Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
5233 SAYILI
TERÖR VE TERÖRLE MÜCADELEDEN DOĞAN ZARARLARIN
KARŞILANMASI HAKKINDA KANUNUN GEÇİCİ 6 NCI MADDESİ
UYARINCA
UYGULAMA YAPILAN REZERV YAPI ALANLARI İLE İLGİLİ
YAPILACAK
İHALELERE
İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak, Tanımlar ve Temel İlkeler
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 17/7/2004 tarihli ve 5233
sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında
Kanunun geçici 6 ncı maddesi uyarınca uygulama yapılan rezerv yapı alanları
ile ilgili gerçekleştirilen her türlü mal ve hizmet alımları ile yapım
işlerinde uygulanacak esas ve usullerin belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 5233 sayılı Kanunun geçici 6
ncı maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununda yer alan tanımlar bu Yönetmelik için de geçerlidir.
Temel
ilkeler
MADDE 4 – (1) İdare, 5233 sayılı Kanuna göre yapılacak
ihalelerde; şeffaflığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği,
kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında
karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında mal ve hizmet alımları
ile yapım işleri kısımlara bölünerek de yapılabilir.
(3) Mal alımı, hizmet alımı ve yapım işleri bir
arada ihale edilebilir. Ancak yapım işlerinin kontrollük hizmetleri ile
yapım işleri bir arada ihale edilemez.
İKİNCİ BÖLÜM
İhale Usulleri
Uygulanacak
ihale usulleri
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında aşağıdaki ihale
usulleri uygulanır:
a) Pazarlık usulü,
b) Belli istekliler arasında ihale usulü.
(2) İdare, bu Yönetmelik kapsamındaki mal alımı,
danışmanlık hizmet alımları dâhil hizmet alımı ve yapım işlerinin
ihalelerinde birinci fıkrada belirtilen usullerden herhangi birini
seçebilir.
Pazarlık
usulü
MADDE 6 – (1) Pazarlık usulü, ilân yapılmaksızın İdarece
davet edilen isteklilerin teklif verebildiği usuldür.
(2) Davet edilecek istekliler ihale yetkilisince
belirlenir ve davet edilecek istekli sayısı zorunlu haller dışında üçten az
olamaz. Davet edilenler dışında herhangi bir istekli ihaleye katılamaz.
(3) Bu madde kapsamında yapılacak ihalelerde,
isteklilerden yeterlik belgelerini ve fiyat tekliflerini birlikte vermeleri
istenir. İlk fiyat tekliflerini aşmamak üzere isteklilerden ihale kararına
esas olacak son yazılı fiyat teklifleri alınarak ihale sonuçlandırılır.
Belli
istekliler arasında ihale usulü
MADDE 7 – (1) Belli istekliler arasında ihale usulü; ilân
yapılmaksızın, ihale yetkilisince belirlenen adaylar arasında yapılan ön
yeterlik değerlendirmesi sonucunda davet edilen isteklilerin teklif
verebildiği usuldür.
(2) Uzmanlık ve/veya ileri teknoloji gerektiren
işlerin ihalesi bu usule göre yaptırılabilir.
(3) Ön yeterlik kriterlerinin belirlenmesi ve
puanlama, 4734 sayılı Kanun ve ikincil mevzuat hükümleri veya İdarenin
belirleyeceği esaslar çerçevesinde yapılır.
(4) Ön yeterlik değerlendirmesi sonucunda teklif
için davet edilecek istekliler üçten az olamaz. Tekliflerin alınması ve
değerlendirilmesini müteakip ihale sonuçlandırılır. Ekonomik açıdan en
avantajlı teklif sahibi istekli ile kamu menfaati gözetilerek fiyat
görüşmesi yapılabilir.
Doğrudan
temin
MADDE 8 – (1) Aşağıda belirtilen hallerde, ihtiyaçlar ilân
yapılmaksızın idari ve teknik şartlar ile fiyat üzerinde görüşme yapılarak
doğrudan temin yoluyla karşılanabilir:
a) İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi
tarafından karşılanabileceğinin tespit edildiği alımlar ve yapım işleri,
b) Sadece gerçek veya tüzel tek kişinin ihtiyaç ile
ilgili özel bir hakka sahip olduğu alımlar,
c) Mevcut mal, ekipman, teknoloji veya hizmetlerle
uyumun ve standardizasyonun sağlanması için zorunlu olan ve asıl sözleşmeye
dayalı olarak düzenlenecek ve süresi beş yılı geçmeyen sözleşmeyle ilk alım
yapılan gerçek veya tüzel kişiden yapılacak mal ve hizmet alımları,
ç) 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinde büyükşehir belediyesi sınırları dâhilinde bulunan
idareler için belirtilen ve Kamu İhale Kurumunca güncellenen limit tutarın
beş katına kadar olan mal ve hizmet alımları ile yapım işleri,
d) Kamu kurum ve kuruluşları ile bunların doğrudan
veya dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından
fazlasına sahip oldukları her çeşit kuruluş, müessese, birlik, işletme veya
şirketlerden yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım işleri,
e) İdarelerin ihtiyacına uygun taşınmaz mal alımı
veya kiralanması.
(2) Bu maddenin birinci fıkrasının uygulanmasında,
komisyon kurma ve bu Yönetmelikte belirtilen yeterlik kurallarını arama,
teminat alma ve sözleşme yapma zorunluluğu bulunmaksızın ihale yetkilisince
görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından, teknik şartlar ve fiyat
üzerinde görüşmeler yapılarak ihtiyaçlar temin edilebilir.
Tasarım
yarışmaları
MADDE 9 – (1) İdare, 4734 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi ve
ilgili ikincil mevzuat kuralları çerçevesinde tasarım yarışmaları
düzenleyebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Genel Esaslar
İhale
komisyonu
MADDE 10 (1) İhale
yetkilisi, biri başkan olmak üzere, ikisinin ihale konusu işin uzmanı
olması şartıyla, ilgili idare personelinden en az dört kişinin ve muhasebe veya
malî işlerden sorumlu bir personelin katılımıyla kurulacak en az beş ve tek
sayıda kişiden oluşan ihale komisyonunu, yedek üyeler de dâhil olmak üzere
görevlendirir.
(2) Gerekli
incelemeyi yapmalarını sağlamak amacıyla ihale işlem dosyasının birer örneği,
daveti izleyen üç gün içinde ihale komisyonu üyelerine verilir.
(3) İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır.
Komisyon kararları çoğunlukla alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz.
Komisyon başkan ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy kullanan
komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon kararına yazmak ve imzalamak
zorundadır.
(4) İhale komisyonunca alınan kararlar ve
düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve
görev unvanları belirtilerek imzalanır.
İhale
işlem dosyası
MADDE 11
– (1) İhalesi yapılacak her iş
için bir işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada ihale yetkilisinden alınan
onay belgesi ve eki yaklaşık maliyete ilişkin hesap cetveli, ihale
dokümanı, adaylar veya istekliler tarafından sunulan başvurular veya teklifler
ve diğer belgeler, ihale komisyonu tutanak ve kararları gibi ihale süreci
ile ilgili bütün belgeler bulunur.
Yaklaşık
maliyet
MADDE 12
– (1) Mal ve hizmet alımı ile
yapım işlerinin ihalesi yapılmadan önce, İdare tarafından, her türlü fiyat
araştırması yapılarak katma değer vergisi hariç olmak üzere yaklaşık
maliyet belirlenir ve dayanaklarıyla birlikte bir hesap cetvelinde
gösterilir. Yaklaşık maliyete ihale dokümanında yer verilmez ve yaklaşık
maliyet isteklilere veya ihale süreci ile resmî ilişkisi olmayan diğer
kişilere açıklanmaz.
(2) İdarenin gerekli görmesi halinde, yaklaşık
maliyet, bu Yönetmeliğin hükümlerine göre hazırlattırılabilir.
İhale
dokümanı ve şartnameler
MADDE 13
– (1) İdare tarafından hazırlanan
ihale konusu işe ait talimatları içeren idari şartnameler ile varsa teknik
şartnameler, sözleşme tasarıları ve gerekli diğer belge ve bilgiler ihale
dokümanını oluşturur.
(2) İhale dokümanı İdare tarafından
hazırlanabileceği gibi, bu Yönetmeliğin hükümlerine göre hazırlattırılabilir.
(3) İhale dokümanın bir parçası olan teknik
şartnamelerde rekabeti engelleyici ve fırsat eşitliğine aykırı düzenlemeler
yapılamaz. Belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün
belirtilemez ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara
yer verilemez. Ancak, ulusal ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmaması
veya teknik özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmaması hallerinde
"veya dengi" ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model
belirtilebilir.
(4) İhale dokümanı, İdare tarafından davet edilen
isteklilere İdarenin belirleyeceği bir bedelle veya bedelsiz olarak
verilebilir.
İhale
dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması
MADDE 14
– (1) Davet yapıldıktan sonra
ihale dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması
zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit
edilerek davet edilenlere bildirilir.
(2) Davet yapıldıktan sonra tekliflerin
hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya
teknik hatalar veya eksikliklerin İdarece tespit edilmesi veya isteklilerce
yazılı olarak bildirilmesi halinde ihale dokümanında değişiklikler
yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin ihale dokümanının bağlayıcı
bir parçası olan zeyilname, son teklif verme gününden en az üç gün
öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ihale dokümanı
alanların tamamına gönderilir. Zeyilname ile yapılan değişiklikler
nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması
halinde, ihale tarihi zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi
halinde teklifini bu düzenlemeden önce vermiş olan isteklilere tekliflerini
geri çekerek yeniden teklif verme imkânı sağlanır.
(3) Ayrıca,
istekliler tekliflerini hazırlarken ihale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç
duyulan hususlarla ilgili olarak son teklif verme gününden beş gün öncesine
kadar yazılı olarak açıklama talep edebilir. Bu talebin İdarece uygun
görülmesi halinde yapılacak açıklama, bu tarihe kadar ihale dokümanı alan
bütün isteklilere son teklif verme gününden üç gün öncesinde bilgi sahibi
olmalarını temin edecek şekilde ve açıklama talebinde bulunan istekli belirtilmeksizin
yazılı olarak gönderilir.
İhaleye
katılabilme şartları
MADDE 15
– (1) İhalelere katılmak için
İdarece belirlenen gerekli nitelik ve yeterliğe sahip bulunmak ve talep
edilen bilgi, belge ve teminatları vermek zorunludur.
(2) Gerekli nitelik ve yeterlik kriterlerinin
belirlenmesinde İdare yetkilidir. Belirlenen kriterler ihale dokümanında
belirtilir.
(3) 4734 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi
çerçevesinde iş ortaklığı oluşturulabilir. İş ortaklıkları bu Yönetmelik
çerçevesinde ihalelere teklif verebilir veya başvuru yapabilir.
İhaleye
katılamayacak olanlar
MADDE 16
– (1) 4734 sayılı Kanunun 10 uncu
maddesinin dördüncü fıkrasında belirtilenler, aynı maddenin beşinci
fıkrasında belirtilen düzenlemeler dikkate alınarak ihale dışı bırakılır.
4734 sayılı Kanunun 11 inci maddesinde belirtilenler, ihalelere
katılamazlar.
Alt
yükleniciler
MADDE 17
– (1) İhale konusu işin özelliği
nedeniyle ihtiyaç görülmesi halinde, ihale veya sözleşme dokümanında
gerekli düzenlemelerin yapılması kaydıyla alt yüklenici çalıştırılmasına
izin verilebilir.
(2) Alt
yüklenicilerin yaptıkları işlerle ilgili sorumluluğu, yüklenicinin
sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
İhale
saatinden önce ihalenin iptal edilmesi
MADDE 18
– (1) İdarenin gerekli gördüğü
veya ihale dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan
ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların bulunduğunun tespit edildiği
hallerde ihale saatinden önce ihale iptal edilebilir.
(2) Birinci fıkrada belirtilen durumda, iptal
nedeni belirtilmek suretiyle ihalenin iptal edildiği isteklilere hemen
tebliğ edilir. İhalenin iptal edilmesi halinde, verilmiş olan bütün
teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler açılmaksızın isteklilere iade
edilir. İhalenin iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce İdareden herhangi
bir hak talebinde bulunulamaz.
(3) İhalenin iptal edilmesi durumunda iptal
nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.
Geçici ve
kesin teminat işlemleri
MADDE 19
– (1) İhalelerde teklif edilen
bedelin %3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda
geçici teminat alınır.
(2) Taahhüdün sözleşme ve ihale dokümanı
hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla,
sözleşmenin yapılmasından önce, ihale üzerinde kalan istekliden ihale
bedeli üzerinden hesaplanmak suretiyle %6 oranında kesin teminat alınır.
Teminat
olarak kabul edilecek değerler
MADDE 20
– (1) Tedavüldeki Türk parası ya
da bankalar tarafından verilen teminat mektupları teminat olarak kabul
edilir.
(2) Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer
değerlerle değiştirilebilir.
Teminat
mektupları
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılacak ihalelerde bankalarca verilecek teminat mektuplarının kapsamı ve
şekli konusunda, 4734 sayılı Kanunun 35 inci maddesine göre Kamu İhale
Kurumunun tespit ettiği hususlar geçerlidir.
(2) İdareye
verilecek teminat mektuplarının, ilgili mevzuat uyarınca Türkiye’de
bankacılık faaliyetinde bulunmalarına izin verilen yerli ve yabancı
bankalarca düzenlenmesi şarttır.
(3)
Tekliflerin geçerlilik süresinden en az otuz gün fazla süreli olmak
kaydıyla, geçici teminat mektuplarında süre belirtilir. Teklif geçerlilik süresinin
uzatılması halinde geçici teminat mektuplarının süresi de aynı süre ile
uzatılır.
(4) Kesin
teminat mektubu alınması durumunda bunun süresi, ihale konusu işin bitiş
tarihi dikkate alınmak suretiyle ihale dokümanında belirlenir. İdarece,
kesin teminat mektuplarının geçerlilik süresi ile ilgili hususlarda kesin
kabulün yapılacağı tarihe kadar gerektiğinde garanti süresini de kapsayacak
şekilde düzenlemeler yapılabilir.
(5) Kesin teminat mektubu, yüklenicinin taahhüdünü
şartname ve sözleşme hükümleri uyarınca eksiksiz ve sorunsuz yerine
getirmesi ve kesin kabulünün yapılmasını müteakip 5/1/2002 tarihli ve 4735
sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 13 üncü maddesinde belirtilen
şartlar çerçevesinde iade edilir.
(6) İlgili mevzuatına aykırı olarak düzenlenmiş
teminat mektupları kabul edilmez.
Tekliflerin
ve başvuru belgelerinin hazırlanması ve sunulması
MADDE 22
– (1) Teklif mektubu ve geçici
teminat da dâhil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen
bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı
veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait
olduğu ve İdarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli
tarafından imzalanır ve kaşelenerek veya mühürlenerek kapatılır.
(2) Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak
sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul
edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine
uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme
bulunmaması ve teklif mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak
suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur. Mal ve hizmet
alımı ile yapım işlerine ait ihalelerde, ihale dokümanında alternatif
teklif verilebileceğine dair hüküm bulunması halinde alternatif teklifler
de aynı şekilde hazırlanarak sunulur.
(3) Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale
saatine kadar sıra numaralı alındılar karşılığında İdareye verilir. Bu
saatten sonra verilen teklifler kabul edilmez ve açılmaksızın iade edilir.
Teklifler posta ile gönderilemez.
(4) Belli istekliler arasında ihale usulü ile ihale
edilen işlerin ön yeterlik ihalelerinde, ihale dokümanında belirtilen ve ön
yeterliğe katılabilme şartı olarak istenen tüm başvuru belgeleri bu
Yönetmeliğe uygun olarak İdareye sunulur.
Tekliflerin
geçerlilik süresi
MADDE 23
– (1) Tekliflerin geçerlilik
süresi ihale dokümanında belirtilir. İdarece ihtiyaç duyulması halinde bu
süre, teklif ve sözleşme şartları değiştirilmemek ve isteklinin kabulü
kaydıyla en fazla ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresi
kadar uzatılabilir.
Tekliflerin
alınması ve açılması
MADDE 24
– (1) İhale komisyonunca ihale
dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla
tespit edilerek hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır.
İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. Bu
Yönetmelikte belirtilen teklif hazırlama usullerine uygun olmayan zarflar
bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Zarflar isteklilerle
birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır.
(2) İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı
ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı
kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı
usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile
teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet tutarı açıklanır. Bu işlemlere ilişkin
hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada hiçbir teklifin
reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler
düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen
değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.
Tekliflerin
değerlendirilmesi
MADDE 25
– (1) İhale komisyonu, tekliflerin
incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere
net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini
açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir şekilde teklif
fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan şartlara
uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla istenilmez ve
yapılmaz.
(2) Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle
belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne
uygun olmadığı ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin
değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını
değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belge veya bilgi eksikliği
bulunması halinde İdarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksikliklerin
tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede eksiklikleri
tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve varsa geçici
teminatları gelir kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda
belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan
isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu
aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen
yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara
uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata
bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin
teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan
teklifler değerlendirme dışı bırakılır.
Aşırı
düşük teklifler
MADDE 26
– (1) İhale komisyonu verilen
teklifleri 25 inci maddeye göre değerlendirdikten sonra, teklif fiyatı
aşırı düşük olanları tespit eder. Aşırı düşük teklifler değerlendirme dışı
bırakılır.
(2) Sınır değer hesabı ve aşırı düşük teklif
tespiti yapım işlerinde; 22/8/2009 tarihli ve 27327 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliğinin 45 inci maddesinde, hizmet
alımlarında ise yine aynı Tebliğin 79 uncu maddesinde düzenlenmiş olan
hesap yöntemi kullanılarak yapılır. Sınır değerin altında kalan teklifler
aşırı düşük tekliftir.
Bütün tekliflerin
reddedilmesi ve ihalenin iptali
MADDE 27
– (1) İhale komisyonu kararı
üzerine İdare verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal
etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün
isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi
nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. İhalenin iptal edilmesi
nedeniyle isteklilerce İdareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
(2) İhalenin iptal edilmesi durumunda iptal
nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.
İhalenin
karara bağlanması ve onaylanması
MADDE 28
– (1) 25 inci ve 26 ncı maddelere
göre yapılan değerlendirme sonucunda ihale ekonomik açıdan en avantajlı
teklifi veren isteklinin üzerinde bırakılır.
(2) Ekonomik
açıdan en avantajlı teklif sadece fiyat esasına göre veya fiyat ile
birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite
ve teknik değer gibi İdare tarafından belirlenecek fiyat dışındaki unsurlar
da dikkate alınarak belirlenir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat
dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde, ihale
dokümanında bu unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları
belirlenir.
(3) İhale
dokümanında yerli istekliler lehine fiyat avantajı sağlanacağı belirtilen ihalelerde,
bu fiyat avantajı da uygulanmak suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı
teklif belirlenerek ihale sonuçlandırılır.
(4) En düşük fiyatın ekonomik açıdan en avantajlı
teklif olarak değerlendirildiği ihalelerde, birden fazla istekli tarafından
aynı fiyatın teklif edildiği ve bunların da ekonomik açıdan en avantajlı
teklif olduğu anlaşıldığı takdirde, ikinci fıkrada belirtilen fiyat
dışındaki unsurlar dikkate alınmak suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı
teklif belirlenerek ihale sonuçlandırılır. Fiyat dışı unsur belirlenmemişse
iş deneyim belge tutarı yüksek olan istekli üzerine ihale sonuçlandırılır.
İş deneyim belgesi istenmeyen durumlarda bu hususla ilgili ihale
dokümanında gerekli düzenleme yapılır.
(5) İhale komisyonu
gerekçeli kararını belirleyerek ihale yetkilisinin onayına sunar.
Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen
bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle
yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.
(6) İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç
beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek
suretiyle iptal eder.
(7) İhale, kararın onaylanması halinde geçerli,
iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır.
(8) İhale kararları ihale yetkilisince onaylanmadan
önce İdare, ihale üzerinde kalan istekli ile varsa ekonomik açıdan en
avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı
olup olmadığını teyit ettirerek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek
zorundadır. İki isteklinin de yasaklı çıkması durumunda ihale iptal edilir.
Kesinleşen
ihale kararının bildirilmesi
MADDE 29
– (1) İhale sonucu, ihale
kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün
içinde, ihale üzerinde bırakılan dâhil olmak üzere, ihaleye teklif veren
bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin
değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.
(2) İhale
kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da
isteklilere aynı şekilde bildirim yapılır.
Sözleşmeye
davet
MADDE 30
– (1) 29 uncu maddede belirtilen
sürenin bitimini, ön mali kontrol yapılması gereken hallerde ise bu
kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç gün içinde ihale
üzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini izleyen beş gün içinde kesin
teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir.
Sözleşmenin imzalanacağı tarihte, ihale üzerinde kalan isteklinin ihalelere
katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi zorunludur.
Sözleşme
yapılmasında isteklinin görev ve sorumluluğu
MADDE 31
– (1) İhale üzerinde kalan istekli
19 uncu ve 30 uncu maddelere göre sözleşmeyi imzalamak zorundadır. Sözleşme
imzalandıktan hemen sonra geçici teminat iade edilir.
(2) Bu zorunluluklara uyulmadığı takdirde protesto
çekmeye veya hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale üzerinde kalan isteklinin
varsa geçici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda İdare, ekonomik açıdan
en avantajlı ikinci teklif fiyatının ihale yetkilisince uygun görülmesi
kaydıyla, bu teklif sahibi istekli ile de bu Yönetmelik çerçevesinde
sözleşme imzalayabilir. Ancak ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif
sahibi istekli ile sözleşme imzalanabilmesi için, 30 uncu maddede
belirtilen beş günlük sürenin bitimini izleyen üç gün içinde ekonomik
açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye 30 uncu maddede
belirtilen şekilde bildirimde bulunulur.
(3) Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif
sahibinin de sözleşmeyi imzalamaması durumunda ise bu teklif sahibinin de
varsa geçici teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
Sözleşme
yapılmasında İdarenin görev ve sorumluluğu
MADDE 32
– (1) İdare, 30 uncu ve 31 inci
maddede yazılı süre içinde sözleşme yapılması hususunda kendisine düşen
görevleri yapmakla yükümlüdür. İdarenin bu yükümlülüğü yerine getirmemesi
halinde istekli, sürenin bitmesini izleyen günden itibaren en geç beş gün
içinde on gün süreli bir noter ihbarnamesi ile bildirmek şartıyla
taahhüdünden vazgeçebilir. Bu takdirde geçici teminat geri verilir ve
istekli teminat vermek için yaptığı belgelendirilmiş giderleri istemeye hak
kazanır.
Şikâyet
başvurusu
MADDE 33
– (1) Şikâyet başvurusu, ihale
sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem
veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken
tarihi izleyen günden itibaren üç gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından
önce, İdareye yapılır.
(2) Şikâyet başvurusu, dava açılmadan önce
tüketilmesi zorunlu idari başvuru yoludur.
(3) İdare, şikâyet başvurusu üzerine gerekli
incelemeyi yaparak makul süre içinde gerekçeli bir karar alır. Alınan
karar, şikâyetçi ile diğer isteklilere üç gün içinde bildirilir. İdare
tarafından nihai karar verilmeden sözleşme imzalanamaz.
(4) Başvurular üzerine İdare tarafından gerekçeli
olarak;
a) İhale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak
ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi
halinde ihalenin iptaline,
b) İdare tarafından düzeltme yapılması yoluyla
giderilebilecek ve ihale sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan
durumlarda, düzeltici işlem belirlenmesine,
c) Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun
olmaması veya şikâyete konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit
edilememesi hallerinde, başvurunun reddine,
karar verilir.
(5) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan ihalelere
yönelik olarak Kamu İhale Kurumuna itirazen şikâyet başvurusunda
bulunulamaz.
İhale
sonucunun Kamu İhale Kurumuna bildirilmesi
MADDE 34
– (1) İdarenin ihtiyaçları için
gerçekleştirilecek yapım işleri ile mal ve hizmet alımlarının sonuçları,
4734 sayılı Kanunda belirtilen süre içinde Kamu İhale Kurumuna bildirilir.
Bu Yönetmelik kapsamında gerçekleştirilen ihalelere ilişkin sonuç
bildirimleri Kamu İhale Bülteninde yayımlanmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sözleşme Hükümleri
Sözleşmeler
MADDE 35
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
ihale edilen işler sözleşmeye bağlanır. Sözleşmeler İdarece hazırlanır ve
ihale yetkilisi ile yüklenici tarafından imzalanır. Yüklenicinin ortak
girişim olması halinde, sözleşmeler ortak girişimin bütün ortakları
tarafından imzalanır. Düzenlenecek sözleşmelerde 5/1/2002 tarihli ve 4735
sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 7 nci maddesinde yer alan
hususlardan ilgili olanlar belirtilir.
(2) İhale dokümanında aksi belirtilmedikçe
sözleşmelerin notere tescili ve onaylattırılması zorunlu değildir.
(3) İhale dokümanında belirtilen şartlara aykırı
sözleşme düzenlenemez.
Mücbir
sebepler
MADDE 36
– (1) Mücbir sebep olarak kabul
edilebilecek haller aşağıda belirtilmiştir:
a) Doğal afetler,
b) Kanuni grev,
c) Genel salgın hastalık,
ç) Kısmi veya genel seferberlik ilânı,
d) İdare tarafından belirlenecek benzeri diğer
haller.
(2) Süre uzatımı verilmesi, sözleşmenin feshi gibi
durumlar da dâhil olmak üzere, İdare tarafından yukarıda belirtilen
hallerin mücbir sebep olarak kabul edilebilmesi için; yükleniciden
kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması, taahhüdün yerine
getirilmesine engel nitelikte olması, yüklenicinin bu engeli ortadan
kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması, mücbir sebebin meydana geldiği
tarihi izleyen yirmi gün içinde yüklenicinin İdareye yazılı olarak
bildirimde bulunması ve yetkili merciler tarafından belgelendirilmesi
zorunludur.
Sözleşme
kapsamında yaptırılabilecek ilave işler ve iş eksilişi
MADDE 37
– (1) Mal ve hizmet alımlarıyla
yapım sözleşmelerinde, artışa konu iş, sözleşme bedelinin %20'sine kadar
oran dahilinde, süre hariç sözleşme ve ihale dokümanındaki hükümler
çerçevesinde aynı yükleniciye yaptırılabilir.
(2) İşin bu şartlar dâhilinde tamamlanamayacağının
anlaşılması durumunda ise artış yapılmaksızın hesabı genel hükümlere göre
tasfiye edilir. Ancak bu durumda, işin tamamının ihale dokümanı ve sözleşme
hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesi zorunludur.
(3) Sözleşme bedelinin %80'inden daha düşük bedelle
tamamlanacağı anlaşılan işlerde, yüklenici işi bitirmek zorundadır. Bu
durumda yükleniciye, yapmış olduğu gerçek giderleri ve yüklenici kârına
karşılık olarak, sözleşme bedelinin %80'i ile sözleşme fiyatlarıyla yaptığı
işin tutarı arasındaki bedel farkının %5'i geçici kabul tarihindeki
fiyatlar üzerinden ödenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yerli
istekliler ile ilgili düzenleme
MADDE 38
– (1) Hizmet alımı ve yapım
işlerine ait ihalelerde yerli istekliler lehine %15 oranına kadar fiyat
avantajı sağlanabilir.
(2) Mal alımı ihalelerinde yerli malı teklif eden
istekliler lehine %15 oranına kadar fiyat avantajı sağlanabilir.
Yasak
fiil ve davranışlar
MADDE 39
– (1) Yasak fiil ve davranışlarla
ilgili hususlarda 4734 sayılı Kanun ile 4735 sayılı Kanunda belirtilen hükümler
uygulanır.
Sürelerin
hesabı
MADDE 40
– (1) Sürelerin hesaplanmasında bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı
Türk Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır.
Bildirim
ve tebligat esasları
MADDE 41
– (1) Aday ve isteklilere
yapılacak her türlü bildirim ve tebligatlar, İdarece ihale dokümanında
farklı bir düzenleme yapılmadığı takdirde 4734 sayılı Kanunun 65 inci
maddesine göre yapılır. Söz konusu maddede hüküm bulunmayan hallerde
yapılacak tebliğler hakkında ise 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat
Kanunu hükümleri uygulanır.
Diğer
hususlar
MADDE 42
– (1) İdare, 4734 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin beşinci ve altıncı fıkraları ile 62 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) ve (b) bentleri ile (c) bendinde belirtilen kamulaştırma,
mülkiyet, arsa temini, imar işlemleri ve uygulama projesine ilişkin şartlar
aranmaksızın ihaleye çıkabilir. Ancak, ÇED raporu zorunluluğu bulunan
hallerde sözleşme imzalanmadan önce bu raporun alınması zorunludur.
(2) Bu Yönetmelik dâhilinde yapılacak mal ve hizmet
alımları ile yapım işleri, götürü bedel veya birim fiyat üzerinden teklif
alınmak suretiyle gerçekleştirilir.
(3) Bu Yönetmelikte belirtilmeyen hususlarda İdare,
4734 sayılı Kanun ve 4735 sayılı Kanun ile ilgili mevzuat hükümlerini
uygulayabilir.
Yürürlük
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 44
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
|