Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2016/50)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Ela Kimyevi Maddeler Sanayi
ve Ticaret A.Ş. (Ela Kimyevi Maddeler), Meltem Kimya ve Tekstil Sanayi
İthalat İhracat ve Ticaret A.Ş. (Meltem Kimya) ve Plastay Kimya San. ve
Tic. A.Ş. (Plastay) tarafından yapılan başvuruya istinaden Kore Cumhuriyeti
menşeli “dioktil tereftalat (DOTP)” ürününün ithalatına ilişkin olarak
damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
c) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
ç) Kanun: 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu,
d) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kararı,
e) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
f) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği,
g) YÜD: Yerli üretim dalını,
ifade eder.
Başvuru
konusu ürün
MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürün 2917.39.95.90.12 GTİP
altında kayıtlı “tereftalik asitin diğer esterleri”dir.
(2) Bahse konu GTİP, bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Başvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife
Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin
20 nci maddesi çerçevesinde başvuru yeterliliğine sahip olan yerli
üreticilerin Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını
temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Bu kapsamda, Ela Kimyevi
Maddeler, Meltem Kimya ve Plastay bu Tebliğin ilgili bölümlerinde YÜD
olarak anılacaktır.
Damping
iddiası
MADDE 6 – (1) Şikâyete konu ülke olan Kore Cumhuriyeti’nin
iç piyasa satışlarına ilişkin veri bulunamadığından YÜD tarafından 2016
yılının ilk altı ayı için şikâyete konu ürünün üretiminde kullanılan
hammaddelerin birim maliyetlerine, direkt işçilik, yardımcı madde, dolaylı
işçilik, enerji, paketleme, amortisman gibi genel üretim giderleri ve satış
ve genel idari giderler ile finansman giderleri eklenmiş ve elde edilen bu
rakama makul bir kâr oranı ilave edilerek oluşturulmuş normal değer
hesaplanmıştır. Söz konusu değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul
edilmiştir.
(2) İhraç değerinin tespitinde, TÜİK’in 2016
yılının ilk altı ayına ait şikâyet konusu ürünün şikâyet konusu ülkeden
gerçekleşen ithalatında oluşan ağırlıklı ortalama ihraç fiyatı dikkate
alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatından harici navlun, sigorta ve dâhili
navlun bedelleri düşürülerek fiyat fabrika çıkış aşamasına getirilmiştir.
(3) Bu maddede açıklandığı şekilde tespit edilen
normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari
aşamada yani fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılmış olup şikâyete konu
ülke menşeli ürün için hesaplanan damping marjının Yönetmeliğin 28 inci
maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu görülmüştür.
Zarar ve
nedensellik iddiası
MADDE 7 – (1)
Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde zarar iddiasının incelenmesi
amacıyla şikâyet konusu ülkeden gerçekleşen ithalatın miktar temelindeki
seyri, Kore Cumhuriyeti menşeli ithalatın pazar payının gelişimi ve YÜD’ün
iç satış fiyatlarını nasıl etkilediği ve YÜD’ün ekonomik göstergelerinin
durumu değerlendirilmiştir.
(2) Kore Cumhuriyeti menşeli şikâyet konusu ürünün
ithalatının hem mutlak olarak hem de toplam ithalat içerisindeki payının
2013-2016 dönemi arasında yükseldiği; aynı zamanda Kore Cumhuriyeti menşeli
ithalatın anılan dönem itibarıyla pazar payının da arttığı tespit
edilmiştir.
(3) Kore Cumhuriyeti menşeli ithalatın YÜD’ün
fiyatlarını 2016 yılının ilk altı ayında kırdığı ve belli bir seviyede
baskı altında tuttuğu tespit edilmiştir.
(4) YÜD’ün şikâyet konusu ürüne ilişkin kârlılık,
stoklar, kapasite kullanım oranı, pazar payı ve ürün nakit akışı gibi temel
ekonomik göstergelerinde olumsuzluklar tespit edilmiştir.
(5) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata
ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında,
dampingli olduğu iddia edilen ithalatın YÜD’de zarara yol açtığı
değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde bir
damping soruşturmasının açılabilmesi için başvuruda yeterli bilgi, belge ve
delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulu tarafından Kore Cumhuriyeti menşeli 2917.39.95.90.12 GTİP’i
altında kayıtlı “tereftalik asitin diğer esterleri” ürününe yönelik olarak
bir damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
(2) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından
yürütülür.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 9 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üreticilerine/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki
Büyükelçiliğine bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine,
başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği
hususunda bilgi verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Bakanlığa ait internet sayfasındaki ilgili bölümden
erişmeleri mümkün bulunmaktadır.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak
Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi,
belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi,
belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe 10
uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkra kapsamına girmeyen, ürünü girdi
olarak kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici
dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi diğer
ilgili taraflar görüşlerini 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
süre içerisinde Genel Müdürlüğe sunabilir.
(7) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir.
(8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla
verilen her tür bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur.
Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda,
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi
gerekir.
Süreler
MADDE 10
– (1) 9 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 9 uncu maddenin üçüncü ve beşinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderilemediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile
ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 9 uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 11
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre
yapılabilir.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde, bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması
MADDE 12
– (1) Kanun ve Kararın ilgili
hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması
kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.
(2) Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem
kavramı ve istisnası bulunmamaktadır.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 13
– (1) Soruşturmayla ilgili bilgi,
belge ve görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak
iletilmesi gerekir:
T.C. Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
2180. Cadde No:63 06520 Söğütözü/ANKARA
Faks:+90-312-204 86 33
E-posta: dms262@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 14
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
|