Türkiye Vagon Sanayii A.Ş. (TÜVASAŞ) Genel Müdürlüğünden:
TÜRKİYE VAGON SANAYİİ A.Ş. (TÜVASAŞ)
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
MAL VE HİZMET SATIŞ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye Vagon Sanayii
Anonim Şirketinin işlerinin karlılık ve verimlilik ilkeleri doğrultusunda
serbest rekabet ortamı göz önüne alınarak, en iyi şekilde ve uygun
şartlarla ekonomik gereklere uygun yapılmasını sağlayacak esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Türkiye Vagon Sanayii Anonim Şirketinin mal ve hizmet satış ile kiraya verme işlerini kapsar.
(2) Aşağıda belirtilen hususlar bu Yönetmelik
kapsamı dışındadır:
a) Türkiye Vagon Sanayii
A.Ş., TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü ve bağlı
ortaklarının birbirlerinden temin edecekleri her çeşit mal ve hizmet
ile bu teşekküllerin vasıtaları ile yapılan taşımaları.
b) Devlet daireleri, İktisadi Devlet
Teşekkülleri, Kamu İktisadi
Teşebbüsleri ile benzeri diğer kuruluşlar, üniversiteler, kamu bilimsel
araştırma kurumları, hayır kurumları, kamu yararına çalışan dernek ve kuruluşlara
yapılan mal ve hizmet satışları ile kiraya verme işleri.
c) Her türlü su, oksijen, elektrik ve ısı verilmesi
işleri.
ç) Tabii afet, kaza ve benzeri haller ile
mevzuattan kaynaklanan zorunlu hallerde İdarenin yapacağı işler.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi
Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Türkiye Vagon Sanayii Anonim Şirketinin Ana Sözleşmesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Firma: İdare ihalelerine katılan istekli,
iştirakçi veya teklif sahiplerini,
b) Genel Müdür: Türkiye Vagon Sanayii
Anonim Şirketi Genel Müdürünü,
c) Hizmet: Bakım, onarım, revizyon
ve modernizasyon, mühendislik ve danışmanlık niteliğindeki işleri,
ç) İdare: Türkiye Vagon Sanayii
Anonim Şirketini,
d) İhale: Bu Yönetmelikte belirtilen usul ve
şartlarla işin istekliler arasından seçilecek biri üzerinde bırakıldığını
gösteren ve yetkili mercilerin onayı ile tamamlanan sözleşmeden önceki
işlemleri,
e) Komisyon: 6 ve 7 nci
maddelerde belirtilen komisyonları,
f) Mal: Her türlü ürün, emtia, taşınmaz ve taşınır
malları,
g) Müşteri: İdareden mal ve hizmet alımında bulunan
gerçek veya tüzel kişiyi,
ğ) Şartname: Yapılan işlerin genel, özel, teknik ve
idari esas ve usullerini gösteren belgeyi,
h) Satım ünitesi: Pazarlama Dairesi Başkanlığını,
ı) Sözleşme: İdare ile yüklenici arasında yapılan
yazılı anlaşmayı,
i) Ünite: Daire başkanlıklarını, fabrika
müdürlüklerini ve diğer birimleri,
j) Yönetim Kurulu: İdarenin en yüksek karar
organını,
k) Yüklenici: Üzerine ihale yapılan firma veya
kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
İlkeler
MADDE 5 –
(1) İdarenin ilgili birimleri,
yapılan satışlarda saydamlığı, eşit muameleyi, güvenilirliği, gerektiğinde
gizliliği, satışların uygun koşullarda ve zamanında yapılmasını ve
kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.
(2) İdare 8/9/1983 tarihli
ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa tabi olmadığından, ihaleyi yapıp
yapmamakta, kısmen veya dilediğini yapmakta veya ihale usulünü
değiştirmekte serbesttir.
(3) Satım ünitesi satacağı malzemenin, ihale
edeceği işin piyasadaki fiyat hareketlerini takip etmekle ve sağlıklı
araştırmalar yapmakla yükümlüdür.
(4) Satım ünitesi rekabetin sağlanması için mümkün
olduğunca çok sayıda teklif temin etmeye yönelik duyuruda bulunmakla
yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Komisyonların Teşkili ve Görevleri
Satış ve
ihale komisyonları
MADDE 6 – (1) Satış ve ihale komisyonlarına iştirak
edecekler aşağıda belirtilmiştir;
a) Başkan olarak Pazarlama
Dairesi Başkanı, satışa konu iş ile ilgili ünitenin başkanı ya da müdürü,
Pazarlama Dairesi Başkanlığının konu ile ilgili şube müdürü, satışa
konu iş ile ilgili ünitenin başkanı ya da müdürünün görevlendirdiği bir
personel, Mali İşler Dairesi Başkanlığının görevlendireceği şube müdürü,
olmak üzere en az beş asil üyeden oluşur.
b) Asil üyelerin yokluğunda, her ihale dosyasına
münhasır olarak yedek başkan ve yedek üyeler yukarıda belirtilen üniteler
dikkate alınarak Pazarlama Dairesi Başkanının önerisi ve ihale yetkilisinin
onayı ile belirlenir.
c) Satış ve ihale konusu ile ilgili olarak
Pazarlama Dairesi Başkanlığınca bir raportör
görevlendirilir.
ç) Pazarlama Dairesi Başkanı gerekli gördüğünde
ihale ile ilgili ihale komisyonunda yer almayan bir başka daire başkanını
veya yokluğunda şube müdürünü, ihale yetkilisinin onayını almak suretiyle
ihale komisyonuna üye olarak dâhil edebilir.
(2) Satış ve ihale komisyonları eksiksiz toplanır.
Komisyonlara asil üyelerin katılması esastır. Ancak, başkan ve üyelerin
izinli, raporlu ve geçici görevli bulunmaları halinde yerine yedek üyeler
katılır.
Özel
komisyonlar ve teknik inceleme alt komisyonları
MADDE 7 – (1) Özellik gösteren ihalelerin yapılabilmesi
için, gerektiğinde Genel Müdür onayıyla geçici olarak özel bir komisyon
kurulabilir.
(2) Tekliflerin değerlendirilmesinde ihale
komisyonu başkanınca gerek duyulursa, ihale komisyonu başkanının önerisi ve
ihale yetkilisinin onayı ile teknik inceleme alt komisyonları kurulabilir.
(3) Teknik inceleme alt komisyonları aşağıdaki
esaslara göre çalışır:
a) Teknik inceleme alt komisyonu biri başkan olmak
üzere en az 3 uzman personelin katılımıyla oluşturulur.
b) Teknik inceleme alt komisyonunca tamamlayıcı
belge veya bilgiye ihtiyaç duyulması durumunda, bu husus bir ara rapor ile
ihale komisyonuna intikal ettirilir. İhale komisyonunun bu doğrultuda
vereceği ara karar dikkate alınarak satım ünitesince ihaleye iştirak eden
teklif sahibinden 3 iş gününden az olmamak üzere makul bir süre içinde
tamamlaması istenir.
c) Tamamlayıcı belge ve bilgiden anlaşılması
gereken, var olan belge ya da bilgi konusunda oluşan tereddüdün
giderilmesine yönelik açıklayıcı belge veya bilgi istenilmesidir.
ç) Teknik inceleme alt komisyonunca hazırlanan
teknik rapor, teknik inceleme alt komisyonunun üyelerinin her birinin adı,
soyadı ve unvanları yazılarak imzalanır. Üyeler çekimser oy kullanamazlar.
Rapora muhalif olan üye gerekçesini yazılı ve imzalı olarak, raporun
tamamlanıp imzalandığından en geç 1 iş günü içinde ihale komisyonuna
intikal ettirir.
İhale
komisyonlarının toplanması ve kararların alınması
MADDE 8 –
(1) İhale komisyonu, satım
ünitesince hazırlanan gündemle toplantıya çağrılır. Gündemde toplantının
yapılacağı yer, gün ve saat ile görüşülecek konular belirtilir. Gündemler
tarih ve sıra numarası ile bir dosyada saklanır. Gerekli incelemeyi yapabilmeleri
için, ihale işlem dosyasının bir örneği, ilanı izleyen üç gün
içinde ihale komisyonu üyelerine verilir.
(2) İhale komisyonu üye tam sayısı ile toplanır.
(3) İhale komisyon kararları çoğunlukla alınır.
Üyeler çekimser oy kullanamaz. Karara muhalif olan komisyon üyeleri,
gerekçelerini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır.
(4) İhale komisyonunca alınan kararlar ve
düzenlenen tutanaklar, komisyon başkanı ve üyelerin adı, soyadı ve
görevleri de belirtilip imzalanır.
Kararların
onayı
MADDE 9 –
(1) İhale komisyonu gerekçeli
kararını onaya sunar. Onaya sunulan komisyon kararları ekine, ihale dosyası
ve konuyla ilgili bütün belge ve yazışmalar konulur.
(2) Kararda, isteklilerin adları veya ticaret
unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine
yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.
(3) Onay yetkilisi, ihale kararını onaylar veya
gerekçelerini açıkça belirtip iptal eder. İhale, onaylanması halinde
geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır.
(4) İhale dosyasının ihale yetkilisi, yetki
limitlerine göre satım ünitesinin bağlı bulunduğu Genel Müdür yardımcısı
veya Genel Müdür veya Yönetim Kuruludur. Buna göre;
a) İhalenin parasal tutarı satım ünitesinin bağlı
bulunduğu Genel Müdür yardımcısının parasal yetki tutarının içindeyse,
ihale komisyon kararı ihale yetkilisi sıfatıyla ilgili Genel Müdür
yardımcısınca onaylanır.
b) İhalenin parasal tutarı Genel Müdürün parasal
yetki tutarının içindeyse, ihale komisyon kararı satım ünitesinin bağlı bulunduğu
Genel Müdür yardımcısının uygun görüşü alınıp ihale yetkilisi sıfatıyla
Genel Müdür tarafından onaylanır.
c) İhalenin parasal tutarı Yönetim Kurulunun
parasal yetki tutarının içindeyse, ihale komisyon kararı satım ünitesinin
bağlı bulunduğu Genel Müdür yardımcısı ve Genel Müdürün uygun görüşü alınıp
ihale yetkilisi sıfatıyla Yönetim Kurulu tarafından onaylanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İhale Usulleri, İhale Sonuçlarının
Değerlendirilmesi,
Şartnameler ve Sözleşmeler, İlanlar
ve Teminatlar
İhale
usulleri
MADDE 10
– (1) 2 nci
maddede belirtilen işlerin ihaleleri satım ünitesinin önerisi ve
ihale yetkilisinin onayı ile aşağıdaki usullere göre yapılır:
a) Açık ihale usulü,
b) Açık artırma usulü,
c) Sınırlı teklif alma ihale usulü,
ç) Pazarlık usulü.
(2) Bir ihalede bu usullerden biri veya birkaçı
birden uygulanabilir.
Açık
ihale usulü
MADDE 11
– (1) Açık ihale usulü, bütün
isteklilerin teklif verebildiği usuldür. Açık ihale usulünde ihale duyurusu
ilân yoluyla yapılır.
(2) Açık ihale usulünde teklif mektupları yazılı ve
imzalı olarak sunulur. Teklif mektubu ve geçici teminat da dâhil olmak
üzere ihaleye katılma şartı olarak istenen bütün belgeler bir zarfa
konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı,
tebligata açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan
idarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından
kaşelenir ve imzalanır. Teklif mektubunda, şartname ve eklerinin tamamen
okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen fiyatın rakam ve yazı
ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti ve
düzeltme bulunmaması ve teklif sahibinin adı, soyadı veya ticaret unvanı
yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur.
(3) Teklif zarfları ihale ilânında belirtilen ihale
gün ve saatine kadar, sıra numaralı alındılar karşılığında İdarenin evrak
kayıt şefliğine verilir. Evrak kayıt şefliğince zarfların üzerine kayıt
numarası yazılıp teklifin alındığı saat yazılır. İhale saatinden sonra
verilen teklifler kabul edilmez ve açılmaksızın teklif sahibine iade
edilir. Teklifler iadeli taahhütlü olarak posta ile de
gönderilebilir. Posta ile gönderilecek tekliflerin ihale saatine kadar
İdarenin evrak kayıt şefliğine ulaşması şarttır. Postadaki gecikme
nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla
tespit edilir.
(4) Teklif zarflarının alınmasından sonra ihale
komisyonunca teklif zarfını açma ve değerlendirme tutanağı düzenlenir.
Tutanakta aşağıdaki hususlar bulunur:
a) İhalenin tarihi,
b) İhalenin konusu,
c) Teklifte bulunanların isim veya unvanları,
ç) Teklife ilişkin İdarece verilen kayıt tarihi ve
numaraları,
d) Verilen teminatların cins ve tutarları,
e) Üzerinde silinti, kazıntı ve düzeltme bulunan
tekliflerin hangi isteklilere ait olduğu,
f) Değerlendirmeye alınmayacak tekliflerin hangi
isteklilere ait olduğu ve reddedilme sebebi,
g) Komisyon üyelerinin adı, soyadı, unvanı ve
imzaları.
(5) İhale komisyonunca, ihale ilânında belirtilen
saatte kaç teklif mektubu verilmiş olduğu teklif zarfını açma ve
değerlendirme tutanağı ile tespit edilerek hazır bulunanlara duyurulur ve
hemen ihaleye başlanır. Zarflar, hazır bulunan istekliler önünde alınış
sırasına göre açılır.
(6) İhale komisyonu teklif zarflarını alınış
sırasına göre inceler. İkinci fıkrada belirtilen kriterlere
uygun olmayan zarflar teklif zarfını açma ve değerlendirme tutanağı ile
belirlenir ve değerlendirmeye alınmaz.
(7) İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı
ve teklif mektubu ile geçici teminatların usulüne uygun olup olmadığı
kontrol edilir. Şartnamede belirtilen belgeleri eksik veya teklif mektubu
ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler teklif zarfını açma ve
değerlendirme tutanağı ile tespit edilir. Zarfları açılan istekliler ile
teklif fiyatları açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan teklif zarfını
açma ve değerlendirme tutanağı ihale komisyonunca imzalanır. Teklifler
ihale komisyonunca nihai olarak değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.
(8) İhale şartnamesinde başvuru veya teklif zarfı
içinde sunulması istenilen belgeler ve bu belgelere ilgili mevzuat
gereğince eklenmesi zorunlu eklerinden herhangi birinin isteklilerce
sunulmaması halinde eksik belgeler ve ekleri tamamlatılamaz. Ancak;
a) Geçici teminat ve teklif mektuplarının kanunen
taşıması zorunlu hususlar hariç olmak üzere, sunulan belgelerde ihale
sonucu açısından teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla
tereddüt oluşturacak kısımların açıklanmasına yönelik bilgi veya belgeler,
b) İsteklilerce sunulan ve başka kurum, kuruluş ve
kişilerce düzenlenen belgelerde, belgelerin taşıması zorunlu asli unsurlar
dışında belgenin içeriğine ilişkin tereddüt yaratacak nitelikte olan ve
belgeyi düzenleyen kurum, kuruluş veya kişilerden kaynaklanan bilgi
eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgeler,
ihale Komisyonunca tamamlattırılabilir.
c) Bu çerçevede tamamlatılması istenen bilgi
eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgelerin niteliği dikkate alınarak
isteklilere yazılı olarak üç iş gününden
aşağı olmamak üzere makul bir tamamlama süresi verilir. Bilgi eksikliklerinin
tamamlatılmasına ilişkin verilen süre içinde isteklilerce sunulan
belgelerin ihale tarihinden sonraki bir tarihte düzenlenmesi halinde bu
belgeler, isteklinin ihale tarihi itibariyle ihaleye katılım şartlarını
sağladığını tevsik etmesi halinde kabul edilir.
ç) Belirlenen sürede eksik belge veya bilgileri
tamamlamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır.
(9) İhale komisyonu bütün teklifleri reddederek
ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bütün
isteklilere hemen yazılı olarak bildirilir. İdare bütün tekliflerin
reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.
Açık
artırma usulü
MADDE 12 – (1)
Açık artırma usulü, isteklilerin ihale komisyonu önünde teklif ettikleri
fiyatları duyarak o fiyata karşı daha yüksek teklifte bulunmaları yoluyla
yapılan ihale usulüdür. Açık artırma usulünde ihale duyurusu ilan yoluyla
yapılır.
(2) Aşağıda belirtilen işler açık artırma usulü ile
ihale edilebilir:
a) İhale yetkilisi tarafından uygun görülen
işler,
b) Diğer ihale usulleri ile yapılan ihalelerde,
tekliflerin kabul edilemeyecek düzeyde olan veya herhangi bir nedenle
ihalesi sonuçlandırılamayan işler.
(3) İsteklilerce geçici teminat da dahil olmak üzere ihaleye katılma şartı olarak istenen
bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı
veya ticaret unvanı, tebligata açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu
ve ihaleyi yapan İdarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri
istekli tarafından kaşelenir ve imzalanır.
(4) Zarflar ihale ilânında belirtilen ihale gün ve
saatine kadar, sıra numaralı alındılar karşılığında İdarenin evrak kayıt
şefliğine verilir. Evrak kayıt şefliğince zarfların üzerine kayıt numarası
yazılıp zarfın alındığı saat yazılır. İhale saatinden sonra verilen zarflar
kabul edilmez ve açılmaksızın teklif sahibine iade edilir. Zarflar
iadeli taahhütlü olarak posta ile de gönderilebilir. Posta ile gönderilecek
zarfların ihale saatine kadar İdarenin evrak kayıt şefliğine ulaşması
şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin
alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir.
(5) Zarfların alınmasından sonra ihale komisyonunca
zarf açma ve belge değerlendirme tutanağı düzenlenir. Tutanakta aşağıdaki
hususlar bulunur:
a) İhalenin tarihi,
b) İhalenin konusu,
c) İhaleye iştirak edenlerin isim veya unvanları,
ç) Zarfa ilişkin İdarece verilen kayıt tarihi ve
numaraları,
d) Verilen teminatların cins ve tutarları,
e) Değerlendirmeye alınmayacak tekliflerin hangi
isteklilere ait olduğu ve reddedilme sebebi,
f) Komisyon üyelerinin adı, soyadı, unvanı ve
imzaları.
(6) İhale komisyonu zarfları alınış sırasına göre
inceler. Üçüncü fıkrada belirtilen kriterlere
uygun olmayan zarflar, zarf açma ve belge değerlendirme tutanağı ile
belirlenir ve değerlendirmeye alınmaz.
(7) İhale komisyonu isteklilerin ihale ile ilgili
belgelerini ve geçici teminatlarını inceleyerek kimlerin ihaleye
katılabileceğine karar verir. Bu işlemler zarf açma ve belge değerlendirme
tutanağı ile tespit edilir. Mektupla yapılmış teklifler varsa bunlar
okunarak fiyat tespit tutanağına yazılır. Mektupla teklifte bulunan
isteklinin ihale komisyonu huzurunda hazır bulunmaması halinde, mektup ile
gönderilen teklifi son ve kesin pey olarak kabul edilir. Geçici teminatın
ve istenilen diğer belgelerin teklif mektubu ile birlikte gönderilmiş
olması gerekir. Açık artırmaya katılacak olanlar önce şartnameyi aynen
okuyup kabul ettiklerini belirterek şartnameyi
imzalar.
(8) Şartnamede belirtilen
muhammen bedelden ve varsa mektupla verilmiş en
yüksek tekliften başlamak üzere ve sıra ile pey sürmeye davet edilir.
Sürülen ilk peyler fiyat tespit tutanağına yazılır ve teklif sahipleri
tarafından imzalanır. Bundan sonra istekliler ihale komisyonu önünde sıra
ile ve sözlü olarak pey sürmeye devam ederler. Pey sürmekten çekilen
isteklilerin bu durumu fiyat tespit tutanağına yazılır ve kendilerine imza
ettirilir. İlgilinin imzadan kaçması halinde fiyat tespit tutanağına açıklama
yapılır. İhaleye katılanlar muhammen bedelden ve en son teklif edilen
bedelden düşük teklif ileri süremezler. Aksi halde ihaleden çekilmiş
sayılırlar. İhaleden çekilenler yeniden teklifte bulunamazlar.
(9) Son pey veya yazılı son tekliflerin alınmasından
sonra ihale konusu işin isteklilere ihale edilip edilmeyeceği ihale
komisyonunca karara bağlanır.
(10) Diğer ihale usulleri ile başlayıp sonradan
açık artırma usulü ile devamına karar verilen ihalelerde ise, açık
artırmaya katılacak olanlar pey sürmeye daha önce en yüksek teklifte
bulunmuş olan isteklinin teklifi baz alınarak
davet edilir. Bundan sonraki işlemler doğrudan doğruya açık artırma usulü
ile yapılan ihalelerde olduğu gibidir.
(11) Açık artırma usulü ile yapılan veya devam
edilen ihalelerde oluşan en son teklif, opsiyon
süresi de belirtilmek suretiyle ve ihale günü itibariyle teklif sahibine
yazılı olarak teyit ettirilir.
(12) İhale şartnamesinde başvuru veya teklif zarfı
içinde sunulması istenilen belgeler ve bu belgelere ilgili mevzuat gereğince
eklenmesi zorunlu eklerinden herhangi birinin isteklilerce sunulmaması
halinde bu eksik belgeler ve ekleri tamamlatılamaz. Ancak;
a) Geçici teminat ve teklif mektuplarının kanunen
taşıması zorunlu hususlar hariç olmak üzere, sunulan belgelerde ihale
sonucu açısından teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla
tereddüt oluşturacak kısımların açıklanmasına yönelik bilgi veya belgeler,
b) İsteklilerce sunulan ve başka kurum, kuruluş ve
kişilerce düzenlenen belgelerde, belgelerin taşıması zorunlu asli unsurlar
dışında belgenin içeriğine ilişkin tereddüt yaratacak nitelikte olan ve
belgeyi düzenleyen kurum, kuruluş veya kişilerden kaynaklanan bilgi
eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgeler,
ihale komisyonunca tamamlattırılabilir.
c) Bu çerçevede tamamlatılması istenen bilgi
eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgelerin niteliği dikkate alınarak
isteklilere yazılı olarak 2 iş gününden aşağı olmamak üzere makul bir
tamamlama süresi verilir. Bilgi eksikliklerinin tamamlatılmasına ilişkin
olarak verilen süre içinde isteklilerce sunulan belgelerin ihale tarihinden
sonraki bir tarihte düzenlenmesi halinde bu belgeler, isteklinin ihale tarihi
itibariyle ihaleye katılım şartlarını sağladığını teşvik etmesi halinde
kabul edilir.
ç) Belirlenen sürede eksik belge veya bilgileri
tamamlamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır.
(13) İhale komisyonu bütün teklifleri reddederek
ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum
bütün isteklilere derhal yazılı olarak bildirilir. İdare bütün tekliflerin
reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.
Pazarlık
usulü
MADDE 13
– (1) Pazarlık usulü ile yapılan
mal ve hizmet satım ihalelerinde ihale ilanının yapılması şartı aranmaz.
(2) Bu ihaleler işin nitelik ve gereğine göre bir
veya daha fazla istekliden yazılı veya sözlü teklif alınarak ve bedel
üzerinde anlaşarak yapılır.
(3) Aşağıda belirtilen işler pazarlık usulü ile
ihale edilebilir:
a) Diğer ihale usulleri ile yapılan ihaleye istekli
çıkmaması veya tekliflerin ihale komisyonunca düşük bulunması,
b) Acele yapılması gereken ve diğer ihale usulleri
ile ihale yapmaya zaman bakımından elverişli olmayan işler,
c) Çabuk bozulan veya saklanması masraflı veya
tehlikeli olan maddelerin satışı,
ç) Önceden düşünülmeyen ani ve olağanüstü bir
durumun doğması nedeniyle ivedilikle yapılması zorunlu işler,
d) Genel Müdürce gerekli görülen diğer işler.
(4) Pazarlık ihale usulünde teklif mektupları
yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubu ve geçici teminat da dahil olmak üzere ihaleye katılma şartı olarak istenen
bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı
veya ticaret unvanı, tebligata açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu
ve idarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli
tarafından kaşelenir ve imzalanır. Teklif mektubunda, şartname ve eklerinin
tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen fiyatın rakam
ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı,
silinti ve düzeltme bulunmaması ve teklif sahibinin adı, soyadı veya
ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması
zorunludur.
(5) Teklif zarfları ihale ilânında belirtilen ihale
gün ve saatine kadar, sıra numaralı alındılar karşılığında İdarenin evrak
kayıt şefliğine verilir. Evrak kayıt şefliğince zarfların üzerine kayıt
numarası yazılıp teklifin alındığı saat yazılır. İhale saatinden sonra
verilen teklifler kabul edilmez ve açılmaksızın teklif sahibine iade
edilir. Teklifler iadeli taahhütlü olarak posta ile de
gönderilebilir. Posta ile gönderilecek tekliflerin ihale saatine kadar
İdarenin evrak kayıt şefliğine ulaşması şarttır. Postadaki gecikme
nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla
tespit edilir.
(6) İhale komisyonunca, ihale ilânında belirtilen
saatte kaç teklif mektubu verilmiş olduğu teklif zarfını açma ve
değerlendirme tutanağı ile tespit edilerek hazır bulunanlara duyurulur ve
hemen ihaleye başlanır.
(7) İhale komisyonu teklif zarflarını alınış
sırasına göre inceler. Dördüncü fıkrada belirtilen kriterlere
uygun olmayan zarflar bir tutanak ile belirlenir ve değerlendirmeye
alınmaz. Zarflar, hazır bulunan istekliler önünde alınış sırasına göre
açılır.
(8) Teklif zarfını açma ve değerlendirme
tutanağında aşağıdaki hususlar bulunur:
a) İhalenin tarihi,
b) İhalenin konusu,
c) Teklifte bulunanların isim veya unvanları,
ç) Teklife ilişkin İdarece verilen kayıt tarihi ve
numaraları,
d) Verilen teminatların cins ve tutarları,
e) Değerlendirmeye alınmayacak tekliflerin hangi
isteklilere ait olduğu ve reddedilme sebebi,
f) Komisyon üyelerinin adı, soyadı, unvanı ve
imzaları.
(9) Mektupla yapılmış teklifler varsa bunlar
okunarak teklif zarfını açma ve değerlendirme tutanağına yazılır. Mektupla
teklifte bulunan isteklinin ihale komisyonu huzurunda hazır bulunmaması
halinde, mektup ile gönderilen teklifin son ve kesin teklif fiyatı olduğu
kabul edilir. Bu takdirde, geçici teminatın ve istenilen diğer belgelerin
teklif mektubu ile birlikte gönderilmiş olması gerekir.
(10) İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı
ve teklif mektubu ile geçici teminatların usulüne uygun olup olmadığı
kontrol edilir. Şartnamede belirtilen belgeleri eksik veya teklif mektubu
ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler teklif zarfını açma ve
değerlendirme tutanağı ile tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları
açıklanır.
(11) İhale komisyonunca bu aşamada isteklilerden
ikinci kez kapalı zarfta yazılı olarak yeni tekliflerini vermeleri istenir.
İhaleye katılanlar muhammen bedelden ve en son teklif edilen bedelden düşük
teklif ileri süremezler. Aksi halde ihaleden çekilmiş sayılırlar.
İsteklilerin verdiği ikinci tekliflerde ihaleye iştirak eden isteklilerin
huzurunda okunur. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan teklif zarfını açma ve
değerlendirme tutanağı ihale komisyonunca imzalanır. Teklifi oluşturan
belgeler düzeltilemez. Teklifler ihale komisyonunca nihai olarak
değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.
(12) İhale şartnamesinde başvuru veya teklif zarfı
içinde sunulması istenilen belgeler ve bu belgelere ilgili mevzuat
gereğince eklenmesi zorunlu eklerinden herhangi birinin isteklilerce
sunulmaması halinde bu eksik belgeler ve ekleri tamamlatılamaz. Ancak;
a) Geçici teminat ve teklif mektuplarının kanunen
taşıması zorunlu hususlar hariç olmak üzere, sunulan belgelerde ihale
sonucu açısından teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla
tereddüt oluşturacak kısımların açıklanmasına yönelik bilgi veya belgeler,
b) İsteklilerce sunulan ve başka kurum, kuruluş ve
kişilerce düzenlenen belgelerde, belgelerin taşıması zorunlu asli unsurlar
dışında belgenin içeriğine ilişkin tereddüt yaratacak nitelikte olan ve
belgeyi düzenleyen kurum, kuruluş veya kişilerden kaynaklanan bilgi
eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgeler,
ihale komisyonunca tamamlattırılabilir.
c) Bu çerçevede tamamlatılması istenen bilgi
eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgelerin niteliği dikkate alınarak
isteklilere yazılı olarak 2 iş gününden aşağı olmamak üzere makul bir
tamamlama süresi verilir. Bilgi eksikliklerinin tamamlatılmasına ilişkin
olarak verilen süre içinde isteklilerce sunulan belgelerin ihale tarihinden
sonraki bir tarihte düzenlenmesi halinde bu belgeler, isteklinin ihale tarihi
itibariyle ihaleye katılım şartlarını sağladığını tevsik etmesi halinde
kabul edilir.
ç) Belirlenen sürede eksik belge veya bilgileri
tamamlamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır.
(13) İhale komisyonu bütün teklifleri reddederek
ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bütün
isteklilere derhal yazılı olarak bildirilir. İdare bütün tekliflerin
reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.
Sınırlı
teklif alma ihale usulü
MADDE 14
– (1) 2 nci
maddede belirtilen işler; yetenek ve deneyim konusunda İdarece
bilinen kişi, kuruluş ve firmalara ihalesi gerekli görülenlerle, acele
işler ihale yetkilisinin oluru alınmak suretiyle sınırlı ihale usulü ile
yapılabilir. Bu durumda en az 3 istekliye şartname gönderilerek teklif
mektubu istenir.
(2) Sınırlı teklif alma ihale usulü ile yapılacak
ihalelerde 11 inci maddenin birinci fıkrası hariç diğer fıkralarda yer alan
usul ve esaslar uygulanır.
İhale
sonuçlarının değerlendirilmesi ve ihale kararı
MADDE 15
– (1) İhale komisyonu, teklif
mektuplarını inceleyerek, işin en uygun teklif sahibine ihalesine karar
verebilir.
(2) Teklifler kabul edilemez ise ya da hiçbir
teklifin çıkmamasında ihale komisyonu, ihalenin bir başka ihale usulü ile
tekrarına veya ihalenin iptaline karar verir.
(3) Değerlendirilmeye alınması uygun görülen
teklifler gerektiğinde teknik inceleme ve değerlendirmenin yapılması için
teknik inceleme alt komisyonuna gönderilir. İhalenin kesinleşmesinden sonra
ihale sonucu ihaleye teklif veren bütün isteklilere yazılı olarak
bildirilir.
(4) Birkaç istekli tarafından eşit fiyat teklif
edildiği ve bu teklifler uygun görüldüğü takdirde eşitliği bozmak üzere bu
tekliflerin sahiplerinden yeni bir kapalı teklif alınır. Yeni tekliflerden
sonra da eşitliğin bozulmaması halinde uygun teklif için, kapalı olarak son
kez olmak üzere teklifleri alınır. Burada da eşitliğin bozulmaması halinde
ise teklif sahiplerinin huzurunda kura çekilerek sonuç tayin edilir. İhale
komisyonu dilerse miktar konusunda mutabakat sağlayarak ihaleyi eşit
teklifte bulunan firmalara bölüştürebilir.
(5) İhale komisyonu kararında aşağıda belirtilen
hususlar yer alır:
a) Karar tarihi, numarası ve dosya numarası,
b) İhale konusu ile ilgili ünitenin adı,
c) İhale konusu mal veya hizmetin cinsi,
ç) Teklif veren istekliler ve fiyatları,
d) Teklifin şartnamelere uygunluğu,
e) Ödeme ve teslim şartları,
f) Seçilen isteklinin adı ve diğerlerine tercih
nedeni,
g) Varsa diğer açıklama ve düşünceler.
Şartnameler
MADDE 16
– (1) Mal ve hizmet satışları ile
ilgili olarak yapılacak ihalelerde teknik şartnameler ve belgeler ihale
konusu ile ilgili ünite tarafından, işin niteliğine göre diğer ünitelerle
de işbirliği yapılarak hazırlanır ve satım ünitesine verilir.
(2) Satım ünitesi, ihale şartnamesini ve ihalede
kullanılacak diğer belgeleri hazırlar.
(3) Dış satışlarda şartnameler ve diğer belgeler
yabancı dillerde de düzenlenebilir.
(4) Şartnameler ve varsa ekleri İdarede
bedelsiz olarak görülebilir. Ancak, ihaleye katılmak isteyenlerin şartnameyi
İdareden satın almaları zorunludur. Şartname bedeli, rekabeti
engellemeyecek şekilde idarece tespit edilir.
Şartnamelerde
yer alması gerekli hususlar
MADDE 17
– (1) Şartnamelerde işin
niteliğine göre özel ve teknik şartlara ilave aşağıdaki hususlar da belirtilir:
a) Satışa konu mal veya hizmetin adı, çeşidi ve
miktarı, ihale usulü, İdarece gerekli görülürse muhammen bedel,
b) İdarenin adı, adresi, telefon ve faks numarası,
e-posta adresi,
c) İhalenin ne zaman ve nerede yapılacağı,
ç) Tekliflerin nereye, hangi tarih ve saate kadar
verileceği,
d) Tekliflerin ihale tarihinden itibaren kaç gün
geçerli olacağı,
e) İsteklilerde aranan koşullar ve istenen
belgeler, gerçek ve tüzel kişileri temsilen ihaleye katılacak olanların
noterden tasdikli temsil yetki belgelerini ibraz etmeleri gerektiği,
f) Şartname ve eklerinin okunup incelendiği ve
bütün hükümlerinin aynen kabul edildiğinin yazılı ve imzalı olarak teyidi,
g) İhale saatinden sonra verilecek tekliflerin
kabul edilmeyeceği,
ğ) Geçici teminat oranı ve miktarı, geçerlilik
süresi ve teminat olarak kabul edilebilecek değerler,
h) Şartnameye uymayan teklifler hakkında ne şekilde
işlem yapılacağı, kısmi teklif kabul edilip edilmeyeceği,
ı) İhale kesinleşip karar tebliğ edildikten sonra
kesin teminatın ibrazı ve sözleşme akdi için tanınacak süreler ve bu
sürelerde yükümlülüğün yerine getirilmediği takdirde geçici teminatın gelir
kaydedileceği ve ayrıca nam ve hesaba ihaleye çıkılarak her türlü zarar ve
ziyanın talep edilebileceği,
i) İdarenin ihaleyi yapıp yapmamakta, kısmen
yapmakta, dilediğine yapmakta, artırmada uygun bedeli saptamakta serbest
olduğu,
j) Hizmet satımında işin yapılma yeri ve şartları,
mal satımında teslim etme şekli ve şartları,
k) Taahhüt edilen mal veya hizmet alımında gecikme
halinde uygulanacak cezalar ve süre uzatımında göz önüne alınacak hususlar,
vergi, resim ve harç mevzuatı ile ilgili her türlü sorumluluğun kime ait
olacağı,
l) Tahsilat yeri ve
şartları,
m) Kesin teminat ve bunun ne şekilde iade
edileceği, sözleşmenin feshi halinde kesin teminatın yüklenicinin borcuna
mahsup edilemeyeceği,
n) Tekliflerin alınması, açılması ve
değerlendirilmesinde uygulanması gereken ve bu Yönetmelikte belirlenen usul
ve esaslar,
o) İhalenin iptal edilmesinde İdarenin serbest
olduğu,
ö) İş miktarında uygulanacak tolerans,
p) Program halinde ne şekilde işlem yapılacağı,
yüklenicinin almayı taahhüt ettiği mal veya hizmeti İdarenin yazılı olurunu
almadan üçüncü kişilere devir veya temlik edemeyeceği,
r) Şartname hükümlerine uyulmadığı veya mal veya
hizmet alımı işinin yüklenicinin ihmali ya da kusurlu sorumluluğu nedeniyle
tamamlanamayacağı kanısı doğduğu takdirde, protesto çekmeye ve herhangi bir
yasal girişime gerek duyulmaksızın İdarece sözleşmenin tek taraflı olarak
feshedileceği ve fesih halinde yapılacak işlemleri,
s) İdarece uygun görülecek durumlarda sözleşmenin
feshine gidilmeyerek yüklenicinin mal veya hizmet alım taahhüdünün gerçekleşmeyen
kısmının yüklenici nam ve hesabına başka yükleniciye veya yüklenicilere mal
veya hizmet satışının yapılabileceği ve İdare aleyhine doğacak fiyat farkı
ile her türlü zarar ve ziyanın faiziyle birlikte yükleniciden talep ve
tahsil edilebileceği,
ş) Fesih hallerinde veya feshe gidilmeden yüklenici
nam ve hesabına yapılacak ihalelerde hangi ihale usulünün uygulanacağını
tespitinin İdarenin yetkisinde olduğu,
t) Taahhüt konusu mal veya hizmet alımı ile ilgili
her türlü işlem ve uyuşmazlıklarda İdare belge, kayıt ve hesaplarının
taraflarca yegâne esas ve delil kabul edileceği ve anlaşmazlık hallerinde
hangi mahkemelerin ve icra dairesinin yetkili olacağı,
u) Sözleşmelerin ancak tarafların karşılıklı olarak
gönderecekleri ve birbirlerine uyan açık ve yazılı irade beyanları veya
değişikliği kapsayan bir belgenin birlikte imza edilmesi suretiyle
değiştirilebileceği,
ü) Ayrıca sözleşme düzenlenmeyen hallerde, şartname
ve sipariş mektubunun ve sipariş mektubundaki koşulların aynen kabul
edildiğine dair teyit yazısının sözleşme yerine geçeceği,
v) Zorunlu haller ve süre uzatımı verilmesini
gerektiren hususlar,
y) İdarece gerekli görülecek diğer hususlar.
(2) Dış satış şartnamelerinde geçerli dış ticaret,
gümrük ve kambiyo mevzuatı ile uluslararası kural ve esaslar da göz önünde
bulundurulur.
Sözleşmeler
MADDE 18
– (1) Sözleşmeler şartnamelere
uygun olarak düzenlenir. Şartnamede ve isteklinin teklif mektubunda yer
almayan hususlar sözleşme konusu işin esasını değiştirmemesi koşuluyla
tarafların karşılıklı mutabakatı ile sözleşmede yer alabilir.
(2) Sözleşmeler ihaleyi yapan İdare ile ihale
üzerinde kalan istekli tarafından imzalanır.
İhaleye
katılamayacak olanlar
MADDE 19 – (1)
Aşağıda belirtilen kişiler doğrudan veya dolaylı olarak kendileri veya
başkaları adına hiçbir şekilde ihaleye katılamazlar:
a) İhaleyi yapan İdarenin ihale yetkilisi
kişileri ile bu yetkiye sahip kurullarda görevli kişiler,
b) İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine
karar verilenler,
c) İdarenin ihale konusu işle ilgili her
türlü ihale işlemlerini hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak ve onaylamakla
görevli olanlar,
ç) (b) ve (c) bentlerinde belirtilen
şahısların eşleri ve üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın
hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri,
d) (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilenlerin
ortakları ile şirketleri (bu kişilerin yönetim kurullarında görevli bulunmadıkları
veya sermayesinin %10’undan fazlasına sahip olmadıkları anonim şirketler
hariç),
e) İhale konusu işin danışmanlık hizmetlerini yapan
yükleniciler,
f) Danışmanlık hizmeti yapan yüklenicinin ortaklık
ve yönetim ilişkisi olan şirketleri ile bu şirketlerin sermayesinin
yarısından fazlasına sahip oldukları şirketler.
(2) Bu yasaklara rağmen ihaleye katılan istekliler
ihale dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir. Bu durumun
tekliflerin değerlendirmesi aşamasında tespit edilememesi nedeniyle
bunlardan biri üzerine ihale yapılmışsa, kati teminatı gelir kaydedilerek
ihale iptal edilir.
İhalenin
ilânı
MADDE 20
– (1) İhale edilecek mal veya
hizmet satışı için uygulanacak ihale usulü, ilânı gerektiriyorsa;
a) İhale muhammen bedelinin yetkisi Genel Müdür
yardımcısının yetki limitinde ise Genel Müdürlük ilan panosu ve internet
sitesinde,
b) İhale muhammen bedelinin yetkisi Genel Müdür
veya Yönetim Kurulunun yetki limitleri içinde ise Türkiye genelinde
yayımlanan günlük gazetenin en az birinde ve/veya İdarenin internet
sayfasında,
ilân edilir. Gerek görülürse birden fazla ulusal veya
mahalli gazetede de ilân yapılabilir.
(2) Gazete ilânları;
a) Yurt içi mal ve hizmet satım işlerinde ihale
tarihinden en az 20 gün önce,
b) Yurt dışı mal ve hizmet satım işlerinde ihale
tarihinden en az 30 gün önce,
yayımlanacak şekilde verilir. Yurt dışı ihalelerde 30
günlük ilân süresini 10 güne kadar kısaltmaya ihale yetkilisi yetkilidir.
(3) İlân yapıldıktan sonra ihale ilânında yer
alan bir hususta değişiklik yapılması zorunlu olursa, bu değişiklik yeniden
ve aynı yollarla ilân edilir. Gerektiğinde düzeltme ilânında ihale tarihi
yeniden belirlenir.
İhale
ilânlarında bulunması zorunlu hususlar
MADDE 21
– (1) İhale ilânlarında aşağıdaki
hususlar bulunur:
a) İdarenin adı, adresi, telefon ve faks numarası,
internet adresi,
b) İhale konusu mal veya hizmetin niteliği, miktarı
ve uygulanacak ihale usulü,
c) Mal satışı ihalelerinde teslim yeri, hizmet
satımı ihalelerinde ise işin yapılacağı yer,
ç) Şartname, sözleşme tasarısı, proje, numune ve
diğer belgelerin nereden ve nasıl temin edilebileceği,
d) İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte
yapılacağı,
e) Teklif edilen bedelin %3’ünden az olmamak
üzere isteklilerce belirlenecek tutarda geçici teminat verileceği,
f) Tekliflerin geçerlilik süresi,
g) İdarenin ihaleyi yapıp yapmamakta, kısmen
yapmakta veya dilediğine yapmakta serbest olduğu,
ğ) İdarece gerekli görülürse muhammen bedel,
h) İşin özelliğine göre diğer hususlar.
Teminatlar
MADDE 22
– (1) İhaleye iştirak edecekler
ile ihale kendisinde kalan isteklilerden şartnamede belirtilen miktar ve
oranda teminat alınır.
(2) İrat kaydedilen teminatlar isteklinin borcuna
mahsup edilemez.
Teminat
olarak kabul edilebilecek değerler
MADDE 23
– (1) Teminat olarak kabul
edilecek değerler aşağıda gösterilmiştir:
a) Tedavüldeki Türk parası,
b) Mevduat veya katılım bankalarının verecekleri
teminat mektupları,
c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet iç
borçlanma senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler.
(2) Yabancı isteklilerin katılabileceği ihalelerle
ihraç amaçlı satışlar ve imalatçı-ihracatçılara yapılan satışlarda teminat
mektupları döviz cinsinden de verilebilir.
(3) Devlet tahvil ve hazine bonoları verildiği gündeki
net değeri üzerinden değerlendirilir. Devlet tahvili veya hazine
bonolarının mutlaka satın alındığı banka tarafından verilen makbuzun aslı
veya noterden tasdikli fotokopisi ile birlikte teminat olarak verilmesi
zorunludur.
Geçici
teminat
MADDE 24
– (1) İhalelerde teklif edilen
bedelin %3’ünden az olmamak üzere istekli tarafından verilecek tutarda
geçici teminat alınır.
(2) 2 nci maddenin ikinci
fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde belirtilen kurum ve kuruluşların ihaleye
iştirak etmesi durumunda, bu kurum ve kuruluşlar ile fiyatları hükümetçe
saptanan mal ve hizmetleri üretip satan kuruluşlardan geçici teminat
istenmeyebilir.
(3) Mal ve hizmet satışlarında çok kısa zamanda
yapılması gereken hususlarda geçici teminat aranmayabilir.
(4) İhale kendisinde kalmayan isteklilerin geçici
teminatları hemen iade edilir.
(5) İhale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı
ise gerekli kesin teminatın verilip sözleşmenin imzalanması halinde iade
edilir.
Kesin
teminat
MADDE 25
– (1) Taahhüdün şartname ve
sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacı ile
sözleşmenin imzalanmasından önce, ihale üzerinde kalan isteklilerden ihale
bedeli üzerinden hesaplanmak suretiyle %6 oranında kesin teminat alınır.
(2) Sözleşme yapma süresi içerisinde mal veya
hizmetle ilgili ihale bedelinin tamamının ödenmesi halinde kesin teminat
aranmayabilir.
(3) 24 üncü maddede geçici teminatın
aranmayabileceği belirtilen durumlarda kesin teminatın da aranmamasına
ihale yetkilisi karar verebilir.
(4) İstekli ihale kararının kendisine tebliğinden
itibaren tanınan sürede kesin teminatı İdareye verir. Aksi takdirde geçici
teminatı irat kaydedilir. İhale üzerinde kalan isteklinin iş ortağı olması
halinde toplam kesin teminat miktarı ortaklık oranına bakılmaksızın
ortaklarından biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir.
(5) İdareye verilen kesin teminatlar 23 üncü
maddede yazılı değerlerden biri ile değiştirilebilir.
Kesin
teminatın geri verilmesi
MADDE 26
– (1) Kesin teminat;
a) Taahhüt konusu mal ve hizmet satışı işinin
şartname ve sözleşme hükümlerine uygun tamamlandığını,
b) Müteahhit veya müşterinin bu işten dolayı
İdareye herhangi bir borcunun olmadığını,
Pazarlama Dairesi Başkanı veya bulunmadığı takdirde
vekilinin oluru ile geri verilir.
Aykırı
davranışlar
MADDE 27
– (1) İhalelerde aşağıda
belirtilen fiil ve davranışlarda bulunulamaz:
a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar
sağlama, anlaşma, irtikâp, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye
ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek,
b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı
engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik
etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda
bulunmak,
c) Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek,
kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek,
ç) İhalelerde kendisi veya başkaları adına doğrudan
veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekaleten,
birden fazla teklif vermek,
d) 19 uncu maddeye göre ihaleye katılamayacağı
belirtildiği halde ihaleye katılmak.
(2) Aykırı fiil ve davranışın;
a) Sözleşme öncesi tespiti durumunda geçici teminat
gelir kaydedilir. İstekli ihale dışı bırakılır,
b) Sözleşme sonrası tespiti durumunda kesin teminat
gelir kaydedilerek sözleşme fesh edilir. Nam ve
hesabına ihaleye çıkılarak İdarenin varsa zararı ayrıca ihale dışı
bırakılandan tazmin edilir.
(3) Bu maddeye göre aykırı fiil ve davranışların
suç teşkil etmesi halinde ayrıca suç duyurusunda bulunulur.
İhalenin
kesinleşmesi, sonucunun bildirilmesi ve sözleşmeye çağırma
MADDE 28
– (1) İhaleler, komisyon
kararlarının onaylanması ve açıklanması ile kesinleşir.
(2) İhale kararının onayını takip eden 3 iş günü
içinde ihale kendisinde kalan teklif sahibine;
a) İşin şartname ve teklif esasları dahilinde kendisine ihale edildiği,
b) İhale kararının tebliğini takip eden 5 iş günü
içerisinde sözleşme yapmak üzere gelmesi ve kesin teminatını getirmesi veya
satış bedelinin tamamını ödeyerek hizmeti yaptırması ya da malı teslim
alması,
tebliğ edilir.
(3) İhale sonucu, ihaleye teklif veren bütün
isteklilere yazılı olarak bildirilir.
Sipariş
mektubu
MADDE 29
– (1) Mal ve hizmet satışları
için, sözleşme yapılmayan durumlarda ihale konusu iş sözleşme yerine
geçecek bir sipariş mektubu ile siparişe bağlanır. Sipariş mektubunda
şartname ve sözleşmelerin genel esaslarının bulunmasına da dikkat edilir.
(2) Sipariş mektubu ile yapılan
işlerde, yükleniciden, sipariş mektubundaki şartların aynen kabul
edildiğine dair teyit mektubu alınmasını müteakip sipariş yürürlüğe girer.
Sipariş mektubu teyit edilmediği halde ihale konusu iş başlamışsa yazılı
teyit alınmamış bile olsa sipariş mektubu teyit edilmiş sayılır.
Yüklenicinin
ölümü, iflası, ağır hastalığı, tutukluluk ya da mahkumiyet
hali
MADDE 30
– (1) Yüklenicinin ölümü halinde,
sözleşme konusu mal veya hizmet satışı tasfiye edilerek kesin teminatı,
varsa sair alacakları, borçları düşüldükten sonra varislerine verilir. Bu
durumda varislerden veraset ilamı istenir.
(2) İdare, varislerden istekli olanlara, kesin
teminat verilmek şartı ile sözleşmeyi devredip devretmemekte serbesttir.
(3) Yüklenicinin iflası halinde sözleşme
feshedilir. Yüklenicinin İdareye borçları varsa kesin teminatından kesilir,
bakiyesi iade edilir. İdarenin alacaklarının tamamı kesin teminattan
karşılanamazsa, karşılanamayan kısım yasal faizleri ile birlikte icra
yoluyla karşılanır.
(4) Yüklenici ağır hastalık, tutukluluk ya da
mahkûmiyeti halinde taahhüdünü ifa edemez duruma düşerse, bu halin
doğuşundan itibaren 30 gün içinde İdarenin kabul edeceği birini vekil veya
kayyım tayin etmesi istenebilir. Bu hususlar sağlanamaz ise sözleşme
feshedilir. Fesih durumunda üçüncü fıkrada belirtilen usul ve esaslar
uygulanır.
Yurt dışı
ihaleler
MADDE 31
– (1) Yurt dışı mal ve hizmet
satışı ihaleleri çerçevesinde şartname ile diğer gerekli bilgiler yabancı
dille de düzenlenebilir. Şartnameler ve diğer ihale evrakları ile ödeme,
muayene ve teslimde ve taşıma işlemlerinde dış ticaret rejimi kararları,
kambiyo ve gümrük mevzuatı, uluslararası kural ve esaslar göz önünde
bulundurulur.
(2) Teminat olarak İdarenin banka hesaplarına
yatırılacak teklif edilen para cinsinden nakit döviz veya isteklinin
Türkiye’de faaliyette bulunan bir banka kontrgarantisine
istinaden düzenlenen döviz cinsinden teminat mektupları da kabul edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Satış Usulleri
Satış
usulleri
MADDE 32
– (1) 10 uncu maddede yer alan
ihale usulleri dışında uygulanabilen satış usulleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Anlaşmalı satışlar,
b) Teklif verme yolu ile satışlar,
c) Sipariş alma yolu ile satışlar,
ç) Yetkili satıcılık verme yolu ile satışlar.
Anlaşmalı
satışlar
MADDE 33
– (1) İdarece üretilen mal ve
hizmetler; bunları talep eden yurt içi veya yurt dışı gerçek veya tüzel
kişiliğe haiz isteklilere, düzenlenecek anlaşmalar çerçevesinde
satılabilir. İhraç kaydıyla satışlar, yurt dışı yapım işleri, yurt içine
veya yurt dışına yapılacak fason işler de bu tür satışlar içerisinde
değerlendirilecek olup, istekli ile yapılacak sözleşme çerçevesinde satılabilir.
(2) İdarenin yurt içi piyasasına ve yurt
dışına yönelik olarak ürettiği ürünler, karşılıklı müzakere edilerek düzenlenecek
sözleşmeler çerçevesinde, benzer ürünleri pazarlayan firmalar aracılığı ile
satılabilir.
Teklif
verme yolu ile satışlar
MADDE 34
– (1) İdarece üretilen mal
ve hizmetler dahil her türlü ürün, mamul,
kullanılmış veya ihtiyaç fazlası, taşınır, taşınmaz mal, malzeme ve
tesisler ile ilgili olarak yurt içinde veya dışında açılacak ihalelere
teklif vermek suretiyle iştirak edilebilir. Mamullerin ihracı ve ihraç
kaydıyla satışı için teklif verilebilir.
(2)
Verilecek tekliflerde satış fiyatlarının belirlenmesi için; piyasa
şartları, arz talep durumu, rakip firma ürünlerinin kalite ve fiyatlarının
incelenmesi ve pazar araştırmaları Pazarlama Dairesi Başkanlığının bağlı
bulunduğu Genel Müdür yardımcısının başkanlığında ilgili birimler
tarafından yapılır.
Sipariş
alma yoluyla satışlar
MADDE 35
– (1) İdare üretim konuları ile
ilgili olarak yurt içi ve yurt dışından sipariş alabilir.
(2) Siparişi veren alıcının sipariş konusu ile
ilgili önceden yayımladığı tip şartname ve sözleşme koşulları mevcutsa,
İdare bu koşulları inceler ve söz konusu koşulları karşılayabileceği
yönünde karar oluşturursa, bu kapsamda alıcı ile anlaşmaya vararak siparişi
yerine getirir.
(3) Alıcı tarafından önceden belirlenen tip
şartname ve sözleşme koşulları mevcut değilse, alıcı ile müzakere yapılır
ve bunun neticesinde anlaşmaya varılmak suretiyle de siparişi yerine
getirilir.
Yetkili
satıcılık veya temsilcilik vermek suretiyle satışlar
MADDE 36
– (1) İdarece üretilen mamul mal
veya hizmetlerin satışı, şekil ve esasları İdarece belirlenip, yetkili
satıcılık veya temsilcilik verilerek de yapılabilir.
Satışlarda
tahsilat
MADDE 37
– (1) Satışlar tahsilat şekli bakımından iki çeşittir:
a) Peşin satışlar, 32 nci
maddede belirtilen satış usullerinin dışında yer alan bu Yönetmelikteki
diğer satışlar öncelikli olarak peşin bedelle yapılır.
b) Vadeli satışlar, piyasa şartları göz önünde
bulundurularak, ürün satışını artırmak amacıyla, satış bedelinin tahsili
için belli bir sürenin verildiği satış usulüdür. Vade farkı alınıp
alınmaması ve alınacaksa uygulanacak oranı konusunda da ilgili mevzuat
hükümlerince Yönetim Kurulu yetkilidir.
(2) Sözleşmeden doğan her türlü vergi, resim ve
harcın peşin tahsil edilmesiyle satışı yapılacak ürün bedelinin KDV hariç
tutarı ile Yönetim Kurulunca belirlenen orana göre hesaplanacak vade farkı
kadar teminat alınmak şartı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek esaslar
çerçevesinde yapılır.
(3) Yurt dışı satışlar, ihracata ilişkin mevzuata
ve 20/2/1930 tarihli ve1567 sayılı Türk Parasının
Kıymetini Koruma Hakkında Kanuna veya ilgili diğer kanunlarda belirlenen
ödeme şekillerine uygun olarak Yönetim Kurulunun onayı ile yapılır. Satışa
ait tahsilatın ne şekilde olacağı sözleşmelerde
ayrıca belirtilir.
Muayene
ve teslim etme komisyonu
MADDE 38
– (1) Satışı yapılan mal ve
hizmetlerin muayene ve teslim etme işlerini yürütmek üzere, teslim edilecek
mal ve hizmetin niteliklerine göre gerekiyorsa muayene ve teslim etme
komisyonu oluşturulur. Bu komisyonun asil ve yedek üyeleri ilgili daire başkanınca
belirlenen yetkili birimin onayına sunulur.
Muayene
ve teslim etme esasları
MADDE 39
– (1) Satışı yapılan mal ve
hizmetler, gerekli hallerde, sözleşmede belirtilen teslim yerinde muayenesi
yapılarak teslim edilir.
(2) Muayeneler; şartname, sözleşme, resim, kroki
veya numune özellikleri göz önünde bulundurularak ulusal veya uluslararası
teamül ve usullere göre yapılır. Gerektiğinde bu muayeneler idare dışındaki
uzman kuruluş veya laboratuvarlara da
yaptırılabilir.
(3) Muayene işlemleri tamamlanan mal ve hizmet,
düzenlenen tesellüm protokolünün taraflarca imzalanmasından sonra alıcıya
veya yetkili temsilcisine teslim edilir. Alıcı veya temsilcinin imzadan
kaçınması halinde durum bir tutanakla tespit edilir.
(4) Alıcı veya yetkili temsilcisi muayene
sonuçlarına itiraz ettiği takdirde bu işlemler taraflarca kabul edilecek
uzman bir kuruluşta tekrarlanır. Gerektiğinde bu işlemler yurt dışında da
yaptırılabilir.
(5) Satılan malların sevk edilmesi veya teslim
alınması için, depolama ve koruma imkanları göz
önüne alınarak alıcıya uygun bir süre tanınır. Bu süre içinde malların
teslim alınmaması halinde ne gibi işlem yapılacağı şartname ve
sözleşmelerde belirtilir.
ALTINCI BÖLÜM
Taşınmaz Mal Satışları ve Kiralanması
Taşınmaz
mal satışları
MADDE 40
– (1) Taşınmaz malların satışı,
Yönetim Kurulunun onayı ile yapılır. Taşınmaz malların peşin bedelle
satılması esas olup vadeli satışta yapılabilir. Vadeli satışların şeklinin
tespitine, vade farkı alınıp alınmamasına, vade farkının oranına ilişkin
hususlara meri mevzuat çerçevesinde Yönetim Kurulunca karar verilir.
(2) Vadeli satışlarda satış bedelinin en az %25’i
peşin tahsil edilir. Alacağın geri kalanı için azami 2 yıl süre tanınır.
(3) Taşınmazların tapu devri, satış bedelinin
tamamının ödenmesinden sonra yapılır.
İdareye
ait ya da idarenin zilyetinde bulunan taşınır ve
taşınmazların kiraya verilmesi
MADDE 41
– (1) İdareye ait ya da idarenin zilyetinde bulunan taşınmaz malların kiraya
verilmesinde bir yıl dahil ve bir yıla kadar olan
kiraya vermeler Genel Müdürün, bir yılı aşan kiraya vermeler ise Yönetim
Kurulunun onayı ile yürürlüğe girer.
(2) Taşınmaz malların kiraya verilmesinde, rayiç
kira tespit komisyonu kararı, kiraya verilecek taşınmazın planı, tapu kaydı
bilgileri, emlak vergisine esas değeri ile konuyla ilgili hazırlanacak
detaylı görüşle birlikte ilgili birimce Pazarlama Dairesi Başkanlığına onay
alınmak üzere gönderilir.
(3) Hazırlanacak kira sözleşmelerinde;
a) Kiralayan veya kiralayanlar ile varsa
vekillerinin adı ve adresleri,
b) Kira bedelinin nasıl ödeneceği,
c) Bir yıldan uzun süreli sözleşmelerde kira
bedelinin yıllara göre artıp artmayacağı, artacaksa bu artışın nasıl
hesaplanacağı,
ç) Özel şartlar,
açık ve ayrıntılı olarak belirtilir.
(4) İdareye ait ya da İdarenin zilyetinde
bulunan taşınır veya taşınmaz mal kiralama talepleri, ilgili birimlerin de
görüşü alınarak, Pazarlama Dairesi Başkanlığınca değerlendirilir ve onaya
sunulur.
(5) Geçici iş ve hizmetler için kullanılacak
taşınmazların kiraya verilmesi, baz istasyonları
ile radyo ve televizyon vericileri için ihtiyaç duyulan yerlerin kiraya
verme işlemi pazarlık usulüyle yapılabilir.
(6) Kiraya
verilecek taşınmazlarla ilgili sözleşmeler, parasal yetki tutarına göre
Pazarlama Dairesi Başkanı ile bağlı bulunduğu Genel Müdür yardımcısınca ya
da Genel Müdür yardımcısı ile Genel Müdür tarafından imzalanır.
(7) İdareye ait taşınır malların kiraya
verilmesinin satılmasına oranla daha ekonomik olması durumunda Yönetim
Kurulu kararı ile kiraya verme yoluna başvurulur.
Kiraya
verilen taşınmazlarda süre uzatımı
MADDE 42
– (1) Önceki yıllarda kiraya
verilmiş bulunan taşınmazlarla ilgili olarak süre uzatım taleplerinin
olması halinde; yürürlükte bulunan hukuki düzenlemeler de göz önüne
alınarak, ilgili diğer mevzuatta
belirlenen kanuni artıştan az olmamak üzere gerekli kira artışı taraflar
arasında serbestçe belirlenir.
(2) Süre uzatımlarında Yönetim Kurulu yetkili olup,
söz konusu uzatımların süresi 3 yılı geçemez.
Taşınır
ve taşınmaz malların kira bedellerinin tahsili
MADDE 43
– (1) Kiraya verilecek taşınır ve
taşınmaz malların kira bedelleri peşin tahsil edilir. Kira bedelinin vadeye
bağlanması veya alternatif ödeme şekillerinin tespitine Genel Müdür
yetkilidir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Geçiş hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin yayımından önce başlayan işlerde, TÜVASAŞ, Alım, Satım ve
İhale Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 44
– (1) 5/8/1996 tarihli ve 22718 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan TÜVASAŞ, Alım, Satım ve İhale Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 45
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 46
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türkiye Vagon Sanayii A.Ş. (TÜVASAŞ) Genel Müdürü
yürütür.
|