Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
FINDIK
ÜRETİCİLERİNE ALAN BAZLI GELİR DESTEĞİ ÖDENMESİNE
DAİR KARARIN UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2016/43)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, 7/9/2016
tarihli ve 2016/9150 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Fındık
Üreticilerine Alan Bazlı Gelir Desteği Ödenmesine Dair Kararın
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 22/11/2001 tarihli
ve 2001/3267 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Fındık
Alanlarının Tespitine Dair Karar ile belirlenen ve ruhsat verilen sahalarda
fındık yetiştiriciliği yapan fındık üretici belgesine sahip üreticilerin
desteklenmesini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 7/9/2016 tarihli ve 2016/9150
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Fındık Üreticilerine
Alan Bazlı Gelir Desteği Ödenmesine Dair Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
b) Banka: T.C. Ziraat Bankası Anonim Şirketini,
c) BÜGEM: Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğünü,
ç) Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS): Bakanlık tarafından
oluşturulan, çiftçilerin kayıt altına alındığı tarımsal veri tabanını,
d) Fındık Kayıt Sistemi (FKS): Bakanlar Kurulu
Kararı ile izin verilen alanlarda fındık üretimi yapan üreticilerin kayıt
altına alındığı veri tabanını,
e) Fındık Üretici Belgesi: Fındık Kayıt Sisteminde
kayıtlı olan üreticilere ait kayıt belgesini,
f) Fındık bahçesi: Toplam alanı bir dekar ve
üzerinde olan, en az otuz adet fındık ocağı veya yüz seksen adet fındık
dalı bulunan yerleri,
g) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
ğ) İl fındık komisyonu: Vali veya görevlendireceği
vali yardımcısının başkanlığında; Bakanlık, Defterdarlık, Tapu ve Kadastro
Genel Müdürlüğü, Orman Genel Müdürlüğü, ticaret ve sanayi odası, ticaret
odası, sanayi odası, ticaret borsası ile ziraat odasının ildeki
temsilcisinin katılımıyla oluşturulan komisyonu,
h) İlçe fındık komisyonu: Kaymakamın başkanlığında;
Bakanlık, Mal Müdürlüğü, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü ve varsa ticaret
ve sanayi odası, ticaret odası, sanayi odası, ticaret borsası ile ziraat
odasının ilçedeki temsilcisinin katılımıyla oluşturulan komisyonu,
ı) Karar: 7/9/2016 tarihli ve 2016/9150 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Fındık Üreticilerine Alan
Bazlı Gelir Desteği Ödenmesine Dair Kararı,
i) Ruhsatlı alan: Bakanlar Kurulu Kararı ile izin
verilen arazilerde fındık üretimi yapılan alanı,
j) TBS: Tarım Bilgi Sistemini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ödeme Miktarı, Başvurular
ve Başvuruda İstenecek Belgeler
Desteklemeden
yararlanacak üreticiler ve ödeme miktarı
MADDE 5 – (1) Fındık Alanlarının Tespitine Dair Karar ile
belirlenen ve ruhsat verilen sahalarda fındık yetiştiriciliği yapan fındık
üretici belgesine sahip, kamu kurum ve kuruluşları hariç gerçek ve tüzel
kişilere 2016 yılı ürünü için 170 TL/da alan bazlı gelir desteği ödemesi
yapılır.
Başvurular
MADDE 6 – (1) 2016 yılı ürünü alan bazlı gelir desteği
başvuruları; 2016 üretim yılında çiftçi kayıt sistemi ve fındık kayıt
sistemine kayıtlarını yaptırmış veya güncellemiş olmak kaydıyla Kararın
yayımı tarihinden itibaren başlar ve 30/12/2016 tarihi mesai bitiminde sona
erer.
Başvuruda
istenecek belgeler
MADDE 7 –
(1) Alan bazlı gelir desteği
ödemesinden faydalanmak isteyen üreticilerin müracaat yılında ÇKS ve FKS’ye
kayıt yaptırmaları veya kayıtlarını güncellemeleri kaydıyla aşağıda
belirtilen bilgi ve belgelerle il/ilçe müdürlüğüne müracaat etmeleri
gerekir:
a) Başvuru dilekçesi (Ek-1).
b) Fındık üretici belgesi.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Destekleme
Ödemesinin Uygulanması
Ödemelere
ilişkin görev ve yetkiler
MADDE 8 – (1) İl/ilçe müdürlüğü tarafından alan bazlı gelir
desteği başvurularına esas alanların niteliklerinin belirlenmesinde; TBS’de
il/ilçe müdürlüklerinin kullanımına sunulan veriler, il arazi varlığı
raporları, arazi kullanım kabiliyeti sınıfları, tapu ve kadastro kayıtları,
coğrafî bilgi sistemi uydu fotoğrafları, haritalar, eski yıllara ait fındık
kütük defterlerindeki verilerin yanında altimetre, klizimetre ve GPS cihazlarından
yararlanılır.
(2) İl/ilçe müdürlüğü ile uygulamanın etkin bir
şekilde ve koordinasyon içerisinde yürütülmesi için oluşturulan il/ilçe
fındık komisyonunun görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) İl/ilçe müdürlüğü 7 nci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen belgeleri üreticiden alarak her üretici adına bir
alan bazlı gelir desteği dosyası açar.
b) İl/ilçe müdürlüğü, müracaattaki bilgi ve
belgelerin doğruluğunu çiftçi kayıt sistemi ve fındık kayıt sistemi ile
kontrol eder.
c) İl müdürlüğü, merkez ilçe ve bağlı köylerde ilçe
müdürlüğünün yapmakla yükümlü olduğu görevleri yapar.
ç) İl/ilçe fındık komisyonu, hazırlanacak olan
çalışma planına ve gündeme göre toplanarak bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde
üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar alır.
d) İl fındık komisyonu, merkez ilçe ve bağlı
köylerde ilçe fındık komisyonunun yapmakla yükümlü olduğu görevleri yapar.
e) İl/ilçe müdürlüğü, ödemeye esas incelemelerin
sonuçlanmasını müteakiben ÇKS’den üretici detayında icmali (Ek-2) alır ve
ilçe merkezi ile köy/mahallelerde beş iş günü askıda bırakılmasını sağlar.
Askıya çıkma, indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır. Tutanağın muhtar
ve/veya aza tarafından güncel tarihle imzalanması sağlanır. Askı süresince
herhangi bir itiraz olmaz ise icmaldeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha
sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak
doğurmaz. İtirazların komisyonlarda değerlendirilmesi sonucunda üretici
bazında icmallerde düzeltme yapılmış ise icmaller ÇKS’den tekrar alınır ve
onay için il/ilçe fındık komisyonuna gönderilir.
f) İl/ilçe müdürlüğü, ÇKS’den köy detayında
icmalleri (Ek-3) alır ve onay için il/ilçe fındık komisyonuna gönderir.
Komisyon, icmal-2’leri (Ek-3) ve komisyon kararını imzalayarak ıslak imzalı
orijinal nüshasını il müdürlüğüne gönderir. İl müdürlüğü fındık kayıt
sistemindeki bilgiler ile icmal-2’leri (Ek-3) inceler. Eksiklik ve/veya
usulsüzlük tespit edilmemesi halinde, ÇKS’den ilçe detayında icmal-3’ü (Ek-4)
iki nüsha alır ve il fındık komisyonuna gönderir.
g) İl fındık komisyonu icmal-3 (Ek-4) ile ödemeye
ilişkin il fındık komisyon kararının ıslak imzalı orijinal bir nüshasını
ilçe fındık komisyonlarına, ıslak imzalı orijinal diğer nüshasını da
BÜGEM’e gönderir.
ğ) Bakanlık, iletilen ilçe detayında icmal-3’teki (Ek-4)
toplam tutarı ödemelerin yapılmasını temin için elektronik ortamda bankaya
aktarır. Gerekli tutarın bankaya aktarılmasını müteakiben banka tarafından
üreticilere ödeme yapılır. Ödemeye ilişkin icmal bilgilerine ait doğacak
ihtilafların ve diğer sorunların çözümünde il/ilçe fındık komisyonu
yetkilidir.
Finansman
ve ödemeler
MADDE 9 –
(1) 2016 yılı ürününe ait alan
bazlı gelir desteği ödemeleri ilgili yılı takip eden yıl içerisinde yapılır.
(2) Alan bazlı gelir desteği ödemesi Merkezi Yönetim
Bütçesinin ilgili harcama tertibinden yapılır. Karar kapsamında üreticilere
yapılacak ödemeler, T.C. Ziraat Bankası A.Ş. aracılığı ile
gerçekleştirilir. Kararın uygulanması ile ilgili olarak üreticilere yapılan
toplam ödeme tutarının % 0,2'si T.C. Ziraat Bankası A.Ş.'ye hizmet
komisyonu olarak ödenir.
Desteklemeden
faydalanamayacak üreticiler
MADDE 10
– (1) Aşağıda yer alan üreticiler
desteklemeden faydalanamazlar:
a) Müracaat yılında ÇKS ve FKS’ye kayıtlı
olmayanlar.
b) Fındık bahçesinde ara ziraatı yapanlar.
c) Gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar ve/veya belge
ibraz edenler.
ç) 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun
23 üncü maddesine istinaden destekleme programlarından
yararlandırılmamasına karar verilenler.
d) Kamu kurum ve kuruluşları ile ortaklıkları.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Denetim,
cezai hükümler ve sorumluluk
MADDE 11
– (1) Destekleme ödemelerinin
denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
(2) Bu Tebliğde belirlenen ilgili birimler,
kendilerine ibraz edilen belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları
belgelerden sorumludur. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız yere
ödemeye neden olanlar ile haksız yere ödemelerden yararlanmak üzere sahte
veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar
hakkında gerekli cezai, hukuki ve idari işlemler yapılır.
(3) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun
hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi
sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri
alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumludur.
(4) Destekleme ödemelerinden, idari hata sonucu
düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç haksız yere yararlandığı
tespit edilen üreticiler ile idari hata sonucu sehven yapılan fazla ödemeyi
iade etmeyen üreticiler beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından
yararlandırılmaz.
Yürürlük
MADDE 12
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
|