Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
KATMA DEĞER
VERGİSİ GENEL UYGULAMA TEBLİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(SERİ NO: 6)
MADDE 1 –
26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan KDV Genel
Uygulama Tebliğinin (I/C-1.1.2) bölümüne sekizinci paragraftan sonra gelmek
üzere aşağıdaki paragraflar eklenmiş; aynı bölümde yer alan “25 Seri No.lu
Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliğinde” ibareleri “Özel Tüketim Vergisi (I)
Sayılı Liste Uygulama Genel Tebliğinde” olarak değiştirilmiştir.
“İndirim hakkına sahip mükelleflerin ithalat
matrahında, ithalat işleminden sonra meydana gelen azalmalar (transfer
fiyatlandırması yoluyla örtülü kazanç dağıtıldığının tespit edildiği
durumlar dâhil) nedeniyle fazla veya yersiz ödenen vergiler, bu mükellefler
tarafından indirim hesaplarına alındığından iade edilmez. İthalat sırasında
fazla veya yersiz ödenen bu vergiler ile ilgili olarak indirim hesaplarında
herhangi bir düzeltme yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Bu uygulama yurtdışından temin edilen hizmetlere
(gayri maddi hak ödemeleri dâhil) ilişkin sorumlu sıfatıyla beyan edilerek
ödenen vergiler için de geçerlidir.”
MADDE 2 – Aynı Tebliğin (I/C-2.1.3.1) bölümünün sonuna
aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“213 sayılı Kanuna göre, mücbir sebebin başladığı
tarihten sona erdiği tarihe kadar geçen sürede, mücbir sebepten yararlanan
mükelleflerin vergi ödevleri ertelenmektedir. Bu kapsamda beyanname verme
yükümlülükleri ileri tarihe ertelenen mükelleflerin, mücbir sebep halinde
bulunduğu süre içerisinde kısmi tevkifat kapsamındaki alımlarında tevkifat
uygulanmaz.”
MADDE 3 – Aynı Tebliğin (I/C-2.1.3.2.13) bölümünde yer alan
“kuruşlara” ibaresi “kuruluşlara” olarak; “kuruşlar” ibaresi “kuruluşlar”
olarak değiştirilmiştir.
MADDE 4 – Aynı Tebliğin (I/C-2.1.3.3.3.2) bölümünün dördüncü
paragrafı ile (I/C-2.1.3.3.4.1) bölümünün üçüncü paragrafının birinci
cümlesinde yer alan “uygulanma” ibareleri “uygulanmaz” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 5 – Aynı Tebliğin (I/C-2.1.3.3.6.1) bölümünün ikinci
paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Söz konusu malların ithalatçıları veya bu malları
5018 sayılı Kanuna ekli cetveller kapsamındaki idare, kurum ve
kuruluşlardan alanlar tarafından yapılan teslimlerde tevkifat uygulanmaz.
Bu teslimlere ilişkin düzenlenen faturada “Teslim edilen mal doğrudan
ithalat yoluyla temin edildiğinden/temin edilerek üretildiğinden tevkifat
uygulanmamıştır.” veya “Teslim edilen mal 5018 sayılı Kanuna ekli cetveller
kapsamındaki idare, kurum ve kuruluşlardan temin edildiğinden/temin
edilerek üretildiğinden tevkifat uygulanmamıştır.” açıklamasına ve söz
konusu malların ithalatına ilişkin fatura ve gümrük beyannamesi bilgilerine
veya bu malların 5018 sayılı Kanuna ekli cetveller kapsamındaki idare,
kurum ve kuruluşlardan alımına ilişkin fatura bilgilerine yer verilir.”
MADDE 6 – Aynı Tebliğinin (I/C-2.1.4.2) bölümünde yer alan
örnek aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Örnek: Konfeksiyon toptancısı (A)'dan 100.000
TL’ye 1.000 parçalık fason iş siparişi alan imalatçı (B), 2014/Ocak
döneminde bu işle ilgili olarak fatura düzenlemiş, faturada gösterilen
(100.000 x 0,08 =) 8.000 TL KDV’nin (8.000 x 0,50 =) 4.000 TL’si (B)’ye
ödenmiş, (8.000 x 0,50=) 4.000 TL’lik kısmı ise (A) tarafından tevkifata
tabi tutularak sorumlu sıfatıyla beyan edilmiştir.
(B), bu siparişin 200 adetlik kısmını zamanında
teslim edemediğinden bedelde 20.000 TL’lik bir azalma meydana gelmiştir.
2014/Şubat döneminde ortaya çıkan bu değişiklik
nedeniyle tarafların karşılıklı düzeltme yapması gerekmektedir.
Buna göre (B), (A)’ya 20.000 TL ile birlikte bu
tutara ait (20.000 x 0,08 =) 1.600 TL KDV’nin tevkifata tabi tutulmayan
(1.600 x 0,50 =) 800 TL’sini (toplam 20.800 TL) iade edecek, 2014/Ocak
döneminde beyan ettiği 800 TL’yi 2014/Şubat dönemine ait 1 No.lu KDV
Beyannamesinde indirim konusu yapacaktır.
(A) ise 2014/Ocak döneminde indirim konusu yaptığı
800 TL’yi, 2014/Şubat döneminde 1 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan
edecektir.
(A)’nın bu fason sipariş nedeniyle tevkifata tabi
tutarak beyan ettiği verginin, 20.000 TL’ye isabet eden kısmı olan (1.600 x
0,50 =) 800 TL aynı zamanda indirim konusu yapılmış olduğundan, bir
düzeltme işlemine konu olmayacaktır.”
MADDE 7 – Aynı Tebliğin (II/A-8.12) bölümünün sekizinci
paragrafı yürürlükten kaldırılmış, on dördüncü paragrafının son cümlesinde
yer alan “edilmesinin” ibaresi “edilmesi” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 8 – Aynı Tebliğin (II/B-4.2) bölümünün ikinci
paragrafının birinci cümlesine
“yapmak” ibaresinden sonra gelmek üzere “isteyen” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 9 – Aynı Tebliğin;
a) (II/B-6) bölümünün başlığında yer alan “Limanlar
ve Hava Meydanlarına” ibaresi “Limanlara” şeklinde,
b) (II/B-6) bölümünün birinci paragrafında yer alan
“liman ve hava meydanlarına” ibaresi “limanlara” şeklinde,
c) (II/B-6.1) bölümünün beşinci paragrafında yer
alan “Söz konusu istisna” ibaresi “Söz konusu istisna limanlara bağlantı
sağlayan demiryolu hatları ile” şeklinde,
ç) (II/B-6.1) bölümünün altıncı paragrafında yer
alan “liman ve hava meydanlarının” ibaresi “limanlara bağlantı sağlayan
demiryolu hatları ile liman ve hava meydanlarının” şeklinde,
d) (II/B-6.2) bölümünün birinci paragrafında yer
alan “Liman ve hava meydanlarının” ibaresi “Limanlara bağlantı sağlayan
demiryolu hatları ile liman ve hava meydanlarının” şeklinde,
e) (II/B-6.4) bölümünün birinci paragrafında yer
alan “Liman ve hava meydanlarına” ibaresi “Limanlara” şeklinde,
değiştirilmiştir.
MADDE 10 – Aynı Tebliğin;
a) (II/C-2.1) bölümünün ikinci paragrafında yer
alan “11 Seri No.lu Özel Tüketim Vergisi
(ÖTV) Genel Tebliğinde” ibaresi “Özel Tüketim Vergisi (I) Sayılı
Liste Uygulama Genel Tebliğinde” şeklinde,
b) (II/C-2.1) bölümünün üçüncü paragrafında yer
alan “11 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin “Tanımlar” başlıklı (1.)
bölümünde” ibaresi “Özel Tüketim Vergisi (I) Sayılı Liste Uygulama Genel
Tebliğinin (II/C-5.2.Tanımlar) başlıklı bölümünde” şeklinde,
c) (II/C-2.3) bölümünde yer alan “11 Seri No.lu ÖTV
Genel Tebliği” ibaresi “Özel Tüketim Vergisi (I) Sayılı Liste Uygulama
Genel Tebliği” şeklinde,
değiştirilmiştir.
MADDE 11 – Aynı Tebliğin (II/E) kısmında yer alan “2.
Birleşmiş Milletler (BM) ile Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı (NATO)
Temsilcilikleri ve Bu Teşkilatlara Bağlı Program, Fon ve Özel İhtisas
Kuruluşları ile İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatına (OECD) Resmi
Kullanımları İçin Yapılacak Mal Teslimi ve Hizmet İfaları ile Bunların
Sosyal ve Ekonomik Yardım Amacıyla Bedelsiz Olarak Yapacakları Mal Teslimi
ve Hizmet İfalarında İstisna” başlıklı bölüm, başlığıyla birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“2. Uluslararası
Kuruluşlar ile Bu Kuruluşlara Bağlı Program, Fon, Temsilcilik ve Özel
İhtisas Kuruluşlarına Yapılan Teslim ve Hizmetlerde İstisna
3065 sayılı Kanunun 27/3/2015 tarihli ve 6637
sayılı Kanunla değişen geçici 26 ncı maddesinde,
“Ev sahibi hükümet anlaşmaları veya ülkemizin taraf
olduğu diğer anlaşmalar çerçevesinde Türkiye'de faaliyet gösteren
uluslararası kuruluşlar ile bu kuruluşlara bağlı program, fon, temsilcilik
ve özel ihtisas kuruluşlarının resmî kullanımları için yapılacak mal
teslimi ve hizmet ifaları, bunların sosyal ve ekonomik yardım amacıyla
bedelsiz olarak yapacakları mal teslimi ve hizmet ifaları, bedelsiz mal
teslimi ve hizmet ifaları ile ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve
ifası; ilgili kurum, temsilcilik, program, fon ve özel ihtisas
kuruluşlarının Türkiye'deki faaliyetlerinin devamı veya ilgili kurumlara
ilişkin uluslararası anlaşmaların yürürlükte bulunduğu süre içinde katma
değer vergisinden müstesnadır.
Birinci fıkrada yer alan istisnadan yararlanan
kuruluşların yönetici kadrolarında görev yapan Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşı olmayan mensuplarına Türkiye'de görevde bulundukları süre içinde
yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları da katma değer vergisinden
müstesnadır.
Bu maddede düzenlenen istisnalar dolayısıyla
yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergilerden
indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler ise 32 nci madde
hükümleri uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine
nakden veya mahsuben iade edilir.
Bu istisnanın uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
hükmü yer almaktadır.
2.1.
Kapsam
Ev sahibi hükümet anlaşmaları veya ülkemizin taraf
olduğu diğer anlaşmalar çerçevesinde Türkiye’de faaliyet gösteren
uluslararası kuruluşlar ile bu kuruluşlara bağlı program, fon, temsilcilik
ve özel ihtisas kuruluşlarının;
a) Resmi kullanımları için bunlara yapılacak mal
teslimi ve hizmet ifaları,
b) Sosyal ve ekonomik yardım amacıyla bedelsiz
olarak yapacakları mal teslimi ve hizmet ifaları,
c) Bedelsiz mal teslimi ve hizmet ifaları ile
ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve ifası,
ç) Yönetici kadrolarında görev yapan Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşı olmayan mensuplarına Türkiye’de görevde bulundukları
süre içerisinde yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları,
bu kuruluşların Türkiye'deki faaliyetlerinin devamı
veya ilgili kurumlara ilişkin uluslararası anlaşmaların yürürlükte
bulunduğu süre içerisinde istisna kapsamındadır.
2.2.
İstisna Uygulaması
2.2.1.
Uluslararası Kuruluşlar ile Bu Kuruluşlara Bağlı Program, Fon, Temsilcilik
ve Özel İhtisas Kuruluşları Bakımından
Bu istisnanın uygulamasında, Dışişleri Bakanlığınca
istisnadan yararlanabilecek kuruluşlar adına düzenlenecek "İstisna
Belgesi/Kartı" kullanılır.
KDV istisnasından yararlanmak isteyen kuruluşlar,
resmi kullanımları için kendilerine yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları
ile bedelsiz mal teslimi ve hizmet ifalarına ilişkin mal ve hizmet
alımlarında istisna belgesini/kartını satıcılara ibraz ederek KDV
uygulanmamasını talep ederler. Ayrıca KDV istisnasından yararlanan
kuruluşlar, istisna kapsamında alınan mal ve hizmetlerin gösterildiği bir listeyi
onaylayarak satıcıya verirler.
Satıcılar tarafından, kendilerine ibraz edilen
istisna belgesi/kartı incelenerek, mal ve hizmetlerin istisna kapsamına
girip girmediği tespit edilir, kapsama giren mal ve hizmetlerin satışına
ilişkin olarak düzenlenen faturada KDV hesaplanmaz.
İstisna belgesi/kartı örneği ile onaylı mal ve
hizmet listesi satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz
hükümleri çerçevesinde saklanır.
3065 sayılı Kanunun geçici 26 ncı maddesi
kapsamında bulunan kuruluşlar ve bunların temsilcilikleri adına
düzenlenmesi gereken faturada, kuruluş ve temsilcilik adı ve adresi,
istisna belgesinin tarih ve numarası ile kuruluş ve temsilcilik adına alım
yapana ilişkin bilgilere (adı-soyadı, adresi, kimlik kartı numarası) yer
verilir.
2.2.2.
Uluslararası Kuruluşlar ile Bu Kuruluşlara Bağlı Program, Fon, Temsilcilik
ve Özel İhtisas Kuruluşlarının Yönetici Kadrolarında Görev Yapan Mensuplar
Bakımından
İstisna kapsamına, ev sahibi hükümet anlaşmaları
veya ülkemizin taraf olduğu diğer anlaşmalar çerçevesinde Türkiye’de
faaliyet gösteren ve istisna kapsamında olan uluslararası kuruluşlar ile bu
kuruluşlara bağlı program, fon, temsilcilik ve özel ihtisas kuruluşlarının
yönetici kadrolarında görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayan
mensuplarına Türkiye’de görevde bulundukları süre içinde yapılan ve bedeli
KDV dâhil en az 50 TL olan kişisel mal ve hizmetler girmektedir. Elektrik,
su ve telekomünikasyon harcamalarında 50 TL şartı aranmaz.
Bu kapsamda istisnadan yararlanacak yönetici
kadrolarında görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayan mensuplar,
Dışişleri Bakanlığı tarafından belirlenir.
Dışişleri Bakanlığı, istisna için geçerli olacak
yıllık kişisel harcamaların üst sınırını tespit eder ve ilgili uluslararası kuruluş ile bu kuruluşa
bağlı program, fon, temsilcilik ve özel ihtisas kuruluşlarına bildirir.
Dışişleri Bakanlığı tarafından bu bilgiler Gelir İdaresi Başkanlığına da
iletilir. Bu bilgilerde herhangi bir değişiklik olması halinde bu
değişiklikler, Dışişleri Bakanlığı tarafından, uygulamanın aksamasına neden
olmayacak bir sürede Gelir İdaresi Başkanlığına bildirilir.
İstisna, verginin önce uygulanıp sonra iade
edilmesi şeklinde yürütülecek olup, bu kapsamda istisnadan faydalanacak
yönetici kadrosundaki mensuplar, KDV’ye tabi her türlü mal ve hizmeti KDV
ödeyerek satın alır. Fatura düzenleme sınırının altında kalsa bile bu
kapsamdaki satışlar için fatura düzenlenmesi zorunludur.
Bu kapsamda istisnadan faydalanacak yönetici
kadrosundaki mensuplara satış yapan KDV mükellefleri, düzenledikleri
faturalarda istisnadan faydalanacak yönetici kadrosundaki kişinin
adı-soyadını, Dışişleri Bakanlığınca düzenlenen kırmızı bantlı kimlik
kartında yer alan yabancı kimlik numarasını yazmakla yükümlüdürler. Bu
bilgilerin yer almadığı faturalara dayanılarak iade talebinde bulunulamaz.
Ancak elektrik, su ve telekomünikasyon harcamalarına ait belgelerde bu
koşul aranılmaz.
Ayrıca, mensupların akaryakıt, doğalgaz, motorlu
taşıt ve taşınmaz alımlarında takrir yöntemi uygulanır.
2.3.
Beyan
İstisna kapsamındaki kuruluşlara KDV hesaplanmadan
yapılan teslim ve hizmetler satıcılar tarafından KDV beyannamesinde yer
alan "İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler" kulakçığının,
"Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler" tablosunda, 321 kod
numaralı satırında beyan edilir.
Bu satırın "Teslim ve Hizmet Tutarı"
sütununa istisnaya konu işlem bedeli, "Yüklenilen KDV" sütununa
bu işlemle ilgili alım ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam KDV
tutarı yazılır.
İade talep etmek istemeyen mükellefler,
"Yüklenilen KDV" sütununa ilişkin alana “0” yazar.
2.4. İade
2.4.1.
Uluslararası Kuruluşlar ile Bu Kuruluşlara Bağlı Program, Fon, Temsilcilik
ve Özel İhtisas Kuruluşları Bakımından
İstisna kapsamındaki kuruluşlara KDV
hesaplanmaksızın yapılan teslim ve hizmetlerden kaynaklanan iade taleplerinde
aşağıdaki belgeler aranır:
a) Standart iade talep dilekçesi
b) İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin
indirilecek KDV listesi
c) İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV
listesi
ç) İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
d) Satış faturaları listesi
e) Dışişleri Bakanlığından alınan İstisna
Belgesi/Kartı örneği
f) İstisnadan yararlanan kuruluşlar tarafından
onaylanan mal ve hizmet listesi
2.4.1.1.
Mahsuben İade
Mükelleflerin bu işlemden kaynaklanan mahsuben iade
talepleri, yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına
bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine
getirilir.
2.4.1.2.
Nakden İade
Mükelleflerin bu işlemden kaynaklanan ve 5.000
TL’yi aşmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve
teminat aranmadan yerine getirilir. İade talebinin 5.000 TL’yi aşması
halinde aşan kısmın iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre
yerine getirilir. Teminat verilmesi halinde, mükellefin iade talebi yerine
getirilir ve teminat vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre
çözülür.
2.4.2.
Uluslararası Kuruluşlar ile Bu Kuruluşlara Bağlı Program, Fon, Temsilcilik ve
Özel İhtisas Kuruluşlarının Yönetici Kadrolarında Görev Yapan Mensuplar
Bakımından
İstisna kapsamındaki uluslararası kuruluşlar ile bu
kuruluşlara bağlı program, fon, temsilcilik ve özel ihtisas kuruluşlarının
yönetici kadrolarında görev yapan mensuplarından, bedeli KDV dâhil en az 50
TL olan mal ve hizmetlere ait alış sırasında ödedikleri KDV’nin iadesini
talep edenler; içinde bulundukları takvim yılının üçer aylık dönemleri
itibarıyla gerçekleşen harcamalarına ait fatura, serbest meslek makbuzu ve
benzeri belgeleri, Dışişleri Bakanlığı ile Gelir İdaresi Başkanlığının
internet sitelerinde örneği yer alan bildirim formuna ekleyerek takip eden
ayda istisna kapsamındaki kuruluşun belirleyeceği süre içinde bu kuruluşa
verirler. Elektrik, su ve telekomünikasyon harcamalarında bedel 50 TL’yi
geçmese dahi bu harcamalara ilişkin belgeler bu bildirim formuna eklenir.
İade hakkı sahibi mensupların, ödeme kaydedici
cihaz fişi ibraz etmek suretiyle iade talebinde bulunmaları mümkün
değildir.
İlgililer tarafından harcamalara ilişkin bildirim
formları doldurulurken, birden fazla sayfadan oluşan faturaların birinci
sayfadaki numarası tam olarak yazılır, diğer sayfalara ait numaraların son
üç hanesinin arasına "-" işareti konularak kaydedilebilir.
İstisna kapsamındaki kuruluşlar, yöneticilerinden
aldıkları formları, içinde bulundukları takvim yılının üçer aylık
dönemlerini takip eden ayın sonuna kadar resmi bir yazı ekinde,
bulundukları yer vergi dairesi başkanlığının (vergi dairesi başkanlığı
bulunmayan illerde defterdarlığın) yetkilendirdiği vergi dairesine intikal
ettirirler. İstisna kapsamındaki kuruluşlar, bildirim formlarının vergi
dairelerine zamanında verilebilmesine yönelik gerekli tedbirleri alırlar.
Formların, vergi dairesine öngörülen süre geçtikten
sonra verilmesi/gönderilmesi halinde, değerlendirme ve iade işlemi bir
sonraki üç aylık dönem itibarıyla yapılır.
İçinde bulunulan yılın üç aylık bir döneminde mal
ve hizmet alımlarına ait KDV’nin iadesi için form verilmediği veya bazı
harcamalar verilen formlara dâhil edilmediği takdirde, bu harcamaların cari
yılı geçmemek kaydıyla izleyen dönemlerde verilecek formlara dâhil edilmesi
mümkündür.
İstisna hakkı sahibinin yıl içinde göreve başlaması
halinde, yararlanacağı istisna tutarı göreve başladığı ay tam olarak
dikkate alınarak kıst olarak hesaplanır.
Görev sürelerini tamamlayarak iade talep dönemleri
içinde ülkemizden ayrılacak olanlar, iade formlarını, ayrıldığı tarih
itibarıyla bu bölümde belirtilen dönem ve sürelere bağlı olmaksızın vergi
dairesine verebilir, ancak vergi dairesi bu talepleri ait olduğu döneme
ilişkin diğer işlemlerle birlikte değerlendirip, sonuçlandırır.
Vergi dairesi, Dışişleri Bakanlığının belirlediği
yıllık harcama sınırı çerçevesinde gerçekleşen mal ve hizmet alımları
sırasında ödenen KDV’ye ilişkin fatura ve benzeri belgeleri, Tebliğin bu
bölümü ve yukarıdaki hususlar çerçevesinde değerlendirir. Vergi dairesi
iade işlemlerini, formların intikal ettiği tarihten itibaren en geç 30 gün
içinde sonuçlandırır ve iade tutarını ilgili kişinin banka hesabına
aktarır.
İade yapmaya yetkili vergi daireleri, elektronik
ortamda kendilerine gelen bilgi ve formlarla kâğıt ortamında alınan form ve
diğer belgeleri karşılaştırmak suretiyle gerekli kontrolleri yapar. İade
yapmaya yetkili vergi dairelerince, hak sahiplerinden yabancı kimlik
numarası dışında ayrıca vergi kimlik numarası istenmez.
İadeye esas olmak üzere vergi dairelerine ibraz
edilecek elektrik, su, haberleşme, uçak bileti, eğitim vb. harcamalara ait
fatura asıllarını ülkelerine de vermek/göndermek zorunda olan istisna hakkı
sahipleri, söz konusu belgelerin aslı ile birlikte fotokopilerini de ibraz
edebilirler. Bu durumda ilgili vergi dairesince, belgeler üzerinde gerekli
kontrol yapıldıktan ve fotokopi nüshasının aslına uygunluğu yazıldıktan
sonra asıl belgeler ilgililere geri verilir.
Bildirime ekli fatura ve benzeri belgelerin sahte
belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge olduğu vergi inceleme
raporu ile tespit edilmişse, bu belgelerde gösterilen KDV tutarlarıyla
sınırlı olmak üzere iade talebi yerine getirilmez.
İadenin ilgili olduğu yıl ile bir önceki yıl içinde
haklarında sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge
düzenlediği konusunda vergi inceleme raporu bulunanlardan alım yapılmışsa,
bu satıcılardan alınan belgelerde gösterilen KDV tutarları ile sınırlı
olmak üzere, iade talepleri yerine getirilmez. Söz konusu belgelerin gerçek
olup olmadığı üç ay içinde vergi dairesince tespit edilir ve olumlu
sonuçlanması halinde iade yerine getirilir.
İstisna hakkı sahibi tarafından iadesi talep edilen
KDV tutarı, herhangi bir nedenle kısmen veya tamamen iade edilmediği
takdirde, vergi dairesince bu durum ivedi olarak gerekçeli bir yazı ile
talep sahibine ve Gelir İdaresi Başkanlığına bildirilir.”
MADDE 12
– Aynı Tebliğin (II/F-4.9)
bölümünde yer alan “Örnek 3” yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 13 – Aynı Tebliğin (III/A-2) bölümünün son paragrafının
son cümlesine “hizmet bedeline isabet” ibaresinden sonra gelmek üzere
“eden” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 14 – Aynı Tebliğin (III/C-2.4) bölümünün ikinci
paragrafında yer alan “mallar” ibaresi “mallara” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 15 – Aynı Tebliğin;
a) (IV/A-2) bölümünün başlığı “Mahsup Yoluyla İade”
şeklinde,
b) (IV/A-2.1) bölümünün başlığı “Genel Açıklama”
şeklinde,
c) (IV/A-4) bölümünün başlığı “YMM KDV İadesi
Tasdik Raporuna Dayalı İadeler” şeklinde,
değiştirilmiştir.
MADDE 16 – Aynı Tebliğin (IV/A-4) bölümünün üçüncü
paragrafının birinci cümlesinde yer alan “nakden” ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 17 – Aynı Tebliğin (IV/A-7) bölümünün üçüncü
paragrafının üçüncü cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 18 – Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 19 – Bu Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
|