Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2015/52)
Yasal
dayanak ve başvuru
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve
23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız
rekabetin önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılan nihai
gözden geçirme soruşturması (NGGS) başvurusu ile bu başvuruya ilişkin
olarak söz konusu mevzuat kapsamında yapılan değerlendirmenin sonuçlarını
içerir.
(2) Yerli üretici Makina Takım Endüstrisi A.Ş.
tarafından yapılan başvuruda Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli “matkap ucu
ve parmak frezeler”in ithalinde halen uygulanmakta olan dampinge karşı
önlemin sona ermesinin damping ve zararın devam etmesi veya yeniden
tekrarlanabilmesi ihtimaline yol açacağı gerekçesiyle bir nihai NGGS
açılması istemiyle başvuruda bulunulmuştur.
Önleme
tabi ürün
MADDE 2 – (1) Önleme tabi ürün, 8207.50.60.00.00 Gümrük
Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP) altında kayıtlı “metal işlemeye mahsus, iş gören
kısımları yüksek hız çeliğinden olan delmeye mahsus aletler (matkap
uçları)” ve 8207.70.31.00.19 GTİP altında kayıtlı “metal işlemeye mahsus
diğer parmak frezeler (parmak frezeler)”dir.
(2) Bahse konu GTİP’ler yalnızca bilgi amaçlı
verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Önleme tabi ürünün Türk Gümrük Tarife
Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan bilgi ve belgeler
temelinde, Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde başvuru yeterliliğine
sahip olan yerli üreticinin Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli
üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır.
Mevcut
önlem
MADDE 4 –
(1) ÇHC menşeli 8207.50.60.00.00
GTİP’li “matkap uçları” ve 8207.70.31.00.19 GTİP’li “parmak frezeler” için
4/2/2005 tarih ve 25717 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2005/3) uyarınca sırasıyla
6 ABD Doları/Kg ve 10 ABD Doları/Kg dampinge karşı önlem yürürlüğe
konulmuştur.
(2) Yerli üretim dalı tarafından yapılan başvuru
neticesinde açılan NGGS, 31/12/2010 tarihli ve 27802 sayılı 5 inci Mükerrer
Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2011/2) ile sonuçlandırılarak meri
uygulamanın devam etmesine karar verilmiştir.
Gerekçe
MADDE 5 – (1) 21/3/2015 tarihli ve 29302 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/4) ile mevcut önlemlerin yürürlükte kalma sürelerinin sona
ereceği ve bahse konu ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen
sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile bir nihai gözden
geçirme soruşturması açılması talebinde bulunabilecekleri ilan edilmiştir.
(2) Yapılan başvurunun incelenmesi neticesinde, ÇHC
menşeli önleme konu ürün için uygulanan dampinge karşı önlemin yürürlükten
kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme
soruşturması açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut
olduğu anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 6 – (1) Bir nihai gözden geçirme soruşturmasının
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu tarafından
ÇHC menşeli söz konusu ürün için Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde
bir nihai gözden geçirme soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
(2) Başvuruya konu mevcut önlem, Yönetmeliğin 35
inci maddesi gereğince, soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya
devam eder.
(3) Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü
(Genel Müdürlük) tarafından yürütülür.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 7 – (1) Genel Müdürlük tarafından Yönetmeliğin 40 ıncı
ve 41 inci maddelerinde öngörülen hükümler saklı kalmak üzere soruşturma
kapsamında normal değer tespitine karar verilmesi halinde; ÇHC’de yerleşik
soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün
üretiminde ve satışında Yönetmeliğin Ek 1 inci maddesindeki ölçütler
çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 9 uncu maddede
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci
maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır.
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülkeler
için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 8 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülke Büyükelçiliğine soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine,
başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği
hususunda bilgi verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Ekonomi Bakanlığı internet sayfasındaki ilgili
bölümden erişmeleri mümkündür.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü
iletişimler Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını
ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı
olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt,
bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler
haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve
görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden; ancak bu maddenin birinci fıkra ve üçüncü fıkra kapsamına
girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi
veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler gibi diğer
ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 9 uncu maddenin
üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(7) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir.
(8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 9 – (1) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 8 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderilmediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili
görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden ancak 8 inci maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer
ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma
süreci içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut
verilere göre yapılır.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 11 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekir.
T.C. Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
İnönü Bulvarı No: 36 Emek/ANKARA
Faks: +90-312-204 86 33
E-posta: ngs164@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 12 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
|