Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
ASANSÖR YÖNETMELİĞİ (2014/33/AB)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; asansörler ve
asansörlere ait asansör güvenlik aksamlarının karşılamaları gereken temel
sağlık ve güvenlik gereklerini, bu ürünlerle ilgili piyasaya arz koşulları
ile piyasa gözetimi ve denetimi esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik;
a) Binalarda ve inşaatlarda kalıcı olarak hizmet
veren ve insanların, insan ve yüklerin veya bir kişinin taşıyıcıya
zorlanmadan girebildiği ve içindeki kişinin erişim mesafesinde yer alan
kumandalarla teçhiz edilmiş olan taşıyıcıya ulaşılabildiği hallerde sadece
yüklerin taşınmasının amaçlandığı asansörleri,
b) Birinci fıkranın (a) bendinde atıfta bulunulan
asansörlerde kullanılan ve Ek-III’te listelenen asansör güvenlik
aksamlarını,
kapsar.
(2) Bu Yönetmelik;
a) Hızı 0.15 m/s’den büyük olmayan kaldırma
tertibatlarını,
b) İnşaat şantiyelerinde kurulan kaldırma
tertibatlarını,
c) Füniküler dâhil olmak üzere kablolu taşıma
tesisatlarını,
ç) Askeri veya polisiye amaçlı özel olarak
tasarlanan ve inşa edilen asansörleri,
d) Üzerinden iş yapılabilen kaldırma
tertibatlarını,
e) Maden ocağı vinçlerini,
f) Sanatsal icraat sırasında sanatçıların
kaldırılmasına yönelik kaldırma tertibatlarını,
g) Taşıt araçlarına monte edilmiş kaldırma
tertibatlarını,
ğ) Makinalara bağlı olan ve makina üzerindeki bakım
ve muayene noktaları dâhil olmak üzere, sadece çalışma istasyonlarına
erişim amacıyla tasarlanan kaldırma tertibatlarını,
h) Dişli rayda çalışan trenleri,
ı) Yürüyen merdivenler ve mekanik yürüyüş
bantlarını,
kapsamaz.
(3) Asansörler veya asansör güvenlik aksamlarına
dair, bu Yönetmeliğin atıfta bulunduğu risklerin tamamı ya da bir bölümünün
ilgili diğer mevzuat hükümleri kapsamına girmesi durumunda bu Yönetmelik
hükümleri uygulanmaz veya uygulanması durdurulur.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 29/6/2001 tarihli ve 4703
sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair
Kanuna dayanılarak hazırlanmıştır.
Avrupa
Birliği mevzuatına uyum
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelik, Üye Ülkelerin Asansörler ve Asansörlerin
Güvenlik Aksamlarına İlişkin Yasalarının Uyumlaştırılması Hakkındaki
26/2/2014 tarihli ve 2014/33/AB sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi
esas alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AB: Avrupa Birliğini,
b) Akreditasyon: Ulusal akreditasyon kuruluşu
tarafından bir uygunluk değerlendirme kuruluşunun belirli bir uygunluk
değerlendirme faaliyetini yerine getirmek üzere ilgili uyumlaştırılmış
standartların belirlediği gerekleri ve uygulanabildiği yerlerde ilgili
sektörel düzenlemelerde öngörülen ek gerekleri karşıladığının resmi olarak
kabulünü,
c) Asansör: Belirli seviyelere hizmet veren, esnek
olmayan ve yatayla 15 dereceden fazla açı yapan kılavuzlar boyunca hareket
eden bir taşıyıcısı olan kaldırma tertibatını veya sabit bir seyir yolu
üzerinde esnek olmayan kılavuzlar üzerinde olmasa da hareket eden kaldırma
tertibatını,
ç) Asansör monte eden: Asansörün tasarımından,
imalatından, montajından ve piyasaya arzından sorumlu olan gerçek veya
tüzel kişiyi,
d) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığını,
e) “CE” işareti: Asansör veya asansör güvenlik
aksamının bu Yönetmelik temel sağlık ve güvenlik gereklerine uygunluğunu
gösteren, asansör monte eden veya imalatçı tarafından iliştirilen işareti,
f) Dağıtıcı: Asansör güvenlik aksamını tedarik
zincirinde yer alarak piyasada bulunduran, imalatçı veya ithalatçı
dışındaki gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Geri çağırma: Asansörün sökülmesi ve güvenli bir
şekilde imha edilmesi amacıyla alınan önlemi veya daha önceden asansör
monte edene veya son kullanıcıya ulaşmış olan asansör güvenlik aksamının
iadesini amaçlayan önlemi,
ğ) İktisadi işletmeci: Asansör monte edeni,
imalatçıyı, yetkili temsilciyi, ithalatçıyı ve dağıtıcıyı,
h) İmalatçı: Kendi adı veya ticari markası altında
asansör güvenlik aksamı imal eden veya tasarlanmış veya imal edilmiş
asansör güvenlik aksamına sahip olan ve pazarlayan gerçek veya tüzel
kişiyi,
ı) İthalatçı: Asansör güvenlik aksamını
yurtdışından ithal ederek piyasaya arz eden Türkiye’de yerleşik gerçek veya
tüzel kişiyi,
i) Komisyon: Avrupa Komisyonunu,
j) Model asansör: Ek-I’de yer alan temel sağlık ve
güvenlik gereklerini taşıyan, objektif parametrelere göre tarif edilen
model asansöre uyumlu olan asansör güvenlik aksamlarının kullanıldığı ve
teknik dosyasında gösterildiği temsili bir asansörü,
k) Piyasaya arz: Asansör güvenlik aksamının
piyasada ilk kez bulundurulmasını veya asansörün ticari veya kamu
faaliyetleri kapsamında ücretli veya ücretsiz olarak kullanımının
sağlanmasını,
l) Piyasada bulundurma: Asansör güvenlik aksamının
ticari bir faaliyet yoluyla bedelli veya bedelsiz olarak dağıtım veya
kullanım için piyasaya sağlanmasını,
m) Piyasadan çekmek: Tedarik zincirindeki bir
asansör güvenlik aksamının piyasada bulunmasını önlemek amacıyla alınan her
türlü önlemi,
n) Taşıyıcı: Asansörün, insanların ve/veya yüklerin
kaldırılması veya indirilmesi amacıyla taşındığı bölümünü,
o) Teknik şartname: Asansör veya asansör güvenlik
aksamı için karşılanması gereken teknik gereklilikleri tanımlayan dokümanı,
ö) TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu,
p) Uygunluk değerlendirmesi: Bu Yönetmelik
kapsamındaki asansör veya asansör güvenlik aksamının temel sağlık ve
güvenlik gereklerini karşılayıp karşılamadığını tanımlayan süreci,
r) Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon,
test, muayene ve belgelendirme dahil olmak üzere uygunluk değerlendirme
faaliyetlerini gerçekleştiren kuruluşu,
s) Uyumlaştırılmış standart: Uyumlaştırılmış Avrupa
Birliği mevzuatını uygulamak amacıyla Komisyonun talebine istinaden kabul
edilen bir Avrupa standardını,
ş) Üye ülke: Avrupa Birliği üyesi ülkeyi,
t) Yetkili temsilci: İmalatçı veya asansör monte
eden tarafından kendi adına belirli görevleri üstlenmek üzere yazılı
sözleşme ile yetkilendirilmiş Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Serbest Dolaşım, Piyasaya Arz Etme, Piyasada
Bulundurma ve
Hizmete Sunma, Temel Sağlık ve Güvenlik Gerekleri
ve
Asansörün Monte Edildiği Binalar ve İnşaatlar
Serbest
dolaşım
MADDE 6 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğe uygun asansörlerin
piyasaya arzını, hizmete sunulmasını veya asansör güvenlik aksamlarının
piyasada bulundurulmasını yasaklamaz, sınırlamaz ya da engellemez.
(2) Fuarlarda, sergilerde veya tanıtımlarda görünür
bir işaretin, asansörlerin veya asansör güvenlik aksamlarının bu
Yönetmeliğe uygun olmadığını ve uygun hale getirilene kadar satışa
çıkarılamayacağını açıkça göstermesi durumunda Bakanlık, bu Yönetmelik
hükümlerine uymayan asansörlerin veya asansör güvenlik aksamlarının sergilenmesini
engellemez. Tanıtım sırasında, kişilerin korunması için yeterli güvenlik
önlemleri alınır.
(3) Bu Yönetmelik, asansörler hizmete sunulduğunda
veya kullanıldığında, asansörlerde sorun olması durumunda, kişilerin
korunmasını sağlamak üzere ilgili diğer mevzuat ile uyumlu olmak ve bu
Yönetmelikte belirtilmeyen bir şekilde asansörlerin değiştirilmesi anlamına
gelmemek kaydıyla Bakanlığın gerekli diğer yasal düzenlemeleri yapma
hakkını engellemez.
Piyasaya
arz etme, piyasada bulundurma ve hizmete sunma
MADDE 7 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik ile uyumlu olacak
şekilde sadece amacına uygun olarak monte edilen, bakımı yapılan ya da
kullanılan asansörlerin, bu Yönetmelik kapsamında piyasaya arz edilebilmesi
ve hizmete sunulabilmesi için gerekli tüm önlemleri alır.
(2) Bakanlık, piyasada yalnızca bu Yönetmelik
hükümlerine uygun şekilde bir araya getirilen, bakımı yapılan ve amacına
uygun olarak kullanılan asansör güvenlik aksamlarının, piyasada
bulundurulmasını ve hizmete sunulmasını sağlayacak önlemleri alır.
Temel
sağlık ve güvenlik gerekleri
MADDE 8 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki asansörler, Ek-I’de
yer alan temel sağlık ve güvenlik gereklerini karşılar.
(2) Bu Yönetmelik kapsamındaki asansör güvenlik
aksamları, Ek-I’de yer alan temel sağlık ve güvenlik gereklerini karşılar
ve bir araya getirildiği asansörün söz konusu gerekleri karşılamasını
sağlar.
Asansörün
monte edildiği binalar ve inşaatlar
MADDE 9 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında binada veya
inşaatta monte edilen asansörün uygun işletilmesini ve güvenli kullanımını
sağlamak üzere, binadaki çalışmadan veya inşaattan sorumlu kişi ile asansör
monte edenin uygun tedbirleri almaları ve gerekli bilgileri birbirlerine
sunmaları için tüm önlemleri alır.
(2) Bakanlık, asansörlerin çalışması ve güvenliği için
asansör kuyusunun temel sağlık ve güvenlik gerekleri haricinde herhangi bir
boru tertibatı, tel sistemi ya da donanım içermemesini sağlayacak gerekli
tüm önlemleri alır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İktisadi İşletmecilerin Yükümlülükleri
Asansör
monte edenin yükümlülükleri
MADDE 10
– (1) Asansör monte eden asansörün
piyasaya arzında, Ek-I’de yer alan temel sağlık ve güvenlik gereklerine
uygun şekilde tasarlanmasını, imal edilmesini, monte edilmesini ve test
edilmesini sağlar.
(2) Asansör monte eden, teknik dosyayı hazırlar ve
19 uncu maddede belirtilen uygunluk değerlendirme işlemini yapar veya
yaptırır. Asansör monte eden, asansörün bu Yönetmelikte belirtilen
uygulanabilir temel sağlık ve güvenlik gereklerini karşıladığını uygunluk
değerlendirme işlemiyle ispatlaması durumunda AB uygunluk beyanını
düzenleyerek asansöre eşlik etmesini sağlar ve “CE” işaretini iliştirir.
(3) Asansör monte eden asansörün teknik dosyasını,
AB uygunluk beyanını ve uygulanabildiği yerlerde onaylı kararı veya onaylı
kararları asansörün piyasaya arzından itibaren on yıl süreyle muhafaza
eder.
(4) Asansör monte eden asansörün risk taşıması
durumunda, kullanıcıların sağlık ve güvenliğini korumak amacıyla ortaya
çıkan riski araştırır, uygun görüldüğünde asansör ile ilgili uygunsuzluk ve
yapılan şikâyetlerin kayıtlarını tutar.
(5) Asansör monte eden tip, parti veya seri
numarası gibi tanımlamaya yarayan tüm bilgileri asansörün taşımasını
sağlar.
(6) Asansör monte eden piyasaya arz ettiği
asansörün üzerinde kendi adını, tescilli ticari unvanını veya tescilli
ticari markasını ve kendisiyle iletişime geçilecek adres bilgisini bulundurur.
Adres, asansör monte eden ile irtibata geçilecek tek noktayı belirtir.
İletişim bilgisi, Türkçe veya nihai kullanıcıların kolayca anlayabileceği
ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde olur.
(7) Asansör monte eden piyasaya arz edilen
asansörün, Ek-I’in 6.2. maddesinde atıf yapılan ve Türkçe hazırlanan
talimata uymasını sağlar. Söz konusu talimatın bir etiketleme olması
halinde dahi açık ve anlaşılır olması sağlanır.
(8) Asansör monte eden piyasaya arz edilmiş olan
asansörün, bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği hallerde, asansörün uygun hale getirilmesi için ivedilikle
gerekli düzeltici önlemleri alır. Buna ilaveten, asansör monte eden,
asansörün risk taşıması durumunda, özellikle uygunsuzlukları ve söz konusu
uygunsuzlukları giderecek önlemleri içeren ayrıntılı bilgiyi Bakanlığa
sunar.
(9) Asansör monte eden, Bakanlığın talebi üzerine
asansörün bu Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren Türkçe veya Bakanlığın kabul
edeceği bir dilde tüm bilgi ve belgeyi yazılı veya elektronik ortamda
sağlar. Piyasaya arz edilen asansörde tespit edilen riskleri gidermek için
düzeltici faaliyet talebi olması durumunda, asansör monte eden Bakanlık ile
işbirliği yapar.
İmalatçının
yükümlülükleri
MADDE 11
– (1) İmalatçı, asansör güvenlik
aksamlarının piyasaya arzında 8 inci maddenin ikinci fıkrasına uygun
şekilde tasarım ve imalat yapar.
(2) İmalatçı, gerekli teknik dosyayı düzenler ve 18
inci maddede yer alan uygunluk değerlendirme işlemini yapar veya yaptırır.
Uygunluk değerlendirme işlemi sonucunda, asansör güvenlik aksamının
uygulanabilir temel sağlık ve güvenlik gereklerine uygunluğunun sağlanması
ile imalatçı, AB uygunluk beyanını düzenleyerek asansör güvenlik aksamına
eşlik etmesini sağlar ve “CE” işaretini iliştirir.
(3) İmalatçı, asansör güvenlik aksamı ile ilgili
teknik dosyayı, AB uygunluk beyanını ve uygulanabildiği yerlerde diğer
onaylı kararları asansör güvenlik aksamının piyasaya arzından itibaren on
yıl süreyle muhafaza eder.
(4) İmalatçı, seri üretimde yapılan işlemlerin bu
Yönetmeliğe uygunluğunun devamlılığını sağlar. Asansör güvenlik aksamının
tasarımındaki veya özelliklerindeki veya uyumlaştırılmış standartlarda veya
asansör güvenlik aksamının uygunluğuna ilişkin olarak bildirilen diğer
teknik şartnamelerdeki değişiklikler yeterli şekilde dikkate alınır.
Asansör güvenlik aksamının taşıdığı riske uygun olarak imalatçı,
tüketicilerin sağlık ve güvenliğini korumak için piyasada bulunan asansör
güvenlik aksamlarından alınan numune üzerinden testler yapar, inceler ve
gerektiğinde şikâyetlerin, uygun olmayan asansör güvenlik aksamlarının ve
asansör güvenlik aksamlarına ilişkin geri çağırmaların kaydını tutar ve
dağıtıcılar ile asansör monte edenleri bu gözetim faaliyetleri ile ilgili
olarak bilgilendirir.
(5) İmalatçı, tip, parti veya seri numarası gibi
tanımlamaya yarayan diğer bilgilerin asansör güvenlik aksamı üzerinde
bulundurulmasını veya asansör güvenlik aksamının boyutunun veya yapısının
buna izin vermemesi durumunda, gerekli bilginin 22 nci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen etiket üzerinde bulunmasını sağlar.
(6) İmalatçı, asansör güvenlik aksamı üzerinde
kendi adını, tescilli ticari unvanını veya tescilli ticari markasını ve
temasa geçilebilecek iletişim adresinin bulundurulmasını sağlar. Bunun
mümkün olmaması halinde söz konusu bilginin, 22 nci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen etiket üzerinde bulunması sağlanır. Adres, imalatçı
ile irtibata geçilebilecek tek noktayı belirtir. İletişim bilgisi, Türkçe
veya nihai kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul
edeceği bir dilde olur.
(7) İmalatçı, asansör güvenlik aksamına ilişkin
Ek-I’in 6.1. maddesinde atıf yapılan talimatı, son kullanıcı ile Bakanlık
tarafından kolaylıkla anlaşılacak dilde hazırlar. Söz konusu talimatın, bir
etiketleme olması halinde dahi açık ve anlaşılır olması sağlanır.
(8) İmalatçı, piyasaya arz edilmiş olan asansör
güvenlik aksamının bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği hallerde, asansör güvenlik aksamını uygun hale getirmek, gerektiğinde
piyasadan çekmek veya geri çağırmak için gerekli düzeltici önlemleri
ivedilikle alır. Buna ilaveten, asansör güvenlik aksamının risk taşıması
durumunda, imalatçı, piyasada bulundurulan asansör güvenlik aksamına
ilişkin, özellikle uygunsuzluk ve alınması gereken düzeltici önlemi içeren
ayrıntılı bilgiyi Bakanlığa ivedilikle bildirir.
(9) İmalatçı talep üzerine, asansör güvenlik
aksamının uygunluğunun kanıtlanması için gerekli tüm bilgi ve belgeleri
Türkçe veya Bakanlığın kabul edeceği bir dilde yazılı olarak veya
elektronik ortamda Bakanlığa sunar. Piyasaya arz edilen asansör güvenlik
aksamında tespit edilen riskleri gidermek için düzeltici faaliyet talebi
olması durumunda, imalatçı Bakanlık ile işbirliği yapar.
Yetkili
temsilci
MADDE 12 – (1) Bir imalatçı veya asansör monte eden, yazılı
bir sözleşme ile yetkili temsilci görevlendirebilir. Ancak, 10 uncu
maddenin birinci fıkrası veya 11 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan
yükümlülükler ile 10 uncu maddenin ikinci fıkrası veya 11 inci maddenin
ikinci fıkrasında yer alan teknik dosya düzenleme yükümlülüğü yetkili
temsilcinin yükümlülükleri arasında yer almaz.
(2) Yetkili temsilci, imalatçı veya asansör monte
edenden aldığı yetkiler çerçevesinde faaliyet gösterir. Bu yetki, yetkili
temsilcinin her durumda aşağıda yer alan hükümler kapsamında belirtilen
görevleri yerine getirmesine izin verir:
a) Yetkili temsilci, piyasaya arz edilen asansör
veya asansör güvenlik aksamı için düzenlenen AB uygunluk beyanını ve
asansör monte edenin veya imalatçının kalite sistemi onaylı kararlarını,
Bakanlığın yetki ve sorumluluğu altında on yıl süreyle muhafaza eder.
b) Yetkili temsilci, Bakanlığın gerekçeli talebi
olması halinde asansörün veya asansör güvenlik aksamlarının uygunluğunu
gösteren tüm bilgi ve belgeyi sağlar.
c) Yetkili temsilci, Bakanlığın talebi üzerine
yetkisi kapsamında asansör veya asansör güvenlik aksamı için belirlenen
risklerin giderilmesi için yapılacak faaliyette Bakanlık ile işbirliği
yapar.
İthalatçının
yükümlülükleri
MADDE 13
– (1) İthalatçı, sadece uygun
asansör güvenlik aksamlarını piyasaya arz eder.
(2) İthalatçı asansör güvenlik aksamının piyasaya
arzından önce, imalatçının 18 inci maddede yer alan uygunluk değerlendirme
işlemini tamamlamış olmasını sağlar. İthalatçı, imalatçı tarafından teknik
dosyanın hazırlandığını, asansör güvenlik aksamının “CE” işaretini
taşıdığını, asansör güvenlik aksamına AB uygunluk beyanının ve gerekli
belgelerin eşlik ettiğini ve imalatçının 11 inci maddenin beşinci ve
altıncı fıkralarında yer alan hükümlere uygun davrandığını garanti eder.
İthalatçı, asansör güvenlik aksamının 8 inci maddenin ikinci fıkrasına uygun
olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği hallerde, uygun hale
getirilinceye kadar asansör güvenlik aksamını piyasaya arz edemez. Ayrıca
ithalatçı, asansör güvenlik aksamının risk taşıması durumunda imalatçıyı ve
Bakanlığı bilgilendirir.
(3) İthalatçı adını, tescilli ticari unvanını veya
tescilli ticari markasını ve iletişime geçilecek adresini, asansör güvenlik
aksamının üzerinde bulunmasını sağlar. Bunun mümkün olmaması halinde söz
konusu bilginin ürünün ambalajı üzerinde veya ekli bir belge üzerinde
bulunmasını sağlar. İletişim bilgisi, Türkçe veya nihai kullanıcıların
kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde olur.
(4) İthalatçı, asansör güvenlik aksamı için
düzenlenen talimatın Ek-I’in 6.1. maddesinde belirtildiği biçimde Türkçe
veya nihai kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul
edeceği bir dilde hazırlanmasını sağlar.
(5) İthalatçı, kendi sorumluluğu altında asansör
güvenlik aksamının 8 inci maddenin ikinci fıkrasında yer alan gereklere
zarar vermeyecek şekilde saklanmasını veya nakledilmesini sağlar.
(6) İthalatçı, asansör güvenlik aksamının risk
taşıması durumunda, kullanıcının sağlık ve güvenliğini korumak amacıyla
piyasada bulundurulan asansör güvenlik aksamının örnek testini
gerçekleştirir, gerekli görülmesi halinde asansör güvenlik aksamının
uygunsuzluğunu araştırır ve geri çağırır, asansör güvenlik aksamının
uygunsuzluğu ve geri çağırma işlemine dair şikâyet kayıtlarını tutar,
dağıtıcı ve asansör monte edeni bu faaliyetler konusunda bilgilendirir.
(7) İthalatçı, piyasaya arz edilen asansör güvenlik
aksamının bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği
hallerde, asansör güvenlik aksamının uygun hale getirilmesine yönelik
gerekli düzeltici faaliyeti ivedilikle yapar, gerekli görülen hallerde
ürünü piyasadan çeker veya geri çağırır. Ayrıca ithalatçı, piyasaya arz
edilen asansör güvenlik aksamının risk taşıması durumunda, özellikle
uygunsuzluğu ve uygunsuzluk için yapılacak olan düzeltici faaliyeti içeren
ayrıntılı bilgiyi Bakanlığa ivedilikle sağlar.
(8) İthalatçı, piyasaya arz edilen asansör güvenlik
aksamı ile ilgili AB uygunluk beyanını, uygulanabildiği yerlerde diğer
onaylı kararları, teknik dosyanın bir kopyasını Bakanlığın yetki ve
sorumluluğu altında on yıl süre ile muhafaza eder ve talebi üzerine
Bakanlığa sunar.
(9) İthalatçı talep üzerine, asansör güvenlik
aksamının uygunluğunun kanıtlanması için gerekli tüm bilgi ve belgeleri
Türkçe veya Bakanlığın kabul edeceği bir dilde yazılı olarak veya
elektronik ortamda Bakanlığa sunar. İthalatçı talep edildiğinde, piyasaya
arz edilen asansör güvenlik aksamının taşıdığı riskleri gidermek amacıyla
yapacağı herhangi bir faaliyet için Bakanlık ile işbirliği yapar.
Dağıtıcının
yükümlülükleri
MADDE 14
– (1) Dağıtıcı, asansör güvenlik
aksamının piyasaya arzında bu Yönetmelik gerekliliklerine uygun şekilde
faaliyette bulunur.
(2) Dağıtıcı, asansör güvenlik aksamının piyasaya
arzından önce, asansör güvenlik aksamının “CE” işaretini, AB uygunluk
beyanını, Ek-I’in 6.1. maddesinde yer alan ve son kullanıcının kolayca
anlayabileceği şekilde Türkçe hazırlanan gerekli belge ve talimatı
taşıdığını ve imalatçı ile ithalatçının 11 inci maddenin beşinci ve altıncı
fıkraları ile 13 üncü maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen gerekliliklere
uygun olduğunu doğrular. Dağıtıcı, piyasaya arz edilen asansör güvenlik
aksamının bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği
hallerde, asansör güvenlik aksamının uygun hale getirilene kadar piyasaya
arzına izin vermez. Dağıtıcı, asansör güvenlik aksamının risk taşıması
durumunda, Bakanlık tarafından sorumlu tutulacak imalatçıyı veya
ithalatçıyı ve Bakanlığı bilgilendirir.
(3) Dağıtıcı, kendi yükümlülüğü altındaki asansör
güvenlik aksamının 8 inci maddenin ikinci fıkrasında yer alan gereklere
zarar vermeyecek şekilde saklanmasını veya nakledilmesini sağlar.
(4) Dağıtıcı, piyasada bulundurulan asansör
güvenlik aksamının bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği hallerde, söz konusu asansör güvenlik aksamının güvenli hale
getirilmesi, piyasadan çekilmesi veya geri çağrılması için uygun düzeltici
önlemlerin alındığını teyit eder. Dağıtıcı, piyasada bulundurulan asansör
güvenlik aksamının risk taşıması durumunda, uygunsuzluk ve uygunsuzluk için
alınan önemlere ilişkin ayrıntılı bilgiyi Bakanlığa ivedilikle sağlar.
(5) Dağıtıcı, Bakanlığın gerekçeli bir talebi
olması durumunda, asansör güvenlik aksamının uygunluğunun kanıtlanması için
gerekli tüm bilgi ve belgeleri Türkçe veya Bakanlığın kabul edeceği bir
dilde yazılı olarak veya elektronik ortamda Bakanlığa sunar. Dağıtıcı,
talep edildiğinde piyasada bulundurulan asansör güvenlik aksamının taşıdığı
riskleri gidermek için yapacağı herhangi bir faaliyet için Bakanlık ile
işbirliği yapar.
İmalatçının
yükümlülüğünün ithalatçı ve dağıtıcıya uygulandığı durumlar
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmeliğin amacı
doğrultusunda ithalatçı veya dağıtıcı, adı ve ticari markasıyla asansör
güvenlik aksamını piyasaya arz etmesi veya bu Yönetmeliğe uygunluğu
etkileyebilecek şekilde piyasaya arz edilen asansör güvenlik aksamında
tadilat gerçekleştirmesi durumunda imalatçı olarak kabul edilir ve 11 inci
maddede yer alan yükümlülükleri yerine getirir.
İktisadi
işletmecilerin tanımlanması
MADDE 16
– (1) İktisadi işletmeci talep
üzerine;
a) Kendisine asansör güvenlik aksamını sağlayan
herhangi bir iktisadi işletmeci,
b) Asansör güvenlik aksamını tedarik ettiği
herhangi bir iktisadi işletmeci,
hakkındaki bilgiyi Bakanlığa sunar.
(2) İktisadi işletmecinin, kendisine asansör
güvenlik aksamı tedarik edildikten sonra on yıl ve kendisi tarafından söz
konusu asansör güvenlik aksamının tedariki sağlandıktan sonra on yıl
boyunca birinci fıkrada belirtilen bilgiyi sunabilmesi gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Asansörlerin ve Asansör Güvenlik Aksamlarının
Uygunluğu
Asansör
ve asansör güvenlik aksamlarına ilişkin uygunluk varsayımı
MADDE 17
– (1) Avrupa Birliği Resmî
Gazetesi’nde referans numaraları yayımlanmış uyumlaştırılmış standartlara
veya bunlara karşılık gelen uyumlaştırılmış Türk standartlarına veya
bunların ilgili bölümlerine uygun olan asansör ve asansör güvenlik
aksamlarının, bu standartlar veya ilgili bölümleri kapsamında Ek-I’de
belirtilen temel gereklere uygun olduğu varsayılır.
Asansör
güvenlik aksamlarının uygunluk değerlendirme işlemleri
MADDE 18
– (1) Asansör güvenlik aksamlarına
aşağıda yer alan uygunluk değerlendirme işlemlerinden biri uygulanır.
a) Model asansör güvenlik aksamına Ek-IV’ün Bölüm
A’sına göre AB tip incelemesi uygulanır ve Ek-IX’a göre rastgele kontrol
işlemi gerçekleştirilir.
b) Model asansör güvenlik aksamına Ek-IV’ün Bölüm
A’sına göre AB tip incelemesi uygulanır ve Ek-VI’ya göre ürün kalite
güvencesine dayalı tipe uygunluk işlemi gerçekleştirilir.
c) Ek-VII’ye göre tam kalite güvenceye dayalı
uygunluk işlemi gerçekleştirilir.
Asansörlerin
uygunluk değerlendirme işlemleri
MADDE 19
– (1) Asansörlere aşağıda yer alan
uygunluk değerlendirme işlemlerinden birisi uygulanır.
a) Ek-IV Bölüm B’ye göre AB tip incelemesine tabi
olan model asansöre uygun şekilde tasarlanan ve imal edilen asansörün;
1) Ek-V’e göre son muayenesi,
2) Ek-X’a göre ürün kalite güvencesine dayalı tipe
uygunluğu,
3) Ek-XII’ye göre üretim kalite güvencesine dayalı
tipe uygunluğu.
b) Ek-XI’e göre onaylı bir kalite sistemi altında
tasarlanan ve imal edilen asansörün;
1) Ek-V’e göre son muayenesi,
2) Ek-X’a göre kalite güvenceye dayalı tipe
uygunluğu,
3) Ek-XII’ye göre üretim kalite güvencesine dayalı
tipe uygunluğu.
c) Ek-VIII’e göre birim doğrulaması.
ç) Ek-XI’e göre tam kalite güvencesi ile tasarım
uygunluk muayenesi.
(2) Birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerindeki
durumlarda, asansörün tasarım ve imalatından sorumlu olan kişi ile
asansörün montaj ve testinden sorumlu olan kişinin aynı kişi olmaması
halinde, asansörün tasarım ve imalatından sorumlu olan kişi asansörün doğru
ve güvenli bir şekilde monte edilmesini ve test edilmesini sağlamak üzere
gerekli bilgi ve belgeyi diğer kişiye temin eder.
(3) Model asansör ile yenilenen model asansör arasındaki
tüm izin verilen değişiklikler teknik dosyaya azami ve asgari değerler ile
birlikte açık bir şekilde işlenir.
(4) Ek-I’de yer alan temel sağlık ve güvenlik
gereklerinin sağlanması için parça listesinin benzerliği hesaplama
yapılarak ve/veya temel tasarım planında gösterilerek açıklanır.
AB
uygunluk beyanı
MADDE 20
– (1) AB uygunluk beyanı, Ek-I’de
yer alan temel sağlık ve güvenlik gereklerinin yerine getirildiğini
belirtir.
(2) AB uygunluk beyanı, Ek-II’de yer alan içeriğe
göre düzenlenir ve Ek-V ila Ek-XII arasında yer alan hususları ihtiva eder
ve sürekli olarak güncellenir. Asansör veya asansör güvenlik aksamının AB
uygunluk beyanı, Bakanlık tarafından gerekli görülmesi durumunda Türkçe
veya başka bir dilde tercüme ettirilir.
(3) Asansör veya asansör güvenlik aksamının, birden
fazla AB uygunluk beyanı gerektirmesi durumunda, tüm mevzuat için tek bir
AB uygunluk beyanı düzenlenir. Söz konusu beyanda uyulan mevzuata gerekli
atıf yapılır.
(4) AB uygunluk beyanını düzenleyen imalatçının ve
asansör monte edenin sırasıyla asansör güvenlik aksamı ve asansör ile
ilgili bu Yönetmelikte yer alan gereklilikleri yerine getirdiği ve söz
konusu uygunluk ile ilgili sorumluluğun imalatçı ve asansör monte eden
tarafından üstlenildiği kabul edilir.
“CE”
işaretlemesinin genel kuralları
MADDE 21
– (1) “CE” işaretlemesi,
16/12/2011 tarihli ve 2011/2588 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe
konulan “CE” İşareti Yönetmeliğine göre yapılır.
“CE”
işaretlemesinin ve diğer işaretlerin iliştirilmesi için genel kurallar ve
şartlar
MADDE 22
– (1) “CE” işareti, her bir
asansör kabinine ve her bir asansör güvenlik aksamı üzerine görünür,
okunaklı ve kalıcı şekilde iliştirilir. Aksi durumda, asansör güvenlik
aksamı üzerine bir etiket ile ayrı şekilde iliştirilir.
(2) “CE” işareti, asansör veya asansör güvenlik
aksamının piyasaya arzından önce iliştirilir.
(3) “CE” işareti, aşağıda belirtilen uygunluk
değerlendirme işlemlerinin tamamlanması sonrasında onaylanmış kuruluş
kimlik kayıt numarasını bulunduracak şekilde asansör üzerine iliştirilir.
a) Ek-V’e göre son muayene,
b) Ek-VIII’e göre birim doğrulaması,
c) Ek-X, Ek-XI veya Ek-XII’ye göre kalite
güvencesi.
(4) “CE” işareti, aşağıda yer alan uygunluk
değerlendirme işlemlerinin tamamlanması sonrasında onaylanmış kuruluş
kimlik kayıt numarasını bulunduracak şekilde asansör güvenlik aksamına
iliştirilir.
a) Ek-VI’ya göre ürün kalite güvencesi,
b) Ek-VII’ye göre tam kalite güvencesi,
c) Ek-IX’a göre asansör güvenlik aksamının tipe
uygunluğunun rastgele kontrolü.
(5) Onaylanmış kuruluş kimlik kayıt numarası,
onaylanmış kuruluşun kendisi veya kendi talimatları doğrultusunda imalatçı
veya onun yetkili temsilcisi veya asansör monte eden veya onun yetkili
temsilcisi tarafından iliştirilir. “CE” işareti ve onaylanmış kuruluş
kimlik kayıt numarası, özel bir risk veya kullanımı tanımlayan herhangi bir
işaretlemenin öncesinde kullanılabilir.
(6) Bakanlık, “CE” işaretlemesi ile ilgili
yürürlükte olan mevzuatın doğru bir şekilde uygulanması için bir mekanizma
kurar ve “CE” işaretinin temel amacı dışında kullanılmamasına yönelik
gerekli tedbirleri alır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yetkili Kuruluş ve Onaylanmış Kuruluşlar
Bildirim
MADDE 23
– (1) Bakanlık, bu Yönetmelik
kapsamında üçüncü taraf uygunluk değerlendirme işlemlerini yerine getirmek
üzere görevlendirilmesini uygun bulduğu kuruluşlara dair bildirimi, Ekonomi
Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve üye ülkelere bildirir.
Yetkili
kuruluş
MADDE 24
– (1) Bakanlık, 29 uncu maddede
belirtilen hükümleri de içerecek şekilde onaylanmış kuruluş adayı uygunluk
değerlendirme kuruluşunun değerlendirilmesi, görevlendirilmesi ve izlenmesi
için gerekli yöntemlerin oluşturulmasından sorumlu olan yetkili kuruluştur.
Yetkili
kuruluşun sorumlulukları
MADDE 25
– (1) Bakanlık, uygunluk
değerlendirme kuruluşları ile arasında çıkar ilişkisi bulunmayacak şekilde
faaliyetini yürütür.
(2) Bakanlık, objektif ve tarafsız olarak
faaliyetini yürütür.
(3) Bakanlık, onaylanmış kuruluş olarak
görevlendirilecek olan uygunluk değerlendirme kuruluşlarına ilişkin tüm
kararların yetkin personelce alınması ve bu personelin onaylanmış kuruluş
hakkında yeterlilik incelemesi yapmış olan personelden farklı olmasını
sağlar.
(4) Bakanlık, uygunluk değerlendirme kuruluşları
tarafından yürütülen faaliyetleri veya uygunluk değerlendirme kuruluşlarına
ticari veya rekabet esaslı danışmanlık hizmeti sunamaz veya teklif edemez.
(5) Bakanlık, kendisine sunulan bilginin
gizliliğini sağlar.
(6) Bakanlık, onaylanmış kuruluşlar ile ilgili
görevlerini yerine getirmek üzere yeterli sayıda yetkin personel istihdam
eder.
Yetkili
kuruluşun bilgilendirme yükümlülüğü
MADDE 26
– (1) Bakanlık onaylanmış kuruluş
adayı uygunluk değerlendirme kuruluşlarının yeterliliklerini değerlendirme,
bu kuruluşları onaylanmış kuruluş olarak görevlendirme, bildirme ve
denetleme yöntemleri ile bu yöntemlerde meydana gelen değişiklikleri
Ekonomi Bakanlığı aracılığı ile Komisyona bildirir.
Onaylanmış
kuruluşlara ilişkin gereklilikler
MADDE 27
– (1) Onaylanmış kuruluş olabilmek
amacıyla Bakanlığa başvuran uygunluk değerlendirme kuruluşu, bu maddede
belirtilen tüm gereklilikleri sağlar.
(2) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, ulusal
mevzuata uygun bir şekilde kurulur ve tüzel kişiliği haiz olur.
(3) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun, asansörü
veya asansör güvenlik aksamını değerlendiren bağımsız üçüncü taraf bir
kuruluş olması gerekir. Uygunluk değerlendirme kuruluşu, değerlendirdiği
asansörün veya asansör güvenlik aksamının tasarımı, imalatı, tedariki,
monte edilmesi, kullanımı veya bakımında yer alan işletmeleri temsil eden
bir mesleki veya ticari birliğe bağlı olması durumunda, herhangi bir
menfaat gözetmediğini ve bağımsız hizmet verdiğini kanıtladığı sürece
onaylanmış kuruluş olarak değerlendirilebilir.
(4) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, bu kuruluşun
üst düzey yönetimi ve uygunluk değerlendirme işlemini yürüten personeli,
değerlendirilen asansörün veya asansör güvenlik aksamının tasarımcısı,
imalatçısı, tedarikçisi, monte edeni, satın alanı, mal sahibi, kullananı
veya kullanımını sürdüren kişi veya bu kişinin temsilcisi olamaz.
(5) Dördüncü fıkrada belirtilen durum, uygunluk
değerlendirmesine tabi tutulan asansörlerin veya asansör güvenlik
aksamlarının, uygunluk değerlendirme kuruluşunun faaliyetleri için gerekli
olan kullanımını veya kişisel amaçlarla kullanımını engellemez. Bu durum
ayrıca, imalatçı veya asansör monte eden ile uygunluk değerlendirme kuruluşu
arasındaki teknik bilgi değişimini engellemez.
(6) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, bu kuruluşun
üst düzey yönetimi ve uygunluk değerlendirme işlemini yürüten personeli,
değerlendirilen asansörlerin veya asansör güvenlik aksamlarının
tasarımında, imalatında veya inşasında, pazarlanmasında, montajında,
kullanımında veya bakımında bulunan tarafların veya temsilcilerinin
faaliyetlerinde doğrudan yer alamaz. Uygunluk değerlendirme kuruluşu,
özellikle danışmanlık hizmeti gibi bildirimin yapıldığı faaliyetler ile
ilgili karar verme bağımsızlığını ve mesleki gerekliliklerin yerine
getirilmesini olumsuz yönde etkileyebilecek hiçbir faaliyette bulunamaz ve
bu faaliyete iştirak edemez.
(7) Uygunluk değerlendirme kuruluşu şube,
temsilcilik veya yüklenicilerin yürüttüğü uygunluk değerlendirme
faaliyetinin gizliliğini, bağımsızlığını ve tarafsızlığını sağlar.
(8) Uygunluk değerlendirme kuruluşu ve onun
personeli, yüksek seviyede gerekli teknik yeterliliğe ve mesleki donanıma
sahip olacak şekilde uygunluk değerlendirme faaliyetini yürütür ve söz
konusu faaliyetin sonunda almış olduğu kararı, özellikle mali konular olmak
üzere etkilenebilecek her türlü baskıdan, teşvikten ve faaliyetin sonucunda
etkilenen kişi veya kişilerden bağımsız olarak uygular.
(9) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, Ek-IV ila
Ek-XII arasında görevlendirildiği kapsamdaki uygunluk değerlendirme faaliyetlerinin
kendisi tarafından yapılması veya söz konusu faaliyetlerin kendi adına veya
sorumluluğunda yapılması durumunda, bu faaliyetleri yerine getirebilecek
yeterliliğe sahip olmalıdır. Uygunluk değerlendirme kuruluşu,
görevlendirildiği her bir asansör veya asansör güvenlik aksamı tipi veya
kategorisi ile uygunluk değerlendirme işlemi için her zaman kendi yetki ve
sorumluluğu altında;
a) Uygunluk değerlendirme işlemini gerçekleştirecek
teknik bilgiye, yeterli ve uygun tecrübeye sahip personel,
b) Uygunluk değerlendirme işleminin şeffaflığını ve
yeniden yapılmasını sağlayan işlemlere ilişkin gereken beyanları,
onaylanmış kuruluş olarak yürütülen görevler ile diğer faaliyetleri
arasındaki farkı ortaya koyan uygun politikalar ve işlemler,
c) Taahhüt ettiği işin büyüklüğü, faaliyet
gösterdiği sektör, organizasyon yapısı, söz konusu ürünün teknolojik olarak
karmaşıklık derecesini ve üretim sürecinin hacmini ve vasfını dikkate alan
faaliyetlerin gerçekleşmesi için gerekli usulü,
ile ilgili gereklilikleri sağlar.
(10) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, uygunluk
değerlendirme faaliyeti ile bağlantılı teknik ve idari görevlerini yerine
getirmek için uygun bir yere ve tüm gerekli ekipmana veya imkânlara sahip
olmalıdır.
(11) Uygunluk değerlendirme işlemini gerçekleştirmekten
sorumlu personelin;
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun onaylanmış
kuruluş olarak görevlendirildiği kapsamda, tüm uygunluk değerlendirme
işlemlerini kapsayan teknik ve mesleki eğitime,
b) Uygunluk değerlendirmesi için yeterli bilgiye ve
yetkiye,
c) Ek-I’de yer alan temel sağlık ve güvenlik
gerekleri, geçerli uyumlaştırılmış standartlar ve mevzuatta yer alan ilgili
hükümler ve bunlara ilişkin diğer mevzuat konusunda bilgiye,
ç) Uygunluk değerlendirme işlemini gösteren
sertifikaları, kayıtları ve raporları düzenleyebilecek yeterliliğe,
sahip olması gerekir.
(12) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun üst düzey
yönetiminin ve uygunluk değerlendirme işlemini gerçekleştirmekten sorumlu
personelinin tarafsızlığı güvence altına alınır. Uygunluk değerlendirme kuruluşunun
üst düzey yönetiminin ve uygunluk değerlendirme işlemlerini yürüten
personelinin ücretleri, gerçekleştirilen değerlendirme sayısına veya
değerlendirme sonuçlarına bağlı tutulamaz.
(13) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, sorumluluğun
ulusal mevzuata göre kamu tarafından üstlenilmediği veya Bakanlığın
uygunluk değerlendirme işlemi için doğrudan sorumluluğa sahip olmadığı
sürece, mesleki sorumluluk sigortasını yaptırmak zorundadır.
(14) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun personeli
Bakanlıkla olan ilişkileri haricinde, Ek-IV ila Ek-XII arasında yer alan
uygunluk değerlendirme işlemlerinde belirlenen görevlerini yürütürken elde
edilen tüm bilgi hakkında mesleki gizliliği sağlar ve mülkiyet haklarını
korur.
(15) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, ilgili standardizasyon
faaliyetleri ve 38 inci madde uyarınca asansörler için Komisyon tarafından
kurulmuş Onaylanmış Kuruluşlar Koordinasyon Grubunun faaliyetlerine iştirak
eder veya uygunluk değerlendirme işleminde görev alan personelinin bu
faaliyete katılımı için haberdar olmasını sağlar. Uygunluk değerlendirme
kuruluşu, çalışmalar sonucunda ortaya çıkan idari karar ve dokümanı genel
rehber olarak kullanılır.
Onaylanmış
kuruluşların uygunluğu varsayımı
MADDE 28
– (1) Uyumlaştırılmış
standartlarda veya bunların kısımlarında ortaya konulan kriterler, 27 nci
maddede yer alan gereklilikleri kapsıyorsa ve uygunluk değerlendirme
kuruluşu da bu kriterlere uygun olduğunu kanıtlayabiliyorsa, söz konusu
kuruluşun 27 nci maddede yer alan gereklilikleri karşıladığı kabul edilir.
Onaylanmış
kuruluşların şube, temsilcilik ve yüklenicileri
MADDE 29
– (1) Onaylanmış kuruluş, uygunluk
değerlendirme işlemi ile bağlantılı belirli görevleri bir yükleniciye
yaptırdığı veya bir şube veya temsilciliğini bu işler için kullandığı
hallerde, bunların 27 nci maddede yer alan gereklilikleri karşılamasını
sağlar ve bu duruma ilişkin olarak Bakanlığı bilgilendirir.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, şube, temsilcilik ve
yüklenicileri tarafından yürütülen faaliyetlere ilişkin her türlü
sorumluluğu üstlenirler.
(3) Faaliyetler, ancak müşterinin uygun görmesi
halinde bir şube, temsilcilik veya yüklenici tarafından yürütülür.
(4) Onaylanmış kuruluşlar, şube, temsilcilik ve
yüklenicinin niteliklerinin değerlendirilmesi ile ilgili belgeleri ve bahsi
geçen tarafların Ek-IV ila Ek-XII arasında yer alan uygunluk değerlendirme
işlemlerinde yürüttüğü faaliyetlere ilişkin belgeleri, gerektiğinde
Bakanlığa sunmak üzere muhafaza ederler.
Bildirim
başvurusu
MADDE 30
– (1) Uygunluk değerlendirme
kuruluşu, onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmek üzere Bakanlığa
başvuru yapar.
(2) Onaylanmış kuruluş başvurusu, kuruluşun
asansörler veya asansör güvenlik aksamları için yetkin olduğunu ileri
sürdüğü uygunluk değerlendirme işlemi veya işlemlerine ilişkin bir
açıklamanın yanısıra mevcut olması halinde söz konusu uygunluk
değerlendirme 27 nci maddede yer alan gereklilikleri karşıladığını
doğrulayan ve TÜRKAK tarafından yayımlanan bir akreditasyon sertifikası ile
birlikte yapılır.
(3) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, akreditasyon
sertifikası sunamadığı durumlarda, 27 nci maddede belirtilen gerekliliklere
uygunluğunun doğrulanması, tanınması ve düzenli olarak izlenmesi için
gerekli olan tüm belgeye dayalı kanıtları Bakanlığa sunar.
Bildirim
süreci
MADDE 31
– (1) Bakanlık yalnızca, 27 nci
maddede belirtilen gereklilikleri sağlayan uygunluk değerlendirme
kuruluşlarını görevlendirir.
(2) Bakanlık, görevlendirilmesi uygun bulunan
kuruluşları Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve üye ülkelere bildirir.
Bildirim, AB’nin Yeni Yaklaşım Onaylanmış Kuruluşlar Bilgi Sistemi
kullanılarak yapılır.
(3) Görevlendirme bildiriminde, uygunluk
değerlendirme işlemi ile ilgili tüm ayrıntılar, asansörlere veya asansör
güvenlik aksamlarına yönelik uygunluk değerlendirme işlemine veya
işlemlerine ilişkin yetkinliğe dair kanıtlar yer alır.
(4) Bakanlık, görevlendirme bildiriminin 30 uncu
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bir akreditasyon sertifikasına
dayanmadığı durumlarda, onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilecek
uygunluk değerlendirme kuruluşunun yetkinliğini, kuruluşun düzenli olarak
izleneceğini ve 27 nci maddede yer alan gereklilikleri karşılamayı
sürdüreceğini temin edecek düzenlemelere sahip olduğunu doğrulayan kanıt
niteliğindeki tüm belgeleri, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve
üye ülkelere sunar.
(5) Kuruluş, akreditasyon sertifikasının
kullanıldığı durumlarda bildirimden sonraki iki hafta içerisinde veya
akreditasyon sertifikasının kullanılmadığı durumlarda bildirimden sonraki
iki ay içinde Komisyon ve üye ülkeler tarafından itiraz edilmediği sürece
Bakanlık tarafından onaylanmış kuruluş olarak atanır. Ancak, böyle bir
kuruluş bu Yönetmeliğin amaçları doğrultusunda onaylanmış kuruluş olarak
kabul edilir.
(6) Bakanlık, onaylanmış kuruluşun bildiriminden
sonra ortaya çıkan herhangi bir değişikliği Ekonomi Bakanlığı vasıtası ile
Komisyona ve üye ülkelere bildirir.
Onaylanmış
kuruluş kimlik kayıt numarası
MADDE 32
– (1) Onaylanmış kuruluş olmak
üzere bildirimi yapılan uygunluk değerlendirme kuruluşuna Komisyon
tarafından bir kimlik kayıt numarasının tahsis edilmesi ile birlikte,
Bakanlık bu kuruluşu onaylanmış kuruluş olarak görevlendirir.
(2) Onaylanmış kuruluş, birden fazla mevzuat
kapsamında görevlendirilse dahi, Avrupa Komisyonu tarafından verilen tek
bir kimlik kayıt numarası ile faaliyetlerini yürütür.
Bildirimde
yapılan değişiklikler
MADDE 33
– (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşun 27 nci maddede belirtilen gereklilikleri karşılamadığını veya
yükümlülüklerini yerine getirmediğini belirlemesi veya bu konuda
bilgilendirilmesi durumunda, bahsi geçen yükümlülüklerini yerine
getirmekteki yetersizliğin veya gereklilikleri karşılamamasının önemine
göre onaylanmış kuruluşun faaliyetini kısıtlar, askıya alır veya onaylanmış
kuruluş statüsüne son verir. Bakanlık, bu durum hakkında Ekonomi Bakanlığı
vasıtası ile Komisyona ve üye ülkelere ivedilikle gerekli bilgilendirmeyi
yapar.
(2) Faaliyetinin kısıtlanması, askıya alınması veya
onaylanmış kuruluş statüsüne son verilmesi halinde ya da onaylanmış
kuruluşun faaliyetini kendi isteği ile sona erdirdiği durumlarda, Bakanlık,
söz konusu onaylanmış kuruluşun dosyalarının başka bir onaylanmış kuruluş
tarafından işleme alınmasını ve talepleri halinde kendisine sunulmak üzere
hazır bulundurulmasını sağlar.
Onaylanmış
kuruluşların yeterliliğine ilişkin itiraz
MADDE 34
– (1) Bakanlık onaylanmış
kuruluşun görevlendirilmesine ilişkin temel oluşturan veya onaylanmış
kuruluşun yeterliliğini koruduğuna dair tüm bilgileri, talebi doğrultusunda
Komisyona sunulmak üzere Ekonomi Bakanlığına iletir.
(2) Bakanlık, Komisyon veya üye ülkelerden birinin
Bakanlığın görevlendirdiği bir onaylanmış kuruluşun teknik yeterliliğinin
ve ilgili mevzuata uygunluğunun incelenmesini talep etmesi halinde, 1/2006
sayılı Türkiye-Avrupa Birliği Ortaklık Konseyi Kararının 4 üncü maddesinde
belirtilen usulü takip eder.
Onaylanmış
kuruluşların yükümlülükleri
MADDE 35
– (1) Onaylanmış kuruluşlar, 18
inci ve 19 uncu maddelerde belirtilen uygunluk değerlendirme işlemlerine
uygun olarak uygunluk değerlendirmesini gerçekleştirirler.
(2) Uygunluk değerlendirmesi, şeffaflık içerisinde
ve iktisadi işletmeciler için gereksiz ek yük yaratmayacak şekilde mevzuata
uygun olarak yürütülür. Onaylanmış kuruluş, taahhüt ettiği işin
büyüklüğünü, faaliyet gösterdiği sektörü, organizasyon yapısını, söz konusu
ürünün teknolojik olarak karmaşıklık derecesini ve üretim sürecinin hacmini
veya özelliğini dikkate alarak faaliyetini yürütür. Bu durumda onaylanmış
kuruluş bu Yönetmelik kapsamındaki asansörlerin veya asansör güvenlik
aksamlarının uygunluğu için öngörülen zorluk derecesi ve koruma seviyesini
dikkate alır.
(3) Onaylanmış kuruluş, bu Yönetmelik temel sağlık
ve güvenlik gereklerinin veya uyumlaştırılmış standartların veya diğer
teknik özelliklerin asansör monte eden veya imalatçı tarafından yerine
getirilmediğini tespit etmesi durumunda, asansör monte edenden veya
imalatçıdan gerekli düzeltici tedbirleri almasını ister ve düzeltici tedbir
alınıncaya kadar asansör monte edene veya imalatçıya belge düzenlemez.
(4) Onaylanmış kuruluş, uygunluk sertifikasının
verilmesinin ardından uygunluğun izlenmesi sürecinde, asansörün veya
asansör güvenlik aksamının ilgili gerekleri karşılamadığını tespit etmesi
durumunda, asansör monte eden veya imalatçıdan gerekli olan düzeltici her
türlü tedbirin alınmasını ister ve gereken hallerde belgesini veya onay kararını,
askıya alır veya iptal eder.
(5) Onaylanmış kuruluş, düzeltici tedbirlerin
alınmadığını veya alınan tedbirlerin istenen etkiyi göstermediğini tespit
etmesi durumunda, her türlü belgeyi uygun şekilde kısıtlar, askıya alır
veya iptal eder.
Onaylanmış
kuruluşların kararına itiraz
MADDE 36
– (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşların kararlarına karşı bir itiraz yönteminin bulunmasını sağlar.
Onaylanmış
kuruluşların bilgilendirmeye ilişkin yükümlülüğü
MADDE 37
– (1) Onaylanmış kuruluşlar;
a) Bir belgenin veya onay kararının reddedilmesi,
kısıtlanması, askıya alınması veya iptal edilmesi durumunu,
b) Görevlendirme kapsamına veya şartlarına etki
eden her durumu,
c) Uygunluk değerlendirme işlemlerine ilişkin
olarak Bakanlıktan aldıkları herhangi bir bilgi talebini,
ç) Talep üzerine, bildirildikleri kapsamda
yürütülen uygunluk değerlendirme faaliyetleri ve sınırötesi faaliyetler ile
yüklenicilerin faaliyetlerini de içeren diğer faaliyetleri,
Bakanlığa bildirirler.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, olumsuz sonuçları ve talep
üzerine olumlu sonuçlara ilişkin gerekli bilgiyi, aynı tipteki asansörler
veya asansör güvenlik aksamlarını kapsayan benzer uygunluk değerlendirme
işlemlerini yürüten, bu Yönetmelik kapsamında görevlendirilmiş olan diğer
onaylanmış kuruluşlara sağlarlar.
Onaylanmış
kuruluşların koordinasyonu
MADDE 38
– (1) Bakanlık, Komisyon
tarafından ilgili AB mevzuatı kapsamında oluşturulan asansör onaylanmış
kuruluşlar grubunun çalışmalarına onaylanmış kuruluşların doğrudan veya
temsilcileri vasıtasıyla katılmasını sağlar.
ALTINCI BÖLÜM
Asansörlerin ve Asansör Güvenlik Aksamlarının
Piyasa Gözetimi ve Denetimi
Piyasaya
arz edilen asansörler veya asansör güvenlik aksamlarının piyasa gözetimi ve
denetimi
MADDE 39
– (1) Bakanlık, asansörlerin ve
asansör güvenlik aksamlarının piyasa gözetimi ve denetiminde, 13/11/2001
tarihli ve 2001/3529 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik hükümlerini
uygular.
Ulusal
düzeyde risk taşıyan asansörler veya asansör güvenlik aksamlarına yönelik işlemler
MADDE 40
– (1) Bakanlık, bu Yönetmelik
kapsamında bulunan asansör veya asansör güvenlik aksamının insan sağlığı ve
güvenliğine veya uygun hallerde mülkiyetin korunmasına yönelik risk teşkil
ettiğine dair yeterli sebep bulunması halinde, söz konusu asansör veya
asansör güvenlik aksamını, bu Yönetmelikte yer alan ilgili tüm gerekleri
kapsayacak şekilde bir değerlendirmeye tabi tutar. İlgili iktisadi
işletmeci gerektiğinde Bakanlık ile işbirliği yapar.
(2) Bakanlık, asansörün bu Yönetmelikte yer alan gereklere
uygun olmadığına karar vermesi durumunda, ivedilikle asansör monte edenden
söz konusu asansörü ilgili gereklere uygun hale getirmesi için riskin
büyüklüğü ile orantılı makul bir süre vererek uygun düzeltici önlemlerin
alınmasını talep eder.
(3) Bakanlık, asansör güvenlik aksamının bu
Yönetmelikte yer alan gerekleri yerine getirmediğine karar vermesi
durumunda ivedilikle ilgili iktisadi işletmeciden, asansör güvenlik
aksamının ilgili gereklere uygun hale getirilmesi için riskin büyüklüğü ile
orantılı uygun düzeltici önlemlerin alınmasını, asansör güvenlik aksamının
piyasadan çekilmesini veya geri çağrılmasını makul bir süre vererek talep
eder.
(4) Bakanlık konu hakkında ilgili onaylanmış
kuruluşu bilgilendirir.
(5) İkinci ve üçüncü fıkralarda yer alan önlemler,
Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik hükümleri dâhilinde
uygulanır.
(6) Bakanlık, uygunsuzluğun sadece ülke çapında
olmadığını düşündüğünde, değerlendirme sonuçları ve iktisadi
işletmecilerden almasını istediği tedbirler hakkında Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyonu ve üye ülkeleri bilgilendirir.
(7) İktisadi işletmeci, piyasada bulundurduğu tüm
asansörler ve asansör güvenlik aksamlarına ilişkin uygun düzeltici tedbirin
alınmasını sağlar.
(8) Asansör monte eden tarafından ikinci fıkrada
belirtilen süre içerisinde gereken düzeltici tedbirin alınmadığı takdirde
Bakanlık, asansörün piyasaya arzını kısıtlama veya yasaklama ya da
kullanımını engelleme veya geri çağırma olmak üzere tüm tedbirleri alır.
(9) İktisadi işletmeci tarafından üçüncü fıkrada
belirtilen süre içerisinde gereken düzeltici tedbirin alınmadığı takdirde
Bakanlık, asansör güvenlik aksamının piyasada bulunmasını kısıtlama veya
yasaklama ya da piyasadan çekme veya geri çağırma olmak üzere tüm
tedbirleri alır.
(10) Bakanlık, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
Komisyonu ve üye ülkeleri derhal bu önlemlerden haberdar eder.
(11) Onuncu fıkrada belirtilen bilgilendirme,
özellikle uygunsuz asansör veya asansör güvenlik aksamının tanımlanması
için gerekli olan ayrıntılı verileri, ürünün menşeini, iddia edilen
uygunsuzluğu ve ilgili riski, ülkede alınan tedbirin süresi ile niteliği
yanında iktisadi işletmeci tarafından ileri sürülen savunmaları da içerir.
Bakanlık, asansör veya asansör güvenlik aksamının uygunsuzluğunun, bu Yönetmelik
kapsamındaki temel sağlık ve güvenlik gereklerini karşılamadığından veya 17
nci maddede belirtilen uyumlaştırılmış standartlardaki eksikliklerden
kaynaklandığını belirtir.
(12) Bakanlık, Avrupa Birliği pazarında başlatılan
bir işleme ilişkin Komisyon tarafından iletilen bilgiye istinaden, ilgili
asansör veya asansör güvenlik aksamının uygunsuzluğuna dair uygulanmasını
kabul ettiği bir tedbiri ve elinde bulunan herhangi bir ek bilgiyi; ayrıca,
bildirilen tedbire itiraz ediyorsa itirazlarını, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
Komisyona ve üye ülkelere bildirir.
(13) Bakanlık tarafından alınan geçici bir önleme
herhangi bir üye ülke veya Komisyon tarafından onuncu fıkrada bahsedilen
bilgilerin alınmasını takip eden üç ay içerisinde itiraz edilmezse söz konusu
önlem haklı kabul edilir.
(14) Bakanlık, asansör veya asansör güvenlik aksamı
ile ilgili olarak, asansör güvenlik aksamının piyasadan çekilmesi gibi,
uygun kısıtlayıcı önlemlerin gecikmeksizin alınmasını sağlar.
Koruma
önlemleri
MADDE 41
– (1) 40 ıncı maddenin yedinci,
sekizinci, dokuzuncu ve onuncu fıkralarında belirtilen tedbire karşı üye
ülkelerden ve Komisyondan itiraz olur ve Komisyon tarafından yapılan
inceleme sonucunda, söz konusu tedbirin haklı bir gerekçeye dayanmadığına
hükmedilirse, Bakanlık tedbiri yürürlükten kaldırır.
Risk
taşıyan asansörler veya asansör güvenlik aksamlarının uygunluğu
MADDE 42
– (1) 40 ıncı maddenin birinci
fıkrasına göre gerçekleştirilen denetim sonucunda, bir asansörün bu
Yönetmeliğe uygun olmasına rağmen insan sağlığı ve güvenliği veya uygun
hallerde mülkiyetin korunmasına yönelik risk teşkil ettiği tespit edilirse
Bakanlık, risk ile orantılı olacak şekilde asansör monte edenden,
asansördeki riskin ortadan kaldırılması için gerekli tüm tedbirleri almasını
talep eder veya asansörün kullanımını makul bir süre boyunca kısıtlar veya
yasaklar.
(2) 40 ıncı maddenin birinci fıkrasına göre
gerçekleştirilen denetim sonucunda, bir asansör güvenlik aksamının bu
Yönetmeliğe uygun olmasına rağmen insan sağlığı ve güvenliği veya uygun
hallerde mülkiyetin korunmasına yönelik risk teşkil ettiği tespit edilirse,
Bakanlık, risk ile orantılı olacak şekilde ilgili iktisadi işletmeciden,
asansör güvenlik aksamının piyasaya arz edildiğinde risk teşkil etmemesi
için gerekli tüm tedbirleri almasını veya ürünü piyasadan çekmesini veya
makul bir süre içerisinde geri çağırmasını talep eder.
(3) İktisadi işletmeci, piyasada bulundurduğu ve
piyasaya arz ettiği bütün asansörlere veya asansör güvenlik aksamlarına
ilişkin her türlü uygun düzeltici tedbirin alınmasını sağlar.
(4) Bakanlık, üçüncü fıkrada belirtilen düzeltici
tedbire ilişkin Ekonomi Bakanlığı vasıtası ile Komisyonu ve üye ülkeleri
ivedilikle bilgilendirir. Söz konusu bilgilendirme mevcut bütün ayrıntıyı,
özellikle ilgili asansör veya asansör güvenlik aksamının tanımlanması için
gerekli olan veriyi, ürünün menşeini ve tedarik zincirini, riskin tanımı
ile ülkede alınan tedbirin süresini ve niteliğini içerecek şekilde yapılır.
Şekli
uygunsuzluk
MADDE 43
– (1) 40 ıncı maddede belirtilen
hususlara aykırı olmamak koşuluyla Bakanlık, aşağıda yer alan
uygunsuzlukların tespit edilmesi durumunda iktisadi işletmeciden söz konusu
uygunsuzlukların giderilmesini talep eder:
a) “CE” işaretinin, “CE” İşareti Yönetmeliğine
uygun olmayacak bir şekilde asansöre veya asansör güvenlik aksamına
iliştirilmiş olması,
b) “CE” işaretinin, asansöre veya asansör güvenlik
aksamına iliştirilmemiş olması,
c) “CE” işaretinin, 22 nci maddeye uygun olacak
şekilde onaylanmış kuruluş kimlik kayıt numarası ile birlikte
iliştirilmemesi veya söz konusu maddeye aykırı olacak şekilde iliştirilmiş
olması,
ç) AB uygunluk beyanının düzenlenmemiş olması,
d) AB uygunluk beyanının doğru biçimde
düzenlenmemiş olması,
e) Ek-IV’ün Bölüm A’sı ve B’si, Ek-VII, Ek-VIII ve
Ek-XI’de yer alan teknik dosyanın mevcut olmaması veya tamamlanmamış
olması,
f) Asansör monte eden, imalatçı veya ithalatçının
adının, ticari unvanının veya tescilli ticari markasının veya adresinin, 10
uncu maddenin altıncı fıkrasına, 11 inci maddenin altıncı fıkrasına ve 13
üncü maddenin üçüncü fıkrasına uygun olacak şekilde belirtilmemiş olması,
g) Asansör veya asansör güvenlik aksamının
tanımlanmasını sağlayan bilginin, 10 uncu maddenin beşinci fıkrasına ve 11
inci maddenin beşinci fıkrasına uygun bir şekilde yer almaması,
ğ) Asansör veya asansör güvenlik aksamı için
düzenlenen talimatın, 10 uncu maddenin yedinci fıkrasında ve 11 inci
maddenin yedinci fıkrasında belirtildiği şekilde birlikte bulunmaması veya
belgelerin uygulanabilir gerekliliklere uygun olmaması.
(2) Bakanlık, birinci fıkrada belirtilen
uygunsuzluğun devam etmesi durumunda, asansörün kullanımının kısıtlanmasına
veya yasaklanmasına; asansör güvenlik aksamının piyasada bulunmasının
yasaklanmasına veya kısıtlanmasına veya piyasadan çekilmesine veya geri
çağrılmasına dair bütün uygun tedbiri alır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Komite
işlemleri
MADDE 44
– (1) Bakanlık Komisyon tarafından
kurulan asansör komitesinin çalışmalarına katılım sağlar.
İdari
yaptırımlar
MADDE 45
– (1) Bakanlık, bu Yönetmelik
hükümlerinin iktisadi işletmeciler tarafından ihlal edilmesi durumunda,
iktisadi işletmecilere yönelik 4703 sayılı Kanunda yer alan idari
yaptırımları, etkili, orantılı ve caydırıcı olacak şekilde uygular.
Atıflar
MADDE 46
– (1) 31/1/2007 tarihli ve 26420
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör Yönetmeliği (95/16/AT)’ne yapılan
bütün atıflar, bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE 47
– (1) 15/2/2003 tarihli ve 25021
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör Yönetmeliği (95/16/AT) ve
31/1/2007 tarihli ve 26420 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör
Yönetmeliği (95/16/AT) yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici
hükümler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bakanlık, bu
Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce piyasaya arz edilmekle birlikte, bu
Yönetmelik hükümlerine de uygun olan ve 31/1/2007 tarihli ve 26420 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör Yönetmeliği (95/16/AT) kapsamında yer
alan asansörlerin hizmete sunulmasını veya asansör güvenlik aksamlarının
piyasada bulundurulmasını engellemez.
(2) 31/1/2007 tarihli ve 26420 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Asansör Yönetmeliği (95/16/AT) kapsamında onaylanmış
kuruluş tarafından düzenlenen sertifika veya karar, bu Yönetmelik
kapsamında da Bakanlık tarafından geçerli sayılır.
Yürürlük
MADDE 48
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 49
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|