Ekonomi Bakanlığından:
İHRACATTA
TİCARİ KALİTE DENETİMLERİNİN RİSK ESASLI YAPILMASI
AMACIYLA FİRMALARIN SINIFLANDIRILMASINA İLİŞKİN
TEBLİĞ
(ÜRÜN GÜVENLİĞİ
VE DENETİMİ: 2016/22)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, ürün güvenliği ve teknik
düzenlemeler mevzuatı uyarınca ihracatta ticari kalite denetimine tâbi
ürünlerin risk analizi esaslı olarak hangi sıklıkta denetime tâbi
tutulacağının belirlenmesi amacıyla, bu ürünleri ihraç eden firmaların
sınıflandırılmasına, sınıflandırmada esas alınacak özelliklere, sınıfı
belirlenen firmaların hak ve yükümlülüklerine ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 28/1/2013 tarihli ve 2013/4284
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Teknik Düzenlemeler
Rejimi Kararının 4 üncü maddesi ile 31/12/2003 tarihli ve 25333 üçüncü
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dış Ticarette Teknik
Düzenlemeler ve Standardizasyon Yönetmeliğinin 1 inci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Bakanlık laboratuvarı: Bakanlığın Bölge
Müdürlüklerine bağlı laboratuvarları,
c) Bölge Müdürlüğü: Bakanlığın Bölge Müdürlüklerini,
ç) Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi
(TAREKS): Ürün güvenliği ve teknik düzenlemeler mevzuatı uyarınca yürütülen
denetim, uygunluk ve izin işlemlerinin elektronik ortamda ve risk analizi
esaslı olarak yapılması amacıyla kurulan internet tabanlı uygulamayı,
d) Döner Sermaye İşletmesi: Bakanlık Döner Sermaye
İşletmesi Merkez Müdürlüğünü,
e) Fiili denetim: Fiziki muayene ve/veya
laboratuvar analizini,
f) Firma: İhracatta ticari kalite denetimine tâbi
ürünlerin üretimini ve/veya işlenmesini ve/veya ihracatını yapan, kamu
kurumları dâhil, tüm gerçek ve tüzel kişiler ile bunların temsilcilerini,
g) Genel Müdürlük: Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel
Müdürlüğünü,
ğ) Grup Başkanlığı: Bakanlığın Bölge Müdürlüklerine
bağlı Ürün Denetmenleri Grup Başkanlıklarını,
h) İşletme: Ürünün ihracata hazırlanması amacıyla
firmanın merkezinde ya da başka yerlerde birbirinden bağımsız şekilde
firmanın aynı vergi numarasına bağlı olarak faaliyet gösteren her bir
işletmeyi,
ı) Kalite Sistem Belgesi: Bir ürün veya hizmetin
sağlanmasına yönelik olarak kalite konusunda istenen gereklerin yerine
getirildiğini gösteren ISO 9000, ISO 9001, ISO 22000, HACCP, GAP,
GLOBALGAP, BRC Global Standard For Food Safety, İyi Tarım Uygulamaları
Sertifikası, IFS (International Food Standard), FFSC 22000 belgelerinden
biri veya birkaçını,
i) Komisyon: Firmaların sınıflandırma başvuruları
ile sınıflandırılan firmaların ürünün üretim ve/veya işlenmesinde gerekli
teknik altyapıları (depo, makine, üretim bandı, laboratuvar ve benzeri),
Sorumlu Denetçileri, laboratuvar elemanları ve faaliyetlerini
değerlendirmek veya denetlemek üzere Bölge Müdürlüğü tarafından en az biri
Ürün Denetmeni olmak üzere en az iki kişiden oluşturulan ekibi,
j) Laboratuvar elemanı: Ürünlerin ilgili teknik
düzenlemelere göre fiziksel ve kimyasal analizlerini yapabilecek nitelikte
personeli (ürünün özelliğine göre gıda mühendisi, ziraat mühendisi, kimya
mühendisi, kimyager, veteriner veya biyolog),
k) Marka Tescil Belgesi: Sınıflandırma başvurusunda
bulunan firmaya ait markanın, Türk Patent Enstitüsü siciline kayıtlı
olduğunu gösteren veya yurt dışında tescil edilmiş olması durumunda ilgili
ülke makamlarınca düzenlenmiş belgeyi,
l) Risk analizi: İhracata konu ürünlerden gerekli
görülenlerin ilgili teknik düzenlemelere uygun olmama ihtimali
çerçevesinde; ürünün niteliği, üretim dönemi, fiyatı, hava koşulları,
işleme ve paketleme işlemleri, saklama koşulları, taşıma aracı ve ticareti
yapılan partinin miktarı, ihraç, ithal veya menşe ülkesi, firmanın teknik
altyapısı, büyüklüğü ve ticaretteki payı, üretim yelpazesi, saklama,
paketleme, işleme gibi üretim tesisinin altyapısı ve taşıma koşulları,
önceki denetimlerden elde edilen uygunsuzluklar (geri çevirme ve ret
işlemleri, geri gelen ürün bildirimleri ve benzeri), diğer Bakanlıklardan
alınan bilgiler, yurt dışından alınan geri bildirimler, denetimin yapıldığı
yerin özellikleri ve firma tarafından beyan edilen bilgiler ve ürünün
uygunsuzluğunu gösterebilecek diğer tüm bilgiler dikkate alınarak fiili
denetime tâbi tutulması gereken ürünlerin belirlenmesi işlemini,
m) Sorumlu Denetçi: Dört yıllık yükseköğretim
lisans programını tamamlamış ve bu Tebliğ uyarınca aranan gerekli şartları
sağlayarak Sorumlu Denetçi olmaya hak kazanan kişileri,
n) Ticari kalite denetimi: İhracata konu ürünlerin
ilgili teknik düzenlemelere uygunluğunun risk analizine göre seçici ve
yeterli düzeyde olacak biçimde yapılan denetimini,
o) Ürün Denetmeni: İhracatta ve ithalatta ticari
kalite denetimlerini yürütme yetkisini haiz, denetime konu ürünlerin ilgili
teknik düzenlemelerine ilişkin bilgiye sahip denetmen ve denetmen
yardımcılarından oluşan personeli,
ifade eder.
Sınıflandırma
MADDE 4 – (1) Ticari kalite denetimine tâbi ürünlerin ihracatta
hangi sıklıkla ticari kalite denetimine tâbi tutulacağının belirlenmesi
amacıyla firmaların işletmeleri ürün veya ürün grubu bazında olmak üzere
aşağıdaki şekilde sınıflandırılır.
SINIF
|
AÇIKLAMA
|
A
|
Tescilli
markası ile faaliyette bulunan, Kalite Sistem Belgesi ile ürünün üretim
ve/veya işlenmesinde gerekli teknik altyapıya (depo, makine, üretim
bandı, laboratuvar ve benzeri) sahip olan ve Sorumlu Denetçi ve ürünün
özelliğine göre laboratuvar elemanı çalıştıranlar
|
B
|
Kalite
Sistem Belgesi ile ürünün üretim ve/veya işlenmesinde gerekli teknik
altyapıya (depo, makine, üretim bandı, laboratuvar ve benzeri) sahip olan
ve Sorumlu Denetçi ve ürünün özelliğine göre laboratuvar elemanı
çalıştıranlar
|
C
|
Ürünün
üretim ve/veya işlenmesinde gerekli teknik altyapıya (depo, makine,
üretim bandı, laboratuvar ve benzeri) sahip olan ve Sorumlu Denetçi ve
ürünün özelliğine göre laboratuvar elemanı çalıştıranlar
|
D
|
A, B
veya C sınıflarına girmeyenler
|
(2) Koşulları “A”, “B” veya “C” sınıflarından
birine uymakla birlikte bu Tebliğ kapsamında sınıflandırma başvurusu
yapmamış ya da başvuru yapmakla birlikte “A”, “B” veya “C” olarak
sınıflandırılmamış işletmeler “D” sınıfı olarak kabul edilir.
(3) Sınıflandırma, yalnızca ürün güvenliği ve
teknik düzenlemeler mevzuatı uyarınca ihracatta gerçekleştirilen ticari
kalite denetimlerinin risk analizi esaslı yapılmasında veri amaçlı
kullanılır.
Sınıflandırma
başvurusu
MADDE 5 –
(1) Sınıflandırma başvurusu
işletmenin bulunduğu ilin bağlı olduğu Bölge Müdürlüğüne (Ek-1) TAREKS
üzerinden yapılır. Başvuru tarihini takip eden en geç yedi iş günü içinde
aşağıdaki bilgi ve belgeler TAREKS’e elektronik ortamda yüklenir veya
ilgili Bölge Müdürlüğüne sunulur.
(2) Firmaya tanınan süre içerisinde istenilen bilgi
ve belgelerin TAREKS’e elektronik ortamda yüklenmemesi ya da Bölge
Müdürlüğüne iletilmemesi durumunda, sınıflandırma başvurusu Bölge
Müdürlüğünce reddedilir.
SINIF
|
BAŞVURUDA ARANAN BİLGİ VE BELGELER
|
A
|
- Marka Tescil Belgesi
- Kalite Sistem Belgesi
- Ticaret ve/veya Sanayi Odalarınca
düzenlenmiş Kapasite Raporu (Kapasite Raporu düzenlenmeyen durumlar için
Ekspertiz Raporu dahil olmak üzere ilgili kurumdan alınan belge)
- Sorumlu Denetçi ve/veya laboratuvar
elemanı istihdam edildiğini gösteren başvuru tarihi itibarı ile son üç
aylık Sosyal Güvenlik Kurumu Bildirgesi (Sorumlu Denetçi ve/veya
laboratuvar elemanının firma sahibi/ortağı olması halinde bu durumu
gösterir Ticaret Sicil Gazetesi) veya Firma yetkilisi ile Sorumlu Denetçi
tarafından imzalanmış ve içeriğinde Sorumlu Denetçinin Tebliğ hükümlerine
uygun görev tanımı ve sorumlulukları açık olarak yazan noter onaylı işe
alım sözleşmesi. İşe alım sözleşmesi ile sınıflandırma başvurusu yapılması
halinde Sorumlu Denetçiye ait son üç aylık Sosyal Güvenlik Kurumu
Bildirgesi başvuru tarihinden itibaren dört ay içerisinde firma
tarafından TAREKS’e yüklenir.
- Laboratuvar elemanı istihdam
edilmesi halinde, uzmanlık alanını gösterir diploma
- Ürünün hazırlanması için gerekli
altyapının kiralık olması halinde kira sözleşmesi
|
B
|
- Marka Tescil Belgesi dışında “A” sınıfı için aranan bilgi ve
belgeler
|
C
|
- Kalite Sistem Belgesi dışında “B” sınıfı için aranan bilgi ve
belgeler
|
(3) Sosyal Güvenlik Kurumu Bildirgesi ve işe alım
sözleşmesi dışında başvuru sırasında istenen belgelerin başvuru tarihi
itibariyle en az üç ay geçerli olması gerekir.
(4) Marka Tescil Belgesinin sınıflandırma
başvurusunda bulunan firma adına düzenlenmiş olması gerekir.
(5) Marka kullanım hakkının devir veya lisans hakkı
alınmak suretiyle elde edilmiş olması durumunda, bu işlemlerin Türk Patent
Enstitüsü siciline kayıtlı olduğunun tevsiki gereklidir.
(6) Marka Tescil Belgesinin;
a) Yurt içinden alınması halinde, Türk Patent
Enstitüsünden alınan aslı veya onaylı örneği,
b) Yurt dışından temin edilmesi halinde, ilgili
ülke resmi makamlarınca düzenlenen belgenin noter onaylı sureti ve
tercümesi,
aranır.
Değerlendirme
MADDE 6 – (1) Bölge Müdürlüğünce yapılan ön incelemenin
olumlu olması halinde, sınıflandırma başvurusu değerlendirilmek üzere en
kısa süre içinde Komisyona havale edilir.
(2) Komisyon, firma tarafından başvuruda sunulan
bilgi ve belgeleri değerlendirir ve yerinde yapacağı inceleme neticesinde,
işletmenin durumuna uyan sınıfı bir raporla tespit eder. Başvuruda sunulan
bilgi ve belgelerin sınıflandırma kapsamına giren ürünlerle ilgili olması
gerekir.
(3) Fiziksel ve kimyasal analizlerin Bakanlık
laboratuvarları veya Bakanlık tarafından ilgili mevzuat çerçevesinde
yetkilendirilen laboratuvarlarda yaptırılmasının yazılı olarak taahhüt
edilmesi (Ek-2) halinde, sınıflandırma için laboratuvar ve laboratuvar
elemanı bulundurma şartı aranmaz.
Sınıflandırma
onay işlemleri
MADDE 7 – (1) Sınıflandırma talebi, Komisyonun bu Tebliğde
belirtilen koşulların sağlandığına dair olumlu raporu ve Bölge Müdürlüğünün
uygun görüşü ile birlikte Genel Müdürlüğün onayına sunulur.
(2) Genel Müdürlükçe yapılan değerlendirme
sonucunda işletmenin sınıfı belirlenir ve TAREKS’e kaydedilir. Firma,
sınıflandırmaya ilişkin gelişmeleri (sınıf değişikliği, sınıflandırmanın
iptali ve benzeri) TAREKS üzerinden takip etmekle yükümlüdür.
(3) İşletmenin sınıfı, gerekli şartları sağladığı
sürece geçerlidir.
(4) “D” sınıfı için bu Tebliğ kapsamında başvuru
veya sınıflandırma yapılması gerekmez.
Personel
MADDE 8 – (1) “A”, “B” ve “C” sınıfı işletmelerde, ürünleri
ilgili teknik düzenlemelerine göre;
a) Denetleyebilmesine imkân sağlayan Sorumlu
Denetçi,
b) Ürünle ilgili fiziksel ve kimyasal analizlerin
gerekli olması halinde, bu analizleri yapabilecek nitelikte laboratuvar
elemanı,
istihdam edilmesi gerekir.
(2) Sorumlu Denetçi bir firmanın sadece bir
işletmesinde çalışabilir. Bir işletmede çalışmak üzere TAREKS kapsamında
yetkilendirilen Sorumlu Denetçi, sınıflandırma başvurusunun olumlu
sonuçlanması halinde, aynı firmanın diğer işletmeleri de dâhil başka hiçbir
firma için çalışamaz. Bununla beraber, Sorumlu Denetçinin varsa diğer
firmalar adına TAREKS kapsamındaki yetkilerinin hepsi otomatik olarak iptal
edilir.
(3) Sorumlu Denetçi sigortalı olarak çalıştığı
firma adına TAREKS kapsamında kullanıcı olarak işlem yapabilmekle birlikte,
ürünlerin hazırlanmasında sadece sınıflandırma başvurusunda beyan edilen
firmanın işletmesinde çalışabilir.
(4) Sorumlu Denetçi şartları uygun olması kaydıyla
laboratuvar elemanı olarak görev yapabilir. Bu durumda, ilgili işletme için
ayrıca laboratuvar elemanı istihdamı zorunluluğu yoktur.
Sorumlu
Denetçi
MADDE 9 – (1) Sorumlu Denetçi olarak yetkilendirilebilmek
için, Sorumlu Denetçi Başvuru Formu (Ek-3) ve eki belgelerle birlikte
ilgili Bölge Müdürlüğüne başvurulması gerekir.
(2) Birinci fıkra kapsamında başvuru yapan Sorumlu
Denetçi adayları, Bakanlık tarafından düzenlenecek eğitime katıldıktan
sonra, eğitim sonunda yazılı sınava tabi tutulurlar.
(3) Yazılı sınavda en az yetmiş ve üzeri puan
alarak başarılı olanlar, Genel Müdürlüğün onayı sonrasında TAREKS üzerinde
Sorumlu Denetçi olarak yetkilendirilirler.
(4) Bölge Müdürü ve Bölge Müdür Yardımcıları ile
Bölge Müdürlüğü emrinde istihdam edilen Ürün Denetmenleri, mühendis ve
kimyagerler, emekli olmalarından sonra Bölge Müdürlüğüne müracaatları
halinde, eğitim ve sınava alınmaksızın ihracatta ticari kalite denetimine
tâbi tüm ürünler için Sorumlu Denetçi olarak yetkilendirilebilirler.
(5) Daha önce Sorumlu Denetçi yetkileri iptal
edilmiş olanlara ait başvurular yeni başvuru olarak değerlendirilir ve bu
Tebliğ uyarınca sonuçlandırılır.
Sınav
sonucuna itiraz
MADDE 10
– (1) Sorumlu Denetçi adayları,
sınav sonucuna yazılı olarak en geç iki iş günü içinde itiraz edebilirler.
(2) İtiraz üzerine, başvuruyu incelemek ve
sonuçlandırmak üzere üç kişilik "Bilirkişi Kurulu" Bölge Müdürlüğünce
teşkil edilir. Bölge Müdürü veya Bölge Müdür Yardımcısının başkanlık
edeceği Kurulda, sınav konusu ürünlerde yetkili en az bir Ürün Denetmeni
görevlendirilir.
(3) Bilirkişi Kurulu tarafından yapılan
değerlendirmenin sonucu nihai karar olarak kabul edilir.
Eğitim
MADDE 11
– (1) “A”, “B” ve “C” sınıfı
işletmeler ve ürünün özelliğine göre özel eğitim verilmesi gerekli Sorumlu
Denetçi/Sorumlu Denetçi adayları veya diğer personel için, Bölge
Müdürlüğünün veya firmanın talebi üzerine, denetimlerde yeknesaklığın sağlanmasını
teminen, Bakanlık tarafından eğitim programları düzenlenebilir.
(2) İhtiyaç duyulan diğer eğitimlere ilişkin usul
ve esaslar Genel Müdürlük tarafından belirlenir.
Sınıflandırmaya
ilişkin güncellemeler
MADDE 12
– (1) Sınıflandırma başvurusunda beyan
edilen bilgi ve belgelerde meydana gelen her türlü değişiklik (Marka Tescil
Belgesi ve/veya Kalite Sistem Belgesinin yenilenmesi, yenilenmemesi ve/veya
iptali, Sorumlu Denetçi ve/veya laboratuvar elemanı istihdam edilmemesi,
adres ya da tür değişikliği ve benzeri) bir ay içinde TAREKS üzerinden
güncellenir ve ilgili Bölge Müdürlüğüne yazılı olarak bildirilir. Söz
konusu değişiklik sonrasında gerekli olması halinde işletmenin sınıfı bu
Tebliğ hükümlerince yeniden belirlenir.
(2) Türünü (Hukuki şeklini) değiştiren firmaların,
tür değişikliği gerçekleşmeden önceki sınıflandırılmış statülerini devam
ettirmeleri için, tür değişikliğinin gerçekleşmesinden itibaren bir ay
içinde ilgili Bölge Müdürlüğüne keyfiyeti bildirerek TAREKS üzerinden
tekrar sınıflandırma başvurusunda bulunması gerekmektedir. Bu durumda,
Bölge Müdürlüğünce yeni firmanın eski firmanın devamı olduğu yerinde ve
belge üzerinde yapılan incelemeler sonucu tespit edildikten sonra firma
tekrar sınıflandırılır.
(3) Sınıflandırma kapsamına yeni Sorumlu Denetçi
dahil edilmesi, yeni ürün ilave edilmesi ve/veya sınıf değişikliği
talebinde bulunmak için firmanın TAREKS üzerinden güncelleme yaptıktan
sonra yazılı olarak ilgili Bölge Müdürlüğüne başvurması gerekir. Bu
durumda, gerekiyorsa Komisyonun olumlu raporu ve Bölge Müdürlüğünün uygun
görüşü üzerine Genel Müdürlük tarafından yapılan değerlendirme sonucunda
uygun görülmesi halinde yeni Sorumlu Denetçi ya da yeni ürünler
sınıflandırmaya dâhil edilir ve/veya işletmenin sınıfı değiştirilir. Sınıf
değişikliği başvurusunda daha önce sunulan ve geçerliği devam eden belgeler
tekrar aranmaz.
(4) İşletmenin sınıfına ilişkin her türlü
değişiklik ve bildirim işlemleri, sınıflandırma için ilk başvuru yapılan
Bölge Müdürlüğü nezdinde takip edilir ve Genel Müdürlük tarafından
sonuçlandırılır.
Bilgilerin
kaydedilmesi
MADDE 13
– (1) Sınıflandırma işlemlerine ve
Sorumlu Denetçilere ilişkin bilgiler (sınıflandırma sonuçları, sınıf
değişikliği, sınıflandırmanın iptali ve benzeri) ilgili Bölge Müdürlüğü
tarafından derhal TAREKS’e kaydedilir.
Sınıflandırmanın
izlenmesi
MADDE 14
– (1) Sınıfları itibarıyla
taşıması gereken koşulların sürekliliğinin temini amacıyla, ilgili Bölge
Müdürlüğünce A sınıfındaki işletmeler yılda en az üç kez, B ve C sınıfı
işletmeler ise yılda en az iki kez Komisyon tarafından yerinde olağan
denetime tâbi tutulur.
(2) Sorumlu Denetçi tarafından yapılan denetimlerin
doğruluğunu teyit bakımından, numuneler firmadan istenerek incelenebilir
veya risk analizi kapsamında ihraç partisinden numune alınarak ticari
kalite denetimi yapılabilir.
Sorumluluk
MADDE 15
– (1) Sorumlu Denetçi;
a) TAREKS referans numarası kapsamında ihraç
edilecek partilere ilişkin bilgileri içeren Denetim Beyanı ve Belgesini
(Ek-4) düzenlemek ve saklamakla,
b) İhracata konu ürünlerin fiziksel ve kimyasal
analizinin gerektiği durumlarda, ürünlerden iki takım numune almak, bu
numunelere ilişkin bilgileri Numune Kayıt Defterine (Ek-5) kaydetmek ve
şahit numuneleri kırk beş günden az altmış günden fazla olmamak üzere,
ürünün çeşidine göre tespit olunacak süreye veya alıcı ile satıcı arasında
anlaşmazlık çıktığında bunun giderilmesine kadar saklamakla,
c) İhracatta ticari kalite denetiminin risk analizi
esaslı olarak yapılacak olması nedeniyle, ihraç edilen ürünlere dair ilgili
mevzuatın öngördüğü analiz sonuçları ve ilgili kayıtları beş yıl boyunca
saklamakla,
yükümlüdür.
(2) Bölge Müdürlüğünün istemesi halinde,
sınıflandırma kapsamında ürün ihraç eden firmaların adı, ihraç edeceği ürün
ve miktarına ilişkin bilgiler, üyesi bulunduğu İhracatçı Birliklerince
verilir.
(3) Sınıflandırılmış firmalar;
a) Ürünlerini ilgili mevzuata uygun olarak
hazırlamakla,
b) Sınıflandırmaya ilişkin beyan edilen bilgi ve
belgelerdeki değişikliği derhal ilgili Bölge Müdürlüğüne yazılı olarak
bildirmekle,
c) Bakanlıkça istenebilecek her türlü bilgi ve
belgeyi temin etmekle,
ç) Denetimle görevlendirilen personele, işletmede
yapacakları incelemelerde her türlü yardım ve kolaylığı sağlamakla,
d) Bakanlığın düzenleyeceği eğitim programlarına
ilgili firma personelinin katılımını sağlamakla,
e) İhracatta ticari kalite denetiminin risk analizi
esaslı olarak yapılacak olması nedeniyle, ihraç edilen ürünlere dair ilgili
mevzuatın öngördüğü analiz sonuçları ve ilgili kayıtları beş yıl boyunca
saklamakla,
f) Sınıflandırma kapsamında yer alan ürünler ile
ilgili diğer mevzuata uymakla,
yükümlüdür.
(4) Sorumlu Denetçilerin bu Tebliğ hükümlerine
aykırı işlemlerinden firmalar da müştereken sorumludurlar.
Yaptırımlar
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ kapsamındaki
yükümlülüklerini yerine getirmediği tespit edilen firmadan, söz konusu
uygunsuzluğa ilişkin yazılı savunmasını yedi iş günü içinde bildirmesi,
Bölge Müdürlüğü veya Genel Müdürlük tarafından istenir. Söz konusu istemin
Bölge Müdürlüğü tarafından yapılması halinde, firmanın savunması Bölge
Müdürlüğünün görüşü ile birlikte değerlendirilmek üzere Genel Müdürlüğe
iletilir.
(2) Tanınan süre içinde firmanın yazılı savunma
yapmaması veya savunmasının Genel Müdürlükçe yeterli görülmemesi halinde,
firmaya 2013/4284 sayılı Teknik Düzenlemeler Rejimi Kararının 14 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi gereğince yazılı uyarı cezası
verilir ve/veya aynı fıkranın (b) bendi gereğince firmanın ilgili işletmesinin
sınıfı ve gerekli görülmesi halinde işletmenin Sorumlu Denetçisi/Denetçilerinin
yetkisi Genel Müdürlük tarafından bir aydan az ve bir yıldan fazla olmamak
üzere askıya alınır. Genel Müdürlük tarafından gerekli görülmesi halinde,
işletmenin sınıfı, askıya alınan süre sonunda 4 üncü maddeye uygun şekilde
değiştirilebilir.
(3) Sınıfının askıya alındığı süre ile bu sürenin
bitiminden itibaren üç ay içerisinde, firmanın bu Tebliğ kapsamındaki
yükümlülüklerini yerine getirmediğinin tekrar tespit edilmesi halinde,
firmanın ilgili işletmesinin sınıfı ve gerekli görülmesi halinde işletmenin
Sorumlu Denetçisi/Denetçilerinin yetkisi Genel Müdürlük tarafından iptal
edilir.
(4) Sınıfı iptal edilen işletme için yeni
sınıflandırma başvurusu ile yetkisi iptal edilen Sorumlu Denetçi için
yeniden yetkilendirme başvurusu, iptal tarihini takip eden altı ay boyunca
yapılamaz.
(5) Bu Tebliğe aykırı hareket edenler ile yanlış
veya yanıltıcı beyanda bulunanlar, sahte belge kullanan, ibraz eden veya
belgede tahrifat yapanlar hakkında, 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı
Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun,
27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu, 2013/4284 sayılı Teknik
Düzenlemeler Rejimi Kararının bu maddede belirtilmeyen diğer hükümleri ve
29/12/2011 tarihli ve 28157 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dış Ticarette
Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi:
2011/53)’nin ilgili hükümleri ile ilgili diğer mevzuat uygulanır.
Masraflar
MADDE 17
– (1) Sınıflandırma işlemleri için
her türlü değerlendirme, denetim ve benzeri masraflar firmalar tarafından
Döner Sermaye İşletmesi hesabına yatırılır.
(2) Sorumlu Denetçi adaylarının eğitim, sınav ve
benzeri masrafları Sorumlu Denetçi adaylarınca, Döner Sermaye İşletmesi
hesabına yatırılır.
(3) Masraflara ilişkin usul ve esaslar Döner Sermaye
İşletmesi Yönetim Kurulunca belirlenir.
Yetki
MADDE 18
– (1) Bu Tebliğde yer alan
hususlarda uygulamaya yönelik önlem almaya ve düzenleme yapmaya Genel
Müdürlük yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 19
– (1) 31/12/2014 tarihli ve 29222
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İhracatta Ticari Kalite
Denetimlerinin Risk Esaslı Yapılması Amacıyla Firmaların
Sınıflandırılmasına İlişkin Tebliğ (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2015/22)
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 20
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2016 tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
Eki için tıklayınız
|