Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
DEMİRYOLU ARAÇLARI VE ANA AKSAMLARI
TİP ONAY YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 16/7/2015 tarihli ve
29418 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Demiryolu Araçları Tescil ve Sicil
Yönetmeliği kapsamında tescili zorunlu demiryolu araçlarına tip onayı
verilmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, ulusal demiryolu altyapı ağı
üzerinde çalıştırılacak demiryolu araçlarını kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının
(f) bendi, 24/4/2013 tarihli ve 6461 sayılı Türkiye Demiryolu
Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun ve 6/10/2005 tarihli ve
5408 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan 9/5/1980 tarihli Uluslararası
Demiryolu Taşımalarına İlişkin Sözleşme (COTIF)’ye dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Ana aksam: Bir demiryolu aracının bir veya
birkaç fonksiyonunu yerine getiren en küçük demiryolu aracı bileşeni veya
bu bileşenlerden teşekkül eden sistemleri,
b) Atanmış kuruluş: Demiryolu araçlarının ulusal
yeterlilikleri karşılayıp karşılamadığını değerlendirerek belgelendiren ve
Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kuruluşları,
c) ATMF: Uluslararası trafikte kullanılan demiryolu
malzemesinin teknik kabulüne ilişkin tek tip kuralları,
ç) Bakan: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanını,
d) Bakanlık: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığını,
e) Bakım rehberi: Demiryolu araçlarının,
bileşenlerinin, alt gruplarının veya parçalarının UTP/TSI kurallarına göre
bakım şartlarını ve gerekliliklerini içeren rehberi,
f) Başvuru sahibi: Bir demiryolu aracı ve/veya ana
aksamı tip onayı için Bakanlığa başvuran imalatçıyı veya yetkili
temsilciyi,
g) COTIF: Uluslararası Demiryolu Taşımalarına
ilişkin sözleşmeyi,
ğ) Demiryolu altyapı işletmecisi: Tasarrufundaki
demiryolu altyapısını güvenli bir şekilde işletmek ve demiryolu tren
işletmecilerinin hizmetine sunmak hususunda Bakanlıkça yetkilendirilmiş
kamu tüzel kişilerini ve tüzel kişiliği haiz özel şirketleri,
h) Demiryolu aracı: Hat yapım, bakım, tamir ve
kontrol araçları dâhil her türlü çeken ve çekilen araçlar ile tren
setlerini,
ı) Doğrulama beyanı: Demiryolu aracı ve/veya ana
aksamın üretiminin ve hizmete konulma aşamalarının ilgili UTP/TSI’lara,
yürürlükte olan teknik ve operasyonel hüküm ve mevzuata uygun olduğunu
belirten ve başvuru sahibi tarafından Bakanlığa verilen beyanı,
i) Doğrulama belgesi: Demiryolu aracı ve/veya ana
aksamın UTP/TSI standartlarına ve ilgili diğer teknik mevzuata uygun olarak
üretildiğini gösteren ve onaylanmış kuruluş tarafından düzenlenen belgeyi,
j) İmalatçı: Bir demiryolu aracı ve/veya ana aksamı
üretimini gerçekleştiren kuruluşu,
k) Karşılıklı işletilebilirlik bileşeni: Demiryolu
sisteminin, karşılıklı işletilebilirliğini doğrudan ya da dolaylı olarak
sağlayan/etkileyen somut bir cihaz, cihazlar grubu, ekipman veya yazılım
gibi soyut bir alt sistem ve benzeri bileşen veya bileşenler grubunu,
l) Onaylanmış kuruluş: 16/12/2011 tarihli ve
2011/2621 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği ve ilgili
teknik mevzuatta belirlenen esaslar doğrultusunda, Bakanlık tarafından
teknik uygunluk değerlendirme faaliyetinde bulunmak üzere yetkilendirilen
ve isimleri Avrupa Komisyonuna bildirilen Türkiye’de yerleşik uygunluk
değerlendirme kuruluşları ile Avrupa Komisyonu tarafından yayımlanan
2008/57/AT direktifine göre kurulmuş ve Avrupa Demiryolu Ajansı tarafından
yayımlanan onaylanmış kuruluş listesinde yer alan ve ilgili teknik
mevzuatta belirlenen esaslar doğrultusunda Bakanlık tarafından teknik
uygunluk değerlendirme faaliyetinde bulunmak üzere yetkilendirilen
kuruluşları,
m) OTIF: Uluslararası Demiryolu Taşımalarına
İlişkin Hükümetlerarası Örgütü,
n) RID: Tehlikeli Eşyaların Demiryolu ile
Uluslararası Taşınmasına İlişkin Yönetmeliği,
o) Teknik dosya: Bir demiryolu aracına ve/veya ana
aksama ait her türlü test raporlarını ve teknik bilgileri içeren dosyayı,
ö) Tip: Bir demiryolu aracının temel tasarım
özelliklerini,
p) Tip incelemesi: Bir demiryolu aracının ve/veya
ana aksamının teknik olarak işletilmesi için UTP/TSI şartlarına ve gerekli
olduğu yerde RID hükümleri ile ulusal yeterliliklere göre gerekli testlerin
yapılmasını,
r) Tip onay belgesi: Bir demiryolu aracı ve/veya
ana aksamının yapım tipinin bu Yönetmeliğe uygun olduğuna dair Bakanlık
tarafından düzenlenen belgeyi,
s) Tip onay numarası: Tip onayının belge
numarasını,
ş) Tip onay seri numarası: Bir tip onay belgesine
göre seri üretimi yapılan bir demiryolu aracına ve/veya bir ana aksamına
tip onay belgesi numarası başa gelecek şekilde imalatçı veya yetkili
temsilci tarafından verilen numarayı,
t) TSI: Avrupa Komisyonu tarafından yayımlanan
Karşılıklı İşletilebilirlik Teknik Şartnamesini,
u) Ulusal demiryolu altyapı ağı: Türkiye sınırları
içerisinde bulunan il ve ilçe merkezleri ve diğer yerleşim yerleri ile
limanlar, hava meydanları, organize sanayi bölgeleri, lojistik ve yük
merkezlerini birbirine bağlayan, kamuya veya tüzel kişiliği haiz şirketlere
ait bütünleşik demiryolu altyapısı ağını,
ü) Ulusal yeterlilik belgesi: Demiryolu aracı
ve/veya ana aksamın bir ulusal yeterlilik raporuna bağlı olarak ilgili
ulusal demiryolu altyapı ağına uygun olarak üretildiğini gösteren ve
atanmış kuruluş tarafından düzenlenen belgeyi,
v) Ulusal yeterlilik raporu: Demiryolu aracı
ve/veya ana aksamın enerji tedarik sistemi, kontrol, kumanda ve
sinyalizasyon sistemi, hat açıklığı, altyapı ölçüleri, izin verilen azami
dingil yükü, iklim koşulları ve şebekenin diğer kısıtlamaları da dâhil
olmak üzere, altyapıyla ve sabit tesislerle uygunluğu gibi ulusal
yeterlilikleri karşıladığına dair atanmış kuruluş tarafından hazırlanmış
teknik ve işlevsel özellikleri gösteren raporu,
y) UTP: OTIF Teknik Uzmanlar Komisyonu tarafından
kabul edilmiş Tek Tip Teknik Talimatları,
z) Yetkili temsilci: İmalatçı adına belli görevleri
yerine getirmek üzere kendisinden yazılı vekâlet alan Türkiye’de yerleşik
gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tip İnceleme Başvurusu, Değerlendirmesi ve
Doğrulama Belgesi
Tip
inceleme başvurusu
MADDE 4 –
(1) Tip incelemesi, onaylanmış
kuruluşlar tarafından yapılır.
(2) İmalatçı veya yetkili temsilci, tip incelemesi
için bir onaylanmış kuruluşa başvurur. Başvuruda tip incelemesi yapılacak
demiryolu aracı ve/veya ana aksamıyla ilgili teknik dosya sunulur. Teknik
dosya aşağıdaki hususları içerir:
a) İmalatçı veya yetkili temsilciye ait isim,
unvan, adres ve benzeri bilgiler,
b) Karşılıklı işletilebilirlik ile ilgili
gereklilikler ve bilgileri,
c) Tip onayı alınacak demiryolu aracı ve/veya ana
aksamın boş ağırlığı, en fazla taşıyabileceği yüklü ağırlığı, dingil
sayısı, eni, boyu, azami hızı ve benzeri tasarım kriterleri, elektrik,
hidrolik, pnömatik sistem şemaları, kumanda kontrol ünitelerinin sistem
şemaları, otomasyon şemaları, devre elemanlarının teknik özellikleri ve
çalışma prensipleri,
ç) Tip onayı alınacak demiryolu aracı ve/veya ana
aksamın karşılıklı işletilebilirlik bakımından koşulları, işletimi ve
bakımı hakkında gerekli tanımlar ve açıklamalar,
d) Gerekli olan yerlerde UTP/TSI şartlarını
karşıladığına dair açıklamalar,
e) Üretim esnasında tamamen veya kısmen uygulanacak
olan uyumlaştırılmış standartlar ve/veya referanslar,
f) İmalatçı ve/veya akredite edilmiş kuruluşlar
tarafından uygulanan muayenelerin sonuçları ve test raporları,
g) Özellikle UTP/TSI şartları ve/veya
uyumlaştırılmış standartların tamamen uygulanamadığı yerlerde, teknik
tasarım çözümünün yeterliliği ve erişilebilirliğin sağlanması için gerekli
açıklamalar,
ğ) Başka bir onaylanmış kuruluşa aynı demiryolu
aracı ve/veya ana aksam için tip incelemesi yaptırılıp, yaptırılmadığına
dair yazılı ve imzalı belge.
Tip
inceleme değerlendirmesi
MADDE 5 – (1) Onaylanmış kuruluşlar, tip incelemesi
yapacakları demiryolu aracı ve/veya ana aksamın demiryolu sistemi ile
karşılıklı işletilebilirliğini, UTP/TSI şartlarına uygunluğunu ve gerekli
olduğu yerde RID hükümlerine uygunluğunu değerlendirmek amacıyla öncelikle
kendisine sunulan teknik dosyayı inceler.
(2) Bu inceleme olumsuz bir bulgu ile sonuçlanıyor
ise, onaylanmış kuruluş dosyayı başvuru sahibine iade eder. Bu inceleme
olumsuz bir bulgu ile sonuçlanmıyor ise, onaylanmış kuruluş aşağıdaki iş ve
işlemleri yapar;
a) UTP/TSI şartlarının ve gerekli olduğu yerde RID
hükümlerinin doğru şekilde uygulanıp uygulanmadığını kontrol etmek için
gerekli testleri uygular veya uygulatır,
b) Özellikle UTP/TSI şartları ve/veya
uyumlaştırılmış standartların tamamen uygulanamadığı yerlerde, teknik
tasarım çözümünün yeterliliği için gerekli açıklamaları inceler ve bunların
doğru şekilde uygulanıp uygulanmadığını kontrol etmek için gerekli testleri
uygular veya uygulatır.
(3) Onaylanmış kuruluş tip incelemesi yaptığı
demiryolu aracı ve/veya ana aksamı için, Bakanlık tarafından atanmış
kuruluşlara gerekli inceleme ve değerlendirmeleri yaptırarak bir ulusal
yeterlilik raporu alır.
Tip
doğrulama belgesi
MADDE 6 – (1) Onaylanmış kuruluş, 5 inci maddede belirtilen
tip incelemesinin olumlu sonuçlanması ve ulusal yeterlilik raporu temin
etmesi halinde bir doğrulama belgesi düzenler.
(2) Doğrulama belgesi üzerinde, düzenleyen
onaylanmış kuruluşun adı, veriliş tarihi ve yetkilisinin imzası bulunur.
(3) Onaylanmış kuruluş aşağıdaki belge ve bilgileri
doğrulama belgesinin eki olarak Bakanlığa sunar.
a) İmalatçıya ait üretim yeri, üretim kapasitesi,
üretim alanları, doğrudan üretimde çalışan sayısı, kuruluş tarihi, adresi,
ticaret unvanı, vergi numarası ve benzeri bilgiler,
b) Teknik dosya ve bakım rehberi,
c) Varsa özel işletme kısıtları ve şartlar,
ç) Onaylanmış Kuruluş tarafından yaptırılan test
raporlar,
d) Gerekli diğer ilgili tüm doküman, rapor, test ve
bilgiler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tip Onay Belgesi Başvurusunda Gerekli Belgeler,
Değerlendirme Süresi,
Reddi ile Redde İtiraz, Belge ve Süresi, Ücreti,
Askıya Alınması,
İptali, Ceza ve Araç ve/veya Ana Aksamlarda
Değişiklik
Tip onay
belgesi başvurusunda gerekli belgeler
MADDE 7 – (1) Bir demiryolu aracına ve/veya ana aksamına tip
onay belgesi alınabilmesi için imalatçı veya yetkili temsilci Ek-1’de
örneği verilen Doğrulama Beyanı, Ek-2’de örneği verilen Doğrulama Belgesi
ve 6 ncı maddede yer alan belgeler ile, Ek-3’de örneği verilen Ulusal
Yeterlilik Belgesiyle ile birlikte Bakanlığa başvurur.
Tip onay
belgesi başvurusunda değerlendirme süresi
MADDE 8 –
(1) Başvuru evraklarının tam ve
eksiksiz olması ve ulusal yeterlilik raporunun mevcut olması halinde;
a) Çekilen araçlar için en geç 20 iş günü,
b) Çeken araçlar ve tren setleri için en geç 40 iş
günü,
c) Hat yapım, bakım, tamir ve kontrol araçları veya
ana aksamlar için en geç 20 iş günü,
içinde Bakanlık tarafından karara bağlanır.
Tip onay
belgesi başvurusunun reddi ile redde itiraz
MADDE 9 –
(1) Tip onay belgesi başvurusunun
reddedilmesi halinde, Bakanlık bunun gerekçelerini başvuru sahibine
11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine uygun şekilde
yazılı olarak bildirir. Başvuru sahibi, ret kararının bildiriminden sonraki
30 iş günü içinde bu karara karşı Bakanlığa itiraz edebilir. Bakanlık
itirazın iletildiği tarihten itibaren 8 inci maddede yer alan süreler
içinde karar verir.
Tip onay
belgesi ve süresi
MADDE 10
– (1) Tip onay belgesi
başvurusunun kabulü halinde Bakanlık tarafından imalatçı veya yetkili
temsilciye Ek- 4’te örneği verilen tip onay belgesi düzenlenerek verilir.
(2) Tip onay belgeleri süresizdir. Ancak, tip
onayının alınmasını müteakip 10 yıl geçtikten sonra, tip onayı verilmiş
demiryolu aracı ve/veya ana aksamın demiryolu araç filosundaki hız,
kapasite, işletilebilirlik ve benzeri genel durum itibariyle, ulusal
demiryolu altyapı ağında kullanımının elverişsiz olduğunun Bakanlık
tarafından değerlendirilmesi halinde, söz konusu tip onay belgesi iptal
edilebilir.
(3) Bakanlık tarafından tip onay belgesi
düzenlenmiş demiryolu aracı ve/veya ana aksamı üzerine kolay görülebilecek
ve değiştirilemeyecek şekilde Bakanlık tarafından verilen tip onay belgesi
numarası yazılır.
(4) Bakanlık tarafından tip onay belgesi
düzenlenmiş demiryolu aracı ve/veya ana aksamı seri üretimi yapılabilir.
Seri üretim yapılması halinde demiryolu aracı ve/veya ana aksamı üzerine
kolay görülebilecek ve değiştirilemeyecek şekilde Bakanlık tarafından
belirlenen usule uygun şekilde tip onay seri numarası yazılır.
Tip onay
belgesi ücreti
MADDE 11
– (1) Bakanlık tarafından
düzenlenen tip onay belgeleri için belge başına Ek- 5’te yer alan ücretler
alınır. Ücreti alınmadan tip onay belgesi düzenlenmez.
(2) Tip onay belgesi ücreti, her takvim yılı
başından geçerli olmak üzere o yıl için 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı
Vergi Usul Kanunu uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında
artırılarak uygulanır.
(3) Tip onay belgesi ücretleri Bakanlık Döner
Sermaye İşletmesi muhasebe birimi hesabına yatırılır.
Tip onay
belgesinin askıya alınması, iptali ve ceza
MADDE 12
– (1) Tip onay belgesi;
a) Tip onay belgesi düzenlenmesine esas proje ve
belgelere uygun olmayan bir üretimin yapıldığının tespit edilmesi,
b) Demiryolu altyapı işletmecilerinin, bir
demiryolu aracı ve/veya ana aksamın şebekesinde işletilmesi esnasında
altyapısına zarar verdiği, işletme zorluğu çıkardığı, karşılıklı
işletilebilirlik bakımından yeterince uyumlu olmadığı veya sık sık kaza ve
olaylara karıştığını belirterek, buna ilişkin kanıtlayıcı belge ve
bilgilerle birlikte Bakanlığa yapacakları şikâyetin yapılan inceleme
sonucunda doğru bulunması ya da ilgili durumların Bakanlıkça re'sen
tespiti,
durumlarında, Bakanlık tarafından askıya alınır.
(2) Tip onay belgesinin askıya alınması durumunda,
Bakanlık bunun gerekçelerini tip onay belgesi sahibine 7201 sayılı Kanun
hükümlerine uygun şekilde yazılı olarak bildirir. Tip onay belgesi sahibi,
askıya alınma kararının bildiriminden sonraki 30 iş günü içinde bu karara
karşı Bakanlığa askıya alınma gerekçelerinin aksi yönünde varsa belgeler
ekleyerek itiraz edebilir. Bakanlık itirazın iletildiği tarihten itibaren 8
inci maddede yer alan süreler içinde karar verir.
(3) Askıya alınmış tip onay belgesine konu olan
demiryolu aracı ve/veya ana aksamın, en fazla bir yıl içerisinde askıya
alınma nedenlerinin giderilerek, tip onay belgesinin alınmasına aracılık
eden onaylanmış kuruluş dışında farklı bir onaylanmış kuruluş tarafından,
Ek-2’de örneği verilen Doğrulama Belgesi ile kanıtlanması halinde; Ek-5’te
yer alan ücretin %50’si alınarak tip onay belgesinin askı durumu
kaldırılır.
(4) Üçüncü fıkraya göre tip onay belgesinin
yenilenmemesi halinde tip onay belgesi iptal edilir. Bu durum, tip onay
belgesi sahibine 7201 sayılı Kanun hükümlerine uygun şekilde yazılı olarak
bildirilir.
(5) Tip onay belgesinin askıya alınmasının
kesinleşmesi ile birlikte, 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci
maddesi çerçevesinde Demiryolu Düzenleme Genel Müdürü veya yetkilendirdiği
personel tarafından tip onay belgesi sahibine 100.000 (yüzbin) Türk Lirası,
tip onay belgesini onaylayan onaylanmış kuruluşa 50.000 (ellibin) Türk
Lirası idari para cezası karar tutanağı düzenlenir.
Tip onay
belgesi bulunan araç ve/veya ana aksamlarda değişiklik
MADDE 13
– (1) Tip onay belgesi bulunan araç
ve/veya ana aksamlarda yapılan değişiklik ile;
a) UTP/TSI şartları ve ulusal yeterlilik raporuyla
uyumluluğun bozulmadığına,
b) Demiryolu sisteminin işletilmesi esnasında araç
ve/veya ana aksamda yapılan değişiklikten kaynaklanan herhangi bir emniyet
riskinin oluşmadığına,
dair doğrulama belgesi düzenlemiş olan onaylanmış
kuruluş veya başka bir onaylanmış kuruluş tarafından düzenlenmiş bir
raporun Bakanlığa sunulması halinde, bu değişiklikler için yeni bir tip
onay belgesi alınması gerekmez.
(2) Tip onay belgesi bulunan araç ve/veya ana
aksamlarda, birinci fıkra dışındaki tüm değişiklikler için yeni bir tip
onay belgesi alınması gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yurt Dışında Tip Onay Belgesi Almış Olan Demiryolu
Aracı ve/veya Ana Aksamına Tip
Onay Belgesi Verilmesi, İmalatçı, Yetkili Temsilci,
Onaylanmış Kuruluş ve Atanmış
Kuruluş Sorumlulukları, Bir Demiryolu Aracı ve/veya
Ana Aksamın Tip Onay
Belgesi Sahibi Dışında Bir İmalatçı Tarafından
İmalatı
Yurt
dışında tip onay belgesi almış olan demiryolu aracı ve/veya ana aksamına
tip onay belgesi verilmesi
MADDE 14
– (1) İmalatçı veya yetkili
temsilci yurt dışından alınmış tip onay belgesi ve teknik dosyası ile birlikte
Türkiye’de yerleşik bir onaylanmış kuruluşa müracaat eder.
(2) Türkiye’de yerleşik onaylanmış kuruluş bu
Yönetmelik kapsamında yapılacak iş ve işlemleri takip ederek ilgili
demiryolu aracı ve/veya ana aksam için Bakanlıktan yeni bir tip onay
belgesi alır.
İmalatçı,
yetkili temsilci, onaylanmış kuruluş ve atanmış kuruluş sorumlulukları
MADDE 15
– (1) Doğrulama beyannamesi
düzenlemiş olan imalatçı ve/veya yetkili temsilci, doğrulama belgesi
düzenlemiş olan onaylanmış kuruluş ve ulusal yeterlilik raporu düzenlemiş
olan atanmış kuruluş demiryolu aracı ve/veya ana aksamın, tip onay
belgesine esas teknik dosya içeriğine uygun olarak imal edilmesinden
müştereken müteselsil sorumludurlar.
Bir
demiryolu aracı ve/veya ana aksamın tip onay belgesi sahibi dışında bir
imalatçı tarafından imalatı
MADDE 16
– (1) Tip onay belgesi bulunan bir
demiryolu aracı ve/veya ana aksamının, tip onay belgesi sahibinin dışında
bir imalatçı tarafından imal edilebilmesi için, tip onay belgesi sahibi
imalatçı tarafından bu hususta rızasının bulunduğuna dair yazı ve UTP/TSI
şartlarına ve gerekli olduğu yerde RID hükümlerine göre demiryolu aracı
ve/veya ana aksamın imalatçının tesislerinde imalat yapılabileceğini
kanıtlayan onaylanmış kuruluştan alınan belge ile birlikte Bakanlığa yazılı
bildirimde bulunulması gerekir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Tip onay belgesi düzenlenmesinin sınırlandırılması
veya geçici olarak durdurulması
MADDE 17
– (1) Bakanlık; imalatçıların
korunması, emniyet, ekonomiklik, verimlilik, bakım ve işletmenin ekonomik
bir seviyede sürdürülmesi, demiryolu araç ve/veya ana aksam çeşitliliğinin
dengede tutulması ve benzeri kamu yararı ilkelerini gözeterek her bir araç
cinsi ve/veya ana aksam için ayrı ayrı olmak üzere; Bakan oluruyla tip onay
belgesi sayısını sınırlandırabilir ve/veya yeni tip onay belgesi
düzenlenmesini üç yıla kadar durdurabilir.
Sorumlu
hizmet birimi
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
Bakanlıkça yerine getirilmesi gereken iş ve işlemler, Demiryolu Düzenleme
Genel Müdürlüğü tarafından yerine getirilir.
Avrupa
Birliği mevzuatına uyum
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelik, Topluluk
Demiryolu Sistemlerinin Karşılıklı İşletilebilirliğine ilişkin 17/6/2008
tarihli ve 2008/57/AT sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi
dikkate alınarak hazırlanmıştır.
UTP/TSI’larda
güncelleme
MADDE 20
– (1) UTP/TSI ve/veya RID
hükümlerinde değişme ve güncellenme olması halinde, UTP/TSI ve/veya RID
kapsamında demiryolu ve ana aksama ait tip onay geçerliliği yeniden
değerlendirilir.
RID
kapsamında üretilen demiryolu araçları ve ana aksamları
MADDE 21
– (1) Tip onay süreçlerinde
16/7/2015 tarihli ve 29418 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli
Maddelerin Demiryolu ile Taşınması Hakkında Yönetmelik hükümleri ulusal
yeterlilik raporunda dikkate alınır.
Test
ihtiyacının karşılanması
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Şebeke üzerindeki
testlerin yapılmasına imkan verecek test yolu ve/veya tesisleri oluşuncaya
kadar; bir tip onay belgesi alınabilmesini teminen yapılması gereken
testler için imalatçı, yetkili temsilci, onaylanmış ve atanmış kuruluşun
talebi üzerine, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel
Müdürlüğü, talep tarihi itibariyle 45 gün içinde yapılacak testler için
şebekenin elverişli bir bölümünde ve 08:00-18:00 saat dilimi içerisinde,
belirlemiş olduğu tarifesine göre ücretini önceden alarak test yapılmasına
izin verir.
(2) Test talebinde bulunan imalatçı, onaylanmış
kuruluş ve/veya atanmış kuruluş tarafından Türkiye Cumhuriyeti Devlet
Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü nam ve hesabına, konvansiyonel hatta
yapılacak testler için 2.000.000 (ikimilyon) Türk Lirası, hızlı tren
hattında yapılacak testler için 5.000.000 (beşmilyon) Türk Lirası değerinde,
üçüncü şahıs mali mesuliyet sigorta poliçesi yaptırılması ve test başlama
tarihinden beş iş günü öncesinde Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları
İşletmesi Genel Müdürlüğüne ibraz edilmesi zorunludur.
Yürürlük
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|