Ekonomi Bakanlığından:
BAZI TARIM
ÜRÜNLERİNİN İHRACATINDA VE
İTHALATINDA TİCARİ KALİTE DENETİMİ TEBLİĞİ
(ÜRÜN GÜVENLİĞİ
VE DENETİMİ: 2016/21)
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; Ek-1 ve Ek-2’de belirtilen
ihracata ve ithalata konu ürünlerden gerekli görülenlerin ticari kalite
yönünden uygunluğunun gerektiğinde risk analizi esaslı olarak
denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, Ek-1 ve Ek-2’de yer
alan;
a) İhracat Rejimine tâbi tutulmak istenen ürünlerin
ihracatında,
b) Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi ile Dahilde İşleme
Rejimine tâbi tutulmak istenen ürünlerin ithalatında,
Ek-3’te belirtilen Grup Başkanlıklarınca yapılacak
ticari kalite denetimlerini kapsar.
(2) Bu Tebliğ gıda güvenliği kontrollerini
kapsamaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 28/1/2013 tarihli ve 2013/4284
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Teknik Düzenlemeler
Rejimi Kararı’nın 4 üncü maddesi ile 31/12/2003 tarihli ve 25333 üçüncü
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dış Ticarette Teknik
Düzenlemeler ve Standardizasyon Yönetmeliğinin 1 inci ve 11 inci
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Bakanlık laboratuvarı: Bakanlığın Bölge
Müdürlüklerine bağlı laboratuvarları,
c) Bölge Müdürlüğü: Bakanlığın Bölge
Müdürlüklerini,
ç) Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi
(TAREKS): Ürün güvenliği ve teknik düzenlemeler mevzuatı uyarınca yürütülen
denetim, uygunluk ve izin işlemlerinin elektronik ortamda ve risk analizi
esaslı olarak yapılması amacıyla kurulan internet tabanlı uygulamayı,
d) Döner Sermaye İşletmesi: Bakanlık Döner Sermaye
İşletmesi Merkez Müdürlüğünü,
e) Fiili denetim: Fiziki muayene ve/veya
laboratuvar analizini,
f) Firma: Bu Tebliğ kapsamındaki faaliyetlere konu
olan, kamu kurumları dâhil, tüm gerçek ve tüzel kişiler ile bunların
temsilcilerini,
g) Genel Müdür: Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürünü,
ğ) Genel Müdürlük: Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel
Müdürlüğünü,
h) Grup Başkanlığı: Bakanlığın Bölge Müdürlüklerine
bağlı Ürün Denetmenleri Grup Başkanlıklarını,
ı) Kapsam dışı: Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu
olarak Ek-1 ve Ek-2’de belirtilmekle birlikte söz konusu eklerde yer alan
teknik düzenlemeler kapsamına girmeyen ürünleri,
i) TAREKS referans numarası: TAREKS üzerinden
yapılan başvuru sonucunda, ürünün ithal ya da ihraç edilebileceğine dair
sistem tarafından oluşturulan numarayı,
j) Teknik düzenleme: Ticari kalite denetimine tabi
ürünlerin uygun olması gereken ve Ek-1 ile Ek-2'de yer alan düzenlemeleri,
k) Ticari kalite denetimi: İhracat ve ithalata konu
ürünlerin ilgili teknik düzenlemelere uygunluğunun risk analizine göre
seçici ve yeterli düzeyde olacak biçimde yapılan denetimini,
l) TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu,
m) Ürün Denetmeni: İhracatta ve ithalatta ticari
kalite denetimlerini yürütme yetkisini haiz, denetime konu ürünlerin ilgili
teknik düzenlemelerine ilişkin bilgiye sahip denetmen ve denetmen
yardımcılarından oluşan personeli,
n) Yetkilendirilmiş laboratuvar: Genel Müdürlük
tarafından, ürünün ilgili teknik düzenlemesinde öngörülen fiziksel ve
kimyasal analizleri yapmak üzere yetkilendirilen Bakanlık laboratuvarları
dışındaki kamu veya özel sektör laboratuvarlarını,
ifade eder.
Firma
veri tabanı
MADDE 5 –
(1) Firma bilgilerini kayda alarak
güncel tutmak üzere Genel Müdürlük tarafından bir veri tabanı oluşturulur.
(2) Veri tabanında kayıtlı tüm bilgiler ticari kalite
denetimleri ile ilgili işlemlerde değerlendirilir.
(3) Firmalar veri tabanının oluşturulması ve
güncellenmesi amacıyla gerekli tüm bilgileri Bakanlığa sağlamakla
yükümlüdür.
Firma
tanımlaması
MADDE 6 –
(1) Bu Tebliğ kapsamında faaliyet
göstermek isteyen firmaların, 29/12/2011 tarihli ve 28157 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği
(Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2011/53) çerçevesinde TAREKS’te tanımlanması
ve firma adına işlem yapacak en az bir kullanıcının yetkilendirilmiş olması
gerekir.
(2) Ticari kalite denetimlerine ilişkin başvuru,
denetim ve bildirimlere ilişkin işlemler TAREKS üzerinden yapılır.
Ticari
kalite denetimleri
MADDE 7 – (1) İhracata veya ithalata konu Ek-1 ve Ek-2’de
yer alan ürünlerden gerekli görülenlerin ticari kalite denetimleri,
ürünlerin ilgili teknik düzenlemelere uygunluğunun tespiti amacıyla, risk
analizine göre seçici ve yeterli düzeyde olacak biçimde Ürün Denetmenleri
tarafından yapılır.
(2) Risk analizi için;
a) Ticari kalite denetimine tâbi ürünlerin risk
analizi esaslı olarak hangi sıklıkta denetime tâbi tutulacağının belirlenmesi
amacıyla, bu ürünleri ihraç eden firmaların ilgili mevzuat uyarınca Genel
Müdürlük tarafından belirlenen sınıfları,
b) Ürünün niteliği, üretim dönemi, fiyatı, hava
şartları, işleme ve paketleme işlemleri, saklama şartları, taşıma aracı ve
ticareti yapılan partinin miktarı, ihraç, ithal veya menşe ülkesi,
c) Firmanın büyüklüğü ve ticaretteki payı, üretim
yelpazesi, saklama, paketleme, işleme gibi üretim tesisinin altyapısı ve
taşıma şartları ile ilgili gümrük mevzuatı uyarınca yetkilendirilmiş
yükümlü statüsüne sahip olması,
ç) Önceki denetimlerden elde edilen uygunsuzluklar
(geri çevirme ve ret işlemleri, geri gelen ürün bildirimleri ve benzeri),
diğer Bakanlıklardan alınan bilgiler, yurt dışından alınan geri
bildirimler, denetimin yapıldığı yerin özellikleri ve firma tarafından
beyan edilen bilgiler,
d) Ürünün uygunsuzluğunu gösterebilecek diğer tüm
bilgiler,
kullanılabilir.
Özel ve
zorunlu durumlar
MADDE 8 – (1) Genel Müdürlük, Ek-1 ve Ek-2’de yer alan
teknik düzenlemelere uymayan ürünlerin ihracatına, ithalatçının talebinin
tevsiki halinde, gerekli incelemeyi yaparak izin verebilir veya
gerektiğinde bu teknik düzenlemelerin uygulanmasına istisna getirebilir.
(2) Ülke ekonomisinin ve ihtiyaçlarının
gerektirdiği özel ve zorunlu durumları inceleyerek, ilgili teknik düzenlemelere
uygun olmayan ürünlerin ithalatına izin vermeye Genel Müdürlük yetkilidir.
(3) Birinci fıkra kapsamında ihraç edilen ürünlerin
geri gelmesi durumunda, aynı firma tarafından ilgili takvim yılı içerisinde
yeni izin başvurusu yapılamaz.
Risk
Komisyonu
MADDE 9 –
(1) Risk analizine esas olacak
kuralları belirlemek üzere, en az 3 kişiden oluşan Risk Komisyonu
oluşturulur. Başkanı Genel Müdür olan Komisyona gerekli durumlarda
Bakanlığın ilgili birimlerinden ve diğer kamu kurumlarından katılım
istenebilir.
(2) Komisyon, dörder aylık dönemler itibariyle
yılda 3 kez olağan toplanarak risk kurallarını gözden geçirir ve gerekli
değişiklikleri yapar. Komisyon ihtiyaç duyulan durumlarda Genel Müdürlüğün
çağrısı üzerine ayrıca toplanabilir.
(3) Komisyon kararları gizli ve üyelerin imzalarını
içerecek şekilde yazılı olarak saklanır.
İhracatta
parti numarası
MADDE 10
– (1) Aynı araç içine konulan veya
aynı başvuru kapsamında kontrole sunulan tüm ürünler için ürün sayısına
bakılmaksızın tek parti numarası kullanılır.
(2) İhracatta parti numarası, TAREKS’te her bir
işletme için belirlenen numara ve denetimi yapan Grup Başkanlığının kod
numarasının (Ek-3) ardından 1’den başlayarak verilir ve aynı yıl içinde
sadece bir kez kullanılır (örneğin; TAREKS tarafından belirlenen numarası
012345678 olan işletmenin 68 kod numaralı Grup Başkanlığına yıl içerisinde
denetime sunduğu ilk parti için 012345678-68-1 ve sonrakiler için sırasıyla
012345678-68-2, 012345678-68-3, …).
(3) TAREKS referans numarası ile bu numaranın
temsil ettiği ihracata konu ürün arasında gerekli bağlantıyı sağlamak için,
parti numarası ve ilgili diğer mevzuat uyarınca öngörülen diğer resmî
işaretler ambalajın üzerinde yer alır.
(4) Ambalajları üzerinde gereken parti numarası ve
diğer resmî işaretleme bilgileri bulunmayan ürünler ihraç edilemez.
(5) Denetim sonrasında kapatılmış ambalajların sonradan
açılmaları veya üzerlerindeki resmî işaretlerin değiştirilmesi, ancak Ürün
Denetmeninin gözetiminde yapılabilir.
Denetim
başvurusu
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğ kapsamında bulunan
ürünlerin ihracatında ve ithalatında, Ek-3’te yer alan Grup Başkanlıklarına
yapılacak başvurular, firma adına yetkilendirilen kullanıcılar tarafından
Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan
“E-İmza Uygulamalarına Giriş” uygulaması ile TAREKS üzerinden
gerçekleştirilir.
Fiili
denetim
MADDE 12
– (1) Başvuru üzerine, TAREKS
aracılığıyla gerçekleştirilecek risk analizi sonucunda fiili denetime tâbi
tutulmasına karar verilen ürünler, Dış Ticarette Teknik Düzenlemeler ve
Standardizasyon Yönetmeliği, 7/2/1967 tarihli ve 6/7677 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile kabul edilen Türk Standartlarının Uygulanması Hakkında
Tüzük veya ilgili teknik düzenlemeler çerçevesinde denetime tâbi tutulur.
(2) Fiili denetim; duyusal inceleme, tartma veya
ölçme yoluyla muayene ve gerektiğinde fiziksel ve/veya kimyasal analizler
yapmak veya yaptırmak suretiyle yerine getirilir.
(3) Denetimlerde firma hazır bulunur. Ürün
Denetmenleri, ürünleri denetime konu olan firmaya, istek üzerine, kimlik
kartlarını gösterir. Firma, denetim hizmetlerinin en iyi şekilde yerine
getirilebilmesi için görevlilere gerekli kolaylığı göstermekle ve istenen
tüm bilgi ve belgeleri sunmakla yükümlüdür.
(4) Denetimler, denetlemeye elverişli yere en yakın
Grup Başkanlığına TAREKS üzerinden yapılan başvuru üzerine
gerçekleştirilir.
Numune
alımı
MADDE 13
– (1) Ürünün fiziksel ve/veya
kimyasal analizinin gerektiği durumlarda, denetime tâbi ürünler için ilgili
teknik düzenlemelerde belirtilen miktarlarda numune alınır.
(2) Numuneler Ürün Denetmeni ile firma tarafından
birlikte mühürlenir ve üzerlerine aynı şahısların imzalarını taşıyan
Ek-4’te yer alan Numune Kartı konulur. Firmanın talebi halinde fazladan
alınan bir numune firmaya teslim edilir.
(3) Numune alımı sonrasında, firmanın Grup
Başkanlığında kalan numuneyi geri alma hakkı olduğu ve söz konusu numuneyi
geri alabileceği süre Ürün Denetmenlerince firmaya bildirilir.
(4) Denetim sonunda alınan numuneler, kırk beş
günden az altmış günden fazla olmamak üzere, ürünün çeşidine göre tespit
olunacak süreye veya alıcı ile satıcı arasında anlaşmazlık çıktığında bunun
giderilmesine kadar saklanır. Bu sürenin sonundan itibaren on beş gün
içinde firma numuneleri geri alabilir.
(5) Geri alınmayan numuneler, geliri Döner Sermaye
İşletmesi hesabına kaydedilmek üzere Bölge Müdürlüklerince kurulacak Numune
Satış Komisyonu tarafından satışa çıkarılır. Numune Satış Komisyonu, en az
biri Ürün Denetmeni olmak üzere Bölge Müdürü tarafından belirlenecek 3
kişiden oluşur. Satılamayacak kadar bozuk veya az miktarda olan numuneler
ile bekleme süresi sonundan itibaren iki ay içerisinde satılamayan
numuneler usulüne uygun olarak imha edilir.
(6) İthalatta ve geri gelen üründe numune alımı
sonrasında 2 nüsha tutanak düzenlenir. Düzenlenen tutanakların bir nüshası
firmaya teslim edilir, bir nüshası Grup Başkanlığında saklanır.
Laboratuvar
analizi
MADDE 14
– (1) Alınan numuneler, Bakanlık
laboratuvarlarında ya da yetkilendirilmiş laboratuvarlarda analiz edilir.
Ancak firmanın tercihi doğrultusunda TÜRKAK tarafından TS-EN-ISO 17025
standardı kapsamında akredite edilmiş laboratuvarlarda da gerekli analizler
yaptırılabilir.
(2) Laboratuvar, muayene ve deneyleri en kısa
zamanda yaparak analiz sonucunu bir raporla tespit eder.
(3) Analizin TÜRKAK tarafından akredite edilmiş
laboratuvarlarda yapılması halinde, Ek-5’te yer alan Laboratuvar Taahhütname
Formu ve ekli analiz belgeleri firma tarafından TAREKS'e elektronik ortamda
yüklenir. Birden fazla analizin yapıldığı durumda Bakanlık laboratuvarları
referans laboratuvar olarak kabul edilir.
(4) Bakanlık, gerekli görülmesi halinde, bu Tebliğ
kapsamı ürün ve ürün grupları için öngörülen kimyasal ve/veya fiziksel
analizleri yapmak üzere birinci fıkra kapsamında Bakanlık laboratuvarları
dışında laboratuvar yetkilendirebilir. Yetkilendirilmiş laboratuvarlar için
akreditasyon şartı aranmaz.
(5) Bu Tebliğin yayımı tarihinde yetkilendirilmiş
olan laboratuvarların yetkileri Genel Müdürlük tarafından iptal edilmedikçe
devam eder.
İhracatta
denetim
MADDE 15
– (1) İhracatta denetim, TAREKS'te
belirlenen denetim tarihi ve saatinden itibaren en geç yirmi dört saat
içerisinde depo, antrepo, liman veya işleme yerinden denetlemeye en
elverişli olanında yapılır.
(2) Üretim yerinden ihracat merkezlerine gelen
ürünlerin, denetim yapmaya elverişli ve olumsuz dış etkenlerden
etkilenmeyecek bir depoya indirilmiş ve uygun olarak işlenip, etiket ve
işaretlemelerinin yapılmış olması halinde denetimi gerçekleştirilir.
(3) Fiili denetim sonucunda ürünün ilgili teknik
düzenlemelere uygun olduğunun belirlenmesi durumunda, TAREKS referans
numarası oluşturulur.
(4) Risk analizi sonucunda fiili denetime tâbi
tutulmasına gerek görülmeyen ürünlerin ihraç edilebileceğine dair TAREKS
referans numarası doğrudan oluşturulur.
(5) Aşağıdaki durumlarda, Bakanlık tarafından
belirlenen ve aşağıda yer alan 15 haneli TAREKS referans numarası, gümrük
beyannamesinin 44 numaralı hanesine ihracatçı tarafından kaydedilir:
a) İlgili merci tarafından tevsik edilmek kaydıyla,
müteahhitler tarafından yurt dışında alınan inşaat, tesisat ve montaj
projeleri kapsamında işçilerin ihtiyacı olan ürünler için 162013012727484.
b) Hariçte İşleme Rejimi ve Bedelsiz İhracat
kapsamı ürünler için 172013012727484.
c) Kapsam dışı ürünler için 182013012727484.
(6) Beşinci fıkra kapsamında ihraç edilmek istenen
ürünlerin ilgili gümrük idaresince denetime yönlendirilmesi halinde, 11
inci madde çerçevesinde denetim başvurusu yapılır.
İhraç
partisinin geri çevrilmesi
MADDE 16
– (1) Yapılan ihracat denetimi
sonucunda, ürünün kontrole hazır olmaması, ilgili teknik düzenlemelerde yer
alan toleransları aşması ve/veya mevzuatın diğer hükümlerine aykırı
olduğunun tespit edilmesi veya denetim için firmanın hazır bulunmaması
durumlarında ürün geri çevrilir.
(2) Geri çevrilen ürünün bir kısmı veya tamamı
firma tarafından ilgili teknik düzenlemelere uygun hale getirilebilir.
Uygun hale getirilen ürünler için yeniden denetim başvurusunun geri çevirme
işleminden en az on iki saat sonra yapılması gerekir.
İthalatta
denetim
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ kapsamındaki
denetimler 7/10/2009 tarihli ve 27369 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gümrük Yönetmeliğinin 181 inci maddesinin dördüncü fıkrası
çerçevesinde yapılır.
(2) TAREKS üzerinden gerçekleştirilen başvuru
sonrasında, Ek-6’da yer alan Başvuru Formu ve eki belgeler firma adına
yetkilendirilen kullanıcı tarafından başvuru tarihini takip eden en geç bir
iş günü içinde TAREKS’e elektronik ortamda yüklenir ya da firma tarafından
ilgili Grup Başkanlığına sunulur. Firmanın önceden yazılı bildirimde
bulunması durumunda, Grup Başkanlığınca ilave süre verilebilir.
(3) Firmaya tanınan süre içerisinde istenilen
belgelerin TAREKS’e elektronik ortamda yüklenmemesi ya da Grup Başkanlığına
iletilmemesi durumunda, denetim başvurusu iptal edilir.
(4) İthalat denetimine, TAREKS'te belirlenen
denetim tarihi ve saatinden itibaren en geç yirmi dört saat içerisinde
ilgili gümrük idaresinde başlanır.
(5) Fiili denetim sonucunda ürünlerin ilgili teknik
düzenlemelere uygun olduğunun belirlenmesi durumunda TAREKS referans
numarası oluşturulur.
(6) Bu Tebliğ kapsamındaki ürünlerin Dahilde İşleme
Rejimi kapsamında yapılacak ithalatının fiili denetiminde ürünün Dahilde
İşleme İzin Belgesinde belirtilen vasıfları esas alınır.
(7) İhraç edildikten sonra geri gelen ürünün ihraç
edilen ürün olduğunun tespiti yeterlidir. Söz konusu tespit için, fiziksel
ve/veya kimyasal analiz gerektiren ürünlerden, ilgili teknik düzenlemelerde
belirtilen miktarda numune alınır.
(8) Risk analizi sonucunda fiili denetime tâbi
tutulmasına gerek görülmeyen ürünlerin ithal edilebileceğine dair TAREKS
referans numarası doğrudan oluşturulur.
(9) Gümrük idarelerine kapsam dışı olarak beyan
edilen ürünlerin ithalatında, 192013012727484 olarak belirlenen 15 haneli
TAREKS referans numarası, gümrük beyannamesinin 44 numaralı hanesine
ithalatçı tarafından kaydedilir. Kapsam dışı olarak beyan edilen ürünlerin
ilgili gümrük idaresince denetime yönlendirilmesi halinde, 11 inci madde
çerçevesinde denetim başvurusu yapılır.
İthal
ürünün reddedilmesi
MADDE 18
– (1) Yapılan ithalat denetimi
sonucunda, ürünün ilgili teknik düzenlemelere ya da mevzuatın diğer hükümlerine
aykırı olduğunun tespit edilmesi durumlarında ürün reddedilir. Bu durum,
ilgili gümrük idaresine yazıyla ayrıca bildirilir.
(2) Reddedilen ürünün bir kısmı veya tamamı ret
tarihinden itibaren otuz günü geçmemek üzere firma tarafından talep edilen
süre içinde ilgili teknik düzenlemeye uygun hale getirilebilir. Uygun hale
getirilen ürünler için yeniden denetim başvurusu yapılması gerekir.
Etiket ve
işaretleme
MADDE 19
– (1) Etiketleme ve/veya
işaretlemede, ürünün ilgili teknik düzenlemesinde belirtilen hükümler
uygulanır. Söz konusu mevzuatta düzenleme bulunmaması halinde etiketleme
ve/veya işaretleme işlemi, ürün ambalajı üzerinde olması gereken bilgilerin
silinmeyecek ve yeknesak biçimde ambalaj üzerine basılması veya ambalajın ayrılmaz
bir parçası halinde etiketlenmesi, ayrıca ambalajın bir kenarında okunaklı
ve açık bir şekilde görünmesi; bunun mümkün olmaması halinde ambalajların
paletlenmesi ve söz konusu bilgilerin paletin ayrılmaz bir parçası halinde
etiketle, açık ve okunur şekilde iliştirilmesi şeklinde yapılır.
(2) Etiket ve/veya işaretlemede yer alan bilgiler
Türkçe veya yabancı dillerde yazılabilir. İngilizce dışındaki yabancı
dillerde etiketleme ve/veya işaretleme yapılması halinde, etiket ve/veya
işaretlemede yer alan bilgilerin Türkçe tercümesi firma tarafından beyan
edilir.
(3) İthalat denetiminde, etiketleme ve/veya
işaretlemeye ilişkin olarak ürünlerin ilgili standardına karşılık gelen
uluslararası standart hükümleri uygulanabilir.
(4) İthalata konu ürünler için parti numarası ve Türk
standardı numarası aranmaz.
İkinci
denetim
MADDE 20
– (1) Denetim sonucu uygun olanlar
dâhil, denetlenmiş ürünler gerektiği takdirde ikinci kez denetlenebilir.
Denetim
sonucuna itiraz
MADDE 21
– (1) Firma, denetim sonucuna sebepleriyle
birlikte en geç iki iş günü içinde itiraz edebilir. İtiraz, denetimi
gerçekleştiren Grup Başkanlığının bağlı olduğu Bölge Müdürlüğüne yapılır.
Bilirkişi
Heyeti
MADDE 22
– (1) İtiraz üzerine, başvuruyu
incelemek ve düşüncesini bildirmek üzere üç kişilik Bilirkişi Heyeti Bölge
Müdürlüğünce teşkil edilir. Bölge Müdürü veya yardımcısının başkanlık
edeceği Heyetin üyeleri, itiraz konusu üründe yetkili Ürün Denetmenlerinden
oluşur.
(2) Bölge Müdürlüğünce gerekli görülmesi halinde,
itiraza konu ürünün ihracatını yapan İhracatçı Birlikleri üyesi bir
ihracatçı Bilirkişi Heyetine çağırılabilir.
(3) Başkan veya üyelerden biri, denetimin sonucuna
itiraz eden firmanın üst soy veya alt soy hısımlarından, karı veya
kocasından, dördüncü dereceye kadar civar veya sıhrî hısımlarından olduğu
veya ortağı veya beraber iş gördüğü kişi veya çalışanı bulunduğu takdirde,
Heyete katılamaz ve yeni üye seçilir.
(4) İtiraz konusu ürünün denetimini yapan
görevliler Heyette yer alamaz.
İtirazın
değerlendirilmesi
MADDE 23
– (1) Bilirkişi Heyeti, firmanın
itiraz başvurusu üzerine derhal toplanır ve anlaşmazlık konusunu ilgili
teknik düzenlemede yer alan hükümlere göre inceleyerek, gerekçeli raporunu
en kısa sürede ilgili Bölge Müdürlüğüne iletir.
(2) İtiraz konusu ürünlerden fiziksel ve/veya
kimyasal analiz gerektirenler için Bakanlık laboratuvarlarında ya da Genel
Müdürlüğün uygun göreceği laboratuvarlarda ikinci bir analiz yapılır. Söz
konusu analiz, varsa Grup Başkanlığında bulunan şahit numune, Grup
Başkanlığında şahit numune bulunmaması halinde ilk analizi yapan
laboratuvardaki şahit numune kullanılarak yapılır.
(3) İkinci analizin neticesi nihai karar olarak
kabul edilir ve Bilirkişi Heyeti raporunda bu analizin sonucu dikkate
alınır.
(4) Heyet raporu, denetim sonucunu doğrularsa ürün
geri çevrilir veya reddedilir, farklı sonuç olduğu takdirde, Heyetin kararı
esas alınır.
Denetim
bilgilerinin gümrüklere beyanı
MADDE 24
– (1) Ürünlerin ihraç veya ithal
edilebileceğine dair TAREKS referans numarasının gümrük beyannamesinin 44
numaralı hanesine firma tarafından geçerlik süresi içinde kaydedilmesi
zorunludur. Aksi takdirde, ürünlerin ihracatına veya ithalatına izin
verilmez.
(2) Ek-1/D kapsamı ürünler için TAREKS referans
numarasının yanı sıra, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından
düzenlenen Bitki Sağlık Sertifikasının tarihi ve seri numarasının da gümrük
beyannamesinin 44 numaralı hanesine firma tarafından kaydedilmesi
zorunludur. Aksi takdirde, ürünlerin ihracatına izin verilmez.
(3) TAREKS referans numarası kapsamı ürüne ilişkin
Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu, firma unvanı, vergi numarası ve miktarı
gibi bilgilerin söz konusu ürünlere ilişkin firma tarafından gümrük
beyannamesine kaydedilen bilgilerle aynı olması gerekir.
(4) Ek-1 ve Ek-2’de bulunan ürünlerin gümrük
beyannamelerinin tescilinde, gerekli teknik altyapının tamamlanmasını
müteakip, TAREKS referans numarası yerine Gümrük ve Ticaret Bakanlığının,
“Tek Pencere Sistemi” çerçevesinde elektronik ortamda vereceği 20 haneli
kod aranır.
İhracatta
Uygunluk Belgesi
MADDE 25
– (1) Varış ülkesinde kullanılacak
olması ve/veya ihracatçının yazılı talepte bulunması halinde, ürünün ilgili
teknik düzenlemelere uygunluğunu belirten Ek-7’de yer alan Uygunluk Belgesi
kâğıt ortamında ilgili Grup Başkanlığınca düzenlenir.
(2) Bu Tebliğ kapsamında ilgili teknik
düzenlemelere uygun olmadan (kapsam dışı, hariçte işleme rejimi, bedelsiz
ihracat ve benzeri) ihracına izin verilen ürünler için kâğıt ortamında
Uygunluk Belgesi düzenlenmez.
(3) Uygunluk Belgesinin süre uzatımı başvurusu,
ihraç partisi için düzenlenen TAREKS referans numarasının geçerlik süresi
dolmadan veya dolduktan sonra, TAREKS aracılığıyla gerçekleştirilir.
(4) Süre uzatımı öncesinde kâğıt ortamında
düzenlenen Uygunluk Belgesi ilgili Grup Başkanlığına derhal iade edilir ve
ihracat işlemlerinde ya da başka amaçlarla kullanılamaz.
TAREKS
referans numarası kapsamındaki bilgilerde değişiklik yapılması
MADDE 26
– (1) İhraç partisi için
düzenlenen TAREKS referans numarasına ilişkin geçerlik süresi içinde olmak
üzere, devir ve ifraz ile gideceği ülke, taşıma şekli ve çıkış gümrüğüne
dair değişiklik işlemleri TAREKS aracılığıyla firma tarafından yapılabilir.
(2) Söz konusu devir, ifraz ve ülke değişikliği
gibi işlemler öncesinde kâğıt ortamında düzenlenen Uygunluk Belgesi ilgili
Grup Başkanlığına derhal iade edilir ve ihracat işlemlerinde ya da başka
amaçlarla kullanılamaz.
(3) İthalata konu ürünler için düzenlenmiş TAREKS
referans numarası kapsamına yönelik değişiklik yapılamaz.
Kullanıcıya
yapılan bildirimler
MADDE 27
– (1) Kullanıcı, denetim süreci ve
sonucuna ilişkin sorgulamaları TAREKS üzerinden yapar.
(2) Denetim sürecine ve sonuçlarına ilişkin
kullanıcıya yapılan bildirimler, Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi
Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2011/53)’nin 6 ncı maddesi uyarınca
yapılan “Yetkilendirme Başvuruları” uygulamasında beyan edilen elektronik
posta adresine iletilir. Kullanıcıya ulaşmayan bildirimlerden Bakanlık
sorumlu değildir.
Bilgilerin
gizliliği
MADDE 28
– (1) Bu Tebliğ kapsamında elde edilen
denetim işlemleri ile ilgili olanlar da dâhil, tüm bilgi ve belgelerin
üçüncü taraflarla paylaşımı Genel Müdürlüğün iznine tâbidir.
Yaptırımlar
MADDE 29
– (1) Bu Tebliğe aykırı hareket
edenler ile yanlış ve yanıltıcı beyanda bulunanlar hakkında, 27/10/1999
tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu, 2013/4284 sayılı Teknik Düzenlemeler
Rejimi Kararı ve Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün
Güvenliği ve Denetimi: 2011/53)’nin ilgili hükümleri ile ilgili diğer
mevzuat hükümleri uygulanır.
Döner
Sermaye
MADDE 30
– (1) Her türlü denetim ve
belgelendirme masrafları firmalar tarafından Döner Sermaye İşletmesi
hesabına yatırılır.
(2) Masraflara ilişkin usul ve esaslar, Döner
Sermaye İşletmesi Yönetim Kurulunca belirlenir.
Yetki
MADDE 31
– (1) Bu Tebliğde yer alan
hususlarla ilgili olarak uygulamaya yönelik önlemleri almaya ve gerekli
düzenlemeleri yapmaya Genel Müdürlük yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 32
– (1) 31/12/2014 tarihli ve 29222
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bazı Tarım Ürünlerinin
İhracatında ve İthalatında Ticari Kalite Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği
ve Denetimi: 2015/21) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 33
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2016 tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
Eki için tıklayınız
|