Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2016/33)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 15/7/2015
tarihli ve 29417 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/31) ile başlatılan ve
Ekonomi Bakanlığı tarafından yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasının
tamamlanması neticesinde alınan kararın yürürlüğe konulmasıdır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Anlaş: Anlaş Anadolu Lastik Sanayi ve Ticaret
Anonim Şirketini,
b) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
ç) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
d) NGGS: Nihai gözden geçirme soruşturmasını,
e) Sri Lanka: Sri Lanka Demokratik Sosyalist
Cumhuriyetini,
f) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
g) UTM: Uluslararası Ticaret Merkezi (International Trade Center)ni
ğ) Vietnam: Vietnam Sosyalist Cumhuriyetini,
h) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Bilgi ve
İşlemler
Mevcut
önlem ve soruşturma
MADDE 4 – (1) 27/9/2004 tarihli ve
25596 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2004/22) ile “bisiklet dış lastikleri”nin
Sri Lanka menşeli olanlarında CIF ithalat bedelinin %50’si; Çin Tayvanı ve Vietnam menşeli olanlarında ise CIF ithalat
bedelinin %30’u oranlarında dampinge karşı kesin önlemler yürürlüğe
konulmuştur. Aynı Tebliğ kapsamında “bisiklet iç lastikleri”nin
Çin Tayvanı, Vietnam ve Sri Lanka menşeli
olanlarında CIF ithalat bedelinin %44’ü oranında dampinge
karşı kesin önlemler yürürlüğe konulmuştur. Söz konusu önlemlerin yürürlük
süreleri, gerçekleştirilen NGGS neticesinde 17/7/2010
tarihli ve 27644 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/20) ile mevcut haliyle uzatılmıştır.
(2) 21/3/2015 tarihli ve
29302 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/4) ile söz konusu ürüne ilişkin
önlemlerin 17/7/2015 tarihinde sona ereceği, yerli üretim dalının mevzuatta
öngörülen sürede yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS
açılması talebinde bulunabileceği duyurulmuştur.
(3) Dampinge karşı önlemlerin sona ermesinin
dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesi ihtimalini
doğuracağı iddiasıyla yerli üretici Anlaş firması tarafından yapılan
başvuru üzerine, 15/7/2015 tarihli ve 29417 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2015/31) ile başlatılan NGGS tamamlanmıştır.
Yerli
üretim dalının temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında ve soruşturma müddetince
delillerin incelenmesi neticesinde, şikayetçi
yerli üreticinin Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim
dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Bahse konu yerli
üretici bu Tebliğin geri kalan kısımlarında “yerli üretim dalı” olarak
anılacaktır.
İlgili
tarafların bilgilendirilmesi ve toplanan bilgilerin değerlendirilmesi
MADDE 6 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ürünün Bakanlık tarafından bilinen soruşturma konusu ülkelerdeki
üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve
ayrıca Çin Tayvanı, Vietnam ve Sri Lanka’da
yerleşik diğer üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen soruşturma konusu ülkelerin Ankara’daki
Büyükelçiliklerine/Misyonuna soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde
bulunulmuştur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine,
başvurunun gizli olmayan metnine ve soru formlarına nereden erişileceği
hususunda bilgi verilmiştir.
(3) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta
süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır.
(4) Yerli üretim dalı, soruşturma süresi boyunca
Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave
bilgileri temin etmiştir.
(5) Soruşturma konusu ürünün ithalatını
gerçekleştirdiği tespit edilen ve kendisine soru formu gönderilmiş olan
firmaların iki tanesinden cevap alınmıştır.
(6) Üretici/İhracatçı soru formuna ilişkin olarak
ihracatçı firmaların hiçbirinden cevap alınmamıştır.
(7) Soruşturmaya ilişkin bilgi ve bulguların
tamamlanması akabinde, soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil
edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren nihai bildirim; 13-14/6/2016 tarihlerinde soruşturma konusu ülkelerin
Ankara’daki Büyükelçilikleri/Misyonları ile soruşturma sırasında
işbirliğinde bulunan taraflara iletilmiştir.
(8) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu
tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat
kapsamında değerlendirilebilecek olanlarına bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
değinilmiştir.
Yerinde
doğrulama soruşturması
MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde
yerli üretim dalı nezdinde yerinde doğrulama soruşturması
gerçekleştirilmiştir.
Gözden
geçirme dönemi
MADDE 8 – (1) Önlemlerin yürürlükten kalkması durumunda,
dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
olmadığının tespiti için 1/1/2012-31/12/2014
arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak saptanmıştır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Soruşturma
Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Soruşturma
konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 9 – (1) Soruşturma konusu ürün, 4011.50.00.00.00 GTİP
altında yer alan “bisiklet dış lastiği” ile 4013.20.00.00.00 GTİP altında
yer alan “bisiklet iç lastiği”dir.
(2) Bisiklet dış lastiği,
sentetik kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan
hamura sırt lastiği çekimi, topuk teli imali, beze kauçuk kaplama ve eğik
kesme ile yanak bezi hazırlama işlemleri ve müteakiben iç ve dış boyama ile
pişirme uygulanarak; bisiklet iç lastiği ise, butil
kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura
sırasıyla süzme, lastik çekim, boya, kesme, sibop
çakma, ekleme uçların ek yersiz birleştirilmesi, pişim, şişirme, aksesuar
takımı ve vakum işlemleri uygulanarak imal edilmektedir. Genellikle, içinde taşıdığı hava ile yere
sürtünerek bisikletlerin yol ile temasını sağlayan ve hareketini başlatıp
durmasını sağlayan en önemli parçalarından biridir.
(3) Ürün farklı ebatlarda, tiplerde, renklerde ve
desenlerde olabilmektedir. Ayrıca, bisiklet lastikleri teknik özelliklerine
göre arazi bisikleti, yarış bisikleti gibi farklı türde bisikletlerde
kullanılabilmektedir. Ebatlar jant çapı ve tekerlek genişliğine göre
çeşitlenmektedir. İç ve dış lastikler ayrı satılabildiği gibi takım olarak
da satılabilmektedir.
(4) Yerli üretim dalı tarafından üretilen bisiklet
iç ve dış lastikleri ile soruşturma konusu ülkeler menşeli bisiklet iç ve
dış lastiklerinin benzer ürün olduğu tespiti önlemlere esas soruşturmalarda
yapılmıştır. Bu soruşturmada ise, yerli üretim dalı tarafından üretilen
bisiklet lastikleri ile soruşturma konusu ülkelerden ithal edilen
soruşturma konusu ürünün işlevsel özellikleri, fiziksel özellikleri,
kullanım alanları, dağıtım kanalları, kullanıcıların ürünü algılaması ve
ürünlerin birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer ürün olma durumlarını
ortadan kaldıracak bir değişiklik olduğuna dair bir tespitte
bulunulmamıştır. Bu nedenle, söz
konusu ürünlerin benzer ürün olduğu tespiti geçerliliğini korumaktadır.
(5) Soruşturma konusu ürün ile ilgili açıklamalar
genel içerikli olup, uygulamaya esas olan bilgi, yürürlükteki Türk Gümrük
Tarife Cetvelinde bulunan ilgili GTİP ve karşılığı eşya tanımıdır.
(6) Önleme tabi ürünün Türk Gümrük Tarife
Cetvelinde yer alana tarife pozisyonlarında ve/veya tanımlarında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Dampingin
Devamı veya Yeniden Meydana Gelme İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde
önlemlerin yürürlükten kalkması halinde dampingin
devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı
incelenmiştir.
(2) Soruşturma sırasında yeniden damping
marjı hesaplanmamış, esas soruşturma ve son NGGS’de
hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate alınmıştır.
Esas
soruşturma ve son NGGS’de tespit edilen damping marjları
MADDE 11 –
(1) Esas soruşturmada ve
sonrasında tamamlanan NGGS’de tespit edilen damping marjları, önlemlerin uygulanmadığı ortamda
ihracatçı firmaların davranışlarını ve dampinge konu ithalatın muhtemel
seviyesini göstermesi açısından önem taşımaktadır.
(2) Buna göre, İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin 2004/22 sayılı Tebliğ ile tamamlanan esas soruşturmada
bisiklet dış lastiklerinde Vietnam, Çin Tayvanı
ve Sri Lanka için sırasıyla CIF ihraç fiyatının %32,74’ü, %39,69’u ve
%87,65’i oranlarında; bisiklet iç lastiklerinde de yine sırasıyla %46,40’ı,
%53,18’i ve %111,34’ü oranlarında damping marjları
belirlenmiştir.
(3) Öte yandan, inceleme konusu ürüne yönelik
2010/20 sayılı Tebliğ ile tamamlanan son NGGS kapsamında, bisiklet dış
lastiklerinde Vietnam ve Çin Tayvanı için
sırasıyla CIF ihraç fiyatının %23’ü ve %96’sı oranlarında; bisiklet iç
lastiklerinde de yine sırasıyla %45’i, ve %117’si oranlarında damping marjları belirlenmiştir. Söz konusu soruşturma
döneminde Sri Lanka’dan herhangi bir ithalat bulunmadığından bu ülke için damping marjı hesabı yapılmamıştır. Söz konusu NGGS
neticesinde, mevcut önlemlerin değiştirilmeksizin uygulanmaya devam
edilmesine karar verilmiştir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Zararın Devamı
veya Yeniden Meydana Gelme İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde
önlemlerin yürürlükte olduğu dönemde, yerli üretim dalındaki zarar durumu
ve önlemlerin yürürlükten kalkması halinde zarara etki edebilecek muhtemel
gelişmeler incelenmiştir. Bu çerçevede, ithalatın miktarı ve gelişimi,
fiyatlarının gelişimi, fiyat baskısı ve kırılması ile yerli üretim dalının
ekonomik göstergeleri incelenmiştir. İthalat verileri incelenirken,
2012-2014 dönemi verileri dikkate alınmıştır.
(2) Soruşturma konusu ürünün genel ithalatı ve
soruşturmaya konu ülkelerden yapılan ithalatının incelenmesinde TÜİK
verileri kullanılmıştır.
Soruşturma
konusu ürünün genel ithalatı ve ithalatın fiyatları
MADDE 13 – (1) Türkiye’nin bisiklet dış lastiği ithalatı,
miktar bazında 2012 yılında 4.350.730 adet, 2013 ve 2014’te ise sırasıyla,
4.128.868 adet ve 4.614.060 adet olarak gerçekleşmiştir. Değer bazında
bakıldığında ise, 2012 yılında 8.596.542 ABD Doları olan genel ithalatın
değeri, 2013 yılında 8.051.665 ABD Doları, 2014 yılında ise 9.217.258 ABD
Doları olmuştur. Genel ithalatın birim fiyatlarına bakıldığında, 2012’de
1,98 ABD Doları/Adet olan fiyatların, 2013’te 1,95 ABD Doları/Adet, 2014’te
ise 2 ABD Doları/Adet olduğu görülmüştür.
(2) Türkiye’nin bisiklet iç lastiği ithalatı,
miktar bazında 2012 yılında 6.908.375 adet, 2013 ve 2014’te ise sırasıyla,
5.693.953 adet ve 6.787.817 adet olarak gerçekleşmiştir. Değer bazında
bakıldığında ise, 2012 yılında 5.355.641 ABD Doları olan genel ithalatın
değeri, 2013 yılında 4.384.929 ABD Doları ve 2014 yılında ise 5.111.445 ABD
Doları olmuştur. Genel ithalatın birim fiyatlarına bakıldığında ise,
2012’de 0,78 ABD Doları/Adet olan fiyatların, 2013’te 0,77 ABD Doları/Adet
ve 2014’te ise 0,75 ABD Doları/Adet olduğu görülmüştür.
Soruşturma
konusu ülkelerden ithalat ve ithalatın fiyatları
MADDE 14 – (1) Çin Tayvanı’ndan
yapılan bisiklet dış lastiği ithalatı, 2012 yılında 10.601 adet, 2013
yılında 8.697 adet, 2014 yılında ise 9.126 adet seviyesinde
gerçekleşmiştir. Değer olarak bakıldığında ise söz konusu ülkeden 2012
yılında 68.268 ABD Doları, 2013 yılında 76.225 ABD Doları ve 2014 yılında
ise 72.700 ABD Doları değerinde ithalat gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’ndan yapılan ithalatın birim fiyatları 2012
yılında 6,44 ABD Doları/Adet, 2013 yılında 8,76 ABD Doları/Adet, 2014
yılında ise 7,97 ABD Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’ndan yapılan ithalatın toplam ithalat içindeki
payı ise miktar bazında 2012, 2013 ve 2014 yıllarında %0,2 olarak gerçekleşmiştir.
(2) Vietnam’dan 2012 yılında 21 adet bisiklet dış
lastiği ithalatı gerçekleştirilirken, 2013 yılına bakıldığında, ithalat
miktarı 20 adede düşmüştür. 2014 yılında ise bu ülkeden ithalat tamamen
durmuştur. Değer olarak ise söz konusu ülkeden 2012 yılında 278 ABD Doları,
2013 yılında ise 118 ABD Doları değerinde ithalat gerçekleşmiştir. 2012 yılında
Vietnam’dan yapılan ithalatın birim fiyatı 13,24 ABD Doları/Adet iken, 2013
yılındaki birim fiyatı ise 5,90 ABD Doları/Adet’tir.
(3) Sri Lanka’dan 2012 ve 2014 yıllarında bisiklet
dış lastiği ithalatı gerçekleştirilmezken, 2013 yılına bakıldığında, ithalat
miktar bazında 2.608 adet seviyesinde gerçekleşmiştir. Değer olarak ise söz
konusu ülkeden 2013 yılında 17.217 ABD Doları değerinde ithalat
gerçekleşmiştir. Sri Lanka’dan yapılan ithalatın 2013 yılındaki birim
fiyatı ise 6,60 ABD Doları/Adet’tir.
(4) Çin Tayvanı’ndan
yapılan bisiklet iç lastiği ithalatı, 2012 yılında 30.585 adet, 2013
yılında 4.328 adet, 2014 yılında ise 1.235 adet seviyesinde
gerçekleşmiştir. Değer olarak bakıldığında ise söz konusu ülkeden 2012 yılında
32.293 ABD Doları, 2013 yılında 11.900 ABD Doları ve 2014 yılında ise 3.248
ABD Doları değerinde ithalat gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’ndan
yapılan ithalatın birim fiyatları ise 2012 yılında 1,06 ABD Doları/Adet,
2013 yılında 2,75 ABD Doları/Adet, 2014 yılında ise 2,63 ABD Doları/Adet
olarak gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’ndan yapılan
ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise miktar bazında 2012, 2013 ve
2014 yıllarında sırasıyla %0,4, %0,1 ve %0,02 olarak gerçekleşmiştir.
(5) Vietnam’dan 2012 yılında 40 adet bisiklet iç
lastiği ithalatı gerçekleştirilirken, 2013 ve 2014 yılında ithalat tamamen
durmuştur. 2012 yılında söz konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın
değeri 223 ABD Doları’dır. 2012 yılında Vietnam’dan yapılan ithalatın birim
fiyatı ise 5,58 ABD Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir.
(6) 2012-2014 dönemini kapsayan inceleme döneminde
Sri Lanka’dan bisiklet iç lastiği ithalatı gerçekleştirilmemiştir.
Diğer
ülkelerden ithalat ve ithalatın fiyatları
MADDE 15 – (1) Soruşturma konusu ülkeler dışındaki ülkelerden
gerçekleştirilen bisiklet dış lastiği ithalatı 2012 yılında 4.340.108 adet,
2013 yılında 4.117.543 adet ve 2014 yılında 4.604.934 adettir. Değer
bazında ise söz konusu ithalat 2012, 2013 ve 2014 yılları için sırasıyla
8.527.996, 7.958.105 ve 9.144.558 ABD Doları olarak gerçekleşmiştir. Üçüncü
ülkelerden yapılan bisiklet dış lastiği ithalatının birim fiyatlarına
bakıldığında ise 2012 yılında 1,96 ABD Doları/Adet olan fiyatların, 2013
yılında 1,93 ABD Doları/Adet ve 2014 yılında 1,99 ABD Doları/Adet olduğu
görülmüştür. Soruşturma konusu ülkeler dışındaki ülkelerden yapılan
bisiklet dış lastiği ithalatının genel ithalat içindeki payı incelendiğinde
ise, 2012 yılında miktar bazında %99,8 olan söz konusu pay, 2013 ve 2014
yıllarında sırasıyla %99,7 ve %99,8 olarak gerçekleşmiştir.
(2) Soruşturma konusu ülkeler dışındaki ülkelerden
gerçekleştirilen bisiklet iç lastiği ithalatı 2012 yılında 6.877.750 adet,
2013 yılında 5.689.625 adet ve 2014 yılında 6.786.582 adettir. Değer
bazında ise söz konusu ithalat 2012, 2013 ve 2014 yılları için sırasıyla
5.323.125, 4.373.029 ve 5.108.197 ABD Doları olarak gerçekleşmiştir. Üçüncü
ülkelerden yapılan bisiklet iç lastiği ithalatının birim fiyatlarına
bakıldığında ise 2012 yılında 0,77 ABD Doları/Adet olan fiyatların, 2013
yılında 0,77 ABD Doları/Adet olarak sabit kaldığı ve 2014 yılında 0,75 ABD
Doları/Adet olduğu görülmüştür. Soruşturma konusu ülkeler dışındaki
ülkelerden yapılan bisiklet iç lastiği ithalatının genel ithalat içindeki
payı incelendiğinde ise, 2012 yılında miktar bazında %99,56 olan söz konusu
pay, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla %99,92 ve %99,98 olarak
gerçekleşmiştir.
Türkiye
benzer mal tüketimi ve pazar payları
MADDE 16 – (1) Soruşturma konusu ithalatın nispi olarak
gelişimini görebilmek için, soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen
ithalatın toplam Türkiye benzer mal tüketimi içindeki payları
incelenmiştir. Bu bağlamda, öncelikle şikâyetçi firmanın yurt içi satış miktarı
ile genel ithalat miktarı toplanarak ilgili yılda Türkiye benzer mal
tüketimi elde edilmiştir.
(2) Bisiklet dış lastiklerinin Türkiye benzer mal
tüketimi 2012 yılı 100 alındığında, 2013 yılında 99’a gerilemiş, 2014
yılında ise 106’ya yükselmiştir. Pazar paylarına bakıldığında ise Çin Tayvanı’nın toplam pazar payı endeksi 2012 yılında 100
iken, 2013 yılında 83’e, 2014 yılında ise 81’e düşmüştür. Vietnam’ın pazar
payı endeksi 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 97’ye gerilemiştir. Söz
konusu ülkeden 2014 yılında ithalat gerçekleştirilmediği için bu yılda
pazar payına ilişkin bir analiz yapılamamıştır. Benzer bir şekilde Sri
Lanka’dan 2012 ve 2014 yıllarında bisiklet dış lastiği ithalatı yapılmadığı
için, pazar payına ilişkin eğilim analizi yapılamamıştır. Yerli üretim
dalının 2012 yılında 100 olan pazar payı endeksi 2013 yılında 148’e
yükselmiş, 2014 yılında ise 121’e düşmüştür. Soruşturma konusu ülkeler
dışındaki ülkelerden yapılan ithalatın pazar payı ise 2012 yılında 100
kabul edildiğinde 2013 yılında 96 ve 2014 yılında 100 olarak
gerçekleşmiştir.
(3) Bisiklet iç lastiklerinin Türkiye benzer mal
tüketimi 2012 yılı 100 alındığında, 2013 yılında 86’ya gerilemiş, 2014
yılında ise 97’ye yükselmiştir. Pazar paylarına bakıldığında ise Çin Tayvanı’nın toplam pazar payı endeksi 2012 yılında 100
iken, 2013 yılında 14’e, 2014 yılında ise 4’e düşmüştür. Vietnam’dan 2013
ve 2014 yıllarında, Sri Lanka’dan ise gözden geçirme dönemi boyunca
bisiklet iç lastiği ithalatı yapılmadığı için bu ülkelere yönelik pazar
payı eğilim analizi yapılamamıştır. Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan pazar payı endeksi 2013 yılında 130’a yükselmiş, 2014 yılında ise 95’e
düşmüştür. Soruşturma konusu ülkeler dışındaki ülkelerden yapılan ithalatın
pazar payı ise 2012 yılında 100 kabul edildiğinde 2013 yılında 125 ve 2014
yılında 98 olarak gerçekleşmiştir.
Fiyat
kırılması ve fiyat baskısı
MADDE 17 – (1) Fiyat kırılması, ithal ürün fiyatlarının
Türkiye piyasasında yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatlarının yüzde
olarak ne kadar altında kaldığını gösterir. Fiyat kırılması hesabında,
soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın CIF bedeline Çin Tayvanı için %4 oranında gümrük vergisi ile inceleme
konusu her üç ülke için %5 oranında gümrükleme masrafı eklenerek inceleme
konusu ürünün Türk piyasasına giriş fiyatları bulunmuştur. Dampinge karşı
önlemlerin söz konusu olmadığı bir ortamda inceleme konusu ülkeler menşeli
ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatların hangi düzeyde olacağına ilişkin
değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan fiyatlarına dampinge karşı önlemler eklenmemiştir. Bu şekilde elde
edilen fiyatlar yerli üretim dalının ağırlıklı ortalama yurt içi satış
fiyatları ile mukayese edilerek inceleme konusu ülkelerin Türkiye pazarına
giriş fiyatlarının yerli üretim dalının ağırlıklı iç satış fiyatlarını
hangi oranda kırdıkları tespit edilmiştir. Buna göre 2012-2014 dönemi için
yapılan hesaplamalar sonucunda, Çin Tayvanı
menşeli bisiklet dış lastiği ithalatının anılan dönemde; Vietnam menşeli
bisiklet dış lastiği ithalatının 2012 ve 2013 yıllarında; Sri Lanka menşeli
bisiklet dış lastiği ithalatının ise 2013 yılında yerli üretim dalının
fiyatlarını kırmadığı tespit edilmiştir. Vietnam’dan 2014 yılında, Sri
Lanka’dan ise 2012 ve 2014 yıllarında ithalat gerçekleştirilmediğinden söz
konusu ülkeler için bu yıllarda fiyat kırılması hesabı yapılamamıştır. Çin Tayvanı menşeli bisiklet iç lastiği ithalatının yerli
üretim dalının fiyatlarını 2012 yılında %3x oranında kırdığı, 2013 ve 2014
yıllarında ise kırmadığı tespit edilmiştir. Vietnam menşeli bisiklet iç
lastiği ithalatının ise 2012 yılında yerli üretim dalının fiyatlarını
kırmadığı tespit edilmiştir. Vietnam’dan 2013 ve 2014 yıllarında, Sri
Lanka’dan ise gözden geçirme dönemindeki tüm yıllarda bisiklet iç lastiği
ithalatı gerçekleştirilmediğinden, söz konusu ülkeler için bu yıllarda
fiyat kırılması hesabı yapılamamıştır.
(2) Fiyat baskısı ise yerli üretim dalının
ağırlıklı ortalama yurt içi satış fiyatlarının dampingli ithalat sebebiyle
baskı altında bulunması ve fiyatlarını makul kar elde edecek şekilde
belirleyememesi durumunda, şikayete konu ürünün
Türkiye pazarına giriş fiyatı ile yerli üreticinin maliyetlerine makul bir
kar oranı ekleyerek bulunan olması gereken fiyatın karşılaştırılmasıdır.
Buna göre 2012-2014 dönemi için yapılan hesaplamalar sonucunda Çin Tayvanı menşeli bisiklet dış lastiği ithalatının anılan
dönemde; Vietnam menşeli bisiklet dış lastiği ithalatının 2012 ve 2013 yıllarında;
Sri Lanka menşeli bisiklet dış lastiği ithalatının ise 2013 yılında yerli
üretim dalının fiyatlarını baskı altında tutmadığı görülmüştür. Çin Tayvanı menşeli bisiklet iç lastiği ithalatının ise yerli
üretim dalının fiyatlarını 2012 yılı için %8x oranında baskı altında
tuttuğu, 2013 ve 2014 yıllarında ise baskı altında tutmadığı tespit
edilmiştir. Vietnam menşeli bisiklet iç lastiği ithalatının ise 2012
yılında yerli üretim dalının fiyatlarını baskı altında tutmadığı görülmüştür.
Vietnam’dan 2013 ve 2014 yıllarında, Sri Lanka’dan ise gözden geçirme
dönemindeki tüm yıllarda bisiklet iç lastiği ithalatı
gerçekleştirilmediğinden, söz konusu ülkeler için anılan yıllarda fiyat
baskısı hesabı yapılamamıştır.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE 18 – (1) Soruşturma konusu ülkeler menşeli ithalatın
yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, başvuru sahibi
yerli üretici Anlaş firmasından elde edilen veriler esas alınmıştır.
(2) Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir şekilde
incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama
Üretici Fiyatları Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel
değerler esas alınmış ve veriler 2012 yılı 100 birim olacak şekilde
endekslenmiştir.
(3) Bisiklet dış lastikleri için yerli üretim
dalının ekonomik göstergeleri şu şekilde oluşmuştur:
a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı
1) Yerli üretim dalının soruşturma konusu bisiklet
dış lastikleri için 2012 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2013
yılında 136’ya, 2014 yılındaysa 156’ya çıkmıştır.
2) Yerli üretim dalının üretim kapasitesi gözden
geçirme dönemi boyunca sabit kalmıştır.
3) Yerli üretim dalının söz konusu üründe kapasite
kullanım oranı endeksi, 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 136’ya, 2014
yılındaysa 156’ya çıkmıştır.
b) Yurt içi satışlar
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt
içi satış miktar endeksi 2013’te 146’ya yükselirken, 2014 yılında 128’e
düşmüştür.
c) Yurt içi fiyatlar
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan
ağırlıklı ortalama yurt içi fiyatları, 2013 yılında 86’ya düşmüş, 2014
yılında ise 104’e çıkmıştır.
ç) Yurt dışı satışlar
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt
dışı satış miktar endeksi 2013’te 232’ye, 2014 yılında ise 505’e
yükselmiştir.
d) Yurt dışı fiyatlar
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan
ağırlıklı ortalama yurt dışı fiyatları, 2013 yılında 88’e, 2014 yılında ise
75’e düşmüştür.
e) Pazar payı
1) Yerli üretim dalının pazar payı 2012, 2013 ve
2014 yıllarında sırasıyla 100, 148 ve 121 şeklinde gerçekleşmiştir.
f) Maliyetler
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan birim
ticari maliyet değer endeksi, 2013 yılında 102, 2014 yılında ise 86 olarak
gerçekleşmiştir.
g) Kârlılık
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında -100 olan yurt
içi satışlardan ürün kârı endeksi, 2013 yılında -148’e düşmüş, 2014 yılında
ise -30’a yükselmiştir.
ğ) Stoklar
1)Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan stok
miktar endeksi, 2013 yılında 63’e düşerken, 2014 yılında 189’a
yükselmiştir.
2) Yerli üretim dalının (satışlar/stok miktarı)
şeklinde ifade edilen stok çevrim hızı endeksi ise 2012 yılında 100 iken,
2013 yılında 236’ya yükselmiş, 2014 yılında ise 75’e düşmüştür.
h) İstihdam
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan
soruşturma konusu ürünün üretimine ilişkin direkt işçi sayısı endeksi, 2013
yılında 91’e, 2014 yılında ise 74’e düşmüştür. 2012 yılı 100 olarak alınan
idari personel sayısı endeksi ise 2013 yılında 115’e yükselmiş, 2014
yılında ise 94’e düşmüştür.
ı) Verimlilik
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan
verimlilik endeksi, 2013’te 150’ye, 2014’te ise 210’a yükselmiştir.
i) Nakit akışı
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında -100 olan
soruşturma konusu ürün için nakit akış endeksi, 2013’te -222’ye düşmüş,
2014’te ise -46’ya yükselmiştir.
(4) Bisiklet iç lastikleri için yerli üretim
dalının ekonomik göstergeleri şu değerlerle oluşmuştur:
a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı
1) Yerli üretim dalının bisiklet iç lastikleri için
2012 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2013 yılında 125’e yükselmiş,
2014 yılında ise 116’ya düşmüştür.
2) Yerli üretim dalının üretim kapasitesi gözden
geçirme dönemi boyunca sabit kalmıştır.
3) Yerli üretim dalının söz konusu üründe kapasite
kullanım oranı endeksi, 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 125’e
yükselmiş, 2014 yılında ise 116’ya düşmüştür.
b) Yurt içi satışlar
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt
içi satış miktar endeksi, 2013’te 112’ye yükselirken, 2014 yılında 92’ye
düşmüştür.
c) Yurt içi fiyatlar
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan
ağırlıklı ortalama yurt içi birim fiyatları, 2013 yılında 93’e düşmüş, 2014
yılında ise 98’e çıkmıştır.
ç) Yurt dışı satışlar
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt
dışı satış miktar endeksi 2013’te 424’e, 2014 yılında ise 451’e
yükselmiştir.
d) Yurt dışı fiyatlar
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan
ağırlıklı ortalama yurt dışı fiyatları, 2013 yılında 97’ye düşerken, 2014
yılında ise 99’a çıkmıştır.
e) Pazar payı
1) Yerli üretim dalının pazar payı 2012, 2013 ve
2014 yıllarında sırasıyla 100, 130 ve 95 şeklinde gerçekleşmiştir.
f) Maliyetler
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan birim
ticari maliyet değer endeksi, 2013 yılında 104, 2014 yılında ise 87 olarak
gerçekleşmiştir.
g) Kârlılık
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında -100 olan yurt
içi satışlardan ürün karı endeksi, 2013 yılında -159’a düşmüş, 2014 yılında
ise -44’e yükselmiştir.
ğ) Stoklar
1)Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan stok
miktar endeksi, 2013 yılında 103’e düşerken, 2014 yılında 170’e
yükselmiştir.
2) Yerli üretim dalının (satışlar/stok miktarı)
şeklinde ifade edilen stok çevrim hızı endeksi ise 2012 yılında 100 iken,
2013 yılında 117’ye yükselmiş, 2014 yılında ise 60’a düşmüştür.
h) İstihdam
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan
soruşturma konusu ürünün üretimine ilişkin işçi sayısı endeksi, 2013
yılında 91’e, 2014 yılında ise 74’e düşmüştür. 2012 yılı 100 olarak alınan
idari personel sayısı endeksi ise 2013 yılında 115’e yükselmiş, 2014
yılında ise 94’e düşmüştür.
ı) Verimlilik
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan
verimlilik endeksi, 2013’te 138’e, 2014’te ise 156’ya yükselmiştir.
i) Nakit akışı
1) Yerli üretim dalının 2012 yılında -100 olan
soruşturma konusu ürün için nakit akış endeksi, 2013’te -174’e düşmüş,
2014’te ise -52’ye yükselmiştir.
(5) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine
ilişkin ekonomik göstergeleri ise şu şekilde oluşmuştur:
a) Büyüme
1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine
ilişkin aktif büyüklüğü reel olarak 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında
123’e, 2014 yılında ise 146’ya yükselmiştir.
b) Sermaye ve yatırımları arttırma yeteneği
1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin
öz sermayesi 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 97’ye gerilemiş, 2014
yılında ise 99’a yükselmiştir. Yerli üretim dalının yenileme yatırımları
endeksi 2012 yılında 100 iken 2013 yılında 242’ye, 2014 yılında ise 496’ya
yükselmiştir. Yerli üretim dalının gözden geçirme döneminde tevsi
yatırımları bulunmamaktadır.
c) Yatırımların geri dönüş oranı
1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine
ilişkin yatırımların geri dönüş oranı (kâr/aktif toplamı) 2012 yılında -100
iken, 2013 yılında 167’ye, 2014 yılında ise 1.204’e yükselmiştir.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesi
MADDE 19 – (1) Bisiklet dış lastikleri için yerli üretim
dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde, yurt içi satışlar, istihdam
ve stok çevrim hızı gibi bazı temel göstergelerinde bozulmalar gözlenmiş
olup yurt içi satışlardan ürün karı ve ürün nakit akışı gibi göstergeleri
ise gözden geçirme dönemi boyunca negatif bir seyir izlemiştir. Ayrıca,
stok miktarı 2014
yılında artış göstermiştir. Diğer taraftan, yürürlükte bulunan önlemin de
etkisiyle yerli üretim dalının üretim, yurt dışı satışlar, kapasite
kullanım oranı ve verimlilik gibi bazı temel göstergelerinde iyileşmeler
görülmektedir.
(2) Bisiklet iç lastikleri için
yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde, üretim, yurt içi
satışlar, kapasite kullanım oranı, ürün istihdamı ve stok çevrim hızı gibi
temel bazı ekonomik göstergelerinde bozulmalar yaşandığı; yurt içi
satışlardan ürün karı ve ürün nakit akışı gibi göstergelerinin ise gözden
geçirme dönemi boyunca negatif bir seyir izlediği görülmüştür. Ayrıca, stok miktarı da gözden geçirme döneminde
artış eğilimindedir. Diğer taraftan, yerli üretim dalının yurt dışı
satışlar, maliyetler ve verimlilik gibi bazı diğer göstergelerinde
iyileşmeler gözlenmektedir.
ALTINCI BÖLÜM
Dampingin ve Zararın Devamı veya Yeniden Meydana
Gelmesi
İhtimalinin
Değerlendirilmesi
Soruşturma
konusu ülkelerdeki yerleşik kapasite ve ihracat potansiyeli
MADDE 20 – (1) Soruşturma konusu ürünün küresel piyasasındaki
gelişmeler ve soruşturma konusu ülkelerdeki yerleşik kapasiteye ilişkin
inceleme, UTM verileri kullanılarak yapılmıştır. Analizde, UTM verileri
2012-2014 yılları arasında Ton bazında değerlendirilmiştir. Söz konusu
istatistik verileri, soruşturma konusu ülkelerin soruşturma konusu üründeki
üretim ve ihracat kapasitelerine ilişkin önemli bir gösterge teşkil
etmektedir.
(2) UTM’nin verileri
incelendiğinde, Çin Tayvanı’nın hem bisiklet dış
lastiklerinde hem de bisiklet iç lastiklerinde dünya genelinde önde gelen
ihracatçılardan biri olduğu görülmektedir. Buna göre Çin Tayvanı’nın tüm dünyaya yapmış olduğu bisiklet dış
lastiği ihracatı miktar bazında 2012 yılında 4.958 Ton, 2013 yılında 5.126
Ton ve 2014 yılında 5.753 Ton olarak gerçekleşmiştir. Değer bazında ise,
2012 yılında 65.113.000 ABD Doları, 2013 yılında 63.216.000 ABD Doları ve
2014 yılında 67.097.000 ABD Doları olarak gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’nın 2012 ve 2013 yıllarında değer bazında dünya
ihracatından aldığı pay %7,5, 2014 yılında ise %7,4’tür.
(3) Çin Tayvanı’nın
bisiklet iç lastiklerinde tüm dünyaya yapmış olduğu ihracat incelendiğinde
ise, miktar bazında 2012 yılında 2.717 Ton, 2013 yılında 2.566 Ton ve 2014
yılında 2.769 Ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. Değer olarak ise,
2012 yılında 30.793.000 ABD Doları, 2013 yılında 27.496.000 ABD Doları ve
2014 yılında 29.491.000 ABD Doları olarak gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’nın 2012 yılında değer bazında dünya bisiklet
iç lastiği ihracatından aldığı pay %7,2, 2013 ve 2014 yıllarında ise
%6,8’dir.
(4) Sri Lanka’nın tüm dünyaya yapmış olduğu
bisiklet dış lastiği ihracatına bakıldığında, 2012 yılında 1.236 Ton, 2013
yılında 1.584 Ton ve 2014 yılında 1.733 Ton olarak gerçekleştiği
görülmektedir. Değer bazında bakıldığında ise, Sri Lanka tüm dünyaya 2012
yılında 16.610.000 ABD Doları, 2013 yılında 21.658.000 ve 2014 yılında
23.302.000 ABD Doları değerinde bisiklet dış lastiği ihracatı
gerçekleştirmiştir. Sri Lanka’nın 2012 yılında değer bazında dünya
ihracatından aldığı pay %1,9, 2013 ve 2014 yıllarında ise %2,6’dır.
(5) Sri Lanka’nın bisiklet iç lastiklerinde tüm
dünyaya yapmış olduğu ihracat incelendiğinde ise, miktar bazında 2012
yılında 180 Ton, 2013 yılında 274 Ton ve 2014 yılında 272 Ton olarak
gerçekleştiği görülmektedir. Değer olarak ise, 2012 yılında 1.459.000 ABD
Doları, 2013 yılında 2.036.000 ABD Doları ve 2014 yılında 2.376.000 ABD
Doları olarak gerçekleşmiştir. Sri Lanka’nın 2012, 2013 ve 2014 yıllarında
değer bazında dünya bisiklet iç lastiği ihracatından aldığı pay sırasıyla
%0,3, %0,5 ve %0,6’dır.
(6) Vietnam’ın tüm dünyaya yapmış olduğu bisiklet
dış lastiği ihracatına bakıldığında, 2013 yılında 1.372 Ton, 2014 yılında
ise 1.704 Ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. Vietnam’ın 2012 yılına
ait miktar bazında dünya ihracat rakamlarına ise erişilememiştir. Değer
bazında bakıldığında ise, Vietnam tüm dünyaya 2012 yılında 21.795.000 ABD
Doları, 2013 yılında 18.756.000 ABD Doları ve 2014 yılında 22.911.000 ABD
Doları değerinde bisiklet dış lastiği ihracatı gerçekleştirmiştir.
Vietnam’ın değer bazında dünya ihracatından aldığı pay 2012, 2013 ve 2014
yılları için sırasıyla %2,5, %2,2 ve %2,5’tir.
(7) Vietnam’ın tüm dünyaya yapmış olduğu bisiklet
iç lastiği ihracatına bakıldığında ise, 2013 yılında 1.153 Ton ve 2014
yılında 1.387 Ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. Vietnam’ın 2012
yılına ait miktar bazında dünya ihracat rakamına ise erişilememiştir. Değer
bazında bakıldığında ise, Vietnam tüm dünyaya 2012 yılında 8.723.000 ABD
Doları, 2013 yılında 8.574.000 ABD Doları ve 2014 yılında 12.104.000 ABD
Doları değerinde bisiklet iç lastiği ihracatı gerçekleştirmiştir.
Vietnam’ın değer bazında dünya ihracatından aldığı pay 2012, 2013 ve 2014
yılları için sırasıyla %2, %2,1 ve %2,8’dir.
Üçüncü
ülkelerce uygulanan ticaret politikası önlemleri
MADDE 21 – (1) Brezilya’nın “G/ADP/N/280/BRA” belge nolu Temmuz-Aralık 2015 dönemini kapsayan 6 aylık Dünya
Ticaret Örgütü Bildirimi’nin 22 nci sayfasında
yer aldığı üzere, Brezilya tarafından 19/2/2014
tarihinde Vietnam menşeli “bisiklet dış lastikleri” ithalatına yönelik
olarak bir dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.
Talebi
etkileyen unsurlar
MADDE 22 – (1) Yerli üretim dalı ve soruşturma konusu ürünün
ithalatçılarından edinilen bilgilere göre talep, kalite, fiyat ve satış
sonrası servis gibi unsurlar tarafından belirlenmektedir. Öte yandan,
soruşturma konusu bisiklet lastiklerinin esas itibariyle bisikletlerde
kullanıldığı hususu göz önüne alındığında, söz konusu bisiklet ihracatında
yaşanan artışlar soruşturma konusu ürüne olan talebi arttırmaktadır. Nitekim, Proje Dizayn Eğitim ve Danışmanlık
Hizmetleri’nin sektöre yönelik hazırlamış olduğu “Bisiklet Sektörü -
İhracat İçin Potansiyel ve Hedef Pazarlar-2014” isimli raporunda yer alan
verilere göre gözden geçirme döneminde Türkiye’nin bisiklet ihracatı artış
eğilimi içerisindedir. Bahse konu ürün ihracatı, 2012 yılında 31.852.000
ABD Doları iken, 2013 yılında 48.929.000 ABD Doları’na yükselmiştir. Ayrıca
hem bisiklet dış lastikleri hem de iç lastikleri pazarının, gözden geçirme
döneminin son yılı olan 2014’te bir önceki yıla göre genişlemekte olduğu da
dikkate alındığında soruşturma konusu ülkeler menşeli bisiklet lastiklerine
yönelik önlemlerin yürürlükten kalkması durumunda bu ülkeler menşeli
ürünlere önemli ölçüde bir talep kayması yaşanabileceği
değerlendirilmektedir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Değerlendirme
ve Sonuç
Değerlendirme
MADDE 23 – (1) Yapılan değerlendirmeler sonucunda, önleme
tabi ülkelerin Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi kapasiteleri ve ihracat
kabiliyetlerinin bulunduğu, önlemin yürürlükten kalkması durumunda
üretici/ihracatçı firmaların önlemin yokluğundaki davranışlarını yansıtacak
olan esas soruşturmada ve son NGGS’de tespit
edilen damping marjlarının önemli seviyelerde
olduğu ve Brezilya’nın 2014 yılında Vietnam menşeli “bisiklet dış
lastikleri” ithalatına yönelik bir dampinge karşı önlem aldığı hususu da
dikkate alındığında, önlemlerin yürürlükten kalkması halinde dampingin
devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu
değerlendirilmektedir.
(2) Bisiklet dış lastiklerinde
yerli üretim dalının yurt içi satışlar, istihdam ve stok çevrim hızı gibi
bazı temel göstergelerinde yaşanan bozulmalar, yurt içi satışlardan ürün
karı ve ürün nakit akışı gibi göstergelerinde gözlenen negatif seyir ve
stok miktarının 2014 yılında artış göstermesi; bisiklet iç lastiklerinde
ise üretim, yurt içi satışlar, kapasite kullanım, ürün istihdamı ve stok
çevrim hızı gibi bazı temel göstergelerinde yaşanan bozulmalar, yurt içi
satışlardan ürün karı ve ürün nakit akışı gibi göstergelerinde gözlenen
negatif seyir ve stok miktarının gözden geçirme dönemi boyunca artış
kaydetmesi gibi hususlar dikkate alındığında önlemlerin yürürlükten
kalkması halinde zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.
Karar
MADDE 24 – (1) Yürütülen soruşturma sonucunda, yürürlükteki
önlemlerin ortadan kalkması durumunda dampingin ve
zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu
değerlendirilmiştir.
(2) Diğer taraftan, yerli üretim dalı düşük fiyatlı
ithalatın önüne geçme amacıyla soruşturma konusu ürünlerde ad valorem olarak uygulanan dampinge karşı önlemlerin spesifik olarak uygulanmaya devam etmesi yönünde görüş
bildirmiştir.
(3) Öte yandan, Çin Halk
Cumhuriyeti, Tayland, Hindistan, Malezya ve Endonezya menşeli “bisiklet iç
ve dış lastikleri”ne karşı yürütülen NGGS’nin sonuçlarını içeren İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/35)’in 25 inci maddesinin 2 nci fıkrasında belirtildiği üzere daha önce yürürlükte
bulunan önlemlerde yer alan “8714.92.10.00.00 GTİP’te
yer alan jantlara takılı olsun olmasın, ancak jantı hariç” ifadesinin
uygulamasında Gümrük İdarelerinde yeknesaklık olmadığı gerekçesiyle Gümrük
ve Ticaret Bakanlığı’ndan alınan resmi görüşe göre yürürlükte bulunan önlem
tablosuna 8714.99.90.00.00 GTİP’i eklenerek madde
tanımının “Diğerleri; aksam ve parçalar (yalnız 4011.50.00.00.00 GTİP’te yer alan dış lastikler veya 4013.20.00.00.00 GTİP’inde yer alan iç lastikleri ihtiva eden bisiklet
tekerlekleri, jantı hariç)” şeklinde yapılmasının uygun olacağı
değerlendirilmiştir.
(4) Bu çerçevede, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile soruşturma
konusu ürün için İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2010/20) ile uygulanmakta olan dampinge
karşı önlemlerin aşağıda belirtilen şekilde uygulanmaya devam edilmesine
karar verilmiştir.
GTİP
|
Eşyanın
Tanımı
|
Menşe
Ülke
|
Önlem
Tutarı
(ABD Doları/Kg)
|
4011.50.00.00.00
|
Bisikletlerde
kullanılan kauçuktan yeni dış lastikler
|
Çin Tayvanı
|
0,73
|
Vietnam
|
0,73
|
Sri
Lanka
|
0,73
|
4013.20.00.00.00
|
Bisikletlerde
kullanılan kauçuktan iç lastikler
|
Çin Tayvanı
|
2,02
|
Vietnam
|
2,02
|
Sri
Lanka
|
2,02
|
8714.99.90.00.00
|
Diğerleri;
aksam ve parçalar (yalnız 4011.50.00.00.00 GTİP’te
yer alan dış lastikleri ihtiva eden bisiklet tekerlekleri, jantı hariç)
|
Çin Tayvanı
|
0,73
|
Vietnam
|
0,73
|
Sri
Lanka
|
0,73
|
Diğerleri;
aksam ve parçalar (yalnız 4013.20.00.00.00 GTİP’te
yer alan iç lastikleri ihtiva eden bisiklet tekerlekleri, jantı hariç)
|
Çin Tayvanı
|
2,02
|
Vietnam
|
2,02
|
Sri
Lanka
|
2,02
|
Uygulama
MADDE 25 – (1) Gümrük idareleri, 24 üncü maddede gümrük
tarife pozisyonu numarası, tanımı ve menşe ülkeleri belirtilen eşyanın,
diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma giriş
rejimi kapsamındaki ithalatında karşısında gösterilen tutarlarda dampinge karşı kesin önlemi tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE 26 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 27 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
|