Gümrük ve Ticaret Bakanlığından:
PERAKENDE
TİCARETTE UYGULANACAK İLKE VE
KURALLAR
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam,
Dayanak, Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, perakende ticarette
uyulacak ilke ve kurallar ile perakende işletmelerin denetimine ve denetim
sonucunda uygulanacak yaptırımlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, perakende işletmelerin uymaları
gereken ilke ve kurallar ile Bakanlık, yetkili idare, diğer kamu kurum ve
kuruluşları ve meslek kuruluşlarının bu Yönetmeliğin uygulanmasındaki
görev, yetki ve sorumluluklarını kapsar.
(3) Hizmet sektöründe faaliyet gösteren
işletmelerden açılış ve/veya faaliyete geçiş süreci ile faaliyetleri özel
kanunlarla düzenlenenler bu Yönetmelik kapsamı dışındadır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 14/1/2015 tarihli ve 6585
sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 8 inci, 9 uncu, 10
uncu, 12 nci, 16 ncı ve 17 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Alışveriş merkezi: 26/2/2016 tarihli ve 29636
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Alışveriş Merkezleri Hakkında
Yönetmeliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen
perakende işletmeyi,
b) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
c) Bayi
işletme: Sözleşmeye dayalı olarak bir işletmenin mal ve hizmetlerinin
satışına aracılık eden ve kendi adına bağımsız çalışan işletmeyi,
ç) Büyük mağaza: Hangi ad altında olursa olsun,
tüketim mallarının kısmen veya tamamen perakende satışının yapıldığı, en az
dört yüz metrekare satış alanına sahip işletmeyi,
d) Büyük ölçekli işletme: 18/11/2005 tarihli ve
25997 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Küçük ve Orta Büyüklükteki
İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmeliğin
5 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen orta ölçekli
işletme sınırını aşan perakende işletmeyi,
e) Coğrafi işaret: 24/6/1995 tarihli ve 555 sayılı
Coğrafi İşaretlerin Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü
maddesinde tanımlanan işareti,
f) Esnaf ve sanatkâr işletmesi: 7/6/2005 tarihli ve
5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde tanımlanan esnaf ve
sanatkârlarca işletilen işletmeyi,
g) Faaliyet kolu: NACE Rev.2 Altılı Ekonomik
Faaliyet Sınıflamasında belirtilen perakende ticaret faaliyet sınıfını
ve/veya alt sınıfını,
ğ) Genel müdürlük: İç Ticaret Genel Müdürlüğünü,
h) Hızlı tüketim malı: Gıda, içecek, temizlik ve kişisel
bakım ürünlerini,
ı) İl müdürlüğü: Ticaret il müdürlüğünü,
i) Kanun: Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında
Kanunu,
j) Küçük işletme: Bu fıkranın (d) bendinde
belirtilen Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde
belirtilen sınırların altında kalan perakende işletmeyi,
k) Mal grubu: Renk, biçim, büyüklük, içerik,
kullanım amacı, fiyat ve benzeri özellikler bakımından birbiriyle yakın
ilişki içinde olan malları,
l) Meslek kuruluşu: Esnaf ve sanatkârlar odaları
birliği ile ticaret ve sanayi odasını, ticaret ve sanayi odalarının ayrı
kurulduğu yerlerde ticaret odasını,
m) Özel yetkili işletme: Sözleşmeye dayalı olarak
bir işletmenin, yönetim ve organizasyon ile
dağıtım veya pazarlama
teknolojileri gibi konularda bilgi ve desteğini almak suretiyle bu
işletmenin mal veya hizmetinin satışı üzerindeki imtiyaz hakkını bedel,
bölge ve süre gibi belirli şartlar ve sınırlamalar dâhilinde kullanan
bağımsız ticari işletmeyi,
n) Perakende işletme: Alışveriş merkezi, büyük
mağaza, zincir mağaza, bayi işletme, özel yetkili işletme, perakende
ticaretle uğraşan diğer ticari işletmeler ile esnaf ve sanatkâr
işletmelerini,
o) Perakende ticaret: Mal ve hizmetlerin perakende
işletmelerce satışı ve pazarlanmasıyla ilgili faaliyetler bütününü,
ö) Satış alanı: Münhasıran büro amaçlı kullanılan
işyerleri ile konaklama, depolama, üretim tesis ve alanları ile ortak
kullanım alanları hariç olmak üzere; alışveriş merkezlerinde işyerlerinin
toplam alanlarını, büyük mağaza ve zincir mağazalarda ise doğrudan satış
yapılan ve aracı satıcılara kiralanan alanları,
p) Tedarikçi: Satışa sunulması amacıyla perakende
işletmelere mal ve hizmet sağlayan üretici dışındaki gerçek veya tüzel
kişiyi,
r) Tüketici örgütü: Tüketicinin korunması amacıyla
kurulan dernek ve vakıfları,
s) Üretici: Perakende işletmelerde satışa sunulan
malları üreten gerçek veya tüzel kişiyi,
ş) Üst meslek kuruluşu: Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği ile Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonunu,
t) Yetkili idare: İşyeri açma ve çalışma ruhsatını
vermeye yetkili belediye veya il özel idareleri ile diğer idareleri,
u) Zincir mağaza: Benzer çeşitlilikteki tüketim
mallarının hangi ad altında olursa olsun kısmen veya tamamen perakende
satışının yapıldığı, aynı gerçek veya tüzel kişi sahipliğinde bir merkeze
bağlı olarak faaliyet gösteren; içlerinden en az biri büyük mağaza
niteliğini taşıyan en az beş şubeye sahip işletmeyi veya her biri dört yüz
metrekarenin altında satış alanına sahip en az on şubesi bulunan işletmeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İlke ve
Kurallar
Prim ve
bedel talebi
MADDE 4 – (1) Büyük mağaza ve zincir mağazalar ile bayi
işletme ve özel yetkili işletmeler, üretici veya tedarikçiyle yaptıkları
sözleşmede prim ve bedelin türü ve oranı ile verecekleri hizmetin süre
ve/veya sayısını belirtmek ve bu süre ve/veya sayıda hizmet vermek
koşuluyla, ürün talebini doğrudan etkileyen tanıtım ve konumlandırma gibi
hizmetleri nedeniyle üretici veya tedarikçiden aktivite primi ile reklam,
dergi, anons, raf tahsisi, gondol ve kasa önü bedeli gibi prim ve bedel
talep edebilir.
(2) Birinci fıkrada sayılan perakende işletmeler
üretici veya tedarikçiden, mağaza veya şube açılışı ve tadilatı, ciro
açığı, banka ve kredi kartı katılım bedeli gibi adlar altında, ürün
talebini doğrudan etkilemeyen herhangi bir prim ya da bedel talep edemez.
(3) Prim ya da bedel talebine konu ürünün perakende
işletmenin palet, sepet, stant ve diğer teşhir ünitelerinde satışa
sunulması halinde, raf tahsisi hizmetinin verildiği kabul edilir.
Ödeme
süresi
MADDE 5 – (1) Üreticiler veya tedarikçiler ile perakende
işletmeler arasındaki alım satım işlemlerinden kaynaklanan ödemelerin
sözleşmede öngörülen tarihte yapılması esastır.
(2) Üretim tarihinden itibaren otuz gün içinde
bozulabilen ve buna bağlı olarak insan sağlığı açısından tehlike teşkil
etmesi muhtemel hızlı tüketim mallarına ilişkin ödemelerin süresi, alacaklı
üretici veya tedarikçinin küçük işletme, borçlunun ise büyük ölçekli
işletme olduğu hâllerde teslim tarihinden itibaren otuz günü geçemez. Bu
süre, vadeli araçlarla yapılan ödemelerin vadesi için de geçerlidir. Bu
fıkra hükmünün uygulanmasında, sözleşme dönemi içinde tarafların işletme
ölçeğinde meydana gelen değişimler göz önünde bulundurulur.
(3) İkinci fıkrada belirtilen nitelikteki hızlı
tüketim mallarının kısım kısım teslimi halinde otuz günlük ödeme süresinin
hesaplanmasında her bir teslimat ayrı ayrı dikkate alınır.
(4) Teslim tarihinin belirlenemediği durumlarda,
sevk irsaliyesinin düzenlendiği tarih teslim tarihi olarak kabul edilir.
Mağaza markalı
ürün satışı
MADDE 6 – (1) Büyük mağaza veya zincir mağazaların
başkalarına ürettirerek işletmesinin adıyla veya markasıyla işyerinde
satışa sunduğu ve fiyat, ambalaj veya tanıtımı üzerinde kontrole sahip
olduğu ürünler, mağaza markalı ürün olarak kabul edilir.
(2) Yurt içinde üretilen ve hızlı tüketim malı
niteliği taşıyan mağaza markalı ürünlerin üzerinde ve/veya ambalajlarında,
perakende işletmenin ad, unvan veya markasının yanı sıra üreticinin
tercihine göre üreticinin ad, unvan ya da markasına da yer verilir. Ürünün
üzerinde ve/veya ambalajında, ayrıca ürünün hangi büyük mağaza veya zincir
mağaza adına üretildiği belirtilir.
(3) İkinci fıkrada belirtilen mağaza markalı
ürünlerin üzerinde ve/veya ambalajında üreticinin ad, unvan veya markasına,
mağaza markasıyla aynı yazı karakterinde, bu yazının en az yüzde yirmi beşi
punto büyüklüğünde ve parantez içinde, uygun ve kolay okunabilir bir
şekilde yer verilir. Üreticinin ad, unvan ya da markasına ilişkin rakam,
harf, kelime, işaret ve semboller eksiksiz, okunabilir, gerçeğe uygun ve
karışıklığa sebebiyet vermeyecek şekilde kullanılır.
Kampanyalı
satış
MADDE 7 – (1) Perakende işletmeler, 7/11/2013 tarihli ve
6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve ilgili diğer kanunlarda
öngörülen usul ve esaslara uymak kaydıyla indirimli veya promosyonlu satış
kampanyaları düzenleyebilir.
(2) İndirimli veya promosyonlu satış kampanyaları;
ürün, marka ya da işletmeyi tanıtmak, ürün alımını özendirmek ve satışını
artırmak veya işletmenin ya da markanın imajını güçlendirmek gibi amaçlarla
ve belirli sürelerle, perakende işletmelerce satışa sunulan daha düşük
fiyata aynı mal veya hizmet, aynı fiyata daha fazla mal veya hizmet,
bedelsiz ya da indirimli fiyattan ilave mal veya hizmet gibi uygulamaları
kapsar.
(3) İndirimli veya promosyonlu satış
kampanyalarının süresi; işyeri açılışı, devri, kapanışı, adres veya
faaliyet konusu değişikliğinde üç ayı, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı
Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre tasfiye durumunda ise altı ayı
geçemez.
(4) İşyerinin devri ve kapanışı ile adres ve
faaliyet konusu değişikliği
durumlarında, kampanyanın başlangıç tarihi il müdürlüğüne bildirilir.
(5) Üçüncü fıkradaki sürelerin hesaplanmasında;
işyeri açılışı için işyeri açma ve çalışma ruhsatı tarihi, tasfiye
durumunda tasfiyeye giriş tarihi, işyerinin devri ve kapanışı ile adres ve
faaliyet konusu değişiklerinde ise
kampanyanın başlangıç tarihi dikkate alınır.
(6) Perakende işletmeler başlangıç ve bitiş tarihi
belli olmayan indirimler yapamaz. İndirimli veya promosyonlu satış
kampanyasının fiyat etiketi gibi araçlar dışında, afiş, pankart ve benzeri
araçlarla ilan edilmesi halinde bu araçlarda, kampanyanın başlangıç ve
bitiş tarihine kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde yer verilir.
İnternet sitesinde yapılan ilanlarda da kampanyanın başlangıç ve bitiş
tarihi belirtilir.
Alışveriş
festivali
MADDE 8 – (1) Mahallî idareler ve kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları ile bunların ortağı olduğu şirketler ve diğer tüzel
kişiler birlikte veya bağımsız olarak, perakende işletmelerin katılımıyla,
yılın belli dönemlerinde, ilçe, il, bölge veya ülke düzeyinde alışveriş
festivali düzenleyebilir.
(2) Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının
bu festivaller için ayıracakları ödenek miktarı bütçelerinin yüzde beşini
geçemez.
(3) Alışveriş festivalinin başlangıç ve bitiş
tarihleri ile festival programı, festivalin ilçe veya il düzeyinde düzenlenmesi
durumunda il müdürlüğüne; bölge veya ülke düzeyinde düzenlenmesi durumunda
ise Bakanlığa en az bir ay önceden yazılı olarak bildirilir. Alışveriş
festivalinin süresi bir yıl içinde altmış günü geçemez.
(4) Festival programında; festivalin etkinlik
takvimi, ilçe, il, bölge ve/veya ülke düzeyindeki uygulama alanı, bütçesi,
katılımcıların işletme adı ve/veya ticaret unvanı, adresi, telefonu gibi
iletişim bilgileri, varsa tanıtıma ilişkin internet sitesi adresi ve festivali
düzenleyen tüzel kişilere ait iletişim bilgileri yer alır.
Sürekli
indirimli satışlar
MADDE 9 – (1) Sürekli indirimli satış, 10 uncu maddede
belirtilen niteliklere sahip malların perakende işletmelerce indirimli
fiyattan veya malların fabrika çıkış fiyatı üzerinden yıl boyunca
satılmasıdır.
(2) Satışa sunduğu her bir mal grubunun en az yüzde
yetmişi 10 uncu maddede belirtilen nitelikleri taşıyan perakende
işletmelerce, indirimin sürekli olduğunu gösteren ya da çağrıştıran
ibareler kullanılır. Bu ibarelere, perakende işletmelerin ön cephesinde ve
mağaza içinde sürekli indirimli satışa ayrılan kat veya reyon gibi
bölümlerin giriş veya ön kısmında kolaylıkla görülebilir ve okunabilir bir
şekilde yer verilir.
(3) Yıl içinde dönemsel olarak faaliyet gösteren ve
bu dönem boyunca satışa sunduğu malların en az yüzde yetmişi 10 uncu
maddede belirtilen niteliklere sahip olan perakende işletmelerin yıl
boyunca satış yaptığı kabul edilir.
(4) Satışa sunulan her bir mal grubunun en az yüzde
yetmişinin 10 uncu maddede belirtilen nitelikleri taşıdığına ve sürekli
indirimli satışa konu malların indirimli fiyattan veya malların fabrika
çıkış fiyatı üzerinden satışa sunulduğuna ilişkin ispat yükümlülüğü sürekli
indirimli satış yapan perakende işletmeye aittir.
Sürekli
indirimli satışa konu mallar
MADDE 10 – (1) Bir malın sürekli indirimli satışa konu
olabilmesi için;
a) Üretiminin sonlanması ve sınırlı sayıda üretim
gibi nedenlerle serideki stok adedinin az olması,
b) Belli bir mevsimde veya dönemde satılmak üzere
üretilmekle birlikte, mevsim ya da dönem sonuna yakın yahut mevsim veya
dönemin bitiminden sonra satışa konu olması,
c) İhraç edilmek amacıyla üretilmekle birlikte
çeşitli nedenlerle ihraç edilememiş olması,
ç) Biçim, renk, büyüklük ve benzeri nitelikler
bakımından maddi, ekonomik veya hukuki eksiklikler içermesi,
d) Teşhirde kullanılmış olması,
e) İade edilmiş olması,
f) Fabrika çıkış fiyatı üzerinden satışa sunulması
ve benzeri nitelikleri taşıması gerekir.
Raf
tahsisi
MADDE 11 –
(1) Esas işletme konusu hızlı
tüketim mallarının satışı olan büyük mağaza ve zincir mağazalar ile bayi
işletme ve özel yetkili işletmeler, satış alanlarının en az yüzde biri
oranındaki raf alanını 12 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
yöresel ürünlerin satışı amacıyla ayırır.
(2) Perakende işletmenin esas işletme konusu
çerçevesinde satışa sunabileceği ürün çeşitliliğine uygun olmayan yöresel
ürünler için raf tahsisi zorunluluğu aranmaz.
(3) Yöresel ürünlerin, satış alanındaki stant ve
benzeri ünitelerde konumlandırılması halinde rafta satışa sunma
zorunluluğunun karşılandığı kabul edilir.
(4) Raf tahsisi, yöresel ürün üretici ve
tedarikçilerinin perakende işletmeye yaptığı yazılı başvurusu üzerine
yapılır. Üretici ve tedarikçilerin başvurusunun makul sebeplerle uygun
bulunmaması veya yöresel ürün olmaması nedeniyle doldurulamayan raf
alanları, diğer ürünlerin satışı amacıyla kullanılabilir. Başvuruya ilişkin
ispat yükümlülüğü üretici ve tedarikçiye aittir.
(5) Bayi işletme ve özel yetkili işletmelerin satış
alanı, büyük mağaza ve zincir mağazaların satış alanı gibi hesaplanır.
Yöresel
ürünler ile üretici ve tedarikçileri
MADDE 12 – (1) Yöresel ürünler, 11 inci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen perakende işletmelerin bulunduğu ilde üretilmesi
kaydıyla, coğrafi işaretli olarak tescil edilen veya coğrafi işaretli
olarak tescil edilmemiş olsa bile o yerin il müdürlüğünce belirlenen hızlı
tüketim malı niteliğindeki ürünlerdir.
(2) İl müdürlüğü, yöresel ürünler ile üretici ve
tedarikçilerini o ildeki ticaret ve sanayi odaları veya ticaret odaları,
esnaf ve sanatkârlar odaları birliği, ziraat odaları ve varsa ilin en fazla
üyeye sahip tüketici örgütünün önerilerini alarak il düzeyinde belirler.
(3) İkinci fıkrada belirtilen kuruluşlar, yöresel
ürünler ile bu ürünlerin üretici ve tedarikçilerine ilişkin önerilerini,
talep yazısının kendilerine ulaştığı tarihten itibaren on beş gün içinde
yazılı olarak il müdürlüğüne gönderir.
(4) İl müdürlüğü, önerilerin kendisine ulaştığı
tarihten itibaren on gün içinde yöresel ürünler ile bu ürünlerin üretici ve
tedarikçilerini liste halinde tespit ve internet sitesinde ilan eder. Bu
listeye yedi gün içinde il müdürlüğü nezdinde itiraz edilebilir.
(5) İtiraz başvurusunda il müdürlüğüne, listede yer
alan yöresel ürünlerin üreticisi veya tedarikçisi olduğunu gösterir belge
ibraz edilir. İtirazlar, itiraz süresinin bitiminden itibaren beş gün
içinde karara bağlanır. Kesinleşen liste, il müdürlüğünce internet
sitesinde ilan edilerek Bakanlığa ve ikinci fıkrada belirtilen kuruluşlara
gönderilir.
(6) Yöresel ürünler ile üretici ve tedarikçileri
listesi, iki yılda bir aralık ayında güncellenir. Güncellemeler bu maddede
belirtilen usulle yapılır.
Çalışma
saatleri
MADDE 13 – (1) 10/8/2005 tarihli ve 25902 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanan İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin
Yönetmeliğin 33 üncü maddesi uyarınca çalışma saatleri tespit edilen umuma
açık istirahat ve eğlence yerleri hariç olmak üzere perakende işletmelerin
bir kısmının veya tamamının çalışma gün ve saatleri ilçe, il, bölge veya
ülke düzeyinde belirlenebilir.
(2) Çalışma gün ve saatlerinin ilçe veya il
düzeyinde belirlenmesine, meslek kuruluşlarının müşterek teklifi üzerine
yetkili idarenin görüşü alınmak suretiyle vali; bölge veya ülke düzeyinde
belirlenmesine üst meslek kuruluşlarının müşterek teklifi üzerine Bakanlık
yetkilidir.
(3) Çalışma gün ve saatlerinin belirlenmesinde
mesleğe, mevsime ve turizme özgü şartlar ile yöresel şartlar, özel gün ve
haftalar, milli ve dini bayramlar gibi hususlar gözetilir.
(4) Alışveriş merkezi içindeki umuma açık istirahat
ve eğlence yerlerinin çalışma gün ve saatleri ikinci ve üçüncü fıkra
çerçevesinde belirlenir.
Çalışma
saatlerinin vali tarafından belirlenmesi
MADDE 14 – (1) Çalışma gün ve saatlerine ilişkin müşterek
teklif yazısı meslek kuruluşlarınca imzalanarak valiliğe gönderilir. Bu
yazıda teklife konu perakende işletme faaliyet kolu veya kolları ile
teklifin gerekçesi belirtilir.
(2) Çalışma gün ve saatlerinin belirlenmesinde
Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği ile birlikte teklif vermeye; ilçe
düzeyinde, görev alanı o ilçeyi kapsayan ticaret ve sanayi odası veya
ticaret odası, il düzeyinde ise il ticaret ve sanayi odası veya ticaret
odası yetkilidir. İl düzeyinde belirleme yapılırken oda tarafından ilçe
ticaret ve sanayi odaları veya ticaret odalarının görüşü alınır.
(3) Esnaf ve sanatkâr işletmelerinin çalışma gün ve
saatleri belirlenirken Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliğince ilgili esnaf
ve sanatkârlar odasının da görüşü alınır.
(4) Valilik, teklif yazısının kendisine ulaştığı
tarihten itibaren on beş gün içinde yetkili idarenin görüşünü talep eder.
Yetkili idare konuya ilişkin görüşünü, talep yazısının kendisine ulaştığı
tarihten itibaren on beş gün içinde valiliğe gönderir. Vali, çalışma gün ve
saatlerinin belirlenmesine ilişkin kararını yetkili idarenin görüşünün
valiliğe ulaştığı tarihten itibaren on beş gün içinde verir. Çalışma gün ve
saatlerinin belirlenmesi halinde karar valilikçe uygun araçlarla ilan edilir
ve meslek kuruluşları ile Bakanlığa gönderilir; çalışma gün ve saatlerine
ilişkin herhangi bir değişiklik yapılmaması halinde karar meslek
kuruluşlarına yazılı olarak bildirilir.
Çalışma
saatlerinin Bakanlık tarafından belirlenmesi
MADDE 15 – (1) Çalışma gün ve saatlerine ilişkin müşterek
teklif yazısı üst meslek kuruluşlarınca imzalanarak Bakanlığa gönderilir.
Bu yazıda teklife konu perakende işletme faaliyet kolu veya kolları ile
bölge veya ülke düzeyi olmak üzere kararın uygulanacağı alan ve teklifin
gerekçesi belirtilir. Bu fıkranın uygulanmasında, 13 üncü maddenin üçüncü
fıkrasındaki hususlar bakımından aynı veya benzer özelliklere sahip birden
fazla il ve/veya farklı illere bağlı ilçeler bölge olarak kabul edilir.
(2) Bakanlık gerektiğinde, üst meslek
kuruluşlarından tekliflerine ilişkin gerekçelerin ve verilerin yer aldığı
bir rapor talep edebilir. Bu halde rapor, Bakanlıkça belirlenen süre içinde
üst meslek kuruluşlarınca müştereken hazırlanır ve Bakanlığa yazılı olarak
gönderilir. Bakanlık, raporun kendisine ulaştığı tarihten itibaren otuz gün
içinde perakende işletmelerin çalışma gün ve saatlerini, bölge veya ülke
düzeyinde belirleyerek internet sitesinde ilan eder. Ayrıca Bakanlık bu
kararı valilikler, üst meslek kuruluşları ve ilgili diğer kurum ve
kuruluşlara gönderir.
(3)
Alışveriş merkezi ve zincir mağazaların çalışma gün ve saatlerine
ilişkin müşterek teklif, bu maddede belirtilen usul çerçevesinde üç yılda
bir oluşturulur ve üçüncü yılın kasım ayının on beşine kadar Bakanlığa gönderilir.
Bakanlık, alışveriş merkezi ve zincir mağazaların çalışma gün ve saatlerini
üçüncü yılın aralık ayı sonuna kadar belirler ve üst meslek kuruluşlarına
gönderir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Denetim
ve ceza hükümleri
MADDE 16 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin uygulanması,
uygulamada çıkan sorunlar ve şikâyetlerle ilgili olarak perakende
işletmeler nezdinde denetim yapmaya yetkilidir. Bakanlık bu yetkisini il
müdürlükleri aracılığıyla da kullanabilir.
(2) Yetkili idareler, doğrudan veya Bakanlığın
talebi üzerine perakende işletmeler nezdinde ön inceleme mahiyetinde
denetim yapmakla görevlidir.
(3) Yetkili idareler tarafından yapılan denetimin
sonuçları, denetimin sonuçlandığı tarihten itibaren on beş gün içinde
Bakanlığa bildirilir.
(4) Kanunun 18 inci maddesinin birinci fıkrasının
(h) bendinde öngörülen idari para cezası Bakanlık; diğer bentlerinde
öngörülenler ise doğrudan veya Bakanlığın talebi üzerine yetkili idare
tarafından uygulanır. Bakanlık idari para cezası uygulama yetkisini,
merkezde Genel Müdürlüğe, taşrada il müdürlüğüne devredebilir.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Büyük mağaza veya
zincir mağazalar satışa sundukları mağaza markalı ürünleri, bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde 6 ncı maddeye uygun hale
getirir.
(2) Sürekli indirimli satış yapan perakende
işletmeler, 29/1/2017 tarihine kadar durumlarını 9 uncu maddeye uygun hale
getirir.
(3) Bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinde yöresel
ürünler için öngörülen raf tahsisi, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren bir yıl içinde yapılır.
(4) Bu Yönetmelik hükümleri, bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılmış olan ve hüküm ve sonuçları devam
eden sözleşmelere bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir yıl sonra uygulanır.
Yürürlük
MADDE 17 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret
Bakanı yürütür.
|