Başbakanlık
(Hazine Müsteşarlığı)’tan:
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ HAKKINDA YÖNETMELİKTE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 9/11/2012 tarihli
ve 28462 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bireysel Emeklilik Sistemi Hakkında
Yönetmeliğin 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Müsteşarlığın bağlı olduğu
Bakanı,
b) Bireysel emeklilik hesabı:
Emeklilik sözleşmesi çerçevesinde katılımcı ad ve hesabına ödenen katkılar
ve bu katkılara ilişkin her türlü getirinin sözleşme bazında izlendiği
hesabı,
c) Birikim: Devlet katkısı ve buna
ilişkin getiriler hariç, katılımcının bireysel emeklilik hesabında bulunan
toplam tutarı,
ç) Çalışan: Kanunun Ek 2 nci ve
Geçici 2 nci maddeleri kapsamında bir emeklilik planına dâhil edilen gerçek
kişiyi,
d) Devlet katkısı: Bireysel
Emeklilik Sisteminde Devlet Katkısı Hakkında Yönetmelikte tanımlanan devlet
katkısını,
e) Devlet katkısı hesabı: Bireysel
Emeklilik Sisteminde Devlet Katkısı Hakkında Yönetmelikte tanımlanan devlet
katkısı hesabını,
f) Düzensiz ödeme: Müsteşarlıkça
belirlenecek usul ve esaslara göre düzenli olmadığı tespit edilen katkı
payı ödemelerini,
g) Emeklilik gözetim merkezi:
Müsteşarlıkça emeklilik gözetim merkezi olarak görevlendirilen tüzel
kişiyi,
ğ) Emeklilik planı: Emeklilik
sözleşmesinin uygulama biçimini belirleyen teknik esasları,
h) Emeklilik sözleşmesi: Şirket
nezdinde bireysel emeklilik hesabı açılması, hesaba katkı payı ödenmesi, ödenen
katkı paylarının tercih edilen fonlarda yatırıma yönlendirilmesi ve hesapta
biriken paraların hak sahiplerine ödenmesine ilişkin esas ve usuller ile
tarafların bu kapsamdaki diğer hak ve yükümlülüklerini düzenleyen
sözleşmeyi,
ı) Fon: Emeklilik yatırım fonunu,
i) Fona ilişkin zorunlu giderler:
Fonun olağan faaliyetleri çerçevesinde ödenmesi zorunlu olan ve giderin gerçekleştirilmesinden
kaçınılması mümkün bulunmayan; tescil ve ilan giderleri, saklama hizmeti
giderleri, bağımsız denetim giderleri, Kamuyu Aydınlatma Platformu
giderleri, portföy yönetim ücretleri, fon portföyüne yapılan işlemler için
katlanılan aracılık komisyonları ve endeks lisans ücretleri ile Müsteşarlıkça zorunlu olduğu
belirlenen diğer giderleri,
j) Giriş bilgi formu: Bireysel
emeklilik sisteminin işleyişine ilişkin önemli hususlar hakkında
katılımcıya, işverene veya sponsora bilgi vermek için hazırlanan ve içeriği
Müsteşarlıkça belirlenen formu,
k) Güvenli elektronik iletişim
aracı: Kısa mesaj, elektronik posta, internet, telefon, faks gibi
saklanabilir her türlü iletişim yöntemini,
l) İşveren: 31/05/2006 tarihli ve
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamındaki
işveren ve işveren vekillerini,
m) İşyeri: 31/05/2006 tarihli ve
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamındaki
işyerini,
n) Kalıcı veri saklayıcısı:
Katılımcının kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak
makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve
değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına
imkân veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, CD, DVD, hafıza kartı
ve benzeri her türlü araç veya ortamı,
o) Kanun: 4632 sayılı Bireysel
Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununu,
ö) Katılımcı: Emeklilik sözleşmesine
göre ad ve hesabına şirket nezdinde bireysel emeklilik hesabı açılan gerçek
kişiyi,
p) Katılımcı
ad ve hesabına ödeme yapan kişi: Bireysel veya gruba bağlı bireysel
emeklilik sözleşmesi kapsamında ilgili bireysel emeklilik hesabına
katılımcı ad ve hesabına katkı payı ödemesi yapan kişiyi,
r) Katkı payı: Emeklilik
sözleşmesine göre şirkete ödenen, giriş aidatı hariç, tasarrufa yönelik
tutarı,
s) Kurul: Sermaye Piyasası Kurulunu,
ş) Mesafeli satış: Şirketin internet
sitesi, şirketin çağrı merkezi, şirketçe yetkilendirilen çağrı merkezi,
şirketçe yetkilendirilen kuruluşun internet sitesi veya Müsteşarlıkça uygun
görülen diğer yöntemler aracılığıyla ilgisine göre katılımcı, sponsor veya
işveren ile karşı karşıya gelinmeksizin yapılan emeklilik sözleşmesi
satışlarını,
t) Müsteşarlık: Hazine
Müsteşarlığını,
u) Sponsor: Bir gruba bağlı bireysel
emeklilik sözleşmesine göre katılımcı adına katkı payı ödeyen veya katkı
payının ödenmesine aracılık eden işveren harici kişiyi,
ü) Şirket: 4632 sayılı Kanuna göre
kurulmuş emeklilik şirketini,
v) Teklif formu: Emeklilik planına,
plan kapsamında sunulan fonlara, yapılan kesintilere, katkı payı tutarına,
emeklilik sözleşmesinin taraflarına ve katılımcının yatırım tercihlerine
ilişkin hususlar ile benzeri bilgileri içeren formu,
y) Ücret: 31/05/2006 tarihli ve 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri kapsamında sigortalı
sayılanlara ödenen net tutarı,
ifade eder.”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin
4 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Emeklilik sözleşmesi türleri ve tarafları
MADDE 4 – (1) Emeklilik
sözleşmesi bireysel veya grup emeklilik sözleşmesi olarak yapılabilir. Grup
emeklilik sözleşmesi, işveren grup emeklilik sözleşmesi olarak veya bu
maddenin üçüncü fıkrası dâhilinde yer alan kategorilere göre gruba bağlı
bireysel emeklilik sözleşmesi olarak düzenlenir. Mümeyyiz küçükler ve
kısıtlıların adına emeklilik sözleşmesi düzenlenmesi ve bu sözleşmeler
kapsamında işlem yapılması 11/01/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar
Kanununun ve 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun fiil
ehliyetine ilişkin hükümlerine tabidir.
(2) Bireysel emeklilik sözleşmesi,
bireysel emeklilik planına bağlı olarak düzenlenen ve şirket ile
katılımcının taraf olarak yer aldığı emeklilik sözleşmesidir.
(3) Gruba bağlı bireysel emeklilik
sözleşmesi;
a) Kanunun Ek 2 nci ve Geçici 2 nci
maddeleri kapsamında şirket ile işverenin düzenlediği emeklilik sözleşmesi,
b) Bir grup emeklilik planına bağlı
olarak düzenlenen ve şirket ile katılımcının taraf olarak yer aldığı
emeklilik sözleşmesi,
c) Katılımcılardan bizzat veya
yetkili organları vasıtasıyla onay alan sponsorun katılımcılar adına katkı
payı ödediği veya katkı payının ödenmesine aracılık ettiği ve katılımcılar
adına sponsor ile şirketin taraf olarak yer aldığı emeklilik sözleşmesi kategorilerinde
düzenlenebilir.
(4) İşveren grup emeklilik
sözleşmesi, bir istihdam ilişkisine dayalı olarak bir işveren ile şirket
arasında imzalanan ve katılımcı adına işveren tarafından katkı payı ödenen
emeklilik sözleşmesidir.
(5) Bireysel ve gruba bağlı bireysel
emeklilik sözleşmelerinde, işverenler bu sözleşmeler kapsamında yalnızca
katkı payı ödemelerine ilişkin operasyonel işlemlerde aracılık yapabilir.
(6) Emeklilik gelir sözleşmesi,
emeklilik hakkını kullanan ve bireysel emeklilik hesabındaki tutarların tamamını
veya bir kısmını bireysel emeklilik sistemi dâhilinde programlı geri ödeme
seçeneği ile almayı tercih eden katılımcılar için plan değişikliği yolu ile
emeklilik sözleşmesinin tadil edilmiş şeklidir.”
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin
5 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “sponsor kuruluşa” ibaresi
“sözleşmeyi düzenleyen sponsora veya işverene” olarak değiştirilmiş, aynı
fıkranın sonuna “Müsteşarlık ilgililere yapılacak bilgilendirmenin asgari
içeriğini ve yöntemini belirler.” cümlesi eklenmiş, aynı maddenin ikinci
fıkrasının ikinci ve üçüncü cümleleri yürürlükten kaldırılmış, üçüncü ve
dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(3) İlgisine göre katılımcı,
sponsor veya işveren Müsteşarlıkça belirlenen belgeleri doldurup imzalar
veya güvenli elektronik iletişim araçları ile onaylar. Belgelerin birer örneği ilgilinin tercihi
doğrultusunda matbu olarak veya güvenli elektronik iletişim araçları ile
derhal iletilir. Şirket, ilgili belgeleri katılımcı bazında matbu olarak veya
elektronik ortamda muhafaza eder.
(4) İşveren grup emeklilik
sözleşmesinde, Müsteşarlıkça belirlenen belgeler işveren tarafından
doldurulup imzalanır veya güvenli elektronik iletişim araçları ile
onaylanır. İşveren tarafından tüm katılımcılar için ortak bir fon veya fon
dağılımı belirlenebilir. Katılımcının kendi adına gruba bağlı bireysel
emeklilik sözleşmesi açması için işverene yetki verdiğinin işveren
tarafından şirkete belgelendirilmesi durumunda katılımcıdan herhangi bir
imza veya güvenli elektronik iletişim araçları ile onay alınmadan da
işveren grup emeklilik sertifikası ile aynı koşulları haiz 4 üncü maddenin
üçüncü fıkrasının (b) bendi kapsamında gruba bağlı bireysel emeklilik
sözleşmesi açılabilir.”
“(7) Müsteşarlığın belirleyeceği
usul ve esaslar dâhilinde katılımcı belirli bir süre için sözleşmede ve
fonlarda devam etmeyi sözleşmede taahhüt edebilir.”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin
6 ncı maddesinin birinci fıkrası yürürlükten kaldırılmış, ikinci ve üçüncü
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Mesafeli satışta şirket,
ilgisine göre katılımcı, sponsor veya işvereni 5 inci madde hükümlerine
uygun şekilde bilgilendirir ve uygun bir emeklilik planı teklifi sunar.
Teklif aşamasında ilgisine göre katılımcı, sponsor veya işverene standart fona
ve diğer fonlara ilişkin bilgi verilir ve tercihine göre işlem yapılır.
Herhangi bir tercihte bulunulmaması durumunda birikim standart fonda
yatırıma yönlendirilir. İlgisine göre katılımcı, sponsor veya işveren,
emeklilik sözleşmesine, emeklilik planına ve sisteme ilişkin gerekli
bilgilerin kendisine verildiğini teyit ederek teklifi güvenli elektronik
iletişim araçları ile onaylar ve bu şekilde emeklilik sözleşmesi akdedilmiş
olur. Onay işlemi gerçekleşmemiş tekliflere dayanılarak düzenlenen
sözleşmeler yürürlüğe girmez ve şirketçe bunlar için hiçbir tahsilat yapılamaz.
Şirket, onay işleminden hemen sonra Müsteşarlıkça belirlenen belgeleri
ilgisine göre katılımcı, sponsor veya işverenin tercihi doğrultusunda matbu
veya kalıcı veri saklayıcısı olarak ilgilinin erişimine sunar ve internet
sitesinde güvenli alandan erişimine imkân sağlar. Katılımcının standart
fondan ayrılmayı talep etmesi halinde 10 uncu madde hükümleri çerçevesinde,
sonucu bağlayıcı olmamak kaydıyla risk profil anketi sunulur.
(3) Müsteşarlıkça uygun görülmeyen
sözleşme türleri, emeklilik planları ve fonlar mesafeli satışa konu edilemez.”
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin
7 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 7 – (1) Emeklilik sözleşmesi şirket tarafından
reddedilmediği takdirde, varsa blokaj süresinin tamamlanmasını müteakip,
katkı payı olarak yapılan ilk ödemenin şirket hesaplarına nakden intikal
ettiği tarihte yürürlüğe girer. Şirket tarafından katılımcının hesabına
yapılan ödemeler katkı payı olarak dikkate alınmaz ve ancak sözleşme
yürürlüğe girdikten sonra gerçekleştirilebilir. Teklifin şirket tarafından
reddedilmesi halinde, verilen ödeme talimatları iptal ettirilir ve varsa
yapılan tüm ödemeler hiçbir kesinti yapılmadan beş iş günü içinde ödeyene
iade edilir. Sözleşme, yürürlüğe
girmediği sürece şirketçe reddedilebilir.
(2) Emeklilik gelir sözleşmeleri,
Kanunun Geçici 1 inci maddesi kapsamında yapılan aktarımlarla kurulan sözleşmeler,
başka şirketten aktarımla kurulan sözleşmeler ile hak kazanılan birikimin
transfer yoluyla aktarılması işlemleri hariç, ilgisine göre katılımcı,
sponsor veya işveren, Müsteşarlıkça belirlenen belgelerin imzalanmasını
veya onaylanmasını müteakip iki ay içinde cayma hakkına sahiptir. Cayma
halinde durum, güvenli elektronik
iletişim araçlarıyla yahut postayla şirkete bildirilir. Cayma bildiriminin
şirkete ulaştığı tarih itibarıyla cayma hakkı kullanılmış sayılır. En geç
cayma bildiriminin şirkete ulaşmasını takip eden iş günü verilen ödeme
talimatları iptal ettirilir ve katılımcının bireysel emeklilik hesabında
bulunan birikim bildirimin şirkete ulaşmasını müteakip on iş günü içinde
ödeyene iade edilir. Bu kapsamda,
şirketçe fon toplam gider kesintisi haricinde yapılan diğer tüm
kesintiler de aynı süre içinde ilgiliye iade edilir. Ödemenin geciktirilmesi
durumunda doğan zararlar 04/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve
Temerrüt Faizine İlişkin Kanunun 2 nci maddesi çerçevesinde belirlenen
ticari işler için uygulanacak temerrüt faizi de yürütülerek karşılanır.
(3) Katılımcının sisteme giriş
tarihi, yürürlükte bulunan sözleşmeleri arasında, sisteme giriş tarihi
açısından 4 üncü maddenin üçüncü fıkrasının (a) bendine göre kurulanlar
hariç en eski tarihli sözleşme dikkate alınarak belirlenir. İşveren grup
emeklilik sözleşmesinde, gruba sonradan dâhil olan ve başka bir emeklilik
sözleşmesi bulunmayan katılımcının sisteme giriş tarihi, ilgili grup
emeklilik planına göre katılımcı ad ve hesabına katkı payı olarak yapılan
ilk ödemenin şirket hesaplarına nakden intikal ettiği tarihtir. Bireysel
emeklilik sistemine hayat sigortalarından yapılanlar dâhil Kanunun Geçici 1
inci maddesi kapsamında yapılan aktarımlarda katılımcının sisteme giriş
tarihi, aktarım tarihinden aktarılan süre kadar geçmişe gidilerek bulunan
tarih olarak düzenlenir.
(4) Şirket, emeklilik sözleşmesini,
sözleşmenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren on iş günü içinde ilgisine
göre katılımcının, sponsorun veya işverenin tercihi doğrultusunda kalıcı
veri saklayıcısı ile veya matbu halde katılımcıya yahut varsa sponsora veya
işverene gönderir. İşveren grup emeklilik sözleşmesinde şirket, işveren
grup emeklilik sertifikasını, sertifikanın yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren on iş günü içinde işverenin tercihi doğrultusunda kalıcı veri
saklayıcısı ile veya matbu halde ilgisine göre katılımcıya, sponsora veya
işverene gönderir. İşveren grup emeklilik sertifikası, grup emeklilik
planının genel esasları ile sistemin işleyişine ilişkin temel bilgileri
içerir. Şirket, emeklilik sözleşmesinin ve işveren grup emeklilik
sertifikasının belirtilen süre içinde ve usulüne uygun olarak
gönderildiğini ispatla yükümlüdür.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin
8 inci maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan “veya grup
emeklilik planı” ibaresi “, grup
emeklilik planı veya emeklilik hakkını kullanmak isteyen katılımcılara
sunulan emeklilik gelir planı” olarak değiştirilmiş, aynı fıkranın sonuna
“Emeklilik gelir planlarında ayrıca programlı geri ödemeye ilişkin
bilgilere yer verilir.” cümlesi eklenmiş, ikinci fıkrasında yer alan
“sponsor kuruluşun” ibaresi “sponsorun veya işverenin” olarak
değiştirilmiş, üçüncü fıkrasının sonuna “01/07/2017 tarihinden sonra satışa
konu olan bireysel ve grup emeklilik planları, toplamda 30 adedi geçemez.”
cümlesi eklenmiştir.
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin
9 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “katılımcı veya varsa sponsor
kuruluş tarafından belirlenen” ibaresi “sözleşme kapsamında tanımlı” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesi başlığı
ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Fon dağılımı ve değişikliği
MADDE 10 – (1) Fon dağılımı
ilgisine göre katılımcının, sponsorun veya işverenin tercihine göre
belirlenir. Sözleşme kuruluş aşamasında herhangi bir tercihte bulunulmaması
durumunda birikim öncelikle standart fonlarda yatırıma yönlendirilir.
Standart fondan ayrılmayı tercih eden katılımcılara sonucu bağlayıcı
olmamak kaydıyla, risk profil anketi sunulur. Müsteşarlık, geçici 3 üncü madde
hükümlerine göre risk profil anketinin asgari içeriğini, sunulma sıklığını
ve zamanını belirler.
(2) İlgisine göre katılımcı, sponsor
veya işveren ilgili sözleşme için fon tercih ve fon dağılım değişikliği hakkını
şirket aracılığıyla Kurul tarafından portföy yöneticiliği yapmak üzere
yetkilendirilmiş kuruluşlara devredebilir. Müsteşarlık bu fıkranın
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirler.
(3) Bireysel emeklilik hesabındaki
birikimin ve ödenen katkı paylarının fonlar arasındaki dağılım oranları
veya tutarları, bir yılda azami altı kez değiştirilebilir. Fon tercih ve
fon dağılım değişikliği hakkının şirket aracılığıyla portföy yönetim
şirketine devredilmesi durumu hariç olmak üzere değişiklik talebi, şirkete
yazılı olarak veya şirketin çağrı merkezinden yahut şirketin internet
sitesinde katılımcı, sponsor veya işveren adına oluşturulan güvenli
sayfadan veya diğer güvenli elektronik iletişim araçları ile yapılır ve
şirket değişiklik talebini, talebin ulaştığı tarihi müteakip iki iş günü
içinde gerekli talimatları vermek suretiyle gerçekleştirir. Fon dağılım
değişikliği talebi talep sahibince Müsteşarlıkça belirlenecek esaslara göre
iptal edilebilir. Bu kapsamda iptal edilen talepler için katılımcının fon
dağılım değişikliği hakkı kullanılmış sayılmaz. Fon dağılım değişikliği
talebine ilişkin olarak fonlarla ilgili devam eden alım-satım hareketi olan
kayıtlarda fon dağılım değişikliği işlemi alım-satım işlemlerinin
tamamlandığı tarihten sonra başlar.
(4) Şirket, fon dağılımı değişikliği
işleminin mümkün olan en kısa sürede gerçekleştirilmesini teminen, alışı
yapılacak fonların alım talimatı tarihlerini, satışı yapılacak fonların
nakde dönüştürülme sürelerini dikkate alarak belirler. Değişiklik işlemleri
değişikliğe konu fonlardan valör süresi en uzun olana göre belirlenen
tarihte tamamlanır. Şirket, katkı paylarının fonlar arasında
paylaştırılması sırasında ortaya çıkan artık değeri en aza indirmek üzere
gerekli tedbirleri alır.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin
11 inci maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesine “katılımcı”
ibaresinden sonra gelmek üzere “, sponsor veya işveren” ibaresi eklenmiş ve
üçüncü cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Şirketin uygun görmesi halinde yeni
emeklilik planına, plan değişiklik talebinin şirkete ulaşmasını müteakip on
iş günü içinde geçiş yapılır ve tadil edilen emeklilik sözleşmesi on iş
günü içinde katılımcıya veya varsa sponsora veya işverene, tercihleri
doğrultusunda kalıcı veri saklayıcısı ile veya matbu olarak gönderilir.”
MADDE 10 – Aynı
Yönetmeliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrasına “emeklilik sözleşmesi
kapsamındaki birikimin” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve devlet katkısı
hesabındaki tutarların” ibaresi eklenmiş, ikinci fıkrası “Aktarım talebi,
13 üncü madde hükümlerine göre ilgisine göre katılımcı, sponsor veya
işveren tarafından yapılır.” şeklinde; üçüncü, dördüncü ve beşinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve altıncı fıkrasının ilk cümlesi
yürürlükten kaldırılmıştır.
“(3) Şirket, aktarım talebinde
bulunana beş iş günü içinde Müsteşarlıkça belirlenen belgeleri gönderir.
Şirket, talep sahibinin ilgili belgeleri,
şirketin internet sitesinde kendi adına oluşturulan güvenli sayfadan
alabilmesi için gerekli düzenlemeyi yapar. Talep sahibi, ilgili belgeler
ile birlikte aktarım yapılacak şirkete başvurur. Aktarım yapılacak şirket,
talebi uygun bulması halinde bir plan önerir ve planda öngörülen
kesintilere ilişkin bilgi verir. Talep sahibi, ilgili planı tercih etmesi
durumunda, aktarım işlemi için düzenlenmiş belgeleri imzalar veya güvenli
elektronik iletişim araçları ile onaylar.
(4) Talep sahibi imzaladığı veya
güvenli elektronik iletişim araçları ile onayladığı belgeleri aktarım
yapılacak şirkete gönderir. Usulüne uygun olarak düzenlenmeyen belgeler
kapsamındaki aktarım talepleri işleme alınmaz. Aktarım yapılacak şirket en
geç talebin kendisine ulaştığı tarihi takip eden iş günü aktarımı yapacak
şirkete başvurur. Aktarımı yapacak şirket, bu talebin şirkete ulaştığı
tarihten itibaren on işgünü içinde birikimi, devlet katkısı hesabına ilişkin
tutarlarla birlikte aktarım yapılacak şirkete aktarır. Ödemenin
geciktirilmesi durumunda doğan zararlar 04/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı
Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanunun 2 nci maddesi çerçevesinde
belirlenen ticari işler için uygulanacak temerrüt faizi de yürütülerek
karşılanır. Katılımcının hesabına
henüz intikal etmemiş devlet katkısı bulunması halinde, bu tutarlara
ilişkin olarak bireysel emeklilik sisteminde devlet katkısı hakkındaki
mevzuat hükümleri uygulanır. Katılımcının bireysel emeklilik hesabına
ilişkin bilgi ve belgeler eş zamanlı olarak elektronik ortamda aktarım
yapılacak şirkete gönderilir. Katılımcıya ait gerekli bilgilerin eksiksiz
olarak ve uygun şekilde aktarılmasından aktarım yapacak şirket sorumludur.
Gerekli bilgilerin şirketler arası eksiksiz ve uygun şekilde aktarılamamasından
doğan katılımcı zararları aktarım yapan şirket tarafından karşılanır.
Şirket, satışı yapılacak fonların nakde dönüştürülme sürelerini dikkate
alarak aktarım işlemini süresi içinde tamamlamak üzere gerekli tedbirleri
alır.
(5) Aktarım yapılan şirketteki
emeklilik sözleşmesi, birikimin aktarıldığı tarihte birikimlerin
bulunmaması halinde ise 7 nci madde hükümlerine göre yürürlüğe girer ve
yürürlüğü müteakip on iş günü içinde yeni emeklilik sözleşmesi katılımcının
veya varsa sponsorun veya işverenin tercihi doğrultusunda posta adresine
gönderilir veya güvenli elektronik iletişim araçları ile iletilir. Yeni
emeklilik sözleşmesi için giriş aidatı alınmaz. Katılımcının bireysel emeklilik
sistemine giriş tarihinden kaynaklanan süreye ilişkin hakları ile varsa hak
kazanma sürelerine ilişkin hakları aktarım yapılan şirkette aynen korunur.
Aktarım ile gelen tutarlar ilgili tutarın şirket hesaplarına intikalini
takip eden iki iş günü içerisinde yatırıma yönlendirilir.”
MADDE 11 – Aynı
Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesine
“katılımcı ad ve hesabına katkı payı ödeyen kişiler” ibaresinden sonra
gelmek üzere “, sponsor veya işveren” ibaresi eklenmiş, birinci fıkraya son
cümle olarak “Mümeyyiz küçükler ile kısıtlıların taraf oldukları emeklilik
sözleşmelerinin düzenlenmesinde ve bireysel emeklilik mevzuatında
belirtilen hakların kullanılmasında 11/01/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk
Borçlar Kanunu ile 22/11/2001 tarihli 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu
hükümleri uygulanır.” cümlesi eklenmiş, aynı maddenin ikinci fıkrasında yer
alan “sponsor kuruluş” ibareleri “işveren” olarak değiştirilmiş ve aynı
fıkranın sonuna “Hak kazanma süresi kararlaştırılmamış ise sözleşmeden
doğan haklar katılımcı tarafından kullanılır.” cümlesi eklenmiştir.
MADDE 12 – Aynı
Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 13 – Aynı
Yönetmeliğin 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 15 – (1) Emeklilik sözleşmesini emekliliğe hak kazanmadan
veya emeklilik hakkını kazanmış olduğu halde bu hakkı kullanmadan sona
erdirmesi halinde katılımcı, sona erdirilen sözleşme bakımından bireysel
emeklilik sistemine giriş tarihinden kaynaklanan süreye ilişkin haklarını
kaybeder.
(2) Şirket, ayrılma amacı ile
yapılan başvurunun kendisine ulaştığı tarihten itibaren beş iş günü içinde,
ayrılma bilgi ve talep formu ile hesap özetini güvenli elektronik iletişim
araçları ile katılımcının erişimine sunar. Şirket, isteyen katılımcının
ayrılma bilgi ve talep formu ile hesap özetini şirketin internet sitesinde
kendi adına oluşturulan güvenli sayfadan alabilmesi için gerekli
düzenlemeyi yapar. Katılımcının, ayrılma talep formunu imzalayarak faks
veya posta ile şirkete göndermesi halinde, bireysel emeklilik hesabındaki
birikim ve devlet katkısı hesabındaki varsa hak kazanılan tutarlar, formun
şirkete ulaştığı tarihten itibaren yirmi iş günü içinde katılımcının
belirttiği hesaba ödenir. Daha sonra intikal eden devlet katkısı tutarlarından
katılımcının varsa hak kazandığı tutarlar da intikal tarihini takip eden
beş iş günü içinde katılımcının belirttiği hesaba ödenir. Yirmi iş günü
olarak belirlenen süre ise katılımcı tarafından ilgili mevzuat
düzenlemelerine uygun olarak temin edilmesi gereken tüm evrakların
tamamlanması ile başlar. Katılımcının sözleşmesine ait fon paylarına
ilişkin son satım talimatının verildiği tarih, sözleşmenin sonlandığı tarih
olarak kabul edilir. Katılımcının hesabında herhangi bir fon payı
bulunmaması durumunda ayrılma talebinin şirkete ulaştığı tarihi takip eden
iş günü ilgili sözleşme sonlanmış kabul edilir.
(3) Mesafeli satış yoluyla
düzenlenen sözleşmelerde, ilgisine göre katılımcının, sponsorun veya
işverenin, sözleşmenin tesis edilmesini sağlayan yöntemle ayrılma
işlemlerini gerçekleştirebilmesi esastır. Ancak, ayrılmaya ilişkin tüm
işlemler ilgilinin bu Yönetmelik kapsamında tercih ettiği yöntemle de
yürütülebilir.
(4) Katılımcının maluliyet hali
nedeniyle sistemden ayrılma talebinde bulunabilmesi için sosyal güvenlik mevzuatına
göre maluliyet gelirine hak kazandığına dair belgeyi veya sosyal güvenlik
mevzuatında belirlenen koşullara göre maluliyet halinin oluştuğunu
gösteren, resmi sağlık kuruluşlarından alınmış bir belgeyi şirkete vermesi
gerekir. Maluliyet halinin her durumda emeklilik sözleşmesi yürürlüğe
girdikten sonra oluşmuş olması şarttır.
(5) Katılımcının vefat etmesi
halinde birikimleri ve varsa devlet katkısı hesabındaki tutar, 22/11/2001
tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla
varsa emeklilik sözleşmesinde belirtilen lehdarlara veya kanunî
mirasçılarına ödenir.
(6) Katılımcının talebi halinde,
emeklilik hakkı kazanılmış olmakla birlikte bu hak kullanılmadan
sözleşmenin sonlandırılması mümkündür. Bu durumda sistemden ayrılmaya
ilişkin hükümler uygulanır.
(7) Bu madde kapsamında yapılacak
işlemlerde, katılımcının devlet katkısı hesabındaki hak kazanılmayan tutarlara
ve varsa katılımcının hesabına henüz intikal etmemiş devlet katkısına
ilişkin olarak bireysel emeklilik sisteminde devlet katkısı hakkındaki
mevzuat hükümleri uygulanır.
(8) Sistemden ayrılma işlemlerinin
geciktirilmesinden kaynaklanan varsa fon birim fiyatında düşüş gerçekleşmesi
sonucu oluşan katılımcı zararı, şirket tarafından fon getiri kaybı
hesaplanarak karşılanır. Bununla birlikte, fon birim fiyatında düşüş
gerçekleşmesine bağlı olmaksızın her türlü ödemenin geciktirilmesi
durumunda doğan zararlar 04/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve
Temerrüt Faizine İlişkin Kanunun 2 nci maddesi çerçevesinde belirlenen
ticari işler için uygulanacak temerrüt faizi de yürütülerek karşılanır.”
MADDE 14 – Aynı
Yönetmeliğin 16 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 16 – (1) Katılımcı, bireysel emeklilik sistemine giriş
tarihinden itibaren en az on yıl sistemde bulunmak koşuluyla 56 yaşını
tamamladıktan sonra emekliliğe hak kazanır. Emeklilik gelir sözleşmesine
dönüştürülen sözleşmelerde geçirilmiş süreler ile emeklilik gelir
sözleşmesinde geçirilen süreler emekliliğe esas süre hesaplamasında dikkate
alınmaz.
(2) Emekliliğe hak kazanan ve bu
hakkı kullanarak bireysel emeklilik hesabındaki birikimini ve devlet
katkısı hesabındaki tutarları almak isteyen katılımcı, toplu para,
programlı geri ödeme ya da yıllık gelir sigortası seçeneklerinden birini
seçer veya hesabındaki tutarı belirtilen seçenekler arasında
paylaştırabilir. Şirket, katılımcının faks veya posta aracılığıyla şirkete
ilettiği emeklilik talep formundaki tercihi doğrultusunda işlem yapar.
(3) Şirket, emekliliğe hak kazanan
ve bu hakkı kullanarak birikimini almak için başvuran katılımcıyı emeklilik
seçenekleri hakkında bilgilendirir ve emeklilik bilgi ve talep formunu ve
hesap özetini, katılımcıya posta adresine veya güvenli elektronik iletişim
araçları ile başvurunun şirkete ulaşmasından itibaren beş iş günü içinde
gönderir. Şirket, isteyen katılımcının emeklilik bilgi ve talep formu ile
hesap özetini şirketin internet sitesinde kendi adına oluşturulan güvenli
sayfadan alabilmesi için gerekli altyapıyı hazırlar. Emeklilik bilgi formu,
sistemde kalma ve emekli olma seçeneklerine ilişkin bilgiler ile örnek mali
projeksiyonları içerir; formda katılımcının sistemden emeklilik hakkını
kullanabilmesi için tüm sözleşmelerine ilişkin hesaplarını birleştirmesi
gerektiği belirtilir. Kanunun Ek 2 nci ve Geçici 2 nci maddeleri kapsamında
sisteme dâhil edilen sözleşmeler hesap birleştirme işlemine dâhil edilmez.
Emeklilik tercihine ilişkin örnek mali projeksiyonlara Emeklilik Gözetim
Merkezinin internet sitesi üzerinden erişilebilir.
(4) Katılımcının diğer şirketlerde
sözleşmesi olup olmadığı bilgisi Emeklilik Gözetim Merkezinden edinilir.
Diğer şirketlerde emeklilik sözleşmesi bulunmayan katılımcılar için
şirket, emeklilik seçenekleri
konusunda bilgilendirdiği katılımcının, birikiminin ve devlet katkısı
hesabındaki tutarların tamamının kendisine ödenmesini talep etmesi halinde,
bu talebi, talebin şirkete ulaşmasından itibaren on iş günü içinde yerine
getirir. Katılımcının hesabına henüz intikal etmemiş devlet katkısı
bulunması halinde, bu tutarlara ilişkin olarak bireysel emeklilik
sisteminde devlet katkısı hakkındaki mevzuat hükümleri uygulanır.
(5) Birikimini ve devlet katkısı
hesabındaki tutarları programlı geri ödeme yoluyla almak isteyen katılımcı,
emeklilik gelir sözleşmesi kapsamında hazırlanacak bir program çerçevesinde
hesabından kendisine aylık, üç aylık, altı aylık veya yıllık dönemlerde düzenli
ödeme yapılmasını talep edebilir. Bu şekilde belirlenen ödeme dönemleri
veya ödeme tutarları yılda en fazla iki kez değiştirilebilir. Katılımcının
hesabında kalan tutarın tamamını istediği anda alma hakkı saklıdır.
Birikimini bu şekilde almaya başlayan katılımcının, ilgili bireysel
emeklilik hesabına başka bir emeklilik gelir sözleşmesinden aktarım, hesap
birleştirme ve ek fayda ödemesi durumları haricinde herhangi bir para
girişi yapılamaz. Ancak katılımcı, hesabında kalan tutar için fon
dağılımını değiştirebilir ve başka bir şirkete aktarım hakkını
kullanabilir.
(6) Katılımcının aynı veya farklı
şirkette birden fazla emeklilik sözleşmesi bulunması halinde, katılımcının
sisteme giriş tarihi, yürürlükte bulunan sözleşmeleri arasından sisteme
giriş tarihi açısından 4 üncü maddenin üçüncü fıkrasının (a) bendine göre
kurulanlar hariç en eski tarihli sözleşme dikkate alınarak belirlenir. Bu
durumda katılımcının tüm sözleşmelerinden emekliliğe hak kazanması için en
az birinden bu hakkı kazanması ve hesaplarını birleştirmesi gerekir. Hesap
birleştirme işlemi yalnızca emeklilik hakkını kullanma talebinde bulunan
katılımcılar için gerçekleştirilir. Bu kapsamda, hesap birleştirme yapılmış
sözleşmeye katkı payı ödemesi yapılmaya devam edilemez.
(7) Birden fazla emeklilik
sözleşmesi bulunan katılımcı, emeklilik hakkını elde ettiği tarih
itibarıyla yürürlükte bulunan sözleşmelerinin bulunduğu şirketlerden birine
talepte bulunarak ve diğer sözleşmelerine ilişkin hesaplarını talepte
bulunduğu şirketteki sözleşmesine ilişkin hesapları ile birleştirmek
suretiyle emeklilik hakkını kullanır. Kendisine katılımcı tarafından
başvuruda bulunulan şirket, emeklilik seçenekleri konusunda bilgilendirdiği
katılımcının birikimini ve devlet katkısı hesabındaki tutarları toplu
ödeme, programlı geri ödeme ya da yıllık gelir sigortası şeklinde almayı
talep etmesi halinde, talebin şirkete ulaşmasından itibaren iki iş günü
içinde hesap birleştirme işlemi için katılımcının sözleşmelerinin bulunduğu
diğer şirketlere Emeklilik Gözetim Merkezinden aldığı bilgi kapsamında
başvurur. Kendisine bu şekilde başvurulan şirketler, başvurudan itibaren
beş iş günü içinde hesap birleştirme işlemlerini gerçekleştirmek üzere
başvuruda bulunan şirkete katılımcının birikimini ve devlet katkısı
hesabındaki tutarlarını aktarır. Şirket, hesap birleştirme işleminin
tamamlandığı tarihi müteakip, emeklilik talep formunun kendisine ulaştığı
tarihten itibaren on iş gününü aşmayacak şekilde emeklilik işlemlerini
tamamlar. Bu şekilde yapılan hesap birleştirme işlemlerinde 12 nci maddede
belirtilen şirkette kalma süresine ilişkin kısıtlamalar uygulanmaz. Hesap
birleştirme işlemlerinin geciktirilmesinden kaynaklanan varsa fon birim
fiyatında düşüş gerçekleşmesi sonucu oluşan katılımcı zararı, hesap
birleştirme işleminin geciktirilmesinden sorumlu şirket tarafından fon
getiri kaybı hesaplanarak karşılanır. Bununla birlikte, fon birim fiyatında
düşüş gerçekleşmesine bağlı olmaksızın her türlü ödemenin geciktirilmesi
durumunda doğan zararlar 04/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve
Temerrüt Faizine İlişkin Kanunun 2 nci maddesi çerçevesinde belirlenen
ticari işler için uygulanacak temerrüt faizi de yürütülerek karşılanır.
(8) Emeklilik hakkını kullanan
katılımcının, başka bir şirketten aktarımla düzenlenenler hariç, yeni bir
emeklilik sözleşmesi akdetmesi durumunda, bu sözleşmeden emeklilik hakkını
kullanabilmesi için yeni sözleşmenin en az on yıl sistemde bulunması
gerekir.”
MADDE 15 – Aynı
Yönetmeliğin 17 nci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer
alan “Sponsor kuruluş” ibaresi “İşveren”, “çalışanlarının” ibaresi
“katılımcıların” olarak değiştirilmiş, ikinci cümlesi yürürlükten
kaldırılmış, ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü fıkrasında yer alan “Sponsor
kuruluşu olmayan” ibaresi “Bu Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin üçüncü
fıkrasının (b) ve (c) bentleri kapsamında açılan” olarak değiştirilmiş ve
aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) İşveren grup emeklilik
sözleşmesine yalnızca işveren sıfatıyla katkı payı ödemesi yapılabilir.”
“(4) Bireysel ya da gruba bağlı
bireysel emeklilik sözleşmesi olarak açılan ve sözleşme süresi içinde katkı
payının katılımcı dışındaki bir kişi tarafından ödendiği sözleşmelerde,
katılımcı ile katılımcı ad ve hesabına ödeme yapan kişiden, söz konusu iki
taraf arasında istihdam ilişkisi bulunmadığına dair beyan alınması
zorunludur. İstihdam ilişkisinin oluşması halinde, bu durum işveren
tarafından derhal şirkete bildirilir. İstihdam ilişkisinin oluştuğu
tarihten itibaren işveren tarafından katılımcı adına yapılacak ödemeler
işveren grup emeklilik sözleşmesi kapsamında açılacak hesapta takip
edilir.”
MADDE 16 – Aynı
Yönetmeliğin 18 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 18 – (1) Hak kazanma süresi, işveren tarafından ödenen
katkı payları ile bunların getirilerinin tamamına veya bir kısmına
katılımcı tarafından hak kazanılması için işveren grup emeklilik
sözleşmesinde belirlenen süredir. Bu süre yedi yıldan fazla olamaz.
(2) İşveren grup emeklilik
sözleşmesinde ve sponsorun katılımcı adına katkı payı ödemesi yaptığı grup
emeklilik sözleşmelerinde, yıllara göre uygulanacak hak kazanma oranları
Ek-1’deki tabloya uygun olarak belirlenir.
(3) İşveren tarafından bu kuruluştaki
işine haklı nedenle fesih haricinde son verilmesi veya katılımcının
22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununa göre haklı nedenle işinden
ayrılması veya maluliyet gibi zorunlu nedenlerle işinden ayrılması yahut
işverenin aktarım durumu hariç işveren grup emeklilik sözleşmesini
feshetmesi veya iflas yahut konkordato ilan etmesi halinde katılımcı,
işveren tarafından kendi ad ve hesabına ödenen katkı payları ile bunların
getirilerinin tümüne, hak kazanma süresinin tamamlanmasını beklemeksizin
hak kazanır. Katılımcının vefatı halinde bu şekildeki birikim, hak kazanma
süresinin tamamlanmasını beklemeksizin 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı
Türk Medeni Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla varsa emeklilik
sözleşmesinde belirtilen lehdarlara veya kanunî mirasçılarına ödenir.
(4) Hak kazanma süresi, 4 üncü
maddenin üçüncü fıkrasının (c) bendine göre katılımcılar adına ödeme yapan
sponsorlar tarafından ödenen katkı payları ile bunların getirilerinin
tamamına veya bir kısmına katılımcı tarafından hak kazanılması için gruba
bağlı bireysel emeklilik sözleşmelerinde de belirlenebilir. Bu süre ve hak
kazanmaya ilişkin esaslar bu madde hükümlerine tabidir. Hakların
kullanımına ilişkin esaslar bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan hükümlere tabidir.”
MADDE 17 – Aynı
Yönetmeliğin 19 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 19 – (1) Emeklilik sözleşmesinde belirtilen hak kazanma
oranı yüzde yüze ulaştıktan sonra, işveren grup emeklilik sözleşmesi
kapsamında işveren tarafından veya gruba bağlı bireysel emeklilik
sözleşmesi kapsamında sponsor tarafından katılımcı adına katkı payı ödemesi
yapılmaya devam edildiği süre zarfında, hesabında bulunan birikim
katılımcının bu sözleşmeye bağlı hesabında kalır.
(2) Sözleşme yılı sonu itibarıyla
asgari hak kazanma oranı yüzde yüze ulaşan sözleşmeler çerçevesinde, işveren
veya sponsor tarafından katılımcı adına katkı payı ödenmesine son verilmesi
halinde bireysel emeklilik hesabında bulunan tutarlar katılımcının
hesabında kalmaya devam eder veya yazılı talebi doğrultusunda katılımcının
aynı veya başka bir şirkette yürürlükte olan veya yeni düzenlenen bireysel
veya 4 üncü maddenin üçüncü fıkrasının (a) bendi kapsamında kurulanlar
hariç gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmesine transfer yoluyla aktarılabilir.
Transfer yoluyla aktarım işlemlerinde, bireysel emeklilik hesabında bulunan
tutarlar ile birlikte sistemde geçirilen süre bilgisi de ilgili şirkete
iletilir. Katılımcının sistemden ayrılmak istemesi halinde bu şekildeki
birikim kendisine ödenir.
(3) Katılımcının hak kazanma süresi
tamamlanmadan önce işinden veya bu Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin üçüncü
fıkrasının (c) bendine göre kurulan sözleşmesinden ayrılması durumunda,
ilgisine göre işveren veya sponsor tarafından katılımcı ad ve hesabına ödenen
katkı payları ve bunların getirilerinden 18 inci maddeye göre katılımcının
hak ettiği tutar, katılımcının aynı veya başka bir emeklilik şirketinde
mevcut bulunan veya yeni düzenlenen bireysel veya 4 üncü maddenin üçüncü
fıkrasının (a) bendi kapsamında kurulanlar hariç gruba bağlı bireysel
emeklilik sözleşmesine transfer yoluyla aktarılabilir yahut doğrudan
katılımcıya ödenir. Katılımcı istediği takdirde, ilgili grup emeklilik
planı çerçevesinde katkı payı ödediği gruba bağlı bireysel emeklilik
sözleşmesini devam ettirebilir.
(4) 18 inci maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen sebepler haricinde herhangi bir sebeple işten ayrılma
veya grup emeklilik planından çıkarılma durumunda, katılımcı tarafından hak
kazanılmayan tutarlar, ilgisine göre sponsora veya işverene ödenir.”
MADDE 18 – Aynı
Yönetmeliğin 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 20 – (1)
Katılımcının, bireysel emeklilik sistemine ilk defa katılması sırasında
veya farklı bir şirkette ilk defa emeklilik sözleşmesi akdetmesi halinde,
ilgisine göre katılımcıdan, sponsordan veya işverenden, giriş aidatı
alınabilir.
(2) Giriş aidatı peşin ya da aktarım
veya sistemden çıkış tarihine ertelenmiş olarak tahsil edilebilir.
(3) Emeklilik sözleşmesinden ölüm
veya maluliyet nedeniyle yahut emeklilik hakkını kullanarak ayrılanlardan
ertelenmiş şekildeki giriş aidatı tahsil edilemez.
(4) Giriş aidatı, katkı paylarından
ayrı olarak takip ve tahsil edilir. Ancak katılımcının sistemden ayrılması
veya başka bir şirkete aktarım talebinde bulunması durumunda şirket, varsa
ertelenmiş giriş aidatını katılımcının bireysel emeklilik hesabındaki
birikiminden indirebilir.
(5) Katılımcının aynı şirkette
birden fazla bireysel emeklilik sözleşmesi veya gruba bağlı bireysel
emeklilik sözleşmesi bulunması halinde, bu sözleşmelerden sadece ilki için
giriş aidatı alınabilir. 4 üncü maddenin üçüncü fıkrasının (a) bendi
kapsamında kurulan sözleşmeler bu kapsamda ilk sözleşmenin belirlenmesinde
dikkate alınmaz.
(6) Katılımcının, teklifin
imzalandığı veya onaylandığı tarihten sonra cayma hakkını kullanarak
sözleşmeyi sonlandırması halinde varsa tahsil edilmiş giriş aidatı iade
edilir.”
MADDE 19 – Aynı
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Fona ilişkin giderlerin
karşılanması için fondan gider kesintisi yapılabilir. Bu kapsamda yapılacak
toplam kesinti, fon işletim giderine ilişkin kesinti dahil, ilgisine göre
ek-2’de fon grubu bazında belirtilen veya Bakan tarafından belirlenen azami
oranları aşmayacak şekilde fon içtüzüğünde belirlenir. Fon içtüzüğünde
belirlenen günlük kesinti oranın aşılıp aşılmadığı şirket tarafından günlük
olarak kontrol edilir. Şirket tarafından yapılan kontrolde fon içtüzüğünde
günlük oranların günlük ortalama fon net varlık değerine göre birikimli bir
şekilde hesaplanmış halinin aşıldığının tespiti halinde, aşan tutar fon
birim pay fiyatına yansıtılacak şekilde günlük olarak fon kayıtlarına
alınır. İlgili takvim yılının sonunda varsa fon içtüzüğünde belirlenen
oranları aşan kısım ilgili dönemi takip eden beş iş günü içinde şirketçe
fona iade edilir.”
MADDE 20 – Aynı
Yönetmeliğin 22/A maddesinin birinci fıkrasının ilk cümlesi “Sözleşmenin
ilk beş yılında her yıl için Yönetmeliğin 20 nci ve 21 inci maddeleri
kapsamında yapılabilecek toplam kesinti tutarı Ek-3’teki tabloda yer alan
maktu tutarı aşamaz.” şeklinde, ikinci fıkrasında yer alan “Ek-3’teki”
ibaresi “Yönetmelik eki (Ek-3)” şeklinde, beşinci fıkrasının ikinci cümlesi
“Limitler dâhilinde yapılan kesintiler esas olarak belirtilen sınırları
aşamaz, ancak şirket tarafından yapılan kontrolde ilgili sınırlamaların
aşıldığının tespiti halinde, aşan tutar takip eden beş iş günü içinde
ilgisine göre katılımcıya veya katılımcının bireysel emeklilik hesabına
iade edilir.” şeklinde ve
altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(6) Müsteşarlık, belirleyeceği usul
ve esaslar çerçevesinde, Ek-3 ve Ek-4’teki tutarlar ve oranları, izleyen takvim
yılının başından itibaren geçerli olmak üzere, %50’sine kadar (%50 dâhil)
artırmaya veya azaltmaya yetkilidir.”
MADDE 21 – Aynı Yönetmeliğe
22/A maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bölüm eklenmiş, diğer bölüm
buna göre teselsül ettirilmiştir.
“ALTINCI BÖLÜM
Çalışanların İşverenleri Aracılığıyla
Kanunun Ek 2 nci Maddesi Kapsamında
Bireysel Emeklilik Sistemine Dâhil
Edilmesi
İşvereni aracılığıyla sisteme dâhil edilecek çalışanlar
MADDE 22/B – (1)
Çalışanlar, Kanunun Ek 2 nci maddesi hükmü çerçevesinde işverenin akdetmiş
olduğu bir gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmesi kapsamında, ilgili
emeklilik planına dâhil edilir. Birden fazla işveren ile iş akdi bulunan
çalışanlar her bir işveren tarafından sunulan emeklilik planına ayrı ayrı
dâhil edilir.
(2) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) veya (c) bentleri kapsamında olmamakla beraber,
5510 sayılı Kanunun ilgili maddeleri uyarınca anılan Kanunun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (a) veya (c) bentlerine göre sigortalı sayılanlar,
bu bölüm kapsamında sisteme dâhil edilmez.
(3) İşveren, ilgili döneme ait ödeme
gününe kadar bireysel emeklilik hesabı açılmasına dair yatırım tercihine
ilişkin bilgiler dâhil tüm bilgileri eksiksiz iletmekle yükümlüdür. Şirket
iletilen bilgilere istinaden bireysel emeklilik hesabı açar. Çalışan, 7 nci
madde hükümleri kapsamında plana dâhil edilmiş olur.
(4) İşveren, çalışanlarının sisteme
dâhil edilmesine, katkı payı hesaplanması ve şirkete aktarılması ile bu Yönetmelik
kapsamında diğer işlemlere ilişkin yetkili birimlerini veya yöneticilerini
belirler.
İşverenin emeklilik sözleşmesi yapacağı şirketin
belirlenmesinde dikkate alacağı kriterler
MADDE 22/C – (1) İşveren,
şirket seçiminde hizmet kalitesini ve çalışana sağlanan avantajları dikkate
alır. İşveren, şirket seçimi sebebiyle şirketten komisyon dâhil hiçbir
şekilde maddi menfaat sağlayamayacağı gibi, şirket de işverene bu şekilde
bir teklifte bulunamaz.
(2) İşveren, işyerindeki
çalışanlarını farklı emeklilik planlarına dâhil edebilir .
(3) Müsteşarlık, aynı işverene bağlı
olarak tek bir hizmet akdi veya birden fazla hizmet akdi kapsamında çalışanların
emeklilik planlarına dâhil edilmesine ilişkin usul ve esasları belirlemeye
yetkilidir.
Katkı payının takip ve tahsili
MADDE 22/Ç – (1) Çalışanın
ücretinden kesilmesine rağmen şirkete aktarılmayan veya eksik aktarılan bu
bölüm hükümlerine tabi katkı payının ve varsa getirilerinin takip ve
tahsilini Emeklilik Gözetim Merkezi yapar. Bu surette yapılan tahsilatlar
çalışanın hesabına aktarılır ve bu Yönetmeliğin 9 uncu maddesi hükümleri
çerçevesinde şirket tarafından yatırıma yönlendirilir. Müsteşarlık, bu
maddenin uygulanmasına ilişkin esasları belirler.
Emeklilik sözleşmesinin asgari içeriği
MADDE 22/D – (1) Bu bölüm
kapsamındaki emeklilik sözleşmesinde tarafların hak ve yükümlülükleri yer
alır, bu bölümün uygulanmasına esas olmak üzere ücret ödeme günü ve
mutabakat süreci belirlenir, ilgililere yapılacak iade ve ödeme esasları,
çalışana ait güncel verilerin tutulması ve ilgililere yapılacak
bildirimlerin usulü belirlenir. Bu sözleşme ile şirket seçimi ve katkı
payının işveren tarafından şirkete aktarılması hariç bu bölüm kapsamındaki
yükümlülüklerin şirketlerce yerine getirilmesi kararlaştırılabilir.
(2) Bu madde kapsamında çalışana ait
kişisel veriler, veri sahibinin açık rızasının alınmasına gerek olmaksızın
şirketle paylaşılabilir ve veri paylaşımı, kişisel verilerin korunmasına
ilişkin mevzuat hükümlerine aykırılık teşkil etmez.
Cayma hakkı
MADDE 22/E – (1) İlgili
emeklilik planına göre çalışanın ücretinden kesilmek suretiyle yapılan ilk
katkı payının şirket hesaplarına nakden intikal ettiği tarihi takip eden
işgünü emeklilik planına dâhil edildiği şirket tarafından çalışana posta
yoluyla veya güvenli elektronik iletişim araçları ile bildirilir. Çalışan,
bu bildirimi müteakip iki ay içinde cayma hakkını kullanabilir. Cayma
süresinden sonra da çalışan dilediği zaman sistemden ayrılabilir. Cayma
talebi, çalışan tarafından posta yoluyla veya güvenli elektronik iletişim
araçlarıyla ilgili emeklilik sözleşmesi hükümlerine göre işverene veya
şirkete bildirilir. Cayma bildiriminin ulaşmasını müteakip on iş günü
içinde ödenen katkı payları, varsa hesabında bulunan yatırım gelirleri ile birlikte
çalışana iade edilir. Ödemenin geciktirilmesi durumunda doğan zararlar
4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin
Kanunun 2 nci maddesi çerçevesinde belirlenen ticari işler için uygulanacak
temerrüt faizi de yürütülerek karşılanır.
Çalışan katkı payı ve katkı payının
işveren tarafından şirkete aktarılması
MADDE 22/F – (1) 5510 sayılı Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihte 5434 sayılı Kanuna tabi iştirakçi iken, bu tarih itibarıyla
5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi
kapsamına alınanlar ile 5510 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
5434 sayılı Kanun hükümlerine tabi olarak çalışmış olup 5510 sayılı Kanunun
4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine tabi olarak yeniden
çalışmaya başlayanlar için ödenecek katkı payı tutarı, Kanunun Ek 2 nci
maddesi hükmü gereğince çıkarılan yönetmelik ile belirlenen oran esas
alınarak emeklilik keseneğine esas aylık üzerinden hesaplanır ve bu tutarın
altında katkı payı ödemesi yapılamaz. Bu Yönetmelikte, 5510 sayılı
Kanundaki prime esas kazanca yapılan atıflar, bu kapsamdaki çalışanlar için
5434 sayılı Kanunda yer alan emeklilik keseneğine esas aylık olarak
uygulanır. Sosyal güvenlik mevzuatına göre tanınan süre içinde ilgisine
göre prime esas kazançta veya emeklilik keseneğine esas kazançta işveren
tarafından değişiklik yapılması durumunda; eksik katkı payı ödemesi
yapılmışsa münhasıran bu değişime bağlı farka tekabül eden ek katkı payı
ödemesi bir sonraki dönem ücretinden kesilmek suretiyle yapılır, fazla
katkı payı ödemesi yapılmışsa bir sonraki dönem mahsuplaşma sağlanacak
şekilde ödeme yapılır.
(2) Birinci fıkra kapsamındaki
sebepler harici durumlarda fazla katkı payı ödemesi yapılmışsa fazladan
kesilen tutar Müsteşarlıkça belirlenen esaslar çerçevesinde çalışana iade
edilir.
(3) Çalışan, birinci fıkrada
belirlenenden daha yüksek bir oranda ödeme yapmak istediğini işverene
bildirebilir. Bu şekilde katkı payı oranını artıran bir çalışan Kanunun Ek
2 nci maddesi hükmü gereğince çıkarılan yönetmelik ile belirlenen oranın
altında kalmamak kaydıyla katkı payı oranını işverenden talepte bulunarak
azaltabilir. Çalışanlar bu taleplerini ilgili ayın ücret hesaplaması
tamamlanmadan önce bildirmekle yükümlüdürler. Ücret hesaplaması tamamlandıktan
sonra gelen talepler bir sonraki ödeme döneminden itibaren
gerçekleştirilir.
(4) Katkı payı ücretten kesilmek
suretiyle gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmesi kapsamında çalışan
adına açılan bireysel emeklilik hesabına aktarılır. Bu hesaplara bu şekilde
ödenen katkı payları, ek faydalar, birinci fıkra kapsamındaki ek katkı payı
ödemeleri, bu kapsamdaki sözleşmelerden aktarım yoluyla gelen tutarlar veya
gecikmeli veya hatalı işlemler kapsamında yapılan ödemeler dışında herhangi
bir para girişi yapılamaz. Çalışanın işyerinden ayrılması ile yeni bir
işyerinde çalışmaya başlaması ve yeni işyerinde çalışanlara sunulan bir
emeklilik planı bulunmaması durumlarına mahsus olmak üzere katkı payı
ödemeleri çalışan tarafından belirlenen yöntemle de yapılabilir.
(5) Bireysel emeklilik katkı payı
kesintisinde 5510 ve 5434 sayılı Kanunun prime esas kazanç veya emeklilik
keseneği ve kurum karşılığının tahsiline ilişkin hükümleri dikkate alınır.
Çalışanların prime esas kazançlarını veya emeklilik keseneğini etkileyen
her türlü sebep katkı payı kesintisinin hesaplanmasında dikkate alınır.
5510 ve 5434 sayılı Kanunda sayılan haller nedeniyle prime esas kazanç veya
emeklilik keseneğine göre hesaplanan katkı payının oluşmaması durumunda
madde 22/I hükümleri kapsamında ara verme kısıtları uygulanmaz.
(6) Katkı payı, en geç madde 22/D
hükümleri kapsamında belirlenen ücret ödeme gününü takip eden işgünü, banka
aracılığıyla şirketçe bildirilen tek bir hesaba aktarılır. Aylık
işlemlerini Maliye Bakanlığının (Muhasebat Genel Müdürlüğü) bilişim
sistemleri üzerinden yürüten harcama birimlerinin katkı payları, şirketin
aynı hesabına ödenir. Katkı payının, Maliye Bakanlığı (Muhasebat Genel
Müdürlüğü) bilişim sistemlerinin herhangi bir nedenle geçici olarak hizmet
dışı kalması sonucu emeklilik sözleşmesinde belirlenen ödeme gününde
şirkete ödenememesi halinde, Maliye Bakanlığınca da bu durumun teyit edilmesi
halinde işverene veya muhasebe birimine herhangi bir sorumluluk yüklenemez.
(7) Ücret ödeme ve hesaplanmasına
ilişkin diğer bilişim sistemlerinin de herhangi bir nedenle geçici olarak
hizmet dışı kalması sonucu belirlenen ödeme gününde katkı payının şirkete
ödenememesi halinde işverene herhangi bir sorumluluk yüklenemez.
(8) Katkı payı, şirket tarafından 9
uncu madde hükümleri çerçevesinde yatırıma yönlendirilir.
(9) Çalışma ilişkisi sona eren
çalışan, Müsteşarlıkça belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde en az ilgili
takvim yılının ilk altı ayında uygulanacak asgari brüt ücretin yüzde üçü
oranında katkı payı ödemeye devam edebilir. Çalışan katkı payı ödemeye
devam etmeyi talep etmezse ilgili emeklilik sözleşmesinden ayrılma işlemi
gerçekleştirilir. Çalışan katkı payı ödemeye yönelik talebini, işten
ayrılma tarihini izleyen ayın sonuna kadar şirkete bildirmek zorundadır.
Müsteşarlık, bu kapsamdaki sözleşmeden ayrılma işlemlerine ilişkin esasları
belirler.
(10) Müsteşarlık, bu madde
çerçevesindeki uygulama esaslarını belirlemeye ve tereddütleri gidermeye
yetkilidir.
İşveren katkı payı
MADDE 22/G – (1) İşveren
tercih etmesi durumunda 17 nci madde kapsamında çalışan ad ve hesabına
katkı payı ödemesinde bulunabilir.
Kanunun Ek 2 nci maddesi kapsamında
çalışanlara sunulabilecek fonlar
MADDE 22/Ğ – (1) Bu bölüm
kapsamı dışındaki fonlar ilgili mevzuatta aranan şartları taşımak koşuluyla
Bakanın belirleyeceği esaslar dâhilinde bu bölüm kapsamında sunulabilir.
(2) Çalışanın yatırım tercihine
uygun fon sunumu başta olmak üzere şirket diğer şirketler ile iş ortaklığı
kurabilir.
Çalışanın işyerinin değişmesi
MADDE 22/H – (1) Daha önce
bu bölüm kapsamında bireysel emeklilik sistemine dâhil edilen ve işyerinin
değiştiği tarih itibarıyla sistemde bulunan bir çalışanın bireysel
emeklilik hesabındaki birikimi ile varsa ödenen devlet katkısı, yeni
işyerinde çalışanlara sunulan bir emeklilik planı bulunması halinde, yeni
işyerindeki plana aktarılır ve çalışanın sistemde kazandığı emekliliğe esas
süresi ile devlet katkısının hak edilmesine esas süresi yeni işyerindeki
planda aynen korunur. Yeni plana aktarma şirket değişikliği gerektirmesi
halinde aktarım, şirket değişikliği gerektirmemesi halinde ise plan
değişikliği süreçleri Müsteşarlıkça belirlenen esaslar çerçevesinde
gerçekleştirilir. İşyeri değişikliği sebebiyle çalışanın birikiminin ve
devlet katkısının başka bir şirkete aktarılmasının gerektiği hallerde, 12
nci maddede belirtilen şirkette kalma süresine ilişkin kısıtlamalar
uygulanmaz. İşyeri değişikliği sebebiyle şirket değişikliği gerekmeyen
hallerde 11 inci madde kapsamındaki bir yıl içinde yapılabilecek plan
değişikliği limiti dikkate alınmaz.
(2) Daha önce bu bölüm kapsamında
bireysel emeklilik sistemine dâhil edilen ve işyerinin değiştiği tarih itibarıyla
sistemde bulunan bir çalışan, yeni işyerinde çalışanlara sunulan bir
emeklilik planı bulunmaması halinde, önceki işyerinde dâhil olduğu emeklilik
planı kapsamında Müsteşarlıkça belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde en
az ilgili takvim yılının ilk altı ayında uygulanacak asgari brüt ücretin
yüzde üçü oranında katkı payı ödemeye devam edebilir. Yeni işyerinin
kapsama alınması halinde, çalışan, işvereni tarafından 22/B maddesi
hükümleri kapsamında yeni işyeri kapsamındaki emeklilik planına dâhil
edilir. Çalışanın yeni işyeri
kapsamındaki emeklilik planına dâhil edilmesi, şirket değişikliği
gerektirmesi halinde aktarım, şirket değişikliği gerektirmemesi halinde ise
plan değişikliği süreçleri Müsteşarlıkça belirlenen esaslar çerçevesinde
gerçekleştirilir. İşyeri değişen çalışanın yeni işyerinde çalışanlara sunulan
bir emeklilik planı bulunmaması ve çalışanın katkı payı ödemeye devam
etmeyi talep etmemesi durumunda ilgili emeklilik sözleşmesinden ayrılma
işlemi gerçekleştirilir. Çalışan katkı payı ödemeye yönelik talebini,
işyeri değişikliğini izleyen ayın sonuna kadar şirkete bildirmek
zorundadır. Müsteşarlık, bu madde çerçevesindeki sözleşmeden ayrılma
işlemlerine ilişkin esasları belirler.
(3) Bu bölüm kapsamında birden fazla
sözleşmeye ödeme yapan çalışanın hizmet akdinin sonlanması sebebiyle,
sonlanan akit uyarınca açılan sözleşme kapsamındaki birikim ve devlet
katkısı hesabındaki tutarlar bu bölüm kapsamında yürürlükte bulunan
sözleşmelerinden tercih ettiğine aktarılır veya Müsteşarlıkça belirlenen
esaslar çerçevesinde ilgili sözleşmeden ayrılma işlemi gerçekleştirilir. Bu
kapsamdaki aktarım Müsteşarlıkça belirlenen esaslar çerçevesinde yürütülür
ve 12 nci maddede belirtilen şirkette kalma süresine ilişkin kısıtlamalar
uygulanmaz.
Ara verme
MADDE 22/I – (1) Çalışan
katkı payı ödemeye ara vermeyi talep edebilir. Bu talep, talep tarihinden
itibaren azami 3 aylık süre için yapılabilir. Bu sürenin bitiminden önce
veya bitimini müteakip tekrar ara verme talebinde bulunulması mümkündür.
Çalışanın ara verme talebini iletmesi üzerine çalışana ödenen ücretten
katkı payı kesintisi yapılamaz. Çalışan ara verme talebini en geç ücret
ödeme gününden üç işgünü öncesine kadar iletir. Bu tarihten sonra iletilen
talepler, ancak bir sonraki aya ilişkin ücret ödemesinden itibaren dikkate
alınır.
(2) Çalışanın ödemeye ara vermesi
halinde bu Yönetmeliğin 21 inci maddesi kapsamında ara vermeye ilişkin
olarak çalışanın birikiminden ek yönetim gideri kesintisi yapılamaz.
(3) Ara verme süresinin bitimini
müteakip ücret üzerinden yapılan katkı payı kesintisine işveren tarafından
devam edilir.
(4) Bu madde kapsamındaki ödemeye
ara verme hakkı yalnızca çalışan tarafından kullanılabilir. Söz konusu hak
işverene devredilemez.
Fon dağılımı ve değişikliği
MADDE 22/İ – (1) Katkı payı
iki aylık cayma süresinde, ilgisine göre çalışan veya işverence tercih
edilen başlangıç fonunda yatırıma yönlendirilir. Şirket, cayma süresince
ödenen katkı paylarının değer kaybetmemesini sağlayacak şekilde fon
yönetiminden sorumludur.
(2) Şirket, cayma hakkını
kullanmayan çalışanın birikimlerini iki aylık cayma süresinin sona erdiği
tarihi müteakip Bakan tarafından belirlenen sürenin sonuna kadar ilgisine
göre çalışan ya da işverence tercih edilen başlangıç fonunda yatırıma
yönlendirmeye devam eder. Çalışanın birikimi Bakan tarafından belirlenen
sürenin bitimini müteakip ilgisine göre çalışan veya işverence tercih
edilen standart fonda yatırıma yönlendirilir.
(3) Çalışan cayma süresinin
tamamlanmasını müteakip başlangıç fonundan veya standart fondan ayrılma talebinde
bulunabilir. Bu çalışanlara 10 uncu madde hükümleri çerçevesinde sonucu
bağlayıcı olmamak kaydıyla, risk profil anketi sunulur, katkı payı ve birikim
çalışanın tercihi doğrultusunda yatırıma yönlendirilir. Müsteşarlık, risk
profil anketinin asgari içeriğini, sunulma sıklığını ve zamanını belirler.
(4) Fon dağılım değişikliği hakkı
çalışana aittir, ancak tercih etmeleri halinde bu hak portföy yönetim şirketine
devredilebilir. Söz konusu talep portföy yönetim şirketine iletilmek üzere
şirkete yapılır.
(5) Çalışanların fon dağılım
değişikliğine ilişkin diğer işlemleri de 10 uncu madde hükümlerine tabidir.
(6) Bakan bu madde kapsamındaki
fonların içeriğini ve bu maddenin uygulama esaslarını belirler.
Emeklilik planı
MADDE 22/J – (1) Çalışana
sunulacak planlar 8 inci madde kapsamındaki limite dâhil değildir. Bu kapsamdaki
planlar, Müsteşarlıkça belirlenecek usul ve esaslara göre sunulur.
(2) Bu kapsamdaki plan değişiklikleri
yalnızca işverenlerce yapılır. Çalışanlarca işyeri değişikliği veya faiz
içeren veya faiz içermeyen yatırım aracı tercihi değişikliği harici plan
değişikliği yapılamaz. İşverenlerce yapılan plan değişikliği işlemleri ile
çalışanların yatırım tercihi değişikliği nedeniyle gerçekleştirdikleri plan
değişiklikleri 11 inci madde hükümleri kapsamında gerçekleştirilir.
Çalışanın işyeri değişikliği sebebiyle gerçekleştirilen plan değişikliklerinde
11 inci madde kapsamındaki bir yıl içinde yapılabilecek plan değişikliği
limiti dikkate alınmaz.
Kesintiler
MADDE 22/K – (1) Bu bölüm
kapsamında sunulan emeklilik planları çerçevesinde şirketlerce fon işletim
gider kesintisi dışında başka bir kesinti yapılamaz. Söz konusu kesintiler
Bakan tarafından belirlenen oranları aşmayacak şekilde fon içtüzüğünde
belirlenir. Bakan, kesinti yapısını ve oranlarını yeniden belirlemeye
yetkilidir.
(2) Bakan, belirleyeceği esaslar
dâhilinde performans eşiklerinin aşılması durumunda ek fon işletim gider kesintisi
yapılmasına karar verebilir.
(3) Bakan tarafından belirlenen
performans eşiklerinin altında kalınması durumunda ise Müsteşarlık, Kurulun
uygun görüşünü alarak ilgili fonu yöneten portföy yönetim şirketinin
değiştirilmesini şirketten talep edebilir.
(4) Ek 4’te tanımlanan fon toplam
gider kesintisi iadesine ilişkin işlemler bu bölüm kapsamındaki sözleşmeler
için uygulanmaz.
(5) Fon içtüzüğünde belirlenen
günlük kesinti oranının aşılıp aşılmadığı şirket tarafından günlük olarak
kontrol edilir. Şirket tarafından yapılan kontrolde fon içtüzüğünde günlük
oranların günlük ortalama fon net varlık değerine göre birikimli bir
şekilde hesaplanmış halinin aşıldığının tespiti halinde, aşan tutar fon
birim pay fiyatına yansıtılacak şekilde günlük olarak fon kayıtlarına
alınır. İlgili takvim yılının sonunda varsa fon içtüzüğünde belirlenen
oranları aşan kısım ilgili dönemi takip eden beş iş günü içinde şirketçe
fona iade edilir.
Fon danışma kurulu
MADDE 22/L – (1) Kanun
kapsamında sunulacak fonların sayısı ve içeriği ile portföy yönetim
şirketlerinin performans kriterleri hakkında istişari nitelikte
değerlendirmelerde bulunmak üzere, Müsteşarlık, Kurul, Bankacılık Düzenleme
ve Denetleme Kurumu, Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri
Birliği, Türkiye Sermaye Piyasası
Birliği temsilcilerini teşkil olunan danışma kurulu Müsteşarlığın talebi ve
belirlediği gündeme göre toplanır.
Birikimin aktarımı
MADDE 22/M – (1) İşyeri
değişikliği durumunda, yeni işyerinde plan sunulması durumunun şirket
değişikliği gerektirmesi ile bu Yönetmeliğin 22/H maddesinin üçüncü
fıkrasındaki hizmet akdi sonlanması
durumlarında gerçekleştirilen aktarım işlemleri hariç şirketler
arası aktarım talebi yalnızca işverenlerce yapılabilir. Müsteşarlık bu
madde çerçevesindeki aktarıma ilişkin esasları belirler.
Sistemden ayrılma ve emeklilik hakkının kullanılması
MADDE 22/N – (1) Çalışanın
sistemden ayrılmaya ilişkin işlemleri 15 inci madde hükümleri kapsamında
gerçekleştirilir.
(2) Çalışanın emeklilik hakkını
kullanarak sistemden ayrılmayı talep etmesi halinde, bu bölüm kapsamında
açılan tüm sözleşmeleri 16 ncı madde hükümleri kapsamında hesap birleştirme
işlemine tabi tutulur. Çalışanın aynı veya farklı şirkette bu bölüm
kapsamında kurulan birden fazla sözleşmesi bulunması halinde, çalışanın
sisteme giriş tarihi, yürürlükte bulunan bu sözleşmeler kapsamında dâhil
olunan planlar arasından en eski plan girişi tarihi dikkate alınarak
belirlenir. Bu durumda çalışanın bu kapsamdaki tüm sözleşmelerinden
emekliliğe hak kazanması için en az birinden bu hakkı kazanması ve
hesaplarını birleştirmesi gerekir. Hesap birleştirme ve bu talebe ilişkin
diğer tüm işlemler 16 ncı madde hükümleri kapsamında gerçekleştirilir.
(3) Sistemden ayrılma işlemi
gerçekleştiren çalışanlar Müsteşarlığın belirleyeceği esaslar dâhilinde 2
yılda bir tekrar otomatik olarak sisteme dâhil edilebilirler. Müsteşarlık
bu süreyi 1 yıla kadar azaltmaya ve 3 yıla kadar artırmaya yetkilidir.
Veri paylaşımı
MADDE 22/O – (1) Sistemde
katkı paylarının ödenmesine ilişkin her türlü verinin kontrolü Sosyal
Güvenlik Kurumu ve Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü ile Emeklilik
Gözetim Merkezi arasında imzalanan bir veri paylaşım protokolü ile
sağlanır. Sosyal Güvenlik Kurumu ile Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel
Müdürlüğünden alınan verilerin Emeklilik Gözetim Merkezine iletilmesinden
sonra şirketlerle paylaşılmasını gerektiren durumlarda paylaşılan verinin
güvenliğinden ilgili şirket sorumludur.
Çalışana verilecek bilgi, belge ve formlar
MADDE 22/Ö – (1) Bu bölüm
kapsamında çalışanlara sunulacak bilgi, belge, form ve bildirimlere ilişkin
usul ve esaslar Müsteşarlıkça belirlenir.”
MADDE 22 – Aynı
Yönetmeliğin 23 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 23 – (1) Giriş
aidatı, yönetim gider kesintileri, fon toplam gider kesintileri ve bunların
uygulanma şekli teklif formunda ve emeklilik sözleşmesinde açıkça
belirtilir.
(2) Şirket, emekliliğe hak kazanılmadan
asgari iki yıl önce, birikiminin mali piyasalardaki risklerden daha az
etkilenmesini sağlamak amacıyla katılımcının, düşük risk düzeyine sahip
fonlara geçişi ile ilgili değerlendirme yapmasını sağlamak üzere
katılımcıya öneride bulunur. Öneri katılımcının tanımlı elektronik posta
adresine veya faksına, bunlar yoksa posta adresine gönderilir.
(3) Sponsorun veya işverenin ödemesi
gereken bir katkı payını ödeme tarihinden itibaren otuz gün içinde ödememesi
halinde, bu durum şirket tarafından, katılımcının tanımlı elektronik posta
adresine, tanımlı cep telefonuna kısa mesaj yoluyla veya faksına, bunlar
yoksa posta adresine beş iş günü içinde bildirilir. Sponsorun veya
işverenin ödemelerin tamamının durdurulduğuna ilişkin bildirim yapması
halinde şirket tarafından bir defaya mahsus olmak üzere bu bildirimin
yapılması yeterli kabul edilir.
(4) Şirket her hesap dönemini
müteakip on iş günü içinde hesap bildirim cetveli ile birlikte emeklilik
planında yer alan parametrelerdeki ve mevzuattaki önemli değişikliklere
ilişkin bilgi notunu katılımcının tanımlı elektronik posta adresine veya
faksına, bunlar yoksa posta adresine gönderir.
(5) Katılımcıların fon tercihlerini
bilinçli bir şekilde yapabilmesini teminen şirket, takvim yılının her üç
aylık döneminde elektronik postayla ve kendi İnternet sitesi aracılığıyla
katılımcılara bilgilendirme yapar. Bu bilgilendirmede asgari olarak; yatırım
araçlarına ilişkin genel bilgilere, finansal piyasalardaki güncel
gelişmelere, sunulan fonlara ilişkin yatırım ve performans bilgilerine,
katılımcıların maruz kalabileceği yatırım riskine ve diğer finansal
risklere ilişkin konulara yer verilir.
(6) Müsteşarlık, bu Yönetmelikte
belirtilen bilgi, belge, formlar ile her türlü bildirimlerin şekil ve
içeriğini, gönderilme süreleri ile şeklini ve hesaplama dönemlerini
değiştirmeye, güvenli elektronik iletişim araçları ile yapılmasına karar
vermeye ve gerekli gördüğü hallerde bunlara ek olarak yeni bilgi, belge ve
formlar istemeye yetkilidir.”
MADDE 23 – Aynı Yönetmeliğe
23 üncü maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Emeklilik yatırım fonları
MADDE 23/A – (1) Kanun
kapsamında sunulan fonların sayısı, içeriği, portföy yönetim şirketinin
belirlenmesine ilişkin esaslar Bakan tarafından belirlenir.
(2) Şirketler, fonların katılımcının
hak ve menfaatlerini koruyacak şekilde yönetecek portföy yönetim şirketlerinin
seçilmesinden sorumludur. Portföy yönetim şirketi seçilme esasları ile bu
fıkranın uygulamasına ilişkin usul ve esaslar Kurulun uygun görüşü alınarak
Müsteşarlıkça belirlenebilir.”
MADDE 24 – Aynı
Yönetmeliğin 25 inci maddesinin sonuna “Şirket, teklif formu ile emeklilik
sözleşmesini ve sözleşmede sonradan yapılan değişiklikleri en az 10 yıl
süreyle ve her durumda sözleşme devam ettiği müddetçe saklamakla
yükümlüdür. Şirketin bu yükümlülüğü, sözleşme sona erdikten sonra 2
yıl daha devam eder. Kayıtların saklanması matbu veya güvenli elektronik
ortamda gerçekleştirilir.” cümleleri eklenmiştir.
MADDE 25 – Aynı
Yönetmeliğin 26 ncı maddesinin altıncı fıkrasına “İcra ve İflas Kanunu”
ibaresinden sonra gelmek üzere “, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun” ibaresi eklenmiş ve aynı maddeye aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“(8) Katılımcıların bireysel
emeklilik hesabındaki fon paylarına ilişkin tedbir, haciz, iflas, rehin ve
benzeri her türlü idari ve adli talepler münhasıran şirketler tarafından
yerine getirilir.”
MADDE 26 – Aynı
Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesinin birinci fıkrasının son cümlesi,
üçüncü ve dördüncü fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 27 – Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“Mevcut fonların yeni hükümlere uygulanması
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu
maddenin yayımı itibarıyla mevcut bulunan fonlar, 1/7/2017 tarihinden
itibaren Bakan tarafından belirlenen
kategorilere göre tasnif edilir.”
MADDE 28 – Aynı
Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-1, Ek-2, Ek-3 ve Ek-4 ekteki şekilde
değiştirilmiştir.
MADDE 29 – Bu Yönetmelik
1/1/2017 tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 30 – Bu Yönetmelik
hükümlerini Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
9/11/2012
|
28462
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliğin Yayımlandığı
Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
25/5/2015
|
29366
|
Ekleri için tıklayınız.
|