Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 22/8/2009 tarihli ve
27327 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama
Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Yer seçiminin kesinleşmesinden sonra, OSB
sınırları dışında kalan alanların planlanması, Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı veya ilgili idareler tarafından en geç bir yıl içinde yapılır.”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Müteşebbis heyet (işletme aşamasında genel
kurul),”
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “Müteşebbis heyet üyeliğine seçilebilmek için;”
ibaresi; “Müteşebbis heyet üyesi olabilmek için;” olarak ve aynı fıkranın
(a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Müteşebbis heyeti meydana getiren kamu kurum
veya kuruluş mensubu veya organlarında görevli, Odalar ve diğerlerinde ise
sadece organlarında görevli olmak veya 14 üncü maddenin birinci fıkrası ile
18 inci maddenin altıncı fıkrasındaki şartların oluşması halinde OSB’de
katılımcı olmak,”
MADDE 4 –
Aynı Yönetmeliğin 14 üncü
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Müteşebbis heyete girecek
katılımcılar, kooperatiflerden oluşmuş organize küçük sanayi bölgelerinde
ise; işyerlerinin 2/3’ü işyeri açma izni alarak üretime geçen
kooperatiflerin oranı, bölgedeki tüm kooperatiflerin 1/3’ü oranına
ulaştığında, kooperatiflerin yetkili organlarınca seçilecek birer temsilci
vasıtasıyla müteşebbis heyet tarafından belirlenecek gün ve saatte
müteşebbis heyet başkanı veya vekili başkanlığında toplanarak yapacakları
seçimle belirlenir.”
MADDE 5 –
Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 15 –
(1) Müteşebbis heyet ilk toplantısında, Valinin başkan olması durumunda, il
özel idaresi, il özel idaresi bulunmayan illerde Yatırım İzleme ve
Koordinasyon Başkanlığı ve belediye temsilcileri dışında kalanlardan bir
başkan vekili, aksi takdirde bir başkan ve bir başkan vekili seçer.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 16 ncı
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Toplantı gündemini içeren çağrı, toplantı
gününden 5 gün önce iadeli taahhütlü mektupla veya imza karşılığı veya
tebligata elverişli bir elektronik adres vererek bu adrese tebligat
yapılmasını isteyen üyelere elektronik yolla yapılır.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 17 nci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Müteşebbis heyet asıl üyeliğinde yer alan ancak
yönetim ve denetim kurulu asıl ve yedek üyeliklerinde görev almak
istemeyenler ile geçerli bir mazereti olmaksızın üst üste müteşebbis
heyetin 3 toplantısına veya mazeretli olsa bile 1 yıl içinde toplantıların
yarıdan bir fazlasına katılmayanlar, üyelikten çekilmiş sayılırlar.”
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin ikinci ve
altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Bakanlık doluluk oranının zamanında tespiti
için gerekli duyuruları yapar. Yönetim kurulu, işletmelerin 2/3’ünün yapı
kullanma izni alması ve bunların da en az yarısının üretime geçtiğini
işyeri açma belgesi ile belgelemeleri halinde; yapı kullanma izinleri ve
işyeri açma belgelerinin birer suretini Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl
Müdürlüğüne gönderir. Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü yaptığı
incelemeden sonra durumu Bakanlığa bildirir.”
“(6) İlk ve müteakip seçimli genel kurullarda
müteşebbis heyetin göreve devam edip etmeyeceği konusu gündemin ilk maddesi
olarak görüşülür. Üretime geçmiş katılımcıların salt çoğunluğu, müteşebbis
heyetin devam etmesini istedikleri takdirde müteşebbis heyet iki yıl süre
ile göreve devam eder. Bu durumda kuruluş protokolünün ana sözleşme olarak
değiştirilmesi ve gündemdeki yönetim ve denetim kurulu üyelerinin seçimine
ilişkin maddenin yerine geçen müteşebbis heyete katılacak üyelerin seçimi
ile dilek ve temenniler maddesi dışında kalan gündem maddeleri görüşülmez.
Genel kurulda müteşebbis heyete 8 asıl ve 8 yedek üye seçilir. Genel kurulu
takip eden hafta içinde müteşebbis heyet toplanarak 14 üncü maddenin
yedinci fıkrasına göre gerekli üye değişikliği ile yönetim kurulu ve
denetim kurulu seçimini yapar ve sonucu genel kurul tutanakları ile
birlikte Bakanlığa gönderir. Genel kurulda müteşebbis heyetin devamına
karar verilmesi halinde Genel kurullar iki yılda bir seçimli olarak
yapılır.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 23 üncü maddesinin birinci,
ikinci ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı
maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(1) Olağan ve olağanüstü genel kurulda, ilgili
Genel Müdürlük tarafından görevlendirilen en az bir Bakanlık temsilcisinin
bulunması zorunludur.”
“(2) Bakanlık temsilcisi, toplantının kanun,
yönetmelik, kuruluş protokolü ve ana sözleşmeye uygun olarak yapılıp
yapılmadığını denetler; toplantıya çağrının usulüne uygun yapıldığını
gösteren belgeler ile katılımcılar cetveli ve genel kurul tutanağının birer
örneğini Bakanlığa verir.”
“(4) İlgili OSB tarafından bu tutarlara tekabül
eden vergi ve kanuni kesintiler süresi içerisinde vergi dairesine yatırılmak
üzere kesildikten sonra kalan miktar Ankara'da Bakanlık adına T.C. Ziraat
Bankası'nda açılacak hesaba yatırılır.”
“(7) Bakanlık temsilcisi ile ilgili bu Yönetmelikte
düzenlenmemiş hususlarda 28/11/2012 tarihli ve
28481 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Anonim Şirketlerin Genel Kurul
Toplantılarının Usul ve Esasları ile Bu Toplantılarda Bulunacak Gümrük ve
Ticaret Bakanlığı Temsilcileri Hakkında Yönetmelik hükümleri kıyasen
uygulanır.”
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin 28 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Genel kurul toplantısı, Bakanlık temsilcisi
bulundurulması hususunda usulüne uygun başvurunun ve bu Yönetmeliğe uygun
işlem yapıldığının tespiti ile toplantı yeter sayısının sağlanması üzerine,
çağrıyı yapan organca yetkili kılınan kişiler tarafından açılır. Daha sonra
bir divan başkanı ve yeterli sayıda üye seçilir.”
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin 29 uncu
maddesinin birinci, ikinci ve on dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Genel kurul yapma hakkını elde etmiş OSB’lerde
her katılımcı, kendisi veya temsil ve ilzama yetkili bir temsilcisi ile
genel kurulda temsil edilir. Katılımcılardan gerçek kişi olanların kendisi,
tüzel kişi temsilcisi olan gerçek kişiler ise temsil ettikleri tüzel
kişinin yetkili organlarınca verilecek son üç ay içinde düzenlenmiş
yetkilendirme yazısını ibraz etmeleri halinde genel kurula iştirak eder.
Tüzel kişilik temsilcisinin OSB organlarına seçilebilmesi için tüzel
kişiliğin temsil ve ilzamına yetkili olması gerekir.”
“(2) Katılımcılar, genel kurulda noter tasdikli
vekâletname ile temsil edilebilir. Vekil sıfatıyla genel kurula katılanlar
ancak bir katılımcıyı temsil edebilir ve tek bir vekâletname ile temsil
ettiği katılımcının oy haklarının tamamını kullanabilir.”
“(14) Ancak, hizmet ve destek alanından genel
kurula iştirak edecek katılımcı sayısı genel kurulun katılımcı sayısının %
10’unu geçemez. Bu oranın aşılması halinde kendi aralarından seçimle
belirleyecekleri temsilciler genel kurula iştirak eder.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 30 uncu
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) OSB organlarının belirlenmesine ilişkin olarak
yapılacak seçimlerde, seçilecek sayıdan fazla aday olması halinde hücre ve
sandık kullanılarak gizli oy ve açık tasnif usulü uygulanır. Bu seçimlerin
usul ve esasları, seçimin yapılacağı genel kurulda bulunan katılımcıların
salt çoğunluğunun alacağı karar doğrultusunda belirlenir.”
MADDE 13
– Aynı Yönetmeliğin 31 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Bilânço ve gelir tablosunun kabul edilmemesi
ile yönetim veya denetim kurulu üyelerinin ibra edilmemesi halinde,
üyelerin görev süreleri sona ermiş sayılır ve gündeme seçim maddesi ilave
edilmiş sayılarak bu kurulların yeniden seçimi yapılır. İbra edilmeyen
yönetim veya denetim kurulu üyeleri, bu organlara aynı genel kurulda tekrar
seçilemez.”
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğin 34 üncü
maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Aşağıda yazılı kişiler, kanun,
yönetmelik, kuruluş protokolü ve ana sözleşmede belirtilen hususlar ve iyi
niyet esaslarına aykırı olduğu iddiasıyla genel kurul kararları aleyhine,
toplantı tarihinden itibaren üç ay içinde, OSB’nin bulunduğu yerdeki ilgili
mahkemeye başvurabilir:”
MADDE 15
– Aynı Yönetmeliğin 35 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 35 –
(1) Müteşebbis heyetin ve genel kurulun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yer seçiminin ardından valiliğe yazılan talimat
yazısında belirtilen hususları yerine getirmek.
b) Kuruluş protokolünde Bakanlığın iznini alarak
değişiklik yapmak, genel kurula geçildiğinde kuruluş protokolünün OSB ana
sözleşmesi olarak değiştirilmesine karar vermek.
c) Kamulaştırma işlemlerinin yapılabilmesi amacıyla
Bakanlıktan kamu yararı kararı talebinde bulunmak.
ç) Arsa tahsis ve satışı ile ilgili prensipleri
belirlemek.
d) Şartlar oluştuğunda genel kurul toplantısını
yapmak.
e) Kredi kullanan OSB’lerde, bölge müdürlüğünün
teşkilat şeması ve personelin pozisyonlarını Bakanlığın onayına sunmak.
f) Kanun, yönetmelik, ana sözleşme ve iyi niyet
esasları ile genel kurul kararlarına aykırı olduğu ileri sürülen yönetim
kurulu kararlarının iptal edilip edilmeyeceği konusunda karar vermek,
ihtiyaç halinde, Kanun ve Yönetmeliğe aykırı olmamak şartı ile iç talimatnameler
çıkarmak.
g) OSB'nin kuruluş amacını gerçekleştirmek ve ideal
şekilde işleyişini sağlamak için gerekli kararları ve tedbirleri almak,
OSB’ye ait para ve diğer kaynakların kuruluş amacına uygun olarak
kullanılmasını sağlamak ve denetlemek.
ğ) OSB’nin, yönetim ve denetim kurulu üyelerini
seçmek ve ibra etmek, gerektiğinde bunları azletmek, bilançoyu kabul etmek
veya reddetmek.
h) Bölge müdürlüğünün teşkilat şeması ve personelin
pozisyonlarını onaylamak ve personelin niteliği ile ilgili prensipleri belirlemek,
bölge müdürünün atanması veya azli ile ilgili karar almak, bölge müdürlüğü
personelinin atanması ve azli ile ilgili prensipleri belirlemek.
ı) Yönetim ve denetim kurulu üyelerine ödenecek
huzur hakkı veya aylık ücretler ile bölge müdürü ve OSB personeline
ödenecek ücret ve sosyal hakların asgari ve azami sınırlarını tespit etmek.
i) Üst kuruluşa katılmak için karar almak ve
temsilcilerini belirlemek.
j) OSB’nin genişlemesine veya bir diğer OSB ile
birleşmesine karar vermek ve birleşme şartlarını belirlemek.
k) İmar ve parselasyon planları ve değişiklikleri
ile ruhsat ve izinlerin verilmesine ilişkin prensipleri belirlemek.
l) OSB’nin, Teknoloji Geliştirme Bölgesi yönetici
şirketlerine, Ar-Ge ve inovasyon
merkez veya enstitüsü olarak faaliyette bulunmak amacıyla kurulan
şirketlere, lojistik ve benzeri ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla
hizmetlerinden yararlanabileceği diğer şirketlere iştirak etmesine karar
vermek ve bu konuda prensipleri belirlemek.
m) Katılımcılar ile OSB yönetim kurulu, denetim kurulu
ve bölge müdürlüğü arasında doğabilecek uyuşmazlıklar hakkında,
gerektiğinde Bakanlığın görüşünü de alarak karar vermek.
n) Rehin ve ipotek almak, vermek, fek etmek,
OSB’nin yatırım programlarını, yeni yatırımlarını ve bütçesini onaylamak.
o) Yönetim aidatları ve hizmet karşılıklarını
arsaların boş, inşaat halinde ve üretime geçme durumları dikkate alınarak
parsel büyüklüğüne göre belirlemek.
ö) OSB’ye ait gayrimenkullerin ve menkullerin
satış, kiralanma, trampa ve benzeri işlemleri ile ilgili prensipleri ve
altyapı katılım payları, elektrik, su, doğal gaz ve benzeri satış bedelleri
ile ilgili prensipleri belirlemek.
p) OSB için yapılacak alım satım, alt yapı, sosyal
tesisler, arıtma tesislerinin inşaatı ve proje dahil
tüm ihaleler konusunda alacağı kararlarla işlemlerin yürütülmesi ve
ihalenin sonuçlandırılması için usul ve esasları tespit etmek.
r) OSB’nin ihtiyacı olan
elektrik, su, kanalizasyon, doğal gaz, arıtma tesisi, yol, haberleşme, spor
tesisleri gibi altyapı ve genel hizmet tesislerini kurma ve işletme, kamu
ve özel kuruluşlardan satın alarak dağıtım ve satışını yapma; bu çerçevede
üretim tesislerini, ortak sağlık ve güvenlik birimlerini kurma ve işletme
konularında gerekli kararları almak.
s) OSB’nin her türlü hesap ve işlemlerinin yeminli
mali müşavirlere incelettirilmesine ilişkin prensipleri belirlemek.
ş) Katılımcı ve kiracılardan tahsil edilecek
yönetim aidatları, elektrik, su, doğalgaz ve benzeri satış bedelleri, varsa
altyapı katılım payları ödeme şartları ile gecikme halinde uygulanacak yaptırımlara
ilişkin esasları belirlemek.
t) Yörelerindeki OSB’ler içinde
yer alan en az bir sektörün kümelenmesini sağlamak amacıyla kümelenme
projelerini hazırlamak ve yürütmek, küme analizi yaptırmak, küme geliştirme
aşamasında eğitim, ortak satın alma, firma eşleştirme, ortak merkezlerin
kurulmasına yönelik proje ve benzer faaliyetleri ilgili kamu ve özel
kuruluşlarla işbirliği yaparak sürdürmek ve bu projelerin finansmanına
katkı sağlamak.
u) Katılımcıların nitelikli eleman ihtiyacını
karşılamak üzere, ilgili kurumlar ile işbirliği sağlanarak eğitim merkezi
ve/veya eğitim kurumu oluşturmak, işletmek ve bu konu için ayrılacak
finansmanın miktarını belirlemek.
ü) Bakanlık OSB Bilgi Sitesine dahil
olarak sorgu sayfasındaki bilgilerin istenilen aralıklarla güncellenmesini
sağlamak.
v) 14/3/2014 tarihli ve
28941 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Organize Sanayi Bölgelerinin
Elektrik Piyasası Faaliyetlerine İlişkin Yönetmelik esaslarına göre OSB’nin
elektrik faaliyetleri ile ilgili kararları almak.
y) 23/7/1995 tarihli ve
4122 sayılı Milli Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Seferberlik Kanunu
uyarınca öncelikle OSB imar planı içinde yer alan sağlık koruma bandının
ağaçlandırmasını, çevre düzenlemesini, bakımını, korunmasını ve çevre
düzeni sürekliliğini sağlamak.
z) Yatırımlarla ilgili kredi alma ve ihtiyaç
duyulması halinde bankalar ve finans kurumlarından teminat mektubu alınması
konularında yönetim kuruluna yetki vermek.
aa) OSB’ler arasında her türlü teknik ve idari
konularda iş birliği yapmak, OSB’nin personel açığı bulunan alanlara
ilişkin olarak yapılacak iş ve işlemleri ile ilgili olarak sorumluluk
OSB’de kalmak kaydıyla diğer OSB’lerden, OSBÜK’den
veya Yatırım Destek Ofisleri ve benzeri kurum ve kuruluşlardan hizmet almak
için düzenlenecek protokolün prensiplerini belirlemek.
bb) Bakanlığa karşı taahhüt ve sorumlulukları yerine
getirmek ve bu hususta gerekli tedbirleri almak, kanun, yönetmelik, kuruluş
protokolü, ana sözleşme ve benzeri düzenlemelerle verilen diğer görevleri
yapmak.
cc) Cadde ve sokak isimlerini belirlemek.”
MADDE 16
– Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki 35/A
maddesi eklenmiştir.
“Müteşebbis
heyet ve genel kurulun devredemeyeceği görev ve yetkiler
MADDE
35/A – (1) Müteşebbis heyet ve
genel kurul aşağıda yazılı görev ve yetkilerini hiçbir şekilde devredemez:
a) OSB kuruluş protokolünün veya ana sözleşmesinin
değiştirilmesi.
b) Genel kurulun yapılması, organlarının
oluşturulması ve ibrası.
c) Bilânçonun kabulü veya reddi.
ç) OSB’nin yatırım programı ve bütçesinin
onaylanması.
d) Yönetim ve denetim kurulu üyelerine ödenecek
toplantı başına huzur hakkının veya aylık ücretin tespit edilmesi.
e) OSB’nin genişlemesi veya bir diğer OSB ile
birleşmesi ve birleşme şartlarının belirlenmesi.
f) Arsa tahsis ve satış prensiplerinin, alt yapı
katılım payları, elektrik, su, doğalgaz ve benzeri satış bedelleri ile
ilgili prensiplerin ve bu aidat ve satış bedellerinin tahsilatında
gecikme halinde uygulanacak yaptırımlara ilişkin esasların belirlenmesi.
g) Üst kuruluşa katılmak için karar verilmesi ve
temsilcilerinin belirlenmesi.
ğ) Yönetim aidatları ve hizmet karşılıklarının boş,
inşaat halinde ve üretime geçme durumları dikkate alınarak parsel
büyüklüğüne göre tespit edilmesi.
h) Bölge müdürünün atanması veya azli.
(2) Genel kurul veya müteşebbis heyet,
devredebileceği diğer görev ve yetkiler için münhasıran karar verir.”
MADDE 17
– Aynı Yönetmeliğin 38 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Müteşebbis heyet üyesi olmak veya 14 üncü madde
ile 18 inci maddedeki şartların oluşması halinde OSB’de katılımcı olmak,”
MADDE 18
– Aynı Yönetmeliğin 41 inci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (8) numaralı alt bendi ile aynı
fıkranın (h), (i) ve (j) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“8) Organize Sanayi Bölgelerinin Elektrik Piyasası
Faaliyetlerine İlişkin Yönetmelik esaslarına göre OSB’nin elektrik
faaliyetlerini yürütmek,”
“h) Devir taleplerini inceleyip sonuçlandırmak.”
“i) Özel OSB'lerde imar planı ve değişiklikleri,
imar uygulama işlemleri ve altyapı projelerini yetkili kurum ve
kuruluşların uygun görüşünü takiben onaylanmak üzere Bakanlığa göndermek,
enerji ile ilgili altyapı projelerini ise Bakanlığın uygun görüşünü takiben
onaylanmak üzere ilgili mercilere göndermek.”
“j) Müteşebbis Heyet veya Genel Kurul tarafından
belirlenen cadde ve sokak isimlerinin valilik onayına sunulmasını
sağlamak.”
MADDE 19
– Aynı Yönetmeliğin 43 üncü
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Denetim Kurulu, müteşebbis heyetin veya genel
kurulun kendi üyeleri arasından seçeceği iki asıl iki yedek üyeden oluşur.
Oylarda eşitlik halinde kuraya başvurulur.”
MADDE 20
– Aynı Yönetmeliğin 52 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) Müteşebbis heyet, yönetim ve denetim kurulu
üyelerinden kamu personeli olanlara toplantı başına huzur hakkı,
diğerlerine de aylık ücret ödenebilir. Huzur hakları ve ödenecek ücretin
aylık miktarı her yıl müteşebbis heyet/genel kurul tarafından tespit
edilir.”
MADDE 21
– Aynı Yönetmeliğin 55 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1.2),
(1.3), (2.1) ve (3) numaralı alt bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“1.2) Proje ve altyapı inşaatı döneminde, lisans
eğitimi veren veya denkliği Yüksek Öğretim Kurumu tarafından onaylanan
üniversitelerden mühendis, mimar ve şehir plancısı olarak mezun, en az 3
yıllık iş tecrübesine sahip olmak.”
“1.3) İşletme döneminde ise, lisans eğitimi veren
veya denkliği Yüksek Öğretim Kurumu tarafından onaylanan üniversitelerden
mezun, en az 3 yıllık iş tecrübesine sahip olmak.”
“2.1) Proje ve altyapı inşaatı döneminde, işin
durumuna ve ihtiyaca göre lisans eğitimi veren veya denkliği Yüksek Öğretim
Kurumu tarafından onaylanan üniversitelerden mezun, en az 2 yıllık iş
tecrübesine sahip mimar, inşaat mühendisi, harita mühendisi, elektrik
mühendisi, çevre mühendisi veya makine mühendisi olmak.”
“3) Muhasebeci:
3.1) Muhasebe ile ilgili lisans eğitimi veren
üniversitelerden mezun olmak.”
MADDE 22
– Aynı Yönetmeliğin 57 nci maddesinin birinci fıkrasının (ç) ve (d) bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ç) AG-YG elektrik şebekesi yapım aşamasında
elektrik mühendisi, doğalgaz şebekesi yapım aşamasında makine mühendisi,”
“d) Arıtma tesisi yapım aşamasında çevre, inşaat,
elektrik ve makina mühendisi,”
MADDE 23
– Aynı Yönetmeliğin 69 uncu
maddesine aşağıdaki ikinci fıkra eklenmiştir.
“(2) Bakanlık tarafından gerekli görülmesi halinde
planlama etaplar halinde yapılabilir.”
MADDE 24
– Aynı Yönetmeliğin 71 inci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“i) Sundurma;
Yağmurdan, güneşten ve rüzgârdan korunmak için
binaya bitişik olarak hafif malzemeden yapılan bölme duvarları olmayan, üç
tarafı açık olarak konsol şeklinde yapılan örtülerdir. Sundurmalar, çevre
yeşilinin ve 5 metre ring yolunun üzerinde yer alamaz. Yan ve arka
cephedeki uygunluğuna proje müelliflerinin uygunluk raporuna göre Bölge
yönetimi tarafından karar verilir.”
MADDE 25
– Aynı Yönetmeliğin 79 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 79 –
(1) Düzenleme sahasına ait uygulama haritaları yapılırken veya revize
edilirken güncel tapu kayıtları, teknik rapor, kadastral
durum haritası, düzenleme saha krokisi, koordinat ve alan hesabı
cetvelleri, aplikasyon özet çizelgesi, röleve
ölçü krokileri, ada anahtarı ve tescil bildirimi, 23/6/2005
tarihli ve 2005/9070 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği ile 6/8/1973
tarihli ve 14617 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tescile Konu Olan Harita
ve Planlar Yönetmeliğine uygun olarak düzenlenir.”
MADDE 26
– Aynı Yönetmeliğin 85 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendi ile (c) bendinin (1) numaralı alt
bendi ve aynı maddenin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Yeni inşaat, ilave ve esaslı tadillerde yapı
ruhsatı almak için; yapı sahipleri veya kanuni vekillerince tapu kayıt
örneği veya OSB tarafından verilen tapu kayıt örneği yerine geçen arsa
tahsis sözleşmesi, 29/6/2001 tarihli ve 4708
sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun kapsamına giren illerde katılımcı ile
yapı müteahhidi arasında, yapı müteahhidi ile şantiye şefi arasında, yapı
denetim kuruluşu ile katılımcı arasında yapılan sözleşmeler ve yapı denetim
kuruluşuna ait izin belgesine dair belge ile başvurulur. Ayrıca dilekçeye,
parselin durumunu belirleyen jeolojik etüt raporu, zemin etüt raporu,
mimari proje, statik proje, elektrik tesisatı ve mekanik tesisat projeleri,
resim ve hesapları, 25/11/2014 tarihli ve 29186
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliğine göre “ÇED Olumlu Kararı” veya “ÇED Gerekli Değildir Kararı”
içeren belgenin eklenmesi gerekir.”
“1) Mimari proje: Mimarlar tarafından hazırlanan
vaziyet planı, bodrum katlar dahil tüm kat
planları, çatı planı ile bunlara ilişkin en az 2 adet kesit ve tüm cephe
görünüşleri, gerektiğinde sistem kesitleri ve nokta detayları bulunan
tatbikat projeleri ile ilgili mühendisler tarafından hazırlanan ısı yalıtım
projesi ve/veya raporu, yerleşme ve yapının özelliği nedeniyle OSB
tarafından istenecek peyzaj projelerinden oluşur.”
“(5) Proje müellifi mimarlar ve mühendislerin, 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar
Odaları Birliği Kanunu uyarınca ilgili meslek odasına kayıtlı olmaları ve
yükümlülüklerini yerine getirdiklerini belgelemeleri ve her proje için
sicil durum taahhütnamesi vermeleri gerekir. Bu yükümlülükleri yerine
getirmeyenlere ait projeler onaylanmaz. OSB projeleri incelerken, 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri
Kanununa uygunluğunu da denetler.”
MADDE 27
– Aynı Yönetmeliğin 101 inci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) OSB; karma OSB’lerde,
OSB’nin kuruluş protokolü çerçevesinde kurulması planlanan sektörlerini
veya mevcut sektör yapısını, tesisin faaliyetinden kaynaklanan çevresel
etkilerini, altyapı ve atık su arıtma tesislerine etkilerini, herhangi bir
olumsuzluk anında tetikleyici etkisini, insanların çalışma ve yaşam
koşullarına etkisini dikkate alarak kurulmasında sakınca gördüğü diğer
tesislerin kurulmasına ilişkin olarak üniversite ve konu ile ilgili
kurumlardan alınacak raporlar çerçevesinde karar verir.”
MADDE 28
– Aynı Yönetmeliğin 105 inci
maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ç) OSB’den arsa tahsis veya satışı yapılan gerçek
veya tüzel kişilerin spekülasyon yapmamaları ve
beyan ettikleri sanayi tesislerini makul bir süre içinde kurmaları için OSB
gerekli bütün tedbirleri alır ve parsellerin tapu kayıtlarına da “geri alım
hakkı” şerhini koydurur. Arsa üzerinde, katılımcı tarafından kurulacağı
önceden beyan olunan tesis üretime geçmedikçe geri alım hakkı şerhi tapu
kayıtlarından kaldırılmaz.”
MADDE 29
– Aynı Yönetmeliğin 110 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 110 –
(1) Katılımcı, istediği zaman parsel tahsis işleminden vazgeçebilir.
(2) Katılımcı, inşaatını süresinde ya da verilen ek
süre içinde bitirmediği takdirde; temel atmış veya temel inşaatını bitirmiş
olsa bile OSB, tahsisi iptale yetkilidir.
(3) Her iki durumda ödenecek arsa
bedeli; müteşebbis heyet/genel kurulca karara bağlanması şartı ile tahsis
bedelinin ödenen kısmına, ödeme tarihleri dikkate alınarak iade/iptal
tarihine kadar geçen süre için Maliye Bakanlığınca her yıl belirlenen
yeniden değerleme oranı üzerinden hesaplanan tutarın ödenen tutara eklenmesi
ile bulunan tutarı geçmemek üzere OSB tarafından belirlenir. Söz konusu tutar, arsanın geri alınma tarihinden
itibaren ilk mali yılda bütçeye konularak şubat ayı içerisinde katılımcıya
ödenir. Katılımcı bunun dışında hiçbir surette faiz ve tazminat ile iptal
tarihi ile ödeme tarihi arasında geçen süre için de faiz talep edemez. Bu
şekilde iade/iptal işlemi yapılarak paralarını alan katılımcıların yeniden
müracaat etmesi halinde hiçbir öncelik hakları olmaz.”
MADDE 30
– Aynı Yönetmeliğin 111 inci maddesinin
üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmış ve dördüncü fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“(4) Belirlenen sürelerde tesisini tamamlayıp
üretime geçilmemesi halinde; eğer inşaat temel seviyesinin üstüne çıkmışsa
verilen sürenin bitim tarihinden itibaren 3 ay içerisinde inşa edilmiş
kısmın eski ve yeni katılımcılar tarafından OSB’den uygunluk görüşü
alınmasından sonra rızaen belirlenecek bedelinin
ödendiğinin belgelendirilmesi şartıyla yeni katılımcıya arsanın tahsisi
yapılır. Süre bitiminde inşa edilmiş kısmın rızaen
satışının yapılmaması halinde ilgili Mahkeme tarafından belirlenecek
bilirkişi marifetiyle tespit edilen bedel üzerinden satışı, OSB tarafından
yapılır.”
MADDE 31
– Aynı Yönetmeliğin 114 üncü
maddesinin ikinci ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) OSB'ler, birinci fıkradaki faaliyetleri için
anonim şirket kurabilir ya da kurulu bir anonim şirkete ortak olabilir.
Şirket sözleşmesinde, yönetim ve hisse çoğunluğunun OSB'lerde kalacağı ve
bu hükmün değiştirilemeyeceği hususuna yer verilir.”
“(4) OSB dışından atık kabul edilmesine, Çevre ve
Şehircilik İl Müdürlüğü, ilgili OSB ve varsa sanayi odası yoksa sanayi ve
ticaret odası o da yoksa ticaret odası temsilcilerinden oluşacak bir
komisyon marifetiyle karar verilir.”
MADDE 32
– Aynı Yönetmeliğin 119 uncu
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Kanalizasyon şebekesine deşarj ve arazi
dışındaki alıcı ortam söz konusu olduğunda ön arıtma veya arıtma tesisi
çamurları ile bekletme depoları ve septik tanklarda oluşan çamurlar,
OSB’nin belirleyeceği yere, çevre mevzuatına uygun şekilde gerekli teknik
önlemler alınarak uzaklaştırılır.”
MADDE 33
– Aynı Yönetmeliğin 124 üncü
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hava
kalitesi ve gürültü yönetimi
MADDE 124
– (1) Katılımcıların faaliyetleri
sonucu hava kirliliğine sebebiyet verebilecek toz, gaz emisyonları ve
benzeri atıkların bertarafı; 13/1/2005
tarihli ve 25699 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Isınmadan Kaynaklanan
Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği ile 3/7/2009 tarihli ve 27277 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü
Yönetmeliğine ve bu Yönetmeliklere göre OSB tarafından hazırlanan Hava Kalitesinin
Korunması Talimatına uygun olarak yapılır.
(2) Katılımcıların faaliyetleri sonucu oluşacak
gürültü seviyeleri; 4/6/2010 tarihli ve 27601
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve
Yönetimi Yönetmeliği ve söz konusu Yönetmelik çerçevesinde OSB tarafından
hazırlanan Gürültü Kontrol Talimatına uygun olarak azaltılır.
(3) Üretime geçilmesi aşamasında birinci ve ikinci
fıkralarda yer alan Yönetmelikler uyarınca çevre izni alınır.
(4) Katılımcı ya da kiracı vasfıyla OSB’de faaliyet
gösteren firmalar, 10/9/2014 tarihli ve 29115
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği
çerçevesinde yetki verdikleri Çevre Yönetim Birimi, Çevre Görevlisi veya
çevre danışmanlık firmalarını en geç bir ay içerisinde OSB’ye bildirir.”
MADDE 34
– Aynı Yönetmeliğin 125 inci
maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 35
– Aynı Yönetmeliğin 127 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) 26/12/2008 tarihli ve
27092 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Maddelerin ve Müstahzarların
Sınıflandırılması, Ambalajlanması ve Etiketlenmesi Hakkında Yönetmelik
çerçevesinde katılımcıların sorumluluklarına uymalarını sağlamaya ve
denetimine OSB yetkilidir.”
MADDE 36
– Aynı Yönetmeliğin 157 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) OSB’ler, OSB Üst Kuruluşu genel kurulunda, 145
inci maddede belirtildiği şekilde seçilen üyeler vasıtasıyla temsil edilir.
Her temsilcinin bir oy hakkı vardır. Noter tasdikli vekaletname
şartı ile bir üye sadece diğer bir üyenin oyunu da kullanmak üzere vekil
tayin edebilir.”
MADDE 37
– Aynı Yönetmeliğin 170 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) OSB Üst Kuruluşunda, 13/1/2011
tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununda yazılı defterler tutulur.
Bakanlık, yayımlayacağı tebliğler ile tutulacak defterlerle kullanılacak
belgelere ve bunların düzenlenme esas ve şekillerine ilişkin zorunluluklar
getirebilir.”
MADDE 38
– Aynı Yönetmeliğin 173 üncü
maddesinin beşinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Finansal kiracı, katılımcının hak ve
yükümlülüklerine sahip olur. Ancak finansal kiracı tesisini başkasına
kiraya veremez.”
MADDE 39
– Aynı Yönetmeliğin 175 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 175 –
(1) OSB hesapları, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununda belirtilen tutulması
zorunlu defterlerde tek düzen muhasebe sistemi esaslarına göre tutulur ve
izlenir.”
MADDE 40
– Aynı Yönetmeliğin 180 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 180 – (1) OSB’nin her türlü hesap ve işlemlerini
inceleyen yeminli mali müşavirler, düzenleyecekleri denetim raporlarını
inceleme dönemini takip eden yılın Mart ayı sonuna kadar tamamlar ve
denetim raporunun tamamlandığı tarihi takip eden en geç 15 gün içinde
müteşebbis heyet/genel kurul ile yönetim kurulu başkanlığına ve Bakanlığa
eş zamanlı olarak verir.”
MADDE 41
– Aynı Yönetmeliğin 181 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) OSB’ler; yeterli sayı ve nitelikte eleman
istihdam edememesi ve ihtiyaç duyması ve yetkili organlarından karar alması
halinde yürüteceği hizmetlerle ilgili olarak diğer OSB’lerden, OSBÜK’den, yatırım destek ofisleri ve benzeri kurum ve
kuruluşlardan hizmet alımı yoluna gidebilir. Ancak hizmet satın alınması,
OSB’nin sorumluluğunu kaldırmaz.”
MADDE 42
– Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 43
– Bu Yönetmelik hükümlerini Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
22/8/2009
|
27327
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı
Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
12/8/2010
|
27670
|
2-
|
9/2/2011
|
27841
|
3-
|
4/8/2011
|
28015
|
4-
|
8/10/2011
|
28078
|
5-
|
8/8/2012
|
28378
|
6-
|
20/4/2013
|
28624
|
7-
|
6/3/2014
|
28933
|
8-
|
27/12/2014
|
29218
|
|