TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNU İLE BAZI
KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun
No. 6722 Kabul
Tarihi: 23/6/2016
MADDE
1 – 27/7/1967
tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“z)
İtibari rütbe: Yurt dışı sürekli veya geçici görevlere atanan ya da görevlendirilen
subay ve astsubaylara, özellik arz eden durumlarda, görev süresince
rütbesinin bir üst rütbesinde verilen rütbedir.”
MADDE
2 – 926 sayılı Kanunun 38 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
üçüncü fıkrasında yer alan “ve ayrıca üstün başarı sebebiyle terfi usul ve
şartları” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
“c) Üstün başarılı yüzbaşı ve binbaşıların terfi
esasları: Yüzbaşı ve binbaşıların bu rütbelerine ait bekleme sürelerinin
bitiminden bir yıl önce bu rütbelere ait her yılki sicil notu, sicil tam
notunun %95 ve daha yukarısında ve sicil notu ortalaması da sicil tam
notunun %95 ve daha yukarısında olanlar, yönetmelikte belirlenen usul ve
esaslar doğrultusunda rütbelerine göre kendi sınıfları içerisinde
(kurmaylar sınıflarına bakılmaksızın kendi aralarında) ayrı ayrı sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan subaylardan, kendi sınıfı
mevcudunun veya mevcudun azlığı sebebiyle birleştirilen sınıfların toplam
mevcudunun; muharip sınıflar için %8’ine kadarı, yardımcı sınıflar için
%4’üne kadarı ilgili kuvvet komutanı, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil
Güvenlik Komutanı tarafından bir üst rütbeye yükseltilebilir.”
MADDE
3 – 926 sayılı Kanunun 41 inci maddesinin
başlığı “IV- Kadroların tespiti, muvazzaf subay kadro oranları ve
albayların fiili hizmet süresinin uzatılması:” şeklinde ve birinci
fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c)
Albaylardan Yüksek Askerî Şura tarafından o yıl için hizmet kadrosu fazlası
olduğu tespit edilen miktar kadarı 50 nci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendine göre kadrosuzluktan emekliye sevk
edilirler. Ancak bunlardan, aşağıdaki esaslara göre tefrik edilenler,
kadrosuzluktan emekliye sevk edilmezler ve (b) bendine göre tespit edilen
miktarın dışına çıkarılarak fiili hizmet süreleri iki yıl uzatılır.
Bunların müteakip yıllarda da aynı esaslarla hizmet sürelerinin uzatılması
için 50 nci maddenin birinci fıkrasının (b) ve
(d) bentleri saklı kalmak şartıyla bu bentteki esaslara göre ayrıca Yüksek
Askerî Şura kararı alınır.
Her yıl
30 Ağustos tarihi itibarıyla hizmet ihtiyacı sebebiyle kadrosuzluktan
emekliye sevk edilmesi uygun görülmeyen toplam albay miktarı ile bunların
yıllara, neşetlere, sınıflara, branşlara veya
ihtisaslara göre kontenjanları, aşağıda belirtilen oranları aşmamak üzere
ve neşet mevcutlarına göre dengeli dağılım çerçevesinde Yüksek Askerî Şura
kararı ile tespit edilir. Kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı
ve Sahil Güvenlik Komutanlığı için ayrı ayrı
olmak üzere;
I- İlk
defa fiili hizmet süresi uzatılacak albay miktarı, o yıl hizmet kadrosu
fazlalığı sebebiyle kadrosuzluktan emekliye sevk edilecek toplam albay
miktarının %25’ini; bunlar arasından müteakip dönemlerde uzatılacakların miktarı
ise bir önceki dönemde uzatma kararı alınmış olanların miktarının %75’ini
geçemez.
II- (I)
numaralı alt bentte belirlenmiş orana göre hesaplanacak ilk defa fiili
hizmet süresi uzatılacak albay miktarı, Genelkurmay Başkanlığınca onaylı Türk
Silahlı Kuvvetleri insan gücü planında belirlenmiş yıllık subay yetiştirme
miktarının %3’ünün altında olması hâlinde bu sayıya kadar artırılabilir.
III- (I)
ve (II) numaralı alt bentlerde belirlenmiş oranlara göre bulunacak
sayıların küsuratlı değerleri yarıma eşit veya yarımdan büyükse bu
küsuratlı değerler tama iblağ edilir.
Yüksek
Askerî Şura (I) ve (II) numaralı alt bentlerde belirtilen oranları
artırmaya yetkilidir.
Her yıl
Yüksek Askerî Şura tarafından, hizmet kadrosu fazlası olarak belirlenen albaylar
ile daha önceki yıllarda fiili hizmet süresi uzatılmış albaylara 54 üncü
maddede belirtilen esaslara göre değerlendirme notu verilir. Sicil notu
ortalaması, sicil tam notunun %90’ının (dâhil) üzerinde olması ve ilgilinin
talep etmesi kaydıyla hizmet ihtiyacı, yeterlik notu ve Yüksek Askerî
Şuraca belirlenmiş kontenjanlar esas alınarak tefrik edilecek albayların
fiili hizmet süreleri Yüksek Askerî Şura kararı ile bu bentteki esaslara
göre yaş haddine kadar uzatılabilir. Görev süresi uzatılmayanlar ise 50 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendine göre
kadrosuzluktan emekliye sevk edilirler.
Bu bent
hükümlerine göre hizmete devam ettirilen albaylardan kendi isteği üzerine
emekliye ayrılmak isteyenler 50 nci maddenin
birinci fıkrasının (a) bendine göre kadrosuzluktan emekliye sevk
edilirler.”
MADDE
4 – 926 sayılı Kanunun 85 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
üçüncü fıkrasında yer alan “ve ayrıca üstün başarı sebebiyle terfi usul ve
şartları” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
“b) Üstün başarılı kıdemli üstçavuş ve
başçavuşların terfi esasları: Kıdemli üstçavuş ve başçavuşların bu rütbelerine
ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce bu rütbelere ait her yılki
sicil notu, sicil tam notunun %95 ve daha yukarısında ve sicil notu
ortalaması da sicil tam notunun %95 ve daha yukarısında olanlar,
yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda rütbelerine göre
kendi sınıfları içerisinde ayrı ayrı
sıralanırlar. Bu şekilde
sıralanan astsubaylardan, kendi sınıfı mevcudunun veya mevcudun azlığı
sebebiyle birleştirilen sınıfların toplam mevcudunun; muharip sınıflar için
%8’ine kadarı, yardımcı sınıflar için %4’üne kadarı ilgili kuvvet komutanı,
Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından bir üst
rütbeye yükseltilebilir.”
MADDE
5 – 926 sayılı Kanunun ek 19 uncu
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “altı” ibaresi “beş” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE
6 – 926 sayılı Kanunun ek 32 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
“Ancak, 211 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 87 nci maddesinin
birinci fıkrasının (VII) numaralı bendi veya 3713 sayılı Terörle Mücadele
Kanununun 15 inci maddesi kapsamında avukatlık ücreti ödenmiş olanlara
ayrıca bu ödeme yapılmaz.”
MADDE
7 – 926 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“EK
MADDE 35- İtibari rütbe; yurt dışı sürekli göreve atananlar için
Genelkurmay Personel Başkanlığının, yurt dışı geçici görevle
görevlendirilenler için ilgili kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel
Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı personel başkanlıklarının onayı
alınmak suretiyle verilebilir. İtibari rütbe alan personel, bu rütbenin
sahip olduğu yetkileri sadece yabancı ülke personeline karşı mevcut
uluslararası anlaşmalar çerçevesinde kullanır. İtibari rütbeden dolayı maaş
farkı veya ilave tazminat ödenmez ve bu personele gerçek rütbesinin özlük
hakları verilir. İtibari rütbe, personelin yurt dışı sürekli veya geçici
görevi sona erdiğinde son bulur.”
MADDE
8 – 926 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 40- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce üsteğmen rütbesinde
üstün başarı kıdemi alanlar için, bu maddeyi ihdas eden Kanun ile yapılan
değişiklikten önceki ek 19 uncu madde hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.”
MADDE
9 – 22/5/1930
tarihli ve 1632 sayılı Askeri Ceza Kanununun 47 nci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Erteleme:
MADDE
47- Türk Ceza Kanununun hapis cezasının ertelenmesine ilişkin hükümleri,
askeri suçlar hakkında da uygulanır.
Ancak
aşağıdaki hâllerde hapis cezaları ertelenmez:
A) Sırf
askeri suçlardan dolayı yapılan yargılama sonunda hükmolunan netice cezanın
üç ay veya daha fazla süreli hapis cezası olması.
B)
Fiilin, disiplini ağır şekilde ihlal etmesi veya birliğin güvenliğini
tehlikeye düşürmesi ya da birliğin muharebe hazırlığını veya etkinliğini
zafiyete uğratması ya da büyük bir zarar meydana getirmesi.
C)
Fiilin savaş veya seferberlikte işlenmesi.
D) Daha
önce sırf askeri bir suçtan dolayı mahkûm olunması.”
MADDE
10 – 1632 sayılı Kanunun mülga 149
uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“Uyuşturucu
veya uyarıcı maddelere ilişkin suçlar:
MADDE
149- Kıta, karargâh veya askeri kurumlarda ya da görev esnasında veya görev
yerlerinde;
A)
Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştırma ve alenen
özendirme,
B)
Kullanmak için uyuşturucu veya uyarıcı madde satın almak, kabul etmek veya
bulundurmak ya da uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanmak,
suçlarını
işleyen askeri şahıslar hakkında, Türk Ceza Kanununun bu suçlara ilişkin
hükümleri uygulanır.”
MADDE
11 – 1632 sayılı Kanunun ek 8 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“EK
MADDE 8- Askeri mahkemeler ve adli yargı mahkemeleri tarafından verilen
kısa süreli hapis cezaları; 16/6/1927 tarihli ve
1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanunu hükümlerine göre
askerlik hizmetini yerine getiren yükümlüler ile yükümlü erbaş ve erler
hakkında Türk Ceza Kanununun 50 nci maddesinin
birinci fıkrasında belirtilen seçenek yaptırımlara, diğer askeri şahıslar
hakkında ise aynı fıkranın (a), (b) ve (d) bentlerinde belirtilen seçenek
yaptırımlara çevrilebilir. Ancak aşağıdaki hâllerde kısa süreli hapis
cezaları seçenek yaptırımlara çevrilemez:
A) Sırf
askeri suçlardan dolayı yapılan yargılama sonunda hükmolunan netice cezanın
dört ay veya daha fazla süreli hapis cezası olması.
B)
Fiilin, disiplini ağır şekilde ihlal etmesi veya birliğin güvenliğini
tehlikeye düşürmesi ya da birliğin muharebe hazırlığını veya etkinliğini
zafiyete uğratması ya da büyük bir zarar meydana getirmesi.
C)
Fiilin savaş veya seferberlikte işlenmesi.
1076
sayılı Kanun hükümlerine göre askerlik hizmetini yerine getiren yükümlüler
ile yükümlü erbaş ve erler hakkında verilen kısa süreli hapis cezasına
seçenek yaptırımların yerine getirilmesi askerlik hizmetlerinin sonuna
bırakılır.”
MADDE
12 – 10/6/1949
tarihli ve 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun 11 inci maddesine aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“J)
Genel kolluk kuvvetlerinin imkân ve kabiliyetlerini aşan durumlarda terörle
mücadele için gerekli olması veya terör eylemlerinin kamu düzenini ciddi
şekilde bozması hâlinde, İçişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar
Kurulu kararıyla Türk Silahlı Kuvvetleri görevlendirilebilir. Bakanlar
Kurulu kararında; görevin kapsam ve süresi, görev alanı, istihbarat
yetkisinin kapsamı, destek silahlarının kullanımına yönelik tahditler, görevlendirilen birliklerin mülki amirler ve
genel kolluk kuvvetleri ile ilişkileri, ilgili kamu kurum ve kuruluşları
tarafından alınması gereken tedbirler, icra edilecek görevlerin planlanması
ve izlenmesi ile gerek görülen diğer hususlar gösterilir. Görevlendirilecek
Türk Silahlı Kuvvetleri birliklerinin çapı, teşkilatı, konuşlandırılacağı
yerler, emir komuta ilişkileri, kuvvet kaydırılması ve bu kapsamda gerekli
görülen diğer hususlar Genelkurmay Başkanlığı tarafından belirlenir.
Görevlendirilen
Türk Silahlı Kuvvetleri birlikleri ve personeli, kendi komutanının
sorumluluğu altında ve onun emir ve talimatlarına göre 4/1/1961
tarihli ve 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda
belirtilen yetkiler ile kolluk kuvvetlerinin genel güvenliği sağlamada
sahip olduğu yetkileri kullanarak verilen görevleri yerine getirir. Bu
fıkra uyarınca illerde icra edilecek görevler kapsamında askeri birlikler
ile genel kolluk kuvvetleri ve ilgili kamu kurum ve kuruluşları arasındaki
işbirliği, koordinasyon ve gözetim valiler tarafından yerine getirilir.
Askeri birliklerin belirli görevleri genel kolluk kuvvetleriyle birlikte
yapması hâlinde komuta, sevk ve idare askeri birliklerin en kıdemli
komutanı tarafından üstlenilir.
Yetkili
birlik komutanının bu fıkra kapsamında verilen görevleri yerine getirirken
ihtiyaç duyduğu istihbarat bilgileri, istihbarat birimleri tarafından
yetkileri kapsamında öncelikle toplanır ve gecikmeksizin paylaşılır.
Bu fıkra
kapsamında icra edilen operasyonlarda gecikmesinde sakınca bulunan hallerde
güvenlik kuvvetlerinin elinden kaçmakta olan kişilerin izlenirken
girdikleri konuta, işyerine veya kamuya açık olmayan kapalı alanlar ile
bunların eklentilerine can veya mal güvenliğinin sağlanması ya da kişinin
yakalanması amacına münhasır olmak üzere, yetkili birlik komutanının yazılı
emriyle girilebilir. Birlik komutanının kararı yirmi dört saat içinde hâkim
onayına sunulur.
Türk
Silahlı Kuvvetleri personelinin bu fıkra kapsamındaki faaliyetleri askerlik
hizmet ve görevlerinden, bu faaliyetler sebebiyle işlendiği iddia edilen
suçlar ise askeri suç sayılır. Türk Silahlı Kuvvetleri personeli dışındaki
memur ve diğer kamu görevlilerinin bu fıkra kapsamındaki görev ve
faaliyetleri sebebiyle işledikleri iddia edilen suçlarla ilgili olarak 2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümleri uygulanır. Bu suçlar
sebebiyle soruşturma izni verilene kadar yakalama, gözaltı ve tutuklama
tedbirlerine başvurulamaz. Bu fıkradaki görevler yerine getirilirken,
görevin niteliği gereği veya ifası sebebiyle verilen zararlar Devlet
tarafından tazmin edilir. Bu fıkra kapsamındaki görevlerin yerine
getirilmesi sırasında Türk Silahlı Kuvvetleri personeli ile mülki idare
amirleri, kolluk kuvvetleri ve diğer memurlar ve kamu görevlilerinin
kararları, işlemleri ve faaliyetleri sebebiyle (kişisel kusur, haksız fiil
veya diğer sorumluluk halleri de dâhil) tazminat davaları ancak Devlet
aleyhine açılabilir. Devlet, ödediği tazminattan dolayı görevinin
gereklerine aykırı hareket etmek suretiyle görevini kötüye kullananlardan;
Türk Silahlı Kuvvetleri personeline Millî Savunma Bakanının, mülki idare
amirleri ve kolluk kuvvetlerine İçişleri Bakanının, diğer memurlar ve kamu
görevlilerine ilgili bakanın uygun bulması şartıyla bir yıl içinde rücu eder.
Bu fıkra
kapsamındaki görevler yerine getirilirken görevin niteliğinden doğan veya
görevle ilgili olmak şartıyla görevin ifası sırasında işlendiği iddia
olunan suçlardan dolayı:
a) Adli
yargının görevine girdiğinden bahisle asker kişiler hakkında soruşturma
yapılması; Genelkurmay Başkanı ve kuvvet komutanları için Başbakanın, diğer
personel için Millî Savunma Bakanının, Jandarma Genel Komutanı ve Sahil
Güvenlik Komutanı ile bu komutanlıklardaki diğer personel için İçişleri
Bakanının iznine tabidir.
b)
Kanunlardaki özel hükümlerin yetki verdiğinden bahisle Cumhuriyet
savcılarınca memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında doğrudan
soruşturma yapılması; İçişleri Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarının merkez
teşkilatlarında görevli olanlar ile valiler için İçişleri Bakanının, bölge
veya ilde görevli olanlar ile kaymakamlar için valinin, ilçede görevli
olanlar için kaymakamın iznine tabidir.
Beşinci
ve altıncı bentlerde yer alan hükümler, geçici köy korucuları ve gönüllü
korucular ile bu maddenin (D) fıkrası uyarınca görevlendirilen Türk Silahlı
Kuvvetleri personeli hakkında da uygulanır.
Bu fıkra
kapsamında verilen görevlerin yerine getirilmesi sırasında doğan acil ve
zaruri ihtiyaçları karşılamak amacıyla yapılacak harcamalar, ilgisine göre
Millî Savunma Bakanlığı veya İçişleri Bakanlığı bütçesine konulan ödenekten
karşılanır.”
MADDE
13 – 5442 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 5- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce 11 inci maddenin (D)
fıkrası ile 4/6/1937 tarihli ve 3201 sayılı
Emniyet Teşkilât Kanununun 1 inci maddesi uyarınca görevlendirilmiş olan
Türk Silahlı Kuvvetleri personeli, memurlar, geçici köy korucuları ve
gönüllü korucular dâhil diğer kamu görevlileri hakkında da 11 inci maddenin
(J) fıkrasının beşinci ve altıncı bentlerinde yer alan hükümler uygulanır.”
MADDE
14 – 25/10/1963 tarihli ve 353 sayılı Askerî Mahkemeler Kuruluşu
ve Yargılama Usulü Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Hükmün
açıklanmasının geri bırakılması:
EK MADDE
4- 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun hükmün açıklanmasının geri
bırakılmasına ilişkin hükümleri, aşağıdaki hâller hariç askeri suç ve
cezalar hakkında da uygulanır:
A) Sırf
askeri bir suçtan dolayı altı ay veya daha fazla süreli hapis cezasına
hükmedilmesi.
B)
Fiilin, disiplini ağır şekilde ihlal etmesi veya birliğin güvenliğini tehlikeye
düşürmesi ya da birliğin muharebe hazırlığını veya etkinliğini zafiyete
uğratması ya da büyük bir zarar meydana getirmesi.
C)
Fiilin savaş veya seferberlikte işlenmesi.”
MADDE
15 – 12/4/1991
tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun 15 inci maddesinin
başlığı “Avukat tayini” şeklinde değiştirilmiş, aynı maddenin birinci
fıkrasına “görev alan” ibaresinden sonra gelmek üzere “Türk Silahlı
Kuvvetleri personeli, mülki idare amirleri,” ibaresi eklenmiş ve aynı
fıkrada yer alan “kovuşturmalarda müdafi olarak belirlediği en fazla üç”
ibaresi “kovuşturmalar sebebiyle belirleyeceği en fazla üç avukatın veya bu
görevlerinin ifasından dolayı mağdur, şikâyetçi, katılan, davalı ya da
davacı konumunda olan personelin seçeceği bir” şeklinde değiştirilmiş ve
aynı fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Ancak davacı konumunda olan
personelin seçeceği bir avukata ücret ödenmesi, ilgili Bakanın onayına tabidir.”
MADDE
16 – Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE
17 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
13/07/2016
|