaktan öğretim programları açılabilir. Uzaktan öğretim
programlarının açılabileceği alanlar, uzaktan öğretim yoluyla verilecek
dersler ve kredi ile AKTS kredi miktarları, ders materyallerinin
hazırlanması, sınavlarının yapılma şekli, yükseköğretim kurumları arasında
bu amaçla yapılacak protokoller ile uzaktan öğretime ilişkin diğer hususlar
YÖK kriterlerince Senato tarafından belirlenir.
(4) Lisansüstü programlar, yurt dışındaki
yükseköğretim kurumları ile yapılacak protokol ile düzenlenir. Bu
programların uygulama usul ve esasları, 6/10/2016
tarihli ve 29849 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarının Yurt Dışı Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Eğitim Öğretim
Programlarına Dair Yönetmelik hükümlerine göre belirlenir.
Öğretim
dili
MADDE 7 – (1) Üniversitede lisansüstü eğitim-öğretimi İngilizce
ve/veya Türkçe olarak yapılır. Değişim programları çerçevesinde,
eşdeğerliliği kabul edilen ancak farklı yabancı dilde alınan dersler
İngilizce ders kapsamında değerlendirilir.
Enstitü
anabilim dalı stratejik planları
MADDE 8 – (1) Enstitü anabilim dalı akademik kurulu; kısa,
orta ve uzun vadeli lisansüstü eğitim, politika ve stratejilerini ve buna
bağlı olarak lisansüstü programlarını esas alan bir stratejik plan
hazırlar. Bu planlar, enstitü kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile
yürürlüğe girer.
Lisansüstü
programların yürütülmesi
MADDE 9 – (1) Lisansüstü programları anabilim dalı
başkanlıklarına bağlı olarak program koordinatörünün yönetiminde program
yürütme kurullarınca yürütülür. Anabilim dalı başkanı program koordinatörü
de olabilir. Bu konu ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Programlara Başvuru, Giriş, Kabul ve Kayıtlara
İlişkin Esaslar
Lisansüstü
programlarının kontenjanları ve başvuru koşullarının ilanı
MADDE 10
– (1) Öğrenci kabul edilecek
lisansüstü programlar, kontenjanlar, başvuru koşulları ve lisansüstü
programlarına kabul için adaylarda aranacak nitelikler program türüne bağlı
olmak üzere, anabilim dalının önerisi dikkate alınarak, ilgili enstitü
yönetim kurulunca belirlenir ve Senatonun onayından sonra ilan edilir.
Programlara
başvuru
MADDE 11
– (1) Programlara başvuru aşağıda
belirtilen koşulların yerine getirilmesi kaydıyla, istenilen belgelerle
birlikte ilan edilen süre içinde ilgili enstitü müdürlüğüne yapılır. Yüksek
lisans ve doktora programlarına, hangi lisans ve yüksek lisans
programlarından mezun olanların başvurabileceği, Senato tarafından
belirlenerek Yükseköğretim Kurulunun onayına sunulur. Programlara başvuruda
adaylarda aranan koşullar şunlardır:
a) Bir lisans diplomasına sahip olmak veya koşullu
ön kabul için lisans öğrenimlerinin son yarıyılında olmak.
b) ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten son üç yıl içinde başvurulan programın puan
türünde 55 standart puandan az olmamak koşuluyla ilgili anabilim dalının
önerisiyle Senato tarafından belirlenecek ALES standart puanına sahip
olmak.
c) Lisans derecesiyle doktora programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya
muadili bir puan olması ve ALES’ten başvurduğu
programın puan türünde 80 puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından
belirlenecek ALES puanına sahip olmak.
ç) Fen Bilimleri Enstitüsü programlarına başvuru
için ALES sayısal puan türünde, Sosyal Bilimler Enstitüsü programlarına
başvuru için ise ALES eşit ağırlık veya sözel puan türünde değerlendirmeye
girmiş olmak.
d) Yabancı uyruklu öğrenciler için ALES eşdeğeri
olarak uluslararası düzeyde kabul gören Lisansüstü Değerlendirme Sınavı (Graduate Record Examination - GRE) ve Lisansüstü Yönetim Bilimlerine
Giriş Sınavından (Graduate Management
Admission Test - GMAT) (c) bendinde belirtilen
standart puanların eşdeğerine sahip olmak.
e) Doktora programına öğrenci kabulünde anadilleri
dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil
sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan almış olmak.
f) Lisans derecesiyle doktora programına
başvuranlar için 4,00 üzerinden en az 3,00 veya muadili bir lisans
mezuniyet not ortalamasına sahip olmak.
g) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı
anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırmamış ve devam etmiyor
olmak.
(2) Başvuru için gerekli diploma yurt dışından
alınmış ise, diplomanın YÖK tarafından denkliğinin onandığına dair belgenin
aslı veya Üniversite tarafından onaylanmış suretinin ya da YÖK’e denklik
başvurusunda bulunulduğuna dair belgenin aslı veya Kurumca onaylı suretinin
sunulması gerekir. Denklik belgesinin aslının ilk yarıyılın sonuna kadar
ibraz edilmesi zorunludur.
(3) Yüksek lisans öğrenimini Üniversitede
tamamlayarak, doktora eğitimine, en fazla bir yarıyıl ara vermiş olmak
kaydıyla yine Üniversitede devam edeceklerin yüksek lisans başvurusu
sırasında sundukları ALES sonuç belgeleri, gerekli puanı sağlıyor olmak
koşuluyla, süreye bakılmaksızın geçerli sayılır. Tezsiz yüksek lisans
programlarında ALES şartı aranmaz.
(4) Doktora programına öğrenci kabulünde; ikinci
fıkranın (e) bendinde belirtilen yabancı dil puanının yükseltilmesi,
programların özelliklerine göre gerektiği takdirde Senato tarafından
belirlenir.
İngilizce
yeterlik
MADDE 12
– (1) İngilizce yürütülen
lisansüstü programlarda öğretim dili yeterliğinin belirlenmesi için aşağıdaki
hususlar dikkate alınır:
a) Lisansüstü adaylar İngilizce düzeylerinin
yeterli olup olmadığının belirlenmesi için ilanda belirtilen yer ve
zamanda, Rektörlükçe görevlendirilecek birim veya Üniversitenin İngilizce
hazırlık bölümü tarafından yapılacak İngilizce yeterlik sınavına alınırlar.
b) Lisansüstü adayları arasında İngilizce sınavı
sonucuna göre yeterli bulunanlar ve/veya YÖK ve Senatoca eşdeğerliği kabul
edilen uluslararası ve ulusal sınavların birinden İngilizce için belirlenen
düzeyde başarılı olduklarını belgeleyenler İngilizce hazırlık programından
muaf tutulur.
c) Üniversitelerin öğretim dili İngilizce olan
lisans bölümlerinden mezun olup en çok üç akademik yıl içerisinde
Üniversitedeki yüksek lisans programlarına başvuruda bulunan adaylar da
İngilizce hazırlık programından muaf tutulabilir.
ç) Yüksek lisans programına öğrenci kabulünde ana
dili İngilizce olan bir ülkenin vatandaşı olan ve resmi dili İngilizce olan
bir ülkedeki lise veya lisans diplomalarından birisine sahip olanlardan
herhangi bir yabancı dil belgesi istenmez.
d) Muafiyet şartlarını sağlamayan, yeterlik
sınavına katılmayan veya bu sınavda başarılı olamayan lisansüstü adayları
İngilizce hazırlık programına tabi tutulur. Başarılı olmaları halinde
ilgili programın derslerini alabilirler.
Başvuruların
değerlendirilmesi
MADDE 13
– (1) Başvuruların
değerlendirilmesi aşağıda belirtilen yöntem çerçevesinde gerçekleşir:
a) İngilizce yeterlik sınavının
değerlendirilmesi, anabilim dalı başkanlığı tarafından talep ediliyorsa
bilim sınavı, mülakat, referans mektupları ve diğer değerlendirmeler ile
ilgili işlemler anabilim dalı başkanlıkları ve ilgili enstitü müdürlüğünce
belirlenen biri program koordinatörü olmak üzere en az üç öğretim üyesi
ve/veya doktora unvanına sahip öğretim görevlisinden oluşan öğrenci kabul
komisyonu tarafından yürütülür.
b) Komisyon, adayların daha önceki eğitim ve başarı
durumlarını, program gerekliliklerini karşılayıp karşılamadıklarını, dil
yeterliklerini, ALES puanları ile varsa yapılan diğer sınavlarda
gösterdikleri performanslarını değerlendirir. Başarı notunun
belirlenmesinde geçerli kriterler, adayların başvurdukları
programın puan türündeki ALES puanının ağırlığı %50’den az olmamak
koşuluyla Senato tarafından belirlenir.
Öğrenci
kabulü
MADDE 14
– (1) Enstitü programlarına
öğrenci kabulü aşağıda belirtilen kurallar çerçevesinde gerçekleşir:
a) Öğrenci kabul komisyonu yapmış olduğu
değerlendirme sonucunda kabul ya da ret önerilerini, ilgili anabilim dalı
başkanlığına bildirir. Başkanlığın karar ve enstitü yönetim kurulunun onayı
ile sonuçlar kesinleşir ve ilan edilir.
b) Yurt dışında ikamet eden Türk vatandaşı ya da
yabancı uyruklu adaylar ile lisans derecelerini yabancı üniversitelerden
almış olan adayların, lisansüstü eğitim programlarına kabulüne ilişkin
esaslar ve ALES sınavı yerine kabul edilecek kriterler,
YÖK tarafından tespit edilen esaslara uygun olarak, enstitü yönetim
kurulunun önerisi üzerine Senato tarafından belirlenir.
c) Yeni açılan bir programa yeterli başvurunun
bulunmaması veya başvuran adaylar arasında başarılı bulunanların sayısının
yeterli olmaması ya da açık olan bir programda kayıtlı öğrenci kalmaması
durumunda, enstitünün görüşü, Rektörün önerisi ve Üniversite Yönetim
Kurulunun kararı ile o yıl veya yarıyıl için söz konusu programa öğrenci
alınmayabilir. Bu durumda, varsa, kayıt yaptırmış olan adayların kayıtları
iptal edilir ve kendilerinden alınan ücretler iade edilir.
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 15
– (1) Yüksek lisans ve doktora
programlarına başvuran adayların program şartlarıyla ilgili eksikliklerini
gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir. Bilimsel
hazırlık programı aşağıdaki kurallar çerçevesinde yürütülür:
a) Bilimsel hazırlık programına nitelikleri aşağıda
belirtilen adaylar kabul edilebilir:
1) Lisans derecesi başvurdukları yüksek lisans
programından farklı alanlarda olan adaylar.
2) Lisans derecesini diğer yükseköğretim
kurumlarından alan yüksek lisans programı adayları.
3) Lisans veya yüksek lisans derecesi başvurdukları
doktora programından farklı alanda olan adaylar.
4) Lisans veya yüksek lisans derecesini diğer
yükseköğretim kurumlarından alan doktora programı adayları.
b) Bilimsel hazırlık programına kabul edilecek
öğrencilerin 11 inci ve 12 inci maddelerde belirtilen başvuru şartlarını
sağlaması gerekir.
c) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen
derslerin yerine geçemez. Ancak, bilimsel hazırlık programındaki bir
öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile lisansüstü programına
yönelik dersler de alabilir.
ç) Bilimsel hazırlık programına alınan yüksek
lisans öğrencileri ile doktora programına alınan lisans derecesine sahip
öğrencilere aldırtılacak dersler ileri düzeydeki
lisans derslerinden oluşabilir.
d) Bilimsel hazırlık programında alınan lisans
dersleri dışındaki derslerde devam mecburiyetinin, ders sınav yönteminin,
not değerlendirmesi ve derslerden başarılı sayılma koşullarının
belirlenmesinde lisansüstü programının dersleri ile ilgili düzenlemeler
esas alınır. Öğrencinin bilimsel hazırlık dersinden alacağı not en az CC
olmak zorundadır. Bu derslerde alınan notlar not çizelgesinde gösterilse de
öğrencinin genel not ortalamasına katılmaz.
e) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süreye dâhil edilmez. Bu süre dönem
izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin
ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek lisans veya doktora
programı sürelerine dâhil edilmez.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 16
– (1) Üniversitenin bir lisansüstü
programına, Üniversite içinden veya dışından yapılacak yatay geçişlerde;
başvuruda bulunan öğrencinin, öncelikle başvurduğu programın öğrenci kabul
şartlarını sağlamış olması gerekir. Tüm yatay geçiş başvuruları, öğrenci
kabul komisyonu ve ilgili anabilim dalı başkanlığının görüşü alınıp, ilgili
enstitü yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek karara bağlanır. Yatay
geçiş başvurularına ilişkin esaslar şunlardır:
a) Eşdeğer programlar arasında yatay geçiş
yapılabilir.
b) Yatay geçiş için gerekli olan asgari genel not
ortalaması anabilim dalı başkanlıkları tarafından belirlenir.
c) Öğrencinin kayıtlı bulunduğu programda bilimsel
hazırlık hariç en az bir yarıyıl süreyle ders almış olması ve yarıyılını
başarı ile tamamlamış olması gerekir.
ç) Öğrencinin, 12 nci
maddede belirtilen koşulları sağlamış olması gerekir.
d) Yatay geçiş yapmak isteyen öğrencinin almış
olduğu derslerden hangilerinin lisansüstü programlarına sayılacağı enstitü
yönetim kurulu kararı ile belirlenir.
Yüksek
lisans programları ile doktora programı arasında geçiş
MADDE 17
– (1) Aşağıda belirtilen esaslar
çerçevesinde yüksek lisans ve doktora programları arasında geçiş mümkündür:
a) Tezli yüksek lisans programına kabul edilen
öğrenciler isterlerse en geç üçüncü yarıyıl sonunda doktora programına
geçebilir. Doktora programına geçebilmek için öğrencinin Genel Not
Ortalamasının (GNO) 4,00 üzerinden en az 3,25 olması gerekir. Yüksek lisans
programında alınmış olan dersler ve geçirilmiş olan süreler doktora programına
sayılır.
b) Lisans derecesi ile kabul edilmiş ve en az yedi
dersi başarı ile tamamlamış doktora programı öğrencileri yüksek lisans
programına geçebilir. Doktora programında alınmış olan dersler ve
geçirilmiş olan süreler yüksek lisans programına sayılır.
c) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler,
11 inci ve 12 nci maddelerde tezli yüksek lisans
programı için belirlenmiş asgari şartları yerine getirmek koşulu ile aynı
alandaki tezli yüksek lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda
tezsiz yüksek lisans programında alınan dersler enstitü yönetim kurulu
kararıyla tezli yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılır.
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 18
– (1) Bir yükseköğretim kurumu
mezunu veya öğrencisi olup, belirli bir konuda bilgisini artırmak
isteyenler, ilgili anabilim dalı başkanlığının onayı ile lisansüstü derslere
özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel öğrenciler ile ilgili
düzenlemeler aşağıdaki gibidir:
a) Özel öğrencilik ilgili programda doğrudan derece
elde etmeye yönelik bir eğitim olmayıp diploma veya sertifika verilmez.
Özel öğrencilik süresi iki yarıyılı geçemez. Özel öğrenci statüsünde ders
alanlar öğrencilik haklarından yararlanamaz.
b) Bir başka üniversitenin lisansüstü programına
kayıtlı öğrencilerin Üniversiteden ders alma talepleri, öğrencilerin lisans
ve lisansüstü not belgeleri ile daha önce ders almış oldukları öğretim
üyelerinden aldıkları referans mektupları değerlendirilerek ilgili enstitü
yönetim kurulunca karara bağlanır.
c) Daha sonra lisansüstü programlara kabul edilen
özel öğrencilerin öğrenci olarak aldığı ve başardığı derslerden muaf olup
olmayacakları, muaf olmaları halinde not ve kredilerin ne şekilde kabul
edileceği ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir. Muafiyet
verilen dersler ilgili lisansüstü eğitiminde verilen derslerin %50’sini
geçemez.
Değişim
öğrencileri
MADDE 19
– (1) Değişim öğrencileri;
uluslararası değişim programları çerçevesinde Üniversitede bir veya daha
fazla dönem için eğitim görme hakkını kullanan diğer yükseköğretim
kurumları öğrencileridir. Bu öğrencilerin, seçilme, ders alma, saydırma,
kredi ve kabul işlemleri özel öğrenciler ve değişim programları uygulama
esasları ve ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır.
Yabancı
uyruklu adayların kabulü
MADDE 20
– (1) Yabancı uyruklu adayların
lisansüstü eğitim programlarına kabul koşulları, ilgili program yürütme
kurulunun önerisi dikkate alınarak, enstitü anabilim dalı başkanlığı görüşü
ile enstitü yönetim kurulunun uygun görüşleri üzerine Senato tarafından
belirlenir ve her yarıyıl başlangıcından önce ilan edilir.
Kredi
transferi
MADDE 21 – (1) Bir
öğrencinin enstitüye kaydolmadan önceki son üç yıl içinde herhangi bir
yükseköğretim kurumundan aldığı ve başarmış olduğu lisansüstü derslerden
kendi bilim alanı ile ilgili olanlar, dersin daha önce herhangi bir lisans
veya lisansüstü programa sayılmamış olması halinde, ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile kayıt
yaptırdığı programa transfer edilebilir. Transfer edilen dersler, enstitü kurulu kararıyla,
öğrencinin Üniversitede kayıtlı olduğu eğitim programında yer alan
derslerden bazıları için muafiyet sağlayabilir. Geçerliliği onaylanan diğer
kurumda alınan notlar Üniversite not sistemine T (Transfer) notu olarak
transfer edilir. Öğrencinin not çizelgesinde bu kredileri hangi kurumdan
aldıkları gösterilir. Transfer edilecek derslerin toplam kredisi öğrencinin
o programdan mezun olması için gerekli toplam ders kredisinin yarısından
fazla olamaz.
Programlara
kayıt
MADDE 22
– (1) 11 inci ve 12 nci maddelerde belirtilen koşulları sağlayan, ayrıca
Üniversitenin yetkili kurullarınca tespit ve ilan edilen diğer şartları ve
mali yükümlülükleri yerine getirenlerin kayıt işlemleri Üniversite öğrenci
işleri müdürlüğünce yapılır. Kayıt ile ilgili temel hususlar şunlardır:
a) Kayıt sırasında istenen belgelerin aslı veya
enstitü tarafından onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli
sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır.
b) Belgeleri eksik olan ya da sahte belgelerle
başvuranlar ile belgelerindeki eksikliği süresi içinde gideremeyenlerin
kayıtları yapılmaz, yapılmış ise kayıtları iptal edilir.
Kayıt
yenileme
MADDE 23
– (1) Öğrencilerin, her yarıyıl
başında akademik takvimde belirtilen tarihlerde derslere yazılmak ve o
yarıyıl öğrenim ücretini ödemek suretiyle kayıt yenilemeleri zorunludur.
(2) Öğrenci öğrenim ücretini yatırmadığı dönemler
için kayıt yaptırmamış kabul edilir, ancak bu dönemler normal öğrenim
süresinden sayılır.
(3) Geç kayıt mazeretleri enstitü tarafından kabul
edilen öğrencilerin kayıtları en geç öğretim tarihinin başlangıcından
itibaren ikinci hafta sonuna kadar yenilenebilir.
Öğrenim
ücretleri
MADDE 24
– (1) Enstitülerde lisansüstü
öğrenim ücretlidir. İlgili mevzuat hükümlerine göre öğrenim ücretleri
Mütevelli Heyeti tarafından her yıl yeniden belirlenir ve ödeme şekliyle
birlikte duyurulur. Öğrenim ücretlerinin ilan edildiği şekilde ve ilanda
belirtilen tarihlerde ödenmesi gerekir.
(2) Burslar ile ilgili esaslar ilgili enstitü
müdürlüğünün önerisi dikkate alınarak Senato tarafından belirlenir ve
Mütevelli Heyeti onayı ile kesinleşir.
İzinli
ayrılma
MADDE 25
– (1) Öğrenciler, belgelemek
koşulu ile sağlık, maddi, aile, kişisel, akademik, yurt dışında eğitim,
askerlik, beklenmedik zorunlu olaylar ve doğal afetler gibi nedenlerle
dönem izni için ilgili enstitüye başvurabilirler. Gözaltına alınan veya
tutuklanan öğrencilerden, gözaltı ve tutukluluk halinin takipsizlik ile
sonuçlanması ya da üzerine atılı suç nedeniyle beraat eden öğrenciler, bu
durumları sona erdikten sonra; izin başvurusu yaparak, gözaltı ve
tutukluluk halinde geçen süre için Üniversite Yönetim Kurulu kararıyla
izinli sayılabilirler.
(2) Kabul edilebilir mazereti olan öğrencilere,
ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından bir seferde azami iki yarıyıl
toplamda azami dört yarıyıl; askerlik görevine çağırılanlar için, askerlik
süresince izin verilebilir.
(3) Gerekçesi belgelenmiş zorunlu nedenler
dışındaki, izin başvuruları, ilgili yarıyıl için akademik takvimde
belirtilmiş son başvuru gününe kadar yapılır ve bu tarihten itibaren en geç
bir hafta içinde karara bağlanır.
(4) İzinli süreler öğrenim süresinden sayılmaz.
(5) İzinli sayılan öğrenci ders ve uygulamalara
devam edemez ve izinli olduğu yarıyıl sonunda yapılan yarıyıl sonu
sınavlarına giremez.
(6) İzin verilen yarıyıla ait yatırılmış olan
öğrenim ücreti takip eden yarıyıl öğrenim ücretinden mahsup edilir.
(7) Yurt dışında öğrenim amacıyla belirli bir süre
için izin almış öğrencilerin yurt dışında geçirdikleri sürenin aynen toplam
izin sürelerine sayılması esastır. Ancak, aldıkları derslerin nakledilmesi
ve yurt dışında geçirilen sürenin bir kısmının öğrencilerin öğrenim
süresinden düşülmesi gibi hususlar, öğrencilerin yurt dışından
dönüşlerinden sonra danışmanlarının ve anabilim dalının görüşü de dikkate
alınarak ilgili enstitü yönetim kurulunda karara bağlanır.
(8) Öğrenciler, izin süreleri sonunda ve normal
kayıt döneminde kayıtlarını yaptırmak suretiyle öğrenimlerine devam eder.
Kendilerine iki yarıyıllık izin verilmiş öğrencilerden birinci yarıyıl
sonunda Üniversiteye dönmek isteyenlerin bir dilekçeyle ilgili enstitü
yönetim kuruluna başvurmaları gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim ve Öğretime İlişkin Hususlar
Danışman
atanması
MADDE 26
– (1) Yüksek lisans/doktora
programına kabul edilen öğrencinin danışmanı, ilgili anabilim dalı başkanı
veya başkanın görevlendireceği bir öğretim üyesidir. Danışman, öğrencinin
öğrenimi süresince alacağı dersleri belirlemesinde yardımcı olur, bu
derslerdeki başarısını ve öğrenim durumunu sürekli izler ve öğrenciyi
yönlendirir.
(2) Yüksek lisans ve doktora programlarında öğretim
üyesi başına düşen tez danışmanlığı 12’dir. Ancak bu sınırın
düşürülmesine veya sadece Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı ve 2547 sayılı
Kanunun 35 inci maddesi kapsamında görevlendirilenler, yabancı uyruklu
öğrenciler, lisansüstü programda ilişiğini kestirmediği için programa
kayıtlı gözüken ancak ilgili dönemde kayıt yenilemeyen öğrenciler ile aftan
yararlanarak geri dönenleri gerekçe göstererek %50 arttırılmasına
Üniversite yetkili kurulları karar verir. Bir öğrenci/tez için
birden fazla danışman atanması durumunda, iki adet ortak danışmanlığı olan
öğretim üyesi bir adet danışmanlığa sahip sayılır.
Öğretim
yılı
MADDE 27
– (1) Öğretim yarıyıl esasına göre
yapılır. Her akademik yıl, her biri on dört hafta olan iki yarıyıldan
oluşur. Bu sürelere yarıyıl sonu sınav günleri dâhil değildir. Akademik
yıla ait kayıt, ders, sınav ve benzeri faaliyetlerin süre ve tarihlerini
gösteren akademik takvim Senato tarafından belirlenir ve ilan edilir.
Ders
planları
MADDE 28
– (1) Ders planları, ilgili
anabilim dalı başkanlıklarınca hazırlanır, enstitü kurulunun kararı ve Senatonun
onayı ile kesinleşir. Ders planlarında herhangi bir nedenle değişiklik
yapılması gerektiğinde aynı prosedüre göre işlem
yapılır. Ders planlarında okutulacak zorunlu ve seçmeli dersler, her dersin
teorik ders saati, uygulama ve laboratuvar
saatleri, kredisi ve AKTS yükü varsa ön koşulu ve mezuniyet için gerekli
toplam kredi yükü belirtilir.
Zorunlu,
seçmeli ve önkoşul dersleri
MADDE 29
– (1) Lisansüstü dersleri zorunlu
ve seçmeli olmak üzere iki gruba ayrılır. Her öğrenci kayıtlı olduğu
programın zorunlu derslerini almakla yükümlüdür. Seçmeli dersler,
öğrencinin ilgi alanı ve isteği göz önünde bulundurularak danışman
yardımıyla belirlenir.
(2) Bir dersin alınabilmesi için, ondan önce
alınarak başarılması gereken derse önkoşul dersi denir. Önkoşul dersleri,
ilgili anabilim dalı başkanlığınca enstitü kuruluna önerilir ve enstitü
kurulunun onayından sonra kesinleşir.
Ders ve
uygulamalara devam
MADDE 30
– (1) Öğrenciler; derslere,
uygulamalara, seminerlere, yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavlarına ve ilgili
öğretim üyesinin gerekli gördüğü diğer çalışmalara katılmakla yükümlüdür.
Öğrencilerin sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların
sayısı, başarı notuna katkısı ilgili dersin öğretim üyesi/görevlisi
tarafından belirlenir ve yarıyıl başında öğrencilere duyurulur.
(2) Öğrenci raporlu olduğu süreler içinde yapılan
ders, uygulama ve sınavlara giremez. Girdiği takdirde aldığı notlar
geçersiz sayılır.
Kredi
yükü
MADDE 31
– (1) Yüksek lisans ya da doktora
programına devam eden öğrencinin, bir yarıyıldaki kredi yükü en az altı, en
çok on beş kredidir. Asgari kredi yükünün altına/azami kredi yükünün
üzerine danışman onayı ile öğrenim süresi boyunca en çok iki yarıyıl
inilebilir/çıkılabilir.
Ders
alma, ekleme-bırakma ve dersten çekilme
MADDE 32
– (1) Lisansüstü öğrencilerin ders
alma işlemleri aşağıdaki kurallar esas alınarak düzenlenir:
a) Öğrencilerin ders alma işlemlerini, akademik
danışmanların desteği ve onayı ile her yarıyıl başında yapmaları gerekir.
b) Öğrencinin yurt içi ve yurt dışındaki diğer
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan bazı dersleri alması öğrenci
danışmanının gerekçeli açıklamasına dayanarak enstitü yönetim kurulunun
önerisi üzerine Üniversite Yönetim Kurulunca karara bağlanır.
c) Derslerin ekleme-bırakma işlemleri yarıyılın ilk
iki haftası içinde yapılır. Öğrenciler bu süre içinde daha önce
yazıldıkları derslerin bir kısmını bırakabilir, yenilerini ekleyebilir.
Bırakılan veya eklenen dersler için öğretim ücreti yeniden belirlenir.
ç) Öğrenciler yedinci hafta sonuna kadar almakta
oldukları bazı derslerden danışmanlarının onayı ile çekilebilir. Bu durumda
yarıyıl öğretim ücretinden herhangi bir iade yapılmaz. Öğrenciler,
öğrenimleri süresince en fazla iki defa derslerden çekilebilir.
Çekildikleri dersler akademik not çizelgesinde (W) harfiyle gösterilir.
d) Mezun olabilmek için bütün derslerden geçer not
aldıkları halde GNO’ları 4,00 üzerinden tezli
yüksek lisans programları için 3,00’ün altında, tezsiz yüksek lisans
programları için 2,80’in altında kalan öğrenciler, ortalamalarını
yükseltebilmek için, daha önce başarılı olduğu CC ve CB notu aldıkları
dersleri tekrarlar.
e) Öğrencilerin FF notu aldıkları zorunlu dersleri
ilk açıldıklarında tekrarlamaları gerekir. Özel durumlarda, danışmanın
olumlu görüşüne istinaden, enstitü yönetim kurulu ders tekrarını erteleyebilir
veya ders alınmışsa dersten çekilme izni verebilir.
f) Seçmeli derslerden FF notu alan öğrenci, bu
dersi ilk açıldığında tekrarlamak veya yerine geçecek bir başka dersi
danışmanının onayıyla tekrar (R) işareti ile almak zorundadır. Bu durumda yeni
dersten alınan not FF notunun yerine geçer, ancak FF notu akademik
kayıtlarda belirtilir.
Sınavlar
ve disiplin işlemleri
MADDE 33
– (1) Her yarıyıl başında dersin
öğretim elemanı yarıyıl içindeki ödev, sınav, proje, laboratuvar
ve benzeri çalışmalar ile yarıyıl sonu sınavının başarı notu üzerindeki
ağırlıklarını öğrencilere duyurur.
(2) İlgili öğretim elemanı tarafından yarıyıl sonu
başarı notları ve sınav evrakları bir hafta içinde ilgili enstitü
müdürlüğüne teslim edilerek müdürlükçe ilan edilir. Sınav evrakları iki yıl
saklanır.
(3) Her türlü sınav, uygulama, laboratuvar, atölye, ev ödevi, yarıyıl içi proje ve
benzeri diğer çalışmalarda her ne şekilde olursa olsun kopya çeken, intihal
yapan, ödevini başkasına yaptıran, cep telefonu/tablet ve benzeri gibi
iletişim sağlayacağı cihazları kullanan, bunlara teşebbüs eden ve yapanlara
yardım eden veya ilgili evrakın incelenmesi sonucunda kopya çektiği,
ödevini başkasına yaptırdığı sonradan anlaşılan bir öğrenci; o sınav veya
çalışmalardan (0) almış sayılır. Sınav
esnasında sınav düzenini bozan öğrenciler sınav salonundan çıkarılır ve
sıfır (0) almış sayılır.
(4) Üçüncü fıkrada belirtilen hallerde ilgili
öğrenciler hakkında ayrıca 18/8/2012 tarihli ve
28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır. Üniversiteden uzaklaştırma cezası
alan öğrencilerin bu süreleri öğrenim süresinden sayılır. Bu gibi
öğrenciler öğrenim ücretini ödemekle yükümlüdürler.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 34
– (1) Sınav sonuçlarına ve notlara
ancak maddi hata nedeniyle itirazda bulunulabilir. İtirazlar, ilgili
öğretim elemanı veya öğrenci tarafından sınav sonuçlarının ilan edilmesini
takip eden yedi gün içerisinde müdürlüğe yazılı olarak bildirilir.
Gerektiği takdirde enstitü müdürlüğü ilgili anabilim dalı başkanlığı
tarafından üç kişilik bir inceleme komisyonu oluşturmasını isteyebilir.
İtiraz sonucundaki not değişiklikleri enstitü yönetim kurulu kararı ile
kesinleşir.
Mazeret
sınavları
MADDE 35
– (1) Yarıyıl sonu sınavlarına
girmek zorunludur. Sınava girmeyen öğrencilerin mazeretlerini bildiren
dilekçe ile sınav tarihini izleyen en geç üç iş günü içinde ilgili
müdürlüğe başvurmaları gerekir. Mazeretleri kabul edilen öğrenciler
belirlenen tarihlerde mazeret sınavlarına girebilir. Mazereti kabul
edilmeyen, mazeret sınavına girmeyen veya mazeret sınavında başarısız olan
öğrenciler başarısız sayılır. Sağlıkla ilgili mazeretleri olanların herhangi
bir sağlık kurumundan alınan sağlık raporlarını, başka bir özür nedeniyle
sınava katılamayanların ise bunu kanıtlayan belgeyi dilekçelerine
eklemeleri gerekir.
Başarı
derecesi, harf notu ve başarı katsayısı
MADDE 36
– (1) Öğrencilerin dersteki başarı
derecesini belirtmede harfli sistem kullanılır. Bu amaçla kullanılan
harfler ve ağırlık katsayıları aşağıda gösterilmiştir:
a) Başarı Derecesi Harf
Notu Ağırlık Katsayısı Önerilen AKTS Harf Notu
Pekiyi AA 4,00 A (mükemmel)
İyi-pekiyi BA 3,50 B (çok iyi)
İyi BB 3,00 C (iyi)
Orta-iyi CB 2,50 D (yeterli)
Orta CC 2,00 E (geçer)
Zayıf FF 0,00 F (zayıf)
b) Öğrencilerin istatistiksel başarı yüzdelerine
göre; geçer notlar arasında A en üstteki %10, B sonraki %25, C sonraki %30,
D sonraki %25, E en alttaki %10’u belirtir.
(2) Akademik not belgesinde görünmeyen, geçici süre
ile kullanılan LA, I, NP, NC ve not belgesinde görünen T, S, IA, R, W ve U
harfleri kullanılır. Söz konusu harflerin anlamları aşağıda gösterilmiştir:
a) LA: Öğrencinin izinli sayıldığını ya da kayıt
dondurduğunu gösterir.
b) I: Bir dersten başarılı olmak için, öğretim
üyesi tarafından yarıyıl başında belirtilen koşulları zamanında yerine
getirmemiş öğrencilere verilir. İzleyen yarıyıl sonuna kadar telâfi
edilmeyen I notu F notuna dönüşür.
c) NP: Öğrencinin yarıyıl sonu sınavına girmediğini
gösterir. Telâfi edilenler başarı notuna, edilmeyenler FF’ye
dönüşür.
ç) NC: Dersin kredisiz olduğunu gösterir.
d) T: Transfer kredisi verilen dersi gösterir; not
ortalamalarına katılır.
e) S: Kredisiz bir ders ve tezlerden başarılı
olunduğunu gösterir.
f) IA: Öğrencinin devamsızlık nedeniyle başarısız
olduğunu gösterir.
g) R: Tekrar edilen dersleri gösterir.
ğ) W: Öğrencinin dersten çekilmiş olduğunu
gösterir.
h) U: Kredisiz ders, proje, tezden başarısız
olunduğunu gösterir.
Not
ortalamalarının hesabı
MADDE 37
– (1) Öğrencilerin başarı durumu
her yarıyıl sonunda not ortalamaları hesaplanarak bulunur.
(2) Yarıyıl not ortalaması; o yarıyılda kayıt
olunan derslerin, her birinin kredi değeri ile o dersten alınan başarı
notunun ağırlık katsayısının çarpımı ile elde edilen toplamın, o yarıyılda
aldığı tüm derslerin kredi değerleri toplamına bölünmesiyle çıkan sayıdır.
(3) Genel not ortalaması; tüm yarıyıllarda kayıt
olunan derslerin, her birinin kredi değeri ile alınan başarı notunun
ağırlık katsayısının çarpımı ile elde edilen toplamın, alınan tüm derslerin
kredi değerleri toplamına bölünmesiyle çıkan sayıdır.
(4) Mezun olabilmek için gerekli olan GNO’ları 3,00’ün altında kalan öğrenciler not
ortalamasını yükseltmek için tekrar edilen derslerde en son not esas
alınır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yüksek Lisans Programlarına İlişkin Esaslar
Yüksek
lisans programları
MADDE 38
– (1) Yüksek lisans programı,
tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir. Bu programların
hangi enstitü anabilim dallarında ve nasıl yürütüleceği Senato tarafından
belirlenir. Tezli ve tezsiz yüksek lisans programları arasında geçişlere
Senato tarafından izin verilebilir. Bu geçişler 17 nci
maddeye göre gerçekleşebilir.
Tezli
yüksek lisans programının amacı
MADDE 39
– (1) Tezli yüksek lisans
programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme,
bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmasını sağlamaktır.
Tezli
yüksek lisans programının ders yükü
MADDE 40
– (1) Tezli yüksek lisans programı
toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer
dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz
olup, başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans
programı bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla
seminer dersi dâhil en az sekiz ders ve tez çalışması olmak üzere toplam en
az 120 AKTS kredisinden oluşur. Öğrenci, en geç danışman atanmasını izleyen
dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi için kayıt yaptırmak zorundadır.
(2) Öğrencinin birinci ve ikinci yarıyılların her
birinde en az altı kredilik ders alması zorunludur.
(3) Öğrencilerin, en geç üçüncü yarıyıl başından
itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmaları gerekir.
(4) Öğrencinin alacağı seçime bağlı derslerin en
çok iki tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, ileri
düzeydeki lisans derslerinden seçilebilir. Ayrıca, dersler ilgili anabilim
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile diğer
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden de seçilebilir. Diğer
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden en fazla iki ders
seçilebilir.
(5) Tezli yüksek lisans programı ikinci lisansüstü
eğitim-öğretim programı olarak da yürütülebilir.
Tezli
yüksek lisans programında süre
MADDE 41
– (1) Tezli yüksek lisans
programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en çok
altı yarıyılda tamamlanır.
(2) Dört yarıyıl sonunda ders planında yer alan
kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre
içerisinde Senatonun öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine
getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan
veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Yüksek lisans programından süresinden önce
mezun olabilecek öğrenciler ile ilgili düzenlemeler Senato tarafından
belirlenir.
Yüksek
lisans tez danışmanı atanması
MADDE 42
– (1) Tezli yüksek lisans
programında, anabilim dalı başkanlığı her öğrenci için bir tez konusu ve
tez danışmanını en geç ikinci yarıyıl sonuna kadar ilgili enstitüye önerir.
Her öğrencinin tez konusu ve danışmanı ilgili enstitü yönetim kurulunun
onayı ile kesinleşir.
(2) Tez danışmanı Üniversite kadrosundaki öğretim
üyeleri arasından atanır. Üniversite öğretim üyesi kadrosunda yeteri kadar
öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun belirlediği ilkeler
çerçevesinde enstitü yönetim kurulu tarafından başka bir yükseköğretim
kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Tez çalışmasının
niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak
ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından en az doktora derecesine
sahip kişilerden olabilir.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 43
– (1) Tezli yüksek lisans
programında eğitim alan bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından
belirlenen yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde
sözlü olarak savunur.
(2) Yüksek lisans tezinin savunmasından önce ve
düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini
tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna
ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu
teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri
üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti
halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim
kuruluna gönderilir.
(3) Yüksek lisans tez jürisi, tez danışmanı ve
ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı, en az biri de
Üniversite dışından olmak üzere üç veya beş asil üye ile bir yedek üyeden
oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri
üyesi olamaz.
(4) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin
istenen sayıda nüshasını tez danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım
kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin
nüshalarını anabilim dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye
gönderir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen
soru-cevap bölümünden oluşur. Tez sınavı, öğretim elemanları, lisansüstü
öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık
ortamlarda gerçekleştirilir.
(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar
enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde
ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.
(7) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(8) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci
en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(9) Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması
halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve
benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Yüksek
lisans diploması
MADDE 44 – (1) Kayıtlı
olduğu programın tüm derslerini bu Yönetmelik hükümlerine göre başarı ile
tamamlayan, ağırlıklı genel not ortalaması 4,00 üzerinden 3,00 ve üzeri
olan, programın gerektirdiği minimum krediyi sağlayan, tez sınavında
başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans
tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden
itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden
uygun bulunan öğrenciye tezli yüksek lisans diploması verilir. Enstitü yönetim kurulu talep halinde teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde Üniversite ile
ilişiği kesilir.
(2) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim dalındaki programın YÖK
tarafından onaylanmış adı bulunur. Adayın mezuniyet tarihi, enstitü yönetim
kurulunca kabul edildiği tarihtir. Diplomalar ilgili enstitü müdürü ile
Rektör tarafından imzalanır.
(3) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek
lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda bilimsel araştırma ve
faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere enstitü tarafından YÖK’e gönderilir.
Tezsiz
yüksek lisans programının amacı
MADDE 45
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı, öğrenciye mesleki konuda derin bilgi kazandırmak ve
mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir. Tezsiz
yüksek lisans programı ikinci lisansüstü öğretimde de yürütülebilir.
Tezsiz
yüksek lisans programının ders yükü
MADDE 46
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programı toplam otuz krediden ve 90 AKTS’den az
olmamak kaydıyla en az on ders ile dönem projesi dersinden oluşur. Öğrenci,
dönem projesi dersinin alındığı yarıyılda dönem projesi dersine kayıt
yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı proje ve/veya rapor vermek zorundadır.
Dönem projesi dersi kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilir.
(2) Öğrencinin, dönem projesinin alındığı yarıyılda
dönem projesine kayıt yaptırması ve yarıyıl sonunda yazılı bir rapor
vermesi gerekir.
(3) Akademik kurul tarafından belirlenen esaslara
göre tezsiz yüksek lisans programının sonunda yeterlik sınavı
uygulanabilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programı ikinci lisansüstü
eğitim-öğretim programı olarak da yürütülebilir.
(5) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üç tanesi,
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden
seçilebilir.
Tezsiz
yüksek lisans programında danışman atanması
MADDE 47 – (1) Tezsiz
yüksek lisans programında, enstitü anabilim dalı başkanlığının her öğrenci
için ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak
tam zamanlı bir öğretim üyesini veya Senato tarafından belirlenen
niteliklere ve en az doktora derecesine sahip ve tam zamanlı bir öğretim
görevlisini en geç birinci yarıyılın sonuna kadar belirlemesi gerekir. Gerekli görülmesi halinde ders seçimi için ve dönem
projesinin yürütülmesi için farklı danışman enstitü yönetim kurulu
tarafından belirlenebilir.
Tezsiz
yüksek lisans programında süre
MADDE 48
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt
olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl,
en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı
tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Tezsiz
yüksek lisans diploması
MADDE 49
– (1) Kayıtlı olduğu programın tüm
derslerini ve dönem projesini bu Yönetmelik hükümlerine göre başarı ile
tamamlayan, genel not ortalaması 4,00 üzerinden 2,80 ve üzeri olan,
programın gerektirdiği minimum krediyi sağlayan öğrenciye tezsiz yüksek
lisans diploması verilir. Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim dalındaki programın YÖK
tarafından onaylanmış adı bulunur. Adayın mezuniyet tarihi, enstitü yönetim
kurulunca kabul edildiği tarihtir. Diplomalar ilgili enstitü müdürü ile
Rektör tarafından imzalanır.
ALTINCI BÖLÜM
Doktora Programlarına İlişkin Esaslar
Amaç ve
kapsam
MADDE 50
– (1) Doktora programının amacı;
öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir
bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır.
(2) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin;
a) Bilime yenilik getirmek,
b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirmek,
c) Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulamak
niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir.
Doktora
programının ders yükü
MADDE 51
– (1) Doktora programı, tezli
yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir
krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den
az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi
ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik on
dört ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak
üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(2) Doktora programlarında enstitü anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile diğer
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden yüksek lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle
kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört ders seçilebilir.
(3) Lisans dersleri ders yüküne ve doktora
kredisine sayılmaz.
(4) Doktora programları ikinci öğretim olarak
açılamaz.
(5) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin, bilime
yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi
yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine getirmesi
gerekir.
Doktora
programının süresi
MADDE 52 – (1) Doktora
programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl;
lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on dört yarıyıldır.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya
Senato kararının öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Doktora
programında tez danışmanı atanması
MADDE 53
– (1) Anabilim dalı başkanlığı,
yüksek lisanslı öğrenciler için en geç üçüncü yarıyıl, lisans diplomalı
öğrenciler için en geç beşinci yarıyıl dönem başına kadar, her öğrencinin
tez danışmanını ve danışmanın öğrenciyle görüşerek belirleyeceği tez
konusunu anabilim dalı başkanının onayı ile enstitü yönetim kuruluna sunar.
Tez danışmanı ve tez danışmanının önerisi enstitü yönetim kurulunun
kararıyla kesinleşir. Tez danışmanlığı ile ilgili hususlar şunlardır:
a) Tez danışmanı Üniversite kadrosundaki öğretim
üyeleri arasından atanır. Üniversite öğretim üyesi kadrosunda yeteri kadar
öğretim üyesi bulunmaması halinde danışmanın önerisi, program yürütme
kurulu ile enstitü anabilim dalı başkanının uygun görüşü ve ilgili enstitü
yönetim kurulunun kararı ile başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim
üyesi danışman olarak seçilebilir.
b) Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite
kadrosu dışından en az doktora derecesine sahip kişilerden olabilir.
c) Danışman değişikliği, öğrencinin ve/veya
danışmanın yazılı başvurusu üzerine danışman öğretim üyelerinin, program
yürütme kurulunun ve enstitü anabilim dalı başkanının görüşü alınarak
enstitü yönetim kurulu kararı ile yapılır. Danışman değişikliğinde yeni
danışmanın onayı da aranır.
ç) Doktora programlarında öğretim üyelerinin tez
yönetebilmesi için, başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi
yönetmiş olması gerekir.
Yeterlik
sınavı
MADDE 54
– (1) Yeterlik sınavı, derslerini
ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar
ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup olmadığının
ölçülmesidir. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez yeterlik sınavına
girer.
(2) Öğrencinin yeterlik sınavına ne zaman gireceği
Senato tarafından belirlenir. Ancak yüksek lisans derecesi ile kabul edilen
öğrenci en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilmiş olan
öğrenci en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek
zorundadır.
(3) Yeterlik sınavları, enstitü anabilim dalı
başkanlığı tarafından önerilen ve enstitü yönetim kurulu tarafından
onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve
yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar. Sınav jürisi en az ikisi
Üniversite dışından olmak üzere, danışman dâhil beş öğretim üyesinden
oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu
karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim
üyesinden oluşur. Yeterlik sınavı toplantıları öğretim elemanları,
lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık olarak yapılır.
(4) Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki
bölüm halinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava
alınır. Sınavların ağırlıkları ile notlarının hesaplanmasında Senato
kararlarına göre işlem yapılır. Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü
sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya
başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, enstitü anabilim
dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye
tutanakla bildirilir.
(5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava
alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile
ilişiği kesilir.
(6) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi
miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını
isteyebilir. Öğrenci, ilgili enstitü kararıyla belirlenecek dersleri
başarmak zorundadır.
(7) Lisans derecesi ile doktora programına kabul
edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek
lisans programına geçebilir. Yüksek lisans programına geçme şartları Senato
tarafından belirlenir.
(8) Yeterlik sınavına girmek için başvuruda bulunan
öğrenci yeterlik sınavına girmediği takdirde başarısız sayılır.
Tez
izleme komitesi
MADDE 55
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun onayı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi
oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Komitede tez danışmanından başka ilgili anabilim dalı içinden ve
dışından birer üye yer alır. Tez çalışması bir eş danışman ile birlikte
yapılacak ise; tez izleme komitesi öğrencinin danışmanı ve eş danışmanını
kapsayacak şekilde üçü Üniversite içinden, ikisi de başka bir yükseköğretim
kurumunda görev yapmakta olan öğretim üyelerinden olmak üzere beş kişiden
oluşur.
(3) Danışmanın önerisi, program yürütme kurulu ve
enstitü anabilim dalı başkanının uygun görüşü ve ilgili enstitü yönetim
kurulunun kararı ile Üniversite dışındaki kurum ve kuruluşlarda görev yapan
doktor unvanına sahip en fazla bir uzman tez izleme komitesinde yer
alabilir.
(4) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulunun onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 56
– (1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine
dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul, düzeltme veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar
verir. Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret
yönünde salt çoğunlukla verilen karar, enstitü anabilim dalı başkanlığınca
işlemin bitişini izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci yeni bir
danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir
tez izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek
isteyen bir öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren bir
öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisini savunur. Tez önerisi bu
savunmada da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Doktora
tezinin izlenmesi
MADDE 57
– (1) Tez önerisi kabul edilen
öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları
arasında birer kere olmak üzere yılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı
tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu
raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir yıl sonraki dönemde
yapılacak çalışma planı belirtilir.
(2) Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından
başarılı veya başarısız olarak belirlenir. Komite tarafından üst üste iki
kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile
ilişiği kesilir.
(3) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılarak tez önerisi reddedilir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 58
– (1) Doktora programındaki bir
öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından kabul edilen yazım
kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Doktora tezinin savunmasından önce ve düzeltme
verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak
danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile
birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir.
Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile
birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(3) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az
üç tez izleme komitesi raporu sunulması gerekir.
(4) Doktora tez jürisi, danışman ve enstitü
anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile
atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim
üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere danışman dâhil beş
öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda
ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda
jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı
olmaksızın jüride yer alabilir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez savunmasına alır. Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunumu ve bunu
izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma toplantıları öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık olup, öğrenciye jüri üyeleri soru sorabilir.
(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak
değerlendirilir. Bu karar, enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını
izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi başarısız
bulunarak reddedilen öğrencinin doktora programı ile ilişiği kesilir. Tezi
hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli
düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunmada
da başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans
derecesi ile doktoraya kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar
için talepleri halinde 52 nci maddenin dördüncü
fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Doktora
diploması
MADDE 59
– (1) Tez sınavında başarılı olan
öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman
tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü
ile tezin nüshalarını anabilim dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye
gönderir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora
diploması almaya hak kazanır. Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci, koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde doktora
programı ile ilişiği kesilir.
(3) Doktora diploması üzerinde enstitü anabilim
dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur. Adayın mezuniyet
tarihi, enstitü yönetim kurulunca kabul edildiği tarihtir. Diplomalar
ilgili enstitü müdürü ile Rektör tarafından imzalanır.
(4) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden
itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik ortamda,
bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere YÖK’e
gönderilir.
Kayıt
sildirme ve ilişik kesme
MADDE 60 – (1) Üniversiteden ayrılmak isteyen öğrenciler,
ayrılış nedenini belirttikleri dilekçelerine Üniversitenin Mali İşler
Müdürlüğünden alacakları borcu yoktur belgesini ekleyerek ilgili enstitü
müdürlüklerine başvururlar. Enstitü yönetim kurulu kararı ile kaydı
silinir.
(2) Kendi isteği ile kaydı silinen veya mezun
olarak Üniversiteden ayrılanların, diplomalarını ve dosyalarındaki
kendilerine ait belgeleri alabilmeleri için Üniversite tarafından
belirlenen ilişik kesme işlemlerini yapmaları şarttır.
(3) Aşağıda belirtilen durumlarla karşılaşan
öğrencilerin ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile Üniversite ile
ilişikleri kesilir;
a) Öğrencinin, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre Üniversiteden çıkarma cezası almış
olması,
b) Ruhsal hastalıkları nedeniyle öğrenimine devam
edemeyeceğinin sağlık raporu ile belgelenmiş olması,
c) 15 inci maddenin birinci fıkrasının (e) bendi,
41 inci maddenin ikinci fıkrası, 43 üncü maddenin yedi ve sekizinci
fıkraları, 54 üncü maddenin beşinci fıkrası, 56 ncı
maddenin üçüncü fıkrası, 57 nci maddenin ikinci
fıkrası, 58 inci maddenin altıncı fıkrası, 59 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen gerekçelerden biriyle karşılaşılması.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 61 –
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; YÖK, Üniversitelerarası Kurul Başkanlığı, Üniversite
Akademik Kurulu, Senato ve ilgili enstitü kurulu kararı ile ilgili mevzuat
hükümlerine göre işlem yapılır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 62
– (1) 20/5/2014
tarihli ve 29005 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Pîrî
Reis Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıtlı
olan öğrenciler hakkında 11 inci maddenin birinci fıkrasının (g) bendi
uygulanmaz.
(2) 6/2/2013 tarihinden
önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya mezun olan
öğrenciler doktora programına başvurabilir.
Yürürlük
MADDE 63
– (1) Bu Yönetmelik 2016-2017
Eğitim-Öğretim Yılı başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 64
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Pîrî Reis Üniversitesi Rektörü yürütür.
|