Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
ÖLÇÜ ALETLERİ YÖNETMELİĞİ
(2014/32/AB)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; 2 nci maddede
belirtilen, bir ölçüm fonksiyonu olan cihaz ve sistemlerin, 5 inci maddede
belirtilen hususlar çerçevesinde piyasada bulundurulması ve/veya kullanıma
sunulması halinde taşıması gereken şartları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; su sayaçları
(MI-001), gaz sayaçları ve hacim dönüştürme cihazları (MI-002), aktif
elektrik enerji sayaçları (MI-003), ısı sayaçları (MI-004), su haricindeki
sıvıların miktarlarını sürekli ve dinamik ölçen ölçme sistemleri (MI-005),
otomatik tartı aletleri (MI-006), taksimetreler (MI-007), malzeme ölçerler
(MI-008), boyutsal ölçüm cihazları (MI-009) ve egzoz gazı analiz cihazları
(MI-010) ile ilgili olarak bu Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-III ilâ
EK-XII'de tanımlanan ölçü aletlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik 11/1/1989
tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu ile 29/6/2001 tarihli ve 4703
sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair
Kanuna dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Akreditasyon: Bir ulusal akreditasyon kurumu
tarafından bir uygunluk değerlendirme kuruluşunun belirli bir uygunluk
değerlendirme faaliyetini yerine getirmek üzere uyumlaştırılmış Avrupa
standartlarının belirlediği gerekleri ve uygulanabilmesi halinde ilgili
sektörel düzenlemelerde öngörülen ek gerekleri karşıladığının resmî
kabulünü,
b) Alt montaj cihazı: Ölçü aletine özgü eklerde
tanımlanan bir ölçü aletini, uyumlu olduğu diğer alt/ara montajlar veya bir
başka ölçü aleti ile bir araya getiren ve bağımsız olarak fonksiyon ifa
eden donanım cihazını,
c) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığını,
ç) CE işareti: İmalatçı tarafından ölçü aletinin
“CE” işaretinin konulmasını öngören teknik mevzuatın ilgili kurallarına
uygun olduğunu gösteren işareti,
d) Dağıtıcı: Bir ölçü aletini piyasada bulunduran,
tedarik zincirinde yer alan imalatçı ve ithalatçı dışındaki gerçek veya
tüzel kişiyi,
e) Geri çağırma: Nihai kullanıcının elinde bulunan
bir ölçü aletinin geri getirilmesini amaçlayan her türlü önlemi,
f) İktisadi işletmeci: İmalatçı, yetkili temsilci,
ithalatçı ve dağıtıcıyı,
g) İmalatçı: Bir ölçü aletini imal eden veya
tasarımını veya imalatını yaptıran ve kendi adı veya ticarî markası ile
pazarlayan veya kendi amaçları doğrultusunda kullanıma sunan gerçek veya
tüzel kişiyi,
ğ) İthalatçı: Bir ölçü aletini yurtdışından ithal
ederek piyasaya arz eden Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Komisyon: Avrupa Komisyonunu,
ı) Kullanıma sunma: Bir ölçü aletinin, kullanım
amaçları doğrultusunda son kullanıcı için ilk defa kullanımını,
i) Norm doküman: Uluslararası Yasal Metroloji
Teşkilatı (OIML) tarafından kabul edilen teknik özellikleri içeren
dokümanı,
j) Ölçü aleti: 2 nci maddede belirtilen ölçüm
fonksiyonuna sahip tüm cihaz ve sistemleri,
k) Piyasaya arz: Bir ölçü aletinin piyasada ilk
defa bulundurulmasını,
l) Piyasada bulundurma: Bir ölçü aletinin ticarî
bir faaliyet yoluyla, bir ödeme karşılığında veya bedelsiz olarak dağıtım,
tüketim veya kullanım için piyasaya sağlanmasını,
m) Piyasadan çekmek: Tedarik zincirindeki bir ölçü
aletinin, piyasada bulundurulmasını önlemeyi amaçlayan her türlü tedbiri,
n) Teknik şartname: Bir ölçü aletinin karşılaması
gereken teknik gereklilikleri öngören belgeyi,
o) TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu,
ö) Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon,
test, belgelendirme ve muayene dâhil olmak üzere uygunluk değerlendirme
faaliyeti gerçekleştiren kuruluşu,
p) Uygunluk değerlendirmesi: Ölçü aletlerine
ilişkin bu Yönetmelikte yer alan temel gerekliliklerin yerine getirilip
getirilmediğini gösteren süreci,
r) Uyumlaştırılmış standart: Uyumlaştırılmış Avrupa
Birliği mevzuatını uygulamak amacıyla Komisyonun talebine istinaden kabul
edilen bir Avrupa standartını,
s) Uyumlaştırılmış ulusal standart: Uyumlaştırılmış
Avrupa Standartlarını uyumlaştıran ve Türk Standardları Enstitüsü
tarafından Türk Standartı olarak kabul edilip yayımlanan standartları,
ş) Üye devletler: Avrupa Birliğine üye devletleri,
t) Yasal metrolojik kontrol: Kamu yararı, kamu
sağlığı, kamu güvenliği, kamu düzeni, tüketicilerin ve çevrenin korunması,
vergi ve harçların toplanması, adil ticaret gibi sebeplerle bir ölçü
aletinin ölçme işlemlerinin kontrolünü,
u) Yetkili temsilci: İmalatçı adına belirli
görevleri yerine getirmek üzere kendisinden yazılı vekâlet alan Türkiye’de
yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kullanım Alanları, Alt Montaj Cihazlarına
Uygulanabilirlik, Temel Gereklilikler,
Piyasada Bulundurma ve Kullanıma Sunma
Kullanım
alanları
MADDE 5 – (1) Bakanlık, 2 nci maddede belirtilen ölçü
aletlerinin; 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanununun 3 üncü maddesinde
belirtilen kullanım alanları dışındaki tüm alanlarda, kamu yararı, kamu
sağlığı, kamu güvenliği, tüketicinin ve çevrenin korunması, vergi ve
harçların toplanması, adil ticaret gibi sebeplerle yapılacak ölçüm
işlerinde kullanılmasına müsaade edebilir.
Alt
montaj cihazlarına uygulanabilirlik
MADDE 6 – (1) Alt montaj cihazları için temel gereklerin
öngörüldüğü özel eklerin bulunduğu durumlarda, söz konusu ölçü aletine özgü
ekte belirtilen gerekleri karşılaması koşuluyla bu Yönetmelik hükümleri
uygulanır.
(2) Alt montaj cihazları ve ölçü aletleri,
uygunluğun sağlanması amacıyla bağımsız şekilde ve ayrı ayrı değerlendirilebilir.
Temel
gereklilikler
MADDE 7 –
(1) Bir ölçü aleti, EK-I’de ve
ilgili ölçü aletine özgü ekte yer alan temel gerekleri karşılamak zorundadır.
(2) Bakanlık, ölçü aletinin doğru şekilde
kullanılması için gerekli olması hâlinde, EK- I’in 9 uncu maddesinde veya
ilgili alete özgü eklerde belirtilen bilgileri Türkçe isteyebilir.
Piyasada
bulundurma ve kullanıma sunma
MADDE 8 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelikte yer alan
gereklilikleri karşılayan herhangi bir ölçü aletinin piyasada
bulundurulmasını ve/veya kullanıma sunulmasını engelleyemez.
(2) Bakanlık, sadece bu Yönetmeliğin gereklerini
karşılayan ölçü aletlerinin piyasada bulundurulması ve/veya kullanıma
sunulmasını sağlamak üzere gerekli tüm tedbirleri alır.
(3) Bakanlık, bir ölçü aletinin, yerel iklim
koşullarını sağlayacak şekilde kullanıma sunulmasını talep edebilir. Bu
gibi durumlarda Bakanlık, EK-I’de yer alan Tablo-1’deki uygun üst ve alt
sıcaklık limitlerini seçer ve amaçlanan kullanım yerinin açık ya da kapalı
olup olmayacağını ve yoğunlaşan ya da yoğunlaşmayan nem koşullarını
belirleyebilir.
(4) Bir ölçü aleti için farklı doğruluk
sınıflarının belirtildiği durumlarda:
a) Ölçü aletine özgü ekler, 'kullanıma sunma'
başlığı altında, belirli uygulamalar için kullanılacak doğruluk sınıflarını
belirtebilir.
b) Bakanlık diğer tüm durumlarda; ülke içindeki tüm
doğruluk sınıflarının kullanımına imkân sağlamak üzere, belirli
durumlardaki uygulamalar için kullanılacak olan doğruluk sınıflarını,
tanımlanan sınıflar içinden tespit eder.
c) (a) ve (b) bentlerinin amaçları dâhilinde,
sahibinin seçimine bağlı olarak daha iyi bir doğruluk sınıfında olan ölçü
aletleri kullanılabilir.
(5) Bakanlık, bu Yönetmeliğe uygun olmayan ölçü
aletinin; uygunsuzluğunun görünür bir işaret ile açıkça gösterilmesi ve
uygunsuzluk giderilinceye kadar piyasada bulundurulmayacağının ve kullanıma
sunulmayacağının belirtilmesi halinde, ticari fuarlarda, sergilerde,
gösterimlerde ve benzeri etkinliklerde sergilenmesine engel olamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İktisadi İşletmecilerin Yükümlülükleri
İmalatçıların
yükümlülükleri
MADDE 9 – (1) İmalatçılar, ölçü aletlerini piyasaya arz
ederken ve/veya kullanıma sunarken söz konusu ölçü aletinin EK-I’de ve
ilgili ölçü aletine özgü eklerde belirtilen temel gerekliliklere uygun
olarak tasarlandığını ve imal edildiğini temin eder.
(2) İmalatçılar, 17 nci maddede yer alan teknik
dosyayı hazırlar ve 16 ncı maddede belirtilen ilgili uygunluk değerlendirme
işlemlerini yapar veya yaptırır. Bir ölçü aletinin, bu Yönetmelikteki
gerekliliklere uygunluğunun söz konusu uygunluk değerlendirme işlemleri ile
kanıtlandığı durumlarda, imalatçılar AB uygunluk beyanı hazırlar ve ölçü
aletine CE işareti ile ilave metroloji işaretlerini iliştirir.
(3) İmalatçılar, teknik dosyayı ve AB uygunluk
beyanını, ölçü aleti piyasaya arz edildikten on yıl sonrasına kadar saklar.
(4) İmalatçılar, seri üretim sırasında bu
Yönetmeliğe uygunluğun devam ettirilmesi için, ilgili işlemlerin uygulanmasını
sağlar. Ölçü aletinin tasarımında, özelliklerinde veya ölçü aletinin
uygunluğunun dayanak olarak alındığı uyumlaştırılmış Avrupa standartları,
norm dokümanlar ve diğer teknik şartnamelerde meydana gelen değişiklikler
yeterince dikkate alınır. Ölçü aletinin performansı açısından uygun
görüldüğünde, imalatçılar, piyasada bulundurulan ölçü aletlerinin numune
testini gerçekleştirir, incelemeleri yapar ve gerekli olduğu durumlarda
şikâyetlerin, uygunsuz ölçü aletlerinin ve geri çağrılan ölçü aletlerinin
kaydını tutar ve dağıtıcıları bilgilendirir.
(5) İmalatçılar, piyasaya arz ettikleri ölçü
aletlerinin tespit edilmesini sağlayacak tip, parti veya seri numarası
taşımasını veya ölçü aletinin boyutunun veya özelliklerinin buna elverişli
olmadığı durumlarda gerekli bilgilerin ölçü aletine eşlik eden bir belgede
ve eğer varsa ambalaj üzerinde EK-I’in 9.2 nci maddesine uygun şekilde
mevcut olmasını sağlar.
(6) İmalatçılar isimlerini, kayıtlı ticari
isimlerini veya kayıtlı ticari markalarını ve kendilerine ulaşılabilecek
posta adreslerini ölçü aleti üzerinde veya bunun mümkün olmadığı durumlarda
ölçü aletine eşlik eden bir belgede ve eğer varsa ambalaj üzerinde EK-I’in
9.2 nci maddesine uygun şekilde belirtir. Adres, imalatçıya ulaşılabilecek
tek bir noktayı işaret eder. İletişim bilgileri, Türkçe veya nihai
kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde
olur.
(7) İmalatçılar, piyasaya arz ettikleri ölçü
aletinin yanında, AB uygunluk beyanının Türkçe veya Bakanlıkça kabul edilen
bir dilde kopyasının, kullanım talimatları ve EK-I’in 9.3 üncü maddesinde
belirtilen bilgilerin ise Türkçe bulunmasını sağlar. Bu gibi talimatlar ve
bilgiler ile tüm etiketler açık, anlaşılır ve belirgin olur. AB uygunluk
beyanının AB üyesi ülkelerin dillerinde düzenlendiği durumlarda, beyana
Türkçe tercümesi de eklenir. Beyan, gerektiği her durumda güncellenir.
(8) Piyasaya arz ettikleri ölçü aletinin bu
Yönetmeliğe uygun olmadığını bilen veya bilmesi gereken imalatçılar, söz
konusu ölçü aletinin uygun hâle getirilmesi, gerekli olduğunda piyasadan
çekilmesi veya geri çağrılması için gerekli düzeltici tedbirleri derhal
alır. Buna ek olarak piyasada bulundurulan ölçü aletinin risk teşkil ettiği
durumlarda imalatçılar, özellikle de uygunsuzluğa ve alınan tüm düzeltici
tedbirlere dair detayları vererek Bakanlığı ve ölçü aletini piyasada
bulundurdukları Üye Devletlerin yetkili otoritelerini derhal bilgilendirir.
(9) Bakanlığın talebine istinaden; imalatçılar söz
konusu ölçü aletinin bu Yönetmeliğe uygunluğunun kanıtlanması için gerekli
tüm bilgi ve belgeleri, yazılı olarak veya elektronik ortamda, Türkçe
ve/veya Bakanlıkça kabul edilen bir dilde Bakanlığa sunarlar. İmalatçılar;
Bakanlığın talebi üzerine, piyasaya arz ettikleri ölçü aletlerinin teşkil
ettiği riskleri ortadan kaldırmak için alınan herhangi bir tedbir sırasında
Bakanlık ile işbirliği yaparlar.
Yetkili
temsilciler
MADDE 10
– (1) İmalatçı, yazılı bir
görevlendirme yapmak suretiyle yetkili bir temsilci atayabilir. 9 uncu
maddenin birinci fıkrasında öngörülen yükümlülükler ve ikinci fıkrasında
yer alan teknik dosya hazırlama yükümlülüğü, yetkili temsilcilerin
sorumluluğunda değildir.
(2) Yetkili temsilci, imalatçıdan aldığı yetki
dâhilinde belirtilen görevleri yerine getirir. Bu yetkiler, yetkili
temsilcinin en azından aşağıda belirtilen hususları yerine getirmesine izin
verir:
a) AB uygunluk beyanının ve teknik dosyanın, ölçü
aletinin piyasaya arzını takip eden on yıl boyunca, Bakanlığa sunulmak
üzere saklamak.
b) Bakanlığın gerekçeli talebine istinaden bir ölçü
aletinin uygunluğunun kanıtlanması için gerekli tüm bilgi ve belgeleri
Bakanlığa sunmak.
c) Bakanlığın talebi üzerine, yetkileri dâhilindeki
ölçü aletinin teşkil ettiği riskleri ortadan kaldırmak için alınan herhangi
bir tedbir sırasında Bakanlık ile işbirliği yapmak.
İthalatçıların
yükümlülükleri
MADDE 11
– (1) İthalatçılar, yalnızca bu
Yönetmeliğe uygun ölçü aletlerini piyasaya arz eder.
(2) İthalatçılar, ölçü aleti piyasaya arz edilmeden
ve/veya kullanıma sunulmadan önce, imalatçıların 16 ncı maddede belirtilen
ilgili uygunluk değerlendirme işlemlerini gerçekleştirdiğini garanti etmek
zorundadır. İthalatçılar ayrıca, imalatçının teknik dosyasını
hazırladığından, ölçü aletinin CE işaretini ve ek metroloji işaretlerini
taşıdığından, ürünün beraberinde AB uygunluk beyanı ile gerekli belgelerin
bulunduğundan ve imalatçının, 9 uncu maddenin beşinci ve altıncı
fıkralarında belirtilen gereklilikleri karşılamasından sorumludur.
İthalatçı, ölçü aletinin EK-I'de ve ilgili ölçü aletine özgü eklerde
belirtilen temel gerekliliklere uygun olmadığını değerlendirdiği veya
bundan şüphelendiği hallerde, uygunluk sağlanmadan, söz konusu ölçü aletini
piyasaya arz edemez veya kullanıma sunamaz. İthalatçı; ölçü aletinin bir
risk taşıdığı durumda, imalatçıyı ve Bakanlığı bu hususla ilgili
bilgilendirir.
(3) İthalatçılar; isimlerini, kayıtlı ticari
isimlerini veya kayıtlı ticari markalarını ve kendilerine ulaşılabilecek
iletişim bilgilerini ölçü aleti üzerinde veya bunun mümkün olmadığı durumlarda,
ölçü aletinin beraberinde bulunan bir belgede ve eğer varsa ambalaj
üzerinde EK- I’in 9.2 nci maddesine uygun şekilde belirtir. İletişim
bilgileri, Türkçe veya nihai kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve
Bakanlığın kabul edeceği bir dilde olur.
(4) İthalatçılar, ölçü aletinin yanında Türkçe
kullanım talimatlarını ve EK-I’in 9.3 üncü maddesinde belirtilen bilgilerin
bulunmasını sağlar.
(5) İthalatçılar; bir ölçü aleti kendi
sorumlulukları altındayken ölçü aletinin saklama veya taşıma koşullarının,
EK-I'de ve ilgili ölçü aletine özgü eklerde belirtilen temel gerekliliklere
uygunluğunu tehlikeye atmayacak özellikte olmasını sağlar.
(6) İthalatçılar, ölçü aletinin performansı
açısından uygun görülmesi halinde, piyasada bulundurulan ölçü aletlerinin
numune testini gerçekleştirir, incelemeleri yapar ve gerekli olduğu
durumlarda şikâyetlerin, uygunsuz ölçü aletlerinin ve geri çağrılan ölçü
aletlerinin kaydını tutar ve izlemelerin tümüne dair dağıtıcıları
bilgilendirir.
(7) İthalatçılar, piyasaya arz ettikleri ölçü
aletinin bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği durumlarda veya bilmesinin
gerektiği hallerde, söz konusu ölçü aletinin uygun hâle getirilmesi,
gerekli olduğunda piyasadan çekilmesi veya geri çağrılması için gerekli
düzeltici tedbirleri derhal alır. Ölçü aletinin bir risk teşkil ettiği
durumlarda, ithalatçılar, özellikle uygunsuzluğa ve alınan tüm düzeltici
tedbirlere dair detayları vererek bu hususta Bakanlığı derhal uyarır.
(8) İthalatçılar, ölçü aleti piyasaya arz
edildikten sonraki on yıl boyunca, AB uygunluk beyanının bir kopyasını
Bakanlığa sunmak üzere saklar ve teknik dosyasının da talep edilmesi
hâlinde Bakanlığa sunulmak üzere mevcut olmasını sağlar.
(9) İthalatçılar, Bakanlığın gerekçeli talebine
istinaden, söz konusu ölçü aletinin Yönetmeliğe uygunluğunun kanıtlanması
için gerekli tüm bilgi ve belgeleri, Türkçe veya Bakanlığın talep ettiği
bir dilde yazılı olarak veya elektronik ortamda Bakanlığa sunar.
İthalatçılar, Bakanlığın talebi üzerine, piyasaya arz ettikleri ölçü
aletlerinin teşkil ettiği riskleri ortadan kaldırmak için alınacak
tedbirler sırasında Bakanlık ile işbirliği yapar.
Dağıtıcıların
yükümlülükleri
MADDE 12
– (1) Dağıtıcılar bir ölçü aletini
piyasada bulundururken ve/veya kullanıma sunarken, bu Yönetmeliğin
gerekliliklerine uyar.
(2) Dağıtıcılar, bir ölçü aletini piyasada
bulundurmadan ve/veya kullanıma sunmadan önce ölçü aletinin CE işareti ve
ek metroloji işaretlerini taşıdığını, beraberinde AB uygunluk beyanı,
gerekli dokümanlar ve EK-I’in 9.3 üncü maddesinde belirtilen Türkçe talimat
ve bilgilerin bulunduğunu ve imalatçının ve ithalatçının, sırasıyla 9 uncu
maddenin beşinci ve altıncı fıkraları ve 11 inci maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen gereklilikleri karşıladığını doğrular. Dağıtıcının, ölçü
aletinin EK-I'de ve ilgili ölçü aletine özgü eklerde belirtilen temel
gerekliliklere uymadığını değerlendirmesi veya şüpheye düşmesi hâlinde,
uygunluğu sağlanmadan söz konusu ölçü aletini piyasada bulunduramaz veya
kullanıma sunamaz. Dağıtıcı, ölçü aletinin bir risk teşkil ettiği
durumlarda imalatçıyı veya ithalatçıyı ve Bakanlığı bu hususta
bilgilendirir.
(3) Dağıtıcılar, bir ölçü aleti kendi
sorumlulukları altındayken ölçü aletinin saklama veya taşıma koşullarının,
EK-I'de ve ilgili ölçü aletine özgü eklerde belirtilen temel gerekliliklere
uygunluğunu tehlikeye atmayacak özellikte olmasını sağlar.
(4) Piyasada bulundurdukları veya kullanıma
sundukları bir ölçü aletinin bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği
durumlarda veya bilmesinin gerektiği hallerde dağıtıcılar, söz konusu ölçü
aletini uygun hale getirmek ve gerekmesi halinde piyasadan geri çekmek veya
geri çağırmak için gerekli olan önlemlerin alındığından emin olması
gerekir. Buna ek olarak ölçü aletinin bir risk teşkil ettiği durumlarda,
dağıtıcılar Bakanlığı özellikle de uygunsuzluğa ve alınan tüm düzeltici
tedbirlere dair detayları vererek bu hususta bilgilendirir.
(5) Bakanlığın gerekçeli talebine istinaden,
dağıtıcılar ölçü aletinin uygunluğunun kanıtlanması için gerekli tüm bilgi
ve belgeleri yazılı olarak veya elektronik ortamda sağlar. Dağıtıcılar,
Bakanlığın talebi üzerine, piyasada bulundurdukları ölçü aletlerinin teşkil
ettiği riskleri ortadan kaldırmak için alınacak tedbirler sırasında
Bakanlık ile işbirliği yapar.
İmalatçıların
yükümlülüklerinin ithalatçılar ve dağıtıcılara uygulandığı durumlar
MADDE 13
– (1) İthalatçı veya dağıtıcının
bir ölçü aletini kendi adı veya ticari markası altında piyasaya arz ettiği
veya hâlihazırda piyasaya arz edilmiş bir ölçü aletini, bu Yönetmeliğe
uygunluğunu etkileyecek bir şekilde değiştirdiği hallerde, ithalatçı veya
dağıtıcı bu Yönetmeliğin amaçları doğrultusunda imalatçı olarak kabul
edilir ve imalatçıların 9 uncu maddesinde yer alan yükümlülüklerine tabi
olur.
İktisadi
işletmecilerin tanımlanması
MADDE 14
– (1) Kendilerine bir ölçü aleti
tedarik etmiş olan herhangi bir iktisadi işletmeci veya bir ölçü aletini
tedarik ettikleri herhangi bir iktisadi işletmeci talep üzerine Bakanlığa
gerekli bilgileri verir.
(2) İktisadi işletmecilerin, kendilerine ölçü aleti
tedarik edildikten sonraki on yıl boyunca ve kendileri bu ölçü aletini
tedarik ettikten sonra on yıl boyunca birinci fıkrada belirtilen bilgileri
sunabilmeleri gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ölçü Aletlerinin Uygunluğu
Ölçü
aletlerinin uygunluk varsayımı
MADDE 15
– (1) Bakanlık, Avrupa Birliği
Resmî Gazetesi'nde referans numaraları yayımlanmış uyumlaştırılmış
standartlara veya bunlara karşılık gelen uyumlaştırılmış Türk
standartlarına veya bunların ilgili bölümlerine uygun olan ölçü
aletlerinin, bu standartlar veya ilgili bölümleri kapsamında EK-I’de ve
ölçü aletine özgü eklerde belirtilen temel gereklere uygun olduğunu
varsayar.
(2) Bakanlık, Avrupa Birliği Resmî Gazetesi'nde
listesi yayımlanmış olan norm dokümanların ilgili bölümlerine uygun olan
ölçü aletlerini, EK-I'de ve söz konusu norm dokümanlarının bir kısmını
içeren ilgili ölçü aletine özgü eklerde belirtilen temel gerekliliklere
uygun olarak kabul eder.
(3) İmalatçı, EK-I'de ve ilgili ölçü aletine özgü
eklerde belirtilen temel gerekliliklere uygun olan herhangi bir teknik
çözümü kullanmayı tercih edebilir. İmalatçı; uygunluk varsayımından
yararlanmak için birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen ilgili uyumlaştırılmış
Avrupa standartları veya norm dokümanlarda yer alan çözümleri doğru şekilde
uygular.
(4) Bakanlık, test programının birinci, ikinci ve
üçüncü fıkralarda yer alan ilgili dokümanlara uygun şekilde
gerçekleştirilmesi ve test sonuçlarının temel gerekliliklere uygun
bulunması durumunda, 17 nci maddenin üçüncü fıkrasının (ğ) bendinde
belirtilen ilgili testlere uygunluğu da kabul eder.
Uygunluk
değerlendirme işlemleri
MADDE 16
– (1) Bir ölçü aletinin temel
gereklere ilişkin uygunluk değerlendirmesi, imalatçının ölçü aletine özgü
eklerde belirtilen uygunluk değerlendirmesi işlemlerinden seçeceği birini
uygulaması ile yerine getirilir.
(2) Uygunluk değerlendirme işlemleri EK-II'de
tanımlanmıştır.
(3) Uygunluk değerlendirmesi ile ilgili kayıt ve
yazışmalar, Türkçe veya Bakanlıkça kabul edilen bir dilde yapılır.
Teknik
dosya
MADDE 17
– (1) Teknik dosya, bir ölçü
aletinin tasarım, imalat ve çalışmasını anlaşılır ve bu Yönetmeliğin
gereklerine uygunluğunun değerlendirilmesini sağlayacak şekilde düzenlenir.
(2) Teknik dosya, aşağıdaki hususları sağlayacak
şekilde detaylandırılır:
a) Metrolojik karakteristiklerin tanımlanması.
b) Uygun yöntemler kullanılarak doğru
ayarlandığında üretilen ölçü aletlerinin metrolojik performansının yeniden
üretilebilirliği.
c) Ölçü aletinin doğruluğu.
(3) Teknik dosyanın mümkün olduğunca ölçü aletinin
tipi ve/veya tanımı ile uygunluk değerlendirmesi için aşağıdaki hususları
içermesi gerekir:
a) Ölçü aletinin genel tanımı.
b) Tasarım ve imalat çizimleri, bileşenler, alt
montaj cihazları ve devreleri gibi unsurların planları.
c) Uygun üretimi sağlamak için imalat işlemleri.
ç) Uygulanabildiği durumlarda, elektronik
cihazların, özelliklerini ve çalışmasını açıklamak üzere; çizim, diyagram,
mantık akış diyagramı ve genel yazılım bilgilerini içeren tanımı.
d) Ölçü aletinin çalışmasını da içeren, (b), (c) ve
(ç) bentlerinin anlaşılması için gerekli tanımlamaları ve açıklamaları.
e) 15 inci maddede atıfta bulunulan, referansları
Avrupa Birliği Resmî Gazetesi'nde yayımlanmış, tamamen veya kısmen
uygulanan uyumlaştırılmış Avrupa standartları ve/veya norm dokümanların
listesi.
f) 15 inci maddede atıfta bulunulan uyumlaştırılmış
Avrupa standartları ve/veya norm dokümanlarının uygulanmadığı durumlarda,
geçerli olan diğer ilgili teknik şartnamelerin bir listesi de dâhil olmak
üzere, temel gerekliliklerin karşılanması için benimsenen çözümlerin
açıklamaları.
g) Tasarım hesaplamalarının ve incelemelerin
sonuçları.
ğ) Gerekmesi halinde tip ve/veya ölçü aletlerinin
beyan edilmiş tanımlı çalışma şartları ve belirlenmiş çevresel bozukluklar
altında bu Yönetmeliğin gerekleri ile gaz, su, ısı ve su haricindeki sıvı
sayaçlarının dayanıklılık özelliklerine uygun olduğunu gösteren ilgili test
sonuçları.
h) Tasarımdakiler ile aynı parçaları içeren ölçü
aletleri ile ilgili AB tip inceleme belgeleri veya AB tasarım inceleme
belgeleri.
(4) İmalatçı, mühürlerin ve işaretlerin uygulandığı
yerleri belirtir.
(5) İmalatçı, gerekli olması halinde ölçü aletinin
arabirimlere ve alt montaj cihazlarına uygunluk şartlarını gösterir.
AB
uygunluk beyanı
MADDE 18
– (1) AB uygunluk beyanı, EK-I'de
ve ilgili ölçü aletine özgü eklerde belirtilen temel gerekliliklerin yerine
getirildiğini beyan eder.
(2) AB uygunluk beyanı, EK-XIII'te belirtilen
şekilde olur; EK-II'de ortaya konulan ilgili modüllerde belirtilen
unsurları içerir, sürekli olarak güncellenir ve Türkçeye tercüme edilir.
(3) Bir ölçü aletinin AB uygunluk beyanı gerektiren
birden fazla teknik düzenlemeye tabi olduğu durumlarda, bu teknik
düzenlemelerin tümüne ilişkin olarak yalnızca bir AB uygunluk beyanı
hazırlanır. Beyan metni, ilgili teknik düzenlemelerin adlarını ve yayım
referanslarını içerir.
(4) İmalatçı, AB uygunluk beyanını hazırlayarak,
beyana konu ölçü aletinin bu Yönetmeliğin gerekliliklerine uygun olduğuna
ilişkin sorumluluğu üstlenir.
Uygunluk
işareti
MADDE 19
– (1) Ölçü aletinin bu Yönetmeliğe
uygunluğu, ölçü aletinin üzerinde 20 nci maddede belirtildiği şekilde CE
işareti ile ek metroloji işaretinin mevcut bulunmasıyla gösterilir.
CE
işareti ve ek metroloji işaretine ilişkin genel ilkeler
MADDE 20
– (1) CE işareti, 16/12/2011
tarihli ve 2011/2588 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
“CE” İşareti Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinde ortaya koyulan genel ilkelere
tabidir.
(2) Ek metroloji işareti, bir dikdörtgen içinde
büyük 'M' harfi ve işaretin ürün üzerine iliştirildiği yılın son iki
rakamından oluşur. Dikdörtgenin yüksekliği, CE işaretinin yüksekliğine eşit
olur.
(3) “CE” İşareti Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinde
ortaya koyulan genel ilkeler, gerekli değişiklikler yapılmak suretiyle ek
metroloji işaretine uygulanır.
CE
işaretinin ve ek metroloji işaretlerinin iliştirilmesine ilişkin kural ve
şartlar
MADDE 21
– (1) CE işareti ve ek metroloji
işareti, ölçü aletine veya ölçü aletinin bilgi levhasına görünür, okunur ve
silinemeyecek bir şekilde iliştirilir. Ölçü aletinin yapısı sebebiyle bunun
mümkün olmadığı veya olmayacağı durumlarda, söz konusu işaretler ölçü
aletinin beraberindeki belgelere ve eğer varsa ambalaja iliştirilir.
(2) Bir ölçü aletinin, alt montaj cihazı olmayan ve
beraber çalışan bir dizi cihazdan oluşması durumunda, CE işareti ve ek
metroloji işareti, ölçü aletinin ana cihazına iliştirilir.
(3) CE işareti ve ek metroloji işareti, ölçü aleti
piyasaya arz edilmeden önce iliştirilir.
(4) CE işareti ve ek metroloji işareti, gerekli
görüldüğü hallerde ölçü aletine imalat işlemi sırasında iliştirilir.
(5) Ek metroloji işareti, CE işaretinin hemen
yanında bulunur. CE işareti ve ek metroloji işaretinin yanında, onaylanmış
kuruluşun EK-II'de belirtilen imalat kontrol aşamasına katılmış olması
durumunda, bu kuruluşun kimlik kayıt numarası da bulunur. Onaylanmış
kuruluşun kimlik kayıt numarası, kuruluşun kendisi tarafından veya vereceği
talimatlar doğrultusunda, imalatçı veya imalatçının yetkili temsilcisi
tarafından iliştirilir. İlgili onaylanmış kuruluşun kimlik kayıt numarası
silinmez veya kaldırıldıktan sonra yok olacak özellikte olmak zorundadır.
(6) CE işareti, ek metroloji işareti ve uygun
olduğunda onaylanmış kuruluşun kimlik kayıt numarasının yanında, özel bir
riski veya kullanımı belirten başka bir işaret bulunabilir.
(7) Bakanlık, CE işaretinin doğru şekilde
uygulanmasını sağlamak için gerekli önlemleri alır ve söz konusu işaretin
uygunsuz kullanımı hâlinde ilgili yaptırımları uygular.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşlarının Bildirimi
Bildirim
MADDE 22
– (1) Bakanlık, bu Yönetmelik
uyarınca üçüncü taraf uygunluk değerlendirme görevlerini yerine getirmek
üzere görevlendirilmesi uygun görülen kuruluşları, Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyon ve diğer Üye Devletlere bildirir.
(2) Bakanlık, 5 inci maddede yer alan ölçüm
işlerine ilişkin herhangi bir mevzuatı yürürlüğe koymamışsa ilgili ölçü
aletine ilişkin uygunluk değerlendirme görevlerini yerine getirmek üzere
bir kuruluş atamak ve bildirimde bulunmak hakkını saklı tutar.
Görevlendirmeden
sorumlu mercii
MADDE 23
– (1) Bakanlık, TÜRKAK tarafından
akredite edilen uygunluk değerlendirme kuruluşlarının değerlendirilmesi ve
görevlendirilmesi ile 28 inci maddenin hükümlerine uygunluk da dâhil olmak
üzere onaylanmış kuruluşların izlenmesine ilişkin gerekli yöntemlerin
oluşturulması ve yürütülmesinden sorumludur.
Onaylanmış
kuruluşları görevlendiren Bakanlığa dair esaslar
MADDE 24
– (1) Bakanlık idareci ve
personeli, onaylanmış kuruluş adayları ile herhangi bir çıkar ilişkisinde
bulunamaz.
(2) Bakanlık, faaliyetlerinin bağımsızlık ve
tarafsızlığını koruyacak şekilde yapılanmak ve çalışmak zorundadır.
(3) Bakanlık, bir uygunluk değerlendirme
kuruluşunun onaylanmasına ilişkin her bir kararın, yeterlilik incelemesi
yapmış olan personelden farklı olan yetkin personelce alınmasını sağlayacak
şekilde yapılanmak zorundadır.
(4) Bakanlık, uygunluk değerlendirme kuruluşlarınca
yürütülen faaliyetleri ya da ticarî veya rekabete dayalı danışmanlık
hizmetlerini teklif ve temin edemez.
(5) Bakanlık elde ettiği bilgilerin gizliliğini
sağlamak zorundadır.
(6) Bakanlık görevlerini gereğince yerine
getirebilmek için yeterli sayıda yetkili personel çalıştırmak zorundadır.
Onaylanmış
kuruluşları görevlendiren Bakanlığın bilgilendirme yükümlülüğü
MADDE 25
– (1) Bakanlık, uygunluk değerlendirme
kuruluşlarının değerlendirilmesi, görevlendirilmesi ve onaylanmış
kuruluşların izlenmesine ilişkin yöntemlerin yanı sıra bu yöntemlerde
meydana gelecek her türlü değişikliği Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
Komisyona bildirir.
Onaylanmış
kuruluşlarda aranacak nitelikler
MADDE 26
– (1) Bir uygunluk değerlendirme
kuruluşunun onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmesi için, iki ilâ on
birinci fıkralarında belirtilen gereklilikleri karşılaması gerekir.
(2) Uygunluk değerlendirme kuruluşları, 16/12/2011
tarihli ve 2011/2621 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliğine
uygun bir şekilde oluşturulurlar. Bu kuruluşlar, tüzel kişiliğe sahiptir.
(3) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, uygunluk
değerlendirmesi hizmeti sunacağı işletme veya değerlendireceği ürün ile
herhangi bir bağı olmayan bağımsız ve üçüncü bir taraf niteliğindedir.
Bağımsızlığına halel gelmediği ve herhangi bir çıkar çatışması yaşanmadığı
sürece, değerlendirdiği ölçü aletlerinin tasarım, imalat, tedarik, montaj,
kullanım veya bakım süreçlerine dâhil olan teşebbüsleri temsil eden iş
derneği veya meslek federasyonuna ait olan bir kuruluş, üçüncü taraf
kuruluş olarak değerlendirilebilir.
(4) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, kuruluşun üst
kademe yönetimi ve uygunluk değerlendirmesi görevlerini icra eden
personeli; değerlendirdikleri ölçü aletlerinin tasarımcısı, imalatçısı,
tedarikçisi, montajcısı, alıcısı, sahibi, kullanıcısı veya bakımını yapan
kişi veya bu tarafların temsilcisi olamaz. Bu durum, uygunluk değerlendirme
kuruluşunun faaliyetleri için gerekli olan ve değerlendirmeye tabi tutulan
ölçü aletlerinin kullanımını veya bu gibi ölçü aletlerinin kişisel
amaçlarla kullanımını kapsamaz. Uygunluk değerlendirme kuruluşu ayrıca
aşağıdaki gereklilikleri de sağlamak zorundadır:
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, bu kuruluşun
üst kademe yönetimi ve uygunluk değerlendirmesi görevlerini icra eden
personeli, bu ölçü aletlerinin tasarım, imalat veya yapım, pazarlama,
kurulum, kullanım veya bakım süreçlerine doğrudan dâhil olamaz veya bu
süreçlere dâhil olan üçüncü tarafları temsil edemez; onaylanmış oldukları
uygunluk değerlendirme faaliyetleriyle ilgili olarak değerlendirme
konusundaki bağımsızlıkları veya süreç bütünlüğüyle çelişebilecek herhangi
bir faaliyete dâhil olamaz. Bu husus, bilhassa danışmanlık hizmetleri için
geçerlidir.
b) Uygunluk değerlendirmesinin amaçları dâhilinde,
(a) bendindeki hükümler, imalatçı ve uygunluk değerlendirme kuruluşu
arasında teknik bilgi alışverişini engellemez.
c) Uygunluk değerlendirme kuruluşları, kendilerine
bağlı kuruluşların veya taşeronların faaliyetlerinin, gerçekleştirdikleri
uygunluk değerlendirme faaliyetlerinin gizliliğini, bağımsızlığını veya
tarafsızlığını etkilemediğini temin eder.
(5) Uygunluk değerlendirme kuruluşları ve bu
kuruluşların personeli, uygunluk değerlendirme faaliyetlerini en üst düzey
mesleki doğruluk ve ilgili alanda gerekli teknik yeterlilik çerçevesinde
yürütürler ve gerçekleştirdikleri uygunluk değerlendirme faaliyetleri ile
ilgili, özellikle bu faaliyetlerin sonuçlarıyla ilgili çıkarları olan
kişiler veya insan gruplarına yönelik kararlarını veya bu faaliyetlerin
sonuçlarını etkileyebilecek her türlü baskı ve mali teşvikten uzak dururlar.
(6) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun, bizzat
kendisi veya kendi adına ve kendi sorumluluğu altında başkası tarafından
yürütmek üzere, EK-II’de belirtilen ilgili uygunluk değerlendirme
görevlerini yerine getirebilecek kabiliyete sahip olması gerekir. Uygunluk
değerlendirme kuruluşu, her uygunluk değerlendirme işlemi ve onaylanmış
olduğu her ölçü aleti türü veya kategorisi için aşağıda belirtilen
unsurları her zaman hazır bulundurur:
a) Uygunluk değerlendirme görevlerini yerine
getirebilmek üzere yeterli ve uygun tecrübe ile teknik bilgiye sahip
personel.
b) Uygunluk değerlendirme işlemlerinin şeffaflığını
ve yeniden üretilebilirliğini sağlayacak şekilde, uygunluk değerlendirmesi
gerçekleştirilirken göz önünde bulundurulan işlemlere ilişkin açıklamalar,
onaylanmış kuruluş olarak yürüttüğü görevler ile diğer faaliyetleri
arasındaki ayrımı sağlayacak uygun politika ve yöntemler.
c) Faaliyetlerin yerine getirilmesi için, bir
teşebbüsün büyüklüğünü, faaliyet gösterdiği sektörü, yapısını, söz konusu
ölçü aleti teknolojisinin karmaşıklık derecesini ve imalat sürecinin seri
veya kitle üretimi niteliğinde olmasını göz önünde bulunduran yöntemler.
ç) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, uygunluk
değerlendirme faaliyetleri ile bağlantılı teknik ve idari görevleri uygun
bir şekilde gerçekleştirmek için gerekli araçlara ve tüm ekipman veya
tesislere erişim imkânı.
(7) Uygunluk değerlendirme görevlerini gerçekleştirmekle
sorumlu personelin;
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun onaylanmış
olduğu tüm uygunluk değerlendirme faaliyetlerini kapsayan eksiksiz teknik
ve mesleki eğitime,
b) Yürüttükleri değerlendirmelerin gerekliliklerine
ilişkin yeterli seviyede bilgi ve söz konusu değerlendirmeleri
gerçekleştirebilmeleri için gerekli yetkiye,
c) EK-I'de ve ilgili ölçü aletine özgü eklerde
belirtilen temel bilgilere, mevcut uyumlaştırılmış Avrupa standartları ve
norm dokümanlara ve AB mevzuatı ile ulusal mevzuatın ilgili hükümlerine
dair yeterli bilgi birikimine ve bunların idrakine,
ç) Değerlendirmelerin gerçekleştiğini gösterecek
sertifika, kayıt ve raporları tutma becerisine,
sahip olması gerekir.
(8) Uygunluk değerlendirme kuruluşlarının, üst
düzey yönetimin ve uygunluk değerlendirme görevlerini gerçekleştirmekle
sorumlu personelin tarafsızlığı güvence altına alınır. Uygunluk
değerlendirme kuruluşunun üst düzey yönetimin ve uygunluk değerlendirme
görevlerini yürütmekle sorumlu personelin maaşları gerçekleştirilen değerlendirmelerin
sayısına veya söz konusu değerlendirmelerin sonuçlarına göre belirlenemez.
(9) Yükümlülük, Bakanlık tarafından ulusal mevzuata
uygun olarak üstlenilmemişse veya uygunluk değerlendirmesinden doğrudan
Bakanlık sorumlu değilse uygunluk değerlendirme kuruluşları sorumluluk
sigortası yaptırır.
(10) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun personeli,
Bakanlık yetkilileri ile yapacakları bilgi alışverişi dışında, EK-II veya
onu yürürlüğe koyan ilgili mevzuatın herhangi bir hükmü kapsamında
görevlerini yerine getirirken edindikleri tüm bilgilere ilişkin mesleki
gizliliğe uyar ve mülkiyet haklarını korur.
(11) Uygunluk değerlendirme kuruluşları, ilgili
standardizasyon faaliyetleri ve ilgili Avrupa Birliği mevzuatı
uyumlaştırılması kapsamında kurulan onaylanmış kuruluş koordinasyon
grubunun faaliyetlerine katılır veya uygunluk değerlendirme görevlerini
gerçekleştirmekle sorumlu personelinin söz konusu faaliyetlerden haberdar
olmasını sağlar ve bahsedilen grubun çalışmalarının sonucunda alınan idari
kararları ve oluşturulan belgeleri genel kılavuz olarak uygular.
Onaylanmış
kuruluşların uygunluk varsayımı
MADDE 27
– (1) Uygunluk değerlendirme
kuruluşunun ilgili uyumlaştırılmış Avrupa standartları veya bu
standartların referansları Avrupa Birliği Resmî Gazetesi'nde yayımlanmış
kısımlarına uygunluğunu kanıtladığı durumlarda; 26 ncı maddede ortaya
koyulan gerekliliklerin mevcut uyumlaştırılmış Avrupa standartları
kapsamında yer alması kaydıyla belirtilen gerekliliklere uygun olduğu kabul
edilir.
Onaylanmış
kuruluşların şube, temsilcilik ve yüklenicileri
MADDE 28
– (1) Onaylanmış kuruluş, uygunluk
değerlendirmesi ile bağlantılı belirli görevleri şube, temsilcilik ve
yükleniciye verdiği durumlarda, görevlendirdiği şube, temsilcilik ve
yüklenicinin 26 ncı maddede ortaya konulan gereklilikleri karşıladığını
temin eder ve Bakanlığı gerektiği şekilde bilgilendirir.
(2) Onaylanmış kuruluşlar; görevlendirdikleri
taşeron veya bağlı kuruluşların yerleşik oldukları yere bakılmaksızın bu
taşeron veya bağlı kuruluşlar tarafından yerine getirilen görevler için tam
sorumludur.
(3) Onaylanmış kuruluşlar faaliyetlerini, yalnızca
müşteriyle mutabakata varılması halinde taşerona verebilir veya bağlı bir
kuruluşuna yaptırabilir.
(4) Onaylanmış kuruluşlar, görevlendirdikleri
taşeron veya bağlı kuruluşların yeterliliklerinin ve EK-II uyarınca
yaptıkları işlerin değerlendirilmesiyle ilgili belgeleri Bakanlığın
bilgisine sunar.
İşletme
içi akredite birimler
MADDE 29
– (1) İşletme içi akredite birim,
EK-II Modül A2 ve Modül C2’de belirtilen işlemleri yerine getirme amacıyla
bir kısmını oluşturduğu teşebbüs için uygunluk değerlendirme faaliyetlerini
gerçekleştirmek üzere kullanılabilir. İşletme içi akredite birim,
teşebbüsün ayrı ve farklı bir kısmını teşkil eder ve değerlendirdiği ölçü
aletlerinin tasarım, imalat, tedarik, kurulum, kullanım veya bakımıyla
ilişkili süreçlerde yer alamaz.
(2) İşletme içi akredite birim, aşağıdaki
gereklilikleri yerine getirir:
a) Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış
Kuruluşlar Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin yedinci fıkrası çerçevesi
uyarınca akredite olmuş olmak.
b) Birimin ve birimin personelinin, organizasyon
açısından ayırt edilebilir olması ve bir kısmını teşkil ettikleri işletmede
tarafsız olmalarını sağlayan ve bunu TÜRKAK’a kanıtlayan raporlama
yöntemlerine sahip olması.
c) Birimin veya birimin personelinin,
değerlendirdikleri ölçü aletinin tasarımı, imalat, tedariki, kurulumu, kullanılması
ve bakımından sorumlu olmaması ve değerlendirme faaliyetleri ile ilgili
karar verme bağımsızlıkları veya bütünlükleri ile çatışabilecek herhangi
bir faaliyete dâhil olmamak.
ç) Yalnızca bir parçası olduğu teşebbüse hizmet
sağlamak.
(3) İşletme içi akredite birim, Üye Devletlere veya
Komisyona bildirilmez, ancak akreditasyonuna ilişkin bilgiler, bir kısmını
teşkil ettiği teşebbüs tarafından veya TÜRKAK tarafından talebi üzerine
Bakanlığa ibraz edilir.
Başvuru
MADDE 30
– (1) Uygunluk değerlendirme
kuruluşu, Bakanlığa, onaylanmış kuruluş olarak atanmak üzere başvuruda
bulunur.
(2) Başvuru ile birlikte başvuru sahibi kuruluşun
yetkin olduğunu ileri sürdüğü uygunluk değerlendirmesi faaliyetleri,
uygunluk değerlendirmesi modülü veya modülleri ve ölçü aleti veya ölçü
aletlerine ilişkin açıklamaların yanı sıra mevcut olması halinde, söz
konusu uygunluk değerlendirme kuruluşunun 26 ncı maddede yer alan
gereklilikleri karşıladığını doğrulayan, TÜRKAK tarafından verilmiş
akreditasyon belgesi teslim edilir.
Bildirim
usulü
MADDE 31
– (1) Bakanlık, yalnızca, 26 ncı
maddede düzenlenen gereklilikleri karşılayan uygunluk değerlendirme
kuruluşlarını görevlendirir.
(2) Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyon ve Üye
Devletlere yapılacak bildirim, AB’nin Yeni Yaklaşım Onaylanmış Kuruluşlar
Bilgi Sistemi kullanılarak yapılır.
(3) Bildirim; her kuruluşun onaylanmış olduğu ölçü
aletleri çeşitlerine ilişkin bilgileri ve ilgili olduğu durumlarda doğruluk
sınıflarını, ölçüm aralığını, ölçüm teknolojisini ve aletin, bildiriminin
kapsamını belirleyen herhangi bir diğer özelliğini, uygunluk
değerlendirmesi faaliyetlerini, uygunluk değerlendirmesi modülü veya
modülleri ve ilgili ölçü aleti veya aletlerine ilişkin tüm ayrıntıların
yanı sıra ilgili kuruluşun yetkinliğini doğrulayan bilgileri içerir.
(4) Akreditasyon belgesi olan onaylanmış kuruluş
adayının Komisyona bildirim tarihinden itibaren, iki hafta süre içinde
Komisyon veya Avrupa Birliğine üye devletler, bildirimi yapılan onaylanmış
kuruluş adayının yeterliliği hakkında ek bilgi isteyebilir veya itirazda
bulunabilir. Bildirimi yapılan uygunluk değerlendirme kuruluşuna Komisyon
tarafından bir kimlik kayıt numarasının tahsis edilmesi üzerine Bakanlık bu
kuruluşu onaylanmış kuruluş olarak atar.
(5) Bakanlık, yaptığı bildirimlerde meydana gelen
her türlü değişikliği Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve Üye
Devletlere bildirir.
Görevlendirmelerde
değişiklikler
MADDE 32
– (1) Bakanlığın, onaylanmış
kuruluşun 26 ncı maddede belirtilen gereklilikleri karşılamadığını veya
yükümlülüklerini yerine getiremediğini tespit etmesi veya bu yönde
bilgilendirilmesi halinde, ilgili gerekliliklerin karşılanmaması veya
yükümlülüklerin yerine getirilmemesi durumunun ciddiyetine bağlı olarak
Bakanlık, kuruluşun faaliyetlerini uygun şekilde kısıtlar, askıya alır veya
statüsünü kaldırır; bu kararını derhal Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
Komisyona ve Üye Devletlere bildirir.
(2) Faaliyetlerin kısıtlanması, askıya alınması
veya onaylanmış kuruluş statüsüne son verilmesi halinde ya da onaylanmış
kuruluşun faaliyetini kendi sona erdirdiği durumlarda Bakanlık, söz konusu
onaylanmış kuruluşun dosyalarının başka bir onaylanmış kuruluş tarafından işleme
alınmasını veya talepleri halinde kendisine sunulmak üzere hazır
bulundurulmasını sağlar.
Onaylanmış
kuruluşların yeterliliğinin incelenmesi ve itiraz usulü
MADDE 33 –
(1) Bakanlık, onaylanmış kuruluşun
görevlendirilmesine temel oluşturan veya yeterliliğini koruduğuna ilişkin
tüm bilgileri talep üzerine Komisyona sunmak üzere Ekonomi Bakanlığına
bildirir.
(2) Bakanlık, Komisyon veya Üye Devletlerden
birinin Bakanlığın görevlendirdiği bir onaylanmış kuruluşun teknik
yeterliliğinin ve ilgili mevzuata uygunluğunun incelenmesini talep etmesi
halinde, 1/2006 sayılı Türkiye - Avrupa Birliği Ortaklık Konseyi Kararının
4 üncü maddesinde belirtilen usulü takip eder.
Onaylanmış
kuruluşların çalışmalarına ilişkin yükümlülükler
MADDE 34
– (1) Onaylanmış kuruluşlar,
EK-II'de öngörülen uygunluk değerlendirme işlemlerine uygun olarak uygunluk
değerlendirmesi yapar.
(2) Uygunluk değerlendirme faaliyetleri, iktisadi
işletmeciler üzerinde gereksiz yük oluşturmaktan kaçınarak orantılı bir
şekilde yapılır. Uygunluk değerlendirme kuruluşları, faaliyetlerini, bir
teşebbüsün büyüklüğünü, faaliyet gösterdiği sektörün yapısını, söz konusu
ölçü aletinin kullandığı teknolojinin karmaşıklık derecesini ve üretim
sürecinin seri veya kitle üretimi niteliğinde olmasını göz önünde
bulundurarak gerçekleştirir. Uygunluk değerlendirme kuruluşu, bunu yaparken
ilgili ölçü aletinin bu Yönetmeliğe uygunluğu için gerekli hassasiyeti ve
koruma seviyesini sağlar.
(3) Onaylanmış kuruluş, imalatçının EK-I'de ve
ilgili ölçü aletine özgü eklerde veya eşdeğer uyumlaştırılmış Avrupa
standartları, norm dokümanlarında veya diğer teknik şartnamelerde ortaya
koyulan temel gereklilikleri karşılamadığını tespit ettiğinde, imalatçıdan
gerekli düzeltici önlemleri almasını talep eder ve bu imalatçıya uygunluk
belgesi vermez.
(4) Onaylanmış kuruluşun, düzenlediği uygunluk
belgesinin ardından uygunluğun izlenmesi sürecinde bir ölçü aletinin artık
ilgili gereklilikleri karşılamadığını tespit etmesi halinde, söz konusu
ölçü aletinin imalatçısından gerekli düzeltici önlemleri almasını talep
eder ve gerekli olması halinde uygunluk belgesini askıya alır veya geri
çeker.
(5) Düzeltici önlemlerin alınmaması veya istenen
etkiyi yaratmaması halinde, onaylanmış kuruluş, konuyla ilgili bütün
belgeleri kısıtlar, askıya alır veya geri çeker.
Onaylanmış
kuruluşların kararlarına itiraz
MADDE 35
– (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşların kararlarına karşı bir itiraz yönteminin bulunmasını sağlar.
Onaylanmış
kuruluşların bilgilendirme yükümlülükleri
MADDE 36
– (1) Onaylanmış kuruluşlar,
Bakanlığı aşağıdaki hususlarda bilgilendirir:
a) Bir belgenin reddi, kısıtlanması, askıya
alınması veya geri çekilmesi.
b) Bildirim kapsamını veya koşullarını etkileyen
herhangi bir durum.
c) Uygunluk değerlendirme faaliyetlerine ilişkin
Bakanlıktan aldıkları herhangi bir bilgi talebi.
ç) Talep üzerine, almış oldukları bildirim
kapsamında gerçekleştirdikleri uygunluk değerlendirme faaliyetleri ve sınır
ötesi faaliyetler ile taşeronluk dâhil olmak üzere gerçekleştirilen diğer
faaliyetler.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, aynı ölçü aletlerine
yönelik benzer uygunluk değerlendirme faaliyetlerini yapan bu Yönetmelik
kapsamında görevlendirilen diğer onaylanmış kuruluşlara, olumsuz ve talep
edilmesi halinde olumlu uygunluk değerlendirme sonuçlarıyla ilgili
konularda bilgi verir.
Onaylanmış
kuruluşların koordinasyonu
MADDE 37
– (1) Bakanlık, görevlendirdiği
onaylanmış kuruluşların doğrudan veya görevlendirdiği temsilciler yoluyla
sektörel veya sektörler arası onaylanmış kuruluşlar grup veya gruplarının
faaliyetlerine katılmasını sağlar.
ALTINCI BÖLÜM
Piyasa Gözetimi ve Denetimi, Ulusal Düzeyde Risk
Teşkil Eden Ölçü Aletlerinin
Ele Alınmasına İlişkin Uygulama ve Koruma Prosedürü
Piyasa
gözetimi ve denetimi
MADDE 38
– (1) Bakanlık, ölçü aletlerinin
piyasa gözetimi ve denetiminde 13/11/2001 tarihli ve 2001/3529 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve
Denetimine Dair Yönetmeliği esas alır.
Ulusal
düzeyde risk teşkil eden ölçü aletlerinin ele alınmasına ilişkin uygulama
MADDE 39
– (1) Bakanlık, bu Yönetmelik
kapsamında yer alan ölçü aletlerinin, bu Yönetmelik uyarınca kamu yararının
korunması ilkesinin belirli yönlerine dair risk teşkil ettiğine ilişkin
yeterli nedeni bulunduğu hallerde söz konusu ölçü aletleriyle ilgili olarak
bu Yönetmelikte yer alan ilgili tüm gereklilikleri kapsayacak şekilde bir
değerlendirme yapar. İlgili iktisadi işletmeciler, bu amaç doğrultusunda,
Bakanlık ile aşağıda belirtildiği şekilde işbirliği yapar:
a) Bakanlık, bu maddede yer alan değerlendirme
sırasında ölçü aletlerinin bu Yönetmelikte yer alan gereklilikleri
karşılamadığını tespit etmesi durumunda, ilgili iktisadi işletmeciden
ilgili ölçü aletini bu gerekliliklere uygun hale getirmeye yönelik, riskin
niteliğiyle orantılı tüm düzeltici tedbirlerde bulunmasını, ürünü piyasadan
geri çekmesini veya makul bir zaman içerisinde geri çağırmasını derhal
talep eder.
b) Bakanlık, ilgili onaylanmış kuruluşu bu
doğrultuda bilgilendirir.
c) (a) bendinde yer alan önlemler için Ürünlerin
Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik hükümleri geçerlidir.
(2) Bakanlık, uygunsuzluğun sadece ülke çapında
olmadığını düşündüğünde, değerlendirme sonuçları ve iktisadi
işletmecilerden almasını istediği tedbirler hakkında Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyonu ve Avrupa Birliğine üye ülkeleri bilgilendirir.
(3) İktisadi işletmeci, piyasada bulundurulan
ilgili tüm ölçü aletlerine ilişkin uygun düzeltici tedbirlerin alınacağını
temin eder.
(4) Bakanlık, ilgili iktisadi işletmecinin gerekli
düzeltici tedbirleri birinci fıkranın (a) bendinde yer alan süre zarfında
gerçekleştirmediği durumlarda, ilgili ölçü aletinin ulusal pazarına
sunulmasını yasaklamak veya kısıtlamak, ölçü aletini piyasadan çekmek veya
geri çağırmak için gerekli tüm geçici önlemleri alır. Bakanlık, Ekonomi
Bakanlığı aracılığıyla Komisyonu ve Üye Devletleri derhal bu önlemlerden
haberdar eder.
(5) Dördüncü fıkrada yer alan bilgiler, özellikle
uygunsuz ölçü aletinin tespit edilmesi için gerekli veriler, ölçü aletinin
menşei, iddia edilen uygunsuzluğun ve söz konusu olan riskin niteliği,
alınan ulusal tedbirlerin şekli ve süresi ve iktisadi işletmeci tarafından
ileri sürülen görüşler de dâhil olmak üzere tüm mevcut detayları içerir.
Bakanlık, uygunsuzluğun aşağıda belirtilen nedenlerden kaynaklanıp
kaynaklanmadığını özellikle belirtir:
a) Ölçü aletinin bu Yönetmelikte ortaya konulan,
kamu yararının korunması ilkesinin çeşitli yönlerine ilişkin gereklilikleri
karşılayamaması.
b) 15 inci maddede belirtilen uygunluk varsayımı
olduğu kabul edilen uyumlaştırılmış Avrupa standartları veya norm
dokümanlarındaki eksiklikler.
(6) Bakanlık, Avrupa Birliği pazarında başlatılan
bir işleme ilişkin Komisyon tarafından iletilen bilgiye istinaden ilgili
ölçü aletinin uygunsuzluğuna dair uygulanmasını kabul ettiği bir tedbiri ve
elinde bulunan herhangi bir ek bilgiyi; ayrıca bildirilen tedbire itiraz
ediyorsa itirazlarını, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve Avrupa
Birliği üyesi ülkelere bildirir.
(7) Bakanlık tarafından alınan geçici bir önleme,
herhangi bir Üye Devlet veya Komisyon tarafından dördüncü fıkrada yer alan
bilgilerin alınmasını takip eden üç ay içerisinde itiraz edilmezse bu önlem
haklı kabul edilir.
(8) Bakanlık, söz konusu ölçü aletiyle ilgili
olarak ölçü aletinin piyasadan çekilmesi gibi uygun kısıtlayıcı önlemlerin
gecikmeksizin alınmasını sağlar.
Koruma
prosedürü
MADDE 40
– (1) 39 uncu maddenin üçüncü ve
dördüncü fıkralarında belirtilen tedbire karşı Avrupa Birliği ülkelerinden
ve Komisyondan itiraz gelir ve Komisyon tarafından yapılan incelemede söz
konusu tedbirin haklı bir gerekçeye dayanmadığına hükmedilirse Bakanlık
tedbiri yürürlükten kaldırır.
Bir risk
teşkil eden uygun ölçü aletleri
MADDE 41
– (1) Bakanlık, 39 uncu maddenin
birinci fıkrasında belirtilen değerlendirmeyi gerçekleştirdikten sonra bir
ölçü aletinin bu Yönetmeliğe uygun olduğunu, ancak kamu yararının
korunmasına ilişkin hususlarda risk teşkil ettiğini tespit etmesi
durumunda, ilgili iktisadi işletmeciden söz konusu ölçü aletinin piyasaya
arz edildiğinde riski ortadan kaldırmasını, ölçü aletini piyasadan
çekmesini veya riskin özellikleri ile orantılı şekilde öngöreceği makul bir
süre içerisinde geri çağırmasını talep eder.
(2) İktisadi işletmeci, piyasada bulundurduğu
ilgili tüm ölçü aletlerine ilişkin düzeltici önlemlerin gerçekleştirilmesini
sağlar.
(3) Bakanlık, birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen
hususlarda Ekonomi Bakanlığı aracılığı ile derhal Komisyonu ve Üye
Devletleri bilgilendirir. Bu bilgiler, özellikle ilgili ölçü aletinin
tespit edilmesi için gerekli verileri, ölçü aletinin menşeini ve tedarik
zincirini, söz konusu risklerin özelliği ve alınan tedbirlerin şekli ve
süresi dâhil olmak üzere, tüm mevcut detayları içerir.
Şekli
uygunsuzluk
MADDE 42
– (1) 39 uncu maddeye halel
getirilmeksizin, Bakanlık aşağıdaki durumlardan bir tanesinin söz konusu
olması hâlinde, ilgili iktisadi işletmeciden söz konusu uygunsuzluğu
gidermesini talep eder:
a) CE işaretinin veya ek metroloji işaretinin “CE”
işareti Yönetmeliğinin 9 uncu maddesi veya bu Yönetmeliğin 21 inci
maddesine aykırı şekilde iliştirilmiş olması.
b) CE işaretinin veya ek metroloji işaretinin
iliştirilmemiş olması.
c) Onaylanmış kuruluşun üretim kontrol aşamasına
dâhil olduğu durumlarda, ilgili kuruluşun kimlik kayıt numarasının 21 inci
maddeye aykırı şekilde iliştirilmiş veya hiç iliştirilmemiş olması.
ç) AB uygunluk beyanının ölçü aletinin beraberinde
bulunmaması.
d) AB uygunluk beyanının doğru şekilde
hazırlanmamış olması.
e) Teknik dosyaların bulunmaması veya eksik olması.
f) 9 uncu maddenin altıncı fıkrası veya 11 inci
maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bilgilerin bulunmaması, yanlış veya
eksik olması.
g) 9 uncu veya 11 inci maddelerde öngörülen diğer
idari gerekliliklerin yerine getirilmemiş olması.
(2) Birinci fıkrada yer alan uygunsuzluğun devam
etmesi durumunda, Bakanlık ölçü aletinin piyasada bulundurulmasını
kısıtlamak veya engellemek veya piyasadan çekilmesi veya geri çağrılmasını
sağlamak için gerekli tüm tedbirleri alır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Avrupa
Birliği mevzuatına uyum
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelik, 26/2/2014
tarihli ve 2014/32/AB sayılı Ölçü Aletleri hakkında Avrupa Parlamentosu ve
Konsey Direktifi ve 31/10/2015 tarihli ve 2015/13/AB sayılı Komisyonun
Değişiklik Direktifi dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum
çerçevesinde hazırlanmıştır.
Cezalar
MADDE 44
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı davranan veya faaliyet gösterenler hakkında, Ürünlere İlişkin Teknik
Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun uygulanır.
(2) Öngörülen cezalar etkili, orantılı ve caydırıcı
olur.
Elektromanyetik
koruma
MADDE 45
– (1) 24/10/2007 tarihli ve 26680
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektromanyetik Uyumluluk Yönetmeliğinin
ilgili maddelerinde belirtilen elektromanyetik korunma gerekleri ile
emisyon gereklerine ilişkin hükümlerin uygulanmasına devam olunur.
Yürürlükten
kaldırılan hükümler
MADDE 46
– (1) 7/8/2008 tarihli ve 26960
sayılı Ölçü Aletleri Yönetmeliği (2004/22/AT)’nin 21 inci maddesi ve geçici
1 inci maddesinin birinci fıkrası hariç diğer maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
(2) Diğer mevzuatta Ölçü Aletleri Yönetmeliği
(2004/22/AT)’ne yapılan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Daha
önceden piyasaya arz edilmiş olan ölçü aletleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bakanlık, 7/8/2008
tarihli ve 26960 sayılı Ölçü Aletleri Yönetmeliği (2004/22/AT) kapsamında
bulunan ve bu Yönetmeliğe uygun olan ve bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden
önce piyasaya arz edilmiş olan ölçü aletlerinin piyasada bulundurulmasını
veya kullanıma sunulmasını engellemez. Ölçü Aletleri Yönetmeliği
(2004/22/AT) kapsamında düzenlenen belgeler, bu Yönetmelik kapsamında
geçerli olur.
Yürürlük
MADDE 47
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 48 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bilim, Sanayi ve
Teknoloji Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|