Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden:
YERLİ VE
YABANCI HAVA ARACINA YAPILAN EMNİYET
DEĞERLENDİRMELERİ YÖNETMELİĞİ
(SHY-RAMP)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye hava sahasında
uçuş emniyetinin sağlanması adına ülkemiz hava alanlarına iniş ve kalkış
yapan yabancı ve yerli hava aracının ramp denetimine ilişkin usul ve
esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 7/12/1944 tarihli Şikago
Konvansiyonunda tanımlanmış olan devlet hava aracı ile maksimum kalkış
ağırlığı 5700 kg’dan az olup ticari faaliyet yapmayan hava aracı
haricindeki hava aracı ile operasyon gerçekleştiren işletmecileri, ülkemiz
havaalanlarına iniş kalkış yapan yabancı ve yerli hava araçlarını ve bu
araçlarda görev yapan uçucu personeli kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 14/10/1983 tarihli ve 2920
sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu, 10/11/2005 tarihli ve 5431 sayılı Sivil
Havacılık Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile 5/6/1945
tarihli ve 4749 sayılı Şikago’da 7 Aralık 1944 tarihinde akit ve imza
edilmiş olan Uluslararası Sivil Havacılık Antlaşması ve Sivil Havacılık
Geçici Sözleşmesi ve Bunların Eklerinin Onanması Hakkında Kanuna
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AIP: Havacılık Bilgi Yayınını,
b) AMM: Hava Aracı Bakım El Kitabını,
c) AMP: Hava Aracı Bakım Programını,
ç) EASA: Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansını,
d) ECAC: Avrupa Sivil Havacılık Konferansını,
e) Genel Müdürlük: Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğünü,
f) Genel Müdür: Sivil Havacılık Genel Müdürünü,
g) Havaalanı: Karada ve su üzerinde hava
araçlarının kalkması ve inmesi için özel olarak hazırlanmış, hava
araçlarının bakım ve diğer ihtiyaçlarının karşılanmasına, yolcu ve yük
alınmasına ve verilmesine elverişli tesisleri bulunan yerleri,
ğ) Hava aracı: Havalanabilen ve havada seyredebilme
kabiliyetine sahip her türlü aracı,
h) ICAO: Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatını,
ı) İşbirliği anlaşması: 14/12/2006 tarihinde EASA
ile Genel Müdürlük arasında imzalanan ve SAFA programı hakkında tarafların
karşılıklı yetki ve sorumluluklarını düzenleyen metni,
i) İşletme: Ticari hava taşımacılığı yapmak üzere
yetkilendirilmiş kuruluşları,
j) OJT: Denetçi işbaşı eğitimini,
k) Ramp denetimi: Yerli ve yabancı hava aracına
uçuş öncesinde veya sonrasında yapılan kontrolü,
l) SAFA: Yabancı uçaklara gerçekleştirilen emniyet
değerlendirmesini,
m) SHY: Genel Müdürlükçe yayımlanan yönetmelikleri,
n) SHT: Genel Müdürlükçe yayımlanan talimatları,
o) SRM: Yapısal tamir el kitabını,
ö) Uçuş ekibi: Bir hava aracının uçurulması için
gerekli pilot, seyrüseferci, kabin personeli ve uçuş teknisyenini,
p) Uçuş yasağı: Bir hava aracının veya işletmenin
Türk hava sahasını kullanımının durdurulmasını,
r) Hava aracının yerde tutulması: Hava aracının,
havaalanından ayrılmasına izin verilmemesini,
s) Veri tabanı: EASA tarafından yönetilen tüm SAFA
raporlarının girildiği ve depolandığı veri alanını,
ş) Program: EASA SAFA Programını,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte belirtilmeyen tanım ve
kısaltmalar için ülkemizin üyesi bulunduğu uluslararası sivil havacılık
kuruluşları tarafından yayımlanan dokümanlarda belirtilen tanımlar
geçerlidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Denetim
MADDE 5 – (1) Hava aracı ve uçuş ekibi, ICAO
gerekliliklerine göre denetlenir. Bu denetlemelerde 6 ncı maddede
bahsedilen önceliklendirme listesi esas alınır.
Önceliklendirme
kıstasları
MADDE 6 – (1) İşbirliği anlaşması kapsamında EASA tarafından
sağlanan potansiyel risk taşıdığı belirlenen işletmeler veya hava
araçlarının listesi, ramp denetlemelerinde öncelikli olarak
değerlendirilir.
Bilginin
toplanması
MADDE 7 – (1) Genel Müdürlük, ramp denetlemelerinin
etkinliğini artıracak her türlü bilgiyi toplar ve değerlendirir.
Ramp
denetçisinin niteliği
MADDE 8 – (1) Genel Müdürlük, ramp denetlemesi icra etmek
üzere bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen niteliklere sahip
denetçileri bulundurur.
(2) Ramp denetçisi için aranan şartlar aşağıda
belirtilmiştir:
a) Denetim yapacağı alan/alanlara ilişkin gerekli
havacılık eğitimine veya pratik bilgiye sahip olmak,
b) Aşağıda belirtilen hususlar ile ilgili
eğitimleri başarıyla tamamlamak:
1) Kokpit, kabin, hava aracının fiziksel durumu ve
kargo alanlarından birinde veya daha fazlasında, uygun teorik ve pratik
eğitim.
2) Genel Müdürlük tarafından tayin edilmiş olan
kıdemli ramp denetçisi tarafından verilmiş uygun işbaşı eğitimi.
c) SAFA programı ve prosedürlerini, bu alanda
oluşan gelişmeleri de kapsayan ve her üç yılda bir alınması gereken
tazeleme eğitimini alarak ve her 12 aylık dönemde en az 12 SAFA denetimi
icra ederek, mevcut niteliklerinin geçerliliğini muhafaza etmek.
(3) Bu maddenin ikinci fıkrasının (b) bendinde
belirtilen eğitimler, Genel Müdürlük tarafından veya Programa dâhil AB
üyesi ülkenin yetkili otoritesi tarafından yetkilendirilmiş eğitim
organizasyonundan alınır.
Ramp
denetlemesinin icrası
MADDE 9 – (1) Ramp denetlemesinde, Genel Müdürlük internet
sayfasında yer alan form kullanılır.
(2) Denetçi, ramp denetlemesi yaparken, denetlenen
hava aracının makul olmayan bir şekilde gecikmesine sebep olmaktan kaçınır.
(3) Sorumlu kaptan pilot, sorumlu kaptan pilotun
olmaması halinde uçuş ekibinin başka bir üyesi veya işleticinin bir
temsilcisi, ramp denetlemesinin tamamlanmasını müteakip, denetleme formunun
bir sureti verilerek, denetlemenin sonucu hakkında bilgilendirilir.
Bulguların
sınıflandırılması
MADDE 10 – (1) Denetleme formunda bulunan her bir denetleme
maddesi için, belirlenmiş standarda aykırılık, bulgu olarak adlandırılır.
Bulgular, EASA tarafından yayınlanan önceden tanımlanmış bulgu listesine
uygun olarak yayımlanacak talimat ile Genel Müdürlükçe belirlenir.
Denetleme gerçekleştirildiği esnada yürürlükte bulunan ICAO, ECAC, EASA
gibi kuruluşlarla imzalanmış uluslararası anlaşmalardan doğan
gereklilikler, AIP, SHY, SHT gibi ulusal gereklilikler veya AMM, SRM, AMP
gibi üretici gereklilikleri kapsamında üç muhtemel uyumsuzluk kategorisi
tanımlanmıştır. Denetlemede tespit edilen bulgular aşağıda belirtilen
şekilde sınıflandırılır:
a) Kategori 3 seviye bulgu, yürürlükte bulunan
gerekliliklere veya bir sertifikanın tanımlanmış şartlarına uyumsuzluğun
söz konusu olduğu uçuş emniyeti üzerinde büyük bir etkisi olan
uygunsuzluktur.
b) Kategori 2 seviye bulgu, yürürlükte bulunan
gerekliliklere veya bir sertifikanın tanımlanmış şartlarına uyumsuzluğun
söz konusu olduğu, emniyet üzerinde belirgin bir etkisi olan uygunsuzluktur.
c) Kategori 1 seviye bulgu, yürürlükte bulunan
gerekliliklere veya bir sertifikanın tanımlanmış şartlarına uyumsuzluğun
söz konusu olduğu, emniyet üzerinde küçük bir etkisi olan uygunsuzluktur.
Bulguların
takibi
MADDE 11 – (1) Genel Müdürlük tarafından gerçekleştirilen
ramp denetlemesinde Kategori 2 veya 3 seviye bulgu tespit edildiğinde;
a) Düzeltici faaliyetlerin gerçekleştirildiğini
gösterir kanıtları da talep edecek şekilde, bulgu işleticiye yazılı olarak
bildirilir.
b) İşleticinin ülkesinin yetkili otoritesi ve
ilgili olması durumunda hava aracının tescil edildiği ve uçuş ekibinin
lisanslandırıldığı ülke de bilgilendirilir. Genel Müdürlük, gerekli
durumlarda denetlemeye muhatap işletmeciden, düzeltici işlemlere ilişkin
faaliyetlerin tescilinde bulunduğu yetkili otoritesince kabul edildiğinin
teyidini ister.
(2) Birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen
hükümlere ek olarak, bir Kategori 3 seviye bulgunun tespiti halinde, Genel
Müdürlük tarafından aşağıda belirtilen yaptırımlardan uygun olan bir tanesi
uygulanır:
a) İlgili hava aracının uçuşlarına kısıtlama
getirmek.
b) Derhal düzeltici faaliyetleri talep etmek.
c) 12 nci madde uyarınca ilgili hava aracının
uçuşunu durdurmak.
ç) Uçuş izinlerinin iptal edilerek ilgili hava
aracının veya işleticinin tüm hava araçlarının Türkiye hava sahasında
uçuşlarını engellenmek.
Uçuş
durdurma
MADDE 12 – (1) Kategori 3 seviye bulgunun tespit edildiği
hava aracının işleticisi veya sahibi tarafından uygun düzeltici işlem
gerçekleştirilmeden hava aracının uçurulmasının düşünülmesi veya uçma
ihtimalinin olması halinde, Genel Müdürlük;
a) Kaptan/sorumlu pilota veya işleticiye bir
sonraki bildirime kadar ilgili hava aracının uçuştan men edildiğini
bildirir.
b) İlgili hava aracının uçuşunu durdurur. Hava
aracının uçuşunun durdurulduğunu, ülkenin yetkili otoritesi, işletici
ülkesinin yanı sıra farklı olduğu durumda hava aracının tescil edildiği
ülkenin yetkili otoritesi ile EASA’ya bildirir.
c) İşletici ülkesi veya farklı olduğu durumda hava
aracı tescil ülkesi ile işbirliği içerisinde, hava aracının kalkışını
mümkün kılabilecek gerekli koşulları belirler.
(2) Tespit edilen uygunsuzluk, ilgili hava aracının
uçuşa elverişlilik sertifikasının geçerliliğini etkileyecek olursa, söz
konusu uçuş yasağı, aşağıda belirtilen kanıtların işletici tarafından
sunulması durumunda sadece Genel Müdürlük tarafından kaldırılır:
a) Yürürlükte bulunan gerekliliklere uyumluluğun
yeniden tesis edildiğini gösterir her türlü veri,
b) EASA SAFA programına üye ülkelerde tescilli hava
aracı için, Avrupa Komisyonunun (EC) 1702/2003 No.lu Kararı kapsamında
alınan uçuş izni,
c) Denetlenen işletmenin ülke otoritesi ile farklı
olduğu durumda hava aracının tescil edildiği ülkenin otoritesi uçuş
izinleri,
ç) Hava sahası kullanılacak üçüncü ülkelerden
alınan uçuş izinleri.
Raporlama
MADDE 13 – (1) Denetim sonucunda hazırlanan denetim raporları
ve bu Program kapsamında gerekli görülen bilgiler EASA SAFA programı
bünyesinde çalıştırılan merkezi veri tabanına talep edilen süre içerisinde
girilir.
(2) Genel Müdürlük, EASA ile imzalanan işbirliği kapsamında
program esaslarını belirleyen düzenlemelerin ve bu Yönetmelikte belirtilen
program yükümlülüklerinin yerine getirilmesi kapsamında yararlı olacak her
türlü bilgiyi, 7 nci maddede belirtilen bilgiler de dâhil olmak üzere
merkezi veri tabanına girer.
(3) 7 nci maddede atıf yapılan bilgiler, potansiyel
bir emniyet tehdidinin varlığını gösterdiğinde, gecikmeksizin Genel
Müdürlükçe EASA’ya bildirilir.
(4) 7 nci ve 9 uncu maddelerde atıf yapılan
bilgiler kapsamında, Genel Müdürlüğe bir hava aracı ile ilgili eksiklik
bildirildiği durumda, bildirilen eksiklik bu bilginin kaynağı ile
ilişkilendirilmez.
Bulguya
itiraz
MADDE 14 – (1) Genel Müdürlük tarafından yetkilendirilmiş
denetçi tarafından icra edilen denetleme neticesinde tespit edilen
bulgulara karşı itiraz, denetleme sonuçları veri tabanına girildikten sonra
30 gün içerisinde Genel Müdürlüğe yazılı olarak yapılır.
Avrupa Birliği
mevzuatına uyum
MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelik, 14/12/2006 tarihinde EASA ile
Genel Müdürlük arasında imzalanan işbirliği anlaşması ve 5/10/2012 tarihli
ve 965/2012 sayılı Sivil Havacılık Alanında İdari Prosedürler ve Teknik
Gereklilikler Hakkındaki Avrupa Parlamentosu ve Konsey Tüzüğü dikkate
alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 16 – (1) 14/5/2010 tarihli ve 27581 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yerli ve Yabancı Hava Araçlarına Yapılan Emniyet
Değerlendirmelerine Dair Yönetmelik (SHY-SAFA) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sivil Havacılık
Genel Müdürü yürütür.
|