Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2016/44)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 30/10/2015
tarihli ve 29517 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/47) ile başlatılan ve
Ekonomi Bakanlığı tarafından yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasının
tamamlanması neticesinde alınan kararın yürürlüğe konulmasıdır.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli
ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini,
c) Depar Deri: Depar Deri Plastik Sanayi ve Ticaret
Anonim Şirketini,
ç) Doğuş Suni Deri: Doğuş Suni Deri Kösele Sanayi
ve Ticaret Anonim Şirketini,
d) Flokser: Flokser Tekstil Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketini,
e) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
f) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
g) NGGS: Nihai Gözden Geçirme Soruşturmasını,
ğ) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
h) UTM: Uluslararası Ticaret Merkezini (International Trade Center),
ı) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Bilgi ve
İşlemler
Mevcut
önlem ve soruşturma
MADDE 4 – (1) 5/2/2005 tarihli ve
25718 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2005/2) ile ÇHC menşeli ve 5903.20.10.10.00,
5903.20.10.90.00, 5903.20.90.10.00 ve 5903.20.90.90.00 GTİP’i
altında kayıtlı “mensucat, poliüretanla emdirilmiş, sıvanmış, kaplanmış
veya lamine edilmiş-deri taklidi/diğerleri (PÜ Suni Deri)” için sırasıyla 1
ABD Doları/Kg, 1 ABD Doları/Kg, 2,2 ABD Doları/Kg ve 2,2 ABD Doları/Kg
tutarında dampinge karşı önlem alınarak yürürlüğe konulmuştur.
(2) İlk nihai gözden geçirme soruşturması
sonucunda; 31/10/2010 tarihli ve 27745 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2010/28) ile uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin
mevcut haliyle uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
(3) 21/3/2015 tarihli ve
29302 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/4) ile bir NGGS açılmaması
halinde önlemin önlem bitiş tarihinde yürürlükten kalkacağı, ilgili
üründeki önlemin sona ermesinin dampingin ve zararın devam etmesine veya
yeniden meydana gelmesine yol açacağı iddiasıyla bir NGGS açılması
talebiyle başvurulabileceği belirtilmiştir.
(4) Bu kapsamda, Depar Deri şikâyetçi firma olarak,
Flokser ve Doğuş Suni Deri ise şikayeti
destekleyen firmalar olarak NGGS açılması talebiyle başvuruda
bulunmuşlardır.
(5) Söz konusu başvurunun değerlendirilmesi
neticesinde, ÇHC menşeli 5903.20.10.10.00, 5903.20.10.90.00,
5903.20.90.10.00 ve 5903.20.90.90.00 GTİP’leri
altında sınıflandırılan “mensucat, poliüretanla emdirilmiş, sıvanmış,
kaplanmış veya lamine edilmiş-deri taklidi/diğerleri (PÜ Suni Deri)”ne
yönelik olarak 30/10/2015 tarihli ve 29517 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2015/47) ile bir NGGS başlatılmış ve soruşturma Genel
Müdürlük tarafından yürütülerek tamamlanmıştır.
Gözden
geçirme dönemi
MADDE 5 – (1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda,
dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek üzere 1/1/2013–31/12/2015
arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak belirlenmiştir.
Yerli
üretim dalı ve başvurunun temsil niteliği
MADDE 6 – (1) Başvuru aşamasında yapılan incelemede,
Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde başvuru
sahibi Depar Deri ve başvuruyu destekleyen Flokser
ve Doğuş Suni Deri’nin Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli
üretim dalını temsili haiz olduğu tespit edilmiştir.
İlgili
tarafların bilgilendirilmesi, bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi
MADDE 7 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ürünün tespit edilen ithalatçılarına, ÇHC’de
bilinen yerleşik üretici/ihracatçılara ve anılan ülkede yerleşik diğer
üretici/ihracatçılara iletilebilmesini sağlamak amacıyla ÇHC Ankara
Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur.
(2) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta
süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır.
(3) Yerli üretim dalı soruşturma süresince Bakanlık
ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri
temin etmiştir.
(4) İlgili taraflardan alınan bilgi ve belgelerin
gizli olmayan özetleri talep eden ilgili tarafların bilgisine sunulmak
üzere hazır tutulmuştur.
(5) Soruşturma döneminde ithalat yaptığı tespit
edilen ve kendilerine soru formu gönderilen firmalardan beş ithalatçı firma
soru formunu yanıtlamıştır.
(6) ÇHC’de yerleşik
üretici/ihracatçı firmalardan soru formuna cevap veren olmamıştır. ÇHC
Ankara Büyükelçiliğinden Bakanlığa intikal eden herhangi bir görüş
olmamıştır.
(7) Soruşturmaya ilişkin bilgi ve bulguların
tamamlanması akabinde, soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil
edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren nihai bildirim, 9/9/2016 tarihinde ÇHC Ankara Büyükelçiliği ve işbirliği
içinde olan tüm ilgili taraflara iletilmiştir.
(8) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu
tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş; mezkûr görüşlerden mevzuat
kapsamında somut, nesnel ve kanıtlanabilir nitelikte olanlarına ilişkin
olarak bu Tebliğin ilgili bölümlerinde yer verilmiştir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Soruşturma
Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Soruşturma
konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 8 – (1) Soruşturma konusu ürün, koagüle
işlemi kapsamında mensucatın üzerine poliüretan kaplanması suretiyle elde
edilen bir çeşit sentetik kumaş olup, suni deri üretiminde takviye
malzemesi olarak kullanılmaktadır. Aşınmaya dayanıklılık, hava geçirme,
dikilebilme ve yapıştırılabilme özellikleri dolayısıyla koagüle
ile üretilen PÜ suni deriler bu özellikleri taşımaktadır. Görünüm ve yapı
olarak doğal deriye çok yakın özelliklere sahip olan PÜ suni deriler de
ayakkabı sanayiinde ayakkabı sayası olarak, saraciye sektöründe çanta ve valiz imalinde, mobilya ve
otomotiv sektörlerinde döşeme malzemesi olarak çok yaygın bir şekilde
kullanılmaktadır. Bunun yanında, ince ve yumuşak koagüle
işlemiyle imal edilen derilerin konfeksiyon
sanayinde kullanımı da giderek artmaktadır.
(2) PÜ suni deri esaslı ürünler sıhhi ve ekolojik olmaları, nefes alabilirlik, yumuşaklık, teknik
değerler ve görünüm yönlerinden doğal deriye çok yakın özellikler taşıması
nedeniyle tercih edilmektedir. Genel anlamda ürünün teknik ve fiziki
özelliklerine göre kullanılan kimyasallar ve boyaların özelliklerine, spesifikasyonlarına göre ürünün maliyeti değişmektedir.
(3) PÜ suni derinin üretiminde öncelikle, ürünün
kalitesine bağlı olarak uygun formülasyonda
karışımlar kazanlarda hazırlanmakta ve yine üretilecek ürünün kalitesi ve
kullanım yerine göre uygun bez, keçe, tela veya “nonwoven”
seçilmektedir. Koagüle makinesinde bu taşıyıcı
zeminlerin üzerine hazırlanan karışım sıvama veya daldırma yöntemi ile
temas ettirilmekte, bunun sonrasında üzeri hamurlu taşıyıcı zemin koagüle banyosuna alınmakta ve burada hamurun taşıyıcı
zemin üzerinde pıhtılaşması sağlanmaktadır.
(4) Pıhtılaşma ile birlikte oluşan cildin yıkama
banyolarında iyice yıkanarak içerdiği solventten
arındırılması ise bir sonraki aşamadır. Ürün kuruduktan sonra, istenen
görünümü elde etmek için diğer proseslerde de
işlem görebilmektedir. Bu prosesler; zımpara
makinesi, gofraj makinesi ya da sıvama hattı
olabilmektedir. Ürün, bu proseslerden birinde
işlem görebileceği gibi bir kaçında da işlem görebilmektedir.
(5) Soruşturma konusu ürün ile ilgili açıklamalar
genel içerikli olup, uygulamaya esas olan Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer
alan GTİP’ler ve ekli tabloda yer alan eşya
tanımlarıdır.
(6) Önleme tabi ürünün Türk Gümrük Tarife
Cetvelinde yer alan tarife pozisyonlarında ve/veya tanımlarında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Dampingin
Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali
Genel
Açıklamalar
MADDE 9 –
(1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde damping marjına ilişkin yeni bir değerlendirme
gerçekleştirilmemiş olup, esas soruşturmada tespit edilen damping marjı,
soruşturma konusu ülkenin üretim ve ihracat kabiliyeti ve önlemin
yürürlükten kaldırılması halinde bu ülkeden gerçekleşen ihracatın
Türkiye’ye yönelme ihtimali değerlendirilmiştir.
Esas
soruşturmada tespit edilen damping marjı
MADDE 10
– (1) Esas soruşturmada tespit
edilen damping marjı, önlemin uygulanmadığı
ortamda ihracatçı firmaların davranışlarını ve dampinge konu ithalatın
muhtemel seviyesini göstermesi açısından önem taşımaktadır. Buna göre,
soruşturma konusu ürünün ÇHC menşeli olanlarına yönelik İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2005/2) ile tamamlanan damping soruşturmasında damping marjı, nispi olarak CIF
bedelin %107,72’si oranında bulunmuştur. Damping marjı
mutlak olarak 3,03 ABD Doları/Kg olarak hesaplanmıştır.
Soruşturma
konusu ülkenin üretim ve ihracat kabiliyeti
MADDE 11
– (1) Soruşturma konusu ülkenin
ihracat kabiliyetine ilişkin değerlendirmeler, UTM’nin
dış ticaret verilerine dayanılarak ve 5903.20
tarife kodu üzerinden yapılmıştır. Söz konusu istatistik verileri
soruşturma konusu ülkenin söz konusu üründeki üretim kapasitesine gösterge
teşkil etmesi açısından önemlidir.
(2) UTM’nin verileri
incelendiğinde, ÇHC’nin soruşturma konusu üründe
dünyada ana tedarikçi ülke konumunda olduğu görülmektedir. Buna göre, ÇHC’nin 2013-2015 yılları arasında değer bazında dünya
ihracatından aldığı pay sırasıyla %37,45, %37,14 ve %38,60 olarak
gerçekleşmiştir.
(3) UTM’nin verilerinde
dünya ihracatı miktar olarak yer almadığından, ÇHC’nin
miktar bazında dünya ihracatından aldığı pay hesaplanamamıştır. Bununla
birlikte, miktar birimi ton olarak yer alan UTM’nin
verileri incelendiğinde ÇHC’nin dünyaya yaptığı
ihracat 2013 yılında 349 bin ton iken 2014 yılında 382 bin tona, 2015
yılında ise 393 bin tona yükselmiştir.
Soruşturma
konusu ülkenin dünya ihracat fiyatı
MADDE 12
– (1) UTM verilerine göre 5903.20 tarife pozisyonunda kayıtlı PÜ suni derinin
dünya ortalama ihraç fiyatları yer almamakla birlikte, söz konusu
pozisyonda dünyanın en önemli ihracatçısı olan ÇHC’nin
2015 yılında ton başına ihracat fiyatı 5.466 ABD Doları iken, ÇHC’den sonra anılan pozisyondaki diğer önemli
ihracatçılar olan Çin Tayvanı, Güney Kore ve
ABD’nin 2015 yılında ton başına ihracat fiyatları sırasıyla 9.299 ABD
Doları, 14.491 ABD Doları ve 16.475 ABD Doları olarak gerçekleşmiştir.
Soruşturma
konusu ürünün ihracatının Türkiye’ye yönelebilmesine ilişkin değerlendirme
MADDE 13
– (1) ÇHC’nin
hali hazırda önemli bir ihracat kapasitesi olduğu, yakın coğrafyada gelişen
pazarların etkisiyle PÜ suni derinin kullanıldığı ürünlerdeki yurt dışı
talebin artması neticesinde, soruşturma konusu ürüne ilişkin talebin
artabileceği ve bu meyanda mer’i önlemin
yürürlükten kalkması halinde ÇHC menşeli ihracatın Türkiye piyasasına
yönelebileceği hususları değerlendirilmiştir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Zararın Devamı
veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 14
– (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde, yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri ile soruşturma konusu ürünün genel ithalatı ve fiyatlarının
gelişimi, soruşturma konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalat, pazar payı,
fiyat kırılması 2013-2015 dönemi için incelenmiştir.
(2) Soruşturma konusu ürünün genel ithalatı ve
soruşturmaya konu ülkeden yapılan ithalatın incelenmesinde TÜİK verileri
kullanılmıştır.
Genel
ithalat
MADDE 15
– (1) Soruşturma konusu ürünün
2013-2015 döneminde tüm ülkelerden gerçekleşen ithalat rakamları
incelendiğinde 2013 yılında 11.291.842 M2 olan ithalatın, 2014 yılında 14.095.814 M2ye, 2015
yılındaysa 14.494.092 M2ye yükseldiği görülmektedir. İthalatın değeri
ise 2013 yılında 50.797.859 ABD Doları iken 2014 yılında 58.917.953 ABD
Dolarına yükseldiği, 2015 yılındaysa bu seviyeden 53.217.946 ABD Dolarına
gerilediği tespit edilmiştir.
(2) 2013 yılında 4,50 ABD Doları/M2 olan ithalat birim fiyatlarının, 2014
yılında 4,18 ABD Doları/M2ye, 2015 yılındaysa 3,67 ABD Doları/M2ye
gerilediği görülmektedir.
Soruşturma
konusu ülkeden ithalat
MADDE 16
– (1) Soruşturma konusu ürünün ÇHC’den yapılan ithalatı incelendiğinde, 2013 yılında
4.580.789 M2 olarak gerçekleşen ithalatın, 2014 yılında
7.053.439 M2ye
yükseldiği, 2015 yılındaysa bu seviyeden 6.816.271 M2ye gerilediği
görülmektedir.
(2) Değer olarak ÇHC menşeli ithalat ise 2013
yılında 10.516.869 ABD Doları iken 2014 yılında 15.153.221 ABD Dolarına
yükselmiş, 2015 yılındaysa bu seviyeden 13.605.495 ABD Doları seviyesine
gerilemiştir.
(3) Söz konusu ülkeden yapılan ithalatın birim
fiyatlarının ise 2013 yılında 2,30 ABD Doları/M2 iken, 2014 yılında 2,15 ABD Doları/ M2ye, 2015
yılındaysa 2,00 ABD Doları/ M2ye gerilediği tespit edilmiştir.
(4) ÇHC’nin miktar
temelinde toplam ithalat içindeki payı ise 2013 yılında %40 iken, 2014 yılında
%50’ye yükselmiş, 2015 yılındaysa %47 seviyesine gerilemiştir.
Üçüncü
ülkelerden ithalat
MADDE 17
– (1) Soruşturma konusu ürünün
üçüncü ülkelerden yapılan ithalatı incelendiğinde, 2013 yılında 6.711.053 M2 olarak ithalat gerçekleşmişken, 2014 yılında
ithalatın 7.042.375 M2ye, 2015 yılındaysa 7.677.821 M2ye yükseldiği görülmektedir.
(2) Değer olarak üçüncü ülkelerden yapılan ithalat
2013 yılında 40.280.990 ABD Doları iken 2014 yılında 43.764.732 ABD
Dolarına yükselmiş, 2015 yılındaysa bu seviyeden 39.612.451 ABD Doları
seviyesine gerilemiştir.
(3) Söz konusu ülkelerden yapılan ithalatın birim
fiyatının ise 2013 yılında 6,00 ABD Doları/ M2 iken, 2014 yılında 6,21 ABD Doları/ M2ye
yükseldiği, 2015 yılındaysa bu seviyeden 5,16 ABD Doları/ M2ye gerilediği
tespit edilmiştir.
(4) Üçüncü ülkelerin miktar temelinde toplam
ithalat içindeki payı ise 2013 yılında %60 iken, 2014 yılında %50, 2015
yılındaysa bu seviyeden %53 seviyesine çıkmıştır.
Yurt içi
tüketim ve pazar payları
MADDE 18
– (1) Soruşturma konusu ithalatın
nispi olarak gelişimini görebilmek için, söz konusu ithalatın toplam
Türkiye benzer mal tüketimi içindeki payı incelenmiştir. Bu bağlamda,
şikâyetçi, destekçi ve bilinen diğer yerli üretici firmaların yurt içi
satış miktarı ile genel ithalat miktarı toplanarak ilgili yılda Türkiye
benzer mal tüketimi elde edilmiştir.
(2) Soruşturma konusu ürünün Türkiye benzer mal
tüketimi 2013 yılında 100 birim iken, 2014 yılında 88 birime gerilemiş,
2015 yılındaysa bu seviyeden 95 birime yükselmiştir. Genel ithalat ise 2013
yılındaki 100 birim seviyesinden, 2014 yılında 125 birime, 2015 yılındaysa
128 birime yükselmiştir.
(3) Buna karşın, yerli üretim dalının pazar payı;
2013 yılında 100 birim, 2014 yılında 36 birim, 2015 yılında ise 45 birim
seviyesinde oluşmuştur.
(4) ÇHC pazar payı, 2013 yılında 100 birim iken,
2014 yılında 174 birim, 2015 yılında 157 birim seviyesinde gerçekleşmiştir.
(5) Üçüncü ülkeler pazar payı 2013 yılında 100
birim iken, 2014 yılında 119 birim, 2015 yılında 121 birim olarak tezahür
etmiştir.
Fiyat
kırılması
MADDE 19 – (1) Soruşturmaya
konu olan ürünün ithalatının Türkiye piyasasına giriş fiyatının yerli
üretim dalı yurt içi satış fiyatı üzerindeki etkisini görebilmek amacıyla
yapılan fiyat kırılması hesabında, ÇHC’den
yapılan ithalatın birim fiyatına %2 oranında gümrükleme masrafı ve %8
oranında gümrük vergisi eklenerek soruşturma konusu ürünün Türkiye
piyasasına giriş fiyatı bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu olmadığı bir ortamda soruşturma
konusu ülke menşeli ürünün ithalatının Türkiye pazarına giriş fiyatının
hangi düzeyde olacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla söz
konusu fiyata dampinge karşı önlem eklenmemiştir.
Bu şekilde elde edilen fiyatın yerli üretim dalının ağırlıklı ortalama yurt
içi satış fiyatı ile mukayese edilerek soruşturma konusu ülkenin ihraç
fiyatının yerli üretim dalının ağırlıklı iç satış fiyatını hangi oranda
kırdığı tespit edilmiştir.
(2) 2015 yılı için yapılan hesaplama sonucunda, ÇHC
menşeli soruşturma konusu ürünün ithalatının Türkiye piyasasına giriş
fiyatının yerli üretim dalının iç satış fiyatını CIF değerin %10x’ine
karşılık gelen değerde kırdığı tespit edilmiştir.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE 20
– (1) Yerli üretim dalının
ekonomik göstergelerinin incelenmesinde Depar Deri’nin soruşturma konusu
ürüne ait 2013-2015 yılları arasındaki verileri esas alınmıştır.
Yönetmeliğin 17 nci maddesi hükümleri çerçevesinde,
yerli üretim dalının durumu incelenirken gözden geçirme dönemi içerisinde
yerli üretim dalının üretim, kapasite, kapasite kullanım oranı, yurt içi
satışlar, ihracat, stoklar, istihdam, verimlilik, maliyet, karlılık, nakit
akışı, pazar payı başta olmak üzere temel göstergeleri değerlendirilmiştir.
(2) Söz konusu dönem için yapılan zarar analizinde
eğilimi görebilmek amacıyla TL bazındaki veriler TÜİK tarafından hesaplanan
yıllık ortalama üretici fiyatları endeksi kullanılarak enflasyondan
arındırılmış, reel hale getirilmiş ve 2013 yılı esas alınarak
endekslenmiştir.
a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı
(KKO)
1) Yerli üretim dalının benzer üründe 2013 yılında
100 birim olan üretim miktar endeksi, 2014 yılında 77 birim, 2015
yılındaysa 113 birim olarak gerçekleşmiştir.
2) Gözden geçirme döneminde üretim kapasitesi sabit
kalmıştır.
3) KKO 2013 yılında 100 birim iken 2014 yılında 77
birim, 2015 yılındaysa 113 birim olarak gerçekleşmiştir.
b) Yurt içi satışlar ve ihracat
1) Yerli üretim dalının soruşturma konusu üründe
2013 yılında 100 birim olan yurt içi satış miktar endeksi, 2014 yılında 125
birim, 2015 yılındaysa 143 birim olarak tezahür etmiştir.
2) Aynı dönemde, endekslenmiş yurt içi satış değeri
2013 yılında 100 birim olarak alındığında 2014 yılında 135 birim, 2015
yılındaysa 166 birim olarak gerçekleşmiştir.
3) Yerli üretim dalının yurt içi satışlarının birim
fiyatları ise 2013 yılı 100 birim, 2014 yılında 108 birim, 2015 yılındaysa
117 birim olarak oluşmuştur.
4) Yerli üretim dalının yurt dışı satışları ise
miktar olarak 2013 yılı 100 birim, 2014 yılında 28 birim, 2015 yılındaysa
83 birim olarak gerçekleşmiştir.
5) İhracatın değer temelindeki gelişimi ise 2013
yılı 100 birim olmak üzere 2014 yılında 21 birim, 2015 yılındaysa 66 birim
olarak oluştuğu görülmektedir.
6) İhracatın birim fiyatları ise 2013 yılı 100 birim
2014 yılında 74 birim, 2015 yılındaysa 80 birim olarak gerçekleşmiştir.
c) Stoklar ve Stok Çevrim Hızı
1) 2013 yılında 100 birim olan dönem sonu stok
miktarı 2014 yılında 299 birim, 2015 yılındaysa 525 birim seviyesine
ulaşmıştır.
2) 2013 yılında 100 birim olan stok çevrim hızı
2014 yılında 26 birim, 2015 yılında 21 birim olarak gerçekleşmiştir.
ç) İstihdam
1) Yerli üretim dalının ilgili üründeki çalışan
toplam doğrudan işçi sayısı endeksi 2013 yılı 100 birim iken 2014 yılında
83 birim, 2015 yılındaysa 73 birim olarak oluşmuştur.
d) Verimlilik
1) Yerli üretim dalının ilgili ürün üretiminde
çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2013 yılında 100 birim olarak
alındığında, 2014 yılında 92 birim, 2015 yılındaysa 155 birim seviyesinde
tezahür etmiştir.
e) Maliyetler ve kârlılık
1) Yerli üretim dalının benzer üründe ortalama
birim ticari maliyet endeksi 2013 yılında 100 birim olmak üzere 2014
yılında 98 birim, 2015 yılındaysa 110 birim olarak gerçekleşmiştir.
2) Yerli üretim dalının benzer üründe ticari maliyetleri
ve ortalama yurt içi satış fiyatları dikkate alınarak hesaplanan yurt içi
ürün birim kârlılık endeksi 2013 yılında -100 birim, 2014 yılında -16 birim
ve 2015 yılında -52 birim olarak oluşmuştur.
3) Yerli üretim dalının yurt dışı ürün birim
karlılık endeksi 2013 yılında 100 birim iken 2014 yılında -104 birim, 2015
yılındaysa -141 birim olarak gerçekleşmiştir.
4) Yerli üretim dalının yurt içi ve yurt dışı
satışlardan yaptığı toplam birim karlılığı 2013 yılında 100 birim iken,
2014 yılında -290 birim, 2015 yılındaysa -770 birim olarak tezahür
etmiştir.
5) Yerli üretim dalının toplam karlılık endeksi
2013 yılında 100 birim iken, 2014 yılında -222 birim, 2015 yılındaysa -867
birim olarak oluşmuştur.
f) Nakit akışı
1) Yerli üretim dalının nakit akışı endeksi 2013
yılında 100 birim, 2014 yılında -90 birim, 2015 yılında -401 birim olarak
gerçekleşmiştir.
g) Firma net satış toplamı
1) 2013 yılında 100 birim olan yerli üretim dalının
firma net satış toplamı, 2014 yılında 85 birim, 2015 yılında 81 birim
olarak oluşmuştur.
ğ) Toplam Amortisman ve Ürün Amortismanı
1) Yerli üretim dalının benzer üründe toplam amortismanı 2013 yılında 100 birim iken, 2014 yılında 54
birim, 2015 yılında 53 birim seviyesinde gerçekleşmiştir.
2) Yerli üretim dalının benzer üründe ürün amortismanı 2013 yılında 100 birim iken, 2014 yılında 45
birim, 2015 yılında 72 birim olarak oluştuğu görülmektedir.
h) Pazar payı
1) 2013 yılında 100 birim olan yerli üretim dalının
pazar payı, 2014 yılında 36 birim, 2015 yılındaysa 45 birim olarak gerçekleşmiştir.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesi
MADDE 21
– (1) Ekonomik göstergeler bir
bütün olarak değerlendirildiğinde, yerli üretim dalının üretim miktar
endeksi, kapasite kullanım oranı, yurt içi satış miktar endeksinde artış;
stok miktar endeksinde artış, stok çevrim hızı endeksinde gerileme,
ortalama birim ticari maliyet endeksinde artış, toplam karlılık endeksinde
düşüş, firma net satış toplamı, doğrudan işçi sayısı, nakit akışı ve toplam
amortisman endeksinde bozulma gözlemlenmiştir.
(2) Bu çerçevede, yerli üretim dalının zarar
haliyle karşı karşıya olduğu değerlendirilmiştir.
ALTINCI BÖLÜM
Dampingin ve Zararın Devamı veya Yeniden Meydana
Gelmesi
İhtimalinin Değerlendirilmesi
Dampingin
devamı veya yeniden meydana gelmesine ilişkin belirlemeler
MADDE 22
– (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
hükümleri gereğince, önlemin sona ermesi halinde dampingin
devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı
değerlendirilmiştir. Bu çerçevede, önleme tabi ülkedeki üretim, kapasite ve
ihracat potansiyeli ile Türkiye pazarının önemi ve talebi etkileyen
unsurlar incelenmiştir.
(2) Esas soruşturmada tespit edilen damping marjı, önlemlerin uygulanmadığı ortamda
ihracatçı firmaların davranışlarını ve dampinge konu ithalatın muhtemel
seviyesini göstermesi açısından önem taşımaktadır. Buna göre, soruşturma
konusu ürünün ÇHC menşeli olanlarına yönelik İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2005/2) ile tamamlanan damping soruşturmasında damping marjı, nispi olarak CIF
bedelin %107,72’si oranında bulunmuştur. Damping marjı
mutlak olarak 3,03 ABD Doları/Kg olarak hesaplanmıştır.
(3) Soruşturma konusu ürüne
ilişkin dünyanın en önemli ihracatçısı olan ÇHC’nin
değer bazında dünya ihracatından aldığı payın 2013-2015 yılları arasında
sırasıyla %37, %37 ve %39 olarak gerçekleştiği, miktar bazında ihracatının
ise 2013 yılında 349 bin ton iken, 2014 yılında 382 bin tona, 2015 yılında
393 bin tona eriştiği, 2015 yılında ton başına ihracat fiyatı açısından
bakıldığında, anılan üründeki en önemli ihracatçılar olan Çin Tayvanı, Güney Kore ve ABD’ye kıyasla daha düşük bir
ihracat fiyatına sahip olduğu, yakın coğrafyada gelişen pazarların
etkisiyle soruşturma konusu ürünün kullanıldığı nihai ürünlerdeki yurt dışı
talebin artması neticesinde, soruşturma konusu ürüne ilişkin talebin
artabileceği ve bu meyanda mer’i önlemin
yürürlükten kalkması halinde ÇHC menşeli ihracatın Türkiye piyasasına
yönelebileceği hususları değerlendirilmiştir.
Zararın
devamı veya yeniden meydana gelebilme ihtimaline ilişkin belirlemeler
MADDE 23 – (1)
Değerlendirme çerçevesinde, gözden geçirme dönemi boyunca ÇHC’nin ihracat kabiliyeti bakımından soruşturma konusu
ürün bağlamında küresel pazarda en büyük ihracatçı konumunda olduğu, ÇHC
menşeli ithalatın ağırlıklı ortalama ihraç fiyatının tüm ülkelerden
gerçekleşen ihracatın ağırlıklı ortalama fiyatının altında oluştuğu ve ÇHC
menşeli ithalatın Türkiye piyasasına giriş fiyatının yerli üretim dalının
iç satış fiyatını kırdığı gözlemlenmiştir.
(2) Bu Tebliğin 21 inci maddesi çerçevesinde yerli
üretim dalının üretim miktar endeksi, kapasite kullanım oranı, yurt içi
satış miktar endeksinde artış; stok miktar endeksinde artış, stok çevrim
hızı endeksinde gerileme, ortalama birim ticari maliyet endeksinde artış,
toplam karlılık endeksinde düşüş, firma net satış toplamı, doğrudan işçi
sayısı, nakit akışı ve toplam amortisman
endeksinde bozulma gözlemlenmiştir. Söz konusu tespitler kapsamında yerli
üretim dalının olumsuz nitelik taşıyan göstergelerinde yerli üretim dalının
zarar haliyle karşı karşıya kaldığı değerlendirilmiştir.
Diğer
Unsurlar
MADDE 24 – (1) Yapılan
değerlendirme neticesinde, önlem yürürlüğe girdikten sonra soruşturma
konusu ürünün kullanım alanı ve tüketici algılamasının aynı kaldığı ve
dolayısıyla tüketim eğiliminde bir değişiklik olmadığı; soruşturma konusu
ürün ile yerli üretim dalı tarafından üretilen benzer ürünün üretim
teknolojisinde bir değişim olmadığı, gözden geçirme döneminde soruşturma
konusu ürünün ithalatında ve ihracatında Türkiye’de ve soruşturma konusu
ülkede ticareti kısıtlayıcı bir gelişmenin gerçekleşmediği izlenmiştir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Değerlendirme
ve Sonuç
Değerlendirme
MADDE 25
– (1) Yapılan değerlendirme
sonucunda, soruşturma konusu ülkenin söz konusu ürün bakımından küresel
pazarda en büyük ihracatçı konumunda olduğu, Türkiye’ye yönlendirebileceği
ciddi ihracat kabiliyetinin bulunduğu, önlemin yürürlükten kalkması
durumunda üretici/ihracatçı firmaların önlemin yokluğundaki davranışlarını
yansıtacak olan esas soruşturmada tespit edilen damping
marjının önemli seviyede olduğu, önlemin yürürlükten kalkması halinde
dampingin devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu
değerlendirilmiştir.
(2) Yürürlükte bulunan önlemin etkisiyle soruşturma
konusu üründe yerli üretim dalının üretim miktar endeksi, kapasite kullanım
oranı, yurt içi satış miktar endeksinde artış gerçekleşirken; stok miktar
endeksinde artış, stok çevrim hızı endeksinde gerileme, ortalama birim
ticari maliyet endeksinde artış, toplam karlılık endeksinde düşüş, firma
net satış toplamı, doğrudan işçi sayısı, nakit akışı ve toplam amortisman endeksinde bozulma görüldüğü, zarar inceleme
dönemi içinde soruşturma konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın yerli
üretim dalının iç satış fiyatını kırdığı dikkate alındığında önlemin
yürürlükten kalkması halinde zararın devam etmesinin veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmiştir.
Karar
MADDE 26
– (1) Yürütülen soruşturma
sonucunda, mevcut önlemin yürürlükten kalkması durumunda dampingin
ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu
değerlendirilmiştir.
(2) Bu çerçevede, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile soruşturma
konusu ürün için İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2010/28) ile uygulanmakta olan dampinge
karşı önlemin tabloda belirtilen şekilde mevcut haliyle uygulanmaya devam
edilmesine karar verilmiştir.
Menşe Ülke
|
GTİP
|
Eşyanın Tanımı
|
Dampinge Karşı
Önlem
|
Çin Halk
Cumhuriyeti
|
5903.20.10.10.00
|
Mensucat, poliüretanla
emdirilmiş-deri taklidi.
|
1 ABD
Doları/Kg
|
5903.20.10.90.00
|
Mensucat, poliüretanla
emdirilmiş-diğerleri.
|
5903.20.90.10.00
|
Mensucat,poliüretanla sıvanmış,
kaplanmış veya lamine edilmiş-deri taklidi.
|
2,2 ABD
Doları/Kg
|
5903.20.90.90.00
|
Mensucat, poliüretanla
sıvanmış, kaplanmış veya lamine edilmiş-diğerleri.
|
Uygulama
MADDE 27
– (1) Gümrük idareleri, 26 ncı maddede gümrük tarife istatistik pozisyonu, madde
tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, ithalatında karşısında gösterilen oranda dampinge karşı kesin önlemi tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE 28
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 29
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
|