Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2016/52)
Başvuru
ve mevcut durum
MADDE 1 –
(1) 7/2/2004 tarihli ve 25366
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2004/3) ile Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli
8302.10.90.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda tanımlı “Diğer
Menteşeler”, 8302.42.90.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda tanımlı
“Diğer mobilyalar için diğer adi metallerden donanım, tertibat ve benzeri
eşya” ve 8302.50.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda tanımlı
“Sabit askılıklar, şapka askıları, dirsekler, benzeri eşya”nın ithalatında
dampinge karşı 0,508 ila 1,39 ABD Doları/Kg arasında değişen seviyelerde
kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. 20/7/2010 tarihli ve 27647 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2010/18) ile tamamlanan nihai gözden geçirme soruşturması
kapsamında anılan önlemlerin 8302.10.00.00.00 gümrük tarife istatistik
pozisyonunda tanımlı “Menteşeler (Sivil Hava Taşıtlarında Kullanılanlar
Hariç)”, 8302.42.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda tanımlı
“Diğerleri, mobilyalar için olanlar (Sivil hava taşıtlarında kullanılanlar
ve koltuk amortisörleri hariç)” ve 8302.50.00.00.00 gümrük tarife
istatistik pozisyonunda tanımlı “Sabit askılıklar, şapka askıları,
dirsekler, benzeri eşya” ithalatında 0,75 ila 1,64 ABD Doları/Kg arasında
değişen seviyelerde uygulanmasına karar verilmiştir. Öte yandan, 27/8/2008
tarihli ve 26980 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2008/29) ile de; Malezya,
Endonezya ve Çin Tayvanı menşeli mezkur ürünlerde 0,508 ila 1,39 ABD
Doları/Kg arasında değişen seviyelerde kesin önlem yürürlüğe konulmuştur.
(2) Samet Kalıp ve Madeni Eşya San.ve Tic. A.Ş. ile
söz konusu firma ve Mobilya Aksesuar Sanayicileri Derneği (MAKSDER) adına
kurumsal danışmanları sıfatıyla NBA Danışmanlık firması ÇHC, Endonezya,
Malezya ve Çin Tayvanı menşeli anılan ürünler ithalatında uygulanmakta olan
dampinge karşı önlemin İspanya, İtalya, Yunanistan ve Tayland üzerinden
menşe saptırması yapılarak etkisiz kılındığı iddiasıyla Bakanlığımıza
başvuruda bulunmuştur.
(3) Mezkur önlemlerin etkisiz kılındığına ilişkin
iddia ve bulgular 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde değerlendirilmiştir.
Soruşturma
konusu eşya
MADDE 2 –
(1) Soruşturma konusu eşya,
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2010/18 ve 2008/29 sayılı
Tebliğler ile halihazırda ithalatında dampinge karşı önlem uygulanan
8302.10 gümrük tarife pozisyonunda tanımlı “Menteşeler”, 8302.42.00.00.00
gümrük tarife istatistik pozisyonunda tanımlı “Diğerleri, mobilyalar için
olanlar” ve 8302.50.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda tanımlı
“Sabit askılıklar, şapka askıları, dirsekler, benzeri eşya”dır.
(2) Bu aşamada belirtilen gümrük tarife
pozisyonları bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı nitelikte değildir.
Önlemlerin
etkisiz kılınmasına ilişkin bulgular
MADDE 3 – (1) Soruşturma konusu eşyanın ÇHC menşeli
olanlarının ithalatında anti-damping önlemi 2004 yılında uygulanmaya başlanmış
olup, 2010 yılında söz konusu önlemin farklı oranlarda devamına karar
verilmiştir. Öte yandan, 2004 yılında ÇHC menşeli söz konusu eşyanın
ithalatına yönelik uygulamaya konulan önlem, 2008 yılında bahis konusu
eşyadan Endonezya, Malezya ve Çin Tayvanı menşeli olanlarının ithalatına
teşmil edilmiştir. 2010 yılından itibaren İspanya, Tayland ve bir bölümü
Yunanistan çıkışlı olmak üzere İtalya menşeli bahse konu eşya ithalatının
ise yıllar itibariyle belirgin bir biçimde artış gösterdiği tespit edilmiştir.
2007 ile 2014 yılları arasında anılan ürünlerde İspanya menşeli ithalat
miktar bazında %3.209 oranında artmış, 2015 yılında ise bir önceki yıla
oranla %28 oranında azalmıştır. Bunun yanında, bir bölümü Yunanistan
çıkışlı olmak üzere İtalya menşeli mezkur eşya ithalatı 2007 ile 2014
yılları arasında miktar bazında %34 oranında artış göstermiş olup, 2015
yılında bir önceki yıla göre %23 oranında azalmıştır. Diğer taraftan, 2007
ile 2014 yılları arasında bahse konu ürünlerde Tayland menşeli ithalat miktar
bazında %2.338 oranında artmış, 2015 yılında ise bir önceki yıla oranla %15
oranında azalmıştır.
(2) 2007 yılında İspanya menşeli ithalatın toplam
ithalatımız içindeki payı miktar bazında %0,7 iken 2015 yılı için söz
konusu pay %13,1’e yükselmiştir. Öte yandan, 2007 ile 2015 yılları arasında
Tayland menşeli ithalatın toplam ithalat içerisindeki payının miktar
bazında %0,16’dan %2,65’e yükseldiği tespit edilmiştir. Bunun yanında,
2007-2015 yılları arasında İtalya menşeli önlem konusu eşya ithalatının
toplam ithalat içerisindeki payı miktar bazında %11,3 ila %14,4 arasında
değişkenlik göstermiştir.
(3) Ayrıca, Eurostat veri sisteminden elde edilen
istatistikler incelendiğinde, İspanya’nın ÇHC’den önlem konusu eşya
ithalatının 2009 ile 2015 yılları arasında 50,4 milyon Avro tutarından,
108,7 milyon Avro tutarına yükseldiği görülmektedir. Bunun yanında, bahis
konusu istatistikler çerçevesinde, İtalya’nın ÇHC’den mezkur eşya
ithalatının 2009 ile 2015 yılları arasında 54,6 milyon Avro tutarından 74,6
milyon Avro tutarına yükseldiği tespit edilmiştir.
(4) Diğer taraftan, söz konusu ülkelerden yapılan
önlem konusu eşya ithalatına yönelik olarak ülkemize ihracat yapan firmalar
tespit edilmiş olup, inceleme konusu ülkelerde mukim Ticaret
Müşavirlikleri/Ataşeliklerine ihracatçı firmaların listesi iletilerek
anılan firmaların ticari faaliyetlerine ve üretici olup olmadıklarına
ilişkin bilgi talep edilmiştir. Bunun yanında, belirli örneklerde, bahse
konu firmalara ilişkin ilgili ülkedeki ticaret sicil kayıtlarına ulaşılarak,
ilgili firmaların iştigal sahalarına ilişkin bilgi edinilmiştir. Bu
kapsamda, önlem konusu eşyayı üretmeyip, söz konusu eşyanın yalnızca
ticareti ile iştigal eden firmalar aracılığıyla, söz konusu önlemin bahis
konusu ülkeler üzerinden etkisiz kılındığına ilişkin şüphe hasıl olmuştur.
Karar ve
işlemler
MADDE 4 – (1) Anılan başvuru sonrası yapılan incelemeler
sonucunda İspanya, İtalya, Yunanistan ve Tayland menşeli/çıkışlı söz konusu
eşya için İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunca, Yönetmeliğin
38 inci maddesi çerçevesinde önlemlerin etkisiz kılınmasına karşı
soruşturma açılmasına karar verilmiştir.
(2) Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülecektir.
Soruşturma
Dönemi
MADDE 5 –
(1) Soruşturma dönemi, 1/1/2011
ile soruşturmaya ilişkin kapanış tebliğinin yayımı tarihleri arasındadır.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 6 – (1) Soruşturma için gerekli bilgilerin temini
amacıyla, söz konusu eşyanın bilinen ithalatçılarına ve soruşturma kapsamına
giren bilinen yabancı üretici/ihracatçılarına soruşturmanın açılışına
ilişkin bildirim ve anılan bildirim ekinde yer alan soru formu
gönderilecektir. Bildirimi almayan tarafların soru formunu Ekonomi
Bakanlığı internet sayfasındaki ilgili bölümden indirmeleri mümkün
bulunmaktadır.
(2) Öte yandan, ilgili üretici ve ihracatçılara
iletilmesini kolaylaştırmak ve çabuklaştırmak amacıyla, soruşturmaya konu
ülkelerin Türkiye’deki temsilciliklerine de soru formu gönderilecektir.
(3) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılacaktır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve
bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı
olarak Türkçe sunmaları gerekmektedir.
Süreler
MADDE 7 – (1) Soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturma
açılmasına dair bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi
dahil 37 gündür. Tebliğin 6 ncı maddesinde belirtilen, bildirimin ve soru
formlarının gönderilmediği ilgili taraflar ise, bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren işleyecek 37 günlük süre ile bağlıdırlar.
(2) Soru formunda istenilen bilgilerin haricinde,
soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerin
dikkate alınabilmesi için, söz konusu bilgi, belge ve görüşlerin, bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren en geç 37 gün içinde Genel Müdürlüğe
yazılı olarak ulaştırılması gerekmektedir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden diğer ilgili tarafların da (yerli üreticiler, ithalatçılar,
ilgili meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya
işveren sendikaları ve benzeri) görüşleri ile konuya ilişkin her türlü
bilgi ve belgeyi bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren 37 gün içinde
yazılı olarak Genel Müdürlüğe bildirmeleri gerekmektedir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesinde belirtildiği
üzere, taraflardan birinin belirtilen süreler içinde gerekli bilgiyi
sağlayamaması veya yanlış bilgi vermesi ya da bilgi vermeyi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması halinde soruşturmaya ilişkin karar,
olumlu veya olumsuz, mevcut verilere göre alınacaktır.
Geçici
önlem alınması, vergilerin geriye dönük uygulanması
MADDE 9 –
(1) Karar’ın ilgili maddeleri
uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir
ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.
(2) Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem
kavramı ve istisnası bulunmamaktadır.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 10 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili merciye iletilmesi gerekmektedir:
Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
İthalat Politikalarını İzleme ve Değerlendirme
Dairesi
Söğütözü Mah. 2176. Sk. No:63 06530 Çankaya/ANKARA
Tel: +90 (312) 204 99 53
Faks: +90 (312) 204 86 33
e-posta: oek792@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 11 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 12
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
|