Gümrük ve Ticaret Bakanlığından:
ESNAF VE SANATKÂRLAR MESLEK KURULUŞLARINDA DENETİM
KURULLARININ ÇALIŞMA USULÜ VE DÜZENLENECEK
RAPORLAR HAKKINDA TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, esnaf ve sanatkârlar meslek
kuruluşları denetim kurullarının çalışma usulünü ve denetim kurullarınca
düzenlenen raporların usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ hükümleri, esnaf ve sanatkârlar
odaları ile bu odaların üst kuruluşları olan birlik, federasyon ve Türkiye
Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu hakkında uygulanır.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ, 7/6/2005
tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununun 12
nci, 23 üncü, 31 inci, 40 ıncı,
55 inci ve 58 inci maddeleri ile 3/6/2011 tarihli ve 640 sayılı Gümrük ve
Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 12 nci ve 34 üncü maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
b) Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanı: Esnaf
ve sanatkâr meslek kuruluşlarının işlemlerinin ve verilen hizmetlerin
elektronik ortamda yapılmasını sağlayan sistemi,
c) Birlik: Esnaf ve sanatkârlar odaları
birliklerini,
ç) Denetim kurulu: Oda,
birlik, federasyon ve Konfederasyonun denetim kurullarını,
d) Esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşları (meslek
kuruluşu): Oda, birlik, federasyon ve Konfederasyonu,
e) Federasyon: Esnaf ve sanatkârlar
federasyonlarını,
f) Kanun: Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları
Kanununu,
g) Konfederasyon: Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonunu,
ğ) Oda: Esnaf ve sanatkârlarca kurulan ihtisas ve
karma esnaf ve sanatkârlar odalarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Denetim Periyodu ve Genel İlkeler
Denetim
periyodu
MADDE 5 – (1) Denetim kurulu, meslek kuruluşunun hesap ve
işlemlerini Kanun ve bu Tebliğde belirtilen esaslar çerçevesinde denetler.
(2) Birinci fıkra kapsamında yapılan denetimden
ayrı olarak, meslek kuruluşunun olağan iki genel kurulu arasındaki dört yıllık
döneme ilişkin hesap ve işlemleri denetim kurulu tarafından denetlenir.
Düzenlenen rapor, denetim kurulu raporu olarak genel kurula sunulur. Söz
konusu raporun kapsamı, denetim kurulunun seçildiği yılın 1 Ocak günü ile
bir sonraki seçimin yapıldığı tarihten önceki yılın 31 Aralık günü
arasındaki dört yıllık dönemdir.
Denetim
kurulu raporlarına ilişkin genel ilkeler
MADDE 6 – (1) Bu Tebliğde öngörülen aylık ve dört yıllık
dönemlere ilişkin denetimler, denetim kurulu üyeleri tarafından birlikte
veya konu itibariyle ve işbölümü içerisinde tek olarak yapılabilir. Ancak,
denetim sonucunda düzenlenen raporlar, kurul olarak ve salt çoğunlukla
karara bağlanır ve raporun tüm sayfaları denetim kurulu üyeleri tarafından
imzalanır. Kararlara muhalif kalarak, muhalefet şerhi yazmak isteyen
üyelerin şerhleri karara yazılır veya yazılı olarak verilen muhalefet
şerhleri karara eklenir.
(2) Denetim kurulu
tarafından tanzim edilen raporlarda, incelemenin ait olduğu dönem veya
tarih aralığı ile türü ve raporun düzenlenme tarihi belirtilir, ihtiyaç
görülen istatistiki bilgilere yer verilir.
(3) Raporlar, meslek kuruluşunun tüm işlem ve
hesaplarını kapsayacak ve bu Tebliğde öngörülen hususları ihtiva edecek
şekilde ayrıntılı bilgiler içerir.
(4) Raporlar sade, açık ve anlaşılır bir dille
yazılır ve bu raporlarda mümkün olan en basit kavram ve terimler
kullanılır, tereddüde neden olabilecek belirsiz ifadelerden kaçınılır.
(5) Raporlarda; gerçeğe aykırı, yanıltıcı, abartılı
veya üyeler ve diğer kişiler nezdinde yanlış kanaat uyandırıcı ifadelere
yer verilemez.
(6) Denetim kurulu, bu
Tebliğde öngörülen hususlar dışında, gerekli gördüğü konuları da ilave
olarak inceleyebilir ve bunların sonuçlarına raporlarda yer verir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yönetim Kuruluna Sunulacak Rapor
Denetim
konuları
MADDE 7 –
(1) Yönetim kurulu ve meslek
kuruluşu personeli, denetlenen döneme ilişkin mizan cetvelini, defterleri
ve talep edilen diğer bilgi ve belgeleri denetim kuruluna verir.
(2) Denetim kurulunca yapılan denetimlerde asgari
olarak;
a) Odaya kaydolan ve kaydını sildiren üyelere
ilişkin işlemlerin Kanunun 6 ncı, 7 nci ve 8 inci maddelerine uygun olarak yapılıp
yapılmadığı ve anılan maddelerde belirtilen şartların sağlanıp
sağlanmadığı, üyelik kaydına ve oda kaydının silinmesine ilişkin ilgili oda
yönetim kurulunun zamanında karar alıp almadığı,
b) Odalarda üye kayıtlarının Bakanlık e-esnaf ve
sanatkâr veri tabanında, eksiksiz, doğru ve yeterli bilgileri haiz şekilde
tutulup tutulmadığı, söz konusu bilgilerde gerekli güncellemenin zamanında
yapılıp yapılmadığı,
c) Meslek kuruluşunun evrak ve arşiv hizmetleri
kapsamında yapılan işlemlerin mevzuata uygun olup olmadığı,
ç) Meslek kuruluşu personeline
ait bilgilerin, Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında güncel olarak
tutulup tutulmadığı, istihdam edilecek personelin işe giriş bildirgesinin
Sosyal Güvenlik Kurumuna zamanında bildirilip bildirilmediği, ayrıca özlük
dosyalarında personele ilişkin görev istek formu, sabıka belgesi, atama,
yükselme, izin, disiplin cezası ve fazla mesai gibi belgelerin bulunup
bulunmadığı,
d) Denetlenen dönem içerisinde genel sekreter ve
genel sekreter yardımcılığına atama yapılmışsa atananların Kanunun 57 nci maddesinde belirtilen nitelikleri haiz olup
olmadığı,
e) Meslek kuruluşu yönetim kurulunun en az ayda bir
toplanıp toplanmadığı, toplantı çağrısının üyelere yazılı olarak yapılıp
yapılmadığı, bu toplantılarda toplantı ve karar nisaplarına uyulup
uyulmadığı, mazeretsiz olarak üst üste üç toplantıya iştirak etmeyen üyeler
hakkında gerekli işlemlerin yapılıp yapılmadığı ve bunların yerine yedek
üyelerin çağrılıp çağrılmadığı,
f) Genel sekreterin tek başına yetkili olduğu
hâller hariç olmak üzere giderlerin başkan veya vekili ile genel sekreterin
ortak imzasıyla yapılıp yapılmadığı, meslek kuruluşu adına yazılan
yazıların da aynı şekilde imzalanıp imzalanmadığı,
g) Meslek kuruluşuna ait para ve kıymetli evrakın
kasada saklanıp saklanmadığı,
ğ) Kasada, yönetim kurulu kararı gereği olması
gereken tutardan fazla para bulundurulup bulundurulmadığı ve paranın ilgili
banka hesaplarına yatırılıp yatırılmadığı,
h) Çalışılmakta olan banka şubeleriyle aylık ekstreler alınmak suretiyle hesap mutabakatının her ay
sonunda düzenli olarak yapılıp yapılmadığı,
ı) Tahsil ve tediye fişlerinin günlük düzenlenerek,
bu fişlerin muntazam bir şekilde kasa defterine işlenip işlenmediği, tanzim
edilen ilgili evrak kayıtlarının süresi içinde ilgili deftere intikalinin
sağlanıp sağlanmadığı,
i) İhtiyaca göre alınan demirbaş malzemelerin
demirbaş defterine gününde ve düzenli bir şekilde işlenip işlenmediği ve
mevcut demirbaşların demirbaş defterindeki sıra numarasına göre
numaralandırılıp numaralandırılmadığı,
j) Birlik yönetim kurulunun odalardan gelen esnaf
ve sanatkârlara ait şikâyetleri inceleyip incelemediği ve neticelendirip
neticelendirmediği ya da gerek görülmesi halinde konuyu Konfederasyona
intikal ettirip ettirmediği,
k) Birliklerde birlik genel sekreterinin birliğe
üye odaların genel sekreterleri ile temmuz ve aralık aylarında, birlik
başkanının gözetiminde yılda en az iki defa eğitim ve değerlendirme
toplantısı yapıp yapmadığı,
l) Verilen hizmet ve onaylanan belgelerden ne kadar
ücret alındığı ve alınan ücretlerin mevzuata ve Konfederasyon tarafından
belirlenen tarifelere uygun olup olmadığı,
incelenir.
(3) İkinci fıkra kapsamında yapılan denetimlerde
ayrıca denetim kurulları, kayıt ücreti ve yıllık aidatların/katılma
paylarının zamanında tahsil edilip edilmediğini kontrol eder ve buna
ilişkin tespit ve değerlendirmeleri ile kayıt ücreti ve yıllık aidata/katılma
payına ilişkin Kanunda ve 14/2/2008 tarihli ve
26787 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Esnaf ve Sanatkârların Ödeyecekleri
Kayıt Ücreti ve Yıllık Aidat Hakkında Yönetmelikte öngörülen usul ve
esaslara riayet edilip edilmediğini raporunda belirtir.
(4) Denetim kurulu,
denetlenen dönem içerisinde en az bir defa meslek kuruluşunun nakit mevcudu
ile menkul kıymetlerini; sayım yapmak, kayıtlarla karşılaştırmak ve ihtiyaç
duyulan diğer yöntemleri tatbik etmek suretiyle kontrol eder. Ulaşılan
sonuçlara raporda yer verilir ve düzenlenen tutanaklar bu rapora ek
yapılır.
Raporun
sunulması
MADDE 8 – (1) Aylık denetimlerin sonuçlarını gösteren
raporlar;
a) 1 Ocak-31 Mart,
b) 1 Nisan-30 Haziran,
c) 1 Temmuz-30 Eylül,
ç) 1 Ekim-31 Aralık,
tarihleri arasını kapsayacak şekilde nisan, temmuz, ekim ve
ocak aylarının on beşinci gününün mesai bitimine kadar bir yazı ekinde
yönetim kuruluna sunulur.
(2) Raporun sunumu için öngörülen son günün tatil
gününe denk gelmesi halinde ilgili raporun sunulma tarihi, tatili takip
eden ilk iş günüdür.
Rapora
ilişkin yapılacak işlemler
MADDE 9 –
(1) Denetim kurulu tarafından
sunulan rapor yönetim kurulunun ilk toplantısında müzakere edilir, tespit
ve öneriler doğrultusunda gerekli tedbir ve kararlar alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Genel Kurula Sunulacak Rapor
Genel
kurula sunulacak raporun içeriği
MADDE 10
– (1) 4 üncü maddenin ikinci
fıkrası uyarınca yapılan denetimler sonucunda düzenlenen genel kurula
sunulacak denetim kurulu raporu, aşağıda belirtilen bölüm ve konuları
içerecek şekilde düzenlenir.
a) Kuruluş işlemleri bölümü
1) Yeni kurulan meslek kuruluşlarında, kuruluş
işlemleri için yapılan harcamalar ve buna ilişkin muhasebe işlemleri ile
üye kayıtları incelenir, kuruluş işlemlerinde mali ve üyelik açısından
herhangi bir usulsüzlük bulunup bulunmadığı raporda belirtilir. Ayrıca
inceleme sonucunda oda kuruluşunun iptalini gerektirecek nitelikteki
hususların tespiti halinde ise durum ivedilikle Bakanlığa bildirilir.
2) Kurulan odanın üyeleri arasında olup diğer
odalardan ayrılmış olanların eski odalarındaki üyeliklerinin sona erip
ermediği ve dosyalarının üyesi oldukları yeni kurulan odaya devredilip
devredilmediği açıklanır.
b) Organ üyelikleri bölümü
1) Yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyelerinin,
Kanunun 7 nci maddesinde yer alan üyelik şartları
ile 50 nci maddesinde öngörülen organ üyeliğine
seçilme şartlarını taşıyıp taşımadığına ilişkin yapılan araştırma
neticesine yer verilir.
2) Yönetim kurulu üyeleri
hakkında, meslek kuruluşunu zarara uğratıcı eylemleri dolayısıyla açılmış
hukuki sorumluluk davası veya göreve devam konusunu etkileyecek nitelikte
açılmış ceza davası bulunmakta ise davaya ilişkin genel bilgilere yer
verilir.
3) Yönetim kurulu başkanı,
başkan vekili ve üyeleri ile denetim ve disiplin kurulu üyelerine yapılan
aylık ücret veya huzur hakları ile yurt içi ve yurt dışı harcırah
ödemelerinde, Kanunun 56 ncı maddesi, ilgili
mevzuat hükümleri ve genel kurul tarafından belirlenen limit ve esaslara
aykırı davranılıp davranılmadığı ve organ üyelerinin meslek kuruluşunun
sadece bir iştirakinden ücret alıp almadığı incelenir.
4) Odalarda gayrimenkul ve her
türlü taşıt alım ve satımı, gayrimenkul karşılığında ödünç para alınması, kurulmuş
veya kurulacak şirket ve kooperatiflere iştirak edilmesi ve vakıf kurulması
hususlarında bağlı olunan birliğin muvafakatinin alınıp alınmadığına ve bu
konulara ilişkin yönetim kurulunun birliğin muvafakati ve genel kurulun
kararları çerçevesinde hareket edip etmediği açıklanır.
5) Meslek kuruluşunun organlarında görev yapan
üyelerin ve yakınlarının, Kanunun 51 inci maddesinde öngörülen görev alma
yasağına ilişkin usul ve esaslara aykırı davranıp davranmadığı belirtilir.
6) Yönetim kurulu faaliyet
raporunun meslek kuruluşunun gerçek durumunu yansıtır şekilde eksiksiz ve
hatasız hazırlanıp hazırlanmadığı ortaya konulur.
c) Üyelik işlemleri bölümü
1) Üye sayısı açıklanarak aktif üye sayısının
yüzden aşağıya düşüp düşmediği belirtilir.
2) Odanın faaliyet alanına giren hususlardan aynı
meslek koluna mensup esnaf ve sanatkârların zamanla ayrı oda kurmaları
halinde bunun sonucu olarak kalan üye sayısının iki yüzden aşağı düşüp
düşmediğine yer verilir.
3) Oda üyesi esnaf ve sanatkârlarca üretilen mal ve
hizmetlerin fiyat tarifelerinin mevzuat hükümleri çerçevesinde hazırlanarak
yürürlüğe konulup konulmadığı açıklanır.
4) Mesleki eğitim faaliyetlerinin mevzuata uygun
olarak yürütülüp yürütülmediği ve bu faaliyetler için ayrılan fonun yine
mevzuata uygun harcanıp harcanmadığı belirtilir.
ç) Defter ve belgeler bölümü
1) Meslek kuruluşu tarafından Kanunun 60 ıncı maddesi uyarınca tutulması zorunlu olan muamelata
ilişkin defterlerin tutulup tutulmadığı, ayrıca aynı maddede sayılan belge,
beyanname, makbuz ve fişlerin kullanılıp kullanılmadığı belirtilir.
2) 31/12/2007 tarihli ve
26743 ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Esnaf ve
Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Muhasebe Yönetmeliğinin 82 nci maddesi kapsamında, meslek kuruluşu tarafından
muhasebeye ilişkin yevmiye defteri, büyük defter (defteri kebir), kasa defteri,
yardımcı hesaplar defteri, demirbaş defteri ve kıymetli evrak defterinin
tutulup tutulmadığına yer verilir.
3) Meslek kuruluşunca tutulması gereken
defterlerden; yevmiye defteri, büyük defter, kasa defteri, üye kayıt
defteri ve yönetim kurulu karar defterinin notere tasdik ettirilip
ettirilmediği belirtilir.
4) Muhasebeye ilişkin defterlere kayıtların Esnaf
ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Muhasebe Yönetmeliğinde öngörülen sürede
yapılıp yapılmadığı ile kayıt düzen ve usulüne uyulup uyulmadığından
bahsedilir.
5) Yazışma evrakı ile muhasebe evrakının ve
özelliği olan kayıt ve dokümanların, 31/12/2007
tarihli ve 26743 ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Esnaf ve
Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Muamelat Yönetmeliğinde belirtilen esaslar
çerçevesinde saklanıp saklanmadığı ortaya konulur.
6) Muhasebe kayıtlarında yer alan tahsilat ve ödemelerin tümünün mevzuat açısından geçerli
ve kanıtlayıcı belgeye dayanıp dayanmadığı açıklanır.
d) Hesaplar ve mali durum bölümü
1) Bilanço ve gelir gider tablosunun, meslek
kuruluşunun muhasebe defterlerine uygun olarak hazırlanıp hazırlanmadığı,
yanlış ve eksik bilgi bulunup bulunmadığı, bilanço kalemlerinin ayrıntılı
bilgi içerip içermediği ortaya konulur.
2) Bilanço ve gelir gider tablosunun, Esnaf ve
Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Muhasebe Yönetmeliği hükümlerine göre
düzenlenip düzenlenmediği belirtilir.
3) Bir önceki genel kurulda görüşülerek kabul
edilen bütçe ile gerçekleşen bilanço kalemlerinin uyumlu olup olmadığı
açıklanır.
4) Bilançoda “Hazır Değerler” ve “Menkul Kıymetler”
bölümünde yer alan tutarların fiilen bulunup bulunmadığı sayım ile tespit
edilir ve sayım sonuçlarına raporda yer verilir.
5) Meslek kuruluşunun alacaklarının hangi
işlemlerden kaynaklandığı, alacakların takibi ve tahsili konusunda yönetim
kurulunca gerekli gayret ve titizliğin gösterilip gösterilmediği
belirtilir.
6) Meslek kuruluşu kayıtlarında görünen avansların
ayrıntılı dökümü incelenerek bu avansların meslek kuruluşunun amaç ve
faaliyeti kapsamında verilip verilmediği, avans kapatma işlemlerinde süre
ve belge yönünden gerekli titizliğin gösterilip gösterilmediği ortaya
konulur.
7) Meslek kuruluşunun genel olarak borçlarının
dökümü incelenerek borçların gerçek bir mal veya hizmet alımına dayanıp
dayanmadığı, borçların vadesinde ödenmesi konusunda yönetim kurulunca
gerekli tedbirlerin alınıp alınmadığı hususlarında açıklama yapılır.
8) Üyelerden yapılan her türlü tahsilatın
kayıtlara eksiksiz intikal ettirilip ettirilmediği, gecikme zammı tahakkuk
ve tahsilatlarının yapılıp yapılmadığı açıklanır.
9) Yasal mali yükümlülüklerin tam ve zamanında
yerine getirilip getirilmediği, meslek kuruluşu faaliyetlerinin yürütülmesi
sırasında herhangi bir faiz veya gecikme cezası ödenmiş ise bunların
dökümü, nedenleri ve bilançoda açık olarak yer verilip verilmediği
belirtilir.
10) Meslek kuruluşunca gayrimenkul ve/veya taşıt
alım ve/veya satımı yapılmışsa bu alım ve satım işlemlerinin genel kurul
kararlarında belirtilen esaslara uygun olup olmadığına yer verilir.
11) Genel yönetim giderlerinin usulüne uygun ve
meslek kuruluşunun iş hacmiyle uyumlu olup olmadığı ortaya konulur.
12) Meslek kuruluşu tarafından yapılan sosyal
yardımların Kanunda öngörülen esas ve sınırlamalar dahilinde
yapılıp yapılmadığı, odaların muhtaç durumdaki oda üyelerine, birlik ve
federasyonların bütçe imkânları elverişli olmayan üye odalara,
Konfederasyonun bütçe imkânları yeterli olmayan birlik ve federasyonlara
yaptığı ayni ve nakdi yardımların mevzuat hükümleri ve objektif kıstaslar
çerçevesinde yapılıp yapılmadığı rakamsal veriler doğrultusunda açıklanır.
13) Bu bent uyarınca yapılan tespitler
çerçevesinde, meslek kuruluşunun mali durumu hakkında genel bir değerlendirme
yapılır.
e) Diğer açıklamalar ve sonuç bölümü
1) Meslek kuruluşunun, kuruluş amaçları dışında
faaliyette bulunup bulunmadığı belirtilir.
2) Bakanlıkça ve/veya üst kuruluşça verilen
görevlerin yerine getirilip getirilmediği açıklanır.
3) Kanunun 15 inci maddesi uyarınca odanın feshini
gerektiren bir durumun olup olmadığı açıklanır.
4) Meslek kuruluşuna ait defter ve belgelerin
incelenmek üzere denetim kuruluna verilip verilmediği ve bu konuda herhangi
bir sıkıntının yaşanıp yaşanmadığı ortaya konulur.
5) Bu Tebliğde yer almayan hususlara ilave olarak
denetim kurulu raporunda gerekli görülen açıklamalara ve önerilere yer
verilebilir.
6) İşlerin yürütülmesinde görülen eksiklikler ile
Kanun, ikincil düzenlemeler ve ana sözleşmeye aykırı hareketler belirlenmiş
ise kısa açıklama yapılır ve yapılacak işleme dair görüşlere yer verilir.
7) Sonuç bölümünde, meslek kuruluşunun hesap ve
işlemlerinin incelenmesi sonucunda ulaşılan kanaat belirtilerek yönetim
kurulunun ibra edilmesi veya ibra edilmemesi genel kurulun takdirine
sunulur.
Dönem
sonu raporuna ilişkin yapılacak işlemler
MADDE 11
– (1) Denetim kurulu, 9 uncu
maddeye uygun olarak hazırladığı denetim raporunu, yönetim kuruluna bir
yazı ekinde sunar. Söz konusu rapor, diğer genel kurul belgeleriyle
birlikte toplantıdan on beş gün önce ilgili esnaf ve sanatkârlar meslek
kuruluşunun Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanındaki sayfasından
üyelerinin bilgisine sunulur ve kuruluşun merkezinde ayrıca incelemeye açık
tutulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Odaların
birlik denetim kurulu tarafından denetlenmesi
MADDE 12
– (1) Kanunun 23 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (e) bendi kapsamında Bakanlık, ihbar veya şikâyet
doğrultusunda ya da resen odaların hesap ve işlemlerinin, bağlı bulunulan
birliğin denetim kurulu tarafından incelenmesini isteyebilir.
(2) Birinci fıkrada öngörülen ve istem üzerine
yapılan denetimlerde birliklerin denetim kurulları, birliğe bağlı odaların
hesap ve işlemlerini bu fıkrada belirtilen esaslar çerçevesinde Bakanlık
adına inceler ve sonuçlarını konsolide ederek iki
ay içerisinde Bakanlığa gönderir. İnceleme konuları şunlardır:
a) Kanunla verilen görevler ile genel kurulda
alınan kararların oda yönetim kurulu tarafından yerine getirilip
getirilmediği.
b) Oda işlemlerinin mevzuat ve oda ana sözleşmesi
çerçevesinde yapılıp yapılmadığı.
c) Bakanlık ve oda üst kuruluşları tarafından
verilen görevlerin yerine getirilip getirilmediği.
ç) Odanın yıllık aidatlarının üyelerden zamanında
tahsil edilip edilmediği.
d) Odanın mali bilgilerinin, üye kayıtlarının,
personel ve organ üyelerinin Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında,
yeterli bilgileri haiz şekilde tutulup tutulmadığı.
(3) Bu madde kapsamında yapılan denetimlerde; oda
yönetim kurulu, oda genel sekreteri ve personeli tarafından mizan cetveli,
defterler, muhasebe belgeleri ve talep edilen diğer bilgi ve belgeler
gecikmeksizin birlik denetim kuruluna verilir ve gerekirse yerinde inceleme
imkânı sağlanır.
Uygulanmayacak
hükümler
MADDE 13
– (1) Bu Tebliğ hükümlerine aykırı
olan esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşlarının genelge, tamim, talimat ve
benzeri görüşlerinde yer alan hükümler uygulanmaz.
Uygulama
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğin uygulanmasıyla
ilgili tereddüt oluşması halinde, Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün
görüşü doğrultusunda hareket edilir. Bu Tebliğ kapsamında düzenlenecek
raporlarda Esnaf ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan örnek
denetim raporu formları kullanılır.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı
yürütür.
|