Ekonomi Bakanlığından:
İTHALAT TEBLİĞİ
(İTHALAT: 2016/1)
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, ithalatın
uluslararası anlaşmalar ile kalkınma planları ve yıllık programlarda
öngörülen ilke, hedef ve politikalar çerçevesinde yürütülmesini sağlamak ve
kamu kurum ve kuruluşlarına çeşitli mevzuatla verilmiş yetkilerin kullanımında
ithalat ile ilgili politikaların uygulanması ile Tebliğ kapsamı eşyanın ithalatına
yönelik bazı usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ; 3/6/2011 tarihli ve
637 sayılı Ekonomi Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname’nin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine,
6/6/1990 tarihli ve 3655, 3656 sayılı Kanunlar ile onaylanmaları uygun
bulunan ve 90/733 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasının Korunmasına Dair Viyana Sözleşmesi ve Ozon Tabakasını İncelten
Maddelere Dair Montreal Protokolüne, 27/9/1994 tarihli ve 4042 sayılı Kanun
ile onaylanması uygun bulunan ve 94/6214 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
onaylanan Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Londra
Değişikliklerine, 7/7/1995 tarihli ve 4118 sayılı Kanun ile onaylanması
uygun bulunan ve 95/7184 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Kopenhag
Değişikliklerine, 4/6/2003 tarihli ve 4871 sayılı Kanun ile onaylanması
uygun bulunan ve 2003/6072 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Montreal
Değişikliklerine, 10/6/2003 tarihli ve 4880 sayılı Kanun ile onaylanması
uygun bulunan ve 2003/6077 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Pekin
Değişikliklerine, 4/4/1997 tarihli ve 4238 sayılı Kanun ile onaylanması
uygun bulunan ve 29/4/1997 tarihli, 97/9320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile onaylanan Kimyasal Silahların Geliştirilmesinin, Üretilmesinin,
Stoklanmasının ve Kullanılmasının Yasaklanması ve Bunların İmhası ile
İlgili Sözleşmesine, 20/12/1995 tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalat Rejimi Kararına ve 31/12/1995 tarihli
ve 22510 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat Yönetmeliğine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AB: Avrupa Birliğini,
b) Askıya Alma: Askıya Alma Sistemi kapsamında
sınırsız miktarda tanınan gümrük vergisi muafiyetini,
c) Askıya Alma Sistemi: 64 üncü maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen ürünlere, sınırlı veya sınırsız miktarlarda, geçici
bir dönem için geçerli olmak üzere tanınan gümrük vergisi muafiyetine
ilişkin düzenlemeler bütününü,
ç) Ayrıcalıklı Ticari Anlaşma: Belirli bir ürünün
ticaretini sadece anlaşmaya taraf firmalara münhasır kılan her türlü anlaşmayı,
d) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
e) ETSG: Avrupa Komisyonu Ekonomik Tarife Sorunları
Grubunu,
f) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
g) G.T.P: Gümrük Tarife Pozisyonunu,
ğ) G.T.İ.P: Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonunu,
h) GTS: Genelleştirilmiş Tercihler Sistemini,
ı) İtiraz: Ekonomik Tarife Sorunları Grubunda
(ETSG) yapılan müzakereler sırasında askıya alınması ya da tarife
kontenjanı açılması istemiyle yapılan başvurulara, AB veya Türkiye’de söz
konusu ürünün üretiminin yapıldığı gerekçesiyle yapılan itirazı,
i) Kısmi Askıya Alma: Askıya Alma Sistemi
kapsamında sınırsız miktarda tanınan gümrük vergisi indirimini,
j) Otonom Tarife Kontenjanı: Askıya Alma Sistemi
kapsamında sınırlı miktarda tanınan ve ulusal mevzuata göre düzenlenen
gümrük vergisi muafiyetini,
k) TAREKS: Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol
Sistemi,
l) TGTC: Türk Gümrük Tarife Cetvelini,
ifade eder.
İKİNCİ KISIM
Kullanılmış veya Yenileştirilmiş Olarak İthal
Edilebilecek Bazı
Maddelere İlişkin Usul ve Esaslar
BİRİNCİ BÖLÜM
Kullanılmış veya Yenileştirilmiş Olarak İthal
Edilebilecek
Bazı Maddeler
Kullanılmış
veya yenileştirilmiş olarak ithal edilebilecek eşyaların kapsamı
MADDE 4 –
(1) Tebliğin bu kısmı; Ek-1, Ek-2
ve bu listelerde yer almayan eşyanın kullanılmış veya yenileştirilmiş
olanlarına 20/12/1995 tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan İthalat Rejimi Kararının 2 nci ve 7 nci maddesi
çerçevesinde verilecek izne ilişkin usul ve esasları kapsar.
İzin
belgesi alınmayacak eşya
MADDE 5 –
(1) Ek-1’de yer alan listede
G.T.İ.P’leri belirtilen kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın;
a) Karşısında birim CIF kıymeti belirtilmeyenlerin,
b) Karşısında gösterilen birim CIF kıymetinden daha
fazla birim CIF kıymete (diğer yurt dışı giderler kalemi dahil) haiz
olanlarının,
ithalatına, İthalat Rejimi Kararının
2 nci ve 7 nci maddesi çerçevesinde izin verilmiştir.
(2) Ek-1’de yer alan listede G.T.İ.P’leri
belirtilen kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın; karşısında gösterilen
birim CIF kıymetine (diğer yurt dışı giderler kalemi dahil) eşit veya daha
az birim CIF kıymete haiz olanlarının ithalatına izin verilmez.
İlgili
kurumlardan uygunluk yazısı alınacak eşya
MADDE 6 – (1) Ek-2’de yer alan liste kapsamı kullanılmış
veya yenileştirilmiş eşyanın ithalatında listede belirtilen kurumdan alınan
uygunluk yazısı aranır. Uygunluk yazısının bir örneği gümrük beyannamesine
eklenir.
(2) Ek-1’de yer alan eşya, ek-2’de yer alması ve
sivil hava taşıtlarında kullanılmak kaydıyla ithal edilmesi halinde bu
maddenin birinci fıkrası hükümlerine tabi olup söz konusu ürünler için
ayrıca İthalat Rejimi Kararının 7 nci maddesi kapsamında Genel Müdürlük
izni aranmaz.
İzin
belgesi alınacak eşya
MADDE 7 – (1) Bu Tebliğin ek-1 veya ek-2’sinde belirtilmeyen
kullanılmış veya yenileştirilmiş diğer eşya ile ek-2’de yer almakla
birlikte sivil hava taşıtları veya deniz taşıtlarında kullanılmaya mahsus
olmayan eşya için gümrük beyannamelerinin tescilinde Genel Müdürlükten
alınan izin belgesi veya bu belgenin elektronik ortamdaki kaydı aranır.
İzin belgesinin bir örneği gümrük beyannamesine eklenir.
İKİNCİ BÖLÜM
Başvuru,
Denetim ve Diğer Hususlar
İzin
belgesi başvuruları
MADDE 8 – (1) Bu Tebliğin 7 nci maddesinde belirtilen
kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın ithal izni için Genel Müdürlüğe
yapılacak müracaatlarda aranacak belgeler, http://ith7.ekonomi.gov.tr
genel ağ adresinde ilan edilir. Genel Müdürlük burada ilan edilen
belgelerde değişiklik yapmaya yetkilidir.
(2) Söz konusu kullanılmış veya yenileştirilmiş
eşyayı ithal etmek isteyen ithalatçılar, Genel Müdürlüğe aşağıda belirtilen
belgelerle birlikte İzin Belgesi başvurusunda bulunurlar.
a) İthalat Genel Müdürlüğüne hitaben yazılmış
dilekçe,
b) http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ
adresinden ulaşılan elektronik başvuru formu,
c) http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ
adresinde belirtilen diğer ilgili belgeler.
Başvuruların
sonuçlandırılması
MADDE 9 – (1) Usulüne uygun olarak yapılan başvurular, Genel
Müdürlükçe değerlendirilerek sonuçlandırılır. Değerlendirmede eşyanın iç
piyasadan tedarik şartları, ekonomik ömrü, verimliliği gibi etkenler göz
önüne alınır.
İzin
belgesinin süresi
MADDE 10
– (1) İthalat Rejimi Kararının 2
nci ve 7 nci maddesi çerçevesinde verilen izin belgesi üç ay geçerlidir.
İzin belgesinin geçerlilik süresi içerisinde müracaat edilmesi kaydıyla,
izin belgesi süresi üç aya kadar uzatılabilir.
(2) İzin belgesi üçüncü kişilere devredilemez.
Beyanların
ve ithal eşyanın denetlenmesi
MADDE 11
– (1) Tebliğin bu kısmı kapsamında
yapılan beyan ve sunulan belgelerin gerçeğe uygunluğundan başvuru sahibi
ve/veya yetkili temsilcisi sorumludur.
(2) Bu kısım kapsamında yapılan başvurularda yer
alan belge, bilgi ve beyanların doğruluğuna ilişkin ve ithal eşyası ile
ilgili olarak ithalat işlemi öncesinde veya sonrasında inceleme yapmaya ya
da yaptırmaya Bakanlık yetkilidir.
(3) Belge, bilgi ve/veya beyanların gerçeğe aykırı
olduğu veya izin belgesinin üçüncü kişilere devredildiğinin tespit edilmesi
halinde, tespit edilen tarihten itibaren başvuru sahibi ve/veya yetkili
temsilcisinin 2 yıl süreliğine kullanılmış veya yenileştirilmiş eşya
başvurularına izin verilmez.
Gümrük
kıymeti ve diğer hususlar
MADDE 12 – (1) İzin belgesi, 27/10/1999 tarihli ve 4458
sayılı Gümrük Kanununun eşyanın gümrük kıymetine ve diğer hususlara
(G.T.İ.P. tespiti dahil) ilişkin hükümlerinin uygulanmasını engellemez. Bu
Tebliğde belirtilen kıymetler, Gümrük Kanununun eşyanın gümrük kıymetine
ilişkin hükümlerinin uygulanmasına esas teşkil etmez.
(2) Gümrük beyannamesinin tescili sırasında
gümrüklerce tespit ve kabul edilen kıymet veya miktarın, başvuruda kayıtlı
kıymet veya miktarı, toplam % 5'ten (% 5 dâhil) daha az bir oranda aşması
ithalatın yapılmasını engellemez.
Diğer
mevzuat
MADDE 13 – (1) Tebliğin bu kısmı kapsamında verilen izinler
ve uygunluk yazıları, Ürün Güvenliği ve Denetimi mevzuatı ve diğer mevzuat
kapsamında alınması gereken izin ve belgelerin yerine geçmez ve ilgili
mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmesine engel teşkil
etmez.
TAREKS
MADDE 14 – (1) Bu Tebliğin 5 inci ve 6 ncı maddelerinde
belirtilen (ek-1 ve ek-2 kapsamı) eşyanın ithaliyle ilgili tüm işlemler
TAREKS üzerinden yapılır.
(2) Yukarıda belirtilen eşyayı kullanılmış olarak
ithal etmek isteyen firmaların, 29/12/2011 tarihli ve 28157 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği
(Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2011/53) çerçevesinde TAREKS’te tanımlanması
ve firma adına TAREKS’te işlem yapacak en az bir kullanıcının
yetkilendirilmiş olması gerekir. TAREKS üzerinden CIF birim kıymetlere
ilişkin yapılan beyanlar, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan
CIF birim kıymetlere ilişkin denetim ve kontrollerin yerine geçmez.
(3) Bu eşyanın ithal edilebileceğine dair 15 haneli
TAREKS referans numarasının gümrük beyannamesinin 44 no’lu hanesinde yer
alan Bakanlığa ait alana firma tarafından kaydedilmesi zorunludur. Aksi
takdirde eşyanın ithaline izin verilmez.
ÜÇÜNCÜ KISIM
İthalinde Belirli Kurumların İzni Aranacak Eşya
BİRİNCİ BÖLÜM
İthalinde
Belirli Kurumların İzni Aranacak Muhtelif Eşya
İthalinde
belirli kurumların izni aranacak muhtelif eşya
MADDE 15
– (1) Ek-3’te G.T.P.’leri ve
tanımları belirtilen eşyanın karşılarında gösterilen gümrük rejimlerine
ilişkin gümrük beyannamelerinin tescilinde, belirtilen kurumların
düzenleyeceği; belge, uygunluk yazısı, izin, kontrol belgesi, uygunluk
belgesi gümrük idarelerince aranır. Bu yazının bir örneği gümrük
beyannamesine eklenir.
(2) Ek-3’te G.T.P.’leri ve tanımları belirtilen ve
gümrük beyannamelerinin tescilinde Emniyet Genel Müdürlüğünün uygunluk
yazısı aranacağı belirtilen eşyanın, Milli Savunma Bakanlığı veya bu
Bakanlıkça yetki verilen kurum veya kuruluşlar tarafından
gerçekleştirilecek ithalatında Emniyet Genel Müdürlüğünün uygunluk yazısı
aranmaz.
(3) 9305.10.00.00.00 G.T.İ.P.’inde yer alan
revolverler ve tabancalara ait olanlardan yalnızca şarjörler, Milli Savunma
Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil
Güvenlik Komutanlığı ve Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı tarafından
veya bu kuruluşlar tarafından yetki verilen kurum ve kuruluşlarca Tebliğin
bu bölümü kapsamında, Emniyet Genel Müdürlüğünden ayrıca izin alınmaksızın
ithal edilebilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Banknot ve
Benzeri Kıymetli Evraka Mahsus Kâğıtların İthali
İthalat
işlemleri
MADDE 16
– (1) 4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11; 4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11; 4802.56.80.99.11 ve
4811.59.00.90.11 G.T.İ.P’li banknot ve benzeri kıymetli evraka mahsus
kağıtların (yalnız banknot kağıtları, devlet iç borçlanma senetleri ile
özelleştirme idaresince çıkarılan menkul kıymetlerin basımında kullanılan
kağıtlar, yalnız hisse senedi, tahvilat ve diğer sermaye piyasası
araçlarının basımında kullanılan kağıtlar ile yalnız çek kağıtları hariç)
Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi
ve Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde gümrük beyannamelerinin
tescilinde, gümrük idarelerince, Bakanlığın uygunluk yazısı aranır. Bu
yazının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir.
İthalatı
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından yapılacak eşya
MADDE 17
– (1) 4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11; 4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11; 4802.56.80.99.11 ve
4811.59.00.90.11 G.T.İ.P’li yalnız banknot ve benzeri kıymetli evraka
mahsus kağıtların, devlet iç borçlanma senetleri ile özelleştirme
idaresince çıkarılan menkul kıymetlerin basımında kullanılan kağıtların
ithali sadece Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından yapılır.
İthalatı
bankalar tarafından yapılacak eşya
MADDE 18
– (1) 4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11; 4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11 ve 4802.56.80.99.11
G.T.İ.P’li yalnız çek kağıtlarının ithali sadece bankalar tarafından
yapılır.
Uygunluk
yazısına tabi eşya
MADDE 19
– (1) 4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11; 4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11 ve 4802.56.80.99.11
G.T.İ.P’li Sermaye Piyasası Kanunu kapsamına giren ve payları Borsa’da
işlem görmeyen halka açık şirketler için sermaye piyasası araçlarının
basımında kullanılan kağıtlar (06/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye
Piyasası Kanunu kapsamı dışında kalan ve halka açık ortaklık statüsü
olmayan şirketlerin hisse senetlerinin basımında kullanılacak filigranlı
kağıtlar hariç) ile 4907.00 G.T.P’li yalnız halka arz ve satışı yapılmak
üzere yurt dışında bastırılan sermaye piyasası araçlarının Serbest Dolaşıma
Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi ve Geçici
İthalat Rejimine tabi tutulması halinde gümrük beyannamelerinin tescilinde,
gümrük idarelerince, Sermaye Piyasası Kurulunun uygunluk yazısı aranır. Bu
yazının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir.
İzin
belgesi alınacak eşya
MADDE 20
– (1) 4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11; 4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11; 4802.56.80.99.11 ve
4811.59.00.90.11 G.T.İ.P’li diğer kâğıtların ithali için, ek-4’te yer alan
müracaat formu ve aranacak diğer belgeler ile birlikte Genel Müdürlüğe
başvurulur. Ancak, Sermaye Piyasası Kanunu kapsamı dışında kalan ve halka
açık ortaklık statüsü olmayan şirketlerin hisse senetlerinin basımında
kullanılacak söz konusu G.T.İ.P’li filigranlı kağıt ithali için bu maddede
belirtilen belgelere ek olarak Gümrük ve Ticaret Bakanlığından alınacak
uygunluk yazısı ile birlikte Genel Müdürlüğe başvurulur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Gübre İthalatı
Uygunluk
yazısı alınacak eşya
MADDE 21
– (1) Ek-5/A’da G.T.P.’leri ve
tanımları belirtilen eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme
Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine
tabi tutulması halinde gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük
idarelerince Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının uygunluk yazısı
aranır. Bu yazının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir.
İthalat
işlemleri
MADDE 22
– (1) Ek-5/B’de G.T.P ve tanımları
belirtilen ve Avrupa Birliğinde serbest dolaşımda bulunmayan eşyanın
Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü
Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde
gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığının uygunluk yazısı aranır. Bu yazının bir örneği
gümrük beyannamesine eklenir.
(2) Avrupa Birliğinde serbest dolaşım statüsü
kazanmış eşyanın gümrük işlemlerinin kısmen ya da tamamen gerçekleşmesini
müteakip; söz konusu maddeye ait EC Fertilizer kriterleri esas alınarak
düzenlenen analiz raporu, ithalatçı tarafından on beş iş günü içinde
Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü veya bağlı bulunduğu İl Müdürlüğüne
verilir.
Uygunluk
yazısı alınmayacak eşya
MADDE 23
– (1) 2834.21 G.T.P’li potasyum
nitrat, 2834.29.80.11.00 G.T.İ.P.’li ağırlıkça %16 veya daha az azot
içeren, 2834.29.80.12.00 G.T.İ.P’li tablet, pastil ve diğer benzeri
şekillerde olanlar ile ambalajlı brüt ağırlığı en fazla on kg olanlar,
2834.29.80.19.00 G.T.İ.P’li diğerleri, 3824.90.92.00.39 G.T.İ.P’li
diğerleri, 3824.90.93.00.19 G.T.İ.P’li diğerleri ve 3824.90.96.90.68
G.T.İ.P’li diğerleri adlı maddelerin, gübre olarak kullanılmayacak olması
halinde, bu ürünlerin ithali sırasında uygunluk yazısı ibrazı zorunlu
değildir.
Uygunluk yazısının
iadesi
MADDE 24
– (1) Serbest Dolaşıma Giriş
Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve
Geçici İthalat Rejimi kapsamında ithalatın kısmen ya da tamamen
gerçekleşmesini müteakip on beş iş günü içinde gümrük beyannamesinin ilgili
gümrük idaresince onaylanmış bir sureti ve her halükarda uygunluk yazısının
geçerlilik süresinin bitimini müteakip on beş iş günü içinde uygunluk
yazısının aslı, ithalatı gerçekleştiren firmalarca Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığına verilir.
Gübre
harici eşyanın ithalatı
MADDE 25
– (1) Tebliğin bu bölümü
kapsamında yer alan eşyadan gübre olarak kullanılmayacak olanlar için
(Madde 23 kapsamı G.T.İ.P’ler altında yer alan maddeler hariç), bu kısımda
belirtilen uygunluk yazısı yerine geçerli olmak üzere, Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığınca düzenlenecek belgeye istinaden işlem yapılır.
İthalatçının
yükümlülüğü
MADDE 26
– (1) Tebliğin bu bölümü
kapsamında yapılacak işlemlerde uygunluk belgelerinin, gümrük idaresine
sunulmasından ithalatçı ya da temsilcisi sorumlu olup, bir belgenin ibraz
edilmediği durumlarda gümrük idarelerince herhangi bir belge aranmaz.
Diğer
mevzuat
MADDE 27
– (1) Tebliğin bu bölümüne aykırı
hareket edenler ve yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunanlar hakkında,
21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun ilgili
hükümleri ve diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Uluslararası Anlaşmalar Uyarınca İthalatı Özel
Koşullara Tabi Eşya
BİRİNCİ BÖLÜM
Yurt İçinde Düzenlenen Uluslararası Fuarlarda
Sergilenecek
Eşya
Yurt
içinde düzenlenen uluslararası fuarlar
MADDE 28
– (1) Ülkemizde düzenlenen
uluslararası fuar veya sergilere yabancı ülke veya firmalar sadece teşhir
amacıyla katılabilirler. Perakende satış yapamazlar.
(2) Fuar bitiminden sonra, yabancı ülke veya
firmaların teşhir ettikleri malların gümrük mevzuatı çerçevesinde kati
ithali yapılabilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Çift Kullanımlı
Malzeme ve Teknolojilerin İthalatı
İthalat
işlemleri
MADDE 29 –
(1) Kitle imha silahlarının
geliştirilmesinde kullanılabilecek malzeme ve teknolojinin ihracatının
kontrolü kapsamında, çift kullanımlı malzeme ve teknolojilerin diğer
ülkeler tarafından Türkiye'ye ihracatı için ihracatçı ülke/ihracatçı
tarafından ithalatçıdan talep edilen nihai kullanım sertifikalarının Genel
Müdürlükçe kayda alınması zorunludur.
(2) İthalatçılar, birinci fıkrada belirtilen
sertifikanın kayda alınmasını teminen, Ek-6’da bir örneği yer alan başvuru
dilekçesiyle, beyan sahibine ait imza sirkülerinin bir örneği ve beyan
sahibi ithalatçıdan farklı ise ayrıca vekâletname örneği ile müracaat
ederler.
(3) Genel Müdürlükçe, kayda alınan nihai kullanım
sertifikalarının birer örneği muhafaza edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ozon Tabakasını
İncelten Maddelerin İthalatı
İthalata
ilişkin usul ve esaslar
MADDE 30
– (1) Tebliğin bu bölümü ile Ek-7,
Ek-8/A ve Ek-8/B’de G.T.İ.P.’leri ve tanımları belirtilen eşyanın Serbest
Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi, Geçici
İthalat Rejimi ve Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimine ilişkin usul ve
esasları düzenlenmektedir.
(2) Bu kapsamda belirlenen kotaların dağıtımına
ilişkin usul ve esaslar, 14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı
İdaresi Hakkında Karara dayanılarak 33 üncü maddede belirlenmiştir.
İthalat
işlemleri
MADDE 31
– (1) Ek-7’de GTİP’leri ile
tanımları belirtilen eşyanın ithalatı yasaktır.
(2) Ancak, Ek-7’de GTİP’leri ile tanımları
belirtilen eşyadan aşağıdaki tabloda yer alanların, Ek-8/D’de belirtilen
Laboratuvar Amaçlı Kullanım Alanları ve Zorunlu Kullanım Amaçları ile
Servis Amacı için gerek duyulan, Ek-8/C ve Ek-8/Ç’de yer alan ülkelerden
yapılacak ithalatı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının iznine tabidir. Söz
konusu maddelerden 2903.71.00.00.00 G.T.İ.P.'li klorodiflorometan isimli
eşyanın servis amaçlı yapılacak ithalatı Genel Müdürlüğün iznine tabidir.
Bakanlıkça 2016 yılı için verilecek toplam izin miktarı 400 tonu geçemez.
Bu miktarın dağıtımı Genel Müdürlükçe tespit edilen usul ve esaslar
çerçevesinde yapılır.
G.T.İ.P.
|
EŞYANIN TANIMI
|
2903.71.00.00.00
|
Klorodiflorometan
|
2903.76.10.00.00
|
Bromoklorodiflorometan
|
2903.76.20.00.00
|
Bromotriflorometan
|
2903.76.90.00.00
|
Dibromotetrafloroetanlar
|
2903.77.60.00.00
|
Trikloroflorometan, Diklorodiflorometan,
Triklorotrifloroetanlar
Diklorotetrafloroetanlar ve Kloropentafloroetan
|
2903.77.90.00.00
|
Diğerleri
|
2903.14.00.00.00
|
Karbon tetraklorür
|
2903.19.00.00.19
|
Diğerleri
|
2903.79.30.00.59
|
Diğerleri
|
(3) Ek-7’de GTİP’leri ile tanımları belirtilen
eşyadan aşağıdaki tabloda yer alanların zirai karantina, taşıma öncesi
kullanım ve laboratuvar amaçlı ithalatı Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığının iznine tabidir.
G.T.İ.P.
|
EŞYANIN TANIMI
|
2903.39.11.00.00
|
Bromometan (metil bromür)
|
3808.91.90.00.11
3808.92.20.00.11
3808.92.90.00.11
3808.93.27.00.11
3808.93.30.00.11
3808.93.90.00.11
3808.94.90.00.11
3808.99.10.00.11
3808.99.90.00.11
|
Bromoklormetan
ya da bromometan (Metil bromür) içerenler
|
İthali
yasak eşya
MADDE 32
– (1) Ek-7’de belirtilen eşyadan
herhangi birini içeren, Ek-8/A’da GTİP ve tanımları belirtilen eşya ile söz
konusu tabloda belirtilen eşyadan herhangi biri ile çalışan, Ek-8/B’de GTİP
ve isimleri belirtilen eşyanın ithalatı yasaktır.
Kotaların
dağıtım esasları
MADDE 33
– (1) Bu Tebliğin 31 inci
maddesinde belirtilen ve ithalatı Genel Müdürlüğün iznine tabi olan eşya
ile ilgili ithal taleplerinin değerlendirmeye alınabilmesi için, firmaların
bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yirmi beş gün içerisinde
Ek-8/E’de yer alan müracaat formu ve aranacak diğer belgelerle birlikte
Genel Müdürlüğe başvurmaları gerekmektedir. Taleplerin değerlendirilmesinde
genel evrak giriş tarihi esas alınır.
(2) Talep edilen miktarın toplam kota miktarından
daha düşük olması durumunda, talepler aynen karşılanır. Ancak talep edilen
miktarın toplam miktardan daha fazla olması durumunda dağıtım, geçerli
başvuru sayısı, toplam talep miktarı ve ithalat performansları dikkate
alınarak gerçekleştirilir.
(3) Başvuru süresi sonrasında olabilecek ithal
talepleri, ancak ilgili eşya için talep edilen miktarın tespit edilen
miktardan daha düşük olması halinde, artan miktar için değerlendirmeye
alınır. Bu kapsamdaki dağıtım, firma talepleri dikkate alınarak başvuru
sırasına göre yapılır.
(4) Başvuruda bulunacakların Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına servis amaçlı kayıt olmaları zorunludur.
İthal
lisansı
MADDE 34
– (1) Tebliğin 31 inci maddesi
kapsamında verilecek ithal izinleri için Bakanlıkça ithal lisansı düzenlenir.
İthal lisansı fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da
düzenlenebilir. Gümrük beyannamelerinin tescilinde gümrük idarelerince söz
konusu ithal lisansı aranır.
(2) Düzenlenen ithal lisansları Çevre ve Şehircilik
Bakanlığından temin edilen servis amaçlı kontrol belgesi ile birlikte
işlerlik kazanır.
(3) Tebliğin bu bölümü çerçevesinde yapılacak
ithalat için Genel Müdürlükçe düzenlenen ithal lisansları, 31/12/2016
tarihine kadar geçerli olup bu süre uzatılmaz.
(4) İthal lisansları üçüncü kişilere devredilemez.
(5) İthal lisansının geçerlilik süresi içerisinde
ilgili firmaların talep etmesi halinde, ithal lisansı üzerinde Bakanlıkça
uygun görülebilecek değişiklikler yapılabilir. Ancak miktarın artırılmasına
ve lisans süresinin uzatılmasına yönelik talepler değerlendirmeye alınmaz.
(6) Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak
üzere, ithal lisansının geçerlilik süresinin bitmesini müteakip on gün
içerisinde söz konusu lisansın firmaya verilen nüshasının aslı Bakanlığa
iade edilir. İthalattan vazgeçilmesi durumunda, ithal lisansının aslının
Bakanlığa iade edilmesi gerekmektedir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kimyasal Silahlar Sözleşmesi Ekinde Yer Alan
Kimyasal
Maddelerin
İthali
İthalat
işlemleri
MADDE 35
– (1) Tebliğin bu bölümü ile Ek-9,
Ek-10 ve Ek-11’de yer alan listeler kapsamı kimyasal maddelerin ithalatı
aşağıda belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde düzenlenmiştir.
(2) Ek-9’da yer alan listede kayıtlı eşyanın
ithalatı yasaktır. Ancak söz konusu listede yer alan eşyanın araştırma,
tıbbi, farmasötik veya koruyucu amaçlarla, Ek-12/A’da belirtilen bu
Sözleşmeye taraf ülkelerden yapılacak ithalatı izne tabidir. Buna ilişkin
başvurular, ilgili kuruluşlardan alınacak söz konusu amaçları tevsik eden
belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe yapılır. İthaline izin verilen eşyanın
tekrar üçüncü bir ülkeye ihracatı yapılamaz.
(3) Ek-10’da yer alan listede kayıtlı eşyanın
Ek-12/A’da yer almayan ülkelerden ithalatı yasaktır.
(4) Ek-10’da yer alan liste kapsamı eşyanın
Ek-12/A’da belirtilen ülkelerden yapılacak ithalatı ile Ek-11’de yer alan
liste kapsamı eşyanın ithalatı Genel Müdürlüğün iznine tabidir.
İzin
belgesi alınacak eşya
MADDE 36
– (1) Ek-9, Ek-10 ve Ek-11’de yer
alan eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Gümrük Antrepo Rejimi, Dâhilde
İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi
ve Geçici İthalat Rejimine ilişkin gümrük beyannamelerinin tescilinde,
gümrük idarelerince izin belgesi aranır. İzin belgesi fiziksel olarak
düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da düzenlenebilir.
(2) İzin belgesine ilişkin başvurular Ek-12/B’de
yer alan müracaat formu ve aranacak diğer belgelerle birlikte Genel
Müdürlüğe yapılır.
İzin
belgesine ilişkin işlemler
MADDE 37
– (1) Bakanlıkça verilen izin
belgelerinin birer örneği ilgili kuruluşlara gönderilir.
(2) Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak
üzere, izin belgesinin aslı ithalatın tamamının gerçekleşmesini müteakip on
beş iş günü içinde izin belgesi kapsamında gerçekleştirilen ithalata ait
bilgiler ilgili gümrük idaresince işlenmiş ve onaylanmış olarak veya
geçerlilik süresi içinde ithalatın gerçekleşmemesi durumunda, geçerlilik
süresinin bitimini müteakip on beş iş günü içinde firmalarca Bakanlığa
intikal ettirilir.
(3) Bu madde hükümlerine aykırı hareket edilmesi
durumunda, müteakip izin belgesi talepleri, yükümlülüklerin tam olarak
yerine getirilmesinden sonra değerlendirmeye alınabilecektir.
Devir
işlemleri
MADDE 38
– (1) İthal edilen Ek-9 ve
Ek-10’da yer alan liste kapsamı eşyanın yurt içinde üçüncü şahıslara devri
Bakanlığın iznine tabidir.
(2) İthal edilen Ek-11’de yer alan liste kapsamı
eşyanın yurt içinde üçüncü şahıslara devri serbestçe yapılabilir.
İzin
belgelerinin geçerliliği ve değişiklik koşulları
MADDE 39
– (1) İzin belgeleri takvim yılı
içinde geçerlidir. Ek-10 ve Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşya için
düzenlenen izin belgelerine ilişkin süre uzatım talepleri Genel Müdürlükçe
sonuçlandırılır.
(2) Ek-9’daki listede yer alan eşya için düzenlenen
izin belgelerinin süresi üç aydır ve bu süre uzatılamaz. Bu belgedeki her
türlü değişiklik, yeni belge alınmasını gerektirir.
(3) Ek-10 ve Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşya
için düzenlenen izin belgelerinde ilgilinin talebi halinde uygun görülen
değişiklikler Bakanlıkça belge üzerinde yapılabilir. Ancak firma
değişikliği talebi kabul edilmez.
BEŞİNCİ KISIM
İthalatı Belli Kurumlarca Yapılabilecek Bazı Eşya
BİRİNCİ BÖLÜM
Harp Silahları
ile Bunların Aksam ve Parçalarının İthali
İthalat
işlemleri
MADDE 40
‒ (1) Ek-13’te G.T.İ.P.’leri
ve tanımları belirtilen eşya, Milli Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel
Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Milli İstihbarat Teşkilatı
Müsteşarlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından veya bu kuruluşlarca
yetki verilen kurum ve kuruluşlarca ithal edilebilir.
(2) Milli Savunma Bakanlığından izin alan firmalar
da Ek-13’te belirtilen eşyayı ithal edebilir.
ALTINCI KISIM
Bazı Tekstil ve Konfeksiyon Ürünlerinin Denetimi
BİRİNCİ BÖLÜM
Bazı Tekstil ve
Konfeksiyon Ürünlerinin Denetimi
Usul ve
esaslar
MADDE 41
‒ (1) Tebliğin bu kısmı ile
Ek-14’deki listede yer alan ithal eşyanın karşılarında gösterilen mevzuatta
bulunan azorenklendiriciler ve azoboyarlar ile etiket ve
isimlendirilmelerine ilişkin şartlara uygun olup olmadığının riske dayalı
denetim sistemi (RDDS) yoluyla denetlenmesi, toplatılması, düzeltilmesi ve
imhasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektedir.
Risk
değerlendirmesi
MADDE 42
‒ (1) Tebliğin bu kısmı
kapsamında risk, Ek-14’deki listede gösterilen ithal eşyanın, karşılarında
gösterilen mevzuatta yer alan şartlara uygun olmama olasılığıdır.
(2) Ek-14’deki listede G.T.İ.P.’leri ile fasıl
numaraları yer alan eşya Genel Müdürlükçe risk değerlendirmesine tabi
tutulur. Bu ürünlere ilişkin risk değerlendirmesi, ihracatçı, ithalatçı,
ithal eşya, ithalat koşulları, dağıtım kanalları ve gerekli görülebilecek
diğer hususlara ilişkin ulaşılabilen bilgiler üzerinden yapılır.
Numune
alınması
MADDE 43
‒ (1) Risk değerlendirmesi
sonucunda gerekli görülmesi halinde, eşyanın gümrük gözetimi sona
erdirilmeden önce, Bakanlıkça eşyadan numune aldırılabilir.
(2) Numune alınmasından ithalatçı veya temsilcisi
sorumludur.
(3) Alınan numuneler, uluslararası akreditasyona
sahip laboratuvarlarda test ettirilir.
Gümrük
gözetiminin sona erdirilmesi
MADDE 44
‒ (1) Gümrük yükümlülüğü
sona eren eşyanın gümrük gözetiminin sona erdirilebilmesi için onay
belgesinin elektronik ortamdaki kaydı aranır.
(2) Gümrük gözetimi sona erdirilmeden önceki üç
günlük süre, Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca gümrük yükümlülüğünün sona
erdiğinin Genel Müdürlüğe elektronik olarak bildirilmesiyle başlar.
(3) Bu kapsamdaki eşyanın gümrük gözetiminin sona
erdirilmesine ilişkin iş ve işlemler ilgili gümrük mevzuatı hükümlerine
tabi olup, onay belgesi düzenlenmeyen veya aksine bildirimde bulunulan
eşyanın gümrük gözetimi sona erdirilmez.
Onay
belgesi
MADDE 45
‒ (1) Onay belgesinin
elektronik kaydı, http://www.ebirlik.org adresinden gümrük beyannamesi
tescil numarası ile sorgulanabilir.
(2) Genel Müdürlük, onay belgesinin düzenlenmesi
aşamasında gerekli görmesi halinde ek bilgi ve belge talep edebilir.
(3) İthalatçının onay belgesi sürecindeki
yükümlülüklerini yerine getirmemesi durumunda, onay belgesi kapsamındaki
ithalat işlemleri için, yükümlülüklerini yerine getirene kadar onay belgesi
düzenlenmez.
Doğrudan
ve dolaylı temsil edilen eşya
MADDE 46
‒ (1) Numune alınarak test
edilen eşya ile aynı fiziksel özelliklere sahip eşya doğrudan temsil edilen
eşya kabul edilir.
(2) Numune alınarak test edilen eşya ile benzer
özellikteki eşya dolaylı temsil edilen eşya kabul edilir.
Ön tespit
ve duyuru
MADDE 47
‒ (1) Yapılan testler
sonucunda ilgili mevzuatta bulunan şartlara uygun olmadığı anlaşılan numunenin
doğrudan ve dolaylı temsil ettiği tespit edilen eşyaya ilişkin bilgiler
http://www.ebirlik.org adresinden duyurulur.
Duyuru
konusu eşyaya ilişkin bildirim
MADDE 48
‒ (1) İthalatçı ve/veya
eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişiler 47 nci
madde kapsamında duyurusu yapılan eşyaya ilişkin Ek-15’in “Açıklamalar”
bölümünde yer alan bildirim formunu eksiksiz bir şekilde doldurarak Ek-15’in
“Açıklamalar” bölümünde yer alan adrese iletirler. Gerekli görülmesi
halinde bildirimlere konu eşyaya ilişkin ek bilgi ve belge istenebilir.
(2) Bildirimi yapanlar bildirim formunun I. bölümü
ile bildirimin satın alınan eşyaya ilişkin olması halinde II. bölümünü,
satışı yapılan eşyaya ilişkin olması halinde III. bölümünü, satış
yaptıkları ya da duyuru konusu eşyayı satın aldıkları piyasaya arz
zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişilere en geç bildirimi
gönderdikleri tarih itibariyle noter kanalıyla veya elden iletirler. Bu
işleme ilişkin noter belgeleri veya taraflarca düzenlenecek elden teslim
tutanağı bildirimi yapan tarafından bildirimle birlikte ibraz edilir.
(3) Duyurusu yapılan eşyanın bildirimi ithalatçılar
tarafından en geç duyuru tarihinden itibaren on gün içerisinde, ithalatçı
dışında eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişiler
tarafından en geç kendilerine satış yapan satıcının ya da kendilerinin alış
yaptığı alıcının yaptığı bildirimin I. bölümü ile II. veya III.
bölümlerinin kendilerine ulaşmasını takip eden on gün içerisinde yapılır.
Nihai
bildirim ve internette ilan
MADDE 49
– (1) Duyuru tarihinden itibaren
altmış gün içerisinde, ithalatçı veya eşyayı piyasaya arz zincirinde yer
alan gerçek veya tüzel kişilerce bildirimi yapılmayan veya yapılan
bildirimler sonucunda teste tabi tutulacak, toplatılacak, düzeltilecek, imha
edilecek veya bu işlemlere tabi tutulmak üzere ilan yoluyla geri çağrılacak
doğrudan veya dolaylı temsil edilen eşyanın yerleri ve miktarları
Bakanlıkça ilgililere nihai olarak bildirilir.
(2) Nihai bildirim tarihinden itibaren on gün
içerisinde yerleri tespit edilen veya edilemeyen teste tabi tutulacak,
toplatılacak, düzeltilecek, imha edilecek eşyaya ilişkin işlemlerin
yapılmaması halinde ilgili eşya ve firmaya ilişkin bilgiler 47 nci maddede
yer alan internet adresinde ilan edilir.
Doğrudan
temsil edilen eşyanın toplatılması, düzeltilmesi ve imhası
MADDE 50
‒ (1) Eşyanın toplatılması,
mühürlü kaplarda saklanması anlamına gelir.
(2) Eşyanın düzeltilmesi, toplatılan eşyanın ilgili
mevzuata uygun olmayan özelliklerinin giderilmesi ve mevzuata uygun olmayan
kısımların bertaraf edilmesi anlamına gelir.
(3) Eşyanın imha edilmesi, toplatılan eşyanın
uluslararası akreditasyona sahip imha merkezlerine imha edilmek üzere
teslim edilmesi veya gümrük mevzuatı çerçevesinde imha edilmesi anlamına gelir.
(4) 49 uncu maddeye göre yerleri ve miktarları
belirlenen doğrudan temsil edilen eşya nihai bildirim tarihinden itibaren
49 uncu maddede belirtilen süreler içerisinde ithalatçı ve/veya eşyayı
piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişilerce düzeltilir
veya imha edilir.
(5) Toplatılan eşya gümrük mevzuatı çerçevesinde ve
yükümlü talebi doğrultusunda mahrecine iade edilebilir. Usulüne uygun
olarak mahrecine iade edilmiş eşya da imha edilmiş sayılır.
(6) Bu maddede belirtilen işlemlerin tamamı
uluslararası gözetim şirketi gözetiminde gerçekleştirilir. Uluslararası
gözetim şirketince hazırlanacak raporların Genel Müdürlükçe uygun görülmesi
halinde bu işlemler yerine getirilmiş sayılır.
Dolaylı
temsil edilen eşyanın testi
MADDE 51
‒ (1) 47 nci maddeye göre
duyurusu yapılan dolaylı temsil edilen eşyaya ait numuneler uluslararası
akreditasyona sahip laboratuvarlarda teste tabi tutulur. Testler sonucunda
eşyanın ilgili mevzuatta bulunan şartlara uygun olmadığının tespit edilmesi
durumunda 50 nci madde hükümleri uygulanır. Dolaylı temsil edilen eşyanın
ithalatçısı veya eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel
kişilerce nihai duyuru tarihinden itibaren 49 uncu maddede belirtilen
süreler içerisinde teste tabi tutulmaması halinde bu ürünler doğrudan
temsil edilen eşya kabul edilerek 50 nci madde hükümleri uygulanır.
İlan
MADDE 52
‒ (1) 50 ve 51 inci maddeler
çerçevesinde toplatılamadığı için imha edilemeyen veya düzeltilemeyen eşya,
nihai duyuru tarihinden itibaren 49 uncu maddede belirtilen süreler
içerisinde en son satışı yapan gerçek veya tüzel kişilerce ilan yoluyla
geri çağrılır. Bu ilanlar, ülke genelinde dağıtımı yapılan ve Basın İlan
Kurumu verilerine göre bir önceki ayın en yüksek tirajlı on gazetesinden
üçünde ve ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında, her birine
en az iki gün süreyle ve Genel Müdürlükçe belirlenen şekle ve içeriğe uygun
olarak yapılmak zorundadır. İlan yükümlülüğü tamamlanan eşya için imha
yükümlülüğü yerine getirilmiş sayılır. İlan yoluyla geri çağrılan doğrudan
temsil edilen eşya için 50 nci madde hükümleri, dolaylı temsil edilen eşya
için 51 inci madde hükümleri uygulanır.
Sorumluluk
MADDE 53
‒ (1) Tebliğin bu kısmında
bulunan hükümlere göre eşyanın test edilmesi, toplatılması, düzeltilmesi,
imhası ve ilanına ilişkin tüm işlemlerin yapılmasından ve bunlardan doğacak
tüm masraflardan eşyayı Türkiye’ye ithal eden ithalatçı ve piyasaya arz
zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişiler müteselsilen sorumludur.
(2) Birinci fıkrada belirtilen yükümlülüklerini
yerine getirmeyen firmaların Tebliğin bu kısmı ile 31/12/2009 tarihli ve
27449 ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Gözetim
Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/1) kapsamındaki işlemleri
yükümlülüklerini yerine getirene kadar sonlandırılmaz.
İhtisas
kuruluşları
MADDE 54
‒ (1) Tebliğin bu kısmında
bulunan hükümlere göre numune alınması, testler, toplatma ve imha
işlemleri, Genel Müdürlüğün belirleyeceği usul ve esaslar çerçevesinde
ilgilisi ve İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Genel
Sekreterliği (İTKİB) tarafından uluslararası akreditasyona sahip
laboratuvarlara ve uluslararası gözetim şirketlerine yaptırılır.
Risk
değerlendirme kurulu
MADDE 55
‒ (1) Tebliğin bu kısmı ile
belirlenen iş ve işlemler konusunda Genel Müdürlüğe tavsiye ve önerilerde
bulunmak üzere; Genel Müdürlük, İTKİB ve gerekli olması halinde ilgili
kurumların temsilcilerinin katılımıyla Risk Değerlendirme Kurulu (RDK)
oluşturulur. RDK’nin oluşturulması, görevleri ile çalışma usul ve esasları
Genel Müdürlükçe belirlenir.
Yetki
MADDE 56
‒ (1) Tebliğin bu kısmında
yer alan hususlarda uygulamaya yönelik önlemleri almaya ve düzenlemeleri
yapmaya Genel Müdürlük yetkilidir.
YEDİNCİ KISIM
Gümrük Birliğinden Kaynaklanan Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Genelleştirilmiş
Tercihler Sistemi
Genelleştirilmiş
tercihler sistemi
MADDE 57
– (1) Tebliğin bu bölümü ile
İthalat Rejimi Kararında Genelleştirilmiş Tercihler Sistemine (GTS) ilişkin
tarife tavizlerinden yararlanan eşya ile ülkelerin belirlenmesine esas
teşkil eden hususlar düzenlenmektedir.
(2) Türkiye ile Avrupa Birliği (AB) arasında ihdas
edilen Gümrük Birliği (GB) çerçevesinde, GTS kapsamında En Az Gelişmiş
Ülkeler (E.A.G.Ü.), Özel Teşvik Düzenlemeleri Ülkeleri (Ö.T.D.Ü.) ile
Gelişme Yolundaki Ülkelere (G.Y.Ü.) ülkemiz tarafından tanınan tek taraflı
gümrük vergisi tavizleri 20/12/1995 tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalat Rejimi Kararı ile
belirlenmiştir.
Temel
ilkeler
MADDE 58
– (1) GTS, ülkemizin başta Dünya
Ticaret Örgütü (DTÖ) olmak üzere uluslararası yükümlülüklerine uygun
olarak, İthalat Rejimi Kararı eki II sayılı [93 üncü fasıl ve Avrupa Kömür
ve Çelik Topluluğu (AKÇT) ürünleri hariç] ve III sayılı listelerde yer alan
eşya için tatbik edilmekte olup;
a) Gümrük vergisi tavizlerinin tek taraflı olması,
b) Tavizlerin verilişlerinin bağlayıcı olmaması,
c) Tercihlerin kısmen veya tümüyle
kaldırılabilmesi,
ç) Tek taraflı veya uluslararası müzakereler
sonucunda yapılacak en çok kayrılan ülke esasına dayalı tarife indirimlerini
engelleyici olmaması,
temel ilkelerine dayanmaktadır.
(2) GTS kapsamında tanınan tavizli tarifeler,
İthalat Rejimi Kararı ekinde yer alan II ve III sayılı listelerde “GTS
Ülkeleri” sütununa derç edilerek yürürlüğe konulmuştur. GTS’den yararlanacak
G.Y.Ü., Ö.T.D.Ü. ve E.A.G.Ü.’ler sırasıyla İthalat Rejimi Kararı Ek: 3A,
Ek: 3B ve Ek: 3C sayılı listelerde yer almaktadır. GTS kapsamında tercihli
tarifeler, bu listelerde belirtilen ülkeler menşeli eşyanın ithalatında
uygulanır.
(3) E.A.G.Ü. için İthalat Rejimi Kararı Eki II (93
üncü fasıl ile AKÇT ürünleri hariç) ve III sayılı listelerde yer alan
eşyanın gümrük vergisi oranı askıya alınmıştır. İthalat Rejimi Kararı
Ek:5'te yer alan ürünlerin gümrük vergileri ise Ö.T.D.Ü. için askıya
alınmıştır. G.Y.Ü. için İthalat Rejimi Kararı Ek:4'te yer alan ürünlerin
gümrük vergileri ürünlerin hassasiyet derecelerine göre askıya alınmış veya
indirimli gümrük tarifeleri uygulanmıştır.
Tercihli
tarife kapsamı eşya ve indirim oranları
MADDE 59
– (1) Taviz tanınan eşyalar
hassaslık derecesine göre, İthalat Rejimi Kararı Ek- 4’te yer alan listede
hassas ve hassas olmayan olarak iki gruba ayrılır. Eşyanın ait olduğu
hassaslık grubu değiştirilebilir.
(2) Hassas ürünlerde, maktu gümrük vergileri % 30
oranında azaltılmış, nispi gümrük vergileri ise İthalat Rejimi Kararı eki
II ve III sayılı listelerde Diğer Ülkeler (D.Ü.) sütununda belirtilen
gümrük vergisi hadleri üzerinden 3,5 puan indirilmiştir. Ancak 50 ila 63
üncü fasıllar (bu fasıllar dahil) arasında yer alan hassas ürünlerde,
İthalat Rejimi Kararı eki II sayılı listede D.Ü. sütununda belirtilen
gümrük vergisi hadleri üzerinden % 20 oranında indirim yapılmıştır. GTS
kapsamında tanınan tercihli tarifenin nihai oranı 1 inci ondalık sayıya
yuvarlanmıştır.
(3) AB’nin yürürlükteki mevzuat hükümleri dikkate
alınarak, bazı eşya için bir üst fıkrada belirtilen tavizlerden daha düşük
olan gümrük tarifeleri uygulanmıştır.
(4) Tercihli tarife uygulaması sonucunda nispi
vergi oranlarının % 1 veya daha az olması, maktu vergilerin 2 EURO (€) veya
daha az olması durumunda, G.Y.Ü. için gümrük vergileri askıya alınmıştır.
Hariç
sektörler
MADDE 60
– (1) GTS kapsamı sektörler
İthalat Rejimi Kararının Ek- 4’ünde yer almaktadır. GTS’den sağlanan
tercihli tarifeler, İthalat Rejimi Kararı Ek- 3A’da yer alan listede
belirtilen ilgili ülkeler itibariyle hariç tutulan sektörler için
uygulanmaz.
Tavizlerin
askıya alınması
MADDE 61
– (1) GTS kapsamında sağlanan
tavizler;
a) Temel insan ve işçi hakları ile çevreye ilişkin
uluslararası sözleşmelerde belirlenen prensiplerin ciddi ve sistematik bir
şekilde ihlal edilmesi,
b) Türkiye sanayisi üzerinde olumsuz etki yapan
haksız ticari uygulamalar,
c) Menşe kurallarının sistematik bir biçimde ihlal
edilmesi,
ç) DTÖ tarafından haksız ticari uygulamaların
tespit edilmesi,
d) GB’nin etkin işleyişine zarar verecek şekilde
trafik sapmasına neden olması,
e) Uluslararası Çalışma Örgütü Konvansiyonlarında
belirtilen kölelik ya da angaryanın herhangi bir türünün uygulanması,
f) Uyuşturucu ticaretine ilişkin gümrük
kontrollerinin yetersiz olması,
g) Mahkumlara yaptırılan ürünlerin ihraç edilmesi,
ğ) Dünya Bankası tarafından bir ülkenin yüksek
gelir grubunda sınıflandırılması,
halinde ilgili ülkeler menşeli eşya için belirli
veya belirsiz süreyle geçici veya daimi olarak askıya alınabilir.
Tavizlerin
kaldırılması ve yeniden düzenlenmesi
MADDE 62
– (1) GTS kapsamında tavizden
faydalanan ülke menşeli bir eşyanın ithali benzer ya da doğrudan rakip bir
eşyanın yerli üreticisi için ciddi zorluk ya da ciddi zorluk tehdidi
yaratır ise ilgili ülke menşeli bu eşya için İthalat Rejimi Kararının eki
II ve III sayılı listelerde D.Ü. sütununda belirtilen gümrük vergisi oranı
yeniden yürürlüğe konulabilir.
(2) GTS kapsamında bir eşyanın ithali ülke
pazarında ciddi bir bozulma ya da ciddi bozulma tehdidi yaratır ise bu eşya
için ülke ayrımı gözetmeksizin İthalat Rejimi Kararı eki II ve III sayılı
listelerde D.Ü. sütununda belirtilen gümrük vergisi oranı yeniden yürürlüğe
konulabilir.
(3) Genel Müdürlük, ciddi zorluk veya zorluk
tehdidine ilişkin başvuru üzerine ya da resen inceleme kararı alabilir.
(4) Ciddi zorluk ya da zorluk tehdidine ilişkin
inceleme sırasında yerli üretimin; pazar payı, üretim, üretim kapasitesi,
stok, iflas, kârlılık, kapasite kullanımı, istihdam, ithalat ve fiyat
faktörlerinden biri veya birkaçı göz önünde bulundurulur.
(5) İnceleme altı ay içinde tamamlanır. Gerek görülen
hallerde bu süre uzatılabilir.
(6) İncelemenin tamamlanmasının ardından ilgili
ülke menşeli eşya için bir ay içinde karar alınır.
(7) Sektörlerde belirtilen ürünlere GTS kapsamında
sağlanan tavizler;
a) GTS kapsamında tavizden faydalanan bir ülkeden,
bir sektör kapsamında gerçekleştirilen ithalatın, aynı sektörde bir önceki
yıl gerçekleştirilen ithalata oranla miktar bazında % 13,5 ve daha fazla
oranda artması veya,
b) Sektörde belirtilen ürünlerin GTS kapsamında
tavizden yararlanan herhangi bir ülkeden ithalatının, GTS kapsamında yer
alan ülkelerin tamamından herhangi bir on iki aylık dönem süresince
gerçekleştirilen ithalatın değer bazında % 14,5’ini aşması halinde,
kaldırılabilir.
(8) Bakanlıkça dış ticaretimizdeki gelişmeler göz
önüne alınarak ülke/ürün bazında tavizler kaldırılabilir.
Uyumlaştırma
MADDE 63
– (1) Türkiye, Gümrük Birliğinin
etkin işleyişini teminen, GTS kapsamında gerekli düzenlemeleri yapma
hakkını saklı tutmak kaydıyla, AB’nin konu hakkındaki düzenlemelerini esas
alır ve bu çerçevede, mevzuatında gerekli uyumlaştırmayı yapar.
İKİNCİ BÖLÜM
Askıya Alma
Sistemi
Genel
çerçeve
MADDE 64
– (1) Askıya Alma Sisteminin
amacı, Türkiye’deki sanayicilerin rekabet kapasitelerinin artırılmasını,
modernize olmalarının sağlanmasını ve yeni iş alanlarının oluşturulmasını
desteklemek, üretim sürecinde ihtiyaç duydukları hammadde, yarı mamul veya
özel imalat niteliği taşıyan ürünlere düşük gümrük vergisi ile erişimlerini
sağlamaktır.
(2) Tebliğin bu bölümü, Türkiye ile AB arasında
ihdas edilen 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı eki sanayi ürünlerinden,
AB Konseyi tarafından Askıya Alma Sistemine dâhil edilen ve edilmesi
planlanan eşya için Askıya Alma Sistemine dair düzenlemeleri kapsar.
Başvuru
MADDE 65
– (1) Başvurular Genel Müdürlüğe
yapılır. Yapılan başvuruların Tebliğin bu bölümüne uygunluğu Bakanlık
tarafından değerlendirilerek geçerli başvurular müzakere edilmek üzere
ETSG’ye iletilir.
Ürün
kapsamı
MADDE 66
– (1) Askıya Alma Sistemine konu
ürünler, AB veya Türkiye’deki üreticilerin üretimlerinde kullanacakları
hammadde, yarı mamul ya da imalat bileşenleri olmalıdır.
(2) Aşağıdaki özelliklerden en az birini haiz nihai
ürünler Askıya Alma Sistemine konu edilemez:
a) Nihai tüketiciye satışa hazır olan.
b) Demonte edilmiş olan.
c) Asli bir işleme ya da dönüşüme tabi tutulmayacak
olan.
ç) Bitmiş ürünün asli özelliklerine sahip olan.
Başvuru
usul ve esasları
MADDE 67
– (1) Askıya Alma Sistemi
çerçevesinde Bakanlığa yapılacak tüm başvurular Ek-16’deki takvime göre
yapılır. Taleplerin değerlendirilmesinde genel evrak giriş tarihi esas
alınır.
(2) Başvurular; askıya alma ve otonom tarife
kontenjanı açılması talepleri için Ek-17, askıya almaya itiraz talepleri
için Ek-18, temdit (askıya almanın uzatılması) talepleri için Ek-19’deki
dilekçe ile birlikte sırasıyla Ek-20, Ek-21 ve Ek-22’de yer alan ilgili
başvuru formlarından biri kullanılarak yapılır.
(3) İkinci fıkrada bahsedilen başvuru formu (Ek-20,
Ek-21, Ek-22’den uygun olanı) ayrıca İngilizce dilinde doldurularak
elektronik ortamda “askiyaalma@ekonomi.gov.tr” e-posta adresine Ek-16’deki
takvime göre iletilir. Başvuru formlarının İngilizce nüshalarına Bakanlık
internet sitesinden
(www.ekonomi.gov.tr/portal/faces/home/ithalat/ithalatPolitikasi) ulaşılabilmektedir.
(4) Başvuru sahipleri, başvuru konusu ürünün AB ve
Türkiye’de üretimi bulunmadığına veya yeterli üretimi olmadığına dair
yapmış oldukları ön incelemeye ilişkin bilgi ve belgeleri başvuru
dokümanları ile birlikte Ek-16’deki takvime göre Genel Müdürlüğe sunar.
(5) Askıya alma başvuru sürecinde AB veya
Türkiye’de başvuru konusu ürünün üretiminin bulunduğunun ancak bu üretimin
yeterli olmadığının tespit edilmesi durumunda askıya alma talebi tarife
kontenjanına çevrilebilir veya kısmi askıya alma uygulanabilir.
(6) Askıya Alma Sistemi;
a) Başvuru konusu ürünün aynısının, eşdeğerinin
veya ikamesinin AB veya Türkiye’de üretiminin olması,
b) Başvuru konusu ürünün nihai ürün olması,
c) Başvuru konusu ürünün AB ve Türkiye’deki
üreticilerce üçüncü ülkeden ithal edilmesine engel teşkil edecek şekilde
bir ayrıcalıklı ticari anlaşma kapsamına girmesi,
ç) Ürünün fikri mülkiyet hakları kapsamında
korunuyor olması,
d) Başvuru sahibinin ilgili ürünü sadece ticari
amaçla ithal etmesi,
e) Başvurunun dış ticaret politikası uygulamalarını
bozucu etkiye sahip olması,
durumlarının herhangi birinde uygulanmaz.
(7) Askıya Alma Sistemine tabi olacak ürünün
kullanımı belirli bir amaç ile sınırlandırılmış ise, söz konusu ürünün
askıya alma sistemi kapsamında ithal edilmesinde gümrük mevzuatının nihai
kullanıma ilişkin hükümleri esas alınır.
(8) Başvurunun geçerli olması için başvuru konusu
ürünün ithalatında, askıya alma sonrası tahsil edilmeyecek gümrük vergisi
tutarının yıllık 15.000 Avro karşılığı Türk Lirasından az olmaması gerekir.
(9) Yürürlükte olan Askıya Alma Sistemine tabi
ürünlere yönelik değişiklik talepleri, Ek-16’de yer alan takvime göre yeni
başvuru kıstaslarına uygun olarak yapılır.
(10) Ürün tanımlamaları yürürlükteki TGTC esas
alınarak yapılır. Talep edilen ürüne ilişkin uygun tanımın TGTC’de
bulunmaması durumunda Uluslararası Standart Örgütü (International Standard
Organisation-ISO), Uluslararası Tescilsiz İsimleri (International
Non-proprietary Names-INN), Uluslararası Temel ve Uygulamalı Kimya Birliği
(International Union of Pure and Applied Chemistry-IUPAC), Avrupa Kimyasal
Maddeler Gümrük Envanteri (European Customs Inventory of Chemical
Substances-ECICS) veya Renk İndeksi (Colour Index-CI) tanımlamaları veya
gümrük muayenesine esas teşkil edebilecek nitelikte özel tanımlar
kullanılır.
(11) Ölçü birimlerinde TGTC esas alınır. TGTC’de
uygun birimlerin bulunmaması halinde Uluslararası Birim Sistemi
(International Systems of Units-SI) tanımları kullanılır. Tanımlamalarda
kullanılacak standartlar ve test metotlarının uluslararası tanınırlığının
olması gerekir. Marka, firma içi kalite standartları, ürünün teknik
özellikleri ve benzeri terimler tanımlamalarda kullanılamaz.
(12) Başvurulara ilişkin olarak, ihtiyaç duyulması
halinde, Genel Müdürlükçe talep edilen belgelere ek olarak başvuru
sahibinden açıklayıcı bilgi ve belge talep edilebilir.
(13) Başvurunun incelenmesi veya müzakere süreci
için gerekli olan her türlü bilgi veya belgenin herhangi bir nedenle
sunulmaması durumunda başvuru reddedilir.
Müzakereler
MADDE 68
– (1) Başvurular ETSG bünyesinde
yılda iki dönemde müzakere edilir ve her dönem üç toplantıdan oluşur.
(2) Her bir dönemde müzakere edilecek ürünlere
ilişkin AB Komisyonunca yayımlanan listenin orijinal nüshası, Bakanlık
internet sitesinde (www.ekonomi.gov.tr/portal/ faces/home/ ithalat/ithalatPolitikasi)
duyurulur.
(3) Müzakerelerin tamamlanmasını müteakiben AB
Konseyi tarafından gümrük vergisi askıya alınması kararlaştırılan
ürünlerin, AB ile eşzamanlı olarak her yıl 1 Ocak ve 1 Temmuz tarihleri
itibariyle yürürlüğe girecek şekilde İthalat Rejimi Kararı eki V Sayılı
Listeye yansıtılmasına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı taslağı hazırlanır.
(4) Bahse konu müzakereler sonucunda tespit edilen
tarife kontenjanlarının dağıtımı Bakanlar Kurulu Kararına istinaden
hazırlanan tarife kontenjanının dağıtım usul ve esaslarına ilişkin
tebliğler çerçevesinde yapılır.
SEKİZİNCİ KISIM
Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat, Atıflar, Geçici
Hükümler, Yürürlük ve Yürütme
BİRİNCİ BÖLÜM
Yürürlükten
Kaldırılan Mevzuat ve Atıflar
Yürürlükten
kaldırılan mevzuat
MADDE 69
– (1) 31/12/2014 tarihli ve 29222
ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan; İthalat Tebliği
(İthalat: 2015/1) yürürlükten kaldırılmıştır.
Atıflar
MADDE 70
– (1) 31/12/2014 tarihli ve 29222
ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan; İthalat Tebliği’ne
(İthalat: 2015/1) yapılan atıflar bu Tebliğe yapılmış sayılır.
İKİNCİ BÖLÜM
Geçici Hükümler
Geçmiş
Döneme İlişkin Başvurular
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin ikinci
kısmı çerçevesinde 31/12/2015 tarihine kadar yapılan başvurular ve izin
belgeleri 2015/1 İthalat Tebliği hükümleri çerçevesinde sonuçlandırılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yürürlük ve
Yürütme
Yürürlük
MADDE 71
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2016 tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 72 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
|