Kanun
No. 6719 Kabul
Tarihi: 4/6/2016
MADDE
1 – 14/6/1935
tarihli ve 2804 sayılı Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü Kanununun ek 1
inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“EK
MADDE 1– Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü, 2 nci
maddede belirtilen görevleri kapsamına giren iş ve hizmet konularında
11/9/1981 tarihli ve 2522 sayılı Kamu Kuruluşlarının Yurt Dışındaki
İhalelere Katılması Hakkında Kanuna tabi olmaksızın, bağlı bulunduğu
Bakanlık onayı ile; yurt dışında arama ve
araştırma faaliyetleri yapmaya, bu faaliyetlerin yürütülmesi amacıyla yurt
dışında şirket kurmaya, yerli ve/veya yabancı gerçek veya tüzel kişilerle
yurt dışında şirket veya ortaklık kurmaya, imtiyazlı ortak olmaya,
şirketler veya ortaklıklarla ilgili her türlü pay, hisse senedi ve diğer
ortaklık paylarını alıp satmaya ve yurt dışında çalışma büroları açmaya
yetkilidir.
Maden
Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğünün yurt dışı faaliyetleriyle ilgili yurt dışında
çalıştırılacak personelin niteliği, görev süresi, bunlara ödenecek ücretler
ile harcamalara ilişkin usul ve esaslar Bakanlar Kurulunca yürürlüğe
konulan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE
2 – 18/12/1981
tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanununa
27 nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
27/A maddesi eklenmiştir.
“MADDE
27/A – Askeri yasak bölgeler ve güvenlik bölgelerinde veya ülke güvenliği
ile doğrudan ilgili Türk Silahlı Kuvvetlerine tahsisli ve fiilen
kullanımında olan araziler, harekat ve savunma amaçlı yerlerdeki tesisler
(konut ve sosyal tesisler hariç) ile özel güvenlik bölgesi ilan edilen
yerlerdeki tesisler, rafineri, petrokimya tesisleri ve eklentileri ile
nükleer santral projeleri kapsamında yapılması öngörülen tesis ve
faaliyetler hakkında 4/4/1990 tarihli ve 3621
sayılı Kıyı Kanununun kıyılar, sahil şeritleri, doldurma ve kurutma yoluyla
kazanılan arazilere ilişkin yapı ve yapılaşmaya dair sınırlayıcı hükümleri
ile 3 üncü maddesi hükümleri ve nükleer santral projeleri kapsamında
yapılması öngörülen tesis ve faaliyetler hakkında 26/1/1939 tarihli ve 3573
sayılı Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında
Kanunun sınırlayıcı hükümleri uygulanmaz.”
MADDE
3 – 9/7/1982
tarihli ve 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Kanununa aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Yapı
denetimi
EK MADDE
1 – Nükleer santral sahalarında yapılacak yapılar hakkında 29/6/2001 tarihli ve 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında
Kanun hükümleri ile 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun fenni
mesuliyete ilişkin hükümleri uygulanmaz. Ancak bu yapıların yapı denetimi
Türkiye Atom Enerjisi Kurumu tarafından yetkilendirilen tüzel kişiliğe
sahip yapı denetimi kuruluşları tarafından, denetim kuruluşu ile nükleer
santralin lisans sahibi arasında akdedilen hizmet sözleşmesi hükümlerine
göre yapılır. Yapı denetiminin bu kuruluşlar tarafından yapılması nükleer
santral lisans sahibinin münhasır ve kusursuz sorumluluğunu kısmen veya
tamamen ortadan kaldırmaz. Bu yapılara ilişkin olarak
yapılacak yetkilendirme ve denetimlerle ilgili usul ve esaslar ile yapı
denetimi kuruluşu ile nükleer santral lisans sahibi arasında akdedilecek
hizmet sözleşmesinin kapsamına ilişkin hususlar Çevre ve Şehircilik
Bakanlığının görüşü alınarak Türkiye Atom Enerjisi Kurumu tarafından bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde çıkarılacak
yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE
4 – 19/2/1985 tarihli ve 3154 sayılı Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“j)
Elektrik üretim, iletim, dağıtım ve tüketim tesislerinin milli menfaatlere
ve modern teknolojiye uygun şekilde kurulması ve işletilmesi için gerekli
yükümlülükleri ile ilgili olarak inceleme, tespit, raporlama, proje onay ve
kabul işlemleri yapmak üzere; ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşlarını, 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası
Kanunu kapsamında dağıtım lisansı sahibi tüzel kişileri veya özel hukuk tüzel
kişilerini görevlendirmek, yetkilendirmek veya bu tüzel kişilerden hizmet
satın almak ve bu tüzel kişilerin nitelikleri, yetkilendirilmesi, hak ve
yükümlülükleri ile bu tüzel kişilere uygulanacak yaptırımları ve diğer
hususları yönetmelikle düzenlemek.”
MADDE
5 – 4/6/1985
tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 2 nci
maddesinin ikinci fıkrasının (IV) numaralı bendinin (b) alt bendinde yer
alan “kömüre bağlı metan gazı,” ibaresi metinden çıkarılmıştır.
MADDE
6 – 3213 sayılı Kanuna aşağıdaki
ek madde eklenmiştir.
“EK
MADDE 12 – Bu Kanun uyarınca kamu kurum ve kuruluşlarına ait IV. Grup (b)
bendi madenlere ilişkin ruhsatlar, rezerv kaybına sebep olmayacak şekilde,
elektrik üretimine yönelik olmak üzere Bakanlık onayı ile ayrı ruhsatlara
bağlanabilir.”
MADDE
7 – 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “dokuz” ibaresi “yedi” olarak değiştirilmiş ve maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Kurul, ilgili
piyasa kanunlarında tanımlanan önlisans, lisans
ve sertifikaların verilmesi, tadili, geçici olarak durdurulması ve iptali
ile ön araştırma ve soruşturma işlemlerinin yürütülmesi hususunda ilgili
kanunlar tarafından kendisine verilen yetkilerin bir kısmını veya tamamını
Başkanlığa ve/veya ilgili hizmet birimine devredebilir.”
MADDE
8 – 18/4/2001
tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununun 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (13) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“13)
Şehir: Belediye veya büyükşehir belediyesine ait belediye sınırları ile
mücavir alanların tamamını,”
MADDE
9 – 4646 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin dördüncü fıkrasının (a) bendinin (3) numaralı alt bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, aynı bende aşağıdaki paragraf eklenmiş ve (g)
bendinin (5) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı
bende aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
“3) Her
sene ithal edilecek doğal gazın Kurul tarafından belirlenen oranı kadar bir
miktarı beş yıl içerisinde ulusal topraklarda yer altı depolama imkânına
sahip olunması hususunda depolama faaliyeti yapacak tüzel kişilerden Kurumca
belirlenen taahhüt ve garantilerin alınması,”
“Ülkedeki yer altı doğal gaz depolama kapasitesinin
tüm ithalatçı şirketlerin her sene ithal edecekleri doğal gaz miktarının
depolanmasına ilişkin yükümlülüklerinin yerine getirilmesine imkân verecek
seviyede olmasına bağlı olarak Kurul, ithalatçı şirketlerin her sene ithal
edecekleri doğal gazın beş yıl içerisinde ulusal topraklarda depolama yükümlülüklerine
ilişkin oranını, ülkedeki mevcut yer altı depolama kapasitesini dikkate
alarak yüzde yirmiden fazla olmamak üzere belirlemeye yetkilidir. İthalatçı şirketlerin depolama yükümlülüklerine
ilişkin usul ve esaslar Kurul tarafından belirlenir.”
“5)
Dağıtım şirketleri, yurt çapında sadece iki şehirde lisans sahibi olabilir.
Ancak, bu sayı şehirlerin gelişmişlik durumu, tüketim kapasitesi ve
kullanıcı sayısı gibi hususlar dikkate alınarak Kurul kararıyla
artırılabilir. Dağıtım şirketlerinin belirlenmiş dağıtım bölgesi kapsamı,
teknik ve ekonomik gerekler dikkate alınarak il sınırlarını aşmayacak
şekilde Kurul tarafından ihale edilmeksizin yeniden belirlenebilir veya
genişletilebilir. Dağıtım bölgesi kapsamında olmayan bir şehrin bulunduğu
il sınırı içerisinde faaliyet gösteren dağıtım şirketlerinin ilgili şehir
için dağıtım bölgesi genişletme talebi olmaması hâlinde, Kurul tarafından
uygun görülmesi hâlinde ilgili şehir için dağıtım lisansı ihalesi
yapılabilir. İlgili şehir için aynı il sınırı içerisinde faaliyet gösteren
birden fazla dağıtım şirketinin genişleme talebinde bulunması hâlinde,
Kurul tarafından dağıtım bölgesinin tamamındaki toplam abone sayısı daha
fazla olan dağıtım şirketine öncelik verilir. Kurul, nüfus yoğunluğuna göre
bir şehri, sınırları belirlenmiş birden fazla dağıtım bölgesine ayırabilir
ve her bölgeyi ayrı ayrı ihale edebilir. Doğal
gaz dağıtım şirketleri, lisanslarında belirtilen dağıtım bölgesi kapsamında
doğal gaz dağıtım faaliyeti yapmakla yetkili olup, dağıtım bölgesi
kapsamında bulunan şehirlerin imarlı alanlar bütününde dağıtım faaliyeti
yapmakla yükümlüdür.”
“6)
Dağıtım lisansı sahibi tüzel kişilerin talep etmesi ve Kurulun teknik ve
ekonomik olarak uygun bulması durumunda dağıtım bölgeleri tek bir lisans altında
birleştirilebilir veya mevcut dağıtım bölgeleri birden fazla lisans sahasına
bölünebilir. Dağıtım şirketlerinin birleşme taleplerine ilişkin
başvuruların değerlendirilmesinde, işletme verimliliği açısından şebeke
bütünlüğü ve bölgesel yakınlık dikkate alınır. Uygulamaya ilişkin usul ve
esaslar Kurul tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE
10 – 4646 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin (a) bendinin (3) numaralı alt bendine
aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Ancak,
belirli şartları sağlayan dağıtım lisansı sahibi tüzel kişilerin teknik ve
ekonomik gerekçeleri dikkate alınarak Kurul tarafından uygun bulunması
hâlinde kendi faaliyet alanında faaliyet gösteren tüzel kişilerden sadece
birine iştirak etmesi mümkündür. İştirake ilişkin şartlar ve uygulamaya
ilişkin usul ve esaslar Kurul tarafından hazırlanan yönetmelikle
düzenlenir.”
MADDE
11 – 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (o) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“o)
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının bağlı, ilgili veya ilişkili kurum
veya kuruluşlarının, faaliyetleri ile ilgili olarak birbirlerinden veya
diğer kamu kurum ve kuruluşlarından karşılanan enerji, yakıt, mal, hizmet,
danışmanlık alımları ve büyük onarım işleri, TETAŞ tarafından tedarik
amaçlı yapılacak elektrik enerjisi alımları,”
MADDE
12 – 2/3/2005
tarihli ve 5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu
ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 17 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kaçak
veya menşei belli olmayan LPG ile piyasa faaliyetinde bulunan lisans sahiplerinin
lisansı iptal edilir. Teknik düzenlemelere uygun olmayan LPG’yi piyasa faaliyetine konu etme fiilini, lisans
süresince, aynı lisansla üç defa işleyen lisans sahiplerinin lisansı iptal
edilir. Teknik düzenlemelere uygun olmayan LPG, mahkeme kararı ile müsadere
edilir. Bu LPG’yi ikmal edenler zararı üç ay
içinde tazmin etmekle yükümlüdür.”
MADDE
13 – 10/5/2005 tarihli ve 5346
sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik
Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (9) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“9. Biyokütle: İthal edilmemek kaydıyla; kentsel atıkların
yanı sıra bitkisel yağ atıkları, tarımsal hasat
atıkları dâhil olmak üzere tarım ve orman ürünlerinden ve bu ürünler ile
atık lastiklerin işlenmesi sonucu ortaya çıkan yan ürünlerden elde edilen
kaynakları ve sanayi atık çamurları ile arıtma çamurlarını,”
MADDE
14 – 5346 sayılı Kanunun 6 ncı maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“YEK
Destekleme Mekanizmasına tabi üretim tesislerinin iletim ve/veya dağıtım sistem
güvenliği açısından uymaları gereken yükümlülükler ile bu üretim
tesislerinden dengeleme güç piyasası ve/veya yan hizmetler piyasası
dâhilinde faaliyette bulunacakların belirlenmesi ve bu piyasalarda
faaliyette bulunacak tüzel kişilere ilişkin hak ve yükümlülükler EPDK
tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE
15 – 14/3/2013
tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“şş) Teknik ve teknik olmayan kayıp: Dağıtım sistemine
giren enerji ile dağıtım sisteminde tüketicilere tahakkuk ettirilen enerji
miktarı arasındaki farkı oluşturan ve maliyeti etkileyen; teknik kayıp
ve/veya kaçak kullanım gibi sebeplerden kaynaklanan ve teknik bir sebebe
dayanmayan kaybı,
tt)
Dağıtım şebekesi: Tüketicilerin iç tesisatını dağıtım sistemine bağlamak
üzere tesis edilen bağlantı hatları hariç dağıtım tesisini,”
MADDE
16 – 6446 sayılı Kanunun 5 inci
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(12)
10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir
Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin
Kanunun 4 üncü maddesi kapsamında belirlenecek yenilenebilir enerji kaynak
alanlarını kullanacak tüzel kişilerde aranacak koşulların belirlenmesi,
TEİAŞ tarafından bağlantı görüşü verilmesi ve kapasite tahsisi yapılması,
yapılacak yarışma, yenilenebilir enerji kaynak alanı tahsisi, teminat alınması,
yükümlülüklerin yerine getirilmemesi hâlinde teminatın irat kaydedilmesi,
yurt içinde üretim ve/veya yerli malı kullanım şartı ile uygulamaya ilişkin
usul ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle
düzenlenir. Yenilenebilir enerji kaynak alanlarında kurulacak üretim
tesislerinde kullanılacak aksam için Bakanlık tarafından yönetmelikle
belirlenecek şekilde yurt içinde üretim ve/veya yerli malı kullanım şartı
aranır. Yenilenebilir enerji kaynak alanlarında kurulacak
üretim tesisleri için 5346 sayılı Kanuna ekli (I) ve (II) sayılı cetvellere
göre hesaplanan fiyatlar toplamını geçmemek üzere her bir yenilenebilir
enerji kaynak alanı için Bakanlık tarafından belirlenecek tavan fiyatı
üzerinden teklif edilecek en düşük fiyat o yenilenebilir enerji kaynak
alanı için yarışma şartlarında belirlenecek süre boyunca uygulanır. Bu
madde kapsamında kurulacak üretim tesisleri için önlisans
ve lisans verme koşulları, iptali ve tadili ile ilgili hususlar Kurum
tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir.
(13)
5346 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi kapsamında yenilenebilir enerji kaynak
alanı olarak belirlenecek kamu ve hazine taşınmazları ile özel mülkiyete
konu taşınmazlarda, bu taşınmazların yenilenebilir enerji kaynak alanı
olarak kullanımını ve verimliliğini etkileyici imar planları düzenlenemez.
Özel mülkiyete konu taşınmazların yenilenebilir enerji kaynak alanı olarak
belirlenmesi hâlinde, söz konusu alanlar üzerinde 2942 sayılı Kamulaştırma
Kanununun 27 nci maddesi uyarınca acele kamulaştırma
yapılabilir. 9/1/2002 tarihli ve 4737 sayılı
Endüstri Bölgeleri Kanunu kapsamında belirlenen bölgelerin aynı zamanda bu
Kanuna göre yenilenebilir enerji kaynak alanı olarak da belirlenmesi
hâlinde, bu alanların tahsis edileceği tüzel kişilerin belirlenmesi
dışındaki diğer gerekli işlemler 4737 sayılı Kanuna göre yürütülür. Ancak
bu alanları kullanacak tüzel kişiler, bu fıkra ile on ikinci fıkra
hükümleri kapsamında Bakanlık tarafından belirlenir.
(14)
Yenilenebilir enerji kaynak alanlarında kurulacak üretim tesisleri için
gerekli enerji iletim tesisleri TEİAŞ tarafından santral ünitelerinin
işletmeye giriş programına uygun olarak yapılır.”
MADDE
17 – 6446 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(3)
Lisans alınıncaya kadar, Kurul tarafından yönetmelikle belirlenen
istisnalar dışında önlisans sahibi tüzel kişinin
ortaklık yapısının doğrudan veya dolaylı olarak değişmesi, hisselerinin
devri veya hisselerin devri sonucunu doğuracak iş ve işlemlerin yapılması
veya Kurum tarafından belirlenen yükümlülüklerin yerine getirilmemesi durumunda
önlisans iptal edilir.”
“(10)
Nükleer enerji üretim tesisleri için alınacak yapı ruhsatı ve diğer
mevzuattan kaynaklanan inşaata ilişkin izin, onay, lisans, ruhsat ve
benzeri belgeler ile üretim tesisinin kurulacağı sahanın mülkiyet veya
kullanım hakkının elde edildiğine ilişkin belgeler üretim lisansı
verilmesinden sonra olmak üzere, Kurul tarafından belirlenen süre içinde
Kuruma sunulur. Kurul tarafından belirlenen süre içinde istenen belgelerin
mücbir sebepler veya lisans sahibinden kaynaklanmayan haklı sebepler
dışında Kuruma sunulmaması hâlinde üretim lisansı iptal edilir. Bu üretim
tesislerinde, diğer mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine
getirilmesi kaydıyla üretim lisansı alınmadan önce üretim tesisi ile
doğrudan ilgili olmayan yapıların inşasına başlanabilir.”
MADDE
18 – 6446 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin dördüncü fıkrasının (b) ve (ç) bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b)
Başvurularda kaynak bazında tesisin kurulacağı saha üzerinde ve/veya sahayı
temsil edecek son beş yıl içinde elde edilmiş standardına uygun belirli
süreli ölçüm verisi bulunması istenir. Sahanın belirlenmesi, ölçümler ve
değerlendirilmesi, verilerin elde edilmesi ve güvenliği ile bunların
belgelendirilmesi Bakanlık tarafından teklif edilen ve Kurum tarafından
çıkarılan yönetmelikle düzenlenir. 5346 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi
kapsamında belirlenen yenilenebilir enerji kaynak alanlarında kurulacak
üretim tesisleri açısından ölçüm verisi aranmaz.”
“ç) Değerlendirmede aynı bağlantı noktasına ve/veya
aynı bağlantı bölgesine bağlanmak için birden fazla başvurunun bulunması
hâlinde başvurular arasından ilan edilen kapasite kadar sisteme bağlanacak
olanları belirlemek için TEİAŞ tarafından, 5346 sayılı Kanun kapsamında YEK
Destekleme Mekanizmasından yararlanabileceği sürelerde geçerli olmak ve
aynı Kanuna ekli (II) sayılı cetvelde belirtilen hakları da saklı olmak üzere
5346 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı cetvelde yer alan fiyatlar üzerinden en
düşük fiyatın teklif edilmesi esasına dayanan yarışma yapılır. Eşitlik hâlinde uygulanacak hususlar ile yarışmaya
ilişkin usul ve esaslar TEİAŞ tarafından teklif edilen ve Kurum tarafından
çıkarılan yönetmelikle düzenlenir. Rüzgâr ve güneş enerjisi lisans
başvurularının teknik değerlendirmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık
tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE
19 – 6446 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(14) Millî güvenliği ilgilendiren kurum ve
kuruluşların mülkiyetinde olup bu kurum ve kuruluşların tesislerine
elektrik enerjisi sağlayan orta gerilim seviyesinden bağlı hat ve
tesislerin, dağıtım tesisi sınırından dağıtım transformatörü alçak gerilim
pano girişine kadar olan bölümünün işletme, bakım ve onarımı, ilgili kurum
ve kuruluşların talep etmesi hâlinde bölgede görevli dağıtım şirketi
tarafından yapılır. Bu
tesislerde yatırım gerekmesi durumunda bu yatırım ilgili kurum ve
kuruluşlarca yapılır. Bu kapsamda verilecek hizmetlere ilişkin alınacak
bedeller ile uygulamaya ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE
20 – 6446 sayılı Kanunun 14 üncü
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(6)
Birinci fıkranın (b) bendi kapsamında olan rüzgâr ve güneş enerjisine
dayalı enerji üretim tesisleri için başvuru tarihinden başvuruya konu
üretim tesislerinin tamamının geçici kabulü yapılana kadar, Kurul
tarafından yönetmelik ile belirlenen istisnalar dışında pay devri
yapılamaz. Pay devri yapılması hâlinde ilgili tüzel kişiye ait bağlantı
anlaşması çağrı mektubu iptal edilir.
(7) Dağıtım ve görevli tedarik şirketlerinin;
doğrudan ve dolaylı ortakları, kontrolünde olan tüzel kişiler, bu tüzel
kişilerin doğrudan ve dolaylı ortaklıklarında istihdam edilen kişiler ve bu
kişilerin kontrolünde olan tüzel kişiler ilgili dağıtım şirketinin dağıtım
bölgesi ve ilgili dağıtım şirketinin hissedarı olduğu dağıtım bölgesinde,
bu madde kapsamında rüzgâr ve güneş enerjisine dayalı üretim faaliyeti
başvurusunda bulunamaz.”
MADDE
21 – 6446 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin birinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları
ile altıncı fıkrasının (a), (ç), (d) ve (f) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(1) Bu
Kanun kapsamında düzenlenen ve bir sonraki dönem uygulanması önerilen
tarifeler, ilgili tüzel kişi tarafından Kurulca belirlenen usul ve esaslara
göre, tarife konusu faaliyete ilişkin tüm maliyet ve hizmet bedellerini
içerecek şekilde hazırlanır ve onaylanmak üzere Kuruma sunulur. Kurul,
mevzuat çerçevesinde uygun bulmadığı tarife tekliflerinin revize edilmesini
ister veya gerekmesi hâlinde resen revize ederek onaylar. İlgili tüzel
kişiler Kurul tarafından onaylanan tarifeleri uygulamakla yükümlüdür.”
“(3)
Onaylanan tarifeler içinde, söz konusu tüzel kişinin tarife konusu
faaliyetine ilişkin tüm maliyet ve hizmet bedelleri dışında piyasa
faaliyetleri ile doğrudan ilişkili olmayan hiçbir unsur yer alamaz. İletim
ek ücreti bu hükmün istisnasını oluşturur.
(4)
İlgili faaliyete ilişkin tüm maliyet ve hizmet bedellerini içeren Kurul
onaylı tarifelerin hüküm ve şartları, bu tarifelere tabi olan tüm gerçek ve
tüzel kişileri bağlar. Bir gerçek veya tüzel kişinin tabi olduğu tarifede
öngörülen ödemelerden herhangi birini yapmaması hâlinde, söz konusu
hizmetin durdurulabilmesini de içeren usul ve esaslar Kurum tarafından
çıkarılan yönetmelikle düzenlenir. Kurul tarafından tüketici özelliklerine
göre abone grupları belirlenebilir. Kurulca düzenlemeye tabi tarifeler,
doğrudan nihai tüketiciye veya nihai tüketiciye yansıtılmak üzere ilgili
tüketiciye enerji tedarik eden lisans sahibi tüzel kişilere yansıtılır.”
“a)
Bağlantı tarifeleri: Bağlantı tarifeleri, ilgili bağlantı anlaşmasına dâhil
edilecek olan bir dağıtım sistemine bağlantı için eşit taraflar arasında
ayrım yapılmaması esasına dayalı fiyatları, hükümleri ve şartları içerir.
Bağlantı tarifeleri, şebeke yatırım maliyetlerini kapsamaz; bağlantı yapan
kişinin iç tesisatının dağıtım şebekesine bağlanması için inşa edilen bağlantı
hattı kapsamında katlanılan masraflar ile sınırlıdır. Bağlantı hattının
tüketici tarafından tesis edilmesi hâlinde, bağlantı hattı işletme ve bakım
sorumluluğu karşılığı dağıtım şirketine devredilir, bu tüketicilerden
bağlantı bedeli alınmaz.”
“ç) Dağıtım
tarifeleri: Dağıtım şirketleri tarafından hazırlanacak olan dağıtım tarifeleri,
elektrik enerjisinin dağıtım sistemi üzerinden naklinden yararlanan tüm
gerçek ve tüzel kişilere eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin
uygulanacak hizmetlere ilişkin fiyatları, hükümleri ve şartları içerir.
Dağıtım tarifeleri; dağıtım sistemi yatırım harcamaları, sistem işletim
maliyeti, teknik ve teknik olmayan kayıp maliyeti, kesme-bağlama hizmet
maliyeti, sayaç okuma maliyeti, reaktif enerji maliyeti gibi dağıtım faaliyetinin
yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetleri karşılayacak bedellerden
oluşur. Dağıtım şirketlerinin tarifelerine esas alınacak teknik ve teknik
olmayan kayıplara ilişkin hedef oranlar bu kayıpları düşürmeyi teşvik
edecek şekilde Kurul tarafından belirlenir. Kurulca belirlenen hedef
oranlarını geçmemek kaydı ile teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin
maliyetler dağıtım tarifelerinde yer alır ve tüketicilere yansıtılır.
Teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin hedef oranlarının tespiti ve
değiştirilmesi ile oluşacak maliyetin tarifelerde yer alması ve
tüketicilere yansıtılmasına ilişkin usul ve esaslar Kurul tarafından
düzenlenir.
d)
Perakende satış tarifeleri: Serbest tüketici niteliğini haiz olmayan
tüketiciler için, eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin uygulanacak
fiyatları, hükümleri ve şartları içerir. Serbest tüketici niteliğini haiz
olmayan tüketicilere uygulanacak perakende satış tarifeleri, görevli
tedarik şirketi tarafından önerilir ve Kurul tarafından incelenerek onaylanır.
Tedarik lisansı sahibi şirketin lisansında, elektrik enerjisi tüketim
miktarlarına göre değişen tipte tarifelerin veya fiyat aralıklarının
uygulanmasına ilişkin yükümlülükler yer alabilir ve buna ilişkin hususlar
Kurul tarafından düzenlenir. Perakende satış tarifeleri, aktif enerji
maliyeti, faturalama ve müşteri hizmetleri maliyeti, perakende satış hizmet
maliyeti gibi perakende satış faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki tüm
maliyet ve hizmetleri karşılayacak bedellerden oluşur.”
“f) Son kaynak tedarik tarifesi: Serbest tüketici
niteliğini haiz olduğu hâlde elektrik enerjisini, son kaynak tedarikçisi
olarak yetkilendirilen tedarik lisansı sahibi şirket dışında bir
tedarikçiden temin etmeyen tüketicilerin rekabetçi piyasaya geçmesini
teşvik edecek ve son kaynak tedarikçisinin makul kâr etmesine imkân verecek
düzeyde, yürürlükteki perakende satış tarifeleri ile piyasa fiyatları
dikkate alınarak hazırlanır. Ancak,
bu sınırlamalarla bağlı olmaksızın; Kurulca sosyal ve ekonomik durumlar
gözetilerek belirlenecek bir miktarın altında elektrik enerjisi tüketen
tüketiciler için ayrı tarife yapılabilir. Son kaynak tedarik yükümlülüğü
kapsamında uygulanması öngörülen tarifeler tedarik lisansı sahiplerince
ayrıca teklif edilir. Son kaynak tedarik tarifesi, aktif enerji maliyeti,
faturalama ve müşteri hizmetleri maliyeti, perakende satış hizmet maliyeti
gibi son kaynak tedariği kapsamındaki tüm maliyet
ve hizmetleri karşılayacak bedellerden oluşur.”
“(10)
Kurum tarafından gelir ve tarife düzenlemeleri kapsamında belirlenen
bedellere ilişkin olarak yapılan başvurularda ve açılan davalarda; tüketici
hakem heyetleri ile mahkemelerin yetkisi, bu bedellerin, Kurumun düzenleyici
işlemlerine uygunluğunun denetimi ile sınırlıdır.”
MADDE
22 – 6446 sayılı Kanunun 18 inci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(5) Bakanlık tarafından, EÜAŞ ile bağlı
ortaklıklarına ait varlıkların veya bu bağlı ortaklıkların hisselerinin yenilenebilir
enerji kaynakları veya yerli kömüre dayalı elektrik üretim tesisi kurulması
amacıyla özelleştirilmesinin talep edilmesi hâlinde, Özelleştirme İdaresi
Başkanlığınca bu Kanun uyarınca gerçekleştirilecek özelleştirme işlemlerinde,
4046 sayılı Kanunun bu maddeye aykırı olmayan hükümleri ile birlikte bu
fıkra hükümleri uygulanır. Bu
fıkra kapsamında yapılacak özelleştirme ihalesine yönelik olarak varlıkların
veya hisselerin değer tespiti yapılmaz. Özelleştirme ihalesi, bu madde
kapsamında imzalanacak Elektrik Satış Anlaşması için geçerli olacak
elektrik enerjisi satış fiyatının belirlenmesi amacıyla, 4046 sayılı
Kanunda belirtilen pazarlık usulü uygulanmak suretiyle gerçekleştirilir.
Pazarlık usulü eksiltmeye esas elektrik enerjisi başlangıç satış fiyatından
eksiltme yapılmak suretiyle uygulanır ve ihale komisyonu tarafından gerekli
görüldüğü takdirde ihale, pazarlık görüşmesine devam edilen teklif
sahiplerinin katılımı ile açık eksiltme suretiyle sonuçlandırılabilir. Özelleştirme ihalesi sonucunda, varlıkların veya hisselerin
devrine yönelik olarak, bedel alınmaksızın EÜAŞ ve ihale üzerinde kalan
teklif sahibi arasında imzalanacak devir sözleşmesi ile eş zamanlı şekilde,
kurulacak elektrik üretim tesisinde üretilecek elektrik enerjisinin
satışına ilişkin olarak, ihale üzerinde kalan teklif sahibi veya bağlı
ortaklık ile TETAŞ veya EÜAŞ arasında ihale sonucu belirlenen elektrik
enerjisi satış fiyatı üzerinden, Elektrik Satış Anlaşması imzalanır. İhalede
eksiltmeye esas olacak elektrik enerjisi başlangıç satış fiyatı ile
Elektrik Satış Anlaşması fiyatının güncellenmesi dâhil diğer usul ve
esaslar ihale ilanına çıkılmadan önce Bakanlık tarafından Özelleştirme
İdaresi Başkanlığına bildirilir. Bu usul ve esaslar ihale şartnamesinde
belirtilir.”
MADDE
23 – 6446 sayılı Kanunun 19 uncu
maddesinin altıncı fıkrasında yer alan “kamulaştırma bedelleri” ibaresinden
sonra gelmek üzere “ile ilgili diğer giderler” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
24 – 6446 sayılı Kanunun 27 nci maddesine altıncı fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiş ve mevcut yedinci fıkrası sekizinci fıkra olarak
teselsül ettirilmiştir.
“(7)
TETAŞ; üçüncü, beşinci ve altıncı fıkralarda belirtilen elektrik enerjisi
miktarını, mevcut sözleşmeler kapsamında karşılayamaması durumunda yerli
kömür yakıtlı elektrik üretim santrallerini işleten şirketlerden temin
eder. Söz konusu teminle ilgili miktar, süre ve fiyat belirleme dâhil diğer
usul ve esaslar Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir.”
MADDE
25 – 6446 sayılı Kanunun Anayasa
Mahkemesince iptal edilen geçici 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 8 – (1) EÜAŞ veya bağlı ortaklık, iştirak, işletme ve işletme birimleri
ile varlıklarına ve 4046 sayılı Kanun kapsamında oluşturulacak kamu üretim
şirketlerine ve kamu üretim şirketlerine ait üretim tesislerine, bunlardan
bu maddede yapılan değişikliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce özelleştirilmiş
olanlarla, yürürlük tarihinden sonra özelleştirilecek olanlar için de
geçerli olmak üzere, çevre mevzuatına uyumuna yönelik yatırımların gerçekleştirilmesi
ve çevre mevzuatı açısından gerekli izinlerin tamamlanması amacıyla 31/12/2019 tarihine kadar süre tanınır. Bu süre zarfında ve önceki dönemlere ilişkin olarak bu
gerekçeyle, EÜAŞ veya bağlı ortaklık, iştirak, işletme ve işletme birimleri
ile varlıklarında ve 4046 sayılı Kanun kapsamında oluşturulacak kamu üretim
şirketlerinde ve kamu üretim şirketlerine ait üretim tesislerinde,
bunlardan bu maddede yapılan değişikliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
özelleştirilmiş olanlarla, yürürlük tarihinden sonra özelleştirilecek
olanlar için de geçerli olmak üzere, elektrik üretim faaliyeti durdurulamaz
ve idari para cezası uygulanmaz. Çevre mevzuatına uyuma yönelik
yatırımların gerçekleştirilmesi ve çevre mevzuatı açısından gerekli
izinlerin tamamlanmasına ilişkin usul ve esaslar bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde Bakanlık tarafından çıkarılan
yönetmelikle belirlenir.”
MADDE
26 – 6446 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 19 – (1) Bu maddeyi ihdas eden Kanunla öngörülen düzenlemeler
yürürlüğe konuluncaya kadar, Kurul tarafından yürürlüğe konulan mevcut
yönetmelik, tebliğ ve Kurul kararlarının bu Kanuna aykırı olmayan
hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ
MADDE 20 – (1) Kurul kararlarına uygun şekilde tahakkuk ettirilmiş dağıtım,
sayaç okuma, perakende satış hizmeti, iletim ve kayıp-kaçak bedelleri ile
ilgili olarak açılmış olan her türlü ilamsız icra takibi, dava ve başvurular
hakkında 17 nci madde hükümleri uygulanır.”
MADDE
27 – 30/5/2013 tarihli ve 6491 sayılı Türk Petrol Kanununun 8
inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(8) 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 2 nci maddesine ait IV. Grup (b) bendinde belirtilen ve
yer altı işletmesi gerektiren madenlerdeki metan gazı yeryüzünden veya ocak
içerisinden üretilir. Üretilen metan gazı maden işletme ruhsat sınırları
içerisinde kalmak kaydıyla, maden sahibine bu Kanun kapsamında işletme
ruhsatı verilir. Ancak, işletme ruhsatının verilmesinde anılan madenlerin
bünyesindeki metan gazı miktarının ton başına en az beş metreküp olması
şartı aranır. Üretilen metan gazı 18/4/2001 tarihli
ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu kapsamında lisanslandırılmak
kaydıyla piyasada faaliyete konu edilebilir. Üretilecek metan gazından
alınacak devlet hissesi 9 uncu maddede belirtilen oranda alınır. Bu oranı,
dört katına kadar artırmaya veya yarısına kadar indirmeye Bakanlığın
teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.”
MADDE
28 – Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE
29 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
16/06/2016