Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2015/50)
Yasal
dayanak ve başvuru
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta
haksız rekabetin önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılan
nihai gözden geçirme soruşturması başvurusu ile bu başvuruya ilişkin olarak
söz konusu mevzuat kapsamında yapılan değerlendirmenin sonuçlarını içerir.
(2) Yerli üretici Cam Elyaf Sanayii
A.Ş. tarafından yapılan başvuruda Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli “cam
elyafı takviye malzemeleri”nin ithalinde halen
uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin sona ermesinin damping
ve zararın devam etmesi veya yeniden tekrarlanabilmesi ihtimaline yol
açacağı gerekçesiyle bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması
istemiyle başvuruda bulunulmuştur.
Önleme
tabi ürün
MADDE 2 –
(1) Önleme tabi ürün,
7019.11.00.00.00, 7019.12.00.00.00, 7019.19.10.00.00, 7019.19.90.00.00,
7019.31.00.00.00, 7019.90.00.10.00 ve 7019.90.00.30.00 Gümrük Tarife
İstatistik Pozisyonları (GTİP) altında kayıtlı “cam elyafı takviye
malzemeleri (boru ve tüplerin izolasyonuna mahsus kokiller ve mahfazalar hariç)”dir.
(2) Bahse konu GTİP ve madde tanımı yalnızca bilgi
amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Önleme tabi ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde
yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler
bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 3 –
(1) Başvuru aşamasında sunulan
bilgi ve belgeler temelinde, Yönetmeliğin 20 nci
maddesi çerçevesinde başvuru yeterliliğine sahip olan yerli üreticinin
Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır.
Mevcut
önlem
MADDE 4 – (1) 31/12/2010 tarihli ve
27802 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2011/1) ile ÇHC menşeli önlem konusu
ürüne yönelik olarak CIF bedelinin %20,20’si ve %23,75’i arasında dampinge
karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur.
(2) Yerli üretim dalı tarafından yapılan başvuru
üzerine yürütülen ara gözden geçirme soruşturması neticesinde 17/4/2015 tarihli ve 29329 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ
No: 2015/5) ile önlem konusu ürüne yönelik olarak uygulanan önlem CIF
bedelinin %24,50’si ve %35,75’i yükseltilmiştir.
Gerekçe
MADDE 5 –
(1) 21/3/2015
tarihli ve 29302 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/4) ile mevcut
önlemlerin yürürlükte kalma sürelerinin sona ereceği ve bahse konu ürünün
yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle
desteklenmiş bir başvuru ile bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması
talebinde bulunabilecekleri ilan edilmiştir.
(2) Yapılan başvurunun incelenmesi neticesinde, ÇHC
menşeli önleme konu ürün için uygulanan dampinge
karşı önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam
etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir
nihai gözden geçirme soruşturması açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve
delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 6 –
(1) Bir nihai gözden geçirme
soruşturmasının açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin
bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu
tarafından ÇHC menşeli söz konusu ürün için Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde bir nihai gözden geçirme soruşturması açılmasına karar
verilmiştir.
(2) Başvuruya konu mevcut önlem, Yönetmeliğin 35
inci maddesi gereğince, soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya
devam eder.
(3) Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülür.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 7 – (1) Genel
Müdürlük tarafından Yönetmeliğin 40 ıncı ve 41
inci maddelerinde öngörülen hükümler saklı kalmak üzere soruşturma
kapsamında normal değer tespitine karar verilmesi halinde; ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticiler tarafından soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında
Yönetmeliğin ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunun 9 uncu maddede belirtilen süreler içinde
yeterli deliller ile ispat edilmesi durumunda bu üretici veya üreticiler
için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci
maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülkeler için piyasa
ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 8 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülke Büyükelçiliğine
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine,
başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği
hususunda bilgi verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların, soru formuna Ekonomi Bakanlığı internet sayfasındaki ilgili
bölümden erişmeleri mümkündür.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak
Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi,
belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi,
belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe
yazılı olarak 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden, ancak birinci fıkra ve üçüncü fıkra kapsamına girmeyen meslek
kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren
sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler gibi diğer ilgili
taraflar, görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 9 uncu maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(7) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon ve faks numaraları belirtilir.
(8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai
durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 9 – (1) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 8 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderilmediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili
görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden ancak 8 inci maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer
ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma
süreci içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 10
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi
vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi
hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya
da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 11
– (1) Soruşturmayla ilgili bilgi
ve belgeler ile görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi
gerekir.
T.C. Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
İnönü Bulvarı No: 36
Emek/ANKARA
Faks: +90-312-204 86 33
E-posta: ngs210@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 12
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 13
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
|