Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
TEHLİKELİ MADDE
TAŞIYAN ARAÇ VE ÜST YAPILARIN
TEKNİK MUAYENELERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı,
tehlikeli maddelerin karayoluyla taşınmasında can, mal ve çevre açısından
güvenliği temin etmek için, tehlikeli madde taşıyan ADR Bölüm 9’da
tanımlanan araçların ve ADR Bölüm 6’da tanımlanan üst yapıların teknik
muayenelerinin etkin ve sağlıklı bir şekilde yapılmasına yönelik usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, tehlikeli madde taşıyan araç ve
üst yapıların;
a) Muayenelerinin yapılacağı muayene merkezlerine;
işletme yetki belgesi verilmesi, bunların işletilmesi ve denetimi,
b) Muayenelerinin yapıldığı merkezlerde bulunacak;
makine, araç/gereç, personel ve bunların nitelikleri,
c) Yıllık teknik muayeneleri, periyodik, ara,
istisnai muayeneleri ve belgelendirilmeleri,
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 10 uncu maddesi, 30/11/2005 tarihli ve
5434 sayılı Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına
İlişkin Avrupa Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanunla
taraf olduğumuz Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına
İlişkin Avrupa Anlaşmasına (ADR) dayanılarak çıkarılmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) ADR: Tehlikeli Malların Karayolu ile
Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşmasını,
b) ADR Uygunluk Belgesi: ADR Bölüm 9.1.3.5’te
belirlenen ve taşıtın tescil edildiği ülkenin yetkili otoritesi veya
yetkili otorite tarafından yetkilendirilmiş kuruluş tarafından verilen
belgeyi,
c) Araç/Taşıt: Karayolunda tehlikeli madde
taşımacılığı yapılması amacıyla ilgili mevzuata uygun olarak imal edilen en
az dört tekerlekli ve azami tasarım hızı 25 km/s’den fazla olan kamyon,
kamyonet, tanker ve bunlar tarafından çekilmesine izin verilen römorklar
ile çekici türündeki taşıtlarla çekilen yarı römork veya römork türündeki
taşıtlar ile bu amaçla özel donanımı bulunan diğer taşıtları,
ç) Bakanlık: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığını,
d) Eski araç/taşıt: 24/10/2013 tarihli ve 28801
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla
Taşınması Hakkında Yönetmeliğe göre, 1/1/2015 tarihinden önce trafiğe
tescil edilmiş araç/taşıtları,
e) Geçici İşletme Yetki Belgesi: Bu Yönetmeliğin
yayımlandığı tarihten önce Bakanlığın bilgisi dâhilinde Onay Kuruluşunun
gözetiminde muayene faaliyetleri yürüten muayene merkezlerine Bakanlıkça
verilen belgeyi,
f) Genel Müdürlük: Tehlikeli Mal ve Kombine
Taşımacılık Düzenleme Genel Müdürlüğünü,
g) İşletici: Muayene merkezini işleten gerçek veya
tüzel kişileri,
ğ) İşletme Yetki Belgesi: Bu Yönetmelikte
belirtilen yükümlülükleri yerine getiren ve faaliyete geçebilecek durumda
olan muayene merkezlerine Bakanlıkça verilen belgeyi,
h) Muayene hattı: Araçların ve/veya üst yapıların bu
Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar dâhilinde muayenelerinin yapıldığı,
gerekli araç ve gereç ile donatılan kanalı,
ı) Muayene merkezi: Bu Yönetmelikte belirtilen
test, muayene hizmetlerini sağlayabilecek ölçüde gerekli alt yapı, teçhizat
ve personele sahip olan ve Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş
işletmeleri,
i) Muayene raporu: Onay Kuruluşunca düzenlenen ve
araçlar için EK-1 ve üst yapılar için ise EK-2’de belirtilen bilgileri
içeren ve muayene sonuçlarının yer aldığı raporu,
j) Muayene uzmanı: Muayene merkezinde, bu
Yönetmelik kapsamındaki muayeneleri yapacak kişiyi,
k) Onay Kuruluşu: Bakanlık tarafından
yetkilendirilen ve bu Yönetmelik kapsamında, teknik muayene ve belgelendirme
işlemlerini gerçekleştirmek üzere TÜRKAK tarafından ISO 17020 kapsamında A
tipi muayene kuruluşu olarak akredite edilen kurum/kuruluşları,
l) Onay kuruluşu uzmanı: Muayene işleminin düzgün
şekilde yapılmasını A tipi akredite kuruluş temsilcisi olarak sağlayan,
muayenelere fiilen katılan ve muayene raporlarını imzalayan kişiyi,
m) Römork: Yük taşımak için imal edilmiş motorsuz
taşıtı,
n) Taşıt Uygunluk Belgesi: ADR’nin gerekliliklerini
sağlayamayan ancak, yurt içinde tehlikeli mal taşımacılığında kullanılmak
kaydıyla eski araçlara, Bakanlığın belirlediği usul ve esaslara göre
düzenlenen belgeyi,
o) Tehlikeli madde: ADR’ye göre tehlikeli olarak
kabul edilen madde ve nesneleri,
ö) Teknik yönetici ve yardımcısı: Muayene
merkezinde, araçların ve üst yapıların muayenesinden, Onay Kuruluşu ile
birlikte sorumlu olan kişiyi,
p) Temizleme belgesi: Katı ve sıvı tehlikeli madde
taşıyıp temizlenmiş tanker tipi araçlara veya üst yapılara
temizlendiklerine dair verilen belgeyi,
r) Temizleme tesisi: Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
tarafından Çevre Lisansı verilmiş ve 29/1/2009 tarihli ve 27125 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tanker Temizleme Tesisleri Tebliğinde tanımlanan
ünite ve yeterliliğe sahip iktisadi işletmeleri,
s) TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu,
ş) Üst yapı: Araç üstü sabit tanklar (tankerler),
portatif tanklar, fiber takviyeli plastik tanklar (FRP), sökülebilir
tanklar, tank konteynerleri, tank takas gövdeleri, çok elemanlı gaz
konteynerleri (ÇEGK) ile ADR’de tanımlanan her türlü muayeneye tabi taşıma
ünitesi ve bunlara ilişkin donanımları,
t) Üst Yapı Muayene Sertifikası: Bu Yönetmelikte
belirtilen muayene kriterlerini karşıladığı tespit edilen üst yapı hakkında
Onay Kuruluşu tarafından düzenlenen belgeyi,
u) Yarı römork: Bir kısmı motorlu taşıt veya araç
üzerine oturan, taşıdığı yükün ve kendi ağırlığının bir kısmı motorlu araç
tarafından taşınan römorku,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte kullanılıpta bu maddede yer
almayan terimler veya kavramlar için, ADR’de yer alan tanımlar esas alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
Muayene
Merkezlerinin İşletilmesi, Muayene Esasları ve Genel Hükümler
Muayene
merkezlerine ilişkin genel hükümler
MADDE 5 – (1) Tehlikeli madde taşıyan araçların ve üst
yapıların muayeneleri ile belgelendirilmeleri, Onay Kuruluşlarına ait
muayene merkezlerinde veya Onay Kuruluşunun atadığı Onay Kuruluşu uzmanı
gözetiminde, Bakanlık tarafından işletme yetki belgesi verilen muayene
merkezlerinde yapılır. Her halükarda tüm muayene merkezlerinde düzenlenen
belgeler onay kuruluşu uzmanı tarafından imzalanır.
(2) Onay Kuruluşu, muayene merkezi işleticisi
olarak faaliyet gösterdiği takdirde bu Yönetmelikte belirtilen bütün
şartları karşılamak zorundadır.
(3) Muayene merkezleri Ek-4’te verilen asgari
nitelikleri karşılamak zorundadır.
İşletme
esasları
MADDE 6 – (1) İşletici aşağıdaki hususlara uymakla yükümlüdür:
a) Yetkili olduğu kapsamda, tehlikeli madde taşıyan
her türlü aracın ve üst yapının muayenesini model, marka ve tür
gözetmeksizin yapmak zorundadır.
b) Muayene merkezindeki çalışanların, sağlık ve
güvenlikleri ile ilgili olarak 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı
ve Güvenliği Kanununun hükümlerine uyulması zorunludur.
c) Tank muayenelerinde testler, TS EN 12972’nin
Ek-C’sinin güncel versiyonunda belirtilen güvenlik şartlarını sağlayacak
şekilde yapılır.
ç) Her muayene merkezinde bir teknik yönetici ve
bir teknik yönetici yardımcısı ile bir muayene uzmanı, en az bir müşteri
kabul görevlisi, her bir hat için ise en az bir teknisyen/tekniker istihdam
edilir.
d) Birden fazla muayene hattı ihtiva eden muayene
merkezlerinde muayene hatları numaralandırılır.
e) Teçhizat çalışır vaziyette bulundurulur.
f) Kullanılan cihazların kalibrasyonu ilgili
mevzuatında belirtilen aralıklarla yetkili kurum/kuruluşlarca ölçülüp
kalibre edildiğine dair kayıtlar tutulur.
g) Merkezdeki aydınlatma devresi de dâhil olmak
üzere bütün elektrik tesisatının yılda bir defa TÜRKAK tarafından
yetkilendirilmiş A sınıfı muayene kuruluşuna kontrol ve bakımları
yaptırılır ve kayıtları tutulur.
ğ) Her muayene merkezinde, yeterli kapasitede,
uygun bir ortama kayıt yapan bilgi işlem sistemi kurulur ve bu sistemdeki
veriler Onay Kuruluşu vasıtasıyla Bakanlığa aktarılır.
h) Muayene merkezlerinde düzenlenen her türlü rapor
ve belgeler Onay Kuruluşu tarafından oluşturulan web tabanlı sisteme günlük
olarak girilir.
ı) Muayene merkezi alanına giren araçların ve
muayenelerin izlendiği kamera kayıt sistemi kurulur ve bu kayıtlar en az
altı ay süreyle saklanır.
i) Muayene yapan her bir personel için işçi sağlığı
ve iş güvenliği bakımından gerekli teçhizat bulundurulur.
j) Devamlı hizmet verebilmesini sağlamak amacıyla
araç, üst yapı ve donanımlarının kontrollerinde kullanılacak tüm kontrol
cihazları iyi durumda muhafaza edilir ve bu cihazların herhangi birinin
arızalanması halinde, arızalı cihaz derhal tamir edilir veya yenisiyle
değiştirilir.
Muayene
esasları
MADDE 7 – (1) Araçların yıllık teknik muayeneleri, ADR Kısım
9’da tanımlanan araç sınıfları (EX/II, EX/III, FL, OX, AT ve MEMU) için
belirlenen gereklilikler dikkate alınarak, Onay Kuruluşu tarafından hazırlanan
ve Bakanlık tarafından onaylanan kontrol listelerinde yer alan kontrol ve
testleri içerir. Muayeneden geçen araçlara, Onay Kuruluşu tarafından bir
örneği EK-3’te verilen, ADR 9.1.3’te tarif edildiği şekilde ADR Uygunluk
Belgesi düzenlenir.
(2) Yurt içinde tehlikeli mal taşımacılığında
kullanılan ancak, ADR’nin gerekliliklerini sağlamayan eski araçların
muayeneleri, Bakanlığın belirlediği usul ve esaslara göre yapılarak bir
örneği EK-3’te verilen Taşıt Uygunluk Belgesi düzenlenir. Söz konusu belgenin
açıklamalar kısmına “ADR’ye Taraf Olan Ülkelere Taşıma Yapamaz” ile varsa
diğer kısıtlayıcı hükümler işlenir.
(3) ADR Uygunluk Belgesi/Taşıt Uygunluk Belgesi
muayenelerine başlanılabilmesi için trafik tescil belgesinin aslı ile
geçerli bir fenni muayene belgesinin ibraz edilmesi gerekir.
(4) Muayeneye başlamadan önce Tehlikeli Maddeler ve
Tehlikeli Atık Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Poliçesinin ibrazı
zorunludur.
(5) ADR Uygunluk Belgesi/Taşıt Uygunluk Belgesi
alınabilmesi için Üst Yapı Muayene Sertifikasının ibraz edilmesi gerekir.
Üst Yapı Muayene Sertifikası geçerlilik süresi biten tankı taşıyan
araçların yıllık teknik muayeneleri gerçekleştirilmez.
(6) Tehlikeli madde taşıyan araçlar, çekici taşıtın
arkasına yarı römork ve/veya römork eklemek suretiyle oluşturulan araç
kombinasyonlarında çekici ve yarı römork/römork ayrı ayrı teknik muayeneye
tabi tutulur ve her bir araç için ayrı ADR Uygunluk Belgesi/ Taşıt Uygunluk
Belgesi düzenlenir.
(7) Üst yapıların ara/periyodik/istisnai
muayeneleri, ADR’de belirtilen gereklilikler dikkate alınarak, Onay
Kuruluşu tarafından hazırlanan ve Bakanlık tarafından onaylanan kontrol
listeleri kapsamında gerçekleştirilir ve Üst Yapı Muayene Sertifikası
düzenlenir.
(8) Yurt içinde tehlikeli mal taşımacılığında
kullanılan ancak, ADR’nin gerekliliklerini sağlamayan üst yapıların
muayeneleri, Bakanlığın belirlediği usul ve esaslara göre yapılarak Üst
Yapı Muayene Sertifikası düzenlenir.
(9) Bir üst yapının ara/periyodik/istisnai
muayenesinin yapılabilmesi için muayeneden önce tankın yetkili temizleme
tesislerinde temizlendiğine dair temizleme belgesinin ibraz edilmesi
gerekir.
(10) Bir üst yapının ara/periyodik/istisnai
muayenesinin yapılabilmesi için bir önceki muayene sertifikasının ve Onay
Kuruluşu tarafından talep edilecek diğer teknik belgelerin ibraz edilmesi
gerekir.
(11) Tank veya donanımı; tamir, değişiklik veya
kaza sonucu zarar görmesi halinde, istisnai kontrol gerçekleştirilir.
İstisnai kontrol, ADR’ye göre periyodik bir muayene kapsamında yapılmışsa
bu istisnai kontrol periyodik muayene olarak kabul edilir. İstisnai kontrol
ADR’ye göre ara muayene kapsamında yapılmış ise o takdirde istisnai kontrol
ara muayene olarak kabul edilir.
(12) Onay kuruluşu tarafından üst yapının muayenesi
sırasında tasarım tip onay değişikliğine neden olabilecek tadilatların
tespiti halinde Onay Kuruluşu tarafından istenecek her türlü dokümanın
ibraz (üretici ile yapılmış tadilat sözleşmesi ve benzeri) edilmesi
gerekir. Söz konusu dokümanın gizliliği ile ilgili husus Onay Kuruluşu tarafından
sağlanır.
(13) Araçların Yıllık Teknik Muayeneleri üç ana
grupta değerlendirilir;
a) UYGUN: Muayene edilen araçta herhangi bir
kusurun bulunmaması halidir.
b) UYGUN DEĞİL: Muayene edilen aracın muayene
kriterlerini karşılayamaması halidir. Söz konusu uygunsuzluklar, Muayene
Raporuna işlenir. Muayene Raporunda belirtilen eksikliklerin tamamlanması
için 30 günlük süre verilir. Aracın yeniden muayenesi sırasında tespit
edilen eksikliklerin giderilip giderilmediği kontrol edilir. 30 günlük süre
içinde aynı muayene merkezine gelinmesi durumunda ikinci muayeneden ücret
alınmaz. 30 günlük sürenin dolmasına müteakip tekrar muayene ücreti alınır.
Yıllık teknik muayene tekrarına gelinmesi için verilen 30 günlük sürenin
pazar günü veya resmi tatil gününde sona ermesi halinde bu süre takip eden
ilk iş günü mesai bitimine kadar uzatılır.
c) EMNİYETSİZ: Yapılan muayene sonucunda can, mal
emniyeti ile trafik güvenliği açısından tehlikeli olacak derecede
giderilemez kusurların/eksikliklerin tespit edilmesi halidir. Bu tür
araçların trafikte tehlikeli madde taşıyamayacağı bir tutanak ile tespit
edilir. Emniyetsiz raporu verilen araçlara ilişkin bilgiler Emniyet Genel
Müdürlüğü ile paylaşılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yetkilendirme,
İşletme Süresi ve Ücretler
Yetkilendirme
MADDE 8 – (1) Bakanlık tarafından yetkilendirilen Onay
Kuruluşu, bu Yönetmelikte belirtilen araç ve üst yapı muayenelerini, kendi
kuracağı muayene merkezlerinde yapabileceği gibi Ek-4’te belirtilen
kriterleri karşılayan diğer muayene merkezlerinde de yapabilir. Bu durum
Onay Kuruluşunun sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
(2) Söz konusu muayene merkezlerinin
işletilebilmesi için, Bakanlıktan, İşletme Yetki Belgesi alınması gerekir.
(3) Onay Kuruluşu yapacağı iş ve işlemleri
yayımlanan ilgili ulusal mevzuata ve taraf olduğumuz uluslararası
sözleşmelere göre yapmak zorundadır.
(4) Onay Kuruluşu, bu Yönetmelik kapsamında teknik
muayene ve belgelendirme işlemlerini gerçekleştirmek üzere TÜRKAK
tarafından ISO 17020 kapsamında A tipi muayene kuruluşu olarak akredite
olmak zorundadır.
(5) Bakanlık birden fazla kurum/kuruluşa muayene
merkezi kurma ve işletme yetkisi verebilir.
İşletme
süresi
MADDE 9 –
(1) Bakanlık tarafından muayene
merkezleri için düzenlenen işletme yetki belgeleri beş yıl süre için
geçerlidir. İşleticilerin belgelerini yenilemek istemeleri halinde İşletme
Yetki Belgesinin geçerlilik süresinin bitimine 90 gün kala müracaat
etmeleri gerekir.
Ücretler
MADDE 10
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
düzenlenen İşletme Yetki Belgesi ücreti, bu Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten
itibaren yirmibindörtyüzelliiki Türk Lirası’dır. İşletme Yetki Belgesi
yenileme ücreti ise tam ücretin %5’idir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında olup tehlikeli madde
taşıyan araçların yıllık teknik muayenesi, araç üst yapılarının
ara/periyodik/istisnai muayeneleri ile ilgili olarak Onay Kuruluşu ve
muayene merkezi tarafından alınacak ücretler, bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girmesine müteakip Bakanlıkça yayımlanır.
(3) Bakanlıkça tespit ve ilan edilmiş olan ücret
tarifesi, muayene merkezlerinde herkesçe görülebilecek uygun yerlere
asılır.
(4) Bakanlıkça tespit ve ilan edilen muayene
ücretleri, her yıl 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
hükümleri uyarınca tespit ve ilan olunan yeniden değerleme oranlarında
arttırılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Personel Nitelikleri
ile İlgili Hükümler
Personelde
aranacak nitelikler
MADDE 11
– (1) Muayene merkezlerinde
çalıştırılacak personelde aşağıdaki şartlar aranır.
a) Teknik yönetici/teknik yönetici yardımcısında,
üniversitelerin mühendislik, teknoloji fakülteleri, 4 yıllık teknik okul
veya teknik eğitim fakültelerinden mezun olma şartı aranır.
b) Onay Kuruluşu uzmanı/muayene uzmanında,
üniversitelerin mühendislik, teknoloji fakülteleri, 4 yıllık teknik okul
veya teknik eğitim fakültelerinden mezun olma şartı aranır. Üst yapı ile
ilgili kaynak kontrolü gerektirecek istisnai muayenelerde görev alacak
muayene uzmanı, muayene için gerekli olan metotlardan en az birinden
tahribatsız muayene seviye II sertifikasına sahip olmak zorundadır.
c) Muayene teknisyeni/teknikerinde, meslek yüksek
okullarının makine, otomotiv, motor, tesviye, elektrik, iklimlendirme ve
soğutma, kontrol ve otomasyon, mekatronik, elektronik bölümü veya meslek
liselerinin makine, motor, tesviye, otomotiv, kontrol ve enstrümantasyon,
bilgisayarlı nümerik kontrol, makine ressamlığı, metal işleri, döküm,
elektrik, proses kontrol, elektro-mekanik, elektro-mekanik taşıyıcılar,
elektronik, soğutma ve iklimlendirme, hidrolik pnömatik, tesisat
teknolojisi, iş makineleri veya mekatronik bölümlerinden birinden mezun olması
ve her vardiyada en az birinin CE sınıfı sürücü belgesine sahip olması
gerekir.
ç) Teknik yönetici ve yardımcısı, onay kuruluşu
uzmanı, muayene uzmanı, tekniker ve teknisyenlerin, ADR Genel
Bilgilendirme, ADR Tank Muayeneleri ve ADR Araç Uygunluk Muayeneleri
konularında, minimum 20 saat, Onay Kuruluşundan eğitim almaları
gerekmektedir. Ayrıca söz konusu personelin her iki yılda bir ADR
güncellemeleriyle ilgili sekiz saat yenileme eğitimi almaları zorunludur.
(2) Muayene merkezlerinde görev alacak her kademedeki
personelin, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, kaçakçılık,
dolandırıcılık, dolanlı iflas, sahtecilik, görevi kötüye kullanma,
uyuşturucu ve silah kaçakçılığı, hırsızlık, rüşvet ile 12/4/1991 tarihli ve
3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan hürriyeti
bağlayıcı ceza ile hükümlü bulunmamaları şarttır.
Çalışma
gün ve saatleri
MADDE 12
– (1) İşletici, muayene merkezini,
günde en az yedi buçuk (7,5) saat, haftada en az kırk beş (45) saat açık ve
hizmet sağlamaya hazır halde bulundurmak zorundadır. Bakanlık, söz konusu
süreleri ihtiyaçlara göre değiştirebilir.
(2) Yeterli personelin sağlanması ve Onay
Kuruluşunun izni ile muayene merkezleri, vardiya sistemi ile çalışabilir.
Ayrıca işletici talebi olmaksızın, Genel Müdürlük tarafından talep edilmesi
halinde, gerekli görülen muayene merkezlerinde en geç bir ay içerisinde
vardiya sistemine geçilir.
(3) Bu maddedeki düzenlemeler muayene merkezinin
faaliyet gösterebileceği çalışma gün ve saatlerini düzenlemekte olup,
işçilerin çalışma, dinlenme ve izin süreleri 22/5/2003 tarihli ve 4857
sayılı İş Kanunu ve ilgili mevzuata tabidir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Muayene ve
Belgelendirilme ile İlgili Hükümler
Muayene
periyodu
MADDE 13
– (1) ADR Kısım 9’un öngördüğü
gerekliliklere uygun üretilmiş araçlar ile yurt içinde tehlikeli mal
taşımacılığında kullanılmak kaydıyla izin verilen eski araçlar her yıl
dönemsel teknik muayeneye tabi tutulurlar.
(2) Bir sonraki yıllık teknik muayene, belgenin son
bulma tarihinden önceki ya da sonraki 30 gün içerisinde yapılabilir. Bu
durumda düzenlenecek belgenin bitiş tarihi muayenenin yapıldığı tarihe göre
yazılır.
(3) Tehlikeli madde taşımacılığında kullanılan üst
yapılara ilişkin ara ve periyodik muayeneler, ADR’de verilen zaman
aralıkları dikkate alınarak gerçekleştirilir. Üst yapıya ilişkin bir
sonraki ara muayene; üst yapı muayene sertifikasında belirtilen son bulma
tarihinden önceki ya da sonraki 90 gün içerisinde yapılabilir. Bu süreyi
aşanlar periyodik muayeneye tabi tutulurlar.
(4) Kontrol süresi dolmasa bile herhangi bir kaza
neticesinde, tank onarımı, teçhizatının onarımı veya değiştirilmesi, tankta
değişiklik yapılması, yapısal bir donanımın onarımı veya değiştirilmesi,
koruma kaplaması veya astarının onarımı veya değiştirilmesi gibi durumlar
ile tüketici-firma şikâyeti, firma talebi, Bakanlık talebi gibi durumlarda
araç ve üst yapıların istisnai muayenelerinin yapılması zorunludur.
(5) Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması
Hakkında Yönetmeliğin 23 üncü maddesinde görev verilen kurum ve
kuruluşların denetimle görevli personeli tarafından yapılan yol kenarı
denetimlerinde, ADR Uygunluk/Taşıt Uygunluk Belgesine sahip olan ancak,
yeterliliğinin kaybolduğu tespit edilen araçların muayene merkezine sevk
edilip muayeneleri yaptırılabilir. Bu durumda denetimi gerçekleştiren
yetkili personel tarafından bir Uygunsuzluk Tespit Tutanağı düzenlenir. Bu
tutanak olmaksızın muayene merkezine sevk yapılamaz.
Muayenelerin
kaydı
MADDE 14
– (1) Tehlikeli madde taşıyan
araçların muayeneleri, Onay Kuruluşu tarafından Ek-1’de yer alan bilgileri
de içerecek şekilde Muayene Raporuna işlenir. Bu rapor sonucunda uygun
bulunan taşıtlara ADR Uygunluk Belgesi/Taşıt Uygunluk Belgesi düzenlenir
veya mevcut belgeleri uzatılır.
(2) Üst yapılara ait muayene sonuçları Onay
Kuruluşu tarafından Ek-2’de yer alan bilgileri de içerecek şekilde Muayene
Raporuna işlenir. Bu rapor sonucuna göre, uygun bulunan üst yapılara Onay
Kuruluşu tarafından Üst Yapı Muayene Sertifikası düzenlenir. Ayrıca ara ve
periyodik muayene tarihleri, onaylanmış kuruluş tarafından tank üzerindeki
tank levhasına işlenir.
(3) Muayene Raporları, ADR Uygunluk Belgesi/Taşıt
Uygunluk Belgesi ve Üst Yapı Muayene Sertifikaları, Onay Kuruluşu
tarafından 10 yıl süre ile bir sureti basılı olarak süresiz olarak da
bilgisayar ortamında arşivlenir.
(4) Üçüncü fıkradaki söz konusu edilen raporlar,
belge ve sertifikalar, Onay Kuruluşu tarafından gerçek zamanlı olarak
Bakanlığın bilgisine sunulur. Söz konusu bilgiler istenmesi halinde
Bakanlığın onayı ile ilgili kamu kurum/kuruluşların bilgisine açılabilir.
(5) Bilgisayar sistemlerine kayıt hususunda
aşağıdaki şartlar aranır:
a) Bilgisayar sisteminde/ağında tutulan bilgilerin;
doğruluğu, gizliliği ve güvenliği her seviyede sağlanır.
b) Bu Yönetmelikte kaydedilmesi ve saklanması
istenen bilgilerin (veri tabanının) güncelliği, anlık yedekleme tekniği ile
sağlanır.
c) Her bir muayene merkezinde yapılan işler söz
konusu muayene merkezi başlığı altında Bakanlık tarafından gerçek zamanlı
olarak bilgisayar ortamında görülür.
ç) Muayene Raporuna işlendikten sonra kaydedilen
bilgiler üzerinde değişiklik yapılamaz.
d) Muayene merkezlerinde düzenlenen her türlü
rapor, belge ve sertifikalar Bakanlık U-Net otomasyon sisteminde kayıtlı
olmaması halinde geçerli sayılmaz.
(6) Bilgisayar sistemlerinde meydana gelebilecek
arızalar en fazla iki iş gününde giderilir.
Bilgilerin
gizliliği
MADDE 15
– (1) Araçlara ve muayene raporuna
ilişkin Onay Kuruluşu tarafından oluşturulan veri tabanında yer alan her
türlü veriler ile Bakanlık, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Maliye Bakanlığı
tarafından Onay Kuruluşunun kullanımına açılan araçlara ilişkin veriler
Bakanlığın onayı alınmadan üçüncü kişilere verilemez.
(2) Bakanlık, Onay Kuruluşunun, Maliye Bakanlığı ve
Emniyet Genel Müdürlüğünden aldığı bilgilerin açıklanmasına ilişkin
taleplerde, adı geçen kurumlardan izin alır.
(3) Onay Kuruluşuna ibraz edilen araç ve üst
yapılara ait tip onay belgelerinin gizliliğini temin etmek Onay Kuruluşunun
sorumluluğundadır.
ALTINCI BÖLÜM
Denetim,
Yetkinin Askıya Alınması, İptali ve İdari Müeyyide
Denetim
MADDE 16
– (1) Muayene merkezleri, yılda en
az bir kez Bakanlık tarafından aşağıda yer alan hususlar bakımından
denetlenir:
a) Bu Yönetmelikte yer alan araç ve üst yapı
muayenelerinin yapılmasıyla ilgili muayene merkezlerinde bulunması gereken
minimum teçhizat ve cihazların varlığı, nitelik ve niceliğinin uygun olup
olmadığı.
b) İlgili mevzuata uygun muayene yapılıp
yapılmadığı.
c) Çalıştırılan personelin, nitelik ve niceliğinin
uygun olup olmadığı.
ç) Muayene merkezlerinde kullanılan cihazların
kalibrasyonunun ilgili mevzuatında belirtilen aralıklarla yetkili
kurum/kuruluşlarca ölçülüp kalibre edilip edilmediği ve bununla ilgili
kayıtların tutulup tutulmadığı.
d) Araç ve üst yapıya ilişkin muayene kayıtlarının usulüne
uygun tutulup tutulmadığı.
e) Mevzuat kapsamındaki diğer hususların yerine
getirilip getirilmediği.
(2) Bakanlıkça gerekli görülmesi halinde, muayene
merkezlerinde, ilave denetim yapılabilir.
(3) Muayene merkezi yöneticisi veya yardımcısı,
denetime gelen yetkililere her türlü kolaylığı sağlar, istenen bütün bilgi
ve belgeleri verir.
(4) Denetim sonucunda, muayene merkezinin bu
Yönetmelikte belirtilen şartlara uymadığı veya muayenelerin gerekli şekilde
yapılmadığı tespit edilen muayene merkezi işletenleri hakkında 17 nci
maddede belirtilen yaptırım hükümleri uygulanır.
İdari
müeyyide, yetki belgesinin askıya alınması ve iptali
MADDE 17
– (1) Herhangi bir muayene
merkezinde bu Yönetmeliğe aykırı bir durumun tespiti halinde, ilk seferinde
Onay Kuruluşu yazılı olarak uyarılır. Bundan sonraki uygunsuzluklarda Onay
Kuruluşuna her seferinde 10 bin TL idari para cezası işlemi uygulanır ve 15
gün içerisinde eksikliklerini düzeltme süresi yazılı olarak ilgiliye bildirilir.
Bu süreler içerisinde aynı ihlal nedeniyle yeniden ceza uygulanmaz.
(2) Birinci fıkrada belirtilen uygunsuzluğun bir
yıl içinde üçüncü tekrarında ise Onay Kuruluşuna 10 bin TL idari para
cezası uygulanır ve söz konusu muayene merkezinin İşletme Yetki Belgesi
askıya alınır.
(3) İşletme Yetki Belgesi askıya alınan muayene
merkezi ile ilgili belirlenen kusur/ihlaller askıya alma tarihinden
itibaren 30 gün içerisinde giderilmez veya işleticinin infisahı veya iflası
hallerinde Bakanlık tarafından verilen İşletme Yetki Belgesi iptal edilir.
(4) İşletme Yetki Belgesi iptal edilen muayene
merkezinde, bu Yönetmelik kapsamında olan tüm faaliyetler durdurulur.
(5) Para cezaları tebliğ edildiği tarihi takip eden
bir ay içerisinde ödenir. Süresinde ödenmeyen ve kesinleşen idari para
cezaları 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre vergi dairelerince takip edilir.
(6) Onay Kuruluşu gözetiminde muayene faaliyeti
yürütülen muayene merkezlerinde Onay Kuruluşunca, muayene faaliyetinin
durdurulmasını gerektirecek bir eksikliğin tespiti halinde Bakanlık
bilgilendirilir ve işletme yetki belgesinin askıya alınması ve/veya iptali
talep edilir.
(7) Bakanlık tarafından muayene merkezlerine 16 ncı
madde kapsamında yapılacak denetimlerde bu Yönetmeliğe aykırı bir durumun
tespiti halinde, 17 nci maddenin ilgili hükümlerinin uygulanması nedeni ile
Onay Kuruluşu ve muayene merkezi arasında çıkabilecek ihtilaflardan
Bakanlık sorumlu değildir.
(8) İşletme şartlarına uyulmaması ve/veya araç ve
üst yapı muayenelerinin 7 nci maddeye uygun bir şekilde yapılmaması
durumunda üçüncü şahısların uğrayacağı zararlar konusunda emniyeti
suistimal veya kasıt yönünden ilgili mevzuat ve kanun hükümleri uygulanır.
İdari
para cezası tutanaklarının düzenlenmesi ve tebliği
MADDE 18
– (1) Muayene merkezine yapılacak
denetimler sonucunda, bu Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edildiğinin
tespiti halinde durum yazılı olarak Genel Müdürlüğe bildirilir. Genel
Müdürlük tarafından konunun değerlendirilmesi neticesinde, gerekli
görülmesi halinde 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında “655
sayılı KHK İdari Para Cezası Karar Tutanağı” düzenlenir.
(2) İdari para cezası karar tutanağının aslı
11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ
edilir. Kesinleştiği halde ödenmemiş olan idari para cezalarına ilişkin
idari yaptırım karar tutanağı Onay Kuruluşunun merkezinin bulunduğu yerdeki
vergi dairesine gönderilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Diğer
hususlar
MADDE 19
– (1) Araç ve üst yapı
muayeneleriyle ilgili olan ve mevzuatta açıkça belirtilmeyen hususlara ilişkin
talepte bulunan kişi/kurum/kuruluşlar, taleplerini Bakanlığa bildirirler.
Onay Kuruluşu, Bakanlığın talimatları olmadan bu talepleri karşılamaz.
(2) Muayene merkezi hizmet binası, idari bina ve
park alanından bağımsız olmak kaydıyla muayene merkezlerinde; kafeterya,
taşıt hizmet noktaları (oto koruma, temizlik, yıkama ve benzeri) ile ATM ve
ankesörlü telefon için özel alan tahsisi yapılabilir. Muayene merkezine
kuru yiyecek ve içecek otomatları konulabilir.
(3) Muayene merkezi alanına temizleme tesisi
kurulması halinde bu alan, araç ve/veya üst yapı muayenesinin yapıldığı
yerden güvenli bir uzaklıkta olmak ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığından,
Çevre İzin ve Lisans Belgesi alınmak zorundadır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 20
– (1) Yönetmelik hükümlerinin
uygulanması amacıyla Bakanlık her türlü alt düzenleyici işlem yapabilir.
Geçici
işletme yetki belgesi
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımlandığı
tarihten önce Onay Kuruluşunun gözetiminde muayene faaliyeti yürüten
işletmelere, Bakanlıkça, Geçici İşletme Yetki Belgesi düzenlenir. Söz
konusu işletmelerin, bu Yönetmeliğe göre varsa eksikliklerini en geç bir
(1) yıl içinde tamamlayarak İşletme Yetki Belgesini almaları gerekir.
ADR/Taşıt
Uygunluk Belgesi
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Onay Kuruluşu, bu
Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten sonra muayene merkezi bulunmayan
yerlerde, Bakanlığın uygun görüşünü almak şartıyla geçici sürelerde iş
sağlığı ve iş güvenliği şartlarını sağlamak kaydıyla uygun yerlerde
araçlara, ADR/Taşıt Uygunluk muayenesi yaparak ADR/Taşıt Uygunluk Belgesi
düzenleyebilir.
Elektronik
veri aktarımı
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Onay Kuruluşu,
muayene merkezlerinde yapılan tüm uygulamaları ve bu Yönetmelik kapsamında
düzenlenecek her türlü rapor ve belgeyi bu Yönetmeliğin yayımlandığı
tarihten itibaren altı ay içerisinde merkezi web tabanlı bir sistem
üzerinden gerçek zamanlı olarak Bakanlık bilgi işlem sistemine entegre
etmek zorundadır.
Yürürlük
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
|