Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2016/46)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, OYKA Kağıt Ambalaj Sanayi
ve Ticaret Anonim Şirketi tarafından yapılan başvuruya istinaden
Finlandiya, Rusya, Polonya ve Brezilya menşeli “metrekare ağırlığı 175
gramı geçmeyen beyazlatılmamış kraftlayner
kağıtlar” ürününün ithalatına ilişkin olarak damping
soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Brezilya: Brezilya Federal Cumhuriyetini,
c) Finlandiya: Finlandiya Cumhuriyetini,
ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
d) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
e) Kanun: 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Kanunu,
f) Karar: 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı,
g) OYKA: OYKA Kağıt
Ambalaj Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketini,
ğ) Polonya: Polonya Cumhuriyetini,
h) Rusya: Rusya Federasyonunu,
ı) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
i) UTM: Uluslararası Ticaret Merkezini,
j) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Başvuru
konusu ürün
MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürün, 4804.11.11.10.00,
4804.11.15.10.00 ve 4804.11.90.10.00 GTİP’ler altında
yer alan “metrekare ağırlığı 175 gramı geçmeyen beyazlatılmamış kraftlayner kağıtlar”dır.
(2) Bahse konu GTİP’ler,
bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Başvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde
yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler
bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde başvuru
yeterliliğine sahip olan yerli üreticinin Yönetmeliğin 18 inci maddesi
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, OYKA firması bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
yerli üretim dalı olarak anılacaktır.
Damping
iddiası
MADDE 6 – (1) Damping belirlemesinde normal değer hesabı,
şikâyete konu ülkeler Finlandiya, Rusya, Polonya ve Brezilya menşeli ithal
ürünün gerek iç piyasa satışlarına gerekse de şikayete
konu ülkelerdeki üretim maliyetlerine ilişkin veriler bulunamadığından,
eldeki mevcut verilerden hareketle, emsal olarak yerli üretim dalının 2016
yılı ilk 6 aylık dönemi üretim maliyetleri esas alınarak yapılmıştır. Bu
çerçevede, yerli üretim dalının üretim maliyetine, satış, genel ve idari
giderler ve finansman giderleri ile makul bir kâr eklenerek oluşturulmuş
normal değer elde edilmiştir.
(2) İhraç fiyatının tespitinde, TÜİK’den
elde edilen 2016 yılı ilk 6 aylık dönemine ait şikâyet konusu ürünün
şikâyet konusu ülkelerden gerçekleşen ithalatının CIF ağırlıklı ortalama
ihraç fiyatları esas alınmıştır. Söz konusu birim ihraç fiyatlarından
harici navlun ve sigorta bedelleri düşürülerek fiyatlar fabrika çıkış
aşamasına getirilmiştir.
(3) Bu maddede açıklandığı şekilde tespit edilen
normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatları mümkün olduğu ölçüde aynı
ticari aşamada, fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılmış olup şikâyete
konu ülkeler menşeli ürün için hesaplanan damping
marjlarının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir
oranların üzerinde olduğu tespit edilmiştir.
Zarar
tehdidi ve nedensellik iddiası
MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 17 nci
maddesi çerçevesinde zarar tehdidi iddiasının incelenmesi amacıyla şikâyet
konusu ülkelerden gerçekleşen ithalatın miktar temelindeki seyri, pazar payı,
şikâyet konusu ülkeler menşeli ithalatın yerli üretim dalının iç satış
fiyatlarını nasıl etkilediği ve yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerinin durumu değerlendirilmiştir.
(2) Şikâyet konusu ülkeler
menşeli şikâyet konusu ürün ithalatının hem mutlak olarak hem de genel
ithalat içerisindeki payının 2014 yılı ilk 6 aylık dönemine kıyasla 2016
yılı ilk 6 aylık döneminde önemli oranda yükseldiği; aynı zamanda söz
konusu ülkeler menşeli ithalatın 2014 yılı ilk 6 aylık dönemine kıyasla
2016 yılı ilk 6 aylık dönemi itibarıyla Türkiye iç piyasasındaki pazar
paylarının da arttığı tespit edilmiştir.
(3) Şikâyet konusu ülkeler haricindeki diğer
ülkeler menşeli ithalatın Türkiye pazarından aldığı pay önemli ölçüde
azalırken, başvuru konusu ülkelerin pazar paylarını arttırdıkları
gözlenmiştir.
(4) Şikâyet konusu ülkeler
menşeli ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını 2014-2016 (6 aylık)
döneminin bazı alt dönemlerinde kırmadığı ve baskı altında tutmadığı ancak
söz konusu ülkeler menşeli ithalatın birim fiyatlarının sürekli bir biçimde
düşüş eğilimi izlediği dikkate alındığında ileride fiyat kırılması ve fiyat
baskısının ortaya çıkmasının söz konusu olabileceği değerlendirilmiştir.
(5) Yerli üretim dalının yurt içi satışlar, yurt
içi satışlardan ürün karı, verimlilik, ürün nakit artışı gibi bazı göstergelerinde
2015 (6 aylık) döneminde bozulmalar ve yine aynı dönemde stok miktarında
artış gözlenmekle birlikte, ekonomik göstergelerinin genel olarak olumlu
bir seyir izlediği tespit edilmiştir.
(6) Şikâyet konusu ülkelerin ihracat
kapasitelerinin önemli seviyelerde olduğu ve UTM’nin
verilerine göre 2015 yılı dünya kraftlayner kağıt ihracatı bakımından Polonya’nın 3 üncü, Rusya
Federasyonu’nun 5 inci ve Brezilya’nın 6 ncı
sırada yer aldığı tespit edilmiştir.
(7) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata
ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın Yönetmeliğin 17 nci maddesinin yedinci fıkrası çerçevesinde, yerli
üretim dalında maddi zarar tehdidine yol açtığı değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 20 nci
maddesi çerçevesinde bir damping soruşturmasının
açılabilmesi için başvuruda yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu tarafından
Finlandiya, Rusya, Polonya ve Brezilya menşeli 4804.11.11.10.00,
4804.11.15.10.00 ve 4804.11.90.10.00 GTİP’leri
altında kayıtlı “metrekare ağırlığı 175 gramı geçmeyen beyazlatılmamış kraftlayner kağıtlar” ürününe yönelik olarak bir
damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
(2) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından
yürütülür.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 9 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üreticilerine/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkelerin Ankara’daki
Büyükelçiliklerine bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine,
başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği
hususunda bilgi verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Bakanlığa ait internet sayfasındaki ilgili bölümden
erişmeleri mümkün bulunmaktadır.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak
Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi,
belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi,
belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe 10
uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkra kapsamına girmeyen ürünü girdi
olarak kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici
dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi diğer
ilgili taraflar görüşlerini 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
süre içerisinde Genel Müdürlüğe sunabilir.
(7) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir.
(8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde
gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir
özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi
istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının
nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 10
– (1) 9 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 9 uncu maddenin üçüncü ve beşinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderilemediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile
ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 9 uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 11
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin
verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri
sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi
vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi
hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya
da olumsuz, mevcut verilere göre yapılabilir.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde, bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması
MADDE 12
– (1) Kanun ve Kararın ilgili
hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması
kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.
(2) Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem
kavramı ve istisnası bulunmamaktadır.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 13
– (1) Soruşturmayla ilgili bilgi,
belge ve görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak
iletilmesi gerekir:
T.C. Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
Söğütözü Mah. 2180 Cad. No: 63 Çankaya/ANKARA
Faks:+90-312-204 8633
E-posta: dms260@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 14
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
|