Orman Genel Müdürlüğünden:
HUSUSİ ORMANLAR VE HÜKMİ ŞAHSİYETİ HAİZ AMME
MÜESSESELERİNE AİT ORMANLAR YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; hususi
ormanlar ile hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanların tüm iş
ve işlemlerinin yürütülmesi ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, hususi ormanlar
ile hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanların idare ve
muhafazasını, bu ormanlarda yapılacak iş ve işlemler ile verilecek izinleri
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 6 ncı ve 45 ila 56 ncı
maddeleri ile 31/10/1985 tarihli ve 3234 sayılı Orman Genel Müdürlüğü
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek
Kabulü Hakkında Kanunun 29 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) 2/B Uygulaması: Kanunun 2 nci
maddesinin birinci fıkrasının (B) bendi kapsamında orman sınırları dışına
çıkarılan yerleri,
b) Ağaç: Biyolojik olarak en az sekiz metre ve daha
yukarı boy yapabilen kökü, gövdesi, tepesi olan, yaşı ve çapı ne olursa
olsun odunsu bitkileri,
c) Ağaççık: Biyolojik olarak boyu sekiz metreyi
bulmayan, çapı ne olursa olsun uzun ömürlü odunsu bitkileri,
ç) Ağaç röleve planı:
Kanun kapsamında bulunan alanlarda, izne konu olan sahalardaki mevcut
ağaçların, coğrafi koordinatlarıyla belirlendiği uygun ölçekli planı,
d) Amenajman planı: Ormanın sürdürülebilirliği esas
alınarak belirlenen amaçlara göre ormanın idaresi ve denetimi ile ilgili
yapılan planı,
e) Bakanlık: Orman ve Su İşleri Bakanlığını,
f) Bölge Müdürlüğü: Orman bölge müdürlüğünü,
g) Bölge Müdürlüğü heyeti: Kadastro ve mülkiyet
şube müdürü başkanlığında ilgili işletme müdürü, ilgili işletme şefi, varsa
kadastro ve mülkiyet şefi ile harita mühendisi ve harita
teknisyeni/teknikerinden oluşan heyeti,
ğ) Çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) belgesi: 25/11/2014 tarihli ve 29186 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğine göre verilecek “ÇED
olumlu” veya “ÇED gerekli değildir” kararını veya Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamı dışında olduğuna dair belgeyi,
h) Genel Müdürlük: Orman Genel Müdürlüğünü,
ı) Hâlihazır harita: Yürürlükteki harita yapım
standartlarına uygun biçimde orijinal ölçme ve veri toplama çalışmalarına
göre üretilen, mekânsal veri ve bilgileri, fiziksel yapıyı, her çeşit donatıyı
ve mevcut kullanım şekillerini gösteren, ekleriyle bir bütün olan sayısal
haritaları,
i) İşletme heyeti: Orman işletme müdür yardımcısı
başkanlığında, ilgili orman işletme şefi ve varsa kadastro ve mülkiyet
şefi, yoksa mücavir işletme şefi ile harita mühendisi ve harita
teknisyeni/teknikerinden oluşan heyeti,
j) İşletme müdürlüğü: Orman işletme müdürlüğünü,
k) Kesin izin: Hususi ormanlarda ve hükmi şahsiyeti
haiz amme müesseselerine ait ormanlarda Kanun kapsamında Bakanlıkça
verilecek izni,
l) Kanun: 31/8/1956
tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununu,
m) Mesul müdür: Hususi ormanlara ve hükmi şahsiyeti
haiz amme müesseselerine ait ormanlara ilişkin koruma, geliştirme ile diğer
iş ve işlemleri yürütmek üzere görevlendirilen ve orman idaresine karşı
sorumlu kişiyi,
n) Uygulama imar planı: Tasdikli
hâlihazır haritalar üzerine varsa kadastral
durumu işlenmiş olarak nazım imar planı esaslarına göre çizilen ve çeşitli
bölgelerin yapı adalarını, bunların yoğunluk ve düzenini, yolları ve uygulama
için gerekli imar uygulama programlarına esas olacak uygulama etaplarını ve
diğer bilgileri ayrıntıları ile gösteren, ancak düzenleme ortaklık payı
(DOP) ve kamu hizmetleri ortaklık payı (KOP) ve benzeri ayırması olmayan
planı,
o) Orman idaresi: Orman Genel Müdürlüğünün merkez
ve taşra teşkilatını,
ö) Ön izin: Kesin izinde istenen belgelerin
hazırlanması için Bakanlıkça verilen izni,
p) Özellik Oluru: Tapu ile sahipli olup 3 hektardan
büyük bir orman sahasının hususi orman veya hükmi şahsiyeti haiz amme
müesseselerine ait orman statüsüne alınmasına ilişkin Bakanlık Olurunu,
r) Vaziyet planı: Yapıların konumları, ortak
nitelikteki yerler ve tesisler, bunların kullanılış amaç ve şekilleri,
onaylı imar planı hükümlerine ve parselasyon planlarına uygun olarak
hazırlanmış, projenin büyüklüğüne ve elde edilen bilgi paftalarının
ölçeğine göre 1/2000, 1/1000 ve 1/500 ölçekli çizilmiş yerleşim planını,
s) Yatay alan: Bina ve tesislerin taban alanları
toplamı esas alınarak hesaplanan alanı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Hususi
ormanların ve hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanların
tesisi, kadastrosu ve 2/B madde uygulaması
MADDE 5 – (1) Hususi ormanlar ve hükmi şahsiyeti haiz amme
müesseselerine ait ormanlar üç şekilde tesis edilir.
a) Bakanlık Oluru ile: İşletme heyetince düzenlenen
ve bölge müdürlüğünce onaylanan inceleme ve değerlendirme raporu
doğrultusunda Bakanlık Makamından alınacak Özellik Oluru ile tesis edilir.
Tesis edilen bu ormanlar Kanun hükümlerine tabidir.
b) Mahkeme kararı ile: Hususi ormanların ve hükmi
şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanların tesisine dayanak alınacak
mahkeme kararının, dava konusu ormanlık alanın vasıf, sahiplilik ve tâbi
olması gereken statüsü konuları bakımından irdelenmiş ve Yargıtayca onaylanmış olması, davaya orman idaresinin
taraf olması gerekmektedir.
c) Orman kadastro komisyonlarının çalışması ile:
1) 9/7/1945 tarihli ve
4785 sayılı Orman Kanununa Bazı Hükümler Eklenmesine ve bu Kanunun Birinci
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 2 nci
maddesinde sayılan ve Devletleştirme dışında bırakılan ormanlar,
2) 4785 sayılı Kanunun Ek 2 nci
maddesi uyarınca iade edilmiş ormanlar,
3) Kesinleşmiş mahkeme ilamı ve Bakanlık Oluru ile
tesis edilmiş hususi ormanlar ya da hükmi şahsiyeti haiz amme
müesseselerine ait ormanlar,
4) 4785 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 13/7/1945 tarihinden sonra Orman İdaresi hasım
gösterilerek açılan dava sonucunda alınan tapuların kapsadığı saha
içerisinde kalan ormanlar,
5) Tapu ile sahipli arazi içerisinde bulunan ve
4785 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden sonra tabii olarak ve ekim-dikim
yoluyla yetiştirilmiş ormanlar,
üç hektardan büyük bulunmak ve tapuda gerçek ve tüzel
kişiler adına kayıtlı olmak şartıyla hususi orman ya da hükmi şahsiyeti
haiz amme müesseselerine ait orman olarak sınırlandırılırlar.
(2) Sınırlandırmada birinci fıkranın (c) bendinin
(1) ve (2) numaralı alt bentlerinde yazılı ormanlarda devletleştirme
tarihindeki sınırlar, (3) numaralı alt bendinde yazılı ormanlarda Olur veya
mahkeme ilamındaki sınırlar, (4) ve (5) numaralı alt bentlerinde yazılı
ormanlarda ise fiilen orman olan sınırlar esas alınır.
(3) Birinci fıkranın (b) ve ( c) bentlerinde
belirtilen mahkeme kararı ve orman kadastro çalışmaları, Bakanlık
Makamından alınacak Özellik Oluruna dayanak teşkil eder.
(4) Hususi ormanların ve hükmi şahsiyeti haiz amme
müesseselerine ait ormanların kadastrosu Kanunun 7 nci
maddesi hükümlerine göre yapılır. Komisyonların masrafları orman idaresine,
kadastro işlerine ait diğer masraflar ilgili orman sahiplerine aittir.
(5) Hususi ormanlar ve hükmi şahsiyeti haiz amme
müesseselerine ait ormanlar, sahipleri veya bu işlemleri yapma konusunda
yetkilendirilmiş mesul müdür tarafından istendiği ve her türlü giderleri
ile gündelikleri peşin olarak Genel Müdürlük Özel Bütçe hesabına
yatırıldığı takdirde komisyonlarca 2/B uygulaması yönünden incelemeye tabi
tutulur. Orman sınırları dışına çıkarılan yerler sahiplerine intikal eder.
(6) 20/11/2012 tarihli ve
28473 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Orman Kadastrosu ve 2/B Uygulama Yönetmeliğinin
30 uncu maddesinin dördüncü fıkrası kapsamındaki yerler hariç olmak üzere,
Kanuna göre bir defa 1 inci madde veya 2/B madde uygulaması yapılan hususi
ormanda ve hükmi şahsiyeti haiz amme müessesesine ait ormanda bu maksatla
yeniden çalışılamaz.
Tapu
siciline belirtme konulması
MADDE 6 –
(1) İşletme müdürlüklerince, ada
ve parsel listesi tapu müdürlüğüne gönderilerek tapu sicilindeki beyanlar
hanesine;
a) Hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait
ormanda veya hususi ormanda kaldığı,
b) Hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait
ormanlarda Kanunun 47 nci maddesi uyarınca,
ormanların parçalanarak şahıslara veya müesseselere toprağı ile birlikte
devir ve temlik edilemeyeceği,
c) Hususi ormanlarda Kanunun 52 nci
maddesi uyarınca, ekim ve dikim suretiyle meydana getirilen hususi ormanlar
hariç olmak üzere hususi ormanların 500 hektardan küçük parçalar teşkil
edecek şekilde parçalanıp, başkalarına temlik ve mirasçılar arasında ifrazen taksim edilemeyeceği ve üzerinde aynı madde
hükmü dışında inşaat yapılamayacağı,
belirtmesi konulması istenir.
Mesul
müdür tayini
MADDE 7 –
(1) Hususi orman sahipleri birden
fazla ise orman sahipleri, içlerinden birini veya bir başkasını orman
idaresine karşı mesul müdürü noter onaylı olarak tayin etmek zorundadırlar.
Hususi orman sahiplerince mesul müdür tayini, Özellik Olurunun tebliğ
tarihinden itibaren üç ay içinde yerine getirilmediği takdirde, orman
idaresince sulh hukuk mahkemesinde hasımsız dava açılarak mesul müdür tayin
edilmesi istenir. Mahkeme kararı ile atanacak mesul müdürün, hususi orman
sahipleri veya mahalli resmi kişiler olan köy veya mahalle muhtarı, belde
belediye başkanı arasından seçilmesine özen gösterilir. Hükmi şahsiyeti
haiz amme müesseselerine ait ormanlarda ise, müessesenin en üst amiri veya
üst amir tarafından yetkilendirilmiş kişi mesul müdür olarak belirlenir.
(2) Hususi ormanlarda, atanmış olan mesul müdür bu
görevini vekâleten bir başkasına devredemez. Hususi orman sahipleri veya
atamaya yetkili merci tarafından mesul müdürün azledilmesi, ölüm, hapis ve
benzeri durumlarda yerine bir mesul müdür tayin edilir ve tayin edilen
mesul müdür orman idaresine bildirilir. Hükmi şahsiyeti haiz amme
müesseselerine ait ormanlarda ise en üst amirin veya mesul müdürün
emeklilik, istifa, tayin ve benzeri durumlarında yeni atanan üst amir veya
yeni atanan üst amir tarafından yetkilendirilmiş kişi mesul müdür olarak
belirlenir.
(3) Hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait
ormanlarda belirlenen mesul müdür ile hususi orman sahiplerinin tamamını
temsil eden mesul müdür, amenajman planlarına göre bu ormanların
işletilmesi ve muhafazası ile ilgili tüm iş ve işlemlerde orman idaresine
karşı sorumludur.
(4) Mahkeme kararı ile atanmış olan mesul müdür,
orman idaresi ile yapılacak idari ve teknik konularla ilgili iş ve
işlemleri yürütür. Ancak, kesim, nakil, yapılaşma ve benzeri gibi doğrudan
faydalanmaya yönelik işleri ise, hususi orman sahiplerinden vekâlet veya
onay aldığı bölümlerde yürütebilir.
Amenajman
planı
MADDE 8 – (1) Devlet ormanlarında amenajman planı
yapılmasına ilişkin usul ve esaslara göre yapılacak olan harita ve
amenajman planı;
a) Hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait
ormanlarda, ormanın tesis edilmesini müteakip ilk iş mevsiminde işe
başlamak suretiyle en kısa zamanda orman idaresi tarafından parasız olarak
yapılır.
b) Hususi ormanlarda, sahipleri tarafından en kısa
sürede yaptırılarak mülkiyet ve amenajman tekniği yönünden bölge
müdürlüğünce incelenmesini müteakip uygunluğu halinde Genel Müdürlüğe
gönderilir.
c) Kadastro ve Mülkiyet Dairesi Başkanlığı ile
Orman İdaresi ve Planlama Dairesi Başkanlığı tarafından planın
uygulanmasında sakınca olmadığı belirtilerek imza ile tasdik olunur.
(2) Hususi ormanlarda amenajman planlarının
sahipleri tarafından yaptırılmaması halinde amenajman planı, orman idaresi
tarafından yapılarak masrafı iki yıl içinde dört eşit taksit halinde orman
sahiplerinden alınır.
(3) Amenajman planının uygulanmasının takibi ve
kontrolü, Orman İdaresi ve Planlama Dairesi Başkanlığı ve ilgili orman
idaresi tarafından müştereken yürütülür.
Yol
şebeke planı
MADDE 9 – (1) Ormanın devamlılığı ve işletmesine yönelik
olarak Devlet ormanlarındaki usul ve esaslara göre yapılması gereken yol
şebeke planı; hususi ormanların veya hükmi şahsiyeti haiz amme
müesseselerine ait ormanların sahipleri tarafından yaptırılarak mülkiyet ve
inşaat tekniği yönünden bölge müdürlüğünce incelenerek uygunluğu halinde
Genel Müdürlüğe gönderilir. Kadastro ve Mülkiyet Dairesi Başkanlığı ile
İnşaat ve İkmal Dairesi Başkanlığı tarafından planın uygulanmasında sakınca
olmadığı belirtilerek imza ile tasdik olunur.
(2) Yol şebeke planlarının sahipleri tarafından
yaptırılmaması halinde plan orman idaresi tarafından yapılarak veya
yaptırılarak masrafı defaten sahiplerinden alınır.
(3) Yol şebeke planlarının uygulanmasının takibi ve
kontrolü ise, İnşaat ve İkmal Dairesi Başkanlığı ve ilgili orman idaresi
tarafından müştereken yürütülür.
İşletme,
idare ve muhafaza
MADDE 10
– (1) Hususi ormanlar ve hükmi
şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlar; orman idaresinin kontrol
ve murakabesi altında amenajman planlarına göre işletilir ve idare olunur.
Bu ormanları, sahipleri işletir veya sorumlulukları altında işletmeyi
başkasına devredebilirler.
(2) Kanunun Devlet ormanlarına ilişkin 14 üncü, 17 nci, 18 inci, 19 uncu, 20 nci,
21 inci, 41 inci ve 42 nci madde hükümleri, hükmi
şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlar hakkında da uygulanır. Hususi ormanlarda ise; avlanma, otlatma ve odun dışı orman
ürünlerinin toplanması sahiplerinin iznine bağlı olup Kanunun Devlet ormanlarına
ilişkin 14 üncü, 15 inci, 17 nci ve 19 uncu
maddeleri ile "Orman emvalinin bedeli ödenmeden veya karşılığı banka
mektubu, Devlet ve Ziraat Bankası tahvilleriyle temin edilmeden" kaydı
müstesna olmak üzere 41 inci ve 42 nci maddeleri
hükümleri uygulanır. Tohum ve fidandan yetiştirilecek hususi orman
sahipleri Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (A) ve (B)
bentlerinde yazılı hükümlerden müstesnadır. Bu maddelerin Devlet
ormanlarında uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar, hususi ormanlarda ve
hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlarda da uygulanır.
(3) Hususi ormanların ve hükmi şahsiyeti haiz amme
müesseselerine ait ormanların idaresi ile muhafazası ve korunması, Devletin
kontrol ve murakabesi altında sahiplerine aittir. Orman sahibi; ormanın
muhafazası ve yangın dâhil korunması, bakımla vasıflarının yükseltilmesi,
yangın görmüş ve seyrekleşmiş kısımların ağaçlandırılarak sürekliliğinin
sağlanması için gerekli tedbirleri alarak ormana karşı işlenen suçların
takibini yapar ve durumu orman idaresine bildirir. Ayrıca, bu ormanlarda orman
mühendisleri tarafından verilen raporlarla tespit edilen hastalık ve
haşeratın tedavi, imhası ve temizlenmesi sahipleri tarafından yapılır. Bu
işlemler tespit edilen süre içinde ormanın sahipleri tarafından yapılmaz
ise orman idaresince yapılır veya yaptırılır ve masrafı sahiplerinden
defaten alınır.
(4) Hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait
ormanlar parçalanarak, şahıslara veya müesseselere toprağı ile birlikte
devir ve temlik edilemez. Hususi ormanlar ise; ekim ve dikim suretiyle
meydana getirilen hususi ormanlar hariç, 500 hektardan küçük parçalar
teşkil edecek şekilde parçalanıp başkalarına temlik ve mirasçılar arasında ifrazen taksim edilemez.
(5) Hususi ormanlarda amenajman planlarına göre
yapılacak olan damga ve üretim sonucunda oluşan emvalin nakline ilişkin
nakliye tezkeresi düzenleme işi orman idaresince yapılır. Plan, damga,
istihsal ve murakabe işlerinde çalışan orman memurlarının kanuni harcırah
ve masrafları hususi orman sahipleri tarafından ödenir. Bu harcırah ve
masrafların karşılığı, daha sonra mahsubu yapılmak üzere ve avans olarak
orman idaresinin veznesine peşin olarak yatırılır. Hükmi şahsiyeti haiz
amme müesseselerine ait ormanlarda ise harita ve amenajman planı yapılması
hariç diğer işlemler aynı usul ve esaslara göre yürütülür.
Kayıt
tutulması
MADDE 11
– (1) Genel Müdürlük merkezinde,
bölge müdürlüklerinde ve işletme müdürlüklerinde; hususi ormanlar ile hükmi
şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait her orman için müstakil olarak kayıt
tutulur. Bu kayıtlarda; Özellik Oluru, mesul müdür ataması veya
görevlendirilmesi, amenajman planı, yol şebeke planı, tapu belgesi, tesis
şekli, Kanunun 47 nci veya 52 nci
madde şerhi, izin durumu ve benzeri bilgileri ihtiva eden belgelere yer
verilir.
Denetim
MADDE 12
– (1) Hususi ormanlarda ve hükmi
şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlarda bu Yönetmelik ve ilgili
mevzuat kapsamında yapılacak iş ve işlemler ilgili bölge müdürlüğünce yılda
en az bir defa denetlenerek tutanak düzenlenir. Yapılması gereken iş ve
işlemlerde eksiklik görülmesi halinde orman idaresi tarafından gerekli
inceleme yapılarak ilgililer uyarılır, tespit edilen sürede telafi edilmez
ise sahipleri hakkında kanuni takibata geçilerek Genel Müdürlüğe bilgi
verilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İzinler
Genel
esaslar
MADDE 13
– (1) Hususi ormanlarda ve hükmi
şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlarda Kanunun 17 nci ve 52 nci maddeleri ile
Ek 9 uncu maddesinin dördüncü fıkrasına göre Bakanlıkça izin verilebilir.
(2) Hususi ormanlarda ve hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine
ait ormanlarda verilecek izinlerde; ormanın tabii vasfının korunmasına özen
gösterilmek kaydıyla ormanın kapalılık durumu ve arazinin topografik yapısı göz önünde bulundurulmak ve orman içi
açıklıklar ile bozuk orman alanlarından azami faydalanılmak kriterleri esas alınmak suretiyle uygun yerler tespit
edilir.
(3) İzin verilirken Kanuna göre konusu itibarıyla
özel kanun konumunda olan; 18/11/1983 tarihli ve
2960 sayılı Boğaziçi Kanunu, 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanunu,
21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanunu, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun ilgili hükümleri
dikkate alınır.
(4) Kanunun 52 nci
maddesi kapsamında şehir, kasaba, köy yapılarının toplu olarak bulunduğu
yerlerdeki hususi orman alanlarında; Kanunun 17 nci
maddesine göre izin alınmak ve yatay alanın yüzde altısını (% 6) geçmemek
şartıyla onaylı imar planlarına uygun inşaat yapılabilir. İnşaatların
yapılmasında orman alanlarının doğal özelliklerinin korunmasına özen
gösterilmek kaydıyla ormanın kapalılık durumu ve arazinin topografik yapısı göz önünde bulundurulmak ve orman içi
açıklıklardan ve bozuk orman alanlarından azami faydalanılmak suretiyle
uygun yerlerde izin verilir. Enerji nakil hattı, haberleşme, su isale
hattı, doğalgaz hattı, kanalizasyon, yol şebeke planındaki yollar ile
Kanunun 17 nci maddesine göre genel kamu
hizmetlerine yönelik izinler yüzde altılık (% 6) alana dâhil değildir.
(5) Hususi ormanlarda ve hükmi
şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlarda Kanunun Ek 9 uncu maddesinin
dördüncü fıkrasına göre yükseköğretim kurumlarının eğitim ve araştırma
maksatlı tesislerine ve izin verilen bu alan içinde izin sahibi
yükseköğretim kurumuna veya Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel
Müdürlüğüne yurt yapılması maksadıyla izin verilebilir. İzin verilen alanda
yapılacak yol ve açık olarak düzenlenen; otopark, garaj, havuz, spor
alanları ve benzeri tesisler ile enerji nakil hattı, su isale hattı,
haberleşme, doğalgaz hattı, kanalizasyon gibi her türlü altyapı tesisleri
ve yine Kanunun 17 nci maddesine göre genel kamu
hizmetlerine yönelik verilen izinler hariç olmak üzere, binaların taban
alanları toplamı, izne konu orman sayılan alanın yüzde on beş (% 15)’ini
geçemez.
(6) Bina ve tesislerin ulaşımında öncelikle yol
şebeke planı dâhilinde yapılan yollar kullanılır. Bu yollar ile ilave
yapılması zorunlu olan yollar ve yapılacak alt yapı tesisleri genel
ormancılık faaliyetlerinin yerine getirilmesi için de kullanılır.
(7) Bu Yönetmelik kapsamında orman sahiplerinin
muvafakatiyle Bakanlıkça verilecek izinlerde Genel Müdürlükçe belirlenen
yükümlülüklerden orman sahibi ile izin sahibinin müştereken ve müteselsilen sorumlu olduklarına ilişkin noter onaylı
taahhütname alınır.
(8) Yer altında inşa edilecek tesislerin yüzeye
isabet eden izdüşümleri için izin alınır. Dört metrenin altında inşa
edilecek tesisler yüzde altılık (% 6) alana dâhil değildir.
(9) Hususi orman alanlarında yapılaşma izninin
Orman Kanununun 52 nci maddesi ve Ek 9 uncu
maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında birlikte kullanılmasının istenilmesi
halinde binaların taban alanları toplamı, izne konu orman sayılan alanın
yüzde on beş (% 15)’ini geçemez.
Müracaat
MADDE 14
– (1) Hususi ormanlarda ve hükmi
şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlarda sahipleri, talep
yazılarına;
a) Ormanın tapusunu,
b) Özellik Olurunu,
c) İzin istenilen sahaları koordinatlı olarak
gösteren harita, koordine özet çizelgesi ve alanlar cetvelini,
ç) Vaziyet planını,
iki takım olacak şekilde ekleyerek ön izin için bölge
müdürlüğüne müracaatta bulunur.
İnceleme
ve ön izin raporu
MADDE 15
– (1) Ön izin müracaatı; bölge
müdürlüğü heyetince izin istenilen saha incelenerek rapora bağlanır. Bu
raporda;
a) Özellik Oluru,
b) Tapu belgesi,
c) Tapuya konulmuş şerhler,
ç) Arazi ve orman kadastrosu ile ilişkisi,
d) Mesul müdür atanmasına ait belge,
e) Amenajman planı,
f) Varsa imar planı kararlarını etkileyecek özel
konularla ilişkisi (sit ve benzeri),
hakkında bilgi verilir.
(2) Hazırlanan rapor ve eklerine müracaat
belgelerinin bir takımı da eklenerek Genel Müdürlüğe gönderilir.
Ön izin,
ön izin süresi içinde yapılacak işler ve ön iznin sona ermesi
MADDE 16
– (1) Ön izin raporu
düzenlenenlerden uygun görülenlere Bakanlıkça 24 ay süreli ön izin verilebilir.
Bakanlık Makamından alınan ön izin Oluru gereği ve ilgiliye tebligat
yapılmak üzere bölge müdürlüğüne gönderilir. Bölge müdürlüğünce izin
sahibinden;
a) Vaziyet planı ile uyumlu ve onaylı; 1/1000
ölçekli uygulama imar planı,
b) Bölge müdürlüğünce onaylanmış ağaç röleve planı,
c) Mimari proje,
ç) Çevresel etki değerlendirme belgesi,
d) SİT ve tabiat varlıkları ile özel çevre koruma
bölgesi sınırları içerisinde kalması halinde ilgili kurum ve kuruluşların
görüş ya da kararı,
istenir.
(2) Ön izin sürecinde yapı ruhsatı verilemez ve
arazide zemin etüdü ile ormancılık faaliyeti haricinde hiçbir çalışma
yapılamaz. Yapı ruhsatları kesin izni müteakip saha teslimi yapıldıktan
sonra ilgili idarelerce verilir.
(3) İzin sahibinin elinde olmayan mücbir sebepler
ile kendi kusuru dışındaki sebepler nedeniyle istenen belgelerin
tamamlanamadığının bildirilmesi halinde ön izin bir defaya mahsus 24 ay
uzatılabilir. İzin süresi son günü mesai bitimine kadar, gerekli belgelerle
birlikte bölge müdürlüğüne izin uzatılması talebinde bulunulmaması halinde
bildirime gerek kalmaksızın ön izin sona erer.
Kesin
izin
MADDE 17
– (1) Ön izin süresi içinde
istenilen bilgi ve belgeler bölge müdürlüğüne verilir. Bölge müdürlüğü
heyeti marifeti ile arazide incelenerek kontrol edilir. Uygunluğu halinde
düzenlenen rapor bölge müdürlüğünce onaylanarak ekleriyle birlikte Genel Müdürlüğe
gönderilir.
(2) Kesin izin raporu ve eki belgeler Genel
Müdürlükçe değerlendirilir ve uygun görülmesi halinde Bakanlıkça kesin izin
verilir.
(3) Kesin izin verildikten sonra imar planı ve
uygulaması ile ilgili görev ve sorumluluk imar mevzuatı çerçevesinde ilgili
mercilere aittir.
Taahhütname
alınması ve izin sahasının teslimi
MADDE 18
– (1) Bakanlık Makamından alınan
kesin izin Oluru, gereği ve ilgiliye tebligat yapılmak üzere bölge
müdürlüğüne gönderilir.
(2) Tebligat tarihinden itibaren en geç bir ay
içinde izin sahibinden; izin konusundaki yükümlülüklerini belirtir noter
onaylı kesin izin taahhüt senedi alındıktan sonra işletme müdürlüğünce saha
teslimi yapılır. Aksi takdirde izin sahası teslimi yapılmaz.
(3) İşletme müdürlüğünce bir tutanakla izin
sahasının teslimi yapılır. İzin sahası teslim tutanağı iki nüsha olarak
işlem dosyasında bulundurulmak üzere bölge müdürlüğüne gönderilir. İzin
sahası teslim tutanağının bir nüshası, ilgili birimlerce verilecek yapı
ruhsatına esas olmak üzere müracaat sahibine verilir.
(4) Noter onaylı taahhüt senedi ile izin saha
teslim tutanağının bir örneği merkez işlem dosyasında bulundurulmak üzere
Genel Müdürlüğe gönderilir.
İnşaat
süresi ve inşaatların kontrol işleri
MADDE 19
– (1) 3194 Sayılı İmar Kanunun 29
uncu maddesinde belirtilen süreler içinde inşaatlara başlanılması ve
tamamlanması esastır. Belirtilen sürelerde tamamlanamaması durumunda 29
uncu maddede belirtilen şekil ve şartlara uyulur.
(2) Saha tesliminden sonra arazideki yapılaşmalar
ve inşaatın devamı sırasında ilgili İşletme Müdürlüğünce izin sahasında
izin koşullarına uyulup uyulmadığı takip edilir. Verilen izin sahası
dışında herhangi bir taşma olduğunda kanuni takibata geçilir. Genel
Müdürlüğe bilgi verilir.
İnceleme
giderlerinin karşılanması
MADDE 20
– (1) Hususi ormanlar ile hükmi
şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanların ilk tesisinde Özellik
Oluru hazırlanmasında görevlendirilen heyetin giderleri orman idaresi
tarafından karşılanır. Ancak;
a) İzin için yapılacak
müracaatlar sonucu ilk incelemeyi yapan heyet, ön izin süresi içinde
düzenlenen plan ve projelerin kontrolü için giden heyet ile kesin izinden
sonra saha teslimi için giden elemanların gündelikleri ve zorunlu olarak
kullanılması gerekiyorsa Devlete ait resmi araçların akaryakıt giderleri;
hususi ormanlarda orman sahipleri, hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine
ait ormanlarda ilgili amme idaresi tarafından karşılanır.
b) Hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait
ormanların sahibinin ya da hususi orman sahibinin veya mesul müdürünün
müracaatı üzerine 2/B madde uygulaması yapılan ormanlarda orman kadastro
komisyonlarının her türlü giderleri ve gündelikleri de orman sahipleri
tarafından karşılanır.
(2) Birinci fıkrada açıklanan incelemelere katılan
elemanlara orman sahiplerince ödenecek gündeliklerin hesabında 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu
hükümleri esas alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 21
– (1) 25/4/2002
tarihli ve 24736 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Ormanlarda ve Hükmi
Şahsiyeti Haiz Amme Müesseselerine Ait Ormanlarda Yapılacak İş ve İşlemler
Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Orman Genel Müdürü yürütür.
|