İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesinden:
İZMİR KÂTİP
ÇELEBİ ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; İzmir Kâtip Çelebi
Üniversitesine bağlı bütün enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim
ve sınavlar ile ilgili esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; İzmir Kâtip Çelebi
Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim
programları ve sınavlara ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS): Bir dersin
hedeflenen öğrenim çıktılarını kazanmak amacıyla planlanan öğrenim
etkinliklerini başarıyla tamamlamak için gereken zamanı temel alarak
belirlenen ve iş yüküne dayanan kredisini,
b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
c) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders ve
tez çalışması dönemlerinde rehberlik eden öğretim üyesi veya öğretim
görevlisini,
ç) Enstitü: İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesine bağlı
lisansüstü eğitim-öğretim yapan enstitüleri,
d) Enstitü Anabilim Dalı (EABD): İlgili enstitüde
lisansüstü eğitim programı bulunan ana bilim dalını,
e) Enstitü Anabilim Dalı Akademik Kurulu (EABDAK):
İlgili anabilim dalında fiilen eğitim-öğretim görevi yapmakta olan öğretim
üyeleri ve öğretim görevlilerinden oluşan kurulu,
f) Enstitü Anasanat Dalı
(EASD): İlgili enstitüde lisansüstü eğitim programı bulunan anasanat dalını,
g) Enstitü Anasanat Dalı
Akademik Kurulu (EASDAK): İlgili anasanat dalında
fiilen eğitim-öğretim görevi yapmakta olan öğretim üyeleri ve öğretim
görevlilerinden oluşan kurulu,
ğ) Enstitü Kurulu (EK): Enstitü müdürünün
başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitüde öğretim programları
bulunan ve/veya ortak öğretim programı yürüten anabilim dalı başkanlarından
oluşan kurulu,
h) Enstitü Yönetim Kurulu (EYK): Enstitü müdürünün
başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitü müdürünün göstereceği
altı aday arasından enstitü kurulunca seçilecek üç öğretim üyesinden oluşan
kurulu,
ı) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
i) Kredi: Bir lisansüstü dersin yarıyıl kredi
değeri, bir yarıyıl devam eden dersin haftalık teorik ders saatinin tamamı
ile haftalık uygulama veya laboratuvar saatinin
yarısının toplamını,
j) Müdür/Müdürlük: Üniversiteye bağlı ilgili
enstitü müdürünü/müdürlüğünü,
k) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
l) Rektör/Rektörlük: İzmir Kâtip Çelebi
Üniversitesi Rektörünü/Rektörlüğünü,
m) Senato: İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi
Senatosunu,
n) Tez: Tezli yüksek lisans ve doktora eğitiminin
amacına yönelik olarak hazırlanan bilimsel bir çalışmayı ve tez yazım
kurallarına göre oluşturulmuş yazılı dokümanı,
o) Üniversite: İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesini,
ö) YÖK: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Akademik
Takvim, Programlar, Öğrenci Kabulü ve Kayıtlara İlişkin Esaslar
Akademik
takvim ve öğretim yılı
MADDE 5 – (1) Üniversitenin akademik takvimi, ilgili
kurulların önerisi üzerine eğitim komisyonunun görüşü ile Senato tarafından
belirlenir. Yarıyıl, yılsonu ve bütünleme sınavları bu sürenin dışındadır.
Gerekli hallerde ilgili yönetim kurulu kararı ile dersler ve bunların
sınavları cumartesi ve pazar günleri yapılabilir.
(2) Birimlerin eğitim ve öğretim başlangıç ve
bitiş, yarıyıl/yılsonu sınav tarihleri, katkı payı/öğrenim ücreti yatırma,
kayıt yenileme ile benzeri konular akademik takvimde belirtilir.
Üniversitenin bir sonraki eğitim ve öğretim yılına ait akademik takvimi,
birimlerin önerisi ve Senatonun kararı ile belirlenir.
(3) Enstitülerde gerektiğinde yaz eğitim-öğretimi
yapılabilir. Yaz eğitim-öğretimi ilgili mevzuat hükümlerine göre
düzenlenir.
(4) Bir eğitim yılının ya da yarıyılın süresi,
ilgili kurulların gerekçeli önerisi üzerine Senato kararı ile uzatılabilir.
Kontenjan
MADDE 6 – (1) İlan edilecek öğrenci kontenjanları, enstitü
anabilim dalı akademik kurulu tarafından belirlenerek enstitü müdürlüğüne
teklif edilir. Bu kontenjanlar enstitü yönetim kurulunda görüşülerek karara
bağlanmak üzere Üniversite Yönetim Kuruluna sunulur ve onaylanan teklif
Enstitü tarafından ilan edilir. İlanda programların adları, son başvuru
tarihi, başvuru koşulları, istenen belgeler, var ise diğer açıklayıcı
bilgiler yer alır. Söz konusu ilan her yarıyıl için verilebilir. Sınav ile
ilgili tüm işlemler, enstitü müdürlükleri tarafından yürütülür.
(2) Başvuru için istenen belgelerin aslı veya
Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli
sicil kaydına ilişkin olarak adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır.
Yanlış beyan durumunda sorumluluk öğrenciye aittir.
Bilimsel
ve yabancı dil hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 7 – (1) Yüksek lisans
ve doktora programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans veya yüksek
lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans veya doktora programından
farklı alanlarda almış olanlar ile lisans veya yüksek lisans derecesini
Üniversite dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans
veya doktora programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla
bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.
(2) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen
derslerin yerine geçemez. Ancak bilimsel hazırlık programındaki bir
öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulunun onayı ile lisansüstü programa yönelik dersler de alabilir.
(3) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili devam,
ders sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders
tekrarı, kayıt silme ve diğer hususlar Senato tarafından belirlenir.
(4) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süreye dahil
edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı
olamayan öğrencinin ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek
lisans veya doktora programı sürelerine dahil
edilmez.
(5) Bilimsel başarı düzeyleri yüksek lisans
programlarına kabul için yeterli görülen, ancak ilgili program için yeterli
yabancı dil bilgisine sahip olmayan adayların yabancı dil hazırlık sınıfı
kaydına dair koşullar, Senato tarafından belirlenir. Öğretim dili tamamen
veya kısmen yabancı dil olan programların hazırlık sınıfını iki yıl içinde
başarı ile tamamlayamayan öğrencilerin programdan ilişiği kesilir. Yabancı
dil hazırlık sınıfında geçirilen süre eğitim süresinden sayılmaz.
Özel
öğrenci ve uluslararası ilişkiler kapsamındaki öğrenci kabulü
MADDE 8 –
(1) Bir yükseköğretim kurumu
mezunu veya öğrencisi olup, belirli bir konuda bilgisini artırmak
isteyenler, enstitü anabilim/anasanat dalı
kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile lisansüstü
derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel öğrencilik ilgili
programda doğrudan derece elde etmeye yönelik bir eğitim olmayıp süresi iki
yarıyılı geçemez. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar öğrencilik
haklarından yararlanamaz. Özel öğrenci kabul koşulları ve bu konudaki diğer
hükümler Senato tarafından belirlenir. Derslerini başaran öğrencilere,
talep etmeleri halinde, enstitü müdürlüğünce durumlarını belirten bir belge
verilir. Lisansüstü programa kabul edilen öğrencilerin özel öğrenci olarak
aldığı ve başarılı olduğu derslerin muafiyet işlemlerinde, muafiyet verilen
dersler ilgili lisansüstü eğitiminde verilen derslerin %50’sini geçemez.
(2) Özel öğrencilik statüsünde ders alınabilmesi
için, örgün öğretime kayıtlı en az bir öğrencinin bulunması gerekir.
(3) İkili anlaşmalar ve
uluslararası ilişkiler kapsamındaki ilkeler dâhilinde, belli bir süre için
yurt dışındaki üniversitelerde eğitime giden lisansüstü öğrencilerin,
başarılı oldukları derslerden ve uygulamalardan aldıkları notların
öğrencilerin öğrenim kredisinden sayılması; bu ülkeler ile yapılan
anlaşmalar ve ilkeler kapsamında ilgili enstitü anabilim dalı kurulu
önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile değerlendirilir. Bu kapsamda öğrenimlerinin belirli bir aşamasındaki
öğrenciler karşılıklı bir protokole dayandırılmış uluslararası ortak
programa da dâhil edilmiş ise; ortak programa yönelik protokolün hazırlanmasında
ve konuya ilişkin diğer hususlarda ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Aynı kapsamda Üniversiteye gelen öğrencilerin işlemleri de, bu anlaşma
hükümleri ve ilgili diğer mevzuat hükümleri ile ilgili kurulların
kararlarına göre yürütülür.
(4) Yabancı uyruklu adaylarla, lisans eğitiminin
tamamını yurt dışında tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların
lisansüstü programlara kabulüne ilişkin hususlar Senato tarafından
belirlenir.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 9 – (1) İlgili enstitü bünyesindeki başka enstitü
anabilim dalı veya başka yükseköğretim kurumlarına bağlı lisansüstü
programlarda kayıtlı olup en az bir yarıyılı başarı ile tamamlamış
öğrenciler, Üniversitenin lisansüstü eğitim programlarına yatay geçiş yolu
ile ilan edilen kontenjan sayısınca kabul edilebilir. Yatay
geçiş için öğrencilerin, ilgili programın öğrenci kabul şartlarını taşıması
ve geldikleri programda devam ettikleri derslerin tamamını başarmış
olmaları ve bu derslerden başarı notu ortalamasının yüksek lisans için 100
tam puan üzerinden en az 75, doktora için 100 tam puan üzerinden en az 80
veya eşdeğeri puan almış olmaları gerekir.
(2) Yatay geçişler, ancak yarıyıl başlarında ders
seçme süresi içerisinde yapılabilir. Öğrencinin kabul edildiği
programlardaki intibakına enstitü anabilim dalı başkanlığının görüşü
alınarak enstitü yönetim kurulunca karar verilir.
(3) Kurumlararası yatay
geçişlerde ve aynı anabilim dalının tezli-tezsiz yüksek lisans programları
arasında geçişlerde öğrencinin kayıtlı bulunduğu programda geçirdiği süre,
geçiş yaptığı programda geçirilmiş sayılır.
Lisansüstü
programlara kayıt
MADDE 10
– (1) Mülakat ve değerlendirmede
başarılı olan adaylar, enstitü yönetim kurulunca belirlenen süre içinde
istenen belgelerle başvurarak kesin kayıtlarını yaptırmak zorundadır. Kesin
kayıt hakkını kazanan adaylardan başvuru sırasında teslim ettikleri
belgeler tekrar istenmez. Kayıt için istenen belgelerin aslı veya
Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli
sicil kaydına ilişkin olarak adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır.
Belirlenen süre içerisinde kesin kaydını yaptırmayan adayın yerine yedek
adaylardan başarı puanına göre eksik kontenjan kadar aday, kayıt yaptırması
için çağrılır. Süresi içinde kesin kaydını yaptırmayan adaylar kayıt
yaptırma hakkını kaybeder.
Kayıt
yenileme
MADDE 11
– (1) Öğrenci, akademik takvimde
belirtilen süre içinde o yarıyıl için danışmanınca uygun görülen dersleri,
Üniversitenin bilgi sistemi üzerinden kaydederek kaydını yenilemek zorundadır.
Haklı ve geçerli bir nedeni olmadan bir yarıyıl kaydını yenilemeyen
öğrenciler o yarıyıl ders seçemezler. Katkı payı veya ikinci öğretim
ücretini ödemeyenlerin kaydı yenilenmez; katkı payı ödemedikleri süre
içinde kendilerine öğrenci durum belgesi, öğrenci belgesi gibi belgeler
verilmez. Bu süre öğrenim süresinden sayılır.
(2) Öğrenciler danışmanın isteği, enstitü anabilim
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile diğer
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan lisansüstü derslerden
alabilirler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Programlar,
Dersler, Sınavlar ve Değerlendirme
Programlar
MADDE 12
– (1) Enstitü anabilim/anasanat dallarındaki lisansüstü öğretim planları,
lisansüstü programdan mezun olunabilmesi için alınması gereken
zorunlu/seçmeli dersler, tez, seminer ve benzeri çalışmaları ile kredi toplamlarıdır.
Bu öğretim planları ilgili enstitü kurulunda görüşülerek onaylanır.
(2) Bir yarıyılda hangi lisansüstü derslerin
açılacağı ve bu derslerin hangi öğretim üyeleri tarafından verileceği,
ilgili enstitü anabilim/anasanat dalları
başkanlarının önerileri üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından
belirlenir.
(3) Bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve
yayın etiği konularını içeren en az bir dersin lisansüstü eğitim sırasında
verilmesi zorunludur.
(4) Enstitü kurulu
tarafından onaylanan dersler içinden hangilerinin öğrencilerin ders
programlarında yer alacağına, öğrenci ile birlikte öğrencinin danışmanı
karar verir. Danışmanlık görevi tez danışmanı atanıncaya kadar, enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanı veya program
koordinatörü/başkanı tarafından yapılır.
(5) Enstitülerce, öğrencinin herhangi bir
yarıyıldan sonra programına devam edebilmesi için gerekli ek başarı
koşulları belirlenebilir.
Uzmanlık
alan dersi
MADDE 13
– (1) Danışman öğretim üyesi;
danışmanı olduğu lisansüstü öğrencilerinin öğrenimleri süresince tüm diğer
akademik, idari yük ve görevlerine ek olarak uzmanlık alan dersi adlı dersi
açabilir. Lisansüstü öğrencileri uzmanlık alan dersini danışmanın isteğine
bağlı olarak almak ve devam sağlamak zorundadır. Danışman öğretim üyesi,
dersi alan öğrencinin durumunu bir sonraki dönem başlamadan başarılı veya
başarısız olarak değerlendirerek enstitüye bildirir.
(2) Öğrenciye, danışman atanması ile birlikte
uzmanlık alan dersi başlar. Uzmanlık alan dersleri; güz yarıyılında
kaydolan öğrenciler için bahar yarıyılı başlangıcına kadar, bahar
yarıyılında kaydolan öğrenciler için güz yarıyılı başlangıcına kadar
kesintisiz olarak yarıyıl ve yaz tatillerinde de devam eder.
(3) Uzmanlık alan dersine ilişkin diğer hususlar
Senato tarafından belirlenir.
Sınavlar,
değerlendirme ve devam zorunluluğu
MADDE 14
– (1) Yüksek lisans derslerinin
başarı değerlendirmesi 100 tam not üzerinden mutlak not değerlendirme
sistemine göre gerçekleştirilir. Değerlendirme için yazılı ve sözlü
sınavlar, ödev, proje, sunum ve benzeri etkinlikler kullanılır. Bu
değerlendirme kriterlerinin ağırlıkları ilgili
enstitü tarafından hazırlanarak Senatonun onayına sunulan usul ve esaslar
ile belirlenir. Öğrencinin; teorik derslere en az %70 oranında, laboratuvar ve uygulamalara ise en az %80 oranında
devam etmesi gerekir.
(2) Lisansüstü derslerin sınav notları 100 tam not
üzerinden belirlenir. Öğrenim durumu belgesinin harfli not sistemine veya 4
tam puan esasına göre eşdeğerliği aşağıdaki çizelgeye göre belirlenir. Bir
dersin başarılı sayılabilmesi için, yüksek lisans programında en az CC,
doktora programında en az CB notu alınmak zorundadır.
Puanlar Notlar Katsayılar
90-100 AA 4,00
85-89 BA 3,50
80-84 BB 3,00
75-79 CB 2,50
70-74 CC 2,00
65-69 DC 1,50
60-64 DD 1,00
40-59 FD 0,50
0-39 FF 0,00
(3) Harfli sisteme göre belge düzenlenirken; derse
devamsızlık hali DZ, seminer ve tez çalışmalarında başarılı olma hali G,
başarısızlık hali K notuyla belirlenir. Tez çalışmalarının başarılı seyretmesi
halinde yüksek lisans tezi ve doktora tezi derslerinin notu OL olarak
verilir.
(4) Uzmanlık alan dersleri ve seminer dersleri
başarılı (G) veya başarısız (K) olarak değerlendirilir ve genel not
ortalamasına katılmaz.
(5) Mazereti nedeniyle ara sınav veya yarıyıl sonu
sınavına giremeyen ve mazereti enstitü yönetim kurulu tarafından kabul
edilen öğrenciler enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen tarihte
yapılan mazeret sınavına girerler. MZ (mazeretli) notu, yarıyıl sonu
sınavına ilgili enstitü yönetim kurulunca kabul edilen bir mazereti
nedeniyle giremeyen öğrencilere verilir. Bu öğrencilerin yarıyıl sonu
sınavı bir sonraki yarıyıl başlangıcından önce yapılarak, başarı notu
ilgili enstitüye gönderilir. Aksi halde MZ notu, FF’ye
dönüşür.
(6) Lisansüstü sınav kâğıtları, ödevler, projeler
ve benzeri etkinlikler son işlem gördükleri yarıyıl sonunda öğretim üyesi
tarafından ilgili müdürlüğe teslim edilir ve iki yıl süre ile müdürlük
tarafından saklanır.
(7) Yeterlik, seviye tespit veya ders başarılarını
ölçen tüm sınavlar, kağıt ortamında ve tüm
adaylara eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi, alan ve zorluk düzeyine
göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir
adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde
elektronik ortamda da yapılabilir. Sınavlarda sorulacak soruların
hazırlanması, soru bankasının oluşturulması ve şifrelenmesi, sınav
sorularının kağıt ortamında veya elektronik
ortamda saklanması ile sınav güvenliğinin sağlanmasına ilişkin ilkeler YÖK
tarafından belirlenir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 15
– (1) Enstitülerce açıklanan
yarıyıl sonu ders notlarına ilişkin herhangi bir maddi hatanın yapılmış
olması halinde düzeltme işlemi, ilgili öğretim elemanlarının başvurusu ve
bağlı olduğu enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi üzerine enstitü
yönetim kurulunca karara bağlanır. Yarıyıl sonu sınavlarından sonra verilen
notlarla ilgili maddi hataların en geç ertesi yarıyıl kayıt süresi içinde
düzeltilmiş olması gerekir.
(2) Maddi hatalar nedeniyle sınav sonuçlarına
itirazı olan öğrenci; bu itirazını, sınav sonuçlarının ilanından itibaren
en geç bir hafta içinde ilgili anabilim dalı başkanlığına yazılı olarak
yapabilir. Bu itiraz ders sorumlusuna iletilir. Değerlendirmede maddi hata
görülürse, gerekli not düzeltmesi yapılarak enstitü müdürlüğüne bildirilir.
Ders sorumlusunun verdiği not kesindir.
Dönemlik
not ortalaması ve genel not ortalaması
MADDE 16
– (1) Dönemlik not ortalaması
(DNO), ilgili dönemde alınan derslerin kredi ağırlıkları dikkate alınarak
hesaplanır.
(2) Genel not ortalaması (GNO), öğrencinin
lisansüstü programına kabul edilişinden itibaren almış olduğu ders veya
benzer nitelikteki tüm çalışmaların kredi ağırlıkları dikkate alınarak
hesaplanır. GNO hesabında tekrar edilen dersten son alınan not dikkate
alınır.
(3) DNO ve GNO hesabı virgülden sonraki iki haneyle
yürütülüp yuvarlatılarak verilir.
Ders
tekrarı
MADDE 17
– (1) Öğrenciler başarısız
oldukları dersleri açıldığı ilk yarıyılda öncelikle tekrarlamak zorundadırlar.
Ancak, başarısız olunan dersin yerine danışmanın onayı ile başka bir ders
alınabilir. Ayrıca, genel not ortalamalarını yükseltmek amacıyla başarılı
oldukları dersleri tekrarlayabilir veya enstitü anabilim dalı başkanlığınca
bu derslere eşdeğer kabul edilen dersleri alabilirler. Seçmeli dersler için
eşdeğerlik şartı aranmaz.
Kredi
transferi
MADDE 18
– (1) Bir öğrencinin özel öğrenci
statüsünde aldığı lisansüstü dersler dahil olmak
üzere, enstitüye kaydolmadan önceki son üç yıl içinde yurtiçi/yurtdışı
yükseköğretim kurumlarından almış olduğu lisansüstü dersler danışmanın
görüşü, enstitü anabilim dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulu
kararıyla öğrencinin kayıtlı olduğu programa transfer edilebilir. Yatay
geçişlerde, öğrencinin kayıtlı bulunduğu programda almış olduğu derslerden,
yeni programda da geçerli sayılanlar, yeni programda alınmış dersler gibi
not döküm belgesinde gösterilir ve işlem görür. Karşılıklı değişim
programları çerçevesinde yurtdışındaki üniversitelerden alınan dersler;
eğitim programında eşdeğer olan veya yerine sayılabilecek derslerle
birlikte öğrencinin not dökümü belgesine işlenir.
(2) Yatay geçişler hariç, herhangi bir yüksek
lisans programı süresince alınarak bu program için geçerli sayılan
krediler, doktora programına transfer edilemez.
(3) Öğrencinin daha önce kayıtlı olduğu lisansüstü
eğitim programından/programlarından ders saydırma ve buna bağlı olarak süre
eksiltme koşulları enstitü anabilim dalının önerisi, enstitü yönetim
kurulunun kararı ile belirlenir.
Kayıt
silme
MADDE 19
– (1) Bir öğrencinin aşağıdaki
hallerde kaydı silinir ve ödenmiş olan harç ve kayıt giderleri iade
edilmez:
a) 18/8/2012 tarihli ve
28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan çıkarma
cezası alması.
b) Yazılı olarak başvurarak kendi isteği ile
kaydını sildirmek istemesi.
c) Öğretim dili tamamen veya kısmen yabancı dil
olan programların hazırlık sınıfını iki yıl içinde başarı ile
tamamlayamaması.
(2) Kayıt sildiren öğrencinin durumu ilgili birim
ve kurumlara bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yüksek Lisans
Programları
Genel
esaslar
MADDE 20
– (1) Yüksek lisans programları
tezli yüksek lisans, tezsiz yüksek lisans, uzaktan eğitim tezli ve tezsiz
yüksek lisans programlarından oluşur. Senato kararı ile yüksek lisans
programları ikinci öğretim olarak açılabilir.
(2) YÖK onayı ile öğretim elemanı ve öğrencilerin
aynı mekânda bulunma zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve iletişim
teknolojilerine dayalı olarak öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve
yürütüldüğü lisansüstü uzaktan öğretim programları açılabilir.
Başvuru
ve kabul
MADDE 21
– (1) Yüksek lisans programına
başvurabilmek için adayların, lisans diplomasına ve başvurduğu puan türünde
60 puandan az olmamak üzere Senato tarafından belirlenen ALES puanına sahip
olmaları gerekir. Ancak güzel sanatlar fakültelerinin ve konservatuvarın enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı
aranmaz.
(2) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci
kabulünde ALES puanı aranmayabilir. ALES puanı istenildiği takdirde taban
puan Senato tarafından belirlenir.
(3) Mezun durumda olan/olabilecek adayların
başvurusuna ilişkin esaslar, ALES puanının %50'den az olmamak koşuluyla ne
kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı ve lisansüstü eğitim-öğretime
öğrenci kabulüne dair diğer hususlar Senato tarafından belirlenir.
(4) Enstitüler yüksek lisans programlarına yalnız
ALES puanı ile de öğrenci kabul edebileceği gibi ALES puanına ek olarak
lisans not ortalaması, yazılı olarak yapılacak bilimsel değerlendirme
ve/veya mülakat sonucunu da değerlendirmeye alabilir. Bu durumda istenen
koşulları sağlayan adaylar için enstitü yönetim kurulu; ilgili enstitü
anabilim dalı kurulunun önerisini de dikkate alarak her enstitü anabilim
dalı için en az üç, en çok yedi üyeden oluşan bir aday değerlendirme jürisi
seçer. Ayrıca iki yedek üye tespit eder. Jüri adayların bilimsel
düzeylerini belirler. Adaylar, önceden duyurulan gün ve saatlerde jüri
tarafından yazılı ve/veya sözlü sınava alınırlar. Sınav ile ilgili tüm işlemler,
enstitü müdürlükleri tarafından yürütülür.
Tezli
yüksek lisans programı
MADDE 22
– (1) Tezli yüksek lisans programı
öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme,
bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme yeteneğini kazanmasını sağlar.
(2) Tezli yüksek lisans programı toplam yirmi bir
krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez
çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı
veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans programı bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer
dersi dahil en az sekiz ders ve tez çalışması
olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. Öğrenci, en geç
danışman atanmasını izleyen dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi için
kayıt yaptırmak zorundadır.
(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi,
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, lisans derslerinden
seçilebilir. Ayrıca danışmanının isteği, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden en fazla iki ders seçilebilir.
Tezli
yüksek lisans programında süre
MADDE 23
– (1) Tezli yüksek lisans programının
süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin
derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en çok altı
yarıyılda tamamlanır.
(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre
içerisinde enstitünün öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine
getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan
veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Yüksek lisans programından süresinden önce
mezun olabilecek öğrenciler ile ilgili düzenlemeler Senato tarafından
belirlenir.
Tez
danışmanı atanması
MADDE 24
– (1) Tezli yüksek lisans
programında, enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığı her öğrenci için Üniversite kadrosunda bulunan bir tez
danışmanını en geç birinci yarıyılın sonuna kadar; öğrencinin danışmanıyla
beraber belirlediği tez konusunu da en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar
enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu enstitü yönetim kurulu onayı
ile kesinleşir.
(2) Tez danışmanı, Senato tarafından belirlenen
niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversitede
belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senato
tarafından belirlenen ilkeler çerçevesinde enstitü yönetim kurulu
tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak
seçilebilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı
gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı, üniversite kadrosu
dışından en az doktora derecesine sahip kişilerden olabilir.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 25
– (1) Tezli yüksek lisans
programında eğitim alan bir öğrenci, elde ettiği sonuçları senato tarafından
belirlenen yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde
sözlü olarak savunur.
(2) Yüksek lisans tezinin savunmasından önce ve
düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini
tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna
ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu
teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri
üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde
gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim kuruluna
gönderilir.
(3) Yüksek lisans tez jürisi, tez danışmanı ve
ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri,
biri öğrencinin tez danışmanı, en az biri de Üniversite dışından olmak
üzere üç veya beş öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması
durumunda ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.
(4) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin
istenen sayıda nüshasını tez danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım
kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin
nüshalarını anabilim/anasanat/bilim/sanat
dalı/program başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde hazırladıkları
raporlarla birlikte toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez savunma
sınavının yeri ve tarihi enstitü yönetim kurulunca belirlenir. Jüri
aralarından bir başkan seçer. Jüri toplantıları eksik üyeli yapılamaz. İlan
edilen günde yapılamayan jüri toplantısı için durum bir tutanakla
belirlenerek enstitü müdürlüğüne bildirilir ve en geç on beş gün içinde
ikinci bir toplantı günü belirlenir. Tez savunma sınavı, tez çalışmasının
sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma sınavı
en az kırk beş, en çok doksan dakikadır. Tez sınavı, öğretim elemanları,
lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık ortamlarda gerçekleştirilir.
(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar
enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez
sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.
(7) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(8) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci
en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(9) Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması
halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve
benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Tezli
yüksek lisans diploması
MADDE 26
– (1) Tez sınavında başarılı olmak
ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin ciltlenmiş
en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde
ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek
lisans öğrencisine tezli yüksek lisans diploması verilir. Enstitü yönetim
kurulu talep halinde teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu
koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar
diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin
dolması halinde ilişiği kesilir.
(2) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat
dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur.
Mezuniyet tarihi anasanat programlarına kayıtlı
öğrenciler için tez sınavı sonrası yapılan ve başarılı bulunan uygulamalı
sınav tarihi; diğer programlara kayıtlı öğrenciler için ise tezin kabul
edildiği tez sınavı tarihidir.
(3) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek
lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve
faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere enstitü tarafından YÖK’e gönderilir.
Tezsiz
yüksek lisans programı
MADDE 27
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programı, öğrenciye mesleki konularda bilgi kazandırarak mevcut bilginin
uygulamada nasıl kullanılacağını gösterir.
(2) Tezsiz yüksek lisans programı toplam otuz
krediden ve 90 AKTS’den az olmamak kaydıyla en az
on ders ile dönem projesi dersinden oluşur. Öğrenci, dönem projesi dersinin
alındığı yarıyılda dönem projesi dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda
yazılı proje ve/veya rapor vermek zorundadır. Dönem projesi dersi kredisiz
olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üçü, lisans
öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, lisans derslerinden
seçilebilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programının sonunda
yeterlik sınavı uygulanabilir. Yeterlik sınavı ile ilgili hususlar Senato
tarafından belirlenir.
(5) Tezsiz yüksek lisans programlarından tezli
yüksek lisans programlarına geçişlerle ilgili diğer hususlar Senato
tarafından belirlenir.
Tezsiz
yüksek lisansta süre
MADDE 28
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt
olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl,
en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı
tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Danışman
atanması
MADDE 29
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programında enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığı her öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin
yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi veya Senato tarafından
belirlenen niteliklere sahip doktora derecesine sahip bir öğretim
görevlisini en geç birinci yarıyılın sonuna kadar belirler.
Tezsiz
yüksek lisans diploması
MADDE 30
– (1) Kredili derslerini ve dönem
projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması
verilir.
(2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat
dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur.
(3) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler,
öğrencinin talebi ve enstitü anabilim dalı önerisi üzerine enstitü yönetim
kurulu kararı ile Senato tarafından belirlenen tezli yüksek lisans programı
için belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli
yüksek lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek
lisans programında alınan dersler enstitü yönetim kurulu kararıyla tezli
yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Doktora Programı
Genel
esaslar
MADDE 31
– (1) Doktora programı, öğrenciye
bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir
bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere
ulaşmak için gerekli becerileri kazandırır.
(2) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir krediden ve bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez
çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik 14 ders,
seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam
en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(3) Doktora programlarında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört
ders seçilebilir.
(4) Lisans dersleri ders yüküne ve doktora
kredisine sayılmaz.
(5) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin,
bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir
yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine
getirmesi gerekir.
Başvuru
ve kabul
MADDE 32
– (1) Doktora programına
başvurabilmek için adayların;
a) Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları
ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 60
puandan az olmamak koşuluyla Senatoca belirlenen ALES puanına sahip
olmaları,
b) Tıp, diş hekimliği, veteriner, eczacılık
fakülteleri ile hazırlık sınıfları en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına
veya ilgili mevzuatta belirlenen esaslara göre bir laboratuvar
dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmaları ve ALES’ten
başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato
tarafından belirlenen ALES puanına sahip olmaları
gerekir.
(2) Lisans derecesiyle doktora programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya
muadili bir puan olması ve ALES’ten başvurduğu
programın puan türünde 80 puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından
belirlenen ALES puanına sahip olmaları gerekir. Doktora programına
başvuracak olanların programa kabulünde, ALES puanı yanı sıra yazılı olarak
yapılacak bilimsel değerlendirme sınavı ve/veya mülakat sonucu ile yüksek
lisans derecesiyle başvuranlar için yüksek lisans not ortalaması da
değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru
koşulları ve öğrenci kabulüne dair diğer hususlar Senato tarafından
belirlenir.
(3) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli
lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.
(4) ALES puanının % 50'den az olmamak koşuluyla ne
kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir.
Enstitü yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir. ALES'e eşdeğer kabul edilen ve YÖK’çe ilan edilen
eşdeğer puanlar, Senato tarafından yükseltilebilir.
(5) Güzel sanatlar fakültelerinin ve konservatuvarın enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı
aranmaz. Ancak Senato tarafından ALES puanı aranabilir. ALES puanı
istenildiği takdirde taban puan Senato tarafından belirlenir.
(6) Doktora programına öğrenci
kabulünde anadilleri dışında YÖK tarafından kabul edilen merkezî yabancı
dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması
zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre
gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından karar verilir.
(7) Temel tıp bilimlerinde
doktora programlarına başvurabilmek için tıp fakültesi mezunlarının lisans
diplomasına ve 50 puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından
belirlenecek Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavından alınmış temel tıp
puanına veya ALES’in sayısal puan türünde 60
puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES puanına
sahip olmaları; tıp fakültesi mezunu olmayanların ise yüksek lisans
diplomasına (diş hekimliği ve veteriner fakülteleri mezunlarının lisans
derecesine) ve ALES’in sayısal puan türünde 60
puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES puanına
sahip olmaları gerekir. Temel
tıp puanı, Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavında temel tıp bilimleri
Testi-1 bölümünden elde edilen standart puanın 0,7; klinik tıp bilimleri
testinden elde edilen standart puanın 0,3 ile çarpılarak toplanması ile
elde edilir. Doktora programlarına öğrenci kabulünde, temel tıp puanı veya
ALES puanı yanı sıra gerekirse, lisans ve/veya yüksek lisans not
ortalaması, bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonucu da
değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için
adayların sağlaması gereken diğer belgeler (referans mektubu, neden doktora
yapmak istediğini belirten kompozisyon, uluslararası standart sınavlar ve
benzeri) Senato tarafından belirlenir. Ancak temel tıp
bilimlerinde doktora programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında
Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları
ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az
55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı
dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması zorunlu olup, bu asgari
puanların girilecek programların özelliklerine göre gerekirse
yükseltilmesine Senato tarafından karar verilir. Temel tıp puanının
veya ALES puanının %50'den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla
değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir. Enstitü yalnız
temel tıp puanı veya ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir.
Süre
MADDE 33 – (1) Doktora
programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl;
lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on dört yarıyıldır.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya
en az 3,00 genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile
ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile doktora programına başvurmuş
öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Tez
danışmanı atanması
MADDE 34
– (1) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için üniversite
kadrosunda bulunan bir tez danışmanını ve danışmanla öğrencinin birlikte
belirleyeceği tez konusu ile tez başlığını ilgili enstitüye önerir. Tez
danışmanı ve tez önerisi enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir. Tez
danışmanının öğrencinin programı içinde ne zaman atanacağı Senato
tarafından belirtilir. Ancak tez danışmanının, en geç ikinci yarıyılın
sonuna kadar atanması zorunludur.
(2) Tez danışmanı, enstitü tarafından hazırlanarak
senato tarafından onaylanan usul ve esaslarda belirlenen niteliklere sahip
öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversitede belirlenen niteliklere
sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senato tarafından belirlenen
ilkeler çerçevesinde enstitü yönetim kurulu tarafından başka bir
yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Doktora
programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, başarıyla
tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
atanacak ikinci tez danışmanı, üniversite kadrosu dışından en az doktora
derecesine sahip kişilerden olabilir.
Yeterlik
sınavı
MADDE 35
– (1) Yeterlik sınavı, derslerini
ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar
ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup
olmadığının ölçülmesidir. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez yeterlik
sınavına girer.
(2) Öğrencinin yeterlik sınavına ne zaman gireceği
enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir. Ancak yüksek lisans derecesi
ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul
edilmiş olan öğrenci en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik
sınavına girmek zorundadır.
(3) Yeterlik sınavları, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından önerilen ve enstitü
yönetim kurulu tarafından onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi
tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları
hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar.
Sınav jürisi en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere, danışman dahil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı
olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy
hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Yeterlik
sınavı toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(4) Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki
bölüm halinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava
alınır. Sınavların ağırlıkları ile notlarının hesaplanmasında Senato
tarafından belirlenen esaslara göre işlem yapılır. Sınav jürileri
öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek
öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu
karar, enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla
bildirilir.
(5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava
alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile ilişiği
kesilir.
(6) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi
miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını
isteyebilir. Öğrenci, ilgili enstitü kararıyla belirlenecek dersleri
başarmak zorundadır.
(7) Lisans derecesi ile doktora programına kabul
edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek
lisans programına geçebilir. Yüksek lisans programına geçme şartları Senato
tarafından belirlenir.
Tez
izleme komitesi
MADDE 36
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile bir ay
içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Tez izleme komitesinde, sanayi, özel sektör, kamu kurumlarında
alanında uzman, en az lisans derecesine sahip ve en az on yıl tecrübeli
kişiler de enstitü yönetim kurulu onayı ile izleyici olarak yer alabilir.
Komitede tez danışmanından başka enstitü anabilim/anasanat
dalı içinden ve dışından birer üye yer alır. Üyelerin belirlenmesinde,
özellikle disiplinler arası nitelikteki tez çalışmalarında ilgili
disiplinin öğretim üyelerinin yer almasına dikkat edilir. İkinci tez
danışmanının atanması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse komite
toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile üyelerde değişiklik
yapılabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 37
– (1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine
dağıtır. Sözlü sınavın tarihi, yeri ve saati komitece belirlenir.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul, düzeltme veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar
verir. Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya red yönünde salt çoğunlukla verilen karar, enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığınca işlemin
bitişini izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı
ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada
da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en
az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana
kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma
planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya
başarısız olarak salt çoğunlukla belirlenir. Komite tarafından üst üste iki
kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile
ilişiği kesilir.
(5) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılarak tez önerisi reddedilir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 38
– (1) Doktora programındaki bir
öğrenci, elde ettiği sonuçları senato tarafından kabul edilen yazım
kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Doktora tezinin savunmasından önce ve düzeltme
verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak
danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile
birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir.
Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte
karar verilmek üzere tez enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(3) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az
üç tez izleme komitesi raporu sunulması gerekir.
(4) Doktora tez jürisi, danışman ve enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme
komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından
olmak üzere danışman dahil beş öğretim üyesinden
oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu
karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim
üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride
yer alabilir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez savunmasına alır. Tez savunma sınavının yeri ve tarihi enstitü yönetim
kurulunca belirlenir. Jüri aralarından bir başkan seçer. Jüri toplantıları
eksik üyeli yapılamaz. İlan edilen günde yapılamayan jüri toplantısı için durum
bir tutanakla belirlenerek Enstitü Müdürlüğüne bildirilir ve en geç on beş
gün içinde ikinci bir toplantı günü belirlenir. Tez savunma sınavı, tez
çalışmasının sunumu ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez
savunma toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır. Tez
savunma sınavı en az kırk beş, en çok doksan dakikadır.
(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak
değerlendirir. Bu karar, enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye
tutanakla bildirilir. Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen
öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri
önünde yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans derecesi ile doktoraya kabul edilmiş
olanlardan tezde başarılı olamayanlar için talepleri halinde 33 üncü
maddenin dördüncü fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Doktora
diploması
MADDE 39
– (1) Tez çalışmasını tamamlayan
öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü
ile tezin nüshalarını anabilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili
enstitüye gönderir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora
diploması almaya hak kazanır. Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(3) Doktora diploması üzerinde enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış
adı bulunur. Mezuniyet tarihi, tezin kabul edildiği tez sınavı tarihidir.
(4) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden
itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik ortamda,
bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere YÖK’e
gönderilir.
ALTINCI BÖLÜM
Sanatta
Yeterlik Programı
Genel
esaslar
MADDE 40
– (1) Sanatta yeterlik çalışması,
özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında
ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eşdeğeri bir
yükseköğretim programıdır.
(2) Sanatta yeterlik programı tezli yüksek lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir krediden ve bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az yedi ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden
oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki
kredilik on dört ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(3) Lisansüstü dersler, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört
ders seçilebilir.
Başvuru
ve kabul
MADDE 41 – (1) Sanatta
yeterlik çalışmasına başvurabilmek için adayların lisans veya yüksek lisans
diplomasına sahip olmaları ve güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvar mezunları ile diğer fakültelerin eşdeğer
programlarından mezun olanların haricinde yüksek lisans derecesiyle
başvuran adayların ALES sözel puan türünde en az 60 puandan, lisans
derecesiyle başvuran adayların ise ALES sözel puan türünde en az 80 puandan
az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip
olmaları gerekir.
(2) Lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya
muadili bir puan olması gerekir. Sanatta yeterlik programına başvuracak
olanların sanatta yeterlik programlarına kabulünde, ALES puanıyla birlikte
yüksek lisans not ortalaması ile mülakat/yetenek sınavı/portfolyö
incelemesi sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin
hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken referans mektubu,
neden sanatta yeterlik yapmak istediğini belirten kompozisyon, uluslararası
standart sınavlar ve benzeri diğer belgeler Senato tarafından belirlenir.
(3) Sanatta yeterlik programına
öğrenci kabulünde, anadilleri dışında YÖK tarafından kabul edilen merkezî
yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması zorunlu
olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre
gerekirse Senato tarafından yükseltilebilir.
(4) ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla ne
kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir.
Enstitü yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir. ALES’e eşdeğer kabul edilen ve YÖK tarafından ilan
edilen eşdeğer puanlar, Senato tarafından yükseltilebilir. Ancak
enstitülerdeki, güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvarlara
ilişkin anabilim/anasanat dallarına öğrenci
kabulünde birinci fıkra hükümleri uygulanır.
Süre
MADDE 42 – (1) Sanatta
yeterlik programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç
yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on iki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl
olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili
dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler
için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan
veya en az 3,00 genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin Üniversite
ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile
bitiren, ancak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını
birinci fıkrada belirtilen azami on iki yarıyıl veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına
başvurmuş öğrencilerden gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları
yerine getirmiş olmaları kaydıyla sanatta yeterlik tezinde başarılı
olamayanlara talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Danışman
atanması
MADDE 43 – (1) Enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığı, her öğrenci
için danışmanlık yapacak Üniversite kadrosunda bulunan, ders ve uygulama
seçimi ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların
yürütülmesi için bir danışman ile danışman ve öğrencinin birlikte
belirleyeceği tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların
konusunu ve başlığını enstitüye önerir, bu öneri enstitü yönetim kurulu
kararı ile kesinleşir. Danışmanın
öğrencinin programı içinde ne zaman atanacağı Senato tarafından belirlenir.
Ancak danışmanın, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
Sanatta yeterlik çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı
gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanabilir. Sanatta yeterlik
programlarında tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar
yönetilebilmesi için, başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi
yönetmiş olmak gerekir. İkinci tez danışmanı Üniversite kadrosu dışından
doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişilerden de olabilir.
(2) Danışman, nitelikleri Senato tarafından
belirlenen öğretim üyeleri ile doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip
öğretim görevlileri arasından seçilir.
Sanatta
yeterlik çalışmasının sonuçlanması
MADDE 44
– (1) Tez hazırlayan öğrenci elde
ettiği sonuçları, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmasını
açıklayan ve belgeleyen metni Senato tarafından kabul edilen yazım
kurallarına uygun biçimde yazarak, tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmalarını jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Sanatta yeterlik çalışmasının savunmasından
önce ve düzeltme verilen tez ve çalışmalarda ise düzeltme ile birlikte
öğrenci tezini/çalışmasını tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim
eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu
alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir
intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez
enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(3) Sanatta yeterlik çalışmasını tamamlayan
öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden görüşünü yazılı olarak belirtir
ve tezleri anabilim/anasanat dalı başkanlığı
aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir.
(4) Sanatta yeterlik jürisi, danışman ve enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, en az ikisi Üniversite
dışından öğretim üyesi olmak üzere danışman dahil
beş kişiden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili
yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri
altı kişiden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride
yer alabilir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin
kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde
toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının
sunumu ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(6) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri,
dinleyicilere kapalı olarak, öğrencinin tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi sanatta yeterlik çalışması hakkında salt çoğunlukla kabul, ret
veya düzeltme kararı verir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması kabul edilen
öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç gün
içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi ve sanatta yeterlik
çalışması başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir. Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen
öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tez, sergi,
proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışmasını aynı jüri
önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak sanatta
yeterlik çalışması kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir. Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına kabul edilmiş
olanlardan tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik
çalışması başarılı olamayanlar için talepleri halinde 42 nci maddenin dördüncü fıkrasına göre tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Sanatta
yeterlik diploması
MADDE 45
– (1) Sanatta yeterlik
çalışmasında başarılı olan öğrenciye, diğer koşulları da sağlamak kaydıyla
YÖK tarafından onaylanan sanat dalının özelliğine göre alanı belirleyen bir
diploma verilir. Mezuniyet tarihi, tez sınavı sonrasında yapılan ve
başarılı bulunan uygulamalı sınav tarihidir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla sanatta yeterlik tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora
diploması almaya hak kazanır. Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(3) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden
itibaren üç ay içinde sanatta yeterlik tezinin bir kopyası elektronik
ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere YÖK’e
gönderilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Disiplin
MADDE 46
– (1) Lisansüstü programına
kayıtlı öğrencilere disiplin iş ve işlemleri hakkında, Yükseköğretim
Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Öğrenime
ara verme izni
MADDE 47
– (1) İlgili enstitü yönetim
kurulunun uygun gördüğü haklı ve geçerli nedenlerle öğrencilere bir defada
en az bir, en çok iki yarıyıl öğrenime ara verme izni verilebilir. İzinli
olunan dönem öğretim süresinden sayılmaz.
(2) Ağır hastalık, kaza, doğal afetler gibi belgelendirilebilen
olağanüstü durumlar dışında öğrenime ara verme izni başvurusu
yarıyılın/yılın ilk iki haftası içinde yapılır.
Telif
ücreti
MADDE 48
– (1) Tezlerin kısmen veya tamamen
enstitüce yayımlanması halinde telif ücreti ödenmez.
Ödül ve
teşvik
MADDE 49
– (1) Senato tarafından belirlenen
ölçütlere göre dereceye giren lisansüstü çalışmalar ödüllendirilebilir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 50
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, ilgili mevzuat hükümleri ile YÖK ve Senato kararları
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 51
– (1) 13/8/2012
tarihli ve 28383 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İzmir Kâtip Çelebi
Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelikte
belirtilen azami sürelerin uygulanması 20/4/2016
tarihinden itibaren başlar.
Yürürlük
MADDE 52
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 53
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Rektörü yürütür.
|