Başbakanlık (Afet ve Acil Durum Yönetimi
Başkanlığı)’tan:
AFET VE ACİL DURUM YÖNETİM MERKEZLERİ
YÖNERGELERİNİN
HAZIRLANMASINA DAİR TEBLİĞ
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, Afet ve
Acil Durum Yönetim Merkezleri yönergelerinin hazırlanmasına dair usul ve
esaslar ile haberleşme ve raporlama standardı ve uygulama birliğine ilişkin
esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; Başbakanlık, afet ve acil durumlara
müdahale ile sorumlu bakanlık, kurum ve kuruluşlar, valilikler ile
valiliklerce gerekli görülmesi halinde kaymakamlıklar bünyesinde kurulan
afet ve acil durum yönetim merkezlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 31/1/2011 tarihli ve 2011/1377
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe giren Afet ve Acil Durum Yönetim
Merkezleri Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin 10 uncu fıkrası hükmü
çerçevesinde hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde yer alan;
a) AADYM: Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezini,
b) AADYM yöneticisi: Afet ve Acil Durum Yönetim
Merkezinin işleyişinden sorumlu olan yöneticiyi,
c) Başkan: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanını,
ç) Başkanlık: Afet ve Acil Durum Yönetimi
Başkanlığını,
d) Vardiya: Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezi için
belirlenen çalışma saatleri aralığını,
e) Vardiya amiri: Her vardiya için ayrı ayrı olmak
üzere belirlenen, Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezinin çalışmalarını
koordine eden personeli,
f) Yönerge: Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezleri
Yönergesini,
g) Yönetmelik: Afet ve Acil Durum Yönetim
Merkezleri Yönetmeliğini,
ifade eder.
Afet ve
acil durum yönetim merkezi yönergesi hazırlayacak kuruluşlar
MADDE 5 – (1) Başbakanlık ve Başkanlık yönergesi
Başkanlıkça, Genelkurmay Başkanlığı, bakanlık, kurum ve kuruluşların
yönergeleri ilgili birimlerince, illerin yönergeleri il afet ve acil durum
müdürlüklerince, kurulması valilerce gerekli görülen ilçelerin yönergeleri
ise il afet ve acil durum müdürlükleri ile koordineli olarak kaymakamlıklarca
hazırlanır.
İlke ve
esaslar
MADDE 6 – (1) Yönergeler, Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde
belirtilen afet ve acil durum halleri, illerin muhtemel risk ve tehlikeleri
ile kurumların görev alanlarına giren konular dikkate alınarak hazırlanır.
(2) Yönerge giriş kısmında, Bakanlık, kurum ve
kuruluşlarda en üst yöneticinin, illerde valinin ve ilçelerde kaymakamın
genel talimatı yer alır.
(3) Yönergeler Ek-1’de yer alan formata göre
hazırlanır.
(4) Yönerge onayında Ek-2’de yer alan form
kullanılır.
(5) Bakanlık, kurum ve kuruluşlar ile valilikler
yönergelerinde afet ve acil durumların niteliği, kendi kurumsal yapıları ve
Türkiye Afet Müdahale Planı kapsamında yürütecekleri görevleri de dikkate
alarak gereken eklemeleri ve detaylandırmaları yapar.
(6) Yönerge hazırlayan kurumlar tarafından
belirlenen görevler ilgili personele tebliğ edilerek yönergelerin içeriği
ve uygulamaları konusunda yılda en az bir defa eğitim verilir.
(7) Yönerge ve eklerinde yapılan değişiklikler,
Ek-8’de yer alan Değişiklik Çizelgesine işlenerek yönergelerin devamlı
güncel tutulması sağlanır ve yapılan değişiklik en geç bir ay içerisinde
Başkanlığa bildirilir.
Bilgi ve
haberleşme sistemi
MADDE 7 – (1) Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezlerinin
görevlerini etkin bir şekilde yerine getirebilmesi için, Haber Merkezi,
Operasyon Merkezi, Toplantı ve Brifing Salonunun bulunduğu, yeterli
kapasiteye sahip çalışma alanı hazır hale getirilir. İhtiyaca göre bu
alanlara diğer hizmetler için ilaveler yapılır.
(2) Başkanlıkça bilgi ve haberleşme sistemi
standartları belirlenene kadar, Ek-6’da yer alan tabloda belirtilen asgari
sayı kadar haberleşme araç-gerecinin, Ek-7’de belirtilen detaylı özellikler
göz önüne alınarak Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezlerinde bulundurulması
sağlanır.
(3) Ek-6’da yer alan Ortak Afet Frekansları;
a) Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Merkezi,
Başkanlık Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezi ve İl Afet ve Acil Durum
Yönetim Merkezlerinde bulunan tüm telsiz cihazlarına,
b) Merkezde bulunan tüm bakanlıklar, bakanlığa
bağlı ve ilgili kurum ve kuruluşların Afet ve Acil Durum Yönetim
Merkezlerinde, Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığınca
belirlenecek telsiz cihazlarına,
c) İllerdeki kurum ve kuruluşlarda ise İl Afet ve
Acil Durum Müdürlüğü tarafından belirlenecek telsiz cihazlarına,
işlenir.
(4) İllerde Başkanlık tarafından Ortak Afet
Frekansları için yeterli sayıda röle tesis ettirilir.
(5) Ortak Afet Frekanslarında nasıl hareket
edileceğine dair usul ve esaslar Başkanlıkça belirlenir.
Afet ve
acil durum yönetim merkezleri yönergelerinin onaylanması
MADDE 8 – (1) Başbakanlık Yönergesi Başkanlığın bağlı olduğu
Başbakan Yardımcısı, bakanlık yönergeleri bakan, kurum ve kuruluş
yönergeleri en üst yönetici, il ve ilçelerin yönergeleri ise valiler
tarafından onaylanır.
Afet ve
acil durum hallerinde kullanılacak form ve raporlar
MADDE 9 – (1) Afet ve acil durum hallerinde bilgi ve haber
akışı için kullanılacak form ve raporlar aşağıda sıralanmıştır:
a) Olay Akış Çizelgesi (Ceride),
b) Mesaj Formu,
c) Afet ve Acil Durum Raporu,
ç) Afet ve Acil Durum Özet Raporu,
d) Afet ve Acil Durum Bilgi Notu.
(2) Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezlerinde
vardiya esnasında meydana gelen hadiseler ile yapılan işlemler Ek-3’te yer
alan Olay Akış Çizelgesi (Ceride) kullanılarak kaydedilir.
(3) Mesajlar Ek-4’te yer alan form içeriğine göre
hazırlanır.
(4) Afet ve acil durum raporları Ek-5/a, b ve c’de
yer alan raporların içeriğine göre ilgili bölümler doldurulmak suretiyle
hazırlanır.
Raporların
onaylanması ve gönderilmesi
MADDE 10
– (1) Afet ve Acil Durum Raporu,
Afet ve Acil Durum Özet Raporu ile Afet ve Acil Durum Bilgi Notu, AADYM
yöneticisi veya vardiya amiri tarafından onaylanıp, Yönetmeliğin ilgili
hükümleri doğrultusunda Başkanlık/Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi
Merkezine ivedilikle gönderilir.
Uygulamaya
ilişkin düzenlemeler
MADDE 11
– (1) Bakanlık, kurum ve
kuruluşlar ile valilikler bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren üç ay içerisinde
yönergelerini çıkarırlar.
(2) Bu Tebliğe göre hazırlanacak yönergeler
yürürlüğe girinceye kadar iş ve işlemler 6/8/2011 tarihli ve 28017 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezleri
Yönergelerinin Hazırlanmasına Dair Usul ve Esaslar Tebliği doğrultusunda
hazırlanmış olan yönergelere göre yürütülür.
Yetki
MADDE 12
– (1) Bu Tebliğ ile ilgili ortaya
çıkabilecek tereddütlerin giderilmesinde Başkanlık yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 13
– (1) 6/8/2011 tarihli ve 28017
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezleri
Yönergelerinin Hazırlanmasına Dair Usul ve Esaslar Tebliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Başkanlığın bağlı olduğu
Başbakan Yardımcısı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|