Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
ELEKTROMANYETİK
UYUMLULUK YÖNETMELİĞİ
(2014/30/AB)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı,
donanımın elektromanyetik uyumluluğunu düzenlemek ve donanımın yeterli bir
elektromanyetik uyumluluk seviyesine uyacak şekilde piyasanın işleyişini
sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 5 inci maddede tanımlanan
donanımı kapsar.
(2) Bu Yönetmelik;
a) 24/3/2007 tarihli ve 26472 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Telsiz ve Telekomünikasyon Terminal Ekipmanları
Yönetmeliği kapsamında bulunan donanımı,
b) Hava aracı, motor, pervane ve haberleşme
cihazları dâhil uçuşta bir hava aracını işletme veya kontrol etmekte
kullanılan veya kullanılması amaçlanan her türlü alet, gösterge, ekipman,
mekanizma, parça, teçhizat, donanım veya yazılımı ile gövde, motor veya
pervanenin bir parçası olan veya hava aracını yerde manevra yaptırmakta
kullanılan ekipmanları,
c) Piyasada bulundurulmamak kaydıyla amatör
telsizciler tarafından kullanılan telsiz donanımı, (Amatör telsizciler
tarafından takılacak bileşenlerin tümü, amatör telsizciler tarafından tadil
edilen ve bu amatörler tarafından kullanılmak üzere tadil edilen ticarî
donanım, piyasada bulunan donanım olarak kabul edilmez.)
ç) Telsiz ve telekomünikasyon donanımı ve diğer
donanımın tasarlanan şekilde çalışmalarını mümkün kılan seviyeyi aşan
elektromanyetik emisyon üretme veya buna katkıda bulunma kabiliyeti olmayan
donanımı,
d) Normal kullanımına bağlı olarak ortaya çıkan
elektromanyetik bozulma sonucunda kabul edilemez performans kaybı
olmaksızın çalışan donanımı,
e) Profesyonellere yönelik, yalnızca araştırma ve
geliştirme tesislerinde bu amaçlar doğrultusunda özel olarak üretilmiş
değerlendirme kitlerini,
kapsamaz.
(3) Birinci fıkrada belirtilen donanıma ilişkin
Ek-I’de belirtilen temel gerekliliklerin başka Avrupa Birliği mevzuatında
daha detaylı olarak kısmen ya da tamamen düzenlenmesi durumunda söz konusu
mevzuatın uygulamaya girdiği tarihten itibaren bu gerekliliklere ilişkin
olarak bu Yönetmelik uygulanmaz veya bu Yönetmeliğin uygulanması
durdurulur.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 29/6/2001 tarihli ve 4703
sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair
Kanuna dayanılarak hazırlanmıştır.
Avrupa
Birliği mevzuatına uyum
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelik, 26/2/2014 tarihli ve 2014/30/AB
sayılı Elektromanyetik Uyumluluk ile ilgili Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi
dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 5 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AB: Avrupa Birliğini,
b) Akreditasyon: Bir ulusal akreditasyon kurumu
tarafından bir uygunluk değerlendirme kuruluşunun belirli bir uygunluk
değerlendirme faaliyetini yerine getirmek üzere ilgili ulusal veya
uluslararası standartların belirlediği gerekleri ve ilgili sektörel
düzenlemelerde öngörülen ek gerekleri karşıladığının resmî kabulünü,
c) Bağışıklık: Donanımın, elektromanyetik bir
bozulma bulunduğu sırada performans kaybı olmaksızın tasarlandığı şekilde
çalışabilmesini,
ç) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığını,
d) CE işareti: İmalatçı tarafından, cihazın CE
işaretinin iliştirilmesini öngören teknik mevzuatın ilgili bütün
kurallarına uygun olduğunu gösteren işareti,
e) Cihaz: Nihaî kullanıcı için tasarlanmış ve
elektromanyetik bozulma oluşturması veya performansı bozulmadan etkilenmesi
muhtemel, tek bir işlevsel birim olarak satışa sunulan kullanıma hazır herhangi
bir tertibatı veya bu tertibatların bir kombinasyonunu, (Nihaî kullanıcı
tarafından cihaza takılması amaçlanan, elektromanyetik bozulma oluşturması
veya performansının bu bozulmadan etkilenmesi muhtemel aksamlar veya
alt-bileşenler ile cihaz kombinasyonu olarak tanımlanan ve duruma göre
hareketli tesisatlar ve belli yerlerde hareket etmesi ve çalışması
amaçlanan cihazlar da bu kapsamda değerlendirilir.)
f) Dağıtıcı: Bir cihazı tedarik zincirinde yer
alarak piyasada bulunduran imalatçı veya ithalatçı haricindeki herhangi bir
gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Donanım: Herhangi bir cihaz veya sabit tesisatı,
ğ) Elektromanyetik bozulma: Donanımın performansını
düşürebilen elektromanyetik gürültü, istenmeyen bir sinyal veya yayılma
ortamının kendisindeki bir değişikliği,
h) Elektromanyetik ortam: Belli bir yerde
gözlenebilen bütün elektromanyetik olayları,
ı) Elektromanyetik uyumluluk: Donanımın kendi
elektromanyetik ortamında, aynı ortamda bulunan donanımlarda tolere
edilemeyen elektromanyetik bozulmaya yol açmaksızın tatminkâr bir şekilde
çalışabilme yeteneğini,
i) Geri çağırma: Hâlihazırda son kullanıcının
elinde bulunan bir cihazın iadesini gerçekleştirmeye yönelik her türlü
önlemi,
j) Güvenlik amaçları: Can ve mal güvenliğinin
sağlanmasına yönelik amaçları,
k) İktisadi işletmeci: İmalatçı, yetkili temsilci,
ithalatçı ve dağıtıcıyı,
l) İmalatçı: Cihazı imal ederek veya cihazın
tasarımını veya imalatını yaptırarak kendi adı veya ticari markası altında
pazarlayan herhangi bir gerçek veya tüzel kişiyi,
m) İthalatçı: Bir ürünü yurtdışından ithal ederek
piyasaya arz eden Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi,
n) Komisyon: Avrupa Komisyonunu,
o) Piyasada bulundurma: Cihazların ticari bir
faaliyet yoluyla bir bedel karşılığında veya bedelsiz olarak dağıtım, tüketim
veya kullanım için piyasaya sağlanmasını,
ö) Piyasadan çekmek: Tedarik zincirindeki cihazın
piyasada bulundurulmasını önlemeyi amaçlayan her türlü önlemi,
p) Piyasaya arz: Bir cihazın piyasada ilk kez
bulundurulmasını,
r) Sabit tesisat: Önceden belirlenen bir yere monte
edilen, kurulan ve sürekli olarak kullanılması amaçlanan çeşitli tipte
cihazların belli bir kombinasyonunu ve uygulanabildiği durumlarda diğer
cihazları,
s) Teknik şartname: Donanımda olması gereken teknik
gerekliliklerin belirtildiği bir belgeyi,
ş) TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu,
t) Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon,
test, belgelendirme ve muayene de dahil olmak üzere uygunluk değerlendirme
faaliyetleri gerçekleştiren kuruluşu,
u) Uygunluk değerlendirmesi: Cihazla ilgili olarak
bu Yönetmeliğin temel gerekliliklerinin karşılanıp karşılanmadığını
gösteren süreci,
ü) Uyumlaştırılmış standart: Uyumlaştırılmış Avrupa
Birliği mevzuatını uygulamak amacıyla Komisyonun talebine istinaden kabul
edilen bir Avrupa standardını,
v) Üye ülke: Avrupa Birliğine üye ülkeyi,
y) Yetkili temsilci: Bir imalatçıdan belirli
görevlerle ilgili olarak onun adına hareket etmek üzere yazılı vekâlet
almış Türkiye’de yerleşik herhangi bir gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel Gereklilikler, Piyasada Bulundurma ve/veya
Hizmete Sunma,
Donanımın
Serbest Dolaşımı
Temel
gereklilikler
MADDE 6 – (1) Donanımın, Ek-I’de belirlenen temel
gereklilikleri karşılaması gerekir.
Piyasada
bulundurma ve/veya hizmete sunma
MADDE 7 –
(1) Bakanlık, donanımın yalnızca
uygun şekilde kurulması, bakımı yapılması, kullanım amacı doğrultusunda
kullanılması ve bu Yönetmelikle uyumlu olması halinde piyasada
bulundurulmasını ve/veya hizmete sunulmasını sağlamak için gerekli tüm
tedbirleri alır.
Donanımın
serbest dolaşımı
MADDE 8 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğe uygun donanımların
piyasada bulundurulmasını ve/veya hizmete sunulmasını elektromanyetik
uyumlulukla ilgili nedenlerden ötürü engellemez.
(2) Bu Yönetmeliğin gereklilikleri, donanımın
hizmete sunulması veya kullanımıyla ilgili aşağıdaki özel tedbirlerin
uygulanmasını engellemez:
a) Belirli bir bölgedeki mevcut veya öngörülen
elektromanyetik uyumluluk sorunun üstesinden gelecek tedbirler.
b) İyi tanımlanmış spektrum durumlarında güvenlik
amacıyla kullanıldıkları hallerde ulusal haberleşme ağlarını veya alıcı ve
verici istasyonlarını korumaya yönelik güvenlik gerekçeleriyle alınan
tedbirler.
(3) 3/4/2002 tarihli ve 24715 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Teknik Mevzuatın ve Standartların Türkiye ile Avrupa
Birliği Arasında Bildirimine Dair Yönetmelik saklı kalmak kaydıyla bu özel
tedbirler Bakanlık tarafından Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve
AB üyesi ülkelere bildirilir.
(4) Donanımın bu Yönetmelikte belirtilen şartlara
uygun hâle getirilinceye kadar piyasada bulundurulamayacağına ve/veya
hizmete sunulamayacağına dair açık bir işaretin konulması şartıyla ticarî
fuarlarda, sergilerde veya benzer etkinliklerde, bu Yönetmelikteki şartlara
uygun olmayan donanımın tanıtılmasına ve/veya sergilenmesine müsaade
edilir. Tanıtım, ancak elektromanyetik bozulmayı önlemek için uygun
önlemler alınması kaydıyla yapılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İktisadi
İşletmecilerin Yükümlülükleri
İmalatçının
yükümlülükleri
MADDE 9 – (1) İmalatçılar, cihazı piyasaya arz ederken,
cihazın Ek-I’de belirlenen temel gereklilikler doğrultusunda tasarlanmasını
ve imal edilmesini sağlar.
(2) İmalatçılar Ek-II veya Ek-III’te anılan teknik
dosyayı düzenler ve 16 ncı maddede anılan ilgili uygunluk değerlendirme
prosedürünü uygular ya da uygulatır. Cihazın Ek-I’de belirlenen güvenlik
gerekliliklerine uygunluğunun uygunluk değerlendirmesi prosedürüyle
gösterildiği hallerde, imalatçılar bir AB uygunluk beyanı düzenler ve CE
işaretini iliştirir.
(3) İmalatçılar, teknik dosyayı ve AB uygunluk
beyanını cihazın piyasaya arz edildiği tarihten itibaren 10 yıl süreyle
muhafaza eder.
(4) İmalatçılar, cihazın bu Yönetmeliğe
uygunluğunun seri üretim boyunca da sürdürülmesini sağlar. Cihazın
uygunluğunun beyan edilmesine temel teşkil eden cihaz tasarımında ya da
özelliklerindeki değişiklikler ve uyumlaştırılmış standartlar veya diğer
teknik şartnamedeki değişiklikleri takip eder ve gereğini yapar.
(5) İmalatçılar, piyasaya arz ettikleri cihazın;
tanınmasını sağlayacak bir tip, parti veya seri numarası veya tanımlanmasını
sağlayayacak başka bir unsur taşıdığında bu bilginin cihazın üzerinde
bulunmasını, cihaz boyutunun veya yapısının buna imkan vermediği durumlarda
bu bilginin cihazın ambalajında veya cihazla birlikte verilen bir belgede
bulunmasını sağlar.
(6) İmalatçılar, isimlerini, tescilli ticari
isimlerini ya da tescilli ticari markalarını ve ürün konusunda kendileriyle
iletişime geçilebilecek adreslerini cihaz üzerinde ya da bunun mümkün
olmadığı durumlarda cihaz ambalajında veya cihazla birlikte verilen bir
belgede belirtir. İmalatçıyla iletişime geçilebilecek yalnızca bir adres
gösterilir. İletişim bilgilerinin, Türkçe veya nihai kullanıcıların
anlayacağı ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde olması gerekir.
(7) İmalatçılar, talimatlar ve güvenlik bilgilerinin
Türkçe olarak cihazla birlikte verilmesini sağlar. Bu tür talimatlar ve
güvenlik bilgilerinin ve tüm etiketlerin net, anlaşılır ve okunaklı olması
gerekir.
(8) Piyasaya arz ettikleri bir cihazın bu
Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği hallerde,
imalatçılar, söz konusu cihazı uygun hale getirmek, piyasadan çekmek veya
gerektiğinde geri çağırmak için derhal gerekli düzeltici tedbirleri alır.
Ayrıca cihazın risk oluşturduğu durumlarda, imalatçılar, özellikle
uygunsuzluk ile alınan tüm düzeltici önlemlerle ilgili olarak ayrıntılı bir
şekilde ve ivedilikle Bakanlığı bilgilendirir.
(9) İmalatçılar, gerekçeli talep üzerine, cihazın
bu Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren gerekli tüm bilgi ve belgeleri matbu
veya elektronik biçimde Türkçe veya Bakanlığın kabul edeceği bir dilde
Bakanlığa sunar. İmalatçılar, piyasaya arz ettikleri cihazların taşıdığı
risklerin ortadan kaldırılması amacıyla yapılan faaliyetlerde, talebi
halinde Bakanlık ile iş birliği yapar.
Yetkili
temsilciler
MADDE 10
– (1) İmalatçılar, yazılı bir
yetki belgesi ile bir yetkili temsilci atayabilir. 9 uncu maddenin birinci
fıkrasında ortaya konulan yükümlülükler ve 9 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen teknik dosya hazırlama yükümlülüğü, yetkili
temsilcinin yetkileri arasında yer almaz.
(2) Yetkili temsilci, imalatçıdan alınan yetki
belgesinde belirtilen görevleri yerine getirir. Yetki belgesi ile yetkili
temsilcinin en az aşağıdakileri yapmasına izin verilir:
a) AB uygunluk beyanını ve teknik dosyayı, cihazın
piyasaya arz edilmesinden itibaren 10 yıl boyunca talebi halinde Bakanlığa
sunmak üzere muhafaza etmek.
b) Gerekçeli isteği üzerine, cihazın uygunluğunu
kanıtlamak için gereken tüm bilgi ve belgeleri Bakanlığa sunmak.
c) Yetkili temsilcinin yetki belgesinde yer alan
cihazın teşkil ettiği riskleri ortadan kaldırmak için alınan her türlü
önlem hakkında talebi halinde Bakanlık ile işbirliği yapmak.
İthalatçıların
yükümlülükleri
MADDE 11
– (1) İthalatçılar, yalnızca bu Yönetmeliğe
uygun cihazları piyasaya arz eder.
(2) İthalatçılar, cihazları piyasaya arz etmeden
önce imalatçının 16 ncı maddede belirtilen gerekli uygunluk değerlendirme
prosedürünü gerçekleştirdiğinden emin olur. İmalatçının teknik dosyayı
düzenlediğinden, cihazın CE işaretini taşıdığından, gerekli belgelerin
cihazla birlikte verildiğinden ve imalatçının 9 uncu maddenin beşinci ve
altıncı fıkralarında belirlenen gereklilikleri yerine getirdiğinden emin
olur. İthalatçı, cihazın Ek-I’de düzenlenen temel gerekliliklere uygun
olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği durumda, uygun hale
getirilmeden cihazı piyasaya arz edemez. Ayrıca cihazın risk teşkil etmesi
halinde, ithalatçı, imalatçıyı ve Bakanlığı bilgilendirir.
(3) İthalatçılar, isimlerini, tescilli ticari
isimlerini ya da tescilli ticari markalarını ve ürün konusunda kendileriyle
iletişime geçilebilecek adreslerini cihaz üzerinde, bunun mümkün olmadığı
durumlarda cihaz ambalajında veya cihazla birlikte verilen bir belgede
belirtir. İletişim bilgileri, Türkçe veya nihai kullanıcıların kolayca
anlayabileceği ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde olmalıdır.
(4) İthalatçılar, 20 nci maddede anılan
talimatların ve bilgilerin Türkçe olarak cihazla birlikte verilmesini sağlar.
(5) İthalatçılar, cihazın kendi sorumlulukları
altındayken, depolama ve taşıma koşullarının, Ek- I’de düzenlenen temel
gerekliliklere uygunluğunu tehlikeye atmasını önler.
(6) Piyasaya arz ettikleri bir cihazın bu
Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği durumlarda ithalatçılar,
söz konusu cihazı uygun hale getirmek, piyasadan çekmek veya gerektiğinde
geri çağırmak için derhal gerekli düzeltici önlemleri alır. Ayrıca, cihazın
risk oluşturduğu durumlarda, ithalatçılar, özellikle uygunsuzluk ile alınan
tüm düzeltici önlemlerle ilgili ayrıntılı bir şekilde ve ivedilikle
Bakanlığı bilgilendirir.
(7) İthalatçılar, cihazın piyasaya arz edildiği
tarihten itibaren 10 yıl boyunca, AB uygunluk beyanının bir kopyasını
Bakanlığa sunmak üzere hazır tutar ve talep edilmesi halinde teknik
dosyanın Bakanlığa sunulmasını sağlar.
(8) İthalatçılar, gerekçeli talep üzerine, cihazın
bu Yönetmeliğe uygun olduğunu gösteren tüm bilgi ve belgeleri matbu veya
elektronik biçimde Türkçe veya Bakanlığın kabul edeceği bir dilde Bakanlığa
sunar. İthalatçılar, piyasaya arz ettikleri cihazların taşıdığı risklerin
ortadan kaldırılması amacıyla yapılan faaliyetlerde talebi halinde Bakanlık
ile iş birliği yapar.
Dağıtıcıların
yükümlülükleri
MADDE 12
– (1) Dağıtıcılar, cihazı piyasada
bulundururken, bu Yönetmeliğin gereklilikleri bakımından gereken özeni
göstererek hareket ederler.
(2) Dağıtıcılar, cihazı piyasada bulundurmadan
önce, cihazın CE işareti taşıdığını, gerekli belgeleri ve 20 nci maddede
belirtilen talimat ve diğer bilgilerin Türkçe olarak cihazla birlikte
verildiğini, imalatçı ve ithalatçının 9 uncu maddenin beşinci ve altıncı
fıkralarında ve 11 inci maddenin üçüncü fıkrasında düzenlenen
gereklilikleri yerine getirdiğini doğrular. Dağıtıcı, cihazın Ek-I’de
düzenlenen temel gerekliliklere uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği durumda, uygun hale getirilmeden cihazı piyasada bulunduramaz.
Ayrıca, cihaz risk teşkil ettiğinde, dağıtıcı, imalatçı veya ithalatçıyı ve
ayrıca Bakanlığı bilgilendirir.
(3) Dağıtıcılar, cihaz kendi sorumlulukları
altındayken, depolama ve taşıma koşullarının, Ek-I’de düzenlenen temel
gerekliliklere uygunluğunu tehlikeye atmasını önler.
(4) Piyasada bulundurdukları cihazların bu
Yönetmeliğin gerekliliklerine uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği durumlarda, dağıtıcılar, söz konusu cihazı uygun hale getirmek,
piyasadan çekmek veya gerektiğinde geri çağırmak için gereken düzeltici
önlemlerin alındığından emin olur. Ayrıca, cihazın risk oluşturduğu
durumlarda, dağıtıcılar özellikle uygunsuzlukla ve alınan tüm düzeltici
önlemlerle ilgili ayrıntılı bir şekilde ve ivedilikle Bakanlığı
bilgilendirir.
(5) Dağıtıcılar, gerekçeli talep üzerine, cihazın
bu Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren tüm bilgi ve belgeleri matbu veya
elektronik biçimde Bakanlığa sağlar. Dağıtıcılar, talep edilmesi halinde,
piyasada bulundurdukları cihazın teşkil ettiği riskleri ortadan kaldırmak
için alınan her türlü önlem hakkında Bakanlık ile işbirliği yapar.
İmalatçıların
yükümlülüklerinin ithalatçılara ve dağıtıcılara uygulandığı durumlar
MADDE 13
– (1) Bir cihazı kendi adı veya
ticari markası altında piyasaya arz eden veya halihazırda piyasa arz
edilmiş bir cihazı, bu Yönetmeliğin gereklerine uygunluğunu etkileyecek
şekilde değiştiren, bir ithalatçı veya dağıtıcı, bu Yönetmeliğin amaçları doğrultusunda
imalatçı olarak kabul edilir ve 9 uncu maddede belirtilen imalatçı
yükümlülüklerine tabi olur.
İktisadi
işletmecilerin kimliğinin tespit edilmesi
MADDE 14
– (1) İktisadi işletmeciler,
aşağıda belirtilenlerin kimliğinin tespitine ilişkin bilgileri talebi
halinde Bakanlığa sağlar:
a) Kendilerine cihaz tedarik eden tüm iktisadi
işletmeciler.
b) Kendilerinin cihaz tedarik ettiği tüm iktisadi
işletmeciler.
(2) İktisadi işletmecilerin, cihazın kendilerine
tedarik edilmesinden sonraki 10 yıl boyunca ve cihazı tedarik ettikten
sonraki 10 yıl boyunca birinci fıkrada belirtilen bilgileri sunabilir
durumda olmaları gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Donanımın
Uygunluğu
Donanımın
uygunluk varsayımı
MADDE 15
– (1) Avrupa Birliği Resmî
Gazetesi’nde referans numaraları yayımlanmış uyumlaştırılmış standartlara
veya bunlara karşılık gelen Uyumlaştırılmış Türk Standardlarına veya
bunların ilgili bölümlerine uygun olan ürünlerin, bu standartlar veya
ilgili bölümleri kapsamında EK-1’de belirtilen temel gereklere uygun olduğu
varsayılır.
Cihazlar
için uygunluk değerlendirme prosedürleri
MADDE 16
– (1) Cihazların, Ek-I’de
belirtilen temel gerekliliklere uygunluğu, aşağıdaki iki uygunluk değerlendirme
prosedüründen biri aracılığıyla kanıtlanır:
a) Ek-II’de düzenlenen üretimin dahili kontrolü.
b) Ek-III’te düzenlenen ve üretimin dahili
kontrolüne dayalı bir uygunluk değerlendirmesini takip eden AB tip
incelemesi.
(2) İmalatçı, bu maddenin birinci fıkrasının (b)
bendinde anılan prosedürün uygulanmasını, temel gereklilikleri belirli
yönleriyle sınırlandırmayı tercih edebilir ancak bunun için, temel
gerekliliklerin diğer yönleri için birinci fıkranın (a) bendindeki
prosedürün uygulanması şartı aranır.
AB
uygunluk beyanı
MADDE 17
– (1) AB uygunluk beyanı, Ek-I’de düzenlenen
temel gerekliliklerin yerine getirildiğini ifade eder.
(2) AB uygunluk beyanı, Ek-II ve Ek-III’te
düzenlenen ilgili modüllerde belirtilen hususları içerecek şekilde Ek-IV’te
yer aldığı gibi düzenlenir ve sürekli güncellenir. Başka dillerde düzenlendiği
durumlarda AB uygunluk beyanına Türkçe tercümesi de eklenir.
(3) Cihazın, bir AB uygunluk beyanı gerektiren
birden fazla mevzuata tabi olması durumunda, bu mevzuatın tamamı için tek
bir AB uygunluk beyanı hazırlanır. AB uygunluk beyanı, mevzuatın adını,
yayım tarihini ve yayımlama referansları da dahil olmak üzere ilgili
mevzuatın tanımını içerir.
(4) İmalatçının, AB uygunluk beyanını
düzenlemesiyle birlikte cihazın bu Yönetmelikte belirlenen gerekliliklere
uygunluğuna ilişkin sorumluluğu üstlendiği varsayılır.
CE
işaretinin genel ilkeleri
MADDE 18
– (1) CE işareti, 16/12/2011
tarihli ve 2011/2588 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
“CE” İşareti Yönetmeliğinde belirtilen ilkelere tabidir.
CE
işaretinin iliştirilmesine dair kural ve koşullar
MADDE 19
– (1) CE işareti, cihaza veya onun
veri levhasına, görünür, okunabilir ve silinmeyecek şekilde iliştirilir.
Cihazın yapısından dolayı bunun mümkün olmaması veya garanti edilememesi
durumunda, işaret, ürünün ambalajına ve eşlik eden belgelere iliştirilir.
(2) CE işareti, cihaz piyasaya arz edilmeden önce
iliştirilir.
(3) Bakanlık, CE işaretinin iliştirilmesine yönelik
sürecin doğru uygulanmasını sağlamak amacıyla mevcut uygulamaları temel
alır ve bu işaretin uygun olmayan kullanımı halinde gerekli müdahalede
bulunur.
Cihazın
kullanımıyla ilgili bilgiler
MADDE 20
– (1) Cihaz hizmete sunulduğunda
Ek-I’de belirlenen temel gerekliliklere uygun olmasını sağlamak için
cihazın montajı, kurulumu, bakımı veya kullanımı sırasında alınması gereken
tüm spesifik önlemlere ilişkin bilgiler cihazla birlikte sunulur.
(2) Ek-I’de belirlenen temel gerekliliklere
uygunluğu meskun mahallerde sağlanamayan cihazla birlikte bu tür bir
kullanım kısıtına dair net bir ibare yer alır. Ayrıca uygun olması
durumunda, ambalaj üzerinde de bu ibareye yer verilir.
(3) Cihazın, kullanım amacına uygun kullanılmasını
sağlamak için gereken bilgiler, cihazla birlikte verilen talimatlara dahil
edilir.
Sabit
tesisatlar
MADDE 21
– (1) Piyasada bulundurulan ve
sabit bir tesisata dahil edilebilecek olan cihazlar bu Yönetmelikte
belirlenmiş olan ilgili tüm hükümlere tabi olur. Ancak 6 ncı madde, 9 ilâ
14 üncü madde ve 16 ilâ 20 nci maddenin gereklilikleri, belirli bir sabit
tesisata dahil edilmek üzere tasarlanmış olan ve başka hiçbir şekilde
piyasada bulundurulmayan cihazlar söz konusu olduğunda zorunlu olmaz. Bu
gibi durumlarda, beraberinde verilen belgeler, sabit tesisatı ve onun
elektromanyetik uyumluluk özelliklerini belirtir ve söz konusu tesisatın
uygunluğundan taviz vermemek adına, cihazın sabit tesisata dahil edilmesi
için alınacak olan önlemleri gösterir. Belgeler, 9 uncu maddenin beşinci ve
altıncı fıkrası ve 11 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bilgileri
de içerir. Ek-I’de belirtilen iyi mühendislik uygulamaları belgelenir ve
ilgili belgeler, ilgili kişi veya kişilerce söz konusu sabit tesisat
çalışır durumda olduğu sürece Bakanlığın tasarrufu için hazır bir şekilde
tutulur.
(2) Sabit tesisatın uygunsuzluğuna ilişkin
belirtiler bulunması durumunda, özellikle de tesisatın yol açtığı bozulmalar
hakkında şikayetler olması durumunda, Bakanlık, sabit tesisatın uygunluğuna
ilişkin kanıt isteyebilir ve gerektiğinde bir değerlendirme başlatabilir.
Uygunsuzluğun belirlenmesi durumunda, Bakanlık, sabit tesisatı, Ek-I’de
belirlenen temel gerekliliklere uygun hale getirmek için uygun önlemlerin
alınmasını şart koşabilir.
(3) Bakanlık, bir sabit tesisatın ilgili temel
gerekliliklere uygunluğunun tesis edilmesinden sorumlu kişi veya kişileri
belirlemek için gerekli hükümleri düzenler.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşları
Bildirim
MADDE 22
– (1) Bakanlık, bu Yönetmelik
altında üçüncü taraf uygunluk değerlendirme görevlerini yürütmeye yetkili
olan kuruluşları Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve AB üyesi ülkelere
bildirir.
Yetkili
kuruluş
MADDE 23
– (1) Bakanlık, 28 inci maddeye
uygunluk dahil olmak üzere, uygunluk değerlendirme kuruluşlarının
değerlendirilmesi ve bu kuruluşların görevlendirilmesi ve ayrıca gözetimi
için gerekli prosedürleri düzenlemek ve uygulamakla yetkilidir.
Yetkili
kuruluşa ilişkin esaslar
MADDE 24
– (1) Uygunluk değerlendirme
kuruluşlarının görevlendirilmesi, değerlendirilmesi ve izlenmesi işlemleri;
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşlarıyla çıkar
çatışmasına imkân verilmeyecek şekilde,
b) Tarafsızlık ilkesi çerçevesinde,
c) Uygunluk değerlendirme kuruluşlarının
görevlendirilmesi ile ilgili karar alacak uzman personel ile bu kuruluşların
değerlendirmesini yapacak personelin farklı olması sağlanacak biçimde,
ç) Uygunluk değerlendirme kuruluşlarının
gerçekleştirdiği faaliyet veya danışmanlık hizmetlerinin ticari veya
rekabetçi bir biçimde sunulmayacağı bir biçimde,
d) Elde edilen bilgilerin gizliliğinin korunmasına
özen gösterilerek,
e) İlgili görevlerin usulüne uygun ve eksiksiz
yerine getirilebilmesi için gerekli olan yeteri sayıda uzman personelin
istihdam edilmesi suretiyle,
yürütülür.
Bilgilendirme
yükümlülüğü
MADDE 25
– (1) Bakanlık, uygunluk
değerlendirme kuruluşlarının yeterliliklerinin değerlendirilmesi ve görevlendirilmesine
ilişkin esaslar ile onaylanmış kuruluşların gözetim esaslarını ve bu
esaslarda meydana gelen her türlü değişikliği Ekonomi Bakanlığı aracılığı
ile Komisyona bildirir.
Onaylanmış
kuruluşlara ilişkin gereklilikler
MADDE 26
– (1) Onaylanmış kuruluş olarak
görevlendirilecek uygunluk değerlendirme kuruluşunda aşağıdaki nitelikler
aranır.
(2) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun, ulusal
mevzuata uygun bir şekilde kurulması ve tüzel kişiliği haiz olması gerekir.
(3) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun,
değerlendireceği cihazdan veya müesseseden/işletmeden bağımsız bir üçüncü
taraf kuruluş olması gerekir. Değerlendirdiği cihazın tasarımı, imalatı,
tedariği, montajı, kullanımı veya bakımına dahil olan işletmeleri temsil
eden bir sanayi, ticaret ve meslek odası, birlik veya dernek ya da mesleki
federasyona bağlı bir kuruluş, bağımsızlığının ve hiçbir çıkar çatışması
olmadığının kanıtlanması koşuluyla üçüncü taraf kuruluş olarak kabul
edilebilir.
(4) Bir uygunluk değerlendirme kuruluşunun en üst
düzey yöneticileri ve uygunluk değerlendirme görevlerini yerine getirmekten
sorumlu personeli, değerlendirdikleri cihazların tasarımcısı, imalatçısı,
tedarikçisi, montajcısı, alıcısı, sahibi, kullanıcısı veya bakımını yapan
kişi ya da bu taraflardan herhangi birinin temsilcisi olamaz. Bu durum,
uygunluk değerlendirme kuruluşunun çalışmaları için gerekli olan cihazların
kullanımını veya bu tür cihazların kişisel amaçlarla kullanımına engel
teşkil etmez. Bir uygunluk değerlendirme kuruluşu, onun en üst düzey
yöneticileri ve uygunluk değerlendirme görevlerini yerine getirmekten
sorumlu personeli, söz konusu cihazların tasarım, imalat, yapım, pazarlama,
kurulum, kullanım veya bakım işlemlerine doğrudan dahil olamaz veya bu tür
faaliyetleri yürüten tarafları temsil edemez. Bu kuruluşlar, yetkilendirildikleri
uygunluk değerlendirme faaliyetleri ile ilgili karar verme bağımsızlığını
ve mesleğin gereklerini layığıyla yerine getirmesini olumsuz yönde
etkileyebilecek hiçbir faaliyette bulunamaz ve faaliyete iştirak edemezler.
Bu durum, danışmanlık hizmetleri için de geçerlidir. Uygunluk değerlendirme
kuruluşları, şube, temsilcilik veya yüklenicilerinin yürüttüğü
faaliyetlerin, kendi gerçekleştirdikleri uygunluk değerlendirme
faaliyetlerinin gizliliğini, nesnelliğini veya tarafsızlığını etkilemesini
önler.
(5) Uygunluk değerlendirme kuruluşları ve onların
personeli, uygunluk değerlendirme faaliyetlerini, yüksek seviyede gerekli
teknik yeterliliğe ve mesleki donanıma sahip olacak şekilde yürütür ve söz
konusu faaliyetlerin sonunda özellikle mali konulara ilişkin kararları
alırken her türlü baskıdan, teşvikten ve faaliyet sonucundan etkilenebilecek
kişi ya da kişilerden bağımsız hareket eder.
(6) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun, ister
uygunluk değerlendirme kuruluşunun kendisi tarafından ister onun adına ve
onun sorumluluğu altında yürütülüyor olsun, Ek-III ile kendisine atanan ve
hakkında yetkilendirilmiş olduğu tüm uygunluk değerlendirme görevlerini
yerine getirebilecek kapasiteye sahip olması gerekir. Uygunluk değerlendirme
kuruluşunun, her zaman, her bir uygunluk değerlendirme prosedürü için ve
yetkilendirildiği her bir cihaz kategorisi ve türü için aşağıda belirtilen
zorunlu gerekliliklere sahip olması gerekir:
a) Uygunluk değerlendirme görevlerini yerine
getirecek teknik bilgiye, yeterli düzeyde ve uygun deneyime sahip personel.
b) Uygunluk değerlendirme prosedürlerinin
şeffaflığını veya yeniden üretilebilirliğini sağlayacak şekilde, uygunluk
değerlendirmesi gerçekleştirilirken göz önünde bulundurulan prosedürlerin
açıklamalarına ve uygunluk değerlendirme kuruluşunun onaylanmış kuruluş
olarak yerine getirdiği görevler ile diğer faaliyetleri arasındaki ayrımı
sağlayacak uygun politika ve prosedürler.
c) Taahhüt ettiği işin büyüklüğü, faaliyet
gösterdiği sektör, organizasyon yapısı, söz konusu ürünün teknoloji
karmaşıklık derecesini ve üretim sürecinin hacmini veya vasfını dikkate
alan faaliyetlerin gerçekleşmesi için gerekli yöntemler.
ç) Uygunluk değerlendirme faaliyetleri ile
bağlantılı teknik ve idari görevleri uygun bir şekilde yerine getirmek için
gerekli olan araçlara sahip olma; tüm gerekli ekipman veya tesislere erişim
imkânı.
(7) Uygunluk değerlendirme faaliyetlerini yerine
getirmekten sorumlu personelin aşağıdaki şartlara sahip olması gerekir:
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun onaylanmış kuruluş
olarak yerine getirmekle görevlendirildiği uygunluk değerlendirme
faaliyetlerinin tümünü kapsayan yeterli bir teknik ve mesleki eğitim.
b) Yaptıkları değerlendirmelerin gerekliliklerine
ilişkin yeterli bilgi birikimi ve bu değerlendirmeleri yapmak için gereken
yetki.
c) Ek-I’de düzenlenen temel gerekliliklere,
uygulanabilir uyumlaştırılmış standartlar ile AB mevzuatı ve ulusal
mevzuatın ilgili hükümlerine ilişkin uygun bilgi birikimi ve bunların
idraki.
ç) Yürüttüğü faaliyetlerin yerine getirilmiş olduğunu
kanıtlayan sertifikalar, kayıtlar ve raporları düzenleyebilme yeterliliği.
(8) Uygunluk değerlendirme faaliyetlerini yerine
getirmekten sorumlu uygunluk değerlendirme kuruluşları, bu kuruluşların üst
düzey yöneticileri ve personelin tarafsızlığını garanti eder. Bir uygunluk
değerlendirme kuruluşunun en üst düzey yöneticileri ve uygunluk
değerlendirme görevlerini gerçekleştirmekten sorumlu personelinin
ücretleri, yapılan değerlendirmelerin sayısına veya bu değerlendirmelerin
sonuçlarına bağlı olamaz.
(9) Sorumluluk, ulusal mevzuata göre kamu
tarafından üstlenilmemişse veya Bakanlığın kendisi doğrudan uygunluk
değerlendirmesinden sorumlu değilse uygunluk değerlendirme kuruluşları
mesleki sorumluluk sigortası yaptırır.
(10) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun personeli,
Bakanlık ile ilişkili durumlar hariç olmak üzere Ek-III veya ulusal
mevzuatın atıf yaptığı herhangi bir hüküm kapsamında görevlerinin yerine
getirilmesi sırasında elde edilen tüm bilgiler ile ilgili olarak mesleki
gizliliği gözetir. Mülkiyet hakları korunur.
(11) Uygunluk değerlendirme kuruluşları, ilgili
standardizasyon faaliyetlerine ve onaylanmış kuruluşların koordinasyonu
için AB tarafından ilgili teknik düzenleme kapsamında oluşturulan grubun
çalışmalarına katılır veya değerlendirme faaliyetlerini yürüten personelin
bu faaliyetlerden haberdar olmasını sağlar. Onaylanmış kuruluşların
koordinasyonu için oluşturulan grubun çalışmaları sonucunda ortaya çıkan
kararlar ile hazırlanan dokümanlar rehber kılavuz olarak kullanılır.
Onaylanmış
kuruluşların uygunluk varsayımı
MADDE 27
– (1) Bir uygunluk değerlendirme
kuruluşu, Avrupa Birliği Resmî Gazetesi’nde referans numaraları yayımlanmış
uyumlaştırılmış standartlarda veya bunların ilgili bölümlerinde belirlenen
kriterlere uygunluğunu kanıtlaması durumunda 26 ncı maddede düzenlenen
gerekliliklere, uygulanabilir uyumlaştırılmış standartların bu
gereklilikleri kapsaması koşuluyla uygun varsayılır.
Onaylanmış
kuruluşların şube, temsilcilik ve alt yüklenicileri
MADDE 28
– (1) Onaylanmış kuruluş, uygunluk
değerlendirmesi ile ilgili belirli görevleri alt yükleniciye vermesi veya
bir şubeyi/temsilciliği bu faaliyetler için kullanması durumunda, söz
konusu kuruluş, alt yüklenicinin veya şubenin/temsilciliğin 26 ncı maddede
belirlenen gereklilikleri karşılamasını sağlar ve konuya ilişkin olarak Bakanlığı
bilgilendirir.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, bu görevlerin
belirlenmiş olduğu hallerde alt yükleniciler veya şubeler/temsilcilikler
tarafından yerine getirilen görevlerin tüm sorumluluğunu alır.
(3) Onaylanmış kuruluşlar tarafından yerine
getirilecek faaliyetler, yalnızca müşterinin onaylaması halinde bir alt
yükleniciye verilebilir veya bir şube/temsilcilik tarafından yerine
getirilebilir.
(4) Onaylanmış kuruluşlar, alt yüklenici veya
şubenin/temsilciliğin niteliğinin değerlendirilmesi ve bunlar tarafından
Ek-III kapsamında yürütülen faaliyetlerin değerlendirilmesi ile ilgili
belgeleri, gerektiğinde Bakanlığa sunmak üzere muhafaza ederler.
Bildirim
başvurusu
MADDE 29
– (1) Türkiye’de yerleşik uygunluk
değerlendirme kuruluşlarından onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmek
isteyenler Bakanlığa başvurur.
(2) Başvuru belgesiyle birlikte yetkin olduklarını
belirttikleri uygunluk değerlendirme faaliyetleri, uygunluk değerlendirme
modülü veya modülleri ve cihaz hakkında gerekli bilgiler ve ayrıca varsa
uygunluk değerlendirme kuruluşunun 26 ncı maddede düzenlenen gereklilikleri
karşıladığını kanıtlayan ve 16/12/2011 tarihli ve 2011/2621 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve
Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin yedinci fıkrası
çerçevesinde düzenlenmiş bir akreditasyon belgesi sunulur.
Bildirim
süreci
MADDE 30
– (1) Bakanlık, yalnızca 26 ncı
maddede düzenlenen gereklilikleri karşılayan uygunluk değerlendirme
kuruluşlarını onaylanmış kuruluş olarak görevlendirebilir.
(2) Bakanlık görevlendirilmesi uygun bulunan
kuruluşları Ekonomi Bakanlığı vasıtası ile Komisyona ve AB üyesi ülkelere
bildirir. Bildirim, AB’nin Yeni Yaklaşım Onaylanmış Kuruluşlar Bilgi Sistemi
kullanılarak yapılır.
(3) Bildirim, uygunluk değerlendirme
faaliyetlerine, ilgili uygunluk değerlendirme modül/modüllerine, cihaza ve
ayrıca kuruluşun yetkinliğine dair tüm ayrıntıları içerir.
(4) Akreditasyon belgesi olan onaylanmış kuruluş
adayının Komisyona bildirim tarihinden itibaren iki hafta içinde Komisyon
veya AB üyesi ülkeler, bildirimi yapılan onaylanmış kuruluş adayının
yeterliliği hakkında ek bilgi isteyebilir veya itirazda bulunabilir.
Bildirimi yapılan uygunluk değerlendirme kuruluşuna Komisyon tarafından bir
kimlik kayıt numarasının tahsis edilmesinin ardından Bakanlık bu kuruluşu
onaylanmış kuruluş olarak atar.
(5) Bakanlık, onaylanmış kuruluşun bildirime konu
faaliyet ve özelliklerinde meydana gelen değişiklikler hakkında Komisyonu
ve AB üyesi ülkeleri Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla bilgilendirir.
Onaylanmış
kuruluşların atanması
MADDE 31
– (1) Bildirimi yapılan uygunluk
değerlendirme kuruluşuna Komisyon tarafından bir kimlik kayıt numarası
tahsis edilmesinin ardından Bakanlık bu kuruluşu onaylanmış kuruluş olarak
atar.
Görevlendirmelerde
değişiklikler
MADDE 32
– (1) Bakanlığın, onaylanmış
kuruluşun artık 26 ncı maddede düzenlenen gereklilikleri karşılamadığını
veya yükümlülüklerini yerine getiremediğini belirlemesi veya bu yönde
bilgilendirilmesi durumunda, bu gerekliliklerin karşılanmaması veya bu
yükümlülüklerin yerine getirilmemesi durumunun ciddiyetine bağlı olarak
Bakanlık, kuruluşun faaliyetlerini kısıtlar, askıya alır veya onaylanmış
kuruluş statüsüne son verir. Bakanlık, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
Komisyonu ve AB üyesi ülkeleri bu konu hakkında derhal bilgilendirir.
(2) Bakanlık, faaliyeti kısıtlanan, askıya alınan,
onaylanmış kuruluş statüsüne son verilen veya kendi isteği ile faaliyetine
son veren onaylanmış kuruluşun faaliyette bulunduğu dönemde yapmış olduğu
uygunluk değerlendirme işlemleri ile ilgili kayıt ve belgeleri, aynı konuda
faaliyette bulunan başka bir onaylanmış kuruluş tarafından işleme alınmasını
veya Bakanlığın talep etmesi halinde, Bakanlığa sunmak üzere saklanmasını
sağlamak için uygun önlemleri alır.
Onaylanmış
kuruluşların yetkinliğine ilişkin itiraz
MADDE 33
– (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşun görevlendirilmesine temel oluşturan veya yeterliliğini koruduğuna
ilişkin tüm bilgileri talebi üzerine Komisyona sunmak üzere Ekonomi
Bakanlığına bildirir.
(2) Bakanlık, Komisyon veya AB üyesi ülkelerden
birinin Bakanlığın görevlendirdiği bir onaylanmış kuruluşun teknik
yeterliliğinin ve ilgili mevzuata uygunluğunun incelenmesini talep etmesi
halinde, 1/2006 sayılı Türkiye-Avrupa Birliği Ortaklık Konseyi Kararının 4
üncü maddesinde belirtilen usülü takip eder.
Onaylanmış
kuruluşların faaliyetlerine ilişkin yükümlülükleri
MADDE 34
– (1) Onaylanmış kuruluş, uygunluk
değerlendirmelerini, Ek-III’te belirtilen uygunluk değerlendirme
prosedürüne uygun olarak yürütür.
(2) Uygunluk değerlendirmeleri, iktisadi
işletmeciler için gereksiz yük oluşturmayacak şekilde yürütülür. Uygunluk
değerlendirme kuruluşları faaliyetlerini; taahhüt ettiği işin büyüklüğü,
faaliyet gösterdiği sektör, yapısı, söz konusu cihazın teknolojisinin
karmaşıklık derecesi ve üretim sürecinin hacminin veya vasfını dikkate
alarak yürütür. Bunu yaparken cihazın bu Yönetmelikte uygunluğu için gerekli
olan koruma seviyesini ve titizlik derecesini de dikkate alır.
(3) Onaylanmış kuruluş, Ek-I’de düzenlenen temel
gerekliliklerin, ilgili uyumlaştırılmış standartların veya teknik
şartnamelerin bir imalatçı tarafından karşılanmadığını tespit etmesi durumunda,
söz konusu imalatçının uygun düzeltici önlemleri almasını ister ve uygunluk
belgesi düzenlemez.
(4) Onaylanmış kuruluş, bir belge verilmesinin
ardından uygunluğun izlenmesi sırasında, bir cihazın artık uygun olmadığını
belirlemesi durumunda, imalatçıdan uygun düzeltici önlemleri almasını ister
ve gerekirse belgeyi askıya alır veya geri çeker.
(5) Düzeltici önlemlerin alınmaması veya istenen
etkiyi yapmaması durumunda, onaylanmış kuruluş, uygun şekilde, ilgili bütün
belgeleri kısıtlar, askıya alır veya geri çeker.
Onaylanmış
kuruluşların kararlarına itirazlar
MADDE 35
– (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşların kararlarına karşı bir itiraz mekanizmasının mevcut olmasını
sağlar.
Onaylanmış
kuruluşların bilgi verme yükümlülüğü
MADDE 36
– (1) Onaylanmış kuruluşlar,
Bakanlığı aşağıdaki hususlar hakkında bilgilendirir:
a) Bir belgenin reddi, kısıtlaması, askıya alınması
veya geri çekilmesi.
b) Bildirim kapsamını ve koşullarını etkileyen
herhangi bir durum.
c) Uygunluk değerlendirme faaliyetleri ile ilgili
olarak Bakanlıktan almış oldukları herhangi bir bilgi talebi.
ç) Talep olması halinde, sınır ötesi faaliyetler ve
bir işin alt yükleniciye verilmesi dahil başka herhangi bir faaliyet ile
görevlendirildiği kapsamda yürüttüğü uygunluk değerlendirmesi faaliyetleri.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, bu Yönetmelik kapsamında
görevlendirilen, aynı cihaz için benzer uygunluk değerlendirme faaliyetleri
yürüten diğer onaylanmış kuruluşlara, olumsuz sonuçlanan ve talep edilmesi
halinde olumlu sonuçlanan uygunluk değerlendirme işlemleri hakkında
bilgileri vermek zorundadır.
Onaylanmış
kuruluşların koordinasyonu
MADDE 37
– (1) Onaylanmış kuruluşlar,
Bakanlık ve Komisyon tarafından oluşturulan komite ve çalışma gruplarına
katılım sağlar veya buralarda temsil edilirler.
ALTINCI BÖLÜM
Piyasa Gözetimi ve Denetimi, Cihazların Kontrolü ve
Korunma
Önlemleri Prosedürü
Piyasa
gözetimi ve denetimi ve cihazların kontrolü
MADDE 38
– (1) Cihazların piyasa gözetimi
ve denetiminde, 13/11/2001 tarihli ve 2001/3529 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair
Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Ulusal
düzeyde risk teşkil eden ürünler için izlenecek usuller
MADDE 39
– (1) Bakanlığın, bu Yönetmelik
kapsamındaki bir cihazın, bu Yönetmelik kapsamında kamu yararının
korumasına karşı bir risk teşkil ettiğine ilişkin bir gerekçesinin olması
durumunda, Bakanlık, söz konusu cihaz ile ilgili olarak bu Yönetmelikte
düzenlenen gerekliliklerin tümünü kapsayan bir değerlendirme yapar. İlgili
iktisadi işletmeciler, bu amaç doğrultusunda Bakanlık ile işbirliği yapar.
Bakanlık, değerlendirme sonucunda, cihazın bu Yönetmelikte düzenlenen
gerekliliklere uygun olmadığını tespit etmesi durumunda, ivedilikle, riskin
mahiyeti ile orantılı olarak makul bir süre içerisinde ilgili iktisadi
işletmecinin cihazı söz konusu gerekliliklere uygun hale getirmek için tüm
uygun düzeltici önlemleri almasını, cihazı piyasadan çekmesini veya makul
bir zaman içerisinde geri çağırmasını ister. Bakanlık, ilgili onaylanmış
kuruluşu konu hakkında bilgilendirir.
(2) Birinci fıkrada yer alan önlemler için
Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik ile 2/10/2012
tarihli ve 28429 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bilim, Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı Piyasa Gözetimi ve Denetimi Yönetmeliği hükümleri
geçerlidir.
(3) Bakanlık, uygunsuzluğun ülkeyle sınırlı
olmadığını düşünmesi durumunda, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyonu ve
AB üyesi ülkeleri, değerlendirmenin sonuçları ve iktisadi işletmecilerden
almalarını istedikleri önlemler hakkında bilgilendirir.
(4) İktisadi işletmeci, piyasada bulundurduğu tüm
cihazlara ilişkin uygun düzeltici tedbirin alınmasını sağlar.
(5) İlgili iktisadi işletmecinin, birinci fıkrada
belirtilen süre içerisinde yeterli düzeltici önlemi almaması durumunda,
Bakanlık, cihazın piyasada bulundurulmasını yasaklamak veya kısıtlamak, bu
cihazları piyasadan çekmek veya geri çağırmak için tüm uygun geçici
önlemleri alır. Bakanlık, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyonu ve AB
üyesi ülkeleri bir an önce bu önlemler hakkında bilgilendirir.
(6) Bu maddenin beşinci fıkrasında belirtilen
bilgiler, tüm mevcut ayrıntıları, özellikle de uygun olmayan cihazların
tanımlanması için gerekli olan verileri, cihazların menşeini, iddia edilen
uygunsuzluğun ve söz konusu olan riskin mahiyetini, alınan önlemlerin
mahiyetini ve süresini ve ilgili iktisadi işletmeci tarafından öne sürülen
argümanları içerir. Bakanlık, özellikle uygunsuzluğun aşağıdaki nedenlerden
birinden kaynaklanıp kaynaklanmadığını belirtir:
a) Cihazın, bu Yönetmelikte kapsanan kamu çıkarının
korunması hususu ile ilgili gereklilikleri karşılamaması.
b) 15 inci maddede belirtilen uygunluk varsayımı
olduğu kabul edilen uyumlaştırılmış standartlardaki eksiklikler.
(7) Bakanlık, AB pazarında başlatılan bir işleme
ilişkin Komisyon tarafından iletilen bilgiye istinaden söz konusu cihazın
uygunsuzluğuna dair uygulanmasını kabul ettiği bir tedbiri ve elinde
bulunan herhangi bir ek bilgiyi; ayrıca bildirilen tedbire itiraz ediyorsa
itirazlarını, Komisyona ve Avrupa Birliği üyesi ülkelere Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla bildirir.
(8) Bu maddenin beşinci fıkrasında belirtilen bilgi
verme işleminden sonraki üç ay içerisinde Bakanlık tarafından alınan geçici
önlem aleyhinde bir AB üyesi ülke ya da Komisyon tarafından bir itirazda
bulunulmaması durumunda söz konusu önlem haklı kabul edilir.
(9) Bakanlık, söz konusu cihaz ile ilgili olarak
cihazın piyasadan çekilmesi gibi uygun kısıtlayıcı önlemlerin gecikmeden
alınmasını sağlar.
Korunma
önlemleri usulü
MADDE 40
– (1) 39 uncu maddenin dördüncü ve
beşinci fıkralarında belirtilen tedbire karşı AB üyesi ülkelerden ve
Komisyondan itiraz olur ve Komisyon tarafından yapılan incelemede sözkonusu
tedbirin haklı gerekçeye dayanmadığına hükmedilirse tedbir yürürlükten kaldırılır.
Şekli
uygunsuzluk
MADDE 41
– (1) 39 uncu maddeye halel
getirmeksizin aşağıdaki bulgulardan birine ulaşması durumunda Bakanlık,
ilgili iktisadi işletmeciden uygunsuzluğa son vermesini ister:
a) CE işaretinin, “CE” İşareti Yönetmeliğinde
belirtilen genel esaslara aykırı şekilde iliştirilmesi.
b) CE işaretinin iliştirilmemesi.
c) AB uygunluk beyanının düzenlenmemesi.
ç) AB uygunluk beyanının doğru düzenlenmemesi.
d) Teknik dosyanın olmaması veya eksik olması.
e) 9 uncu maddenin altıncı fıkrasında ve 11 inci
maddenin üçüncü fıkrasında yer alan bilgilerin olmaması, yanlış olması veya
eksik olması.
f) (e) bendinde ifade edilenler dışında 9 uncu
maddede veya 11 inci maddede belirtilen gerekliliklerden herhangi birinin
karşılanmaması.
(2) Bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen
uygunsuzluğun devam etmesi halinde, Bakanlık, cihazın piyasada bulunmasını
kısıtlamak veya engellemek için tüm uygun önlemleri alır ve cihazın geri
çağrılmasını veya piyasadan çekilmesini sağlar.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Komite
işlemleri
MADDE 42
– (1) Bakanlık, Komisyon
tarafından kurulan Elektromanyetik Uyumluluk Komitesinin çalışmalarına
katılır.
İdarî
yaptırımlar
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı
davrananlara, 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve
Uygulanmasına Dair Kanun hükümleri uygulanır.
Düzenleme
yetkisi
MADDE 44
– (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin
uygulanması ile ilgili düzenleme yapmaya yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 45
– (1) 24/10/2007 tarihli ve 26680
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektromanyetik Uyumluluk Yönetmeliği
(2004/108/AT) yürürlükten kaldırılmıştır. Diğer düzenlemelerde yürürlükten
kaldırılan yönetmeliğe yapılan atıflar, bu Yönetmeliğe yapılmış olarak
kabul edilir.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bakanlık, 24/10/2007
tarihli ve 26680 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektromanyetik
Uyumluluk Yönetmeliği (2004/108/AT) kapsamında kalan, söz konusu
Yönetmeliğe uygun olan ve bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihinden önce
piyasaya arz edilen donanımların piyasada bulundurulmasını veya hizmete
sokulmasını engellemez.
Yürürlük
MADDE 46
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 47 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|