Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
YAPI DENETİM
KURULUŞLARI İLE LABORATUVARLARIN FAALİYETLERİNİN
DENETLENMESİ, İDARİ MÜEYYİDE UYGULANMASI VE İDARİ PARA
CEZALARININ TAHSİL EDİLMESİNİN USÛL VE
ESASLARINA DAİR
TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Dayanak
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 29/6/2001 tarihli ve 4708
sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanunun 8 inci maddesi uyarınca, yapı denetim
kuruluşları ve laboratuvarlar ile bu kuruluşlarda görevli mimar ve
mühendisler hakkında tesis edilecek olan idari müeyyidelerin uygulanması,
idari para cezalarının tahsili ve izin belgesi iptali işlemleriyle yapı
denetimi kuruluşları ile laboratuvarların işlem ve faaliyetlerinin
denetlenmesinin usûl ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 4708 sayılı Kanuna tâbi olan bütün
yapı denetim kuruluşları ile laboratuvarları, bu kuruluşların mimar ve
mühendisleri ile teknik personeli ve bunlar hakkında 4708 sayılı Kanunun 8
inci ve 10 uncu maddeleri uyarınca yürütülen iş ve işlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı
Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 33 üncü maddesi ile 4708 sayılı Kanunun 8 inci
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
İKİNCİ BÖLÜM
İnceleme ve Değerlendirme Raporları ile Merkez ve
İl Yapı Denetim
Komisyon
Kararları
İnceleme
ve değerlendirme raporları
MADDE 4 – (1) Yapı denetim kuruluşlarının faaliyetleri,
ihbar veya şikâyet üzerine veyahut re’sen incelenir. İnceleme neticesinde,
4708 sayılı Kanunda ve 5/2/2008 tarihli ve 26778 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliği ile ilgili mevzuatta
öngörülen esaslara göre denetim görevini yerine getirmediği veya herhangi
bir şekilde 4708 sayılı Kanuna aykırı davrandığı anlaşılan yapı denetimi
kuruluşları ve bu kuruluşlarda görevli mimar ve mühendisler ile diğer
teknik personel hakkında, Valilikçe (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce)
tanzim olunacak inceleme raporları, her yapı denetimi kuruluşu için ve
denetlenen her bir iş için Yapıya İlişkin Bilgi Formu (YİBF) esas alınarak
ayrı ayrı tanzim edilir.
(2) İnceleme raporlarının, bu Tebliğin ekinde yer
alan Teknik İnceleme Raporuna uygun olarak hazırlanması, yapıdaki
aykırılıkların ve yapı denetim kuruluşları ile mimar, mühendis ve diğer
teknik personelinin 4708 sayılı Kanuna aykırı fiillerinin ve hâllerinin
objektif delillere dayandırılması, delillerin mutlaka rapor ekine sıra
numarası verilerek konulması ve aykırılıklara sebebiyetten dolayı
sorumluluğu bulunan mimar ve mühendisler ile diğer teknik personelin açıkça
tespit edilmesi şarttır.
(3) Denetim görevinin 4708 sayılı Kanunda, Yapı
Denetimi Uygulama Yönetmeliğinde ve ilgili diğer mevzuatta öngörülen
esaslara uygun olarak yerine getirilmemesi ile alâkalı olarak, yapı denetim
kuruluşunu temsile yetkili olanların ve yapıdaki aykırılıklarda sorumluluğu
bulunan mimar ve mühendisler ile diğer teknik personelin yazılı olarak
savunması alınır ve savunma belgeleri de inceleme raporunun ekine konulur.
İnceleme raporları İl Yapı Denetim Komisyonunca değerlendirilir.
(4) Laboratuvar kuruluşlarının faaliyetleri ihbar
veya şikâyet üzerine veyahut re’sen incelenir. İnceleme neticesinde, 4708
sayılı Kanun ile Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliği ve ilgili diğer
mevzuatta öngörülen esaslara göre görevini yerine getirmediği veya herhangi
bir şekilde 4708 sayılı Kanuna aykırı davrandığı anlaşılan laboratuvarın ve
görevli mühendisleri ile diğer teknik personeli hakkında Çevre ve
Şehircilik İl Müdürlüğünce değerlendirme raporları tanzim edilir.
(5) Değerlendirme raporlarında, laboratuvarların ve
görevli mühendisleri ile diğer teknik personelinin 4708 sayılı Kanuna
aykırı fiillerinin ve hâllerinin objektif delillere dayandırılması,
delillerin mutlaka rapor ekine sıra numarası verilerek konulması ve 4708
sayılı Kanuna aykırı fiillerine sebebiyetten dolayı sorumluluğu bulunan
mühendisler ile diğer teknik personelin açıkça tespit edilmesi şarttır.
(6) Görev ve sorumluluğun 4708 sayılı Kanunda, Yapı
Denetimi Uygulama Yönetmeliğinde ve ilgili diğer mevzuatta öngörülen
esaslara uygun olarak yerine getirilmemesi ile alâkalı olarak,
laboratuvarın temsile yetkili olanların ve sorumluluğu bulunan mühendisler
ile diğer teknik personelin yazılı olarak savunması alınır ve savunma
belgeleri de değerlendirme raporunun ekine konulur. Değerlendirme raporları
ilgisine göre İl ve/veya Merkez Yapı Denetim Komisyonunca değerlendirilir.
Yapı
denetim kuruluşları ve laboratuvarlar hakkında idari müeyyide uygulanmasına
ilişkin hazırlanan teknik inceleme ile değerlendirme raporlarının
değerlendirilmesi ve sonuçlandırılmasına ilişkin esaslar
MADDE 5 – (1) 4708 sayılı Kanunda ve Yapı Denetimi Uygulama
Yönetmeliğinde öngörülen esaslara göre denetim görevini yerine getirmediği
tespit edilen yapı denetimi kuruluşları hakkında uygulanacak idari
müeyyideler, her bir iş (YİBF) için ayrı ayrı olmak üzere ilgisine göre İl
ve/veya Merkez Yapı Denetim Komisyonu Kararı alınarak Çevre ve Şehircilik
İl Müdürlüğünce ve/veya Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca 4708 sayılı
Kanunun 8 inci maddesindeki esaslar doğrultusunda tesis edilir.
(2) 4708 sayılı Kanunda ve Yapı Denetimi Uygulama
Yönetmeliğinde öngörülen esaslara göre görev ve sorumluluğunu yerine
getirmediği tespit edilen laboratuvarlar hakkında uygulanacak idari
müeyyideler ilgisine göre İl ve/veya Merkez Yapı Denetim Komisyonu kararı
alınarak Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce ve/veya Çevre ve Şehircilik
Bakanlığınca, 4708 sayılı Kanunun 8 inci maddesindeki esaslar doğrultusunda
tesis edilir.
(3) Yapı denetim kuruluşu veya laboratuvar hakkında
aynı inceleme raporu veya aynı değerlendirme raporu kapsamında tespit
edilen fiil ve hallerin durumuna göre idari para cezası ile birlikte yeni
iş almaktan men cezasının da uygulanmasının gerekmesi halinde, alınacak İl
Yapı Denetim Komisyonu kararının idari para cezasına ilişkin kısımları
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce, yeni iş almaktan men cezasına ilişkin
kısımları ise komisyon kararının Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce
bildirilmesini müteakip Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca uygulanır.
(4) Yapı denetim kuruluşuna, ilk idari para
cezasına ilişkin idari müeyyide kararının verildiği tarihten itibaren son
bir yıl içinde üç defa idari para cezası uygulanması nedeniyle 4708 sayılı
Kanunda öngörülen yeni iş almaktan men cezası verilmesi sürecinde; kuruluş hakkında
üçüncü idari para cezasına ilişkin idari müeyyide kararını veren ilin İl
Yapı Denetim Komisyonunca, bu cezanın tebliğini müteakip yeni iş almaktan
men cezasına ilişkin komisyon kararı alınarak Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına gönderilir.
(5) Laboratuvarlara 4708 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinin onuncu fıkrasının (d) bendi uyarınca üç defa idari para cezası
uygulanması nedeniyle aynı Kanunda öngörülen yeni iş almaktan men cezası
verilmesi sürecinde kuruluş hakkında üçüncü idari para cezasına ilişkin idari
müeyyide kararını veren ilin İl Yapı Denetim Komisyonunca bu cezanın
tebliğini müteakip yeni iş almaktan men cezasına ilişkin komisyon kararı
alınarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığına gönderilir.
(6) Laboratuvarların idarelere veya şahıslara
verdiği deney raporlarının gerçeği yansıtmayan sonuçlar ihtiva ettiğinin
tespit edilmesi halinde, tespiti gerçekleştiren Çevre ve Şehircilik İl
Müdürlüğünce hazırlanacak değerlendirme raporu Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına gönderilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İdari Müeyyideler
Uyarı
cezası
MADDE 6 – (1) Laboratuvar hakkında yapılacak inceleme
kapsamında hazırlanacak aynı değerlendirme raporuna göre uyarı cezası
vermeyi gerektiren birden fazla fiilin tespit edilmesi halinde kuruluşa
idari para cezasına esas olmak üzere tek bir uyarı cezası uygulanır.
(2) Önceki uyarı cezasına ilişkin idari müeyyide
kararının laboratuvara tebliğ edilme tarihinden sonra gerçekleşen fiile
dair verilen uyarı cezası idari para cezası verme yönünden laboratuvarlar
için tekerrüre esas alınır.
İdari
para cezası
MADDE 7 – (1) Yapı denetim kuruluşları hakkında 4708 sayılı
Kanuna ve ilgili mevzuata uygun görevini yerine getirmediğinden, yapı
denetimi hizmet sözleşmesine göre idari para cezası uygulanması aşamasında
yapı denetimi hizmet sözleşmesi bedeli belirlenirken;
a) İş güncel olarak yapı denetim kuruluşunun
sorumluluğunda ise idari müeyyideye ilişkin komisyon kararının alındığı
tarihteki yapı yaklaşık birim maliyeti, hizmet bedeli oranı ve toplam yapı
inşaat alanı esas alınarak yapı denetimi hizmet sözleşmesi bedelinin tespit
edilmesi,
b) Güncel işlere ilişkin idari para cezasına dair
komisyon kararlarının verildiği tarihte o yılın yapı yaklaşık birim
maliyeti açıklanmamış ise komisyon kararının alındığı tarihten önceki yılın
yapı yaklaşık birim maliyeti komisyon kararının alındığı tarihteki hizmet
bedeli oranı ve toplam yapı inşaat alanı ile çarpılır, bulunan değer
komisyon kararının alındığı tarihten önceki yılın aralık ayı Yurt İçi
Üretici Fiyat Endeksinin (Yİ-ÜFE) yapı yaklaşık birim maliyetinin esas
alındığı yıldan önceki aralık ayı Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksine (Yİ-ÜFE)
bölünmesi suretiyle bulunan sayı ile çarpılarak güncellenmesi,
c) İdari para cezasına konu olan iş fesih veya
bitmiş olarak kuruluşun sorumluluğundan düşmüş ise fesih olduğu veya
bittiği tarihteki yapı yaklaşık birim maliyeti, hizmet bedeli oranı ve
toplam yapı inşaat alanı çarpılarak belirlenecek yapı denetimi hizmet
sözleşme bedelinin, yıl devretmesi halinde komisyon kararının alındığı
tarihten önceki yılın aralık ayı Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksinin (Yİ-ÜFE)
sözleşmenin fesih olduğu veya yapının bittiği tarihten önceki yılın aralık
ayı Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksine (Yİ-ÜFE) bölünmesi suretiyle bulunan
sayı ile çarpılarak güncellenmesi,
ç) Komisyon kararının alındığı yılda sözleşmesi
fesih olmasına veya yapının bitmesine rağmen kararın alındığı tarih
itibariyle o yıla ait yapı yaklaşık birim maliyetinin açıklanmamış olması
halinde fesih olunan veya yapının bittiği tarihten önceki yıla ait yapı
yaklaşık birim maliyeti sözleşmenin fesih olduğu veya yapının bittiği
tarihteki hizmet bedeli oranı ve toplam yapı inşaat alanı ile çarpılır,
bulunan değer komisyon kararının alındığı tarihten önceki yılın aralık ayı
Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksinin (Yİ-ÜFE) yapı yaklaşık birim maliyetinin
esas alındığı yıldan önceki aralık ayı
Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksine (Yİ-ÜFE) bölünmesi suretiyle
bulunan sayı ile çarpılarak güncellenmesi,
hususlarına dikkat edilerek işlemlere devam edilir.
(2) Toplam yapı inşaat alanı hususunda ise 4708
sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuatta konuya ilişkin yer alan hükümler
dikkate alınarak işlemler gerçekleştirilir.
(3) Yapı denetimi hizmet sözleşmesi fesih edilen
işleri sonradan devir alan yapı denetim kuruluşlarına yapı denetim hizmet
sözleşmesine göre uygulanacak idari para cezası belirlenirken, birinci ve
ikinci fıkraya göre belirlenen sözleşme bedeli kuruluşun devir aldıktan
sonra yapının tamamlanmasına kadarki denetimini gerçekleştireceği kısmın
seviyesi ile çarpılır.
(4) Yapı denetim kuruluşları hakkında 4708 sayılı
Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinin (1) ve (2)
numaralı alt bentleri ile (f) bendine göre idari müeyyide işlemi
uygulanırken fiilin tespit tarihi itibariyle kuruluşun üzerindeki güncel
işler dikkate alınır ve sözleşme bedelleri birinci, ikinci ve üçüncü fıkraya
göre belirlenir.
(5) Yapı denetim kuruluşuna, denetimini üstlendiği
bir yapı için yürütülen inceleme kapsamında YİBF bazında hazırlanacak aynı
teknik inceleme raporuna istinaden birden fazla fiilden dolayı idari para
cezası verilmesi gerekse bile bu bedel birinci, ikinci ve üçüncü fıkraya
göre belirlenen yapı denetim hizmet sözleşmesi bedelinin %50’sinden fazla
olamaz. Bu durum aynı iş için ileride yapılacak bir inceleme kapsamında
hazırlanacak yeni bir teknik inceleme raporu doğrultusunda kuruluşa yapı denetim
hizmet sözleşmesi bedelinin %50’sine kadar idari para cezası uygulanmasına
engel değildir.
(6) Laboratuvar hakkındaki inceleme kapsamında
hazırlanacak aynı değerlendirme raporuna istinaden birden fazla fiilden
dolayı idari para cezası uygulanması gerekse bile bu bedel 4708 sayılı
Kanunun 8 inci maddesinin on dokuzuncu fıkrasındaki bedelden fazla olamaz.
Ancak bu durum aynı laboratuvar hakkında daha sonraki bir inceleme
kapsamında hazırlanacak yeni bir değerlendirme raporuna istinaden 4708
sayılı Kanunun 8 inci maddesinin on dokuzuncu fıkrasındaki bedelden fazla
olmamak koşuluyla idari para cezası uygulanmasına engel teşkil etmez.
(7) Önceki idari para cezasına ilişkin idari
müeyyide kararının laboratuvara tebliğ edilme tarihinden sonra gerçekleşen
fiile dair verilen idari para cezası yeni iş almaktan men cezası verme
yönünden laboratuvarlar için tekerrüre esas alınır.
(8) 4708 sayılı Kanun ve ilgili mevzuata göre
görevini yerine getirmeyen yapı denetim kuruluşları hakkında aynı Kanun
uyarınca idari para cezası uygulanmasını gerektiren fiillerin tespiti
halinde öncelikle 4708 sayılı Kanunun 8 inci maddesinde belirtilen idari
para cezaları uygulanır.
Yeni iş
almaktan men cezası
MADDE 8 – (1) 4708 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında aynı Kanunun 2
nci maddesinin dördüncü fıkrasının (a) bendine uygun hareket etmemesi
nedeniyle yapı denetim kuruluşları hakkında tesis edilecek yeni iş almaktan
men cezasına; yapının ruhsat eki onaylı statik projesi ve hesaplarının,
zemin etüd raporuna, yönetmeliklere, standartlara ve ilgili mevzuata uygun
olmama durumları esas alınır.
(2) 4708 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında aynı Kanunun 2
nci maddesinin dördüncü fıkrasının (c) ile (g) bentlerine uygun hareket
etmemesi nedeniyle yapı denetim kuruluşları hakkında tesis edilecek yeni iş
almaktan men cezasına; yapının ruhsat eki onaylı statik projesine uygun
olmayan durumlar esas alınır.
(3) Yapı denetim kuruluşuna; denetimini üstlendiği
bir yapı için yürütülen inceleme kapsamında YİBF bazında hazırlanacak aynı
teknik inceleme raporu sonucuna göre birden fazla fiilden dolayı yeni iş
almaktan men cezası verilmesi gerekse bile kuruluşun hakkında tek bir yeni
iş almaktan men cezası uygulanır. Bu durum aynı iş için ileride yapılacak
bir inceleme kapsamında hazırlanacak yeni bir teknik inceleme raporu
doğrultusunda kuruluşa başka bir yeni iş almaktan men cezası uygulanmasına
engel değildir.
(4) Yeni iş almaktan men cezasına dair işlemler,
Resmî Gazete’de ilan edilerek yürürlüğe konur. Önceki yeni iş almaktan men
cezasına ilişkin idari müeyyidenin, Resmî Gazete’de ilan edilme tarihinden
sonra gerçekleşen fiile dair verilen yeni iş almaktan men cezası, faaliyete
son verme yönünden yapı denetim kuruluşları ve laboratuvarlar için
tekerrüre esas alınır.
(5) Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinin geçici 11
inci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında işlemler yürütülürken dördüncü
fıkra hükümleri dikkate alınır.
(6) Yapı denetim kuruluşu ile laboratuvarlara
birden fazla yeni iş almaktan men cezası uygulanması halinde de yeni iş
almaktan men cezalarının her birinin Resmî Gazete’de ilan edildiği tarihte
başlaması ve yine her birinin başladığı tarih itibari ile bir yıl sonunda
bitmesi esastır.
Faaliyete
son verme cezası
MADDE 9 – (1) Yapı denetim kuruluşları hakkında verilen
üçüncü yeni iş almaktan men cezasının Resmî Gazete’de ilanını müteakip
alınacak Merkez Yapı Denetim Komisyonu kararı üzerine Çevre ve Şehircilik
Bakanlığınca kuruluşun yapı denetim izin belgesi iptal edilerek faaliyetine
son verilir ve teminatı irat kaydedilir.
(2) Laboratuvarların haklarında verilen üçüncü yeni
iş almaktan men cezasının Resmî Gazete’de ilanını müteakip veya 5 inci
maddenin altıncı fıkrası kapsamında hazırlanan değerlendirme raporuna
istinaden alınacak Merkez Yapı Denetim Komisyonu Kararı üzerine Çevre ve
Şehircilik Bakanlığınca laboratuvar izin belgesi iptal edilerek sözleşmesi
fesh edilmek suretiyle faaliyetine son verilir ve teminatı irat kaydedilir.
(3) Yapı denetim kuruluşları ve laboratuvarlar
hakkındaki faaliyete son verme cezaları Resmî Gazete ilanı ile yürürlüğe
konur.
Denetçi
belgesi iptali
MADDE 10
– (1) Yapı denetim kuruluşlarına,
haklarında hazırlanacak üç ayrı teknik inceleme raporuna istinaden idari
para cezası ve/veya yeni iş almaktan men cezası uygulanmasına neden olan
denetçi mimar ve mühendislerin denetçi belgeleri Merkez Yapı Denetim
Komisyonunun Kararı ile iptal edilir.
(2) Laboratuvarlara, haklarında hazırlanacak üç
ayrı değerlendirme raporuna istinaden idari para cezası ve/veya 4708 sayılı
Kanunun 8 inci maddesinin onuncu fıkrasının (e) bendinin (2) numaralı alt
bendi uyarınca belge iptali uygulanmasına neden olan denetçi mühendislerin
denetçi belgeleri Merkez Yapı Denetim Komisyonun Kararı ile iptal edilir.
(3) Denetçi belgesi iptalleri Resmî Gazete ilanı
ile yürürlüğe konulur.
Teknik
personele ilişkin kısıtlamalar
MADDE 11
– (1) Yapı denetim kuruluşlarının
ve laboratuvarların teknik personellerine ilişkin 4708 sayılı Kanunun 8
inci maddesinin dokuzuncu ve on dördüncü fıkraları ile Yapı Denetimi
Uygulama Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinin yedinci fıkrası kapsamında
uygulanacak kısıtlamalar, Merkez Yapı Denetimi Komisyonunun Kararı üzerine
Resmî Gazete ilanı ile yürürlüğe konulur. Teknik personel kısıtlamaları
konusunda da 10 uncu maddenin birinci ve ikinci fıkralarında belirlenen
esaslar dikkate alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İdari Para
Cezasına İlişkin İdari Müeyyide Kararı, Tebliği ve Tahsili
İdari
para cezasına ilişkin idari müeyyide kararı
MADDE 12
– (1) İdari para cezası vermeye
yetkili Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, kendisine intikal ettirilen İl
Yapı Denetim Komisyon Kararı ve teknik inceleme raporu veya değerlendirme
raporu ile eklerini inceleyerek gerekli idari para cezası kararını verir.
(2) İdarî para cezasına ilişkin idari müeyyide
kararında;
a) İdarî para cezasına ilişkin idari müeyyide
kararı düzenlenen;
1) Gerçek kişi ise; adı, soyadı, mesleği, adresi,
Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasının (Türkiye Cumhuriyeti kimlik
numarasının bulunmaması hâlinde, baba ve anne adı, doğum tarihi ve
yerinin),
2) Tüzel kişi ise; unvanı, vergi dairesi, adresi,
kanunî temsilcisinin adı, soyadı, görevi ve vergi kimlik numarasının,
b) İdarî müeyyide kararı verilmesini gerektiren
kabahat fiilinin ve bu fiilin dayanağı olan kanun/yönetmelik maddesinin,
c) İdari para cezası verilmesini gerektiren
usulsüzlük ve/veya aykırılığın gerçekleştiği yapı bölümü ve tarih
aralığının,
ç) Karar tarihi ve kararı veren kamu görevlisinin
adı, soyadı ve unvanının,
d) Bu fiilin işlendiğini ispata yarayacak
delillerin (İdari para cezası verilmesini gerektiren usulsüzlük ve/veya
aykırılığın belirlendiği teknik inceleme raporu veya değerlendirme raporu
ile İl Yapı Denetim Komisyon Kararının bir nüshasının),
e) Cezanın ödeneceği yerin,
f) Ödeme süresinin ve şeklinin,
g) İdarî para cezasına itiraz edilebilecek makamın,
ğ) İtiraz süresinin,
h) Kararın tebliğ tarihinin,
ı) Kararın idarede kalan nüshasında kesinleşme
tarihinin,
i) Cezaya muhatap olanın ödemeye ilişkin
haklarının,
belirtilmesi zorunludur.
İdari
para cezasına ilişkin idari müeyyide kararının tebliği
MADDE 13 – (1) İdari para cezasına ilişkin idari müeyyide
kararı, 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre
ilgili kişiye tebliğ edilir. Tüzel kişi hakkında verilen idari para
cezasına ilişkin idari müeyyide kararları her hâlde ilgili tüzel kişiye
tebliğ edilir.
(2) Tebligat metninde idari para cezasına ilişkin
idari müeyyide kararına karşı başvurulabilecek kanun yolları, mercileri ve
süreleri açıkça belirtilir. Tebliğin yapılması sonrasında tebliğ tarihi
idari müeyyide kararına işlenir.
İdari
para cezasına itiraz süresi
MADDE 14
– (1) İdari para cezasına ilişkin
idari müeyyide kararlarına karşı tebliğ tarihinden itibaren on beş gün
içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir.
İdari
para cezasının kesinleşmesi
MADDE 15
– (1) 4708 sayılı Kanun kapsamında
verilen idari para cezalarına ilişkin idari müeyyide kararları, karara
karşı tebliğ tarihinden itibaren on beş gün içinde yetkili idare
mahkemesine itiraz yoluna başvurulmaması veya itiraz yoluna başvurulması
halinde yargılama aşamalarının son bulması neticesinde kesinleşir. İtiraz
üzerine verilen kararlar kesindir. Kesinleşme tarihi idari müeyyide
kararına işlenir.
İdari
para cezalarını ödeme süresi ve yeri
MADDE 16
– (1) İdari para cezaları, bu
cezaya ilişkin kararın tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenir.
(2) Ödeme süresi içinde ya da idari para cezalarına
ilişkin idari müeyyide kararlarının kesinleşmesinden önce ödenmek istenen
para cezaları ilgili muhasebe yetkilisi mutemetlerine ve muhasebe
birimlerine (merkez muhasebe birimi, malmüdürlükleri ve defterdarlık
muhasebe müdürlükleri) ödenebilir.
(3) Ödeme veya kesinleşme süresi içerisinde
ödenmeyen idari para cezasına ilişkin idari müeyyide kararları,
kesinleşmesini müteakip tahsil için; Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerince
borçlu gerçek kişi ise ikametgahının, tüzel kişi ise kanuni veya iş
merkezinin bulunduğu yerdeki vergi dairesine, birden fazla vergi dairesi
bulunması halinde süreksiz vergileri tahsil ile görevli vergi dairelerine
gönderilir.
İdari
para cezalarının ödeme şekli
MADDE 17
– (1) İdari para cezasının dava
açma süresi içinde defaten ödenmesi hâlinde, tahakkuk ettirilen tutarın
dörtte üçü tahsil edilir.
(2) İdari para cezasına muhatap olanın ekonomik
durumunun müsait olmaması hâlinde, idari para cezasının ilk taksitinin peşin
ödenmesi koşuluyla, bir yıl içinde ve dört eşit taksit hâlinde ödenmesine
karar verilebilir.
(3) İdari para cezasının ödeme süresinde yapılan
taksitlendirme talepleri idarî para cezası vermeye yetkili mercilerce
değerlendirilerek karar verilir. Taksitlendirme talebi; idari para cezası
karar tarihi, kararın tebliğ tarihi, taksit tarihleri ve tutarları açık
olarak belirtilmek suretiyle yazılı olarak yapılır.
(4) Taksitlendirme talebi kabul edilen borçlular;
dört eşit taksit halinde ve birinci taksiti idari para cezasının ödeme
süresi içinde, geri kalan üç taksiti ise idari para cezasının tebliğ
tarihinden itibaren bir yıl içerisinde idarece belirlenecek sürelerde öder.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 18
– (1) 26/2/2011 tarihli ve 27858
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı Denetimi Kuruluşlarının
Faaliyetlerinin Denetlenmesi, Denetim Faaliyetlerinin Durdurulması ve İzin
Belgelerinin İptal Edilmesinin Usûl ve Esaslarına Dair Tebliğ yürürlükten
kaldırılmıştır.
Önceki
incelemeler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce incelemesine başlanmış ancak henüz tekemmül etmemiş
işlemlere ilişkin olarak bu Tebliğ hükümleri dikkate alınır.
Yürürlük
MADDE 19
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Çevre
ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
|