Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
GELİR VERGİSİ
GENEL TEBLİĞİ
(SERİ NO: 295)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğde, 15/7/2016 tarihli ve 6728 sayılı
Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun ve 20/8/2016 tarihli ve 6745 sayılı Yatırımların
Proje Bazında Desteklenmesi ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunla 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir
Vergisi Kanununun 20, 40, 74 ve geçici 67 nci maddelerinde yapılan
değişikliklere ilişkin açıklamalar yer almaktadır.
İKİNCİ BÖLÜM
Kreş ve Gündüz Bakımevlerinin İşletilmesinden
Elde Edilen
Kazançlarda İstisna
Yasal
düzenleme
MADDE 2 –
(1) 6745 sayılı Kanunun 5 inci
maddesiyle 193 sayılı Kanunun 20 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Kreş ve
gündüz bakımevleri ile eğitim ve öğretim işletmelerinde kazanç istisnası
Madde 20 – Özel kreş ve gündüz bakımevleri ile okul öncesi
eğitim, ilköğretim, özel eğitim ve orta öğretim özel okullarının
işletilmesinden elde edilen kazançlar, ilgili Bakanlığın görüşü alınmak
suretiyle Maliye Bakanlığının belirleyeceği usul ve esaslar çerçevesinde
beş vergilendirme dönemi gelir vergisinden müstesnadır. İstisna, kreş ve
gündüz bakımevleri ile okulların faaliyete geçtiği vergilendirme döneminden
itibaren başlar.”
(2) Yapılan değişiklik 1/1/2017 tarihinden itibaren
faaliyete başlayan özel kreş ve gündüz bakımevlerinin işletilmesinden elde
edilen kazançlara uygulanmak üzere yürürlüğe girmiştir.
İstisnanın
kapsamı
MADDE 3 – (1) Özel kreş ve gündüz bakımevlerine tanınan
kazanç istisnası, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının açılış izni ile
faaliyet gösteren özel kreş ve gündüz bakımevlerinin işletilmesinden elde
edilen ticari kazançlara uygulanacaktır.
(2) 1/1/2017 tarihinden önce faaliyete geçmiş
bulunan özel kreş ve gündüz bakımevlerinin işletilmesinden elde edilen
kazançlar ile bu kreş ve gündüz bakımevlerini 1/1/2017 tarihinden sonra
devralanlar tarafından işletilmesinden elde edilen kazançlar istisna
uygulaması dışında bulunmaktadır.
Yararlanma
koşulları
MADDE 4 – (1) Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının açılış
izni ile faaliyet gösteren özel kreş ve gündüz bakımevlerinin istisnadan
yararlanabilmeleri için 1/1/2017 tarihinden itibaren faaliyete geçmiş
olmaları gerekmektedir.
(2) Mükellefler, Aile ve Sosyal Politikalar
Bakanlığınca kendilerine verilen kurum açma izin belgesiyle, faaliyete
geçtikleri vergilendirme döneminden itibaren söz konusu istisnadan
yararlanabileceklerdir. Mükelleflerin, söz konusu istisnadan yararlanmak
için ayrıca Maliye Bakanlığına başvurmalarına gerek bulunmamaktadır.
İstisnanın
süresi
MADDE 5 –
(1) 1/1/2017 tarihinden itibaren
faaliyete geçen özel kreş ve gündüz bakımevlerinin kazançları, faaliyete
geçilen dönemden itibaren beş vergilendirme döneminde gelir vergisinden
istisna olacaktır. Kurum açma izin belgesinin daha önceki bir tarihi
taşıması, istisna uygulamasının süresini değiştirmeyecektir.
Örnek 1: Kurum açma izin belgesini Eylül 2017 tarihinde
alan Bayan (A) kreş işletmesi faaliyetine Ocak 2018 tarihinde başlamıştır.
Kurum açma izin belgesi 2017 yılında alınmış olsa dahi, istisna kreşin
fiilen işletilmeye başladığı 2018 yılından itibaren başlayacak ve beş
vergilendirme dönemi için (2018 ila 2022) uygulanacaktır.
(2) İstisna, Tebliğin “İstisnanın kapsamı” başlıklı
maddesinde sayılan işletmelere tanınmış bulunmaktadır. Bu nedenle, kreş ve
gündüz bakımevi işletmelerinde kazanç istisnasından yararlanan mükelleflerin
bu işletmeleri başka bir kişi/kuruma devretmeleri halinde, devralan
kişi/kurum, istisnadan beş vergilendirme dönemi değil, faydalanılmayan
dönem kadar yararlanabilecektir.
Örnek 2: Bay (A), 2017 yılı içinde Aile ve Sosyal
Politikalar Bakanlığının açılış iznine istinaden faaliyete geçirmiş olduğu
kreşi 10/3/2019 tarihinde Bayan (B)’ye devretmiştir. Bu durumda Bay (A),
söz konusu kreşin işletilmesinden 2017 ve 2018 yılları ile 1 Ocak-10 Mart
2019 tarihleri arasında elde ettiği kazançları için istisnadan faydalanabilecektir.
Bayan (B) ise istisnadan yararlanma koşullarını taşıması kaydıyla bu kreşin
işletilmesinden 10 Mart-31 Aralık 2019 tarihleri arasında elde ettiği
kazançlar ile 2020 ve 2021 yıllarında elde ettiği kazançlar için gelir
vergisi istisnasından faydalanacaktır.
İstisna
uygulaması nedeniyle müracaat şartının kaldırılması
MADDE 6 – (1)
25/11/2004 tarihli ve 25651 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gelir
Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 254)’nin “3.1. Eğitim Öğretim Kazançlarına
İlişkin İstisna” başlıklı bölümünün son paragrafı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve “3.2. Rehabilitasyon Merkezlerine İlişkin İstisna”
bölümünün son paragrafı Tebliğ metninden çıkarılmıştır.
“Mükellefler, Milli Eğitim Bakanlığınca kendilerine
verilen kurum açma izin belgesiyle, faaliyete geçtikleri vergilendirme
döneminden itibaren söz konusu istisnadan yararlanabileceklerdir.
Mükelleflerin, söz konusu istisnadan yararlanmak için ayrıca Maliye
Bakanlığına başvurmalarına gerek bulunmamaktadır.”
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Isı Yalıtımı ve
Enerji Tasarrufu Sağlamaya Yönelik Harcamalar
Yasal
düzenleme
MADDE 7 –
(1) 6728 sayılı Kanunun 14 üncü
maddesiyle 193 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (7)
numaralı bendi ve 6745 sayılı Kanunun 6 ncı maddesiyle 193 sayılı Kanunun
74 üncü maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“İndirilecek
Giderler
Madde 40 – Safi kazancın tespit edilmesi için, aşağıdaki
giderlerin indirilmesi kabul edilir:
….
7. Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre ayrılan
amortismanlar. (İşletmeye dâhil olan gayrimenkulün iktisadi değerini
artırıcı niteliği olan ısı yalıtımı ve enerji tasarrufu sağlamaya yönelik
harcamalar, yapıldığı yılda doğrudan gider yazılabilir.)
…
Giderler
Madde 74 – Safi iradın bulunması için, 21'inci maddeye göre
istisna edilen gayrisafi hasılata isabet edenler hariç olmak üzere
gayrisafi hasılattan aşağıda yazılı giderler indirilir:
….
6. Kiraya verilen mal ve haklar için ayrılan
amortismanlar (Amortismana tabi değer, malum ise maliyet bedeli, malum
değilse, bina ve arazi için vergi değeri, diğer mallar için Vergi Usul
Kanununun 267 nci maddesinin 3 üncü sırasına göre tespit edilen emsal
değeridir) ile kiraya veren tarafından yapılan ve gayrimenkulün iktisadi
değerini artırıcı niteliği olan ısı yalıtımı ve enerji tasarrufu sağlamaya
yönelik harcamalar (Bu harcamalar bir takvim yılı içinde Vergi Usul
Kanununun 313 üncü maddesinde belirlenen tutarı aşıyor ise maliyet olarak
dikkate alınabilir.);
…”
(2) 193 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesinin birinci
fıkrasının (7) numaralı bendinde yapılan değişiklik 9/8/2016 tarihi
itibarıyla, 74 üncü maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendinde
yapılan değişiklik ise 7/9/2016 tarihi itibarıyla yürürlüğe girmiştir.
Isı
yalıtımı ve enerji tasarrufu sağlamaya yönelik harcamaların ticari kazancın
tespitinde gider olarak indirimi
MADDE 8 – (1) İşletmeye dâhil olan gayrimenkullerin iktisadi
değerini artırıcı niteliği bulunan ısı yalıtımı ve enerji tasarrufu
sağlamaya yönelik harcamalar, mükelleflerce 193 sayılı Kanunun 40 ıncı
maddesinin birinci fıkrasının (7) numaralı bendi kapsamında amortisman
ayrılmak suretiyle ticari kazancın tespitinde gider olarak dikkate alınabilmektedir.
(2) Maddede yapılan değişiklik ile mükellefler,
dilerlerse işletmeye dâhil gayrimenkullerin iktisadi değerini artırıcı
nitelikteki ısı yalıtımı ve enerji tasarrufu sağlamaya yönelik
harcamalarını, doğrudan gider yazmak suretiyle ticari kazancın tespitinde
dikkate alabileceklerdir.
Isı
yalıtımı ve enerji tasarrufu sağlamaya yönelik harcamaların gayrimenkul
sermaye iradının safi tutarının tespitinde gider olarak indirimi
MADDE 9 –
(1) Gayrimenkul sermaye
iratlarının beyanında gerçek gider usulünün seçilmesi halinde, istisna
edilen gayrisafi hâsılata isabet edenler hariç olmak üzere;
gayrimenkullerin iktisadi değerini artırıcı niteliği bulunan ısı yalıtımı
ve enerji tasarrufu sağlamaya yönelik harcamalar, mükelleflerce 193 sayılı
Kanunun 74 üncü maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendi kapsamında
gayrimenkulün maliyetine ilave edilerek amortisman yoluyla itfa
edilebilmektedir.
(2) Maddede yapılan değişiklik ile söz konusu
harcamaların 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 313 üncü maddesinde belirtilen
tutarı aşmaması halinde, istisna edilen gayrisafi hâsılata isabet edenler
hariç olmak üzere harcama tutarının tamamı safi hasılatın tespitinde
doğrudan gider olarak indirim konusu yapılabilecektir.
(3) Söz konusu harcamaların 213 sayılı Kanunun 313
üncü maddesinde belirtilen tutarı aşması halinde ise, istisna edilen
gayrisafi hâsılata isabet edenler hariç olmak üzere harcama tutarının
tamamının doğrudan gider yazılması mümkün olduğu gibi mükelleflerce
gayrimenkulün maliyetine ilave edilerek amortisman yoluyla itfa edilmesi
olanağı da bulunmaktadır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kredi Teminatı Sağlamak Üzere Kurulmuş Olan
Kurumlarca 193 Sayılı Kanunun
Geçici 67 nci
Maddesi Kapsamında Elde Edilen Gelirlerde Tevkifat Uygulaması
Yasal
düzenleme
MADDE 10
– (1) 6745 sayılı Kanunun 8 inci
maddesiyle değişik 193 sayılı Kanunun geçici 67 nci maddesinin beşinci
fıkrası aşağıdaki gibidir:
“Geçici
Madde 67 – …
5) Gelir sahibinin gerçek veya tüzel kişi ya da dar
veya tam mükellef olması, vergi mükellefiyeti bulunup bulunmaması, vergiden
muaf olup olmaması ve elde edilen kazancın vergiden istisna olup olmaması
(1), (2), (3) ve (4) numaralı fıkra hükümleri uyarınca yapılacak tevkifatı
etkilemez. Şu kadar ki, 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (l) bendi kapsamına giren kurumlar ile
Sermaye Piyasası Kanununa göre kurulan borsa yatırım fonları ve emeklilik
yatırım fonlarının elde ettikleri kazançlar üzerinden (1) ve (4) numaralı
fıkralar uyarınca tevkifat yapılmaz.”
(2) Yapılan değişiklik 7/9/2016 tarihinde yürürlüğe
girmiştir.
Kapsam ve
uygulama
MADDE 11
– (1) 193 sayılı Kanunun geçici 67
nci maddesinin beşinci fıkrasında yapılan değişikliğin kapsamına, yabancı
ülkeler veya uluslararası finans kuruluşları ile yapılan malî ve teknik
işbirliği anlaşmaları çerçevesinde yalnızca kredi teminatı sağlamak üzere
kurulmuş olup bu faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları teminat
sorumluluk fonlarına ekleyen ve sahip oldukları fonları ortaklarına
dağıtmaksızın kredi sağlayan banka ve kuruluşlara yatıran kurumlar
girmektedir.
(2) Yapılan değişiklik ile söz konusu kurumlarca
menkul kıymetler ve diğer sermaye piyasası araçlarının elden çıkarılması ve
elde tutulması sürecinde elde edilen gelirler üzerinden 193 sayılı Kanunun
geçici 67 nci maddesinin (1) numaralı fıkrası kapsamında bankalar ve aracı
kurumlar tarafından tevkifat yapılması söz konusu olmayacaktır.
(3) Ayrıca, söz konusu kurumlarca elde edilen 193
sayılı Kanunun 75 inci maddesinin ikinci fıkrasının (7), (12) ve (14)
numaralı bentlerinde yazılı menkul sermaye iratlarından 193 sayılı Kanunun
geçici 67 nci maddesinin (4) numaralı fıkrası uyarınca tevkifat
yapılmayacaktır.
(4) Bu uygulama söz konusu kurumların 7/9/2016
tarihinden itibaren elde edecekleri gelirler için geçerli olup, bu tarihten
önce elde edilen gelirler üzerinden anılan fıkralar kapsamında bankalar ve
aracı kurumlarca tevkifat yapılması gerektiği tabiidir.
Yürürlük
MADDE 12
– (1) Bu Tebliğin;
a) İkinci bölümünde yer alan hükümler 1/1/2017
tarihinden itibaren faaliyete başlayan özel kreş ve gündüz bakımevlerine
uygulanmak üzere yayımı tarihinde,
b) Üçüncü bölümünün 8 inci maddesinde yer alan
hükümler 9/8/2016 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, 9 uncu
maddesinde yer alan hükümler ise 7/9/2016 tarihinden itibaren geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde,
c) Dördüncü bölümünde yer alan hükümler 7/9/2016
tarihinden itibaren elde edilecek gelirlere uygulanmak üzere yayımı
tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
|