Ekonomi Bakanlığından:
İRAN İSLAM
CUMHURİYETİ MENŞELİ BAZI TARIM ÜRÜNLERİ
İTHALATINDA TARİFE KONTENJANI UYGULANMASINA
İLİŞKİN TEBLİĞ
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 29/12/2014 tarihli ve
2014/7137 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İran İslam
Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı
Uygulanması Hakkında Karar uyarınca, İran İslam Cumhuriyeti menşeli bazı
tarım ürünleri ithalatında uygulanacak tarife kontenjanlarının
düzenlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, İran İslam Cumhuriyeti Menşeli Bazı
Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar ve
14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde yer alan;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Başvuru sırasına göre eşit oranda tahsis yöntemi
(EOTY): Başvurunun tarife kontenjanı dönemi içerisinde yapıldığı ve tarife kontenjanının,
tarife kontenjanı tahsisi yapılabilecek nitelikteki başvuru sahibi
firmalara, ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde başvuru sırası dikkate
alınarak eşit miktarda tahsis edildiği yöntemi,
c) Denetim birimleri: Ekonomi Bakanlığı Denetim
Hizmetleri Başkanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığının ilgili denetim
birimlerini,
ç) Firma: Tarife kontenjanlarından faydalanmak
üzere başvuruda bulunan, ticaret siciline veya esnaf ve sanatkar siciline
ve ilgili sanayi ve/veya ticaret odasına veya esnaf ve sanatkarlar odasına
kayıtlı, gerçek veya tüzel kişiler ile tahsisat önceliği bulunan kurum ve
kuruluşları,
d) Geleneksel ithalatçı: Referans döneminde tarife
kontenjanı konusu maddeye ilişkin ithalat performansı olan firmayı,
e) Genel Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğünü,
f) İthal lisansı: Tarife kontenjanı uygulaması
kapsamında ithalat yapılmasını sağlamak üzere Bakanlıkça düzenlenen
fiziksel ya da elektronik belgeyi,
g) İthalat performansı: Firmanın başvurusunun
değerlendirildiği tarihteki Bakanlık Bilgi Sistemi verileri esas alınarak
tespit edilen, tarife kontenjanı konusu maddede referans döneminde
gerçekleştirdiği ithalat miktarını (tarife kontenjanı konusu maddeye ait
ayrı bir gümrük tarife istatistik pozisyonu bulunmaması halinde tarife
kontenjanı açılan ilgili gümrük tarife istatistik pozisyonu kapsamında
yapılan toplam ithalat miktarını),
ğ) Referans dönemi: Tarife kontenjanı başvurusunun
yapıldığı yıl hariç son iki takvim yılını,
h) Sanayici: Referans döneminde tarife kontenjanı
konusu maddeye ilişkin üretim performansı ve/veya tüketim performansı olan
(paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) firmayı,
ı) Talep toplama yöntemi (TTY): Başvuruların tarife
kontenjanı dönemi başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde yapıldığı ve başvuru
döneminin bitmesini müteakip, tarife kontenjanı tahsisatı yapılabilecek
nitelikteki başvuru sahibi firmalara, ilgili dağıtım kriterleri
çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatının yapıldığı yöntemi,
i) Tarife kontenjanı: Belirli bir dönem itibarıyla
gümrük vergisinde ve/veya diğer mali yüklerde indirim yapılan ya da
muafiyet sağlanan ithalatın miktarını,
j) Tarife kontenjanı başvuru dönemi: TTY’ye göre
tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için tarife kontenjanı döneminin
başlangıcından önceki 1 (bir) ayı, EOTY’ye göre tahsisatı yapılan tarife
kontenjanları için ise tarife kontenjanı dönemi ile aynı dönemi,
k) Tarife kontenjanı dönemi: Tarife kontenjanı
kapsamında ithalatın yapılabileceği belirli bir dönemi,
l) Tüketim performansı: Firmanın, referans
döneminde üretimde hammadde olarak kullandığı tarife kontenjanı konusu
maddenin (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını,
m) Üretim performansı: Firmanın, referans döneminde
tarife kontenjanı konusu maddede gerçekleştirdiği üretim (paketleme,
ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını,
ifade eder.
Tarife
kontenjanı tahsisatı için başvuru ve başvuruların sonuçlandırılması
MADDE 4 –
(1) Tarife kontenjanı tahsisat
talebinde bulunan firmaların, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarından
dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olanlar için, tarife kontenjanı döneminin
başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde, dağıtımı EOTY’ye göre
yapılacak olanlar için ise tarife kontenjanı dönemi içerisinde, Bakanlığa
müracaat etmeleri zorunludur.
(2) Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan
firmaların, her tarife kontenjanı dönemi için; dağıtımı TTY’ye göre
yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanı
tahsisatı başvurusunda her defasında tam ve eksiksiz olarak; dağıtımı
EOTY’ye göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin her bir tarife
kontenjanında ise sadece ilk tarife kontenjanı tahsisatı başvurusunda tam
ve eksiksiz olarak, Ek-2’de yer alan belgeler ile birlikte Bakanlığa
müracaat etmeleri zorunludur.
(3) Ancak, dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olan
tarife kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanında her tarife
kontenjanı döneminde firmalar adına yapılan ilk tarife kontenjanı
tahsisatını müteakip aynı tarife kontenjanı tahsisatı için yapılacak başvuruda
tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların; Ek-2’de yer alan
belgelerden her halükarda 1 ve 4 numaralı belgeler ve diğer belgelerden ise
sadece geçerliliğini yitirmiş ve güncellenmesi gerekli olanlar ile
birlikte, Ek-2’de açıklandığı şekliyle, Bakanlığa müracaat etmeleri
zorunludur.
(4) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarında, tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için
Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz etme veya başvuru
dönemi içerisinde müracaat etme şartı aranmaz.
(5) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarının tahsisatı için yapılan başvurulara ilişkin eksiklikler
tarife kontenjanı dönemi içerisinde tamamlanamaz ve eksikliklerin
giderilmesi ile ilgili firmalara Genel Müdürlükçe bildirim yapılmaz. Ancak,
ihtiyaç duyulması halinde Genel Müdürlükçe Ek-2’de yer alan belgeler ile
ilgili firmadan ve/veya bu belgeleri düzenleyen kurum ve kuruluşlardan ek
veya açıklayıcı bilgi ve belge talep edilebilir.
(6) Tarife kontenjanı tahsisatı taleplerine ilişkin
başvurularda Bakanlığa ibraz edilen belgeler hiçbir suretle iade edilmez ve
başka bir başvuru için kullanılamaz.
(7) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı TTY’ye
göre yapılacak olan tarife kontenjanlarının her biri için, aynı firma
tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde tarife kontenjanı
tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi durumda,
değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki en son başvuru değerlendirmeye
alınır.
(8) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye
göre yapılacak olan tarife kontenjanlarının her biri için, aynı firma
tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde tarife kontenjanı
tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi durumda,
değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki ilk başvuru değerlendirmeye
alınır. Ancak, aynı tarife kontenjanı döneminde daha önce aynı tarife
kontenjanında adına ithal lisansı düzenlenmiş olan firmalara aynı tarife
kontenjanında yeniden ithal lisansı düzenlenebilmesi için fiziksel ithal
lisansının aslı Bakanlığa iade edilir, elektronik ithal lisansında ise
kalan kısım kullandırılmaz ve söz konusu belge kapatılır.
(9) Bu Tebliğ kapsamındaki tarife kontenjanlarının
tahsisatı için, Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak
içermeyen veya tarife kontenjanı başvuru dönemi içerisinde yapılmayan veya
Ek-1’deki tabloda ilgili tarife kontenjanının karşısında Tahsisat Yapılacak
Firma Türü sütununda belirtilen nitelikte olmayan firmalar tarafından
yapılan veya bu Tebliğ hükümlerine istinaden adlarına ithal lisansı düzenlenmemesi
hususunda yaptırıma tabi olan firmalar tarafından yapılan başvurular
olumsuz sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer alan herhangi bir tarife
kontenjanının tamamının tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlara
tahsis edilmesi durumunda diğer firmalarca söz konusu tarife kontenjanına
ilişkin yapılmış başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer
alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılan herhangi bir tarife kontenjanının
tamamının tahsis edilmesini müteakiben söz konusu tarife kontenjanının
tahsisatına ilişkin yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır.
(10) Bu Tebliğ kapsamındaki tarife kontenjanlarının
tahsisatı için yapılan başvurularda, başvuru konusu eşyaya ait 12 haneli
Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (G.T.İ.P.), madde ismi ve tarife
kontenjanı kapsamında ithal edilecek miktar bilgisinin her bir G.T.İ.P.
için başvuru formunda açık biçimde yazılması zorunludur. Değerlendirmede,
başvuru formunda belirtilen 12 haneli G.T.İ.P. veya G.T.İ.P.’ler esas
alınır.
(11) Ek-1’deki tablonun Tarife Kontenjanı Kod No
sütununda belirtilen kod numarası altında yer alan birden fazla G.T.İ.P.
için talepte bulunulacak ise, toplam talep miktarı bir defada talep
edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarını geçemez. TTY’ye veya 8 inci
maddenin altıncı fıkrası uyarınca EOTY’ye göre yapılacak dağıtım sonucu her
bir tarife kontenjanı kod numarası için firma payına düşen miktar talep
edilen G.T.İ.P.’ler arasında dağıtılır.
Tarife
kontenjanı tahsisat yöntemi
MADDE 5 – (1) Ek-1’deki tabloda Tahsisat Yöntemi sütunundaki;
a) TTY ibaresi, talep toplama yöntemi,
b) EOTY ibaresi, başvuru sırasına göre eşit oranda
tahsis yöntemi,
ile ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini
ifade eder.
Tahsisat
önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar
MADDE 6 – (1) Ek-1’de yer alan tabloda Tahsisat Önceliği
Bulunan Kurum ve Kuruluşlar sütunundaki;
a) ESK ibaresi, Et ve Süt Kurumu Genel
Müdürlüğünün,
b) TMO ibaresi, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel
Müdürlüğünün,
c) YTTSKB ibaresi, Yağlı Tohumlar Tarım Satış
Kooperatifleri Birliklerinin,
ç) TŞF ibaresi, Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. Genel
Müdürlüğünün,
ilgili tarife kontenjanında tahsisat önceliği
bulunduğunu ifade eder.
Tarife
kontenjanı tahsisatı yapılacak firmalar
MADDE 7 – (1) Ek-1’deki tabloda Tahsisat Yapılacak Firma
Türü sütunundaki;
a) Ü harfi, üretim performansı olan sanayicilere,
b) T harfi, tüketim performansı olan sanayicilere,
c) İ harfi, geleneksel ithalatçılara,
ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini
ifade eder.
Dağıtım
kriterleri
MADDE 8 –
(1) Ek-1’deki tabloda Bir Defada
Talep Edilebilecek Azami Tarife Kontenjanı Miktarı sütununda belirtilen
miktar, söz konusu tablonun Tarife Kontenjanı Dönemi sütununda tarife
kontenjanının karşısında yer alan dönemde ilgili tarife kontenjanında,
dağıtımı EOTY’ye göre yapılan tarife kontenjanları için bir firmaya bir
defada tahsis edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarlarını; dağıtımı
TTY’ye göre yapılan tarife kontenjanları için ise bir firmanın talep
edebileceği ve bir firmaya tahsis edilebilecek azami tarife kontenjanı
miktarlarını belirtmektedir.
(2) Firmalara başvurusunda talep ettiği tarife
kontenjanı miktarından daha fazla miktarda tahsisat yapılamaz.
(3) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşların
talepte bulunması halinde, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarının tamamı veya bir bölümü söz konusu kurum ve kuruluşlara
tahsis edilebilir. Aksi durumda Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri
çerçevesinde değerlendirmeye alınabilecek nitelikte başvuruda bulunan
firmalara tahsis edilir.
(4) Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri
çerçevesinde yapılacak dağıtımda herhangi bir firmanın talep ettiği
miktardan daha fazla tahsisat hakkı oluşması halinde, firmanın talep ettiği
tarife kontenjanı miktarının tamamının tahsisatı yapılır ve tahsisat
hakkının talep edilen miktarı aşan kısmı, her defasında talep edilen tarife
kontenjanı miktarından daha fazla tahsisat hakkı oluşan firma(lar) hariç
tutularak diğer firmalar arasında aynı kriterlerle yeniden dağıtılarak
tahsis edilir.
(5) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanları
tahsisatı için yapılan ve değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki
başvurularda talep edilen toplam tarife kontenjanı miktarının, tahsis
edilebilecek toplam tarife kontenjanı miktarıyla aynı veya daha düşük
olması halinde talepler aynen karşılanır ve tahsisatı yapılmayan tarife
kontenjanı miktarının dağıtımı Bakanlıkça yayımlanacak yeni bir tebliğ ile
yapılabilir.
(6) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye
göre yapılan tarife kontenjanlarına ilişkin başvurular, Bakanlık genel
evrak kayıt tarihi ve kayıt numarası esas alınarak, aynı tablonun Bir
Defada Talep Edilebilecek Azami Tarife Kontenjanı Miktarı sütununda ilgili
tarife kontenjanının karşısında yer alan miktarı aşmamak üzere, sırasıyla
sonuçlandırılır. Ancak tarife kontenjanı başvuru döneminin başlangıç
tarihinden itibaren ilk 5 (beş) iş günü içerisinde yapılan başvurularda
talep edilen toplam miktarın o madde için açılmış toplam tarife kontenjanı
miktarını aşması durumunda, sadece bu talepler toplam tarife kontenjanının
eşit şekilde tahsis edilmesiyle karşılanır.
İthal
lisansı düzenlenmesi
MADDE 9 –
(1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve
esaslar çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatı yapılan firmalar adına
Bakanlıkça ithal lisansının elektronik olarak düzenlenmesi halinde Gümrük
ve Ticaret Bakanlığının elektronik ortamda vereceği belge numarası/belge
satır numarası başvuru formunda belirtilen firmaya ait e-posta adresine
elektronik olarak iletilir ve başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim
yapılmaz. Başvuru formunda firmaya ait doğru ve geçerli bir e-posta
adresinin bildirilmemesi halinde doğabilecek sorunlardan Bakanlık sorumlu
tutulamaz.
(2) Elektronik olarak düzenlenememesi halinde,
fiziksel ithal lisansı, bir tanesi tarife kontenjanı tahsisi yapılan
firmaya verilmek üzere (firma nüshası) ve bir tanesi Bakanlıkta kalmak
üzere (Bakanlık nüshası) 2 (iki) nüsha olarak düzenlenir.
(3) Bakanlığa iade edilen fiziksel ithal lisansı
hiçbir suretle firmalara geri verilmez.
(4) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için
talepte bulunulması durumunda bir tarife kontenjanı için tahsis edilen
miktarın birden fazla fiziksel ithal lisansı düzenlenerek kullandırılması
mümkündür.
İthal
lisansı kullanımı
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğ kapsamında
Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansları, ithal lisansında belirtilen süre
sonuna kadar geçerli olup, bu süre kesinlikle uzatılamaz.
(2) Bu Tebliğ kapsamında ithal edilecek maddeye
ilişkin gümrük beyannamesinin, ithal lisansının geçerlilik süresi
içerisinde tescil edilmiş olması şarttır.
(3) Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak
üzere, ithal lisansının firma tarafından ilgili gümrük idaresine ibrazı
zorunludur.
(4) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal
lisansıyla yapılacak ithalatta sadece ithal lisansında kayıtlı miktar kadar
ithalat için indirimli gümrük vergisi ve/veya diğer mali yükler uygulanmak
üzere ithalat yapılabilir.
(5) İthal lisansı kapsamındaki ithalatın doğrudan
ithal lisansı sahibi firma tarafından yapılması zorunludur. İthal lisansı
üçüncü kişilere devredilemez.
(6) İthal lisansının fiziksel olarak düzenlenmesi
halinde lisansın tarih ve sayısı, elektronik olarak düzenlenmesi halinde
ise Bakanlıkça firmaya e-posta ile bildirilen belge numarası/belge satır
numarası yükümlü tarafından gümrük beyannamesinin ilgili alanına beyan
edilir.
Gümrük
idaresince yapılacak işlemler
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğ kapsamında
düzenlenen ithal lisansıyla yapılacak ithalatta, ithal lisansı ithalat işlemleri
sırasında ilgili gümrük idaresince aranır.
(2) Fiziksel olarak düzenlenen ithal lisansları kapsamında
yapılan ithalata ilişkin gerekli düşümler ilgili gümrük idaresi tarafından
ithal lisansının firma nüshasının arka yüzüne işlenerek imza ve mühür
altına alınır. Bu sayfada yer kalmaması halinde, yeni sayfa ilave edilerek
ilave edilen sayfa adedi ithal lisansı firma nüshasının aslına derç
edilerek imza ve mühür altına alınır.
(3) Elektronik ithal lisansı kapsamında yapılan
ithalata ilişkin düşümler elektronik olarak yapılır.
İthal
lisansının revizesi
MADDE 12
– (1) İthal lisansı değişikliği
veya ithal lisansı revizesi talep edilemez.
İthal
lisansının zayii
MADDE 13
– (1) Fiziksel olarak düzenlenen
ithal lisansının zayii (kaybolması veya kullanılamaz hale gelmesi) halinde,
zayie ilişkin gazete ilanı ve/veya bu hususu belgelendiren ilgili belgeler
ile başvurulması halinde, Bakanlıkça üzerine "Zayiinden dolayı yeniden
düzenlenmiştir" şeklinde şerh düşülerek, ithal lisansının
kullanılmamış olan kısmı için yeni ithal lisansı düzenlenebilir.
(2) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye
göre yapılan tarife kontenjanları kapsamında düzenlenmiş olan ve tamamı
kullanılmış bulunan fiziksel ithal lisansının zayii halinde, zayie ilişkin
gazete ilanı ve/veya bu hususu belgelendiren ilgili belgeler ile
başvurulması durumunda, 4 üncü maddenin sekizinci fıkrasında belirtilen en
son ithal lisansı firma nüshasının aslının Bakanlığa iade edilmesi şartı
aranmaz.
Yaptırım
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ kapsamında
düzenlenen ithal lisansı ile yapılacak ithalat işlemlerine esas olan fiziksel
ya da elektronik belgelerde tahrifat yapıldığının veya sahte belge
kullanıldığının veya ithal lisansının üçüncü kişilere devredildiğinin veya
ithal lisansına konu ithal işlemlerinde bu Tebliğ ile belirtilen diğer
hususlara aykırı davranıldığının Denetim birimlerince tespiti halinde,
Bakanlıkça ilgili ithal lisansı iptal edilir ve kendilerine iptal işleminden
itibaren 5 (beş) yıl süreyle bu Tebliğ çerçevesinde tarife kontenjanı
tahsis edilmez.
Diğer
mevzuat hükümleri
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ, ithal lisansı
kapsamında ithalatı gerçekleşecek maddenin ithalatının tabi olduğu diğer
mevzuat hükümlerinin uygulanmasını engellemez.
Yetki
MADDE 16
– (1) Bakanlık, bu Tebliğ
hükümlerine istinaden, genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel
ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak
ihtilafları idari yoldan çözümlemeye yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 17
– (1) 24/1/2015 tarihli ve 29246
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İran İslam Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım
Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanmasına İlişkin Tebliğ
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlüğe
giriş tarihinden önce düzenlenen fiziksel ithal lisansları
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce fiziksel olarak düzenlenen İthal Lisansları
üzerlerinde yazılı süre sonuna kadar geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 18
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
|