Türkiye Adalet Akademisinden:
ADLÎ, İDARÎ VE
ASKERÎ YARGI HÂKİM VE SAVCILARIN
MESLEK İÇİ
EĞİTİMİ HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye
Adalet Akademisi tarafından düzenlenen meslek içi eğitime ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik adlî, idarî ve
askerî yargı hâkim ve savcıların Türkiye Adalet Akademisi tarafından
düzenlenen meslek içi eğitimine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 24/2/1983 tarihli ve 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar
Kanununun 119 uncu maddesi ile 23/7/2003 tarihli ve 4954 sayılı Türkiye
Adalet Akademisi Kanununun 41 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akademi: Türkiye Adalet Akademisini,
b) Bakanlık: Adalet Bakanlığını,
c) Başkan: Türkiye Adalet Akademisi Başkanını,
ç) Başkanlık: Türkiye Adalet Akademisi
Başkanlığını,
d) Daire Başkanlığı: Meslek İçi ve Hizmet İçi
Eğitim Daire Başkanlığını,
e) Eğitim Merkezi Başkanlığı: Türkiye Adalet Akademisi
Eğitim Merkezi Başkanlığını,
f) Genel Kurul: Türkiye Adalet Akademisi Genel
Kurulunu,
g) Hâkim ve Savcı: 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar
Kanununun 3 üncü maddesinde tanımı yapılan adlî ve idarî yargı hâkim ve
savcıları ile 26/10/1963 tarihli ve 357 sayılı Askeri Hakimler
Kanununa tabi askerî hâkim ve savcıları,
ğ) Kurul: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunu,
h) Yıllık Eğitim Planı: Hâkim ve savcıların meslek
içi eğitim ihtiyaçlarını karşılamak üzere her yıl için hazırlanan planı,
ı) Yönetim Kurulu: Türkiye Adalet Akademisi Yönetim
Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Meslek İçi
Eğitimin Niteliği, Hedefleri ve İlkeleri
Meslek
içi eğitimin niteliği
MADDE 5 –
(1) Meslek içi eğitim, hâkim ve
savcılar için hak ve ödevdir.
(2) Meslek içi eğitim hakkı, hâkim ve savcıların
ihtiyaç duydukları konularda eğitim almayı talep etme hakkını içerir.
(3) Meslek içi eğitim ödevi, hâkim ve savcıların
görev ve yetki alanları ile ilgili meslek içi eğitim programlarına
alınabilmesini ifade eder.
Meslek
içi eğitimin hedefleri
MADDE 6 –
(1) Meslek içi eğitimle;
a) Mevzuatta meydana gelen değişikliklerin
uygulamaya yansıtılması ve uygulama birliğinin sağlanması,
b) Hâkim ve savcıların,
1) Meslekî bilgi, beceri, birikim ve yeterlilik
düzeyini artırmak suretiyle meslekî ve kişisel gelişimine katkı sağlanması,
2) İnsan haklarına ve hukuka uygun, adil ve hızlı
bir yargılama yapabilme becerisinin geliştirilmesi,
3) Ekonomik, sosyal, kültürel ve teknolojik değişim
ve gelişmeleri yakından takip ederek doğru ve hızlı algılama, anlama ve
duruma uygun düşünce üretme becerilerinin geliştirilmesi,
4) Evrensel hukuk anlayışının içselleştirilmesine
katkı sağlanması,
5) Meslek etiği bilincinin geliştirilmesi,
6) Zamanı verimli şekilde kullanabilme ve
karşılaşılabilecek hukuki problemleri kavrama ve doğru çözüm üretebilme
becerilerinin geliştirilmesi,
c) Yargı eğitimi alanındaki uluslararası temel
belgeler, ilgili kurumların stratejik planları ile reform belgeleri ve
eylem planları çerçevesinde eğitim programlarının planlanması ve
güncelliğinin sağlanması ile bu çerçevede meslekî yetkinliğin geliştirilmesi,
hedeflenmektedir.
Meslek
içi eğitimin başlıca ilkeleri
MADDE 7 –
(1) Meslek içi eğitimde aşağıda
belirtilen ilkeler esas alınır:
a) Katılımcılar arasında fırsat eşitliğini
gözetmek.
b) İhtiyaç duyulan alanlara yönelik eğitim vermek.
c) Hâkim ve savcılara yönelik sıkça karşılaşılan ve
özelliği bulunan soruşturma, kovuşturma ve davalara yönelik eğitimler
vermek.
ç) Uzmanlık gerektiren bir göreve atanan hâkim ve
savcılara atandıkları görevin niteliğine uygun programlar düzenlemek.
d) Uygulama birliğinin sağlanabilmesi, hukuki müzakerelerde
bulunulabilmesi ve yargısal sorunlara ilişkin deneyimlerin paylaşılabilmesi
için programlar yapmak.
e) Görev, yetki ve mevzuat değişikliklerini
kapsayacak şekilde karşılaşılacak sorunlara ilişkin uyum eğitimi vermek.
f) Gerektiğinde ilgili tüm kurum ve kuruluşlarla,
eğitimde işbirliği, bilgi, belge, araç, gereç ve eğitici sağlamak.
g) Eğitimi etkililik, verimlilik ve ekonomiklik
ilkelerine uygun olarak yürütmek.
ğ) Eğitim yapılacak ortamları eğitimin gereklerine
göre donatmak.
h) Eğitim programı ve faaliyetlerini hâkim ve
savcıların yargısal görevlerini aksatmayacak şekilde planlamak ve
gerçekleştirmek.
ı) Eğitimin beklenen sonuçlara ulaşıp ulaşmadığının
belirlenmesi konusunda eğitimin sonunda ölçme ve değerlendirme yapmak.
i) Gerektiğinde adalet ve hukuk dışındaki diğer
uzmanlık alanlarından ve uzmanlardan yararlanmak.
(2) Başkanlık meslek içi eğitimin planlanması,
uygulanması ve takibi ile sonuçlarının değerlendirilmesi süreçlerini
gerçekleştirir. Bu kapsamda gerektiğinde re’sen
ya da hizmet satın almak suretiyle meslek içi eğitimlerin hâkim ve savcılar
üzerindeki etkinlik ve verimliliğini araştırır. Eğitimin beklenen sonuçlara
ulaşıp ulaşmadığının belirlenmesi konusunda istatistik ve etki analizleri
yapar veya yaptırır, elde edilen sonuçlar doğrultusunda işlem ya da
faaliyetlerini yürütür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yıllık Eğitim
Planlarının Hazırlanması, Duyurulması ve Uygulanması
Yıllık
eğitim planının hazırlanması
MADDE 8 –
(1) Yıllık eğitim planı, aşağıdaki
usul ve esaslar çerçevesinde hazırlanır:
a) Başkanlık, kısa ve uzun vadeli eğitim ve öğretim
planlarını hazırlama sürecinde Bakanlık, Millî Savunma Bakanlığı, Kurul,
Yargıtay, Danıştay, Askerî Yargıtay, Askerî Yüksek İdare Mahkemesi, Türkiye
Barolar Birliği, Türkiye Noterler Birliği, hukuk fakülteleri ile görüş
alınmasına ihtiyaç duyulan diğer kurum, kuruluş veya kurulların görüş ve
önerilerini alır.
b) Daire Başkanlığı, alınan görüş ve önerileri
dikkate alarak yıllık eğitim planı taslağını hazırlar.
(2) Yıllık eğitim plan taslağında eğitim
programlarının;
a) Kongre, konferans, şura, sempozyum,
seminer, çalıştay, panel gibi bilimsel ve
kültürel toplantı türlerinden hangi yöntemle yapılması gerektiği,
b) Konusu, amaç ve hedefleri,
c) Hedef kitlesi ile katılımcı sayısı,
ç) Yapılacağı yer, tarih ve süresi,
belirtilir.
(3) Taslağın hazırlanmasında mevzuat ve reform
belgelerine, Başkanlığın ve ilgili diğer kurumların stratejik planları ile
eylem planlarında ve ilgili ulusal ve uluslararası raporlarda belirtilen
eğitim konularına öncelik verilir.
(4) Başkanlık, gerektiğinde hâkim ve savcılarla
mülâkat, anket veya diğer ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanmak
suretiyle eğitime yönelik ihtiyaç analizleri yapar veya yaptırır.
Yıllık
eğitim planının duyurulması
MADDE 9 –
(1) Karara bağlanan yıllık eğitim
planı Kurula gönderilir ve Akademinin internet sitesinde ilan edilir.
Yıllık
eğitim planının uygulanması
MADDE 10
– (1) Planlanan eğitim
programlarına katılmak isteyen adlî ve idarî yargı hâkim ve savcıların talepleri
Eğitim Merkezi Başkanlığı tarafından toplanır ve katılımcıların
belirlenmesi için Kurula gönderilir.
(2) Yüksek Mahkemeler, Kurul ve Bakanlığın merkez
teşkilatı ile bağlı ve ilgili kuruluşlarında idari görevlerde çalışan hâkim
ve savcılar, yetkili makamın izni ile eğitim programlarına katılabilir.
(3) Eğitime katılma izni verilenlerin listesi Kurul
tarafından Başkanlığa bildirilir.
(4) Eğitime katılmasına karar verilen askerî hâkim
ve savcıların listesi Millî Savunma Bakanlığı tarafından Eğitim Merkezi
Başkanlığına bildirilir.
(5) Daire Başkanlığı, yıllık eğitim planını
uygular, programların etkin ve verimli bir şekilde uygulanması için gerekli
tedbirleri alır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Kurul ve
diğer kurumlarla işbirliği
MADDE 11
– (1) Eğitim programları, eğitimin
konusu ve amacına göre gerektiğinde Kurul, yüksek mahkemeler, ilgili kurum,
kuruluş ve sivil toplum örgütleri ile işbirliği yapılarak düzenlenebilir.
Öğretim
elemanı görevlendirme
MADDE 12
– (1) Meslek içi eğitimlerde;
a) Yüksek mahkemelerin başkan, daire başkanı ve
üyeleri,
b) Hâkimler ve savcılar,
c) Yükseköğretim kurumlarında görev yapan öğretim
elemanları,
ç) Kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarına mensup uzmanlar, avukatlar ve noterler,
d) Yabancı ülkelerden gelen akademisyenler ve
uzmanlar,
e) Özel eğitim ve danışmanlık kurumlarında çalışan
uzmanlar,
öğretim görevlisi olarak görevlendirilebilir.
(2) Öğretim görevlilerinin tespitinde, yıllık
eğitim planı doğrultusunda oluşturulan programlarda yer verilen konu
başlıkları ve içerikleri kapsamında mesleki ya da akademik çalışmaları
bulunan ve konusunda uzman kişilerin seçimine öncelik verilir.
Ders
ücreti
MADDE 13
– (1) Akademide ders vermekle
görevlendirilenlere;
a) Üniversite öğretim elemanlarına 11/10/1983 tarihli ve 2914 sayılı Yükseköğretim Personel
Kanununa göre,
b) Üniversite dışından görevlendirilenlere, birinci
derecede olanlar için profesörlere, ikinci derecede olanlar için
doçentlere, üç veya daha aşağı derecede olanlar ile kamu görevlisi
olmayanlar için okutmanlara ödenen kadar,
ders ücreti ödenir.
(2) Birinci fıkra kapsamında görevlendirilenlere
ders ücreti dışında herhangi bir ad altında ödeme yapılmaz.
Yayınlar
MADDE 14
– (1) Hâkim ve savcılara, yüksek
mahkeme içtihâtları, sıklıkla karşılaşılan suç ve
davalar ile diğer pratik bilgiler içeren mesleki konularda kitap, bülten,
dergi, broşür, CD, DVD ve benzeri gereçleri dağıtılabilir.
(2) Programlarda sunulan tebliğler, çalışma
raporları ve açılış konuşmaları yayın hâline getirilebilir.
Uzaktan
eğitim
MADDE 15
– (1) Başkanlık, faaliyetlerini
uzaktan eğitim yöntemiyle gerçekleştirebilir.
(2) Uzaktan eğitime katılanlar, belirlenen eğitim
programını bitirir ve uzaktan eğitime ilişkin Akademi tarafından belirlenen
kurallara uyarlar.
(3) Uzaktan eğitim programını tamamlayan hâkim ve
savcılar Kurula bildirilir.
Sorumluluk
MADDE 16
– (1) Eğitime katılanlar, eğitim
süresi içinde programa ilişkin belirlenen kurallara uyar.
(2) Mazereti nedeniyle programlara katılmak
istemeyen hâkim ve savcıların talepleri ilgisine göre Kurula veya Millî
Savunma Bakanlığına bildirilir.
(3) Kanuni mazereti bulunmaksızın veya muaf
tutulmasına ilişkin talebi Kurul veya Millî Savunma Bakanlığı tarafından
kabul edilmeksizin bir eğitim programına katılmayanlar ile katıldığı eğitim
programına devamsızlık yapanlar, Başkanlık tarafından Kurula veya Millî
Savunma Bakanlığına bildirilir.
Belge
verilmesi
MADDE 17
– (1) Meslek içi eğitime
katılanlara eğitimin konusu, süresi, tarihi ve yerini belirten Ek-1 veya
Ek-2’de yer alan belgeler verilebilir.
Yürürlük
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türkiye Adalet Akademisi Başkanı yürütür.
Ek-1
MESLEK İÇİ EĞİTİM SERTİFİKASI
Sayın .............................
Türkiye Adalet Akademisince ..../...../20..
.../..../20.. tarihleri arasında .............. için düzenlenen ....................................
meslek içi eğitimi başarı ile tamamlayarak
sertifika almaya hak kazanmıştır.
BAŞKAN
Ek-2
MESLEK İÇİ EĞİTİME KATILIM BELGESİ
Sayın .............................
Türkiye Adalet Akademisince ..../...../20...
..../..../20... tarihleri arasında .............. için düzenlenen ....................................
konulu meslek içi eğitime katılması nedeniyle işbu
belge tanzim edilerek kendisine verilmiştir.
BAŞKAN
|