Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığından:
ŞİDDET ÖNLEME VE İZLEME MERKEZLERİ HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak, Tanımlar ve Temel İlkeler
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Şiddet Önleme ve İzleme
Merkezleri (ŞÖNİM)’nin kuruluş, işleyiş ve yürüteceği işlemlere ilişkin
usul ve esaslar ile ŞÖNİM’de çalışacak personelin görev, yetki ve
sorumluluklarını belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 8/3/2012 tarihli ve 6284 sayılı
Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanunun 14 üncü
ve 15 inci maddeleri ile 3/6/2011 tarihli ve 633 sayılı Aile ve Sosyal
Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 9 uncu ve 22 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alo 183: Aile, Kadın, Çocuk, Engelli, Yaşlı
Sosyal Hizmet Danışma Hattını,
b) Bakanlık: Aile ve Sosyal Politikalar
Bakanlığını,
c) Genel Müdürlük: Kadının Statüsü Genel
Müdürlüğünü,
ç) Hâkim: Aile mahkemesi hâkimini,
d) İl Müdürlüğü: Aile ve Sosyal Politikalar İl
Müdürlüğünü,
e) İl Müdürü: Aile ve Sosyal Politikalar İl
Müdürünü,
f) Kanun: 6284 sayılı Kanunu,
g) Kolluk: Polis, jandarma ve sahil güvenlik
birimlerini,
ğ) Konukevi: Fiziksel, duygusal, cinsel, ekonomik
ve sözlü istismara veya şiddete uğrayan kadınların şiddetten korunması,
psiko-sosyal ve ekonomik sorunlarının çözülmesi, güçlendirilmesi ve bu
dönemde kadınların varsa çocukları ile birlikte ihtiyaçlarının da
karşılanması suretiyle geçici süreyle kalabilecekleri ve kadın konukevi,
sığınmaevi, kadın sığınağı, kadınevi, şefkatevi ve benzeri adlarla açılmış
ya da açılacak yatılı sosyal hizmet kuruluşunu,
h) Komisyon: Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele İl
Koordinasyon, İzleme ve Değerlendirme Komisyonunu,
ı) Meslek elemanı: Üniversitelerin sosyal hizmet,
psikoloji, çocuk gelişimi, psikolojik danışmanlık ve rehberlik ile
sosyoloji bölümlerinden mezun olan meslek mensuplarını,
i) Müdahale planı: Şiddet mağdurlarının karşılaştığı
sorunların çözümü konusunda izlenecek aşamaların belirlenebilmesi amacıyla
sorunu ve kişiyi tanıma ve tanımlama, veri toplama, durum saptama,
değerlendirme ve sonuçlandırma aşamalarının görülebileceği planı,
j) Müdür: Şiddet Önleme ve İzleme Merkezi müdürünü,
k) Sistem: Şiddet mağduru ve beraberindeki çocuklar
ile şiddet uygulayanın kimlik bilgilerinin, tedbir kararları ile kararların
uygulanma sonuçlarının ve diğer hizmetlerin aşamaları ile etkilerine dair
raporların, konukevlerinin kapasite ve doluluk oranlarının kayıt edildiği
ve iş birliği yapılan kurum ve kuruluşlardan veri alışverişinin sağlandığı
elektronik veri sistemini,
l) Sivil toplum kuruluşu: Kâr amacı gütmeyen ve
kazanç paylaşma amacı dışında kurulmuş dernek ve vakıf gibi özel hukuk
tüzel kişilerini,
m) Sosyal inceleme raporu: Şiddet mağduru ve
beraberindeki çocuklar veya şiddet uygulayanla yapılacak görüşme ve gözlem
sonrasında, sorunun geçmişi, kişilerin sosyal, ekonomik ve sağlık durumları
ile fiziksel, zihinsel, psikolojik özellikleri ve yaşadıkları çevre, aile
ve kültür yapılarının değerlendirildiği, sunulacak sosyal hizmet ile
sorunun çözümünde uygulanacak müdahale yönteminin belirlendiği meslek
elemanı tarafından hazırlanan raporu,
n) Şiddet: Kişinin, fiziksel, cinsel, ekonomik veya
psikolojik zarar görmesiyle veya acı çekmesiyle sonuçlanan veya
sonuçlanması muhtemel hareketleri, buna yönelik tehdit ve baskıyı ya da
özgürlüğün keyfi engellenmesini de içeren, toplumsal, kamusal veya özel
alanda meydana gelen fiziksel, cinsel, ekonomik, psikolojik veya sözlü her
türlü tutum ve davranışı,
o) Şiddet mağduru: Kanunda şiddet olarak tanımlanan
tutum ve davranışlara doğrudan ya da dolaylı olarak maruz kalan veya kalma
tehlikesi bulunan kişiyi ve şiddetten etkilenen veya etkilenme tehlikesi
bulunan kişiyi,
ö) Şiddet Önleme ve İzleme Merkezi (ŞÖNİM):
Şiddetin önlenmesi ile koruyucu ve önleyici tedbirlerin etkin bir biçimde
uygulanmasına yönelik güçlendirici ve destekleyici danışmanlık, rehberlik,
yönlendirme ve izleme hizmetlerinin verildiği, yeterli ve gerekli
personelin görev yaptığı ve tercihen kadın personelin istihdam edildiği,
çalışmaların yedi gün yirmi dört saat esasına göre yürütüldüğü merkezleri,
p) Şiddet uygulayan: Kanunda şiddet olarak
tanımlanan tutum ve davranışları uygulayan veya uygulama tehlikesi bulunan
kişiyi,
r) Tedbir kararı: Kanun kapsamında, şiddet mağduru
ve şiddet uygulayan hakkında hâkim, mülki amir veya kolluk tarafından,
talep veya ihbar üzerine ya da resen verilecek kararı,
s) Uygulama Yönetmeliği: 18/1/2013 tarihli ve 28532
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına
Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanuna İlişkin Uygulama Yönetmeliğini,
ifade eder.
Temel
ilkeler ve çalışma esasları
MADDE 4 – (1) Verilecek hizmetler aşağıdaki temel ilkeler ve
çalışma esaslarına göre yürütülür:
a) Temel insan haklarına dayalı, kadın erkek
eşitliğine duyarlı, sosyal devlet ilkesine uygun hizmet anlayışı esas
alınır.
b) Şiddetsiz yaşam hakkının korunması ve şiddetin
önlenmesi odaklı yaklaşım esastır.
c) Hizmetler insan onuruna yaraşır bir şekilde
verilir.
ç) Şiddet mağdurunun ve beraberindeki çocukların
kendilerini güvende hissetmesini sağlayacak biçimde hizmet sunumuna özen
gösterilir.
d) Şiddet mağduru ve beraberindeki çocukların
öncelikle güvenliklerinin sağlanması, ekonomik, hukuki, sosyal ve
psikolojik açıdan desteklenmesi ve güçlendirilmesi esastır.
e) Çocuğa ilişkin yapılacak işlemlerde çocuğun
yüksek yarar ve esenliği gözetilir.
f) Hizmetlerin sunumunda kişiler arasında
ayrımcılık yapılamaz.
g) ŞÖNİM’ler ilin mevcut koşulları ve bütçe
imkânları değerlendirilerek, il merkezlerinde, tüm mağdurların kolaylıkla
ulaşabileceği konumda, bağımsız hizmet binalarında veya mevcut hizmet
binalarının içerisinde Bakanlık onayı alınarak açılır.
ğ) Koruyucu veya önleyici tedbir kararlarının
alınması ve yerine getirilmesi aşamasında şiddet mağduru ile şiddet
uygulayan arasında Ceza Hukuku kapsamında uzlaşma ya da hukuki uyuşmazlıklarda
arabuluculuk önerilemez. Ancak, çatışma çözme yöntemlerine ilişkin
danışmanlık ve rehberlik hizmeti verilebilir.
h) Kanuni hükümler saklı kalmak kaydıyla, şiddet
mağduru ve beraberindeki çocuklar ile şiddet uygulayanların kişisel
bilgileri gizli tutulur.
ı) Başvuranların, haklarında yapılacak işlemler
konusunda bilgilendirilmeleri esastır.
i) Yapılacak işlemler hakkında başvuranın beyanı
esas alınır. Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu anlaşılanlar hakkında genel
hükümler doğrultusunda işlem yapılır.
j) Hizmetlerin yürütülmesinde, kamu kurum ve
kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, üniversiteler,
yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları, özel sektör, gönüllü gerçek ve
tüzel kişiler ile iş birliği yapılabilir.
k) Şiddet mağduru ile şiddet uygulayana yönelik
hizmetler farklı birimlerde ŞÖNİM koordinasyonunda yürütülür.
İKİNCİ BÖLÜM
Açılış ve Kapanış İşlemleri, Sunulan Hizmetler ile
Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele
İl
Koordinasyon, İzleme ve Değerlendirme Komisyonu
Açılış ve
kapanış işlemleri
MADDE 5 – (1) Bağımsız hizmet binalarında oluşturulacak olan
ŞÖNİM’lerin hizmete açılabilmesi için aşağıdaki belgeler İl Müdürlüğü
tarafından iki nüsha hâlinde hazırlanarak Genel Müdürlüğe gönderilir:
a) Yapı kullanma izin belgesi,
b) Tapu senedi veya kira kontrat örneği,
c) Yangın güvenliği için itfaiye müdürlüğünden
alınacak rapor,
ç) Kuruluşun fiziksel koşulları, hizmet bölümleri
kapasitesi, personel durumu ve hizmete uygunluğu hakkında İl Müdürlüğünün
düzenleyeceği rapor.
(2) Mevcut hizmet binalarının içerisinde
oluşturulacak ŞÖNİM’lerin açılması için, söz konusu binaların 7 nci maddede
belirtilen hizmetlerin sunulabileceği fiziki yapı ve donanımda olduğu,
personel durumu ve hizmet uygunluğuna ilişkin hazırlanacak rapor iki nüsha
hâlinde Genel Müdürlüğe gönderilir.
(3) Bağımsız hizmet binalarında ve mevcut hizmet
binalarının içerisinde kurulacak ŞÖNİM’ler Bakanlık onayı ile hizmete
açılır.
(4) ŞÖNİM’lerin nakil ve kapanış işlemleri, İl
Müdürlüğü tarafından hazırlanan gerekçeli rapor doğrultusunda Bakanlık
onayı ile gerçekleştirilir.
Fiziki
özellikler
MADDE 6 – (1) Bağımsız hizmet binalarında veya mevcut hizmet
binalarının içerisinde oluşturulacak olan ŞÖNİM’lerin 7 nci maddede
belirtilen hizmetlerin sunulabileceği fiziki yapı ve donanımda olması
gerekir.
(2) Bağımsız hizmet binalarında veya mevcut hizmet
binalarında açılacak ŞÖNİM’lerde fiziki koşulların uygun olması hâlinde ve
bütçe imkânları dâhilinde yönetim, bireysel görüşme, polis irtibat, sağlık,
çocuk oyun, hukuki destek, psiko-sosyal destek, eğitim, iş-meslek
danışmanlığı, güvenlik, arşiv, danışma-yönlendirme bölümleri oluşturulur.
(3) Binaların kapalı ve açık alanlarında engelliler
ve hareket kısıtlılığı olanlar için TS 9111 standartlarına ve diğer
standartlara uygun erişilebilirlik düzenlemeleri yapılır.
Sunulan
hizmetler
MADDE 7 – (1) İş ve işlemler, İl Müdürlüğüne bağlı olarak
konukevleri ile koordinasyon hâlinde yürütülür.
(2) Sunulan hizmetler şunlardır:
a) Koordinasyon hizmeti: Başvuruların ve tedbir
kararlarının alınması, görev alanındaki tüm bilgilerin sisteme işlenmesi,
değerlendirilmesi ve izlenmesi için kurumlar arası iş birliğinin
sağlanması,
b) Psiko-sosyal destek hizmeti: Şiddet mağduru ve
beraberindeki çocuklar ile görüşme yapılması, raporların hazırlanması,
uygun görülen hizmetlerin sunumu ile sorunun çözümüne ilişkin rehberlik
hizmetlerinin ilgili kamu kurum ve kuruluşlarıyla koordineli bir biçimde
yürütülmesi ve sonuçların izlenmesi,
c) Hukuki destek hizmeti: Şiddet mağduruna ve
beraberindeki çocuklarına Kanun kapsamında gerekli hukuki desteğin sağlanması
veya baroların ilgili birimlerine yönlendirme yapılması ile müdahil olunan
davaların takibi,
ç) Eğitim ve mesleki destek hizmeti: Şiddet
mağduruna rehberlik yapılması ve ilgili kuruma yönlendirilmesi,
d) Sağlık destek hizmeti: Basit sağlık müdahalesine
ihtiyaç duyan şiddet mağdurları ve beraberindeki çocukların ihtiyaçlarının
karşılanması ile gerekli destek ve yönlendirmenin yapılması,
e) Ekonomik destek hizmeti: Şiddet mağduru ve
beraberindeki çocuğun ekonomik olarak güçlendirilmesi için ilgili mevzuat kapsamında
maddi yardım ödemelerinin yapılması ve takibi ile istihdam edilmesi
konusunda desteklenmesi ve beraberindeki çocuklarına kreş hizmeti
sunulması,
f) Müdahale ve yönlendirme hizmeti: Çağrı hatlarına
gelen ve ŞÖNİM’e iletilen başvuruların alınması, ihtiyaç ve talep
doğrultusunda ilgili kurum ve kuruluşlarla iletişime geçilerek yönlendirme
yapılması,
g) Önleyici hizmet: Şiddetin önlenmesine ilişkin
toplumsal bilinçlendirme ve farkındalık çalışmalarının yapılması.
(3) Hizmete ilişkin tüm idari, mali ve teknik iş ve
işlemler yürütülür.
Kadına
Yönelik Şiddetle Mücadele İl Koordinasyon, İzleme ve Değerlendirme Komisyonu
MADDE 8 – (1) Şiddetle mücadele kapsamında sunulan
hizmetlerin etkin bir şekilde yürütülmesiyle uygulamadaki sorunların
giderilmesini sağlamak üzere, vali veya görevlendireceği vali yardımcısının
başkanlığında, ilgili kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları
ve meslek örgütlerinin temsilcilerinin katılımıyla Kadına Yönelik Şiddetle
Mücadele İl Koordinasyon, İzleme ve Değerlendirme Komisyonu
oluşturulur.
(2) Komisyonun sekretaryası ŞÖNİM tarafından
yürütülür.
Komisyonun
üyeleri
MADDE 9 – (1) Komisyon, vali veya vali yardımcısının
başkanlığında aşağıdaki üyelerden oluşur:
a) Büyükşehir statüsündeki illerde büyükşehir
belediye başkanı veya genel sekreter ya da sosyal hizmetlerden sorumlu
daire başkanı, diğer illerde belediye başkanı veya yardımcısı,
b) İl Jandarma Komutanı,
c) İl Emniyet Müdürü,
ç) Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürü,
d) İl Millî Eğitim Müdürü,
e) İl Sağlık Müdürü,
f) Göç İdaresi İl Müdürü,
g) İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürü,
ğ) İl Sosyal Yardımlaşma Dayanışma Vakfı Müdürü,
h) ŞÖNİM ve Konukevi Müdürleri.
(2) İkinci fıkrada belirtilen üyelerin katılamaması
durumunda görevlendirecekleri yetkili katılım sağlayabilir.
(3) Komisyon, ihtiyaca göre Cumhuriyet Başsavcılığı
ile diğer kamu kurum ve kuruluşları, üniversite ve STK temsilcilerini davet
ederek görüşlerine başvurabilir.
Komisyonun
görevleri
MADDE 10
– (1) Komisyon aşağıdaki görevleri
yerine getirir:
a) ŞÖNİM ve diğer kurum ve kuruluşlar tarafından
Kanun kapsamında verilen hizmetlerin koordinasyonunu sağlamak,
b) İldeki şiddet alanında çalışan tüm kurumlar
tarafından toplanan verileri değerlendirerek, ilde şiddetin önlenmesine
yönelik çalışmalarda bulunmak,
c) Uygulamadan kaynaklanan sorunların giderilmesi
ve müdahalenin etkinliğinin artırılmasına yönelik önerilerde bulunmak,
ç) ŞÖNİM ve diğer kurumlar tarafından geliştirilen
çözüm önerilerini değerlendirmek,
d) Komisyon tarafından gerçekleştirilen çalışmalar
ile alınan kararları izlemek ve bunların takibini yapmak.
(2) Komisyon toplantılarının sonuçları raporlanarak
ŞÖNİM tarafından Genel Müdürlüğe ve Komisyon üyelerine gönderilir.
Komisyonun
çalışma usul ve esasları
MADDE 11
– (1) Komisyon, altı ayda bir
başkanın daveti üzerine toplanır. Ancak, gerekli görülen durumlarda,
Komisyon üyelerinden birinin talebi ya da başkanın çağrısı üzerine de
toplanabilir.
(2) Toplantının yer, tarih ve gündemi üyelere
duyurulur. Üyeler tarafından gündeme alınması istenilen konular toplantı
öncesinde bildirilebilir.
(3) Komisyon salt çoğunlukla toplanır. Karar,
toplantıya katılanların oy çokluğu ile alınır.
(4) Acil durumlarda Valilik kararıyla işlem
yürütülebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Hizmetlerden
Yararlanacak Kişiler ve Başvuru
Hizmetlerden
yararlanacak kişiler
MADDE 12
– (1) Sunulacak hizmetlerden ev
içi şiddete uğrayan veya şiddete uğrama tehlikesi bulunan kadınlar,
çocuklar, aile bireyleri ve tek taraflı ısrarlı takip mağduru olan kişiler
yararlanır. Şiddet uygulayana yönelik hizmetler ŞÖNİM koordinasyonunda
ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından yürütülür.
(2) Şiddet mağdurlarından ağır ruhsal ve zihinsel
sorunları veya ağır psikiyatrik hastalığı olduğu gözlemlenenler,
psikiyatrik bozukluk tanısı olanlar, öz bakımını sağlayamayacak kadar
bedensel ve zihinsel engelliler, altmış yaşından büyükler ile yatılı bakım
hizmetine ihtiyaç duyan kişiler, Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel
Müdürlüğüne bağlı olarak hizmet veren kuruluşlara yönlendirilir. Bu
kişilerden haklarında Kanun kapsamında alınan tedbir kararlarının takibi
ŞÖNİM tarafından yapılır.
(3) On sekiz yaşından küçük şiddet mağduru, hamile
veya doğum yapmış kız çocukları Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğüne bağlı
olarak hizmet veren kuruluşlara yönlendirilir. Bu kişilerden haklarında
Kanun kapsamında alınan tedbir kararlarının takibi ŞÖNİM tarafından
yapılır.
Başvuru
MADDE 13
– (1) ŞÖNİM’e başvuru yöntemleri
aşağıda belirtilmiştir:
a) Yetkili makam veya merci tarafından verilen
koruyucu veya önleyici tedbir kararı,
b) Hizmetlerden yararlanacak kişilerin bizzat
başvurusu veya şikâyeti,
c) Üçüncü kişilerin ihbarı doğrultusunda ulaşılan
kişinin şikâyeti,
ç) Cumhuriyet savcılığı, kamu kurum ve kuruluşları,
meslek kuruluşları, gerçek ve tüzel kişiler ile sivil toplum kuruluşlarının
bildirimi,
d) Alo 183’e yapılan başvurular.
Yapılacak
ilk işlemler
MADDE 14
– (1) Hizmetten yararlanacak kişi
ile görüşme gerçekleştirilerek ilk görüşme formu doldurulur.
(2) Başvuru üzerine bir dosya açılır ve 18 inci
madde gereğince, hizmet alan kişilerin bilgileri sisteme kaydedilir.
(3) Hizmetten yararlanacak kişinin ihtiyaç ve
talepleri dikkate alınarak hazırlanan raporlar doğrultusunda durumuna uygun
tedbir kararı alınmak üzere ŞÖNİM tarafından ilgili mercie başvuruda
bulunulur.
(4) Gerekli hâllerde şiddet mağduruna tıbbi
müdahale yapılması sağlanır. Barınma tedbir kararı bulunan şiddet
mağdurlarına gerekli görülen hâllerde; bulaşıcı ve sürekli tıbbi bakım
isteyen bir hastalığının bulunmadığı, ruh sağlığının yerinde olduğu, alkol
veya madde bağımlısı olmadığına dair sağlık raporu alınır. Hayati tehlikesi
olanlar için kolluktan refakat talep edilir.
(5) Cinsel şiddet mağduruna, tıbbi müdahale
sürecinde hemşire ya da sağlık memuru; kollukta ve adliyede yürütülecek
işlemlerde kadın meslek elemanı refakat eder.
(6) Herhangi bir suç nedeniyle adli mercilerce
haklarında arama, tutuklama, zorla getirme kararı verildiği veya yakalama
emri düzenlendiği tespit edilenler, derhal kolluğa bildirilir ve haklarında
genel hükümler çerçevesinde işlem yapılır.
(7) Şiddet mağdurunun beraberinde olan/olmayan tüm
çocuklarına ilişkin gerekli yönlendirme ve müdahale yapılır.
İKİNCİ KISIM
Tedbir
Kararları ve Destek Hizmetleri
BİRİNCİ BÖLÜM
Tedbir
Kararlarının Talep Edilmesi, Yerine Getirilmesi ve İzlenmesi
Tedbir
kararlarının talep edilmesi
MADDE 15
– (1) Tedbir kararları, şiddet
mağdurunun ŞÖNİM tarafından bilgilendirilmesi sonrasında bireysel olarak
veya gerekli hâllerde resen talep edilebilir.
a) Tedbir kararı, en çabuk ve en kolay
ulaşılabilecek hâkim, mülki amir veya gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde
kolluktan talep edilir.
b) Şiddet mağdurunun ihtiyaçları göz önünde
bulundurularak, şiddet veya şiddet uygulama tehlikesinin devam edeceğinin
anlaşıldığı hâllerde veya tedbir kararı süresinin veya şeklinin
değiştirilmesi ya da aynen devam etmesine karar verilmesi talep edilebilir.
c) Şiddet veya şiddet uygulanma tehlikesinin
ortadan kalkması hâlinde, tedbir kararını veren merciden kararın
kaldırılması talep edilebilir.
ç) Mülki amir veya aile mahkemesi hâkimi tarafından
alınan tedbir kararlarına, süresi içerisinde itiraz edilebilir.
Tedbir
kararlarının yerine getirilmesi
MADDE 16
– (1) Tedbir kararı uyarınca
yürütülecek hizmetlere kararın tebliğinden itibaren başlanır, hizmete
tedbir kararının süresince veya kararın kaldırılmasına kadar devam edilir.
(2) Tedbir kararlarının diğer kurum ve kuruluşlarla
iş birliği içerisinde yerine getirilmesi gereken durumlarda, ilgili kurum
ve kuruluşlar ile kişi, verilecek hizmetler konusunda bilgilendirilir.
İlgili kurum ve kuruluşlar verdikleri hizmetin sonuçları hakkında ŞÖNİM’e
bilgi verir.
(3) Tedbir
kararlarına aykırılık hâlinde zorlama hapsine ilişkin hükümler, uygulanması
için ŞÖNİM tarafından ilgili kolluğa bildirilir.
(4) Kanun kapsamında gecikmesinde sakınca bulunan
hâllerde kolluk amiri tarafından alınan ve uygulanan tedbirlerin ilgili
makam tarafından onaylanmaması durumunda karar kendiliğinden kalkar; ancak,
a) Kararın alındığı tarihten, onaylanmadığı tarihe kadar,
b) Onaylamama kararına itiraz edilmesi
durumunda, itirazın kabul ya da
reddine dair karar verilinceye kadar,
geçen süre için tedbir uygulanır ve yapılan iaşe ve
ibate giderleri ŞÖNİM tarafından ödenir. Kararın onaylanmaması durumunda,
onaylanmadığına dair bilgi ile birlikte tedbirin uygulandığı süre, yer ve
diğer gerekli bilgi ve belgeler kolluk tarafından ŞÖNİM’e bildirilir.
(5) Şiddet mağduru ya da şiddete uğrama tehlikesi
bulunanlardan hakkında yetkili merci tarafından verilen karar neticesinde
ŞÖNİM ve kadın konukevine teslim edilenlerin ayrılması durumunda, ŞÖNİM
tarafından kolluğa ve mahkemeye bilgi verilir.
Tedbir kararlarının
uygulanmasını izleme
MADDE 17
– (1) Koruyucu ve önleyici tedbir kararlarının
uygulanmasının izlenmesi, kararın ŞÖNİM’e ve tedbirin niteliğine göre
ilgili kurumlara tebliği ile başlar ve ilgili mercilerle yazışma yapılmak
suretiyle gerçekleştirilir.
(2) ŞÖNİM ve konukevi hizmetinden yararlanan
kadınlara yönelik koruyucu tedbir kararları ile kadın konukevinden ayrılan
kadınların konukevi sonrası izleme çalışmaları; vakanın özelliğine göre
korunan kişiyle görüşülmesi, bilgi alınması şeklinde ve uygun görülen diğer
şekillerde gerçekleştirilir.
(3) Önleyici tedbir kararlarının izleme
çalışmaları, Uygulama Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre, ilgili
kurumlar tarafından yerine getirilerek yapılan işlemlerin sonucu ŞÖNİM’e
bildirilir.
(4) İzleme sonucunda koruyucu ve önleyici tedbir
kararlarının devamı, değiştirilmesi veya kaldırılması talep edilebilir.
Sisteme
kayıt
MADDE 18
– (1) Kanun kapsamında verilen
tedbir kararları, zorlama hapsi kararları ve ŞÖNİM tarafından yürütülen iş
ve işlemlerle ilgili tüm veriler sisteme kaydedilir.
(2) Kadın konukevlerinin kapasitesi, fiilen kalan
kişi sayısı, nakiller ve yerleştirme işlemleri ile hizmet alan kişilere
ilişkin diğer kayıtlar sistemden yararlanılarak yapılır ve takip edilir.
(3) Koruyucu ve önleyici tedbir kararları
kapsamında, ilgili kurumlar tarafından yerine getirilen işlemlere ilişkin
gelen bilgiler ve ŞÖNİM tarafından yapılan işlemler ile bu işlemlerin
sonuçları sisteme kaydedilir.
Bireysel
veya toplumsal ölçekte programlar hazırlamak
MADDE 19
– (1) ŞÖNİM’e hayati tehlikesi ve
barınma ihtiyacı bulunmayan şiddet mağdurları tarafından yapılan başvuru
veya tebliğ edilen tedbir kararına istinaden, şiddet mağduru ve
beraberindeki çocukların ihtiyaçları da göz önünde bulundurularak, meslek
elemanı tarafından uygun sosyal hizmet modeli çerçevesinde müdahale planı
belirlenir.
(2) Şiddetin önlenmesine yönelik olarak ilgili
kurum ve kuruluşlar ile iş birliği içerisinde toplumsal ölçekli programlar
hazırlanır ve uygulanır.
İKİNCİ BÖLÜM
Şiddet
Mağduruna Yönelik Verilecek Destek Hizmetleri
Şiddet
mağduruna yönelik hizmetler
MADDE 20
– (1) Şiddet mağduruna verilecek
hizmetler şunlardır:
a) Tedbir kararı doğrultusunda kişinin hakları,
hukuki, psiko-sosyal, ekonomik ve sağlık destek hizmetleri ile ŞÖNİM’de karşılanamayan
hizmetlerle ilgili olarak kurumlar arası koordinasyon sağlanarak meslek
edinme, iş bulma ve benzeri konularda rehberlik ve danışmanlık hizmeti
verilir.
b) Şiddet mağdurunun sosyo-ekonomik durumu göz
önünde bulundurularak gerekli görüldüğü takdirde, 29/5/1986 tarihli ve 3294
sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanunu hükümleri uyarınca
maddi destek sağlanması konusunda rehberlik yapılır.
c) Hâkimin isteği üzerine; kişinin geçmişi, ailesi,
çevresi, eğitimi, kişisel, sosyal, ekonomik ve psikolojik durumu ile diğer
kişiler ve toplum açısından taşıdığı risk hakkında ayrıntılı sosyal
inceleme raporu hazırlanır.
ç) Şiddet mağduru ve şiddete tanıklık eden
çocuklara yönelik olarak psiko-sosyal destek ve rehberlik hizmeti verilir.
(2) Tedbir kararı uyarınca kararı veren ilgili
merci tarafından istenilmesi hâlinde şiddet mağduruna verilen hizmetlere
ilişkin bilgiler ile tedbir kararlarının uygulanması konusunda yürütülen
çalışmalar ve sonuçları hakkında rapor hazırlanır.
(3) Şiddet mağduru, hakkındaki tedbir kararının
kaldırılması talebinin sonuç ve riskleri konusunda bilgilendirilir ve
talebinin sonuçlarını anlayıp kabul ettiğine dair şiddet mağdurunun yazılı
beyanı alınır.
Geçici
maddi yardım
MADDE 21
– (1) Kanun kapsamında geçici
maddi yardım yapılması ve rücu işlemleri Uygulama Yönetmeliği hükümlerine
göre yerine getirilir ve izlenir.
(2) Tedbir kararında süre ve tutar belirtilmemiş
ise Kanunun 17 nci maddesi hükmü doğrultusunda, ŞÖNİM tarafından ivedilikle
hazırlanacak sosyal inceleme raporunda belirlenecek tutar ve süre ile
kararı veren merciin onayına sunularak ödeme yapılır.
Kreş
imkânı sağlanması
MADDE 22
– (1) Korunan kişinin
beraberindeki çocuğun kreş imkânından faydalanmasına dair karar, ilgili
mevzuat hükümlerine göre yerine getirilir ve izlenir.
(2) Kreşten kaynaklanmayan bir nedenden dolayı,
çocuğun mazeretsiz olarak kreşe gitmemesi, kreşin ücretsiz sunduğu
hizmetlerden bilerek ve isteyerek yararlanmaması gibi nedenlerle şiddet
mağduru tarafından tedbir kararının suiistimal edildiğinin öğrenilmesi
hâlinde durum bir tutanak ile tespit edilir ve ilgili merciden tedbir
kararının değiştirilmesi veya kaldırılması istenir. Durum İl Müdürlüğüne
bildirilir, kreşe fiilen yararlanılan süre kadar ödeme yapılır.
(3) Kreşten kaynaklanan nedenlerden dolayı kararın
uygulanamaması hâlinde durum İl Müdürlüğüne bildirilir, kreşe bu dönem için
ödeme yapılmaz, varsa yapılan ödemelerin iadesi genel hükümlere göre
istenir. Çocuk için başka bir kreşten hizmet alınması için gerekli işlemler
ivedilikle tamamlanır.
Hayati
tehlikesi bulunanlar
MADDE 23
– (1) Kolluk tarafından yapılan
risk değerlendirmesi sonucunda hayati tehlikesinin bulunduğu tespit
edilenler ile barınma yeri sağlanması gereken şiddet mağduru ve
beraberindeki çocukların işlemleri tamamlandıktan sonra, Aile İçi ve Kadına
Karşı Olay Kayıt Formu ile birlikte ŞÖNİM’e getirilir. Genel hükümlere göre
yapılan işlem sırasında sağlık raporu alınmışsa bu raporun bir nüshası
ŞÖNİM’e verilir.
(2) ŞÖNİM’e doğrudan başvuran hayati tehlikesi
bulunan şiddet mağduru ve beraberindeki çocuklar hakkında tedbir kararı
bulunmaması hâlinde, koruyucu veya önleyici tedbir kararlarının alınması
amacıyla en çabuk ve en kolay ulaşılabilecek yer hâkimine, mülki amire ya
da kolluk birimine başvurulur. Hayati tehlikesi bulunanlarla ilgili işlem
yapılırken kolluktan refakat talep edilir.
(3) Şiddet
mağduru ve beraberindeki çocuklar hakkında uygulanacak koruma tedbirlerinin
belirlenmesi amacıyla muhtemel tehdit ve risk kaynakları incelenerek kolluk
tarafından hazırlanan tedbir planının uygulamasında kollukla iş birliği
yapılır.
(4) Korunan kişinin bildirimde bulunmaksızın
korunduğu adresten ayrıldığının ŞÖNİM tarafından öğrenilmesi hâlinde durum
ivedilikle kolluğa, kolluk tarafından öğrenilmesi hâlinde ise ŞÖNİM’e
bildirilir. Tedbir kararının yeni adreste uygulanması sağlanır.
Adli
destek hizmetleri
MADDE 24
– (1) Şiddet mağduru ve
beraberindeki çocuklara hukuki danışmanlık, adli yardım ve diğer hukuki
destek hizmetleri yürütülür. Bakanlıkça sunulamayan hizmetler için barolar
ile iş birliği gerçekleştirilir.
(2) Şiddet veya şiddet tehlikesi dolayısıyla açılan
cezai, hukuki her tür davaya ve çekişmesiz yargıya Bakanlığın müdahil
olarak katılması talebinde bulunulabilir.
Gizlilik
kararları
MADDE 25
– (1) Tedbir kararı ile birlikte
talep üzerine veya resen, korunan kişinin ve diğer aile bireylerinin kimlik
bilgilerinin veya kimliğini ortaya çıkarabilecek bilgileri ve adreslerinin
gizli tutulmasına karar verilmesi hâlinde Uygulama Yönetmeliğinin 32 nci
maddesi gereğince işlem yapılır.
(2) Hakkında gizlilik kararı verilen korunan
kişiler ve beraberindeki çocuklarla ilgili kayıtların gizlenmesi için
Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı, Sağlık
Bakanlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu, Türkiye Bankalar Birliği ve kolluk
birimleri ile ihtiyaç duyulacak diğer birimlere karar bildirilir.
(3) Hakkında gizlilik kararı verilen korunan
kişiler ve beraberindeki çocuklarla ilgili yapılan yazışmalarda isim yerine
kodlama kullanılır ve kayıtlar sadece elektronik ortamda tutulur.
(4) Hakkında barınma tedbirine karar verilen veya
mahkeme kararıyla kimlik bilgileri ve adresi resmî kayıtlarda gizli tutulan
şiddet mağdurlarına yapılacak tebligatlarda ŞÖNİM’e ait adres bilgileri
kullanılır.
(5) Mahkemece hakkında kimlik ve ilgili diğer bilgi
ve belgeleri değiştirilmesi kararı verilen ve adresi ŞÖNİM olarak belirlenen
ve ŞÖNİM’de iletişim bilgileri bulunan şiddet mağdurlarına ilişkin iş ve
işlemlerin ivedilikle yapılabilmesi için kollukla yüz yüze görüşmesi
sağlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Şiddet
Uygulayana Yönelik Verilecek Destek Hizmetleri
Eğitim,
rehabilitasyon ve danışmanlık
MADDE 26
– (1) Önleyici tedbir kararları
kapsamında şiddet uygulayana aşağıdaki hizmetler, zorunlu hâller dışında
farklı birimlerde ŞÖNİM koordinasyonunda verilir:
a) Öfke kontrolü, stresle başa çıkma ve şiddeti
önlemeye yönelik farkındalık sağlayarak tutum ve davranış değiştirmeyi
hedefleyen eğitim ve rehabilitasyon programlarına katılım sağlanması
amacıyla ilgili kurum ve kuruluşa yönlendirmek ve Sağlık Bakanlığı ile
koordinasyon içerisinde takibini yapmak,
b) Alkol, uyuşturucu, uçucu veya uyarıcı madde
bağımlılığı veya ruhsal bozukluğu bulunanlara bir sağlık kuruluşunda
muayene veya tedavi olması hususunda danışmanlık yapmak veya bu kişileri
yönlendirmek,
c) Meslek edindirme kurslarına katılması amacıyla
Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğü, halk eğitim merkezleri ve benzeri kurum
ve kuruluşlara yönlendirmek.
(2) İlgili kurum tarafından şiddet uygulayanın
tedaviyi sürdürüp sürdürmemesi, tedaviyi reddetmesi veya geçerli bir nedeni
olmaksızın devam ettirmemesi hâllerinde tedavinin aşamaları ile sonucu
hakkında ivedilikle Cumhuriyet Başsavcılığına ve ŞÖNİM’e bilgi verilir.
(3) Birinci fıkrada belirtilen hizmetler herhangi
bir önleyici tedbir kararı olmaksızın şiddet uygulayanın talebi üzerine de
verilebilir.
Sağlık
kuruluşunda muayene ve tedavi
MADDE 27
– (1) Alkol, uyuşturucu, uçucu
veya uyarıcı madde bağımlılığı ya da ruhsal bozukluğu olan şiddet
uygulayanlar hakkında bir sağlık kuruluşunda muayene veya tedavi olunmasına
dair verilen kararlar uyarınca; hastaneye yatmak da dâhil, muayene ve
tedavisinin sağlanması amacıyla illerde il halk sağlığı müdürlüğüne,
ilçelerde toplum sağlığı merkezlerine veya bu merkezler tarafından kamuya
ait sağlık kuruluşlarına sevk yapılır.
(2) Tedbirin uygulanmasına ilişkin giderler
Uygulama Yönetmeliğinin 44 üncü maddesinin üçüncü fıkrasındaki usul ve
esaslar kapsamında aylık olarak hazırlanacak bordro ile verilen hizmetin
niteliği ve süresi üzerinden ödenir.
(3) İlgili kurum tarafından şiddet uygulayanın
tedaviyi sürdürüp sürdürmediği, tedavinin aşamaları ile sonucu, tedaviyi
reddetmesi veya geçerli bir nedeni olmaksızın devam ettirmemesi hâllerinde
tedavinin sonucu ivedilikle soruşturmayı yürüten Cumhuriyet Başsavcılığına
ve ŞÖNİM’e bilgi verilir.
Rehabilitasyon
hizmetlerine yönelik giderlerinin karşılanması
MADDE 28
– (1) Kanun hükümlerine göre
hakkında önleyici tedbir kararı verilen kişinin aynı zamanda rehabilitasyonunun
veya tedavi edilmesinin gerekli olduğuna karar verilmesi hâlinde, genel
sağlık sigortası kapsamında karşılanamayan rehabilitasyon hizmetlerine
yönelik giderler ile rehabilitasyon hizmetleri kapsamında verilmesi gereken
diğer sağlık hizmetlerinin giderleri Bakanlık bütçesinin ilgili
tertiplerinden karşılanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hizmetler
ve İşleyiş
Verilecek
diğer hizmetler ve yapılacak işler
MADDE 29
– (1) İlde bulunan kamu kurum ve kuruluşlarına
ait sosyal tesis, yurt ve benzeri yerlerin listesi hazırlanır ve
gerektiğinde şiddet mağduru ve beraberindeki çocukların geçici
barındırılmasında kullanılır. Bu aşamada harcanan barınma ve zorunlu
giderler ŞÖNİM tarafından Bakanlık bütçesinde yer alan ödenekten
karşılanır.
İş
planlaması
MADDE 30
– (1) Hizmetin niteliği ve
sürekliliği göz önüne alınarak iş planlaması yedi gün yirmi dört saat
esasına göre müdür tarafından düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Çalışanlara İlişkin Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Ortak Hükümler
Personelin
istihdamı ve niteliği
MADDE 31
– (1) ŞÖNİM’lerde hizmet veren
birimlerin hizmet sunumlarına yetecek sayı ve nitelikte, üniversitelerin
psikoloji, psikolojik danışmanlık ve rehberlik, sosyoloji ve sosyal hizmet
bölümlerinden mezun olan meslek elemanları ile avukat, hemşire/sağlık
memuru, veri hazırlama ve kontrol işletmeni/bilgisayar
işletmeni/memur, güvenlik görevlisi,
şoför ve diğer personel istihdam edilir.
(2) ŞÖNİM’lerde 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı
Devlet Memurları Kanunu kapsamında personel istihdamı esastır.
(3) İl Emniyet Müdürlüğü ile iş birliği yapılarak
kuruluşa polis irtibat görevlisi görevlendirmesi, Çalışma ve İş Kurumu İl
Müdürlüğü ile iş birliği yapılarak iş ve meslek danışmanı görevlendirmesi
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Ek 8 inci maddesinde belirtilen
esaslar çerçevesinde istenir.
(4) Gerekli görüldüğü takdirde, iş birliği hâlinde
çalışılan üniversiteler, sivil toplum kuruluşları ile ilgili kurum ve
kuruluşlardan görevin gerektirdiği nitelikte görevlendirme yoluyla çalışan
temin edilebilir. Bu çalışanlar, ilgili mevzuat ve bağlı bulundukları kurum
mevzuatı kapsamında görevlerini yerine getirir. Bu suretle, çalışanların
görevleri ile yapılacak iş ve işlemlerin usul ve esasları, ilgili kurumlar
ve Bakanlık arasında yapılacak iş birliği protokolleri ile tespit edilir.
(5) Müdür, meslek elemanları arasından veya lisans
mezunu olup kadına yönelik şiddet ya da kadın çalışmaları konusunda en az
üç yıl görev yapmış olanlar arasından atanır.
Çalışanların
eğitimi
MADDE 32
– (1) Çalışanlara yönelik
eğitimlerde aşağıdaki hususlara dikkat edilir:
a) Çalışanlara, çalışma alanları ile ilgili ve
mesleki becerilerini geliştirmeye yönelik gerekli ve ihtiyaç duyulan
konularda eğitimler düzenlenir.
b) Çalışanların çalışma şartlarından
kaynaklanabilecek sorunlarının önüne geçilmesi için gerekli önlemler alınır
ve çalışanlara düzenli rehberlik, danışmanlık ve psikolojik destek verilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Çalışanların Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Müdür
MADDE 33
– (1) ŞÖNİM müdürünün görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Kuruluşun idari, mali ve teknik tüm işlerini
ilgili mevzuata uygun olarak yürütmek ve yürütülmesini sağlamak,
b) Hizmetlerin yürütülebilmesi için gerekli plan ve
programları hazırlamak, çalışanlar arasında görev dağılımı yapmak, iş
birliği ve eş güdümü sağlamak, denetimleri yapmak,
c) Çalışanların özlük dosyalarının tutulması,
muhafazası ve bunlara ilişkin her türlü işlemin zamanında yürütülmesini
sağlamak,
ç) Bütçe ihtiyacını belirlemek ve ödeneklerin
amacına uygun harcanmasını sağlamak,
d) Çalışanlara ve hizmetlerden yararlananlara
yönelik olarak eğitim programlarının hazırlanmasını ve uygulanmasını
sağlamak,
e) Hizmet sunumu aşamasında ilgili kamu kurum ve
kuruluşları, yerel yönetimler, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşları
ile iş birliği yapılmasını sağlamak,
f) Kuruluşun güvenliğine etki eden riskleri
belirlemek ve gerekli tedbirlerin alınmasını sağlamak,
g) İl Müdürü tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
Meslek
elemanı
MADDE 34
– (1) Meslek elemanları tarafından
aşağıdaki görevler yerine getirilir:
a) Şiddet mağdurunun desteğe ihtiyacı olan
yönlerini belirleyerek, iş ve meslek edinmeleri ile barınma, psiko-sosyal,
sağlık, ekonomik ve hukuki sorunlarının çözülmesine ve ilgili kurum ve
kuruluşlarla iletişim kurmalarına yönelik danışma ve yönlendirme hizmeti
vermek,
b) Hakkında barınma tedbirine karar verilen şiddet
mağduru ve beraberindeki çocuklarının veya barınma hizmetinden faydalanmak
isteyenlerin durumlarını değerlendirmek ve uygun barınma yerine
yerleştirilmesini sağlamak,
c) Hâkim tarafından istenilmesi hâlinde şiddet
mağduru ve şiddet uygulayanın ailesi, çevresi, eğitimi ve kişisel, sosyal,
ekonomik ve psikolojik durumu ile hakkında alınan tedbir kararlarının
uygulanmasının kişiler üzerindeki etkilerine dair sosyal inceleme raporu
hazırlamak,
ç) Şiddet mağduru hakkında tedbir kararlarının
alınmasına, devamına, değiştirilmesine veya kaldırılmasına yönelik gerekli
işlemleri gerçekleştirmek, uygulanmasını takip etmek,
d) ŞÖNİM’den hizmet alanlar için müdahale planı
hazırlamak ve bu planın uygulanmasını sağlamak,
e) Şiddet uygulayan hakkında verilen tedbir kararı
doğrultusunda, ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği içerisinde gerekli
yönlendirmeleri yapmak,
f) Şiddet uygulayan hakkında tedbir kararlarının
alınması ve uygulanmasına yönelik görüş bildirmek ve verilen tedbir
kararlarının kolluk tarafından uygulanmasını izlemek,
g) Şiddet mağdurlarına ilişkin gerekli kayıtları
gizlilik ilkesine uygun olarak tutmak, yapılan mesleki çalışmalarla ilgili
rapor ve dosyaları düzenlemek, bunların sisteme işlenmesini sağlamak,
ğ) Alo 183’e yapılan başvurular hakkında mevzuat
kapsamında işlem yapmak, şiddet mağduru ile ilgili acil müdahale gerektiren
durumlarda kolluk, sağlık kuruluşu ve ilgili kuruluşlar ile irtibata
geçerek gerekli işlemlerin başlatılmasını sağlamak,
h) Tedbir planı çalışmalarına destek vermek,
ı) Çalışanlara yönelik eğitim programlarının
hazırlanması ve uygulanmasında görev almak,
i) İlgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği
içerisinde yürütülecek proje ve çalışmalarda görev almak,
j) Müdür tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
Sosyal
çalışmacı
MADDE 35
– (1) Sosyal çalışmacının 34 üncü
maddede belirtilen görevlerin yanında diğer görev ve yetkileri şunlardır:
a) Şiddet mağdurlarının sorun ve ihtiyaçlarını
tespit etmek, mesleki uygulamaları gerçekleştirmek ve bunlarla ilgili
mesleki raporları düzenlemek,
b) Psikoloğun olmadığı hâllerde cinsel şiddet
mağdurlarının bilgisine başvurulması esnasında yanında bulunmak,
c) Müdür tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
Psikolog
MADDE 36 – (1) Psikoloğun 34 üncü maddede belirtilenlerin
yanında diğer görev ve yetkileri şunlardır:
a) ŞÖNİM’e başvuran ve psikolojik desteğe ihtiyaç
duyan şiddet mağdurunun ve beraberindeki çocukların değerlendirmelerini
yapmak ve gerekli desteği sağlayarak rapor düzenlemek,
b) Psikolojik ölçüm ve analiz teknikleri ile gözlem
metotları kullanarak kadın ve beraberindeki çocukların psikolojik
durumlarına yönelik ilgili kurum ve kuruluşlardan destek almasını sağlamak
ve yönlendirme yapmak,
c) Psikiyatrik desteğe ihtiyaç duyan şiddet
mağdurunu ilgili sağlık kuruluşlarına yönlendirmek ve tedavi sürecini takip
etmek,
ç) Cinsel şiddet mağdurlarının bilgisine
başvurulması esnasında yanında bulunmak,
d) Müdür tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
Rehber
öğretmen
MADDE 37
– (1) Rehber öğretmenin 34 üncü
maddede belirtilenlerin yanında diğer görevleri şunlardır:
a) Şiddet mağduru kadının beraberindeki
çocuklarının sorunlarının çözümüne yönelik rehberlik ve danışmanlık yapmak,
gerektiğinde uygun kurum veya kuruluşlara yönlendirmek ve süreci takip
etmek,
b) Psikolojik ölçme araçlarını standartlara uygun
olarak uygulamak, değerlendirmek ve sonucunda gerekli rehberlik hizmetini
vermek,
c) Müdür tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
Sosyolog
MADDE 38
– (1) Sosyoloğun 34 üncü maddede
belirtilenlerin yanında diğer görev ve yetkileri şunlardır:
a) Şiddet mağduru ve beraberindeki çocuklara
yönelik elde edilen veriler ile koruyucu ve önleyici tedbir kararlarına
ilişkin verilerin analizini yapmak, rapor hazırlamak,
b) İlde alan taramaları yaparak şiddete ilişkin
durumun tespiti ile elde edilen verilerin analizini yapmak, toplumsal ve
kültürel yapıyı göz önünde bulundurarak verilecek hizmetlerin öncelikleri
ve nitelikleri hakkında rapor hazırlamak,
c) Kadına yönelik şiddet ve ev içi şiddetin ortaya
çıkmasına neden olan sosyal problemlerle ilgili bilimsel veri toplamak ve
bunları değerlendirmek, düzenli aralıklarla rapor hazırlamak,
ç) Müdür tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
Hemşire/sağlık
memuru
MADDE 39
– (1) Hemşirenin/sağlık memurunun
görev ve yetkileri şunlardır:
a) Sağlık desteğine ihtiyacı olan şiddet mağdurları
ve beraberindeki çocukların acil ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ilgili
sağlık görevlisi veya sağlık kuruluşu ile iletişim kurmak,
b) Bulaşıcı bir hastalıktan kuşkulandığı hâllerde
kişiyi derhal ilgili sağlık kuruluşuna yönlendirmek ve müdüre haber vermek,
c) Şiddet uygulayan hakkında Kanunun 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (h) ve (ı) bentleri kapsamında verilen tedbir
kararlarının uygulanmasını izlemek,
ç) Cinsel şiddet mağdurları hakkında alınacak rapor
öncesinde delillerin kaybolmaması için gerekli tedbirleri almak, sağlık
kuruluşlarında yapılacak ilk müdahalelerde ve gerekli görülen hâllerde
şiddet mağdurlarına refakat etmek,
d) Müdür tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
Veri
hazırlama ve kontrol işletmeni/bilgisayar işletmeni/memur
MADDE 40
– (1) Veri hazırlama ve kontrol
işletmeni/bilgisayar işletmeni/memurun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Sisteme girilmesi gereken bilgileri toplamak,
kontrol etmek, düzenlemek ve veri
girişini yapmak,
b) Yazışmaları yapmak, dosyalamak ve arşivlemek,
c) Müdür tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
Çağrı
destek personeli
MADDE 41
– (1) Çağrı destek hizmetinde çalışanların
görev ve yetkileri şunlardır:
a) Alo 183’e yapılan ve diğer iletişim
kanallarından alınan her türlü başvuru, ihbar ve şikâyetin çözümü amacıyla
ilgili kurum ve kuruluşlara yönlendirme yapmak,
b) Hayati tehlikesi olanlar ile cinsel şiddet
mağdurları hakkında kolluk birimleriyle irtibata geçerek şiddet mağduruna
ulaşılmasını ve gerekli görülen hâllerde kolluk refakatinde bulunduğu
yerden alınarak hizmete erişmesini sağlamak,
c) Çağrılara ilişkin verileri kayıt altına alarak
aylık ve yıllık istatistiki raporlar hakkında Müdüre bilgi vermek,
ç) Müdür tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
Polis
irtibat görevlisi
MADDE 42
– (1) ŞÖNİM’de görev yapan polis
memuru bağlı bulunduğu birimin kurumsal temsilini yapar ve tercihen kadın
erkek eşitliği ve kadına yönelik şiddet konularında eğitim almış olanlar
arasından görevlendirilir.
(2) Polis irtibat görevlisinin yapacağı iş ve
işlemler şunlardır:
a) Cumhuriyet savcısının emir ve talimatları
doğrultusunda şiddet olayı, tarafları, tanıkları ve delilleri hakkında
bilgi toplar, kolluk ve ŞÖNİM arasındaki bilgi paylaşımını ve irtibatı
sağlar. Çalışmalarını ŞÖNİM personeli ile iş birliği içerisinde yürütür.
b) ŞÖNİM’lerde verilen eğitim programlarında, görev
alanları ile ilgili konularda destek olur.
(3) Kurumlar arası iş birliği çerçevesinde
öngörülen diğer görevleri yapar.
İş ve
meslek danışmanı
MADDE 43
– (1) İş ve meslek danışmanının
yapacağı iş ve işlemler şunlardır:
a) Şiddet mağduru veya şiddet uygulayanı
ihtiyaçları doğrultusunda mesleki eğitime yönlendirmek ve sonuçlarını takip
etmek, iş bulma konusunda rehberlik
yapmak,
b) Meslek odaları, sivil toplum kuruluşları veya
özel sektör ile yapılacak iş birliği çalışmalarına katkı sağlamak,
c) Görev alanları kapsamında yapılan çalışmalara
destek olmak.
(2) Kurumlar arası iş birliği çerçevesinde
öngörülen diğer görevleri yapmak.
Güvenlik
personeli
MADDE 44
– (1) ŞÖNİM içinde ve dışında
görev yapan güvenlik personelinin görev ve yetkileri şunlardır:
a) ŞÖNİM binasına giriş ve çıkışlarda güvenliği
tehlikeye sokacak her türlü araç-gereç, ateşli silahlar ile kesici, delici
aletleri emanete almak,
b) Hırsızlık ve sabotaja karşı gerekli önlemleri
almak,
c) Şüpheli durumları idareye ve gerektiğinde kolluk
kuvvetlerine bildirmek,
ç) Gerekli hâllerde 1/6/2005 tarihli ve 25832
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Adlî ve Önleme Aramaları Yönetmeliğinin
21 inci maddesinde belirtilen kontrol işlemlerini yapmak,
d) Müdür tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
Şoför
MADDE 45
– (1) Şoförün görevleri şunlardır:
a) Zimmetine verilen aracın rutin bakım ve
muayenelerini yaptırmak,
b) Şiddet mağduru ve beraberindeki çocukları ile
çalışanların gerekli yerlere ulaşımını sağlamak,
c) Müdür tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yemek ve
diğer ihtiyaçların karşılanması
MADDE 46
– (1) Şiddet mağduru ve
beraberindeki çocuklar için aylık başvuruların ortalaması esas alınarak
kişi ve öğün sayısı belirlenir. Ana öğün saatleri dışında başvuruda
bulunanlar için kumanya ve çocukların ihtiyacına yönelik yiyeceğin temin
edilmesi sağlanır.
(2) Çalışanlara öğle yemeği; nöbetçi ve vardiyalı
çalışan personele çalışma süresi içinde yer alan öğünlerde ilgili mevzuat
çerçevesinde yemek verilir.
(3) Yemek, aylık tabela hazırlanmak suretiyle
belirlenir.
(4) Yemeklerin numuneleri 72 saat saklanır ve
numune üzerine alındığı tarih ve saati yazılır.
(5) Sağlık destek hizmetlerinde kullanılmak üzere
tıbbi malzeme ile acil ihtiyaçları karşılamak amacıyla bebek bezi, biberon,
mama ve benzeri malzemeler temin edilir.
İş
birliği
MADDE 47
– (1) Hizmetler; Adalet Bakanlığı,
İçişleri Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Türkiye İş
Kurumu (İŞKUR), Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), yerel yönetimler,
üniversiteler, meslek kuruluşları, sivil toplum kuruluşları ile diğer kişi
ve kuruluşların iş birliği ve desteği ile yürütülür.
(2) Hizmetlerin sunumunda veya verilen tedbir
kararlarının ifasında gerekli hâllerde Bakanlık veya İl Müdürlükleri ile
ilgili kurum ve kuruluşlar ve sivil toplum kuruluşları arasında ihtiyaç
duyulan konularda Genel Müdürlüğün görüşü de alınarak protokol yapılabilir.
İmzalanan protokoller Genel Müdürlüğe bildirilir.
Geçiş
dönemi
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) İllerde ŞÖNİM
teşkilatlanması tamamlanıncaya kadar bu Yönetmelik kapsamında kendilerine
verilen görevler İl Müdürlükleri tarafından yürütülür.
Yürürlük
MADDE 48
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 49
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı yürütür.
|