Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
TÜRKİYE TARIM HAVZALARI ÜRETİM VE DESTEKLEME
MODELİNE GÖRE
YAŞ ÇAY ÜRETİCİLERİNE 2016 YILI YAŞ ÇAY ÜRÜNÜ İÇİN
FARK
ÖDEMESİ DESTEĞİ YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO : 2016/44)
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin
amacı; 25/4/2016 tarihli ve 2016/8791 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan 2016 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere
İlişkin Kararda belirtilen Doğu Karadeniz, Çoruh ve Orta Karadeniz
havzalarında desteklemeye esas 2016 yılı üretim sezonunda üretilen ve
satışı yapılan yaş çay yaprağına verilecek fark ödemesi desteğine ilişkin
usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ; 2/4/2012 tarihli ve 2012/3067 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Çay Tarım Alanlarının Belirlenmesi ve Bu
Alanlarda Çay Tarımı Yapan Üreticilere Ruhsatname Verilmesine Dair Karar
ile belirlenen ve üretime izin verilen çay alanlarında Çay İşletmeleri
Genel Müdürlüğü (ÇAY-KUR) tarafından düzenlenip kontrolleri yapılan
ruhsatlı çay alanlarında 2016 yılı üretim sezonunda yaş çay yaprağı
üreterek satışını yapan ruhsatlı üreticilerin desteklenmesini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Tebliğ, 25/4/2016 tarihli ve 2016/8791 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan 2016 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere
İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığını,
b) Çay tarım alanı: Çay Tarım
Alanlarının Belirlenmesi ve Bu Alanlarda Çay Tarımı Yapan Üreticilere Ruhsatname
Verilmesine Dair Karar ile belirlenen ve çay üretimine izin verilen çay
alanlarını,
c) ÇAY-KUR: Çay İşletmeleri
Genel Müdürlüğünü,
ç)
Karar: 25/4/2016 tarihli ve 2016/8791 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan 2016 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere
İlişkin Kararı,
d) Özel sektör işletmeleri: Ruhsatlı
üreticilerden yaş çay alımını yapan ve satın aldığı yaş çayı ticaret borsalarında
tescil ettiren ticari firmaları/işletmeleri,
e) Ruhsatlı çaylık alan:
Ruhsatnamede belirtilen ve üzerinde çay tarımı yapılan alanı,
f) Ruhsatlı üretici: Çay tarım
alanlarında çay tarımı yapan gerçek ve tüzel kişileri,
g) Üretim
sezonu: 25/4/2016 - 31/12/2016 tarihleri arasını,
ifade eder.
Ödeme yapılacak üreticiler
MADDE 5 – (1) Ödemeler; ruhsatlı üretici
olup Karardan önceki yaş çay ürünü destekleme ödemelerine ilişkin
kararnameler doğrultusunda yaş çay ürünü destekleme ödemelerinden
faydalanmak için kamu ve/veya özel sektör işletmelerine başvuruda bulunan
ve 2016 yılı üretim sezonunda da üreticiliği devam eden ruhsatlı üreticiler
ile ilk defa 2016 yılı üretim sezonunda yaş çay yaprağı üreterek satışını
yapan, ruhsatlı üreticilere yapılır.
Ödeme miktarı
MADDE 6 – (1) 5 inci maddede
belirtilen ruhsatlı üreticilere 2016 yılı yaş çay ürünü için fark ödemesi
desteği yapılır. Fark ödemesi desteği kilogram başına, 13 kuruş olarak
belirlenmiştir.
Finansman ve ödemeler
MADDE 7 – (1) Bakanlık, 2017 Mali
Yılı Bütçesinin ilgili harcama kaleminden, T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğü tarafından, doğrudan üreticilere ödeme yapılmak üzere
ÇAY-KUR’a kaynak aktarır. Bu Tebliğin uygulanmasıyla ilgili olarak
üstlendiği hizmetlerden dolayı üreticilere ödenen destek tutarının % 0,1’i
oranında hizmet komisyonu ÇAY-KUR’a, % 0,2’si oranında hizmet komisyonu ise
T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğüne Bakanlık tarafından ayrıca
ödenir.
(2) Fark ödemesi desteği, T.C.
Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğü tarafından, Bakanlığın ilgili kuruluşu
olan ÇAY-KUR aracılığı ile üreticilere ödenir.
(3) Ödemeler,
ÇAY-KUR’a kaynak aktarılmasını müteakip ruhsatlı üreticilerin kayıtlı
olduğu ÇAY-KUR fabrikalarının anlaşmalı olduğu bankalardaki üretici adına
önceden açılmış bulunan hesaplara yapılır.
(4) Ruhsatlı üreticinin
kayıtlı olduğu ÇAY-KUR fabrikasının anlaşmalı olduğu bankada adına açılmış
hesabı bulunmayan üreticilere ödeme yapılmaz. Ödeme hesap açılması halinde
yapılır.
Görevli kurum ve kuruluşlar
MADDE 8 – (1) 2016 yılı yaş çay
ürünü fark ödemesi desteği, ÇAY-KUR ve Bakanlık tarafından yürütülür.
Başvurular
MADDE 9 – (1) Ruhsatlı üretici
olup Karardan önceki yaş çay ürünü destekleme ödemelerine ilişkin kararnameler
doğrultusunda yaş çay ürünü destekleme ödemelerinden faydalanmak için kamu
ve/veya özel sektör işletmelerine başvuruda bulunan ve 2016 yılı üretim
sezonunda da üreticiliği devam eden ruhsatlı üreticilerin belgeleri, 2016
yılı fark ödemesi desteği için de geçerlidir. Kamu ve özel sektör
işletmeleri tarafından, bu üreticilere 2016 yılı üretim sezonunda
sattıkları yaş çay miktarı üzerinden, üretici başvurusu olmaksızın 2016
yılı fark ödemesi desteği düzenlenir. Ancak kamu ve/veya özel sektör
işletmelerine 2016 yılı üretim sezonunda sattıkları yaş çay nedeniyle, bu
fark ödemesi desteğinden ilk defa yararlanmak isteyenler ile bu yıl farklı
özel sektör işletmelerine yaş çay satan ruhsatlı üreticiler, 23/12/2016 tarihi
mesai bitimine kadar çiftçi belgesi ve Ek-1’de yer alan başvuru dilekçesi
ile birlikte T.C. kimlik numarasını beyan ederek yaş çay sattıkları kamu
ve/veya özel sektör işletmelerine başvururlar. Başvuru dilekçesi ve çiftçi
belgesinin yaş çay satılan tüm kamu ve özel sektör işletmelerine verilmesi
zorunludur.
Fark ödemesi desteğine esas yaş çayın satın alınması,
tescili, onayı ve icmallerin hazırlanması
MADDE 10 – (1) Kamu ve özel sektör
işletmeleri, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun
ilgili maddeleri gereğince müstahsil makbuzu veya fatura ile onaylı yaş çay
tahakkuk bordrosu düzenlemek suretiyle ruhsatlı üreticilerden satın
aldıkları yaş çay ürünü miktarını ticaret borsalarında tescil ettirirler.
Fark ödemesi desteğine esas yaş çay miktarlarının; ticaret borsalarınca
tescil edilmesi, müstahsil makbuzu ve/veya fatura ile onaylı yaş çay tahakkuk
bordrosu düzenlemek sureti ile satın alınması esastır.
(2) Tescil edilen miktar
doğrultusunda fark ödemesi desteğinden faydalanacak olan ruhsatlı
üreticiler için, başvuru tarihinin bitimini müteakip 10 gün içinde ÇAY-KUR
Ek-2’ye, özel sektör işletmeleri Ek-3’e göre üretici bazında icmaller
düzenler.
(3) Kamu ve özel sektör yaş
çay işletmelerince düzenlenen bu icmaller 10 gün içerisinde ticaret
borsalarında onaylattırılır.
(4) Ticaret borsaları 2016
yılı üretim sezonunda kendilerine tescil ettirilen yaş çay miktarlarını
işletme bazında ÇAY-KUR’a bildirir.
(5) Özel sektör işletmeleri,
üretici bazında hazırladıkları icmallerin (Ek-3) ticaret borsalarında
onayını müteakip, ÇAY-KUR fabrikası bazında fark ödemesi desteğine esas
toplam yaş çay miktarını gösteren Ek-4’te yer alan icmali hazırlar ve
onaylar. Hazırlanan icmal (Ek-4), borsa onayına gerek olmaksızın
ÇAY-KUR’a iki suret olarak gönderilir. Teslim edilen icmalin bir
sureti, ÇAY-KUR tarafından üzerine “Görülmüştür” ibaresi konularak ilgili
özel sektör işletmesine gönderilir.
(6) Özel sektör işletmeleri
tarafından düzenlenen üretici bazındaki icmaller (Ek-3), ticaret borsalarında
onayını müteakip, üç gün içerisinde Ek-4’te yer alan icmal ile birlikte
ÇAY-KUR’a ait üretici kayıtlarının bulunduğu çay fabrikalarına teslim
edilir.
(7) ÇAY-KUR’a ait çay
fabrikalarınca, özel sektör işletmeleri tarafından gönderilen üretici icmallerindeki
yaş çay miktarları ile kendi icmallerindeki yaş çay miktarları 10 gün
içinde üretici bazında birleştirilir ve üreticilerin 2016 yılı üretim
sezonunda satmış olduğu toplam yaş çay miktarları belirlenir. Buna göre
üretici bazında yaş çay ürünü fark ödemesi destek tutarlarını gösteren
üretici bazında icmal (Ek-5) hazırlanır.
Fark ödemesi desteğine esas üretici icmallerinin
hazırlanmasında dikkat edilecek hususlar
MADDE 11 – (1) Ticaret borsalarına
tescil ettirilmeyen miktarlar ile müstahsil makbuzu ve/veya fatura ile
onaylı yaş çay tahakkuk bordrosu düzenlenmeden satın alınan yaş çaylar için
fark ödemesi desteği ödemesi yapılmaz.
(2) Müstahsil makbuzu ve/veya
fatura ile onaylı yaş çay tahakkuk bordrosu hangi ruhsatlı üretici adına
düzenlenmiş ise fark ödemesi desteği icmali de mutlak surette o ruhsatlı
üretici adına düzenlenir.
(3) ÇAY-KUR fabrikaları
tarafından düzenlenecek olan icmal (Ek-2), üreticilerin T.C. kimlik
numarasına göre hazırlanır. Birden fazla ruhsatı olan üreticilerin fark
ödemesi desteğine esas yaş çay miktarları tek bir cüzdanda T.C. kimlik
numarası üzerinden birleştirilmek suretiyle düzenlenir.
(4) Özel sektör işletmeleri
tarafından düzenlenen icmal (Ek-3), borsada tescil yaptığı isme göre
hazırlanır. Özel sektör işletmeleri; fark ödemesi desteği icmallerini
(Ek-3), üreticinin kayıtlı olduğu ÇAY-KUR fabrikası bazında hazırlar. Özel
sektör işletmeleri kendisine yaş çay satan üreticinin birden fazla ÇAY-KUR
fabrikasına kayıtlı olması durumunda, her bir fabrika için ayrı olmak üzere
o üreticinin kayıtlı olduğu toplam fabrika sayısı kadar icmal hazırlar.
(5) Özel sektör işletmeleri
tarafından, ÇAY-KUR fabrikası adına hazırlanacak olan icmalde (Ek-3), bir
üreticiye ait destekleme bilgileri yalnızca bir satırda belirtilir. Aynı
üretici için birden fazla satırda destekleme bilgileri belirtilmez.
(6) Özel sektör işletmeleri
tarafından hazırlanacak olan icmalde (Ek-3), “Ruhsat No” ve “Cüzdan No”
sütunlarına üreticinin ÇAY-KUR kayıtlarında yer alan ruhsat numarası ile
cüzdan numarası yazılır. Hiçbir şekilde ad, soyad ve baba adlarında
kısaltma yapılmaz. İcmallerde T.C. kimlik numarası belirtilmeyen
üreticilere ödeme yapılmaz. Fark ödemesine esas icmaller bilgisayar
ortamında hazırlanır ve icmallerin her sayfası yetkililer tarafından
imzalanır.
Askı işlemleri
MADDE 12 – (1) ÇAY-KUR fabrikaları
tarafından üretici bazında hazırlanan, üreticilerin 2016 yılı üretim sezonunda
satmış olduğu toplam yaş çay miktarlarına göre hesaplanan destek
tutarlarını gösteren üretici icmalleri (Ek-5), ÇAY-KUR’a ait çay
fabrikalarında 10 gün süreyle askıya çıkarılır. Askıya çıkarma, indirme,
tarih ve saati tutanağa bağlanır. Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz
ise icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak herhangi
bir itiraz değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
(2) ÇAY-KUR’a ait çay
fabrikaları tarafından icmallerin askıda kalma süresi zarfında maddi
hatalara ilişkin olarak yapılan yazılı itirazlar, askı süresi ve bu sürenin
bitiminden itibaren 10 gün içerisinde değerlendirilir. Askı süresince
yapılan itirazların değerlendirilmesi sonucunda icmallerde düzeltme
yapılmış ise icmaller yeniden düzenlenir. Düzenlenen icmallerdeki destek
tutarları ÇAY-KUR tarafından ödenek tahsisi için Bakanlığa bildirilir.
(3) Özel sektör işletmelerince
düzenlenen icmallerin (Ek-3 ve Ek-4) karşılaştırılması yapılır. Tespit
edilen hatalar, ilgili işletmeye bir yazı ile bildirilerek birlikte
düzeltilmesi sağlanır.
(4) Özel sektör işletmeleri
tarafından ÇAY-KUR fabrikalarında üreticilik kaydı bulunmayan üreticiler
adına icmal düzenlenmiş ise bu üreticilerin fark ödemesi desteğinden
yararlanamayacakları ilgili özel sektör işletmelerine yazı ile bildirilir.
Fark ödemesi desteğinden yararlanamayacak olanlar
MADDE 13 – (1) Mücbir sebepler,
fark ödemesi desteğinden faydalanacak kişinin ölümü, yangın, deprem ve sel
gibi tabi afetler dışında aşağıdaki üreticiler fark ödemesi desteğinden
yararlanamazlar:
a) 9 uncu maddede belirtilen
süre içerisinde istenen belgelerle başvuruda bulunmayan üreticiler.
b) Askı listelerinde ismi
bulunmayan veya askı süresi sonuna kadar hatalı kayıtların düzeltilmesi
için yazılı başvuruda bulunmayan üreticiler.
c) Ruhsatsız üreticiler.
ç) Üretim sezonundan önce
ruhsatlı üreticiliği sona erenler.
d) Kamu kurum ve kuruluşları.
Denetim, haksız ödemelerin geri alınması ve hak
mahrumiyeti
MADDE 14 – (1) Yaş çay ürünü fark
ödemesi desteği ödemelerinin denetimini sağlayacak tedbirleri almaya
Bakanlık yetkilidir. Bu amaçla yapılacak çalışmalarda gerektiğinde diğer
kamu kurum ve kuruluşları ile ziraat odaları ve ticaret borsalarının
hizmetlerinden yararlanılır.
(2) İlgili merciler,
kendilerine ibraz edilen belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları
belgelerden sorumludurlar. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız yere
ödemeye neden olanlar ile haksız yere ödemelerden yararlanmak üzere sahte
veya içeriği itibariyle gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar
hakkında gerekli cezai, hukuki ve idari işlemler yapılır.
(3) Haksız yere yapılan
destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci
maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan
kanunî faizi ile birlikte, anılan Kanun hükümlerine göre geri alınır.
Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri
düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde
müştereken sorumlu tutulurlar.
(4) Bu Tebliğ ile belirlenen
destekleme ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan
ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler, beş yıl
süreyle hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar.
Sorumluluk
MADDE 15 – (1) Kamu ve özel sektör
yaş çay işletmeleri, satın aldıkları yaş çay yaprağı karşılığı, 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun ilgili maddeleri gereğince müstahsil makbuzu veya
fatura ile onaylı yaş çay tahakkuk bordrosu düzenleyerek üreticiye vermek zorundadır.
Bu belgelerin üretici tarafından beş yıl saklanması zorunludur.
(2) Kamu ve özel sektör yaş
çay işletmeleri düzenledikleri bilgi ve belgelerin doğruluğundan
sorumludurlar. Ürün teslim edildiği halde, ürün karşılığı belge vermeyen
yaş çay işletmeleri hakkında, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili
maddeleri uyarınca ceza kovuşturması ve diğer kanuni işlemler yapılır.
(3) Kamu ve özel sektör
işletmeleri fark ödemesi desteği ile ilgili olarak yapılan tüm bilgi ve
belgelerin suretlerini kontrol amacıyla muhafaza ederler.
Yürürlükten kaldırılan tebliğ
MADDE 16 – (1) 10/7/2015 tarihli
ve 29412 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Tarım Havzaları Üretim
ve Destekleme Modeline Göre Yaş Çay Üreticilerine 2015 Yılı Yaş Çay Ürünü
İçin Fark Ödemesi Desteği Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2015/25) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18 – (1) Bu Tebliğ
hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|