Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
DEVLET HAVA MEYDANLARI İŞLETMESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN
PARASAL YETKİLERİ İLE 4734 SAYILI KAMU İHALE
KANUNUNUN
3 ÜNCÜ MADDESİNİN (g) BENDİ KAPSAMINDA YAPACAĞI MAL
VE
HİZMET ALIMLARINDA UYGULANACAK USUL VE
ESASLAR HAKKINDA İHALE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Devlet Hava Meydanları
İşletmesi Genel Müdürlüğünün, 4/1/2002 tarihli ve
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g)
bendi uyarınca Kamu İhale Kurumu tarafından istisna kapsamında uygun görüş
verilen ticari ve sınai faaliyetler çerçevesinde, doğrudan mal ve hizmet
üretimine veya ana faaliyetlerine yönelik ihtiyaçlarının temini için
yapacağı mal ve hizmet alımlarında uygulanacak usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Devlet Hava Meydanları
İşletmesi Genel Müdürlüğü Merkez ve Taşra Teşkilatlarında; parasal
yetkilerin belirlenmesi, ihale komisyonlarının kurulması ile 4734 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi uyarınca Kamu İhale
Kurumu tarafından istisna kapsamında uygun görüş verilen ticari ve sınai faaliyetler çerçevesinde, doğrudan mal ve hizmet
üretimine veya ana faaliyetlerine yönelik ihtiyaçlarının temini için
yapacağı mal ve hizmet alım ihalelerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4734 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi ile geçici 4 üncü maddesi, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi
Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve 8/11/1984 tarihli ve
18569 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet Hava Meydanları İşletmesi
Ana Statüsü hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Genel Müdür: Devlet Hava Meydanları İşletmesi
Genel Müdürünü,
b) Gün: Takvim gününü,
c) Hizmet: Kuruluşun ticari ve sınai
faaliyetleri çerçevesinde, doğrudan mal ve hizmet üretimine veya ana faaliyetlerine
yönelik olan ve Kamu İhale Kurumu tarafından istisna kapsamında uygun görüş
verilen her türlü hizmeti,
ç) İdari şartname: İhale konusu işin özelliğine
göre talepçi ünite/birim tarafından belirlenen hususlar çerçevesinde, Satın
Alma ve İkmal Ünitesince hazırlanan ihale konusu işin ihale usul ve
esaslarını belirleyen dokümanı,
d) İhale: Bu Yönetmelikte belirtilen usul ve
şartlarla mal veya hizmet alımlarının istekliler arasından seçilecek birisi
üzerine bırakıldığını gösteren ve ihale yetkilisinin onayını müteakip
sözleşmenin imzalanması ile tamamlanan işlemleri,
e) İhale yetkilisi: Kuruluşun ihale yapma yetki ve
sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile usulüne uygun olarak yetki
devri yapılmış görevlilerini,
f) İhale onay belgesi: İhaleye ilişkin esas, usul
ve şartlarla ihalenin yapılmasına izin verildiğini gösteren belgeyi,
g) İhale dokümanı: İhale konusu mal veya hizmet
alımlarında; ihaleye ilişkin usul ve esasları içeren idari şartname, teknik
şartname, sözleşme taslağı ve gerekli diğer belge ve bilgileri,
ğ) İstekli: Mal veya hizmet alımları ihalesine
teklif veren tedarikçi veya hizmet sunucusunu,
h) İstekli olabilecek: İhale konusu alanda faaliyet
gösteren ve ihale dokümanı satın almış gerçek veya tüzel kişiyi ya da
bunların oluşturdukları ortak girişimi,
ı) Kuruluş: Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel
Müdürlüğünü,
i) Mal: Kuruluşun ticari ve sınai
faaliyetleri çerçevesinde, doğrudan mal ve hizmet üretimine veya ana
faaliyetlerine yönelik olan ve Kamu İhale Kurumu tarafından istisna
kapsamında uygun görüş verilen her türlü ihtiyaç maddesi ile taşınır ve
taşınmaz mal ve hakları,
j) Merkez teşkilatı: Devlet Hava Meydanları
İşletmesi Genel Müdürlüğü merkez teşkilatı şemasında belirtilen
birimlerini/ünitelerini,
k) Ortak girişim: İhaleye katılmak üzere birden
fazla gerçek veya tüzel kişinin aralarında yaptıkları anlaşma ile
oluşturulan iş ortaklığı veya konsorsiyumları,
l) Özel imalat: Piyasada hazır halde alınıp
satılmayan, projelendirme veya bir talep üzerine üretimi yapılacak olan,
özel ihtisas ve üretim tekniği gerektiren malları,
m) Sözleşme taslağı: Sözleşme konusu işin
özelliğine göre talepçi ünite/birim tarafından belirlenen hususlar
çerçevesinde, Satın Alma ve İkmal Ünitesince hazırlanan, ihale konusu işin
yerine getirilmesi sürecindeki hak ve yükümlülükleri belirleyen dokümanı,
n) Talep: İhale konusu işe ilişkin ihtiyaç/harcama
ünitesince düzenlenip tedarik edilmek üzere Satın Alma ve İkmal Ünitesine
gönderilen formu,
o) Talepçi ünite: İhale konusu mal ve hizmeti talep
eden ünite/birimi,
ö) Taşra teşkilatı: Kuruluş Genel Müdürlüğü
dışındaki; havalimanları, seyrüsefer birim ve istasyonları, eğitim
tesisleri, yap işlet devret ya da kiralama yöntemi ile işletilen
havalimanlarında görevli birimleri,
p) Teklif: Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak
ihalelerde, isteklinin Kuruluşa sunduğu fiyat teklifi ile değerlendirmeye
esas belge ve/veya bilgileri,
r) Teknik şartname: Talepçi ünite tarafından
hazırlanan, ihale konusu mal/hizmetin fiziksel, teknik, estetik ve kimyasal
nitelik ve standartları ile uygulama usullerini belirten dokümanı,
s) Yaklaşık maliyet: Talep yapılmadan önce talepçi
ünite tarafından, her türlü fiyat araştırması yapılarak, Katma Değer
Vergisi (KDV) hariç olmak üzere hesaplanan ve dayanakları ile birlikte bir
hesap cetvelinde gösterilen, ihale konusu işin öngörülen bedelini,
ş) Yerli istekli: Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı
gerçek kişiler ile Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş tüzel
kişilikleri,
t) Yetki limiti: İhale yetkililerinin ihale yapma
sınırlarını belirleyen parasal değerleri,
u) Yüklenici: Üzerine ihale bırakılan ve/veya
sözleşme imzalanan istekliyi,
ü) Yönetim Kurulu: Devlet Hava Meydanları İşletmesi
Genel Müdürlüğü Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte yer alan ancak tanımı
yapılmayan terimler, 4734 sayılı Kanun ve ikincil mevzuatında yer alan
tanımları ile değerlendirilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel İlkeler, İhale Yetkilisi ve İhale Komisyonu
Temel
ilkeler
MADDE 5 –
(1) Kuruluş, yapacağı ihalelerde
saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu
denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve
kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.
(2) Aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı
olmadığı sürece mal ve hizmet alımı işleri bir arada ihale edilemez.
(3) Parasal limitlerin altında kalmak ya da bu
Yönetmelikte yer alan diğer hükümlerin uygulanmasından kaçınmak amacıyla
mal ve hizmet alımları kısımlara bölünemez.
(4) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak ihalelerde,
açık ihale usulü temel usuldür. Pazarlık usulü ile ihale yapılması ise bu
Yönetmelikte belirtilen hallerde mümkündür.
(5) Ödeneği bulunmayan hiçbir iş için ihaleye
çıkılamaz.
İhale
yetkilisi
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki işler için ihale
komisyonları kurmak, komisyonlarca alınan ihale kararlarını onaylamak ve
sözleşme yapmaya Kuruluş Yönetim Kurulu yetkilidir. Yönetim Kurulu bu
yetkisini, uygun gördüğü miktar ve usullerde Genel Müdüre, Genel Müdür de
astlarına devredebilir.
(2) Kuruluş organlarında;
a) Yaklaşık maliyeti itibarı ile Genel Müdür için
belirlenen yetki limitini aşan ihalelerde Kuruluş Yönetim Kurulu,
b) Yaklaşık maliyeti itibarı ile 4734 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında yapılacak
alımlara ilişkin Kamu İhale Kurumunca belirlenen ve her yıl güncellenen
parasal tutara kadar (bu tutar dâhil) olan ihalelerde Genel Müdür,
c) Yaklaşık maliyeti itibarı ile Kuruluş Genel
Müdürü parasal yetkisinin 1/4'üne kadar olan ihalelerde Genel Müdür
Yardımcısı,
ç) Yaklaşık maliyeti itibarı ile Kuruluş Genel
Müdürü parasal yetkisinin 1/10’una kadar olan ihalelerde Satın Alma ve
İkmal Dairesi Başkanı,
d) Yaklaşık maliyeti itibarı ile Kuruluş Genel
Müdürünün parasal yetkisinin 1/40’ına kadar olan ihalelerde havalimanı
başmüdürleri,
e) Yaklaşık maliyeti itibarı ile Kuruluş Genel
Müdürünün parasal yetkisinin 1/50’sine kadar olan ihalelerde havalimanı
müdürleri,
ihale yetkilisidir.
(3) Daire başkanlıklarının alım yetkisi 4734 sayılı
Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendinde belirtilen parasal limitle sınırlıdır.
İhale
onay yetkisi
MADDE 7 – (1) İhale konusu işe ilişkin; yaklaşık maliyet
hesap cetveli ve dayanakları, teknik şartname, idari şartname ve sözleşme
taslağı ile varsa diğer doküman ihale onay belgesine eklenir ve satın alma
ünitesi/birimince, 6 ncı maddede belirtilen yetki
limitlerine göre ihale yetkilisinin onayına sunulur.
İhale
kararı onayı ve sözleşme yetkisi
MADDE 8 – (1) Kuruluşça yapılan ihale konusu işe ilişkin
ihale kararlarının ihale onayının alındığı makam tarafından onaylanması
esastır. Yönetim Kurulundan alınan ihale onayına istinaden yapılıp, ihale
bedeli Genel Müdürün yetki limitleri dahilinde gerçekleşen
ihale kararı, Genel Müdür tarafından onaylanır.
(2) Sözleşme, sözleşme bedelleri esas alınmak
sureti ile 6 ncı maddede belirtilen yetki
limitleri dahilinde ilgililerince imzalanır.
Ancak, Kuruluş Yönetim Kurulundan alınan ihale onayına konu işe ilişkin
sözleşmeler, tutarına bakılmaksızın Genel Müdür Yardımcısı ve Genel Müdür
tarafından imzalanır.
İhale
komisyonu
MADDE 9 –
(1) Yetki limitleri bakımından;
a) Kuruluş Yönetim Kurulu, Genel Müdürü ve Genel
Müdür Yardımcısının ihale yetkilisi olduğu durumda;
1) Satın Alma ve İkmal Dairesi Başkanının
Başkanlığında olmak üzere, Mali İşler Dairesi Başkanı ve görevlendireceği
bir üye, ihale konusu işi talep eden ünitenin daire başkanı ve ihale konusu
işin uzmanı en az üç üye olması şartıyla en az yedi ve tek sayıda kişiden
oluşacak şekilde,
b) Satın Alma ve İkmal Dairesi Başkanının ihale
yetkilisi olduğu durumda;
1) Satın Alma ve İkmal Dairesi Başkanlığınca
görevlendirilecek şube müdürü başkanlığında olmak üzere, Mali İşler Dairesi
Başkanlığınca görevlendirilecek şube müdürü, ihale konusu işi talep eden
ünite tarafından görevlendirilecek şube müdürü, ihale konusu işin uzmanı en
az iki üye olması şartıyla en az beş ve tek sayıda kişiden oluşacak
şekilde,
c) Havalimanı Başmüdürü/Müdürünün ihale yetkilisi
olduğu durumda;
1) Havalimanı Satın Alma ve İkmal
Müdürü/Şefi/Sorumlusu başkanlığında olmak üzere mali işler müdürü/şefi/sorumlusu
olarak bir üye, ihale konusu işi talep eden birim tarafından
görevlendirilecek şube müdürü/şefi/sorumlusu ve ihale konusu işin uzmanı en
az iki üye olması şartıyla en az beş ve tek sayıda kişiden oluşacak
şekilde,
ihale komisyonu görevlendirilir.
(2) İhaleyi yapan merkez ya da taşra teşkilatında
yeterli sayı veya nitelikte personel bulunmaması halinde kamu kurum
kuruluşlarından komisyona üye alınabilir.
(3) Bu Yönetmelik uyarınca görevlendirilen ihale
komisyonu üye sayısından az olmayacak şekilde yedek üye belirlenir. Yedek
üyelerin, asıl üyelerin taşıması gereken özellikleri haiz olması gerekir. Bir makamdaki görevi nedeniyle ihale komisyonunda
görevlendirilen kişinin o görevinden herhangi bir şekilde ayrılması sonucu
komisyon üyeliğinden de ayrılmak zorunda kalması halinde ayrılan personelin
yerine atanan kişi değil, o asıl üyenin yedeği ile ihale sürecine devam
edilmesi ve herhangi bir nedenle asıl üyenin yerine geçen yedek üyenin
geçerli mazeret durumları hariç ihale sonuçlanıncaya kadar komisyon
üyeliğine devam etmesi gerekir.
İhale
komisyonu çalışma esasları
MADDE 10 – (1) İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır.
Komisyon kararları oy çokluğu ile alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz.
Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy
kullanan komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon kararına yazmak ve
imzalamak zorundadır.
(2) İhale komisyonunda yer alan üyelerden;
a) Mali üyeler, ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin
aranacak belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler
ile geçici teminata ilişkin incelemelerini ve tespitlerini raporlamak
suretiyle imza altına alırlar.
b) Teknik üyeler, mesleki ve teknik yeterliğe
ilişkin aranacak belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler ile şartnamelerde istenilen teknik belge,
bilgi, proje, plan ve benzerlerine ilişkin incelemelerini ve tespitlerini raporlamak
suretiyle imza altına alırlar.
(3) İhale komisyonu, teklif kapsamında yer alan
belgelerin doğruluğunu teyit için gerekli gördüğü belge ve bilgileri
isteyebilir. Komisyon tarafından bu doğrultuda yapılan talepler ilgililerce
ivedilikle yerine getirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yaklaşık Maliyet
Yaklaşık
maliyetin hesaplanmasına ilişkin ilkeler
MADDE 11
– (1) Kuruluş tarafından, ihale
onay belgesi düzenlenmeden önce, bu Yönetmelikte belirlenen esas ve
usullere göre ihale konusu mal ve hizmetin KDV hariç olmak üzere yaklaşık
maliyeti hesaplanır ve dayanaklarıyla birlikte bir hesap cetvelinde
gösterilir.
(2) İhale konusu işin bir kısmına teklif
verilmesinin mümkün olduğu hallerde, yaklaşık maliyet her bir kısım için
ayrı ayrı olmak üzere işin tamamı dikkate
alınarak hesaplanır.
(3) Özel imalat süreci gerektiren mal alımı
ihalelerinde; işçilik, malzeme ve alımla ilgili diğer hususlar dikkate
alınarak yaklaşık maliyet hesaplanır. Kuruluş tarafından ihale konusu malın
üretimi için yükleniciye verilecek malzeme ve ekipmanlar
yaklaşık maliyetin hesaplanmasında dikkate alınmaz.
(4) İhale komisyonunun, yaklaşık maliyetin ihale
tarihine kadar geçen sürede değişikliğe uğradığını belirlemesi durumunda,
değişikliğin gerekçelerini belirtmek suretiyle talepçi ünite tarafından
güncellenen yaklaşık maliyet dikkate alır.
(5) Yaklaşık maliyetin danışmanlık hizmeti alınarak
hazırlatılması durumunda, bu hizmetin alındığı gerçek ve tüzel kişiler
ihaleye katılamazlar.
Yaklaşık
maliyetin hesaplanması
MADDE 12
– (1) Yaklaşık maliyet, talep
ünitesince ya da ihale yetkilisinin görevlendireceği birim tarafından
hesaplanır. Yaklaşık maliyet hesaplanmasına esas bilgi ve belge
taleplerinde; ihale konusu malın niteliği, miktarı, teslim süresi,
nakliyesi, sigortası ve diğer özel şartları belirtilerek KDV hariç fiyat bildirilmesi
istenir. Ancak, Kuruluş, gerçek piyasa fiyatlarını yansıtmayan ve yaklaşık
maliyetin hesaplanmasında hatalara sebep olabilecek fiyat bildirimlerini ve
proforma faturaları değerlendirmeye almayabilir.
(2) Yaklaşık maliyetin hesaplanmasında kullanılan
her tür bilgi ve belgeye hesap cetveli ekinde yer verilir. Değerlendirmeye
alınmayan fiyat bildirimleri ile proforma faturaların değerlendirmeye
alınmama gerekçeleri de hesap cetvelinde belirtilir.
(3) İhale konusu alımın niteliği ve piyasa
koşulları dikkate alınmak suretiyle;
a) İhale konusu mal/hizmetin özelliğine göre kamu
kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarından
fiyat istenerek veya bu kuruluşların internet sayfalarında yayımlanan
fiyatları,
b) İhale konusu mal/hizmeti üreten veya pazarlayan
gerçek veya tüzel kişilerden alınan fiyat teklifi ve/veya proforma
faturaları,
c) Kuruluşun ihale konusu mal/hizmet ile ilgili
daha önce yaptığı alımlara ilişkin sözleşme/birim fiyat bedellerinin
güncellenmiş tutarları,
kullanılmak sureti ile yaklaşık maliyet hesaplanır.
(4) Bunlardan birinin, birkaçının veya tamamının
herhangi bir öncelik sırası olmaksızın kullanılması serbesttir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İhale Usulü ve İhale Dokümanı
Uygulanacak
ihale usulleri
MADDE 13
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
mal ve hizmet alımları, açık ihale usulü ve pazarlık usulü yöntemi ile
ihale edilerek temin edilir.
Açık
ihale usulü
MADDE 14
– (1) Açık ihale usulü, bütün
isteklilerin teklif verebildiği usuldür.
Pazarlık
usulü
MADDE 15
– (1) Aşağıda belirtilen hallerde
pazarlık usulü ile ihale yapılabilir:
a) Açık ihale usulü ile yapılan ihale sonucunda
teklif çıkmaması veya geçerli teklif bulunmaması.
b) Doğal afetler, salgın hastalıklar, can ve mal
kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen veya Kamu İhale Kurumu tarafından
önceden öngörülemeyen olayların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi
olarak yapılmasının zorunlu olması.
c) Savunma ve güvenlikle ilgili özel durumların
ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması.
ç) İhalenin, araştırma ve geliştirme sürecine
ihtiyaç gösteren ve seri üretime konu olmayan nitelikte olması.
d) İhale konusu mal ve hizmet alımlarının özgün
nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve mali özelliklerinin
gerekli olan netlikte belirlenememesi.
e) Yaklaşık maliyeti, 4734 sayılı Kanunun 21 inci
maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi kapsamında yapılacak alımlarda
belirlenen ve Kamu İhale Kurumunca her yıl güncellenen parasal tutara kadar
olan mal veya hizmet alımları.
(2) Bu madde kapsamında yapılacak alımlarda ilan
yapılması zorunlu değildir. Ancak yapılacak ihalelere en az üç istekli
davet edilir. İhalenin gerçekleştirilmesi için bir isteklinin geçerli
teklif vermesi yeterlidir.
(3) Bu madde kapsamında yapılacak ihalelere ilişkin
diğer hususlar idari şartnamede belirtilmek kaydı ile Kuruluşça belirlenir.
Doğrudan
temin
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
olup doğrudan teminle yapılacak mal ve hizmet alımları, 4734 sayılı Kanun
ve ikincil mevzuatı ile Kuruluşça belirlenecek usul ve esaslara göre
yapılır.
İhale
dokümanının içeriği
MADDE 17
– (1) İhale dokümanında; ihaleye
ilişkin usul ve esasları içeren idari şartname, sözleşme taslağı ve teknik
şartname ile gerekli diğer belge ve bilgiler bulunur.
(2) İhale dokümanında yapılan düzenlemeler
birbirine aykırı olamaz.
(3) İhale dokümanını oluşturan belgeler arasındaki
öncelik sıralaması, sözleşmede belirtilen sıralamaya göre değerlendirilir.
İhale
dokümanının hazırlanması
MADDE 18
– (1) Kuruluş yetkililerince
hazırlanıp her sayfası onaylanan dokümanın bir nüshasının ihale işlem
dosyasında muhafazası zorunludur. İhtiyaç duyulması halinde, Kuruluş
tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde gerekli güvenlik önlemlerinin
alınması kaydıyla, ihale dokümanı CD ortamına aktarılabilir.
(2) Kuruluş, ihale dokümanını, ilan yapılacak
hallerde ilk ilan tarihine, davet yapılacak hallerde ise davet tarihine
kadar hazırlar.
(3) Gerekli incelemeyi yapmalarını sağlamak
amacıyla ihale işlem dosyasının birer örneği, ilan veya daveti izleyen üç gün
içinde ihale komisyonu üyelerine verilir.
İdari
şartname
MADDE 19
– (1) Kuruluş, uygulayacağı ihale
usulüne ilişkin idari şartnameyi, ihale konusu işin özelliğine göre
düzenlemekte serbesttir.
Teknik
şartname
MADDE 20
– (1) Talepçi ünite ya da ihale
yetkilisinin görevlendireceği birim tarafından, ihale konusu mal/hizmetin
teknik kriterleri ve özellikleri, ihale
dokümanının bir parçası olan teknik şartnamede düzenlenir. Teknik kriterlerin ve özelliklerin, verimliliği ve
fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi
ve fırsat eşitliğini sağlaması zorunludur.
(2) Teknik şartnamede, varsa ulusal standart ve
dengi uluslararası standartlara uygunluğu sağlamaya yönelik düzenleme
yapılabilir. Ancak, ulusal standardın bulunmaması durumunda sadece
uluslararası standart esas alınarak düzenleme yapılabilir.
(3) Teknik şartnamede, belli bir marka, model,
patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemez ve belirli bir marka veya
modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilemez. Ancak, ulusal
ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmadığı veya teknik
özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmadığı hallerde “veya dengi”
ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model belirtilebilir.
(4) Teknik şartnamede, ihale konusu malın ambalajlanması
ve etiketlenmesi ile kullanım kılavuzuna yönelik düzenleme yapılabilir.
(5) Teknik şartnamede, ihale konusu malın montajı
ve satış sonrası servisi ile yedek parçasının sağlanmasına yönelik
düzenleme yapılabilir.
(6) Teknik şartnamede yapılacak düzenlemelerin,
idari şartnamede ihaleye katılımda yeterlik kriteri
olarak öngörülen mesleki ve teknik yeterlik kriterleri ve belgeleriyle
uyumlu olması gerekir.
(7) İhale aşamasında mesleki ve teknik yeterlik ile
ekonomik ve mali yeterlik kriteri olarak istenecek
belgelere teknik şartnamede yer verilmez.
(8) Teknik şartnamede, işin yürütülmesi ya da
muayene kabul sırasında, işin standart ve kriterlerine
ilişkin yüklenici tarafından tevsik edilmesi istenen belgeler tereddüde
meydan vermeyecek açıklıkta belirtilir.
(9) Teknik şartnamedeki düzenlemelerin, ihale
komisyonu ile muayene ve kabul komisyonunca yapılacak inceleme ve
değerlendirmelerde tereddüt oluşturmayacak şekilde açık olması gerekir.
(10) Özel imalat süreci gerektiren mal alımlarında,
yüklenici tarafından öncelikle malın prototipinin
Kuruluşa sunulmasına ve bu prototipin kabulünden sonra üretiminin
yapılmasına yönelik düzenleme yapılabilir.
(11) İhale konusu malın niteliği ve bu Yönetmelikte
öngörülen düzenlemeler esas alınarak yüklenicinin personel çalıştırmasının
öngörülmesi halinde, bu personelin sayısı ve niteliği teknik şartnamede
veya sözleşme taslağında belirtilir.
(12) Mal alımlarında, malın ilgili mevzuat uyarınca
teknik düzenleme kapsamında bulunması ve piyasaya arz edilmesinin belirli
kurallara tabi olması durumunda, Kuruluş ve yüklenicinin malın uygunluk
değerlendirilmesine yönelik yükümlülükleri, teknik şartnamede ve/veya
sözleşme taslağında belirtilir.
Sözleşme
taslağı
MADDE 21
– (1) Kuruluş, sözleşme taslağını,
işin özelliğine göre düzenlemekte serbesttir.
(2) Sözleşme taslağında;
a) Yüklenici ve Kuruluş bilgileri, sözleşmenin
tarafları, konusu, türü, bedeli, ekleri, süresi, iş programı, garanti
şartları, iş artışı ve eksilişi, fiyat farkı, mücbir sebepler, fesih
şartları, değişiklik yapılma şartları, sözleşmenin devir şartları,
anlaşmazlıkların çözümünün,
b) Sözleşmeye konu işin; tanımı, işe başlama ve
teslim tarihi, teslim programı, teslim şekli, teslim şartları, montajına
ilişkin şartlar, ödeme yeri ve şartları, satış sonrası bakım, onarım ve
yedek parça temini, eğitimine ilişkin şartların,
c) Sözleşmeye dahil
giderler, kesin teminat miktarı ve süresi, kesin teminatın geri verilmesi,
cezalar ve kesintiler, avans verilmesi şartları, alt yüklenicilere ilişkin
düzenlemeler, denetim muayene ve kabul işlemlerine ilişkin düzenlemelerin,
yer alması zorunludur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İlan Süreleri ve Kuralları ile İhale Dokümanına
İlişkin Hususlar
İhale
ilan süreleri
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılacak ihalelerde, ihale konusu işin özelliğine göre, bütün isteklilere
tekliflerini hazırlayabilmeleri için yeterli süre tanımak suretiyle
aşağıdaki şekil ve sürelerde ihale ilan ve duyurusu yapılır:
a) Yaklaşık maliyeti, Kuruluş Genel Müdürü yetki
limitinin üst sınırına kadar (üst sınır dahil)
olup, sadece yerli isteklilere açık olan mal ve hizmet alımı ihalelerinde,
ihale tarihinden en az 20 gün önce Resmî Gazete ve Kuruluşun web sitesinde.
b) Yaklaşık maliyeti, Kuruluş Genel Müdürü yetki
limitinin üst sınırına kadar olup yerli ve yabancı istekliye açık olan mal
ve hizmet alımı ihalelerinde, ihale tarihinden en az 40 gün önce Resmî
Gazete ve Kuruluşun web sitesinde.
(2) Kuruluş belirtilen zorunlu ilanların dışında
işin önem ve özelliğine göre ihaleleri, uluslararası ilan ve yurt içinde
çıkan başka gazeteler veya yayın araçları, bilgi işlem ağı veya elektronik
haberleşme (internet) yolu ile de ayrıca ilan edebilir.
(3) İhale dokümanı hazırlanmadan ilan yayımlanamaz.
(4) İlan süresinin hesaplanmasında ilanın
yayımlandığı gün dikkate alınır, ihale günü dikkate alınmaz.
(5) İhale tarihinin idari ya da resmi tatil gününe
rastlaması durumunda ihale ilk mesai gününde aynı saatte yapılır.
İlanda
bulunması gereken hususlar
MADDE 23
– (1) İlanda;
a) Kuruluşun adı, adresi, telefon ve faks numarası,
b) İhale konusu işin adı, niteliği, türü, miktarı
ve yeri,
c) İhale dokümanının nerede görülebileceği ve hangi
bedelle satın alınacağı,
ç) İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte
yapılacağı,
d) Geçici teminatın verilip verilmeyeceği ve oranı,
e) Mal alımı ihalelerinde teslim yeri, hizmet alımı
ihalelerinde ise işin yapılacağı yer,
f) Uygulanacak ihale usulü, ihaleye katılabilme
şartları ve istenilen belgelerin neler olduğu,
g) İhale konusu işe başlama ve bitirme tarihi (işin
durumuna göre),
ğ) İhalenin sadece yerli isteklilere açık olup
olmadığı ve yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanıp uygulanmayacağı,
h) Teklif ve sözleşme türü,
ı) Tekliflerin geçerlilik süresi,
i) Tekliflerin ihale saatine kadar nereye
verileceği,
j) İhalelere konsorsiyumların
teklif verip veremeyeceği,
k) Serbesti,
hususlarına yer verilmesi zorunludur.
İlanın
uygun olmaması
MADDE 24
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
uygun olmayan ilanlar geçersizdir. İlan uygun bir şekilde yenilenmedikçe
ihale yapılamaz.
(2) İlanın, bu Yönetmelik hükümlerine uygun
olmadığının anlaşılması durumunda;
a) İhale tarihinden en az üç gün önce olmak üzere
düzeltme ilanı yapılabilir. Tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye
ihtiyaç duyulması halinde en az 10 gün süre verilerek bu sürenin sonunda
ihale gerçekleştirilir.
b) Bu durumda düzeltme ilanı, ilanın yayımlandığı
yayın organında aynı şekilde yayımlanır.
c) İhale için tespit olunan tarihin idari ya da
resmi tatil gününe rastlaması durumunda ihale, tekrar ilana gerek
kalmaksızın tatili takip eden ilk iş gününde aynı yer ve saatte yapılır ve
bu saate kadar verilen teklifler kabul edilir. İhale saati çalışma saati
dikkate alınarak tespit edilir. İlandan sonra çalışma saati değişse de
ihale ilan edilen saatte yapılır.
ç) Bakanlar Kurulu kararı ya da Başbakanlık
genelgesi ile ilan edilen kamu çalışanlarına yönelik idari izinler tatil
günü olarak kabul edilir.
İhale
dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması
MADDE 25
– (1) İlan yapıldıktan sonra ihale
dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu
olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit
edilerek önceki ilanlar geçersiz sayılır ve ihale yeniden aynı şekilde ilan
olunur. Ancak, tekliflerin hazırlanmasını etkileyebilecek maddi veya teknik
hatalar veya eksikliklerin Kuruluşça tespit edilmesi ya da Kuruluşa yazılı
olarak bildirilmesi halinde, zeyilname düzenlenmek suretiyle dokümanda
değişiklik yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin zeyilname, ihale
tarihinden en az beş gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek
şekilde doküman alanların tamamına gönderilir veya imza karşılığı elden
tebliğ edilir. Ancak, belirlenen maddi veya teknik hataların veya
eksikliklerin ilanda bulunması halinde ise ihale sürecine devam
edilebilmesi 24 üncü maddeye göre düzeltme ilanı yapılması ile mümkündür.
(2) Yapılan değişiklik nedeniyle tekliflerin
hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması halinde, ihale tarihi en
fazla yirmi gün zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi
halinde, tekliflerini vermiş olan istekli veya adaylara tekliflerini geri
çekerek, yeniden teklif verme imkânı tanınır.
(3) İhale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan
hususlarla ilgili olarak, ihale tarihinden 10 gün öncesine kadar yazılı
olarak açıklama talep edilebilir. Bu tarihten sonra yapılacak açıklama
talepleri değerlendirmeye alınmaz.
(4) Açıklama talebinin Kuruluşça uygun görülmesi
halinde yapılacak açıklama, doküman alanların tamamına gönderilir veya imza
karşılığı elden tebliğ edilir. Kuruluşun bu yazılı açıklaması, ihale
tarihinden en az beş gün önce tüm istekli olabilecekler ve isteklilerin
bilgi sahibi olmalarını sağlayacak şekilde yapılır. Açıklamada, sorular ve
Kuruluşun ayrıntılı cevapları yer alır; ancak, açıklama talebinde bulunanın
kimliği belirtilmez. Yapılan yazılı açıklamalar, açıklama yapıldıktan sonra
ihale dokümanı alanlara doküman ile birlikte verilir.
(5) Kuruluş tarafından bildirimler faks ile
yapılabilir. Faks ile yapılan bildirimlerde, bildirim tarihi tebliğ tarihi
sayılır.
İhale
saatinden önce ihalenin iptal edilmesi
MADDE 26
– (1) Kuruluşun gerekli gördüğü ya
da dokümanda yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve
düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların tespit edildiği hallerde ihale
saatinden önce ihale iptal edilebilir.
(2) İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesi
durumunda, doküman alanlara ihalenin iptal edildiği duyurulur.
(3) İhalenin iptal edilmesi halinde, verilmiş olan
bütün teklifler reddedilmiş sayılır ve açılmaksızın iade edilir. İhalenin
iptal edilmesi nedeniyle Kuruluştan herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
İhale
dokümanın görülmesi ve satın alınması
MADDE 27
– (1) İhale dokümanı, Kuruluşun
ilanda belirtilen adresinde bedelsiz olarak görülebilir. İhaleye katılmak
için bu dokümanın Kuruluşça her sayfası onaylanmış nüshasının veya CD
ortamına aktarılmış dokümanın Kuruluşun belirlediği bedel karşılığında
satın alınması zorunludur.
(2) İlan yapılmayan ihalelerde, ihale dokümanı
sadece Kuruluş tarafından davet edilenlere satılır.
ALTINCI BÖLÜM
İhaleye Katılım, Sözleşmenin Yürütülmesi, İhale
Dışı Bırakılma ve
İhaleye Katılamayacak Olanlar
İhaleye
katılımda yeterlik kuralları
MADDE 28
– (1) Ekonomik ve mali yeterlik
ile mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgelerin belirlenmesi Kuruluş
yetkisindedir. Ancak, yaklaşık maliyetine bakılmaksızın her türlü
mal/hizmet alımı ihalelerinde, isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü
ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgelerin istenilmesi
zorunludur.
(2) İstenecek belgeler, rekabeti engellemeyecek
şekilde belirlenip idari şartnameye derç edilir.
(3) Yeterlik kriteri
olarak istenecek belgelerin sunuş şekli ve değerlendirme kriterleri 4734
sayılı Kanun ve ikincil mevzuatına göre değerlendirilir.
Sözleşmenin
yürütülmesi aşamasındaki mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik
düzenlemeler
MADDE 29
– (1) İdari şartnamede ihaleye
katılımda yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen
ancak sözleşmenin yürütülmesi aşamasında işin yerine getirilmesi için
gerekli olduğu öngörülen mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik
düzenlemelere teknik şartnamede ve/veya sözleşme taslağında yer verilir.
(2) Yüklenici tarafından bu yükümlülüklere ilişkin
olarak muayene ve kabul komisyonuna sunulması gereken belgelerin verilmesi
zorunludur.
Belgelerin
sunuluş şekli, iş ortaklıkları ve yerli istekli
MADDE 30
– (1) Bu Yönetmelik uyarınca
yapılacak ihalelerde;
a) İstenecek belgelerin sunuş şekli ve
değerlendirme kriterleri,
b) İş ortaklıklarına ilişkin düzenlemeler,
c) Yerli isteklilere ilişkin düzenlemeler,
4734 sayılı Kanun ve ikincil mevzuatında belirtilen
usul ve esaslara göre belirlenir ve değerlendirilir.
İhale
dışı bırakılma ve ihaleye katılamayacak olanlar
MADDE 31
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan ihalelerde;
a) İhale dışı bırakılma ve ihaleye katılamayacak
olanlara yönelik düzenlemeler,
b) Yasak fiil veya davranışlara yönelik
düzenlemeler,
4734 sayılı Kanun ve ikincil mevzuatında belirtilen
usul ve esaslara göre belirlenir ve uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Teklifler, Tekliflerin Alınması, Açılması ve
Değerlendirilmesi,
Ekonomik Açıdan En Avantajlı Teklif ve İhalenin
Sonuçlandırılması
Teklif
mektuplarının şekli
MADDE 32
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan ihalelerde, sunulacak teklif mektuplarının şekli ve muhtevası
Kuruluş tarafından belirlenir ve dokümanın ekinde yer alır.
Tekliflerin
geçerlilik süresi
MADDE 33
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan ihalelerde, sunulacak tekliflerin geçerlilik süresine yönelik
düzenlemeler Kuruluş tarafından belirlenir.
Teminatlar,
tekliflerin alınması, açılması, belgelerdeki bilgi eksikliklerinin
tamamlatılması, tekliflerin değerlendirilmesi ve yerli malı teklif edenler
lehine fiyat avantajı uygulanması
MADDE 34 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan ihalelerde;
a) Sunulacak teminatlara yönelik düzenlemeler,
b) Tekliflerin alınması, açılması ve belgelerdeki
bilgi eksikliklerinin tamamlatılmasına yönelik düzenlemeler,
c) Tekliflerin değerlendirilmesine yönelik
düzenlemeler,
ç) Yerli malı teklif edenler lehine fiyat avantajı
uygulanmasına yönelik düzenlemeler,
4734 sayılı Kanun ve ikincil mevzuatında belirtilen
usul ve esaslara göre belirlenir ve uygulanır.
Ekonomik
açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi
MADDE 35
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan ihalelerde, ekonomik açıdan en avantajlı teklif sadece fiyat
esasına göre belirlenebileceği gibi fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurlar
da dikkate alınarak belirlenebilir.
Tekliflerin
eşit olması
MADDE 36 – (1) Ekonomik
açıdan en avantajlı teklifin sadece fiyat esasına göre belirlendiği
ihalelerde, birden fazla istekli tarafından teklif edilen fiyatın en düşük
fiyat olması ve bu fiyatların da birbirine eşit olması durumunda, ekonomik
açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesinde; öncelik sırasıyla fiyat dışı
unsur veya unsurlar, yerli malı olması ve iş deneyim belge tutarı esas
alınır.
Bütün
tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali
MADDE 37
– (1) İhale komisyonu kararı
üzerine Kuruluş, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal
etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün
isteklilere derhal bildirilir. Kuruluş bütün tekliflerin reddedilmesi
nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.
İhalenin
karara bağlanması ve onaylanması
MADDE 38
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan ihalelerde, ihale yetkilisi karar tarihini izleyen en geç 10 gün
içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle
iptal eder.
Kesinleşen
ihale kararının bildirilmesi
MADDE 39
– (1) İhale kararı, ihale
yetkilisi tarafından onaylanmasını müteakip sonuç tüm isteklilere bildirilir.
Değerlendirme dışı bırakılan veya teklifi geçersiz olan isteklilere, değerlendirme
dışı bırakılma veya teklifinin geçersiz sayılma nedenleri sonuç ile
birlikte bildirilir.
İhale
üzerinde bırakılan isteklinin sözleşmeye davet edilmesi ve sözleşmenin
imzalanması
MADDE 40
– (1) İhale sonuç bildirimi ve
sözleşmeye davetin yapılması üzerine;
a) İhale üzerinde kalan isteklinin idari
şartnamedeki düzenlemeye göre teklif aşamasında taahhüt edilen ve ihale
tarihi itibarı ile taahhüt edilen durumda olduğunu tevsik eden belgeler ile
kesin teminatını 15 gün içinde vermek sureti ile sözleşme imzalanır. İhale
üzerinde kalan isteklinin yabancı istekli olması durumunda bu süreye 15 gün
ilave edilir.
b) İhale üzerinde kalan
isteklinin idari şartnamedeki düzenlemeye göre teklif aşamasında taahhüt
edilen ve ihale tarihi itibarı ile bu durumda olmadığını tevsik eden
belgeler ile kesin teminatını vermemesi ya da sözleşme imzalamaması
durumunda, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif fiyatının ihale
yetkilisince uygun görülmesi kaydıyla, ikinci teklif sahibi istekliyle
sözleşme imzalanabilir.
c) Mücbir sebep halleri dışında, ihale üzerinde
kalan istekli yasal yükümlülüklerini yerine getirerek sözleşme imzalamak
zorundadır. Bu zorunluluğa uyulmaması halinde, ihale üzerinde kalan
isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilerek 4734 sayılı Kanunun 58 inci
maddesi hükümleri uygulanır. Ancak, bu fıkranın (a) bendi uyarınca taahhüt
altına alınan durumu tevsik etmek üzere Kuruluşa sunulan belgelerin taahhüt
edilen duruma aykırı hususlar içermesi halinde, ihale üzerinde bırakılan
isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilmekle birlikte, hakkında 4734
sayılı Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanmaz.
(2) İhale üzerinde kalan isteklinin, istenilen
belgeleri süresi içinde teslim etmesi esas olup, Kuruluşta geçen süre bu
süreye dahil değildir.
(3) İhale üzerinde kalan istekli ile sözleşme
imzalanamamasına yönelik düzenlemeler 4734 sayılı Kanun ve ikincil mevzuatında
belirtilen usul ve esaslara göre belirlenir ve uygulanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İş
bitirme belgesinin düzenlenmesi
MADDE 41
– (1) İhalesi yapılıp
gerçekleştirilen işlerde düzenlenecek iş deneyim belgeleri 4734 sayılı
Kanun ve ikincil mevzuatı doğrultusunda tanzim edilir.
(2) Gerçekleştirilen işler için düzenlenecek iş
deneyim belgeleri, sözleşmenin yürütücüsü ve/veya işin kabulünü yapan ünite
tarafından düzenlenir.
Bildirim
ve tebligat esasları
MADDE 42
– (1) İstekliler ve istekli
olabileceklere yapılacak her türlü bildirim ve tebligat aşağıdaki yöntemlerden
herhangi biri kullanılarak yapılabilir;
a) İmza karşılığı elden.
b) Faksla.
c) İadeli taahhütlü mektupla.
ç) Kayıtlı Elektronik Postayla (KEP).
(2) Faks ile yapılan tebligatların teyit edilmesi
zorunludur. Faks ile yapılan bildirimlerde bildirim tarihi tebliğ tarihi
sayılır.
(3) İstekliler ve istekli olabileceklerin Kuruluşa
yapacağı her türlü bildirim ve başvurular yazılı olarak elden ya da posta
ile yapılır. Faksla yapılan bildirimler işleme alınmaz.
Serbesti
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan ihaleler 4734 sayılı Kanun ile 5/1/2002
tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu hükümlerine tabi
olmayıp, Kuruluş, satın alma mevzuunu teşkil eden işi, ihale edip
etmemekte, kısmen ihale etmekte tamamen serbesttir.
Muayene
ve kabul işlemleri
MADDE 44 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında ihale edilen işlerin
kabul işlemleri, 4734 sayılı Kanunun 53 üncü maddesi uyarınca 19/12/2002 tarihli ve 24968 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan, Mal Alımları Denetim Muayene ve Kabul İşlemlerine Dair
Yönetmelik ile Hizmet Alımları Muayene ve Kabul Yönetmeliği hükümlerine
göre yapılır.
Genel
hükümler
MADDE 45
– (1) Bu Yönetmeliğin 6, 7, 8, 9
ve 41 inci madde hükümleri 4734 sayılı Kanun kapsamında yapılan ihaleler
için de uygulanır.
(2) Bu Yönetmelikte bulunmayan hususlar için genel
hükümler uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 46 – (1) 21/12/2003 tarihli ve
25323 sayılı Resmî Gazete’de yayımlan Devlet Hava Meydanları İşletmesi
Genel Müdürlüğü İhale Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce ilan ve davet yapılmış ihaleler ilan ve
davetin yapıldığı tarihte yürürlükte olan yönetmelik hükümlerine göre
sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 47
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 48
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürü yürütür.
|