Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2016/29)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Solartürk
Enerji San.ve Tic. A.Ş. , Sunlego
Enerji Sistemleri San. ve Tic. A.Ş. ve Zahit
Enerji San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan başvuruya istinaden Çin Halk
Cumhuriyeti menşeli “Güneş pili (solar) (bir modül
halinde birleştirilmiş veya panolarda düzenlenmiş olsun olmasın) (Yalnız
güneş panelleri)” ürününün ithalatına ilişkin olarak damping soruşturması
açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü,
c) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
ç) Kanun: 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Kanunu,
d) Karar: 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı,
e) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
f) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
g) YÜD: Yerli üretim dalını,
ifade eder.
Başvuru
konusu ürün
MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürün, 8541.40.90.00.11 GTİP
altında kayıtlı “Güneş pili (solar) (bir modül
halinde birleştirilmiş veya panolarda düzenlenmiş olsun olmasın) (Yalnız
güneş panelleri)”dir.
(2) Bahse konu GTİP, bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Başvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife
Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde başvuru
yeterliliğine sahip olan yerli üreticilerin Yönetmeliğin 18 inci maddesi
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, Solartürk Enerji San.ve Tic. A.Ş. , Sunlego
Enerji Sistemleri San. ve Tic. A.Ş. ve Zahit
Enerji San. ve Tic. A.Ş. bu Tebliğin ilgili
bölümlerinde YÜD olarak anılacaktır.
Damping
iddiası
MADDE 6 – (1) Şikâyete konu ülke olan Çin Halk
Cumhuriyeti’nin iç piyasa satışlarına ilişkin veri bulunamadığından YÜD
tarafından 2015 yılı için şikâyete konu ürünün üretiminde kullanılan
hammaddelerin birim maliyetlerine, direkt işçilik, yardımcı madde, dolaylı
işçilik, enerji, paketleme, amortisman gibi genel
üretim giderleri ve satış ve genel idari giderler ile finansman giderleri
eklenmiş ve elde edilen bu rakama makul bir kâr oranı ilave edilerek
oluşturulmuş normal değer hesaplanmıştır. Söz konusu değerin fabrika çıkış
aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(2) İhraç değerinin tespitinde, TÜİK’in
2015 yılına ait şikâyet konusu ürünün şikâyet konusu ülkeden gerçekleşen
ithalatında oluşan ağırlıklı ortalama ihraç fiyatı dikkate alınmıştır. Söz
konusu ihraç fiyatından harici navlun ve sigorta ile dâhili navlun
bedelleri düşürülerek fiyat fabrika çıkış aşamasına getirilmiştir.
(3) Bu maddede açıklandığı şekilde tespit edilen
normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari
aşamada yani fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılmış olup şikâyete konu
ülke menşeli ürün için hesaplanan damping marjının
Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın üzerinde
olduğu görülmüştür.
Zarar ve
nedensellik iddiası
MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 17 nci
maddesi çerçevesinde zarar iddiasının incelenmesi amacıyla şikâyet konusu
ülkeden gerçekleşen ithalatın miktar temelindeki seyri, Çin Halk
Cumhuriyeti menşeli ithalatın pazar payının gelişimi ve YÜD’ün
iç satış fiyatlarını nasıl etkilediği ve YÜD’ün
ekonomik göstergelerinin durumu değerlendirilmiştir.
(2) Çin Halk Cumhuriyeti menşeli şikâyet konusu
ürünün ithalatının hem mutlak olarak hem de toplam ithalat içerisindeki
payının 2013-2015 dönemi arasında ciddi oranda yükseldiği; aynı zamanda Çin
Halk Cumhuriyeti menşeli ithalatın anılan dönem itibarıyla pazar payının da
arttığı tespit edilmiştir.
(3) Çin Halk Cumhuriyeti menşeli ithalatın YÜD’ün fiyatlarını 2015 yılında kırmadığı ancak belli
bir seviyede baskı altında tuttuğu tespit edilmiştir.
(4) YÜD’ün şikâyet konusu
ürüne ilişkin kârlılık, stoklar, pazar payı ve ürün nakit akışı gibi temel
ekonomik göstergelerinde olumsuzluklar tespit edilmiştir.
(5) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata
ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın YÜD’de zarara yol açtığı değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 20 nci
maddesi çerçevesinde bir damping soruşturmasının
açılabilmesi için başvuruda yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu tarafından
Çin Halk Cumhuriyeti menşeli 8541.40.90.00.11 GTİP’i
altında kayıtlı “Güneş pili (solar) (bir modül halinde birleştirilmiş veya
panolarda düzenlenmiş olsun olmasın) (Yalnız güneş panelleri)”ürününe
yönelik olarak bir damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
(2) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından
yürütülür.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 9 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üreticilerine/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki
Büyükelçiliğine bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine,
başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği
hususunda bilgi verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Bakanlığa ait internet sayfasındaki ilgili bölümden
erişmeleri mümkün bulunmaktadır.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak
Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi,
belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi,
belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe 10
uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkra kapsamına girmeyen ürünü girdi
olarak kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici
dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi diğer
ilgili taraflar görüşlerini 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
süre içerisinde Genel Müdürlüğe sunabilir.
(7) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir.
(8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde
gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir
özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi
istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının
nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 10
– (1) 9 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 9 uncu maddenin üçüncü ve beşinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderilemediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile
ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 9 uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 11
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin
verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri
sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı
engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi
hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde
soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da
olumsuz, mevcut verilere göre yapılabilir.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde, bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması
MADDE 12
– (1) Kanun ve Kararın ilgili
hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması
kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.
(2) Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem
kavramı ve istisnası bulunmamaktadır.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 13
– (1) Soruşturmayla ilgili bilgi,
belge ve görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak
iletilmesi gerekir:
T.C. Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
2180. Cadde No:63 06520 Söğütözü/ANKARA
Faks:+90-312-204 86 33
E-posta: dms256@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 14
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
|