Başbakanlık (Hazine Müsteşarlığı)’tan:
SİGORTA ACENTELERİ YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
MADDE 1 – 22/4/2014 tarihli ve 28980 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Sigorta Acenteleri Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (d) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Fiziki şartlar, teknik ve idari altyapı ile
insan kaynakları bakımından yeterli donanıma sahip olması.
e) Ek-1’de yer alan öğrenim düzeyleri ile bu
öğrenim düzeylerinin karşısında yer alan mesleki deneyim süresini
tamamlaması.”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddenin
ikinci ve beşinci fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
“c) Fiziki şartlar, teknik ve idari altyapı ile
insan kaynakları bakımından yeterli donanıma sahip olması.”
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Teknik
personel
MADDE 6 –
(1) Acenteler tarafından
yürütülecek sigorta ürünlerine yönelik pazarlama, bilgilendirme ve satış
işlemlerinin yalnızca acentelerin teknik personeli tarafından yapılması
esastır.
(2) Teknik personel unvanının kazanılabilmesi için;
a) Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip
olunması,
b) 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde
belirtilen suçlardan hüküm giyilmemiş veya ceza alınmamış olunması,
c) Ek-1’de yer alan öğrenim düzeyleri ile bu
öğrenim düzeylerinin karşısında yer alan mesleki deneyim süresinin
tamamlanması,
ç) SEGEM tarafından yapılacak teknik personel
yeterlilik sınavının kazanılması,
gerekir.
(3) Teknik personelin yürüttüğü mesleki işlemlerden
dolayı üçüncü kişilere verecekleri zararlardan teknik personel ve bağlı
bulundukları acenteler sorumludur.”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İnsan
kaynakları
MADDE 7 – (1) Acentelerde, ilgisine göre teknik personel,
müdür, genel müdür yardımcısı ve genel müdür marifetiyle faaliyet
yürütülür.
(2) Genel müdür, genel müdür yardımcısı ve
müdürlerde 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (e)
bentlerinde sayılan nitelikler aranır. İcra Komitesi, genel müdür ve genel
müdür yardımcıları için 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde
sayılan niteliğin aranmamasına karar verebilir.
(3) İcra Komitesi, acentenin niteliğini, faaliyet
konusunu, hacmini ve diğer unsurları dikkate alarak Ek-1’de yer alan görev
tanımları çerçevesinde hangi kategoride ve sayıda personelin faaliyet
yürüteceğini belirler.”
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 8 –
(1) Acenteler, merkezleri dışında şube açabilir.
(2) Acente şubeleri, şube olduğu belirtilmek
şartıyla acente ile aynı unvanı taşır.
(3) Şube açarak teşkilatlanmak isteyen acentelerin
9 uncu maddede belirtilen şartları sağlaması ve açılacak şubelerin fiziki
şartlar, teknik ve idari altyapı ile insan kaynakları bakımından aranan
şartları sağlaması gerekir.
(4) Her ne isimle olursa olsun içeriği itibarıyla
şube ile aynı niteliğe sahip her türlü yapılanma şubeler için getirilen
esaslara tabidir.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Uygunluk belgesi başvurusu TOBB tarafından
görevlendirilecek odalara yapılır. Başvurularda, İcra Komitesi tarafından
belirlenen ve bu Yönetmelikte aranan şartları tevsik edici belgeler
aranır.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin üçüncü ve
dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Kanunun 23 üncü maddesinin üçüncü fıkrası
uyarınca acentelik faaliyeti yapacak olan bankalar ile özel kanunla
kurulmuş ve kendisine sigorta acenteliği yapma yetkisi tanınan kurumlar
için bu Yönetmeliğin 5, 7, 8, 9, 10, 12 ve 16 ncı maddeleri ile 14 üncü
maddesinin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları uygulanmaz.
(4) 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring ve
Finansman Şirketleri Kanunu uyarınca sigorta acenteliği yapma yetkisi tanınan
finansal kiralama ve finansman şirketleri sigorta acenteliği faaliyetinde
bulunabilmelerini teminen bu Yönetmelikte 5, 8, 9 ve 12 nci maddelerdeki
hükümler hariç olmak üzere aranan şartları yerine getirmek suretiyle
Levhaya kaydedilir. Bu kurumlar iştigal konularına giren işlere ilişkin
sigorta sözleşmelerinin yapılmasına aracılık dışında sigortacılık
işlemleriyle iştigal edemez.”
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğe 13 üncü
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“İcra
Komitesi tarafından belirlenecek hususlar
MADDE
13/A – (1) Merkez ve şubeler için
uygulanacak fiziki şartlar, teknik, idari altyapı ile insan kaynakları;
acentelerin teşkilatı; teknik personel nitelikleri; unvan; değişikliklerin
bildirilmesi ve güncelleme; ilan, reklam, afiş ve pano; sürekli eğitim;
bilgi kayıtları ve kayıtlara erişime ilişkin genel düzenleyici işlemler
dâhil tüm işlemler bu Yönetmelikte belirtilen şartlara uygun olmak
koşuluyla ilgisine göre İcra Komitesi veya TOBB tarafından tesis ve icra
edilir.
(2) Müsteşarlık, mevzuata ve sigortacılık
sektörünün genel menfaatlerine aykırılık tespit etmesi halinde Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliğinden sigorta acentelerine ilişkin yapılan
düzenlemelerinin iptal edilmesini veya düzenlemelerde değişiklik
yapılmasını isteyebilir. Bu durumda gerekli düzenlemeler en fazla 3 ay
içinde yapılır.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (d) bendinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve diğer bentler buna uygun olarak teselsül
ettirilmiş, ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“d) Branş bazında ödenecek komisyon ve sağlanacak
diğer menfaatlere ilişkin usul ve esaslar.”
“e) Tarafların hak ve yükümlülükleri.”
“(3) Belirsiz bir süre için yapılmış olan acentelik
sözleşmesini, taraflardan her biri üç ay önceden ihbarda bulunmak şartıyla
feshedebilir. Sözleşme belirli bir süre için yapılmış olsa bile haklı
sebeplerden dolayı her zaman fesih olunabilir. Sözleşmenin feshine neden
olan haklı sebepler acentelik sözleşmesinde açıklanır. Sigorta şirketi
sözleşmede yer vermediği bir hususu haklı sebep olarak dayanak gösteremez.
Fesih sonuçlarını doğuran uygulamalar da fesih ile aynı hükümlere tabidir.
(4) Sözleşmenin feshinin tarafların hak ve
yükümlülüklerine etkisine ilişkin usul ve esaslar sözleşmede açıklanır.
(5) Sözleşme kapsamında yer alan hükümlerin acente
aleyhine olacak şekilde değiştirilmesine ilişkin düzenlemeler, değişikliğin
yapılmasından itibaren asgari 2 ay sonra yürürlüğe girer. Müsteşarlık bu
süreyi yarısına kadar uzatabilir.”
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin 16 ncı
maddesinin başlığı “Değişikliklerin bildirilmesi ve güncelleme” olarak,
birinci fıkrası ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve ikinci fıkrası
yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) Bu Yönetmelik çerçevesinde meydana gelecek her
türlü değişikliği, ilgisine göre acenteler veya sigorta şirketleri
değişikliği takiben en geç onbeş iş günü içinde ve elektronik ortamda Levhaya
işlenmek üzere uygunluk belgesi başvurusunda bulundukları odaya bildirir.
Bu değişiklikler Müsteşarlıkça belirlenecek usul ve esaslara göre TOBB
tarafından Levhaya kaydedilir.”
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin 17 nci
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(4) Acente ile sigorta şirketi arasındaki komisyon
ve diğer menfaatler hakkında, sigorta ettiren veya sigorta sözleşmesinden
menfaat sağlayanlara yapılacak bilgilendirmeye ilişkin usul ve esaslar
Müsteşarlıkça belirlenir.
(5) Acenteler, bilgi işlem altyapılarını
Müsteşarlıkça belirlenecek usul ve esaslara uygun hale getirir.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 18 inci
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Acenteler, aracılık ettikleri prim tutarları
ve tahakkuk eden komisyonu çalıştıkları şirketler bazında takip eder.
Sigorta şirketleri, acenteler ile akdettikleri sözleşmenin uygulanmasını
etkileyen hususlara ilişkin olarak acentelik sözleşmesinde belirlenen
dönemler halinde acenteye bilgi verir.
(3) Acenteler hesaplarını ve mali tablolarını
ilgili mevzuat çerçevesinde tutar.”
MADDE 13
– Aynı Yönetmeliğin 19 uncu
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) Acente unvanı ile Levha kayıt numarasını içeren
bir plaka acentelik faaliyeti gösterilen mekânların girişinde ve gözle
görünür şekilde asılır.”
“(4) Acenteler sözleşme yaptırmak isteyenlere
Müsteşarlıkça belirlenecek esaslara göre aracılık ettikleri sigorta
şirketlerini ve bu şirketlerce kendilerine tanınan yetkileri bildirir,
varsa internet sitelerinde yayımlar.”
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğin 20 nci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve ikinci
fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) Teknik personel, mesleki yeterliliklerinin,
bilgi ve becerilerinin devamlılığını sağlamak amacıyla usul ve esasları
Müsteşarlığın uygun görüşü alınmak şartıyla İcra Komitesi tarafından
belirlenecek ve SEGEM tarafından verilecek eğitime katılır.”
MADDE 15
– Aynı Yönetmeliğin 21 inci
maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 16
– Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki
geçici maddeler eklenmiştir.
“İcra
Komitesinin görevlerine ilişkin geçiş hükmü
GEÇİCİ
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde İcra Komitesi tarafından hazırlanan genel
düzenleyici işlemler, bu Yönetmeliğin yayımından itibaren 6 ay sonra
yürürlüğe girer.
Sözleşmelerin
uyarlanması
GEÇİCİ
MADDE 6 – (1) Mevcut acentelik
sözleşmeleri, bu Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten itibaren 6 ay içinde
Yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilir.”
MADDE 17
– Aynı Yönetmeliğin Ek-1’i ekteki
şekilde değiştirilmiş ve Ek-2, Ek-3, Ek-4, Ek-5, Ek-6, Ek-7, Ek-8 ve Ek-9’u
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 18
– Bu Yönetmelik yayımı tarihinden
6 ay sonra yürürlüğe girer.
MADDE 19
– Bu Yönetmelik hükümlerini Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
22/4/2014
|
28980
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı
Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
11/10/2014
|
29142
|
2-
|
30/12/2014
|
29221
|
Eki için tıklayınız.
|