Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2016/49)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, 30/12/2015 tarihli ve 29578 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ
No: 2015/52) ile başlatılan ve Ekonomi Bakanlığı tarafından yürütülen nihai
gözden geçirme soruşturması kapsamında alınan kesin önlem kararının
yürürlüğe konulması ile bu karara temel teşkil edecek bilgi ve bulguların
ortaya konulmasıdır.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini,
c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
ç) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
d) Kanun: 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Kanunu,
e) NGGS: Nihai gözden geçirme soruşturmasını,
f) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
g) UTM: Uluslararası Ticaret Merkezini,
ğ) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
h) YÜD: Yerli üretim dalını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Bilgi ve İşlemler
Mevcut
önlem ve soruşturma
MADDE 4 –
(1) ÇHC menşeli 8207.50.60.00.00
GTİP altında kayıtlı “metal işlemeye mahsus, iş gören kısımları yüksek hız
çeliğinden olan delmeye mahsus aletler” (matkap uçları) ve 8207.70.31.00.19
GTİP altında kayıtlı “metal işlemeye mahsus diğer parmak frezeler” (parmak
frezeler) için sırasıyla 6 ABD Doları/Kg ve 10 ABD Doları/Kg dampinge karşı
kesin önlem 4/2/2005 tarihli ve 25717 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2005/3) ile yürürlüğe konulmuştur.
(2) Yerli üretici Makine Takım Endüstrisi A.Ş.’nin söz konusu önlemin süresinin uzatılmasına yönelik
bir NGGS açılması talebi üzerine başlatılan ilk NGGS, 31/12/2010
tarihli ve 27802 5 inci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2011/2)
ile sonuçlandırılarak yürürlükteki dampinge karşı kesin önlemin 5 yıl
süreyle aynen devam etmesine karar verilmiştir.
(3) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrası
hükmünce, 21/3/2015 tarihli ve 29302 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/4) ile mevcut önlemin yürürlükte kalma süresinin sona
ereceği ve bu kapsamda önlemin aynen veya değiştirilerek devamı için ilgili
ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli
delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması talebinde
bulunabilecekleri duyurulmuştur.
(4) Yerli üretici Makine Takım Endüstrisi A.Ş.
firması, yürürlükteki önlemin uygulamadan kalkması halinde önleme konu
üründe dampingin ve zararın devam etmesinin veya
yeniden oluşmasının muhtemel olduğunu iddia ederek Yönetmeliğin 35 inci
maddesi temelinde mezkûr ürünlerde ÇHC’ye karşı
NGGS açılması talebinde bulunmuştur.
(5) Bu kapsamda bahse konu önlemin yürürlükten
kalkması halinde önleme konu üründe dampingin ve zararın devam edeceği veya
yeniden meydana geleceği iddiasıyla Makine Takım Endüstrisi A.Ş. firması
tarafından gerçekleştirilen başvuru üzerine, 30/12/2015
tarihli ve 29578 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/52) ile başlatılan
NGGS tamamlanmıştır. Söz konusu soruşturma süresince önlem yürürlükte
kalmaya devam etmiştir.
Yerli
üretim dalının temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin
18 inci maddesinin birinci fıkrası ile 20 nci
maddesi çerçevesinde başvuru sahibi Makine Takım Endüstrisi A.Ş. ve
şikâyete destek veren Oralsan Makina Takım Sanayi
Ticaret A.Ş. firmalarının Türkiye üretiminin tamamını gerçekleştirdiği ve
bu kapsamda, Yönetmeliğin 20 nci maddesi
hükümlerince Makine Takım Endüstrisi A.Ş. firmasının yerli üretim dalını
temsil yeteneğini haiz olduğu tespit edilmiştir. Anılan firma bu Tebliğin ilgili bölümlerinde YÜD
olarak anılacaktır.
İlgili
tarafların bilgilendirilmesi, dinlenmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi
MADDE 6 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, önlem konusu
ürünün Bakanlık tarafından bilinen ÇHC’de mukim
üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve
ayrıca soruşturmaya konu ülkede yerleşik diğer üreticilere/ihracatçılara
iletilebilmesini teminen ÇHC’nin
Ankara Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde
bulunulmuştur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun
gizli olmayan özetine ve soru formlarına nereden erişileceği hususunda
bilgi verilmiştir.
(3) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta
süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır. Ayrıca ilgili tarafların süre uzatımı
yönündeki makul talepleri karşılanmıştır.
(4) YÜD, soruşturma süresi boyunca Bakanlık ile
işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin
etmiştir.
(5) Soruşturma döneminde ithalat gerçekleştirdiği
tespit edilen ithalatçı firmalardan kendilerine soru formu gönderilmiş
olanların 7’sinden soru formuna yanıt alınmıştır.
(6) Soruşturma döneminde ihracat gerçekleştirdiği
tespit edilen ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı
firmalara soru formu gönderilmiş ancak hiçbir firmadan yanıt alınmamıştır.
(7) Soruşturmaya ilişkin bilgi ve bulguların
tamamlanması akabinde, soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil
edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren “Nihai Bildirim
Raporu” 10/8/2016 tarihinde ilgili tarafların
bilgisine sunulmuştur. Söz konusu bildirim, soruşturma konusu ülkenin
Ankara Büyükelçiliği ile soruşturma sırasında görüş bildiren ithalatçılar
ile YÜD’e iletilmiştir.
(8) Taraflardan Nihai Bildirim Raporuna ilişkin
herhangi bir görüş alınmamıştır.
(9) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm
bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında
değerlendirilebilecek olanlarına bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
değinilmiştir. Ayrıca, ilgili taraflardan alınan bilgi ve belgelerin gizli
olmayan nüshaları, talep eden bütün ilgili tarafların bilgisine sunulmak
üzere hazır tutulmuştur.
Yerinde
doğrulama soruşturmaları
MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde
başvuru sahibi yerli üretici Makine Takım Endüstrisi A.Ş. firmasının üretim
ve idari tesislerinde yerinde doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir.
Gözden
geçirme dönemi
MADDE 8 – (1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda,
dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
olmadığının tespiti için 1/1/2012-30/9/2015 dönemi
gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Soruşturma
konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 9 – (1) Soruşturma
konusu ürünler; 8207.50.60.00.00 GTİP altında yer alan “delmeye mahsus aletlerden
iş gören kısımları diğer maddelerden olanların diğerlerinden metal işlemeye
mahsus iş gören kısımları diğer yüksek hız çeliğinden olanlar” (matkap
uçları) ile 8207.70.31.00.19 GTİP altında yer alan “frezelemeye mahsus
aletlerin metal işlemeye mahsus olanlardan iş gören kısımları diğer
maddelerden parmak frezelerin diğerleri” (parmak frezeler) dir.
(2) Soruşturma konusu ürünlerin üretimi pim kesme
işlemi ile başlayıp ürüne göre havsalama, taşlama, tornalama, ısıl işlemden
geçirme, buhar menevişleme ve bileme gibi
işlemlerle tamamlanmaktadır.
(3) Matkap uçları, düşük alaşımlı çelik, döküm,
metal ve ahşap malzemelerin delinmesi işine yönelik olup, konvansiyonel
tezgâh ve el breyzinde kullanılmaktadır. Parmak
frezeler ise genel olarak kalıp ve metal parça üretiminde alın ve yan yüz
frezeleme işleri ile alaşımlı dövme çelikler, paslanmaz ve yüksek ısıya
dayanıklı çelikler, takım çelikleri ve döküm alaşımlı malzemelerde uzun düz
kama yuvaları açılmasında ve kanal frezelemede kullanılmaktadır.
(4) Yerli üretim dalı tarafından imal edilen
“matkap uçları” ve “parmak frezeler” ile soruşturma konusu ülke menşeli
“matkap uçları” ve “parmak frezeler”in benzer
ürün olduğu tespiti mevcut önleme esas soruşturmada (esas soruşturma)
yapılmıştır. Bu Tebliğe esas teşkil eden soruşturmada
ise, Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde fiziksel özellikler, ürün
çeşitliliği, kullanım alanları, tüketici algılaması ve dağıtım kanalları
bakımından yerli üretici tarafından üretilen ürün ile soruşturmaya konu
ülke menşeli ürün arasında “benzer ürün” tanımı açısından ayrım yaratan
herhangi bir farklılığın ortaya çıktığına ilişkin yeni bir bilgiye
ulaşılmamıştır. Bu itibarla, İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2005/3)’de soruşturma konusu ürün ve benzer
ürüne yönelik tespitleri değiştirecek herhangi bir bilgi mevcut
olmadığından anılan belirlemeler geçerliliğini sürdürmektedir.
(5) Bir ithalatçı firma, bazı ürün tiplerinin
Türkiye’de üretilmediğini ancak söz konusu ürün tiplerinin yerli ürünlerle
benzer özellikler taşıdığını ifade etmiştir. İlgili mevzuat uyarınca bu
Tebliğe esas teşkil eden soruşturma, benzer ürün tanımı çerçevesinde
yürütülmüş olup kapsam dışında bırakılması istenen ürünler söz konusu
soruşturmanın konusunu teşkil eden ürünlerin alt tipleridir. Yerli üretim
dalının bir soruşturmaya dâhil ürünün tüm alt tiplerini üretme gibi bir
yükümlülüğü bulunmamaktadır.
(6) Önlem konusu ürün ile ilgili açıklamalar genel
içerikli olup uygulamaya esas olan, Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan
GTİP ve 24 üncü maddede belirtilen tabloda yer alan eşya tanımıdır. Bununla
beraber, önlem konusu eşyanın Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife
pozisyonunda ve/veya tanımında yapılacak değişiklikler uygulamaya halel
getirmemektedir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Dampingin Devamı ve Yeniden Meydana Gelmesi
İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 10
– (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin
devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı
incelenmiştir.
(2) Soruşturma sırasında yeni bir damping marjı hesaplanmamış, esas soruşturmada
hesaplanmış olan damping marjı gösterge olarak dikkate alınmıştır.
Esas
soruşturmada tespit edilen damping marjları
MADDE 11
– (1) Mevcut dampinge karşı
önlemin hukuki ve idari altyapısını teşkil eden esas soruşturma esnasında
tespit edilen damping marjları, firmaların önlemin
yürürlükten kalkması halindeki muhtemel davranışlarını yansıtacak önemli
bir göstergedir.
(2) Buna göre, esas soruşturmada 8207.50.60.00.00 GTİP’li “matkap uçları” için nispi olarak CIF bedelin
%306’sı ve mutlak olarak 18 ABD Doları/Kg tutarında; 8207.70.31.00.19 GTİP’li “parmak frezeler” için ise nispi olarak CIF
bedelin %120’si ve mutlak olarak 30 ABD Doları/Kg tutarında damping marjı tespit edilmiştir.
(3) Diğer taraftan, esas soruşturma sırasında ÇHC’de yerleşik üretici-ihracatçı firmalara yönelik ÇHC
menşeli matkap uçları ve parmak frezeler için sırasıyla 6 ABD Doları/Kg ve
10 ABD Doları/Kg dampinge karşı önlem yürürlüğe
konulmuş ve ilk NGGS’de bu oranlar aynen muhafaza
edilmiştir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Zararın Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi
İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 12
– (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde, gözden geçirme döneminde YÜD’deki
zarar durumu ve önlemin yürürlükten kalkması halinde zarara etki edebilecek
muhtemel gelişmeler incelenmiştir. Bu çerçevede, ithalatın miktarı ve
gelişimi, ithalat fiyatlarının gelişimi, fiyat kırılması ve baskısı ile YÜD’ün ekonomik göstergeleri incelenmiştir.
(2) Önlem konusu ürünün genel ithalatı ve
soruşturmaya konu ülkeden yapılan ithalatın incelemesinde TÜİK verileri
kullanılmıştır.
(3) Soruşturmaya ilişkin hesaplamalar gözden
geçirme dönemi için yapılmış ve YÜD verileri ile pazar payı karşılaştırmalarının
yapılabilmesini teminen 2015 yılı ilk 9 aylık
verileri yıllıklandırılarak kullanılmıştır.
Veriler 2012 yılı 100 olacak şekilde endekslenmiştir.
Ürünün
genel ithalatı ve ithalatın fiyatları
MADDE 13 – (1) Önleme konu
matkap uçlarına ilişkin genel ithalat istatistiklerine bakıldığında, 2012
yılında 238 ton (6,6 milyon ABD Doları) olan toplam ithalatın, 2013 yılında
209 tona (7,9 milyon ABD Doları) gerilediği ve 2014 yılında ise 230 tona (8
milyon ABD Doları) yükseldiği, 2015 yılı Ocak-Eylül döneminde ise 141 ton
(5,4 milyon ABD Doları) seviyesinde gerçekleştiği görülmektedir.
(2) Önleme konu parmak
frezelerine ilişkin genel ithalat istatistiklerine bakıldığında, 2013, 2014
ve 2015 yıllarında sırasıyla 25 ton (3,3 milyon ABD Doları), 26 ton (5,4
milyon ABD Doları), 25 ton (6 milyon ABD Doları) olarak gerçekleşen
ithalatın 2015 yılı Ocak-Eylül döneminde ise 16 ton (3,3 milyon ABD Doları)
seviyesinde gerçekleştiği görülmektedir.
(3) Yukarıdaki veriler çerçevesinde ürün
ithalatının ortalama birim fiyatları hesaplanmıştır. Buna göre matkap uçları
ithalatının ortalama birim fiyatları 2013, 2014 ve 2015 yıllarında yatay
bir seyir izlemiş ve sırasıyla 27.876 ABD Doları/Ton, 38.031 ABD Doları/Ton
ve 35.047 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir. 2015 yılı Ocak-Eylül
döneminde ise artış göstererek 38.587 ABD Doları/Ton seviyesine
yükselmiştir.
(4) Parmak frezelerin ithalatının ortalama birim
fiyatları ise 2012, 2013, 2014 yılları ve 2015 yılı Ocak-Eylül dönemi
itibarıyla sırasıyla 130.435 ABD Doları/Ton, 203.222 ABD Doları/Ton,
239.434 ABD Doları/Ton ve 206.632 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
Ürünün
önlem konusu ülkeden ithalatı ve ithalatın fiyatları
MADDE 14
– (1) Önleme konu matkap uçlarının
ÇHC’den yapılan ithalatı 2012 ve 2013 yıllarında
sırasıyla 97 ton (1,5 milyon ABD Doları) ve 99 ton (2,2 milyon ABD Doları)
olarak gerçekleşmiş olup 2014 yılında ise 92 tona (2 milyon ABD Doları)
gerilemiştir. 2015 yılı Ocak-Eylül döneminde ise ithalat 55 ton (1,3 milyon
ABD Doları) seviyesinde gerçekleşmiştir.
(2) ÇHC menşeli matkap ucu ithalatının toplam ithalat
içindeki payı incelendiğinde ise 2012 yılında %41 olan oranın, 2013 ve 2014
yıllarında %47 ve %40 oranında gerçekleştiği görülmektedir. 2015 yılı
Ocak-Eylül döneminde ise bu oran %39 olarak hesaplanmıştır.
(3) Önleme konu parmak frezelerin ÇHC’den yapılan ithalatı 2012 yılında 1,4 ton (197 bin
ABD Doları) iken 2013 yılında 8,2 tona (843 bin ABD Doları) yükselmiş olup
2014 yılında ise 4,5 tona (928 bin ABD Doları) gerilemiştir. 2015 yılı
Ocak-Eylül döneminde ise ithalat 2 ton (280 bin ABD Doları) seviyesinde
gerçekleşmiştir.
(4) ÇHC menşeli parmak freze ithalatının toplam
ithalat içindeki payı incelendiğinde ise 2012 yılında %5,4 olan oran, 2013
yılında %31’e yükselmiş olup 2014 yılında %18 ve 2015 yılı Ocak-Eylül
döneminde ise bu oran %12 olarak hesaplanmıştır.
(5) ÇHC menşeli ithalatın birim fiyatlarına
bakıldığında, matkap uçlarının birim fiyatları artarken, parmak frezelerde
ise dalgalı bir seyir izlendiği görülmektedir. Söz konusu
dönem için matkap uçları ithal birim fiyatları sırasıyla 16.108 ABD
Doları/Ton, 22.744 ABD Doları/Ton, 21.936 ve 24.369 ABD Doları/Ton olurken
parmak frezeler için 140.952 ABD Doları/Ton, 102.384 ABD Doları/Ton,
205.065 ABD Doları/Ton ve 137.397 ABD Doları/Ton seviyelerinde
gerçekleşmiştir.
Ürünün
üçüncü ülkelerden ithalatı ve ithalatın fiyatları
MADDE 15 – (1) Soruşturma
konusu matkap uçlarının 2012-2014 döneminde üçüncü ülkelerden gerçekleşen
ithalat rakamları incelendiğinde 2012 yılında 140 ton (5,1 milyon ABD
Doları) olan ithalatın, 2013 yılında 110 ton (5,7 milyon ABD Doları) ve
2014 yılında ise 138 ton (6,0 milyon ABD Doları) olarak gerçekleştiği
görülmektedir. 2015 yılı
Ocak-Eylül döneminde ise ithalat 87 ton (4,1 milyon ABD Doları) seviyesinde
gerçekleşmiştir.
(2) Üçüncü ülke menşeli matkap ucu ithalatının
toplam ithalat içindeki payı incelendiğinde ise 2012 yılında %59 olan
oranın, 2013 ve 2014 yıllarında %53 ve %60 oranında gerçekleştiği
görülmektedir. 2015 yılı Ocak-Eylül döneminde ise bu oran %61 olarak
hesaplanmıştır.
(3) Önleme konu parmak frezelerin üçüncü ülkelerden
yapılan ithalatı 2012 yılında 24 ton (3,2 milyon ABD Doları) iken 2013
yılında 18 tona (4,6 milyon ABD Doları) inmiş olup 2014 yılında ise 21 ton
(5,1 milyon ABD Doları) olarak gerçekleşmiştir. 2015 yılı Ocak-Eylül
döneminde ise ithalat 14 ton (3,0 milyon ABD Doları) seviyesinde gerçekleşmiştir.
(4) Üçüncü ülke menşeli parmak freze ithalatının
toplam ithalat içindeki payı incelendiğinde ise 2012 yılında %95 olan oran,
2013 yılında %69’a gerilemiş olup 2014 yılında %82 ve 2015 yılı Ocak-Eylül
döneminde ise bu oran %87 olarak hesaplanmıştır.
(5) Üçüncü ülke menşeli ithalatın birim fiyatlarına
bakıldığında, matkap uçlarının birim fiyatları dalgalı bir seyir izlerken,
parmak frezelerde ise genel olarak bir artış olduğu görülmektedir. Matkap uçları ithal birim fiyatları 2012, 2013, 2014 yılları ve
2015 yılı Ocak-Eylül dönemi itibarıyla sırasıyla 36,1 ABD Doları/Kg, 51,8
ABD Doları/Kg, 43,9 ABD Doları/Kg ve 47,6 ABD Doları/Ton olurken parmak
frezeler için 129,8 ABD Doları/Kg, 248,1 ABD Doları/Kg, 247,0 ABD Doları/Kg
ve 216,7 ABD Doları/Ton seviyelerinde gerçekleşmiştir.
Türkiye
toplam benzer mal tüketimi ve pazar payları
MADDE 16
– (1) Önlem konusu ithalatın nispi
olarak değişimini görebilmek için, söz konusu ithalatın toplam Türkiye
benzer mal tüketimi içindeki payı incelenmiştir. Bu bağlamda, Makine Takım
Endüstrisi A.Ş. ve destekçi diğer yerli üreticiden temin edilen yurt içi
satış miktarları ile genel ithalat miktarları kilogram bazında toplanarak
ilgili yılda benzer mala ilişkin Türkiye toplam tüketim rakamı elde
edilmiştir. 2015 yılı Türkiye benzer mal tüketimi ile yurt içi satış
miktarı rakamları, 2015 yılının ilk 9 ayına ait verilerin yıllığa
tamamlanmasıyla elde edilmiştir.
(2) Bu veriler çerçevesinde, soruşturma konusu
matkap uçlarının Türkiye benzer mal tüketimi endeks değeri 2012 yılı için
100 olarak alındığında 2013 yılında 91’e, 2014 yılında 94’e ve 2015 yılında
ise 90’a düşmüştür. YÜD’ün pazar payı ise 2012
yılında 100 iken, takip eden yıllarda sırasıyla 103, 98 ve 99 olarak
gerçekleşmiştir. ÇHC’nin Türkiye benzer mal
tüketimi içindeki pazar payı 2012-2015 yıllarında sırasıyla 100, 111, 101
ve 86 olarak gerçekleşmiştir. Diğer ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın
Türkiye benzer mal tüketimi içindeki pazar payı ise 2012-2015 döneminde
sırasıyla 100, 86, 105 ve 112 olarak gerçekleşmiştir.
(3) Bu veriler çerçevesinde, soruşturma konusu
parmak frezelerin Türkiye benzer mal tüketimi endeks değeri 2012 yılı için
100 olarak alındığında 2013 yılında 102 olmuş, 2014 yılında 95’e ve 2015
yılında ise 86’ya düşmüştür. YÜD’ün pazar payı
ise 2012 yılında 100 iken, takip eden yıllarda sırasıyla 95, 94 ve 137
olarak gerçekleşmiştir. ÇHC’nin Türkiye benzer
mal tüketimi içindeki pazar payı 2012-2015 yıllarında sırasıyla 100, 578,
340 ve 193 olarak gerçekleşmiştir. Diğer ülkelerden yapılan ithalatın
Türkiye benzer mal tüketimi içindeki pazar payı ise 2012-2015 döneminde
sırasıyla 100, 74, 88 ve 82 olarak gerçekleşmiştir.
Fiyat
kırılması ve fiyat baskısı
MADDE 17
– (1) Fiyat kırılması, soruşturma
konusu ithal ürün fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üreticinin yurt
içi satış fiyatlarının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını gösterir.
Fiyat kırılmasına yönelik hesaplama çerçevesinde soruşturmaya konu
ithalatın gümrük vergisi ve gümrük masrafları eklenmiş Türkiye piyasasına
giriş birim fiyatı, YÜD’ün ağırlıklı ortalama
yurt içi satış birim fiyatıyla karşılaştırılmıştır. Fiyat kırılması,
2012-2014 yılları ile 2015 yılının Ocak-Eylül dönemi için hesaplanmıştır.
(2) Fiyat kırılması hesabında, ÇHC’den
gerçekleştirilen önlem konusu matkap ucu ve parmak freze ithalatının CIF
bedeline, %2,7 oranında gümrük vergisi ile %5 oranında gümrükleme masrafı
eklenerek, soruşturma konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatı
bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu olmadığı bir ortamda ÇHC
menşeli ürünlerin Türkiye pazarına giriş fiyatlarının hangi düzeyde
olacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan fiyata
mevcut dampinge karşı önlem eklenmemiştir. Bu
şekilde elde edilen fiyat, YÜD’ün ağırlıklı
ortalama yurt içi satış fiyatları ile mukayese edilerek soruşturma konusu
ülkenin ihraç fiyatının YÜD’ün ağırlıklı ortalama
iç satış fiyatlarını hangi oranda kırdığı tespit edilmiştir.
(3) ÇHC menşeli matkap ucu ithalatının Türkiye
piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün iç piyasa
satış fiyatlarını 2012 yılında %7X, 2013 yılında %X, 2014 yılında %2X
oranında kırdığı tespit edilmiştir. 26/1/2015
tarihli ve 2015/7241 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalat Rejimi Kararına Ek Karar ile matkap ucu ve parmak frezeler dâhil
bazı ürünlere %25 oranında ilave gümrük vergisi uygulanması
kararlaştırılmıştır. Bu itibarla ithal ürünlerin maliyeti arttığı için 2015
yılı Ocak-Eylül döneminde fiyat kırılması tespit edilememiştir.
(4) ÇHC menşeli parmak freze ithalatının Türkiye
piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün iç piyasa
satış fiyatlarını 2012 yılında %1XX, 2013 yılında %1XX, 2014 yılında %3X ve
2015 yılı Ocak-Eylül döneminde ise %9X oranında kırdığı tespit edilmiştir.
(5) Fiyat baskısı ise ithal ürün fiyatlarının Türkiye
piyasasında YÜD’ün yurt içi satış fiyatlarını
olması gereken seviyeye göre yüzde olarak ne kadar baskı altında tuttuğunu
gösterir. Fiyat baskısı hesaplanırken, CIF ithal fiyatın üzerine gümrük
vergisi ve diğer ithalat masrafları eklenerek ürünün Türkiye piyasasına
giriş fiyatı bulunmuştur. YÜD’ün ticari
maliyetlerine makul kâr oranı (%10) eklenerek hesaplanan olması gereken
yurt içi satış fiyatı ile bulunan değer karşılaştırılmıştır. Dampinge karşı
önlemin söz konusu olmadığı bir ortamda ÇHC menşeli ürünlerin Türkiye
pazarına giriş fiyatlarının hangi düzeyde olacağına ilişkin değerlendirmeyi
mümkün kılmak amacıyla anılan fiyata mevcut dampinge
karşı önlem eklenmemiştir.
(6) ÇHC menşeli matkap ucu ithalatının Türkiye
piyasasına giriş fiyatlarının yerli üretim dalı iç piyasa satış fiyatlarını
2012 yılında %1XX, 2013 yılında %3X, 2014 yılında %8X ve 2015 yılı
Ocak-Eylül döneminde ise %X oranında baskıladığı tespit edilmiştir. ÇHC
menşeli parmak frezelerde ise bu oranlar yıllar itibarıyla %2XX, %3XX, %1XX
ve %1XX olarak hesaplanmıştır.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE 18
– (1) YÜD’ün
ekonomik göstergelerinin incelenmesinde yerli üretim dalı niteliğini haiz
Makine Takım Endüstrisi A.Ş. firmasının soruşturma konusu ürüne ait
2012-2014 yılları ile 2015 yılı Ocak- Eylül dönemi verileri esas
alınmıştır. Yönetmeliğin 17 nci maddesi hükümleri
çerçevesinde, dampingli ithalatın YÜD’ün ekonomik göstergeleri üzerindeki etkisinin
tespiti amacıyla, gözden geçirme dönemi içerisinde YÜD’ün
üretim, satış, pazar payı, yurt içi fiyatlar, kapasite, kapasite kullanımı,
maliyetler, stoklar, istihdam, verimlilik, nakit akışı, kârlılık gibi
göstergeleri analiz edilmiştir.
(2) Söz konusu dönem için yapılan zarar analizinde
eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla, Türk Lirası bazındaki
veriler TÜİK tarafından hesaplanan yıllık ortalama üretici fiyatları
endeksi kullanılarak enflasyondan arındırılmış, reel hale getirilmiş ve
2012 yılı 100 kabul edilerek endekslenmiştir. Trendi görebilmek amacıyla
2015 yılı YÜD ekonomik göstergeleri elde edilirken kullanılan veriler, 2015
yılının ilk 9 ayına ait verilerin yıllığa tamamlanmasıyla elde edilmiş ve
buna göre endekslenmiştir.
(3) Matkap uçları için yerli üretim dalının
ekonomik göstergeleri şu şekilde oluşmuştur:
a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı
(KKO)
1) YÜD’ün üretimi miktar
temelinde 2012 yılında 100 iken, 2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla
109, 79 ve 109 olarak gerçekleşmiştir.
2) YÜD’ün, gözden geçirme
dönemi içinde kapasite artışı gerçekleştirmediği için kapasite miktar
endeksinin 2012-2015 döneminde sabit kaldığı gözlenmiştir. Öte yandan, KKO
endeksi üretimle eş yönlü hareket ederek ve genel itibarıyla artarak, 2013,
2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla 109, 79 ve 109 olmuştur.
b) Yurt içi satışlar
1) YÜD’ün yurt içi
satışlarının miktarı 2012 yılında 100 iken, 2013, 2014 ve 2015 yıllarında
genel bir azalış eğilimi göstererek sırasıyla 92, 91 ve 97 olarak
gerçekleşmiştir.
c) Yurt içi fiyatlar
1) 2012 yılında 100 olan yurt içi satış birim fiyat
endeksi ise, 2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla 88, 102 ve 118
seviyesinde oluşmuştur.
ç) İhracat
1) 2012 yılında ihracatı olmayan ve 2013 yılında
100 olan YÜD’ün benzer ürüne ait yurt dışı satış
miktar endeksi, takip eden yıllarda 2013 seviyesinin üzerinde seyretmiş ve
2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla 957 ve 995 olarak gerçekleşmiştir.
d) Pazar payı
1) 2012 yılında 100 olan YÜD pazar payı endeksi,
2013 yılında 103’e çıksa da, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla 98 ve 99’a
gerilemiştir.
e) Maliyetler
1) YÜD’ün benzer üründeki
ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2012 yılında 100 iken, 2013
yılında önce 97’ye gerilemiş, 2014 ve 2015 yıllarında ise artarak sırasıyla
131 ve 122 olarak gerçekleşmiştir.
f) Kârlılık
1) 2012 yılında -100 olan YÜD’ün
birim toplam kârlılık endeksi, takip eden yıllarda 2012 yılı seviyesinin altında
seyretmiş ve 2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla -507, -1316 ve -269
olarak gerçekleşmiştir.
g) Stoklar
1) 2012-2015 döneminde benzer ürüne ilişkin stok
miktarları incelendiğinde, stoklarda bir artış olduğu gözlenmiştir. Bu
çerçevede, YÜD’ün stok miktar endeksinin 2012
yılındaki 100 seviyesinden, artarak, 2015 yılında 443 seviyesine çıktığı
görülmüştür.
ğ) İstihdam
1) Gözden geçirme dönemi içinde benzer ürünün
imalatında çalışan işçilerin sayısında 2012 yılına kıyasla dalgalı
seyretmiştir. Bu çerçevede, 2012 yılında 100 olan direk işçi sayısı endeksi
2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla 104, 96 ve 107 olarak oluşmuştur.
h) Ücretler
1) YÜD’ün benzer ürünün
üretiminde çalışan işçilerinin aylık ücret endeksi 2012 yılında 100 kabul
edildiğinde, takip eden yıllarda yükselerek sırasıyla 102, 108 ve 110
olarak gerçekleşmiştir.
ı) Verimlilik
1) 2012 yılında 100 olan verimlilik endeksi, takip
eden yıllarda dalgalı seyretmiş ve 2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla
106, 82 ve 102 olarak gerçekleşmiştir.
i) Nakit akışı
1) 2012 yılında -100 olan YÜD’ün
benzer ürüne ait nakit akışı endeksi, takip eden 2013, 2014 ve 2015 yıllarında
sırasıyla -542, -1486 ve -40 olarak gerçekleşmiştir.
j) Büyüme
1) YÜD’ün bütün
faaliyetlerine ilişkin aktif büyüklüğü reel olarak 2012 yılında 100 iken;
sürekli olarak artarak 2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla 128, 130 ve
144 seviyesine yükselmiştir.
k) Sermaye ve yatırımları artırma yeteneği
1) YÜD’ün bütün faaliyetlerine
ilişkin öz sermaye endeksi 2012 yılında 100 iken, takip eden yıllarda düşüş
eğilimi göstererek 2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla -76, -5 ve 5
olarak gerçekleşmiştir. 2012 yılında yatırımı bulunmayan YÜD’ün yatırımlar endeksi ise, 2013 yılında 100 iken,
2014 yılında 96’ya düşmüş 2015 yılında ise önemli ölçüde artarak 170
olmuştur.
(4) Parmak frezeler için yerli üretim dalının
ekonomik göstergeleri şu şekilde oluşmuştur:
a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı
(KKO)
1) YÜD’ün üretimi miktar
temelinde 2012 yılında 100 iken, 2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla
107, 92 ve 114 olarak gerçekleşmiştir.
2) YÜD’ün, gözden geçirme
dönemi içinde kapasite artışı gerçekleştirmediği için kapasite miktar
endeksinin 2012-2015 döneminde sabit kaldığı gözlenmiştir. Öte yandan, KKO
endeksi üretimle eş yönlü hareket ederek ve genel itibarıyla artarak, 2013,
2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla 107, 92 ve 114 olmuştur.
b) Yurt içi satışlar
1) YÜD’ün yurt içi
satışlarının miktarı 2012 yılında 100 iken, 2013, 2014 ve 2015 yıllarında
genel bir azalış eğilimi göstererek sırasıyla 98, 89 ve 95 olarak
gerçekleşmiştir.
c) Yurt içi fiyatlar
1) 2012 yılında 100 olan yurt içi satış birim fiyat
endeksi ise, 2013, 2014 ve 2015 yıllarında önce azalıp sonra artarak
sırasıyla 85, 105 ve 127 seviyesinde oluşmuştur.
ç) İhracat
1) 2012 yılında ihracatı olmayan ve 2013 yılında
100 olan YÜD’ün benzer ürüne ait yurt dışı satış
miktar endeksi, takip eden yıllarda 2013 seviyesinin önemli derecede
üzerinde seyretmiş ve 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla 1.248 ve 251 olarak
gerçekleşmiştir.
d) Pazar payı
1) 2012 yılında 100 olan YÜD pazar payı endeksi,
2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla 95 ve 94’e inse de, 2015 yılında 137’ye
yükselmiştir.
e) Maliyetler
1) YÜD’ün benzer üründeki
ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2012 yılında 100 iken,
genel olarak artmış ve 2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla 113, 132 ve
113 olarak gerçekleşmiştir.
f) Kârlılık
1) 2012 yılında -100 olan YÜD’ün
birim toplam kârlılık endeksi, takip eden yıllarda 2012 yılı seviyesinin genel
olarak altında seyretmiş ve 2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla -179,
-190 ve -78 olarak gerçekleşmiştir.
g) Stoklar
1) 2012-2015 döneminde benzer ürüne ilişkin stok
miktarları incelendiğinde, stoklarda ciddi bir artış olduğu gözlenmiştir.
Bu çerçevede, YÜD’ün stok miktar endeksinin 2012
yılındaki 100 seviyesinden, artarak, 2015 yılında 246 seviyesine çıktığı
görülmüştür.
ğ) İstihdam
1) Gözden geçirme dönemi içinde benzer ürünün
imalatında çalışan işçilerin sayısında 2012 yılına kıyasla azalış
yaşanmıştır. Bu çerçevede, 2012 yılında 100 olan direk işçi sayısı endeksi
2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla 102, 63 ve 59 olarak oluşmuştur.
h) Ücretler
1) YÜD’ün benzer ürünün
üretiminde çalışan işçilerinin aylık ücret endeksi 2012 yılında 100 kabul
edildiğinde, takip eden yıllarda yükselerek sırasıyla 102, 108 ve 110
olarak gerçekleşmiştir.
ı) Verimlilik
1) 2012 yılında 100 olan verimlilik endeksi, takip
eden yıllarda sürekli artış yaşamış ve 2013, 2014 ve 2015 yıllarında
sırasıyla 105, 144 ve 194 olarak gerçekleşmiştir.
i) Nakit akışı
1) 2012 yılında -100 olan YÜD’ün
benzer ürüne ait nakit akışı endeksi, takip eden 2013, 2014 ve 2015 yıllarında
sırasıyla -182, -164 ve -59 olarak gerçekleşmiştir.
j) Büyüme
1) YÜD’ün bütün
faaliyetlerine ilişkin aktif büyüklüğü reel olarak 2012 yılında 100 iken;
sürekli olarak artarak 2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla 128, 130 ve
144 seviyesine yükselmiştir.
k) Sermaye ve yatırımları artırma yeteneği
1) YÜD’ün bütün faaliyetlerine
ilişkin öz sermaye endeksi 2012 yılında 100 iken, takip eden yıllarda düşüş
eğilimi göstererek 2013, 2014 ve 2015 yıllarında sırasıyla -76, -5 ve 5
olarak gerçekleşmiştir. 2012 yılında yatırımı bulunmayan YÜD’ün yatırımlar endeksi ise, 2013 yılında 100 iken,
2014 yılında 96’ya düşmüş 2015 yılında ise önemli ölçüde artarak 170
olmuştur.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesi
MADDE 19
– (1) YÜD’ün
matkap uçlarına dair ekonomik göstergeleri bir bütün olarak
değerlendirildiğinde, soruşturma konusu matkap uçlarında yürürlükte bir dampinge karşı kesin önlem olmasına rağmen, 2012-2015
döneminde, YÜD’ün kârlılık, yurt içi satış
miktarı, stok çevrim hızı gerilemiş; ticari maliyet ve stoklarında artış
yaşanmıştır. Ayrıca, bu dönemde ÇHC menşeli matkap uçları YÜD iç piyasa
satış fiyatlarını her yıl baskılamış, 2015 yılı hariç bu dönemde YÜD’ün iç satış fiyatlarını kırmıştır.
(2) Diğer taraftan, mevcut dampinge
karşı kesin önlemin de olumlu etkisiyle matkap uçları için 2012-2015 döneminde
ihracat, net satışlar ve büyümede iyileşmenin söz konusu olduğu
görülmüştür. Yürürlükteki dampinge karşı önlemin
etkisi ile YÜD’ün temel ekonomik göstergelerinde
iyileşmeler yaşanmış ve 2015 yılında 2012 yılına kıyasla YÜD’ün üretim, kapasite kullanım oranı, verimlilik ve
ürün istihdamında çalışan sayısı artmıştır.
(3) YÜD’ün parmak
frezelere ilişkin ekonomik göstergeleri genel olarak değerlendirildiğinde,
soruşturma konusu parmak frezelerde yürürlükte bir dampinge
karşı kesin önlem olmasına rağmen, 2012-2015 döneminde, YÜD’ün
yurt içi satış miktarı, stok çevrim hızı, ürün istihdamında çalışan sayısı
ve kârlılığı gerilemiş; ticari maliyetler ve stoklar artmış ve bu itibarla
bazı ekonomik göstergelerde bozulmalar yaşanmıştır. Yine bu dönemde, ÇHC
menşeli parmak frezeler, YÜD iç piyasa satış fiyatlarını her yıl baskılamış
ve kırmıştır.
(4) Öte yandan, var olan dampinge
karşı kesin önlemin de pozitif tesiriyle parmak frezeler için 2012-2015 döneminde
ihracat, verimlilik ve büyümede iyileşmenin söz konusu olduğu görülmüştür.
Yürürlükteki dampinge karşı önlemin etkisi ile YÜD’ün temel ekonomik göstergelerinde iyileşmeler
yaşanmış ve 2015 yılında 2012 yılına kıyasla YÜD’ün
net satışlar, üretim ve kapasite kullanım oranı artmıştır.
(5) İlaveten; YÜD, önleme rağmen soruşturma konusu
matkap uçları ve parmak frezelerde fiyat kırılması (matkap uçları için 2015
yılı hariç) ve baskısının varlığında pazar payından feragat etmemek için
fiyatlama politikasını maliyetleriyle uyumlu bir şekilde yapamamaktadır.
Ayrıca, 2014-2015 yıllarında yüksek finansman maliyetine katlanamadığı
görülmektedir. Bunun neticesinde, ürün maliyeti altında satış yapılmasına
bağlı olarak YÜD’ün söz konusu ürünler için
incelenen dönemde (parmak frezeler için 2015 yılı hariç) zarar ettiği
anlaşılmaktadır.
(6) Tüm bu veriler birlikte değerlendirildiğinde, YÜD’ün önlem konusu ithalattan zarar görmeye devam
ettiği ve önlemin kalkması halinde zararın devamının veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğu sonucuna ulaşılabilmektedir.
ALTINCI BÖLÜM
Dampingin ve Zararın Devamı veya Yeniden Meydana
Gelmesi
İhtimalinin Değerlendirilmesi
Genel
açıklamalar
MADDE 20
– (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
hükümleri gereğince, önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı değerlendirilmiştir. Bu
çerçevede, önleme tabi ülkedeki kapasite ve ihracat potansiyeli ile talebi
etkileyen unsurlar incelenmiştir.
Önleme
tabi ülkedeki yerleşik kapasite ve ihracat potansiyeli
MADDE 21
– (1) Soruşturma konusu ülkenin
ihracat kabiliyeti, UTM verileri ile bazı sektör raporlarının kamuya açık
kısımlarından faydalanılarak incelenmiş olup soruşturma konusu ürünlerin on
ikili bazda gümrük tarife pozisyonları bulunmadığından bu ürünleri de
kapsayan altılı bazdaki (8207.50 ile 8207.70
gümrük tarife pozisyonları) veriler dikkate alınmıştır. Analizde, UTM
verileri 2012-2015 yılları arasında Ton bazında değerlendirilmiştir. Söz
konusu istatistik verileri, önlem konusu ülkelerin önlem konusu üründeki
üretim ve ihracat kapasitelerine ilişkin önemli bir gösterge teşkil
etmektedir.
(2) ÇHC’nin matkap
uçlarında gerçekleştirdiği ihracata bakıldığında, söz konusu ihracatın 2012
yılında 75 bin ton, 2013 yılında 77,3 bin ton, 2014 yılında 80,2 bin ton ve
2015 yılında ise 77,4 bin ton seviyelerinde gerçekleştiği görülmektedir.
ÇHC söz konusu ürünlerin ihracatında 2015 yılında yaklaşık %58,1’lik pay
ile dünya sıralamasında ilk sırada yer almaktadır. Bu durum, söz konusu
ürün grubunda küresel ihracatın yarısından fazlasını gerçekleştiren ÇHC’nin hâlihazırda önemli bir ihracat potansiyeli ve
üretim kapasitesi bulunduğunu göstermektedir.
(3) ÇHC’nin parmak
frezelerde gerçekleştirdiği ihracata bakıldığında, söz konusu ihracatın
2012 yılında 4,5 bin ton, 2013 yılında 3,5 bin ton, 2014 yılında ise 3,4
bin ton ve 2015 yılında ise 3,5 bin ton seviyelerinde gerçekleştiği
görülmektedir. ÇHC söz konusu ürünlerin ihracatında 2015 yılında %26,6 pay
ile dünya sıralamasında ilk sırada yer almaktadır. Bu durum, ÇHC’nin hâlihazırda önemli bir ihracat potansiyeline ve
üretim kapasitesine sahip olduğuna işaret etmektedir.
(4) Söz konusu ürünlerde ÇHC’nin
dünya geneline yaptığı ihraç fiyatları diğer ülkelerin ihraç fiyatlarından
oldukça düşük seyretmektedir. ÇHC’nin matkap ucu ihraç birim fiyatları 2012 yılında 10.621 ABD
Doları/Ton, 2013 yılında 10.717 ABD Doları/Ton, 2014 yılında 11.351 ABD
Doları/Ton ve 2015 yılında ise 11.498 ABD Doları/Ton, olarak
gerçekleşmişken dünya geneli ihraç birim fiyatları ise 2012-2015 yılları
itibarıyla sırasıyla 29.205 ABD Doları/Ton, 28.845 ABD Doları/Ton, 29.661
ABD Doları/Ton ve 28.280 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
(5) Parmak frezelerde ÇHC’nin ihraç fiyatları 2012 yılında 29.752 ABD
Doları/Ton, 2013 yılında 36.326 ABD Doları/Ton, 2014 yılında 43.767 ABD
Doları/Ton ve 2015 yılında ise 47.472 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmişken
dünya geneli ihraç birim fiyatları ise 2012-2015 yılları itibarıyla
sırasıyla 136.318 ABD Doları/Ton, 162.730 ABD Doları/Ton, 166.264 ABD
Doları/Ton ve 158.124 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
(6) ÇHC inceleme döneminde soruşturma konusu
ürünlerden matkap uçları ihracatında pazar payını sürekli artırırken,
parmak frezeler ihracatında ise pazar payını korumuştur. Bu durumun yanı
sıra, ÇHC’nin son yıllardaki yeni kapasite yatırımları
ve küresel krizin etkisiyle dünya talebinde yaşanan talep daralması
birlikte değerlendirildiğinde, ÇHC’de yerleşik
ciddi boyutta bir kapasite fazlasının olduğu ve bunun ihracatta kullanılma
olasılığının yüksek olduğu değerlendirilmektedir.
Talebi
etkileyen unsurlar
MADDE 22
– (1) Söz konusu soruşturma
kapsamı matkap uçları ve parmak frezeler için fiyata duyarlı yani talebin
fiyat esnekliğinin yüksek olduğu, söz konusu ürün ithalatının büyük
miktarlarda ve kolaylıkla Türkiye pazarına yönlendirilebileceği mütalaa
edilmektedir.
(2) Bununla birlikte, önleme konu ülkedeki
üretici/ihracatçıların üretimlerinin büyük bölümünü ihracata yönlendirdikleri
bilinmekte olup Türkiye pazarının potansiyelini, dağıtım ve pazarlama
kanallarını iyi bilmeleri nedeniyle pazarın bu üreticiler için cazip
koşullar sunduğu değerlendirildiğinden, yürürlükteki önlemin kalkması
halinde dampingli ithalatın devamı veya tekrarının
muhtemel olduğu düşünülmektedir.
(3) Öte yandan mevcut duruma etki edebilecek “diğer
etkenler” incelendiğinde, benzer ürün piyasasında, söz konusu ekonomik
göstergelerdeki bozulmanın kaynağı olabilecek şekilde yurt içinde diğer
üreticilerle yoğun rekabet şartlarının bulunmadığı; benzer ürünün imalat
ve/veya tüketim biçiminde farklılığın yaşanmadığı ve diğer tüm etkenler
dikkate alındığında YÜD’ün içinde bulunduğu durum
ile dampinge konu ithalat arasındaki nedensellik
bağını bütünüyle ortadan kaldıracak veya önemsiz hale getirecek bir unsurun
mevcut olmadığı değerlendirilmiştir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Değerlendirme
MADDE 23
– (1) Esas soruşturma esnasında
tespit edilen damping marjı, önlem konusu ülkede
yerleşik üretici-ihracatçı firmaların önlemin yürürlükten kalkması
halindeki muhtemel davranışlarını yansıtacak önemli bir gösterge olduğundan,
dikkate alınmıştır. Buna göre, esas soruşturma sırasında ÇHC’de yerleşik üretici-ihracatçı firmalar için matkap
uçlarında CIF ihraç fiyatının %306’sı oranında, parmak frezelerde ise ihraç
fiyatının %120’si oranında damping marjı tespit
edilmiştir.
(2) Yürürlükte bir dampinge
karşı önlem bulunmasına rağmen, soruşturma döneminde YÜD’ün
önlem konusu ürünlerdeki karlılığı gerilemiş, stoklar ve ticari
maliyetlerde artış yaşanmıştır. Yine aynı dönemde, YÜD’ün
matkap uçlarında inceleme döneminin tamamında, parmak frezelerde ise 2015
yılı hariç diğer yıllarda pazar payı azalmış ve ÇHC menşeli ithalat YÜD’ün matkap uçları ve parmak frezeler için
fiyatlarını yüksek seviyelerde kırmış (matkap uçları için 2015 yılı hariç)
ve baskı altında tutmuştur.
(3) İlaveten, önlem konusu ürünlerde dünya
ihracatında ilk sırada yer alan ÇHC’nin üretim ve
ihracat kabiliyeti gözden geçirme döneminde bilhassa matkap uçlarında
önemli ölçüde artış göstermiştir. ÇHC’nin önlem
konusu ürünlerdeki üretim ve ihracat kapasitesi ile dünya matkap uçları
pazarında yakaladığı artış trendini koruyarak
alacağı payın daha da artacağı, parmak frezelerde ise lider konumunu devam
ettireceği değerlendirilmektedir.
(4) Bu minvalde, yürürlükteki önlemin kalkması
halinde dampingli ithalatın ve YÜD’de
görülen zararın devamı veya tekrarının muhtemel olduğu
değerlendirilmektedir.
Karar
MADDE 24 – (1) Soruşturma sonucunda, elde edilen bilgi ve
bulgular çerçevesinde, yürürlükteki önlemin ortadan kaldırılması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmiştir.
(2) Bu çerçevede, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile 31/12/2010 tarihli ve 27802 5 inci mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2011/2) çerçevesinde uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin
aşağıdaki tabloda yer alan şekilde değiştirilmeden uygulanmaya devam
etmesine karar verilmiştir.

Uygulama
MADDE 25
– (1) Gümrük idareleri, 24 üncü
maddede gümrük tarife istatistik pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi
belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest
dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında, karşılarında gösterilen
oranda dampinge karşı kesin önlemi tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE 26 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 27
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
|