Sağlık Bakanlığından:
AĞIZ VE DİŞ
SAĞLIĞI HİZMETİ SUNULAN ÖZEL SAĞLIK KURULUŞLARI
HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 3/2/2015
tarihli ve 29256 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ağız ve Diş Sağlığı
Hizmeti Sunulan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliğin 4 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) ADSM: A tipi ve B tipi özel ağız ve diş sağlığı
merkezlerini,
b) A tipi ADSM: Mesleğini serbest icra etmek hak ve
yetkisi olan diş hekimi/uzman veya birden fazla diş hekimi/uzman ve tabip
ortaklığı veya en az % 51 hissesi diş hekimi/uzman ve tabip ortaklığı
bulunan tüzel kişiler tarafından açılabilen ve bu Yönetmelik ile belirlenen
asgari şartları taşıyan sağlık kuruluşunu,
c) A tipi poliklinik: En az iki diş hekimi
tarafından müştereken açılabilen ve işletilebilen, hizmet birimleri doğrudan
birbiriyle bağlantılı olacak şekilde oluşturulan ve bu Yönetmelik ile
belirlenen asgari şartları taşıyan sağlık kuruluşunu,
ç) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
d) Diş hekimi: 11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı
Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanuna göre mesleğini
serbest olarak icra etme yetkisine sahip serbest çalışan diş hekimlerini,
e) Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel
Müdürlüğünü,
f) Müdürlük: İl sağlık müdürlüklerini,
g) Poliklinik: A tipi ve B tipi özel ağız ve diş
sağlığı polikliniklerini,
ğ) Ruhsatname: Ağız ve diş sağlığı hizmeti verilen
muayenehaneleri, poliklinikleri ve ADSM’lerin bu Yönetmeliğe uygun olduğuna
ve faaliyet gösterebileceğine dair Müdürlük tarafından düzenlenen belgeyi,
h) Sağlık kuruluşu: Ağız ve diş sağlığı hizmeti
verilen muayenehaneleri, poliklinikleri ve ADSM’leri,
ı) Uzman: Diş hekimliği uzmanlık mevzuatına göre
uzman diş hekimi unvanını haiz kişileri,
ifade eder.”
MADDE 2 –
Aynı Yönetmeliğin 5 inci
maddesinde yer alan “A tipi” ibareleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “şahıs” ibaresi “şahsı” olarak değiştirilmiş ve aynı
maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(2) Her diş hekimi için 9 uncu maddede belirtilen
şartlarda ayrı muayene odası bulunması kaydıyla aynı dairede birden fazla
diş hekimi muayenehane faaliyeti gösterebilir. Bu durumda her bir diş
hekimi için ayrı ruhsatname düzenlenir.
(3) Tabipler tabi oldukları yönetmelikte belirtilen
şartları sağlamaları ve ayrı muayene odası bulunması kaydıyla diş hekimleri
ile aynı dairede muayenehane faaliyeti gösterebilir. Bu durumda diş hekimi
ve tabip için kendi mevzuatlarına göre ayrı ayrı ruhsatname düzenlenir.”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin beşinci
fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Tek diş hekimi
kalması halinde, üç ay içinde diş hekimi ortak bulunamaz ise poliklinik
faaliyetine son verilir veya muayenehaneye dönüştürülür.”
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin üçüncü bölüm başlığı aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Bina Durumu ve
Sağlık Kuruluşlarının Fiziki Standartları”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 8 – (1)
A tipi ADSM, müstakil binalarda veya binanın girişinden itibaren tüm
bölümleri asansör ve merdiven kullanımı dâhil bütünlük ve müstakiliyet arz
eden kısmında kurulabilir. Hizmet birimlerinin bitişik konumda olması ve
binanın yapı kullanım izin belgesi ile yangına karşı gereken tedbirlerin
alındığına ilişkin belgesinin bulunması zorunludur.
(2) Müdürlük, ADSM projelerini bu Yönetmelikte yer
alan fiziki standartlar ve birimlere uygunluk bakımından değerlendirir.
(3) Ruhsatlandırılmış ADSM’lerde Bakanlığın veya
Müdürlüğün izni alınmak ve binanın imar mevzuatına uygun olarak kullanımına
izin verilen toplam brüt alanını değiştirmemek kaydıyla, taşıyıcı unsuru
etkilemeyen nitelikteki esaslı tadilat gerektirmeyen tadilat ve
tamiratların yapılması halinde, gerektiğinde yangın ve deprem yönünden uygunluğunun
da sağlanması koşuluyla Belediyeden proje onayı aranmaksızın ruhsata esas
son proje üzerinde değişiklik yapılmasına izin verilir.
(4) ADSM, hasta ve hasta yakınları ile çalışanlara
hizmet vermek üzere kafeterya, kantin gibi birimler işletebilir veya
bunları işlettirebilir. Bu türden kısımlar, tıbbi hizmet birimlerinin bulunduğu
yerlerde ve hizmet sunumunu engelleyecek şekilde kurulamaz.
(5) ADSM, sıcaklığı uygun düzeyde tutmayı sağlayan
ısıtma ve soğutma sistemleri ile iklimlendirilir.
(6) Hastaların ve personelin kullandığı bütün
alanlar uygun bir şekilde havalandırılır ve yeterli şekilde aydınlatılmaları
sağlanır.
(7) A tipi poliklinikler, aşağıdaki şartları
taşıyan binalarda kurulur:
a) Müstakil binalarda veya hizmet birimleri
bütünlük arz edecek şekilde bitişik konumda olmak kaydıyla binaların bir
kısmında da kurulabilir. Binanın yapı kullanım izin belgesi ile yangına
karşı gereken tedbirlerin alındığına ilişkin belgesinin bulunması
zorunludur.
b) Sıcaklığı uygun düzeyde tutmayı sağlayan ısıtma
ve soğutma sistemleri ile iklimlendirilir.
c) Hastaların ve personelin kullandığı bütün
alanlar uygun bir şekilde havalandırılır ve yeterli şekilde aydınlatılmaları
sağlanır.”
MADDE 7 –
Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 9 –
(1) Muayenehanelerin ağız ve diş sağlığı hizmetlerini hızlı ve verimli bir
şekilde karşılaması amacıyla taşıyacakları şartlar aşağıda belirtilmiştir:
a) Yeterli şekilde aydınlatılan ve havalandırılan,
ünitin çevresinde hasta başı gelen tarafta en az 1,50 metre diğer üç
tarafta ise en az 1 metre çalışma alanı/mesafe bırakacak şekilde muayene
odası bulunur. Muayene odasında hasta mahremiyetinin korunması ve uygun
şartlarda muayenenin sağlanması için ses, görüntü ve gürültü açısından
gerekli düzenlemeler yapılarak, iş ve işlemlerde gerekli araç, gereç ve
donanım ile lavabo bulunur.
b) En az 10 metrekare büyüklüğünde, hasta bekleme
salonu bulunur. Bekleme salonu sekreter hizmet alanı olarak da
kullanılabilir.
c) Hasta ve yakınlarının dolanım alanlarından izole
edilmiş arşiv mahalli bulunur.
ç) İçerisinde el yıkama bölümü ve gerekli hijyen
şartlarını sağlayacak malzemeler bulunan tuvalet bulunur.
d) Hastaların ve personelin kullandığı bütün
alanlar uygun bir şekilde havalandırılır ve yeterli şekilde aydınlatılmaları
sağlanır.
e) Muayenehanede hasta ve çalışan güvenliğinin
sağlanması ve korunmasına ilişkin mevzuata uygun tedbirler alınır.
f) Muayenehanenin zemini kolay temizlenebilir ve
dezenfekte edilebilir bir malzeme ile kaplanır.”
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 10 –
(1) A tipi polikliniklerde aşağıda belirtilen nitelikleri haiz bölümler
bulunur:
a) En az 15 metrekare büyüklüğünde rahat kullanıma
uygun şekilde döşenmiş hasta bekleme salonu bulunur. Orta koridor bekleme
amaçlı kullanılacak ise genişliği asgari 3 metre olur.
b) Yeterli şekilde aydınlatılan ve havalandırılan,
ünitin çevresinde hasta başı gelen tarafta en az 1,50 metre diğer üç
tarafta ise en az 1 metre çalışma alanı/mesafe bırakacak şekilde muayene
odası bulunur. Muayene odasında hasta mahremiyetinin korunması ve uygun
şartlarda muayenenin sağlanması için ses, görüntü ve gürültü açısından
gerekli düzenlemeler yapılarak, iş ve işlemlerde gerekli araç, gereç ve
donanım ile lavabo bulunur.
c) Hasta ve yakınlarının dolanım alanlarından izole
edilmiş arşiv mahalli bulunur.
ç) Çalışan bütün personel için binanın durumuna ve
çalışan sayısına göre yeterli miktarda erkek ve kadın için ayrı ayrı olmak
üzere soyunma-giyinme yerleri ile tuvalet ve lavabo bulunur. Çalışan
personel için dinlenme odası oluşturulur.
d) Engellilerin de kullanımına uygun şekilde
düzenlenmiş bay ve bayan tuvaleti bulundurulur. Polikliniğin birden fazla
katta kurulmuş olması halinde tuvaletler her iki katta bir olmak üzere
düzenlenir. Tuvaletlerin kapısı, dışarı doğru açılacak şekilde veya sürgülü
olmalıdır.
e) Tüm oda ve birimlere ait kapılarda, söz konusu
oda veya birimin ne amaçla kullanıldığını bildirir tabela bulunur.
f) Poliklinik giriş katta değilse, kuruluşun
bulunduğu binada hastanın tekerlekli sandalye ile taşınmasını sağlayacak
şekilde ilgili mevzuatına uygun asansör olması gerekir. Merdiven ve
sahanlık ölçüsünün hasta tahliyesine uygun şekilde en az 1,20 metre olması
gerekir. Polikliniğin ikiden fazla katta kurulması halinde hasta kullanım
alanlarının bulunduğu katlar arasında hastanın tekerlekli sandalye ile
taşınmasını sağlayacak şekilde asansör bulunması gerekir.
g) Polikliniğin bulunduğu binanın girişinde
tekerlekli sandalye için en çok % 8 eğimli rampa oluşturulur.
ğ) Hasta kullanımına ait tüm kapıların tekerlekli
sandalye geçişine uygun genişlikte olması gerekir.
h) Polikliniklerin hasta kullanım alanları zemini
kolay temizlenebilir ve dezenfekte edilebilir bir malzeme ile kaplanır.
ı) Poliklinikte hasta ve çalışan güvenliğinin
sağlanması ve korunmasına dair ilgili mevzuatta belirtilen tedbirler
alınır.
i) Yangına karşı gerekli tedbirlerin alındığına
dair ilgili mevzuata göre yetkili merciden belge alınması zorunludur.”
MADDE 9 –
Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 11 –
(1) A tipi ADSM’lerde aşağıda belirtilen nitelikleri haiz bölümler bulunur:
a) En az 25 metrekare büyüklüğünde rahat kullanıma
uygun şekilde döşenmiş hasta bekleme salonu bulunur. Orta koridor bekleme
amaçlı kullanılacak ise genişliği asgari 3 metre olur.
b) Yeterli şekilde aydınlatılan ve havalandırılan,
ünitin çevresinde hasta başı gelen tarafta en az 1,50 metre diğer üç
tarafta ise en az 1 metre çalışma alanı/mesafe bırakacak şekilde muayene
odası bulunur. Muayene odasında hasta mahremiyetinin korunması ve uygun
şartlarda muayenenin sağlanması için ses, görüntü ve gürültü açısından
gerekli düzenlemeler yapılarak, iş ve işlemlerde gerekli araç, gereç ve
donanım ile lavabo bulunur.
c) Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-9’daki cerrahi
işlemlerin yapılacağı A tipi ADSM’lerde, genel anestezi müdahale ünitesi
bulunması zorunludur. Bu ünitede;
1) Yarı steril, steril ve tam steril alanlar
oluşturulur. Genel anestezi müdahale salonu ve yan hacimlerinin bulunduğu
steril alanlarında, pencere ve kapılar dış ortama açılmaz ve bu alanlarda
tuvalet bulunmaz.
2) Steril koridorda en az bir adet genel anestezi
müdahale salonu, uyandırma (postoperatif) ve hazırlama (preoperatif) odası
bulunur. Genel anestezi müdahale salonlarının her birinde sadece bir
ameliyat masası bulunur.
3) Steril koridorda el yıkama lavabosu bulunur.
4) Duvar, tavan ve zeminleri dezenfeksiyon ve
temizlemeye uygun antibakteriyel malzemeler kullanılarak yapılır.
5) Genel anestezi müdahale ünitesi sterilizasyon
şartlarını taşır ve genel anestezi müdahale salonları tam steril
alanlardır. Genel anestezi müdahale salonlarında toz ve mikrop barındıracak
girinti-çıkıntı olmaz. Genel anestezi müdahale salonlarının kullanım alanı
en az 30 metrekare, kısa kenarı en az 5 metredir, net kullanım alanı içinde
kolon ve benzeri hareket kısıtlılığına sebep verecek yapılaşma ile çalışma
ekibinin hareket kısıtlılığına ve sirkülasyonuna engel bir durum olmaması
gerekir.
6) Genel anestezi müdahale salonlarının her
noktasında taban-tavan arası net yüksekliğinin havalandırma kanalları ve
hepafiltreler hariç asma tavan altı net yükseklik en az 3 metre ve genel
anestezi müdahale ünitesi kısmında bulunan koridor genişliğinin en az 2
metre olması gerekir.
7) Personel giyinme odaları erkek ve kadın için
ayrı olmak üzere içlerinde tuvalet-duş mahalleri olan kirli koridordan
girip steril koridora açılacak şekilde düzenlenir. Personel giyinme odaları
yarı steril alanda bulunur.
8) Genel anestezi müdahale salonunun, hepafiltreli
hijyenik klima sistemi ile iklimlendirilmesi ve havalandırılması gerekir.
9) Genel anestezi müdahale salonlarının içinde
bulunan sabit dolap ve tezgahlar dezenfekte edilebilir malzemeden yapılmış
kolay temizlenebilir ve üzerinde toz barındırmayacak nitelikte olmalıdır.
10) Kirli malzeme girişi-yıkama bölümü, ön
hazırlık-paketleme bölümü ve sterilizasyon işlemi-steril malzeme çıkış
bölümleri bulunan merkezî sterilizasyon ünitesi bulunur. Kirli alanlar ile
temiz alanlar arasında sadece malzeme geçişi olması ve bu iki alanın çift
yönlü otoklav ile bölünmesi gerekir. Tek yönlü otoklavın kullanıldığı
durumlarda cihaz temiz bölümde bulunmak zorundadır. Sterilizasyon ünitesi
hem genel anestezi müdahale salonu steril koridoru hem de genel koridor ile
bağlantılı olur. Kirli bölümüne genel koridordan giriş-çıkış; temiz
bölümüne de steril koridordan giriş-çıkış olması gerekir. Ancak, merkezi
sterilizasyon ünitesi; steril malzeme transferinin steriliteyi bozmayacak
şekilde planlanması durumunda ameliyathaneden bağlantısız olabilir.
ç) ADSM’lerde Yönetmeliğin ekinde yer alan
Ek-9’daki cerrahi işlemler dışında kalan sedasyon veya genel anestezi
altında yapılacak tanı ve tedavi işlemleri için, ADSM’nin hizmet verdiği
muayene odalarından ayrı olarak, uygun havalandırmanın sağlandığı ve 16
metrekare büyüklüğünde en az bir Sedasyon ve Genel Anestezi Birimi bulunur.
Sedasyon ve Genel Anestezi Biriminde yapılacak sedasyon ve genel anestezi
işlemi yalnızca anestezi ve reanimasyon uzmanları tarafından yapılabilir.
Sedasyon ve Genel Anestezi Biriminin girişinde personel giyinme odaları ve
el yıkama bölümü bulunur. Sedasyon ve Genel Anestezi Biriminde Ek-6/c’de
listelenen malzemelerin bulundurulması zorunludur.
d) Çalışan bütün personel için binanın durumuna ve
çalışan sayısına göre yeterli miktarda erkek ve kadın için ayrı ayrı olmak
üzere soyunma-giyinme yerleri ile tuvalet ve lavabo bulunur. Çalışan
personel için dinlenme odası oluşturulur.
e) Engellilerin de kullanımına uygun şekilde
düzenlenmiş bay ve bayan tuvaleti bulundurulur. ADSM’nin birden fazla katta
kurulmuş olması halinde tuvaletler her iki katta bir olmak üzere
düzenlenir. Tuvaletlerin kapısı, dışarı doğru açılacak şekilde veya sürgülü
olmalıdır.
f) ADSM’lerde beşten fazla olmamak kaydıyla en az
bir gözlem yatağı bulunur.
g) Tüm oda ve birimlere ait kapılarında, söz konusu
oda veya birimin ne amaçla kullanıldığını bildirir tabela bulunur.
ğ) ADSM’nin hasta kullanım alanlarının zemini kolay
temizlenebilir ve dezenfekte edilebilir bir malzeme ile kaplanır.
h) ADSM’de teşhis ve tedavi edilenler ile çalışanlar
için hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması ve korunmasına dair ilgili
mevzuatta belirtilen tedbirler alınır.
ı) Hasta ve yakınlarının dolanım alanlarından izole
edilmiş arşiv ve büro mahalli bulunur.
i) Hasta kullanımına ait tüm kapıların tekerlekli
sandalye geçişine uygun genişlikte olması gerekir.”
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin 12 nci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin ikinci cümlesi yürürlükten
kaldırılmış ve (b) bendine birinci cümleden sonra gelmek üzere aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
“Statik yapıyı engellediği düşünülen
alanlarda iki metre şartı aranmaz.”
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin 13 üncü
maddesinin üçüncü ve altıncı fıkrasında yer alan “teknik inceleme ekibi”
ibaresi “Müdürlük” olarak ve dördüncü, yedinci ve dokuzuncu fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve sekizinci fıkrasında yer alan “veya
mesul müdürlük” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
“(4) Yapılacak inceleme neticesinde, başvurunun
bütün şartları taşıdığının tespit edilmesi halinde sağlık kuruluşunun
mimari projesi/kat planları müdürlük tarafından onaylanır ve on iş günü
içerisinde Ek-2’de yer alan ruhsatname düzenlenir. Poliklinik ve ADSM’lerde
ruhsata ilave olarak, mesul müdür adına Ek-3’te yer alan mesul müdürlük
belgesi ile mesul müdür kuruluşta mesleğini icra edecek ise mesul müdür
dâhil diğer sağlık çalışanlarının her birine Ek-4’te yer alan çalışma
belgesi düzenlenir. Muayenehane için mesul müdürlük belgesi ve diş hekimi
için çalışma belgesi düzenlenmez ancak ağız ve diş sağlığı teknikeri
çalıştırılıyorsa çalışma belgesi düzenlenir. Düzenlenen bu belgelerin ve
başvuru dosyasının bir örneği müdürlükte saklanır. Düzenlenen belgelerin
aslı, mesul müdüre/muayenehane diş hekimine imza karşılığında teslim edilir.”
“(7) Poliklinik ve ADSM’lerde çalışacak personelin
sayısı, ismi, unvanı, uzmanlık dalı veya meslekî diğer kariyerleri ile
ilgili bilgileri ihtiva eden personel listesi, diş hekimleriyle yapılmış
sözleşmelerin aslı veya mesul müdür tarafından tasdikli örnekleri başvuru
sırasında Müdürlüğe verilir. Müdürlük tarafından eksiklik bulunmaması
halinde çalışacak diş hekimi ve sağlık meslek mensupları adına çalışma
belgesi düzenlenir.”
“(9) Bu Yönetmelik kapsamındaki mevcut ADSM ve
poliklinik sahibi tüzel kişiler tarafından ikinci bir sağlık kuruluşunun
açılmak istenmesi durumunda ve faaliyet gösterdiği adresin değişmesi
durumunda Ek-1’de belirtilen evrak ile başvuru aynen tekrarlanır.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 14 üncü
maddesinin ikinci fıkrası, dördüncü fıkrasının (f) ve (ı) bentleri
aşağıdaki şekilde ve aynı fıkranın (j) bendindeki “kalibrasyonunu” ibaresi
“bakımını” olarak değiştirilmiştir.
“(2) Mesul müdürün, sağlık kuruluşunun çalışma
saatleri dışında hizmet verdiği sürelerde ve/veya hukuken kabul edilebilir
mazeret hallerinde, en fazla bir ay süre ile yerine, mesul müdürün yazılı
şekilde yetki devri yaptığı ve kuruluşta görev yapan bir diş hekiminin
bulunması zorunludur.”
“f) Mesul müdürlük görevini yazılı şekilde
devrettiği diş hekimi tarafından, mesul müdürlük ile ilgili sorumlulukların
düzenli ve sürekli olarak yerine getirilmiş olup olmadığını incelemek.”
“ı) Tıbbi atıkların ilgili mevzuatına uygun şekilde
bertaraf edilmesini sağlamak.”
MADDE 13
– Aynı Yönetmeliğin 15 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 15 – (1)
Diş hekimleri ve uzmanlar, adlarına çalışma belgesi düzenlenerek ADSM’de
veya ticaret şirketleri tarafından açılmış poliklinikte sözleşmeyle
çalışabilir.
(2) Her diş hekimi için ayrı bir muayene odası
düzenlenir. Ancak muayenehane haricindeki sağlık kuruluşunda bir muayene
odasında çalışma süreleri belirlenmek kaydıyla birden fazla diş hekiminin
çalışmasına izin verilebilir.
(3) Poliklinik veya ADSM’de çalışan diş hekimleri
ve uzmanlar;
a) Hastasına ait muayene, teşhis ve tedavi
işlemlerini Bakanlıkça belirlenen esaslara uygun şekilde kaydetmekten,
b) Hastalara uyguladığı tıbbi işlemlerin
sonuçlarından,
c) Sağlık kuruluşunun işleyişinde, kendi çalışma
alanı ile ilgili aksaklıklar öncelikli olmak üzere, gördükleri bütün aksaklıkları
mesul müdüre bildirmekten,
sorumludur.”
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğin 16 ncı
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(5) Diş hekimi/uzmanın diplomaları ve çalışma
belgeleri muayene odalarında, diğer sağlık meslek mensuplarının ise sadece
çalışma belgeleri hastaların rahatlıkla görebileceği bir yere asılır.”
MADDE 15
– Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 17 –
(1) Diş hekimleri ve uzmanlar ile diğer sağlık meslek mensupları
muayenehane hariç sağlık kuruluşunda çalışma belgesi, muayenehanede ise
muayenehane ruhsatı düzenlendikten sonra çalışmaya başlar.
(2) Poliklinik ve ADSM’lerde adına çalışma belgesi
düzenlenen sağlık meslek mensubunun herhangi bir sebeple işten ayrılması
durumunda mesul müdür, ayrılan personelin çalışma belgesini ayrılış
tarihinden itibaren en geç beş iş günü içinde müdürlüğe iade eder.
(3) Diş hekimi/uzman ve diğer sağlık meslek mensubu
sayısı Ek-5’te belirlenen asgari sayının altına düşen ADSM ve polikliniğe
eksikliğini gidermesi için üç ay süre verilir. Bu süre sonunda eksikliğini
giderememesi halinde ADSM’nin faaliyeti en fazla iki yıl süreyle,
polikliniğin ise en fazla bir yıl süreyle faaliyeti durdurulur. Bu
sürelerin bitiminde eksikliğin giderilmemesi halinde ADSM veya polikliniğin
ruhsatnamesi iptal edilir. Faaliyetin durdurulduğu tarihten itibaren
verilen süre içerisinde eksiklik giderilir ise ADSM veya poliklinik yeniden
faaliyete geçirilir. Faaliyetin durdurulması ve tekrar faaliyete
geçirilmesi işlemleri müdürlükçe yapılır ve Bakanlığa bilgi verilir.
(4) Sağlık meslek mensubunun, hizmet sözleşmesinde
belirlenen izin hakları ile hastalık ve sair zorlayıcı sebeplerden dolayı
bir defada otuz günden fazla sağlık kuruluşundan ayrılması ve sağlık meslek
mensubu sayısının Ek-5’te belirlenen asgari sayının altına düşmesi
durumunda, bu personelin yerine aynı nitelikte personel görevlendirilir.
(5) Sağlık kuruluşlarının kadroları, Bakanlıkça
Sağlık Kuruluşları Yönetim Sistemine kaydedilir. Diş hekimi ve sağlık
meslek mensuplarının ayrılış ve başlayışları ile sağlık kuruluşlarının
açılış işlemleri sistem üzerinden yürütülür.”
MADDE 16
– Aynı Yönetmeliğin 19 uncu
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) 1219 sayılı Kanunun 12 nci maddesine uygun
olmak kaydıyla mesleğini serbest olarak icra eden ağız, diş ve çene
cerrahisi uzmanları, hastalarının Ek-9’da yer alan cerrahi işlemlerini
genel anestezi müdahale ünitesi bulunan ADSM’ler ile tıp merkezleri ve özel
hastanelerin ameliyathane ve genel anestezi müdahale ünitelerinde yapabilirler.
Mesleğini serbest icra eden diş hekimleri/uzmanlar, hastalarının Ek-9’daki
cerrahi işlemler dışında kalan genel anestezi ve sedasyon altında yapılacak
tanı ve tedavi işlemlerini ADSM’ler bünyesinde bulunan Sedasyon ve Genel
Anestezi Biriminde yapabilirler. Bu durumda hastalar, tedavi masraflarının
kendileri tarafından karşılanacağı hususunda bilgilendirilir. Bu durumda,
tedavinin yapıldığı sağlık kuruluşunun mesul müdürü her ay sonu itibariyle
tedavi edilen hasta sayısı ve diş hekiminin ismini müdürlüğe bildirir.
Ayrıca bu şekilde tedavi gören hastalara ayrıntılı fatura düzenlenir.”
MADDE 17
– Aynı Yönetmeliğin 21 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 21 – (1)
A tipi ADSM’ler kendi hastalarına hizmet vermek kaydıyla bünyelerinde ilgili
mevzuatına uygun olarak diş protez laboratuvarı açabilirler. Bu durumda en
az bir diş protez teknisyeni/teknikeri bulundurulması gerekir.
(2) Bünyesinde diş protez laboratuvarı bulunmayan
ADSM ve diğer sağlık kuruluşlarında diş protez teknisyeni/teknikeri
istihdam edilemez.
(3) Özel sağlık kuruluşu hizmet satın alınması
yoluyla diş protez laboratuvarlarıyla sözleşme yapabilir. Bu durumda
hastanın tüm tıbbi işlemleri hizmet alan özel sağlık kuruluşu bünyesinde
yapılır. Sağlık kuruluşu hastayı hizmet satın aldığı diş protez
laboratuvarına yönlendiremez ve diş protez laboratuvarı hasta ile irtibat
kuramaz.
(4) Diş protez hizmetinin hizmet alımı yoluyla
gördürülmesi halinde, hizmeti alan sağlık kuruluşu ile hizmeti veren diş
protez laboratuvarı, bu uygulamadan ve sonuçlarından müştereken
sorumludur.”
MADDE 18
– Aynı Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci fıkrasının ilk cümlesinin başına “A tipi poliklinik ve”
ibaresi eklenmiş, üçüncü fıkrasının birinci cümlesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 19
– Aynı Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Sağlık kuruluşlarına başvuran hasta, protokol
defterine kaydedilir. Sağlık kuruluşlarında müdürlük tarafından tasdik
edilmiş protokol kayıt defteri, teftiş ve denetim defteri, bu defterlere
ilave olarak Ek-9’da belirtilen cerrahi işlemleri yapılacak ADSM’lerde
cerrahi müdahale kayıt defteri, radyoloji ünitesi varsa radyoloji ünitesi
kayıt defteri, sedasyon ve genel anestezi uygulamaları kayıt defteri ve diş
protez laboratuvarı varsa diş protez laboratuvarı kayıt defteri bulunur.
ADSM ve polikliniklerde çalışan her diş hekimi, çalıştığı sağlık
kuruluşunun ismini taşıyan reçeteyi kullanır, bu reçeteyi kendi imzalar ve
kaşesini basar.”
MADDE 20
– Aynı Yönetmeliğin 26 ncı maddesinin
ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Çalışma günlerinde sekiz saatin üzerinde
hizmet verecek poliklinik ve ADSM’lerin dış cephesinde dış tabelaya yakın
bir yerde; asgari 50 cm. x 70 cm. boyutlarında, iki cepheden kolayca
görülebilecek yükseklikte, mavi zemin üzerinde ortasında beyaz diş resmi
bulunan beyaz ışığı geçirgen ışıklı bir tabela bulundurulması zorunludur.
Ancak, tabelanın ışığı sağlık kuruluşunun açık olduğu ve faaliyet
gösterdiği sürece yakılır. Sağlık kuruluşunun önüne, cadde ve sokaklara
seyyar tabela, afiş ve benzeri gibi haksız rekabet oluşturacak tabela ve
cisimler konulamaz. Muayenehane hariç sağlık kuruluşlarında, binanın ön
cephesinde ve arsa alanı içerisinde olmak, hastalar ile yayaların geçiş
alanlarını, kaldırımları, otopark alanlarını ve müstakil olmayan binalarda
sağlık kuruluşu dışındaki diğer katları işgal etmeyecek şekilde
konumlandırılmak kaydıyla en fazla 6 metre yüksekliğinde, isim ve/veya
logosunun bulunduğu sabit totem tabela konulabilir.”
MADDE 21
– Aynı Yönetmeliğin 27 nci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“k) Sağlık kuruluşu bünyesinde, hiçbir surette
başka amaca yönelik işyeri bulunamaz ve içerisindeki bir bölüm, başka bir
amaçla faaliyet göstermek üzere üçüncü kişilere kiralanamaz veya herhangi
bir şekilde devredilemez.”
MADDE 22
– Aynı Yönetmeliğin 28 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 28 –
(1) Sağlık kuruluşları, şikâyet, soruşturma veya Bakanlıkça yapılacak
olağan dışı denetimler hariç olmak üzere, Müdürlükçe oluşturulan bir ekip
tarafından rutin olarak denetlenir. Müdürlükçe yapılacak denetimlerin
sıklığı, denetimlerde görev alacak personelin nitelikleri ve sayısı ile
kullanılacak denetim formlarına ilişkin hususlar Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 23
– Aynı Yönetmeliğin 29 uncu
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Bina tadilatı veya işletenin talebi halinde
poliklinik ve ADSM’lerin en fazla bir yıl süreyle faaliyeti durdurulabilir.
Doğal afet, genel salgın hastalık, kısmi veya genel seferberlik ilanı gibi
mücbir sebeplerden dolayı sağlık kuruluşunun faaliyeti Müdürlükçe en fazla
iki yıl süreyle durdurulabilir. Faaliyet durdurma süresinin sonunda
faaliyete geçmeyen poliklinik ve ADSM’lerin ruhsatnamesi iptal edilir.”
MADDE 24
– Aynı Yönetmeliğin 32 nci
maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 25
– Aynı Yönetmeliğin ekindeki Ek-8
sayılı “MÜEYYİDE FORMU”nun birinci satırına birinci cümleden sonra gelmek
üzere aşağıdaki cümle eklenmiş, beşinci satırında yer alan “altıncı ve
yedinci” ibaresi “dördüncü” olarak, yirminci ve yirmi birinci satırı
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ayrıca
toplumun veya sağlık hizmeti alanların sağlığını olumsuz etkileyeceği
düşünülen durumların ortaya çıkması halinde bu durum ortadan kaldırılana
kadar sağlık kuruluşunun tamamında valilikçe geçici olarak faaliyet
durdurulur ve Bakanlığa bildirilir.”
“
20
|
Yönetmeliğin 16 ncı
maddesinin ikinci ve dördüncü fıkrasına, 27 nci maddesinin birinci fıkrasının
(c), (ç) ve (k) bentlerine aykırılık halinde
|
Sağlık kuruluşu, bir
önceki aya ait brüt hizmet gelirinin binde biri oranında idarî para
cezası ile cezalandırılır.
|
Sağlık kuruluşu, bir
önceki aya ait brüt hizmet gelirinin binde ikisi oranında idarî para cezası
ile cezalandırılır.
|
Sağlık kuruluşunun
faaliyeti beş gün süreyle durdurulur.
|
21
|
Yönetmeliğin 27 nci
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendine aykırılık halinde
|
Bakanlığın onayı ile
Valilikçe sağlık kuruluşunun faaliyeti on gün süreyle durdurulur ve
kişiler hakkında savcılığa suç duyurusunda bulunulur.
|
Bakanlığın onayı ile
Valilikçe sağlık kuruluşunun faaliyeti otuz gün süreyle durdurulur ve
kişiler hakkında savcılığa suç duyurusunda bulunulur.
|
Bakanlığın onayı ile
Valilikçe sağlık kuruluşunun faaliyeti üç ay süreyle durdurulur ve
kişiler hakkında savcılığa suç duyurusunda bulunulur.
|
”
MADDE 26
– Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“Formların
düzenlenmesi
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Müdürlükçe yapılacak
denetimlerde kullanılacak denetim formlarına ilişkin hususlar bu
Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren en geç bir ay içerisinde Bakanlıkça
düzenlenir.”
MADDE 27
– Aynı Yönetmeliğin ekinde yer
alan Ek-1, Ek-2/b, Ek-5, Ek-6, Ek-7 ve Ek-9 ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 28
– Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 29 –
Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
3/2/2015
|
29256
|
Ekleri için tıklayınız
|