Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından:
ELEKTRİK ÜRETİM TESİSLERİ KABUL YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, elektrik üretim tesislerinin
modern teknolojiye uyumlu olarak tesis edilip işletilebilmesi için kabul
işlemlerinin ilgili mevzuat ve standartlara uygun olarak yapılmasına, söz
konusu tesislerin iletim veya dağıtım şebekelerine uyumlu olarak bağlanması
ile test, kontrol ve kabul işlemlerini yapacak tüzel kişilerin
yetkilendirilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, elektrik üretim tesislerine
ilişkin test, kontrol, kabul süreçleri ve işletme döneminde uyulması gerekli
hususlar ve bu faaliyetleri yapacak tüzel kişilerin yetkilendirilmesi ile
hak ve yükümlülüklerine ilişkin esasları kapsar.
(2) Bu Yönetmelik, enterkonnekte elektrik
şebekesine 1 kV altı gerilim seviyesinden bağlı elektrik üretim tesisleri
hariç olmak üzere, 30/12/2014 tarihli ve 29221 mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Elektrik Tesisleri Proje Yönetmeliği kapsamındaki
elektrik üretim tesislerini kapsar.
(3) Kamu kurum ve kuruluşlarınca yatırım programına
alınarak yapılan ya da yaptırılan elektrik üretim tesislerinin kabul
işlemleri yapılırken kamu ihale mevzuatındaki hükümler bu Yönetmelik
hükümleriyle birlikte uygulanır.
(4) Herhangi bir tesisin bu Yönetmelik kapsamına
girip girmeyeceği konusunda bir tereddüt ortaya çıkarsa Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığının bu konuda vereceği karar geçerlidir.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 19/2/1985 tarihli ve 3154
sayılı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanunun 28 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) Elektrik Tesisi İşletme Personeli (ETİP)
belgesi: Elektrik üretim tesislerinin işletilmesine ilişkin olarak Bakanlık
tarafından yetkilendirilen eğitim kuruluşlarınca düzenlenen eğitimlerde
başarılı olan mühendislere verilen belgeyi,
c) Geçici kabul: Ünitenin veya ünitelerin
senkronizasyonu sonrası şebeke gereksinimleri de dâhil olmak üzere Kontrol
Firması (KF) nezaretinde yapılan saha test, kontrol, raporlama ve gerekli
izin işlemlerinin tamamlanarak emniyetli bir şekilde senkronizasyona ve
elektrik piyasasında ticari faaliyetine devam edebilmesi için yapılan kabul
işlemlerini,
ç) Geçici kabul heyeti: Tesisin geçici kabule hazır
olmasını müteakip, tesis sahibinin talebi üzerine, Bakanlık tarafından
yetkilendirilmiş olan Proje Onay Birimi (POB) tarafından oluşturulan
heyeti,
d) Güvenilir işletme raporu: Tesislerin geçici
kabulünü müteakip işletme aşamasında can, mal, çevre emniyeti ve şebeke
gereklilikleri açısından işletme şartlarını sağladıklarına ilişkin üç yıl
içerisinde alınması, her beş yılda periyodik olarak düzenlenmesi zorunlu
olan lisans veya tesis sahibi ile birlikte imzalanan raporu,
e) Kontrol Firması
(KF): Tesisin yapım sürecinin tamamlanmasını müteakip, saha
testlerine nezaret etmek, tesisin onaylı projelerine uygunluğunu kontrol
etmek ve bu amaçla gereken test ve uygulamayı yaptırarak sonuçlarını
raporlamak ve Güvenilir İşletme Raporunu hazırlamak üzere Bakanlık
tarafından yetkilendirilen tüzel kişileri,
f) Nihai rapor: KF nezaretinde yapılan
senkronizasyon öncesi ve sonrası test ve kontrol işlemlerini kapsayan,
ünitenin/ünitelerin son durumunu gösteren ve KF tarafından hazırlanarak
lisans/tesis sahibi ile birlikte imzalanan ve ilgili Proje Onay Birimine
(POB’a) sunulan raporu,
g) Ön kabul: Ünite/ünitelerin senkronizasyonu
öncesinde KF nezaretinde yapılan saha test, kontrol ve gerekli rapor
işlemlerinin tamamlanarak emniyetli bir şekilde senkronizasyonunu müteakip,
geçici kabulü öncesi elektrik piyasasında ticari faaliyet gösterilebilmesi
için yapılan kabul işlemini,
ğ) Ön kabul raporu: Senkronizasyon öncesi KF
nezaretinde yapılan test ve kontrol işlemlerini kapsayan ve ünitenin/ünitelerin
emniyetli bir şekilde senkronizasyona hazır olduğunu gösteren ve KF
tarafından hazırlanarak lisans/tesis sahibi ile birlikte imzalanan ve
ilgili POB’a sunulan raporu,
h) Proje Onay Birimi (POB): Elektrik tesislerinin,
hesap ve raporlarını inceleyerek proje paftalarını onaylamak üzere
görevlendirilmiş Bakanlık birimini veya bu amaçla Bakanlık tarafından
yetkilendirilen Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ), Türkiye Elektrik
İletim Anonim Şirketi (TEİAŞ), Türkiye Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi
(TEDAŞ), Elektrik Dağıtım Anonim Şirketleri (EDAŞ), Elektrik Üretim Anonim
Şirketi (EÜAŞ), Organize Sanayi Bölgeleri (OSB), Türk Standartları
Enstitüsü Kurumu (TSE), İller Bankası (İB), Türkiye Elektromekanik Sanayi
Anonim Şirketi (TEMSAN), Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu
(TKDK) ve benzeri ihtisas sahibi kurum ve kuruluşları,
ı) Saha testi: Tesisin yapım sürecinin
tamamlanmasını müteakip, Bakanlık tarafından belirlenen senkronizasyon
öncesi ve sonrası testleri,
i) Senkronizasyon: Gerekli şartlar sağlanarak
mevcut bir baraya ilave ünitelerin elektriksel bağlanmasını,
j) Yüksek gerilim: Etkin değeri 1000 voltun üstünde
olan fazlar arası gerilimi,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen diğer ifade ve
kısaltmalar, Elektrik Tesisleri Proje Yönetmeliğindeki anlam ve kapsama
sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Yetki
devri
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki elektrik üretim
tesislerinin kabul işlemleri yetkisi Bakanlığa aittir. Bakanlık bu
yetkisini doğrudan kullanabileceği gibi bu işlemleri ihtisas sahibi kurum,
kuruluş veya tüzel kişilerle birlikte yapabilir ya da bu kurum, kuruluş
veya tüzel kişilerden hizmet alarak ya da bu kurum, kuruluş veya tüzel
kişilere yetki devretmek suretiyle yaptırabilir.
(2) Kabul işlemlerini yürütecek olan kurum, kuruluş
ya da tüzel kişilerin yetkilendirilmeleri,
Elektrik Tesisleri Proje Yönetmeliğinin ilgili hükümleri uyarınca
yapılır.
Kontrol
kuruluşunun yetkilendirilmesi
MADDE 6 – (1) Bakanlık tarafından yetkilendirilen ihtisas
sahibi kamu kurum ve kuruluşları haricinde, KF olarak yetkilendirilmek
isteyen tüzel kişilerin;
a) Türkiye’de 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk
Ticaret Kanununa göre kurulmuş ve tescil edilmiş olması ve bu madde
kapsamında belirtilen sertifika ve akreditasyon belgelerini tüzel kişinin
veya tüzel kişide asgari %50’nin üzerinde doğrudan veya dolaylı olarak pay
sahibi olan ortak veya ortaklarının sağlaması,
b) KF’lerin Bakanlık tarafından
yetkilendirilebilmesi için dilekçeleri ekinde, (c) ve (ç) bentlerinde
belirtilenlerin yanı sıra istenebilecek diğer bilgi ve belgeleri Bakanlığa
sunmaları,
c) (TS) EN ISO/IEC 17020 standardına göre A tipi
akredite muayene kuruluşu belgesini, 17021 Sistem belgelendirme belgesini
ve 17065 Ürün belgelendirme belgesini sunması,
ç) Elektrik Tesisleri Proje Yönetmeliğinin ekinde
yer alan Ek-5’teki ve/veya muadil/ güncellenmiş olan standartlar dikkate
alınarak test ve kontrol yapılabilmesi için tesis tiplerine göre gerekli
sertifika ve akreditasyonlara sahip olduğuna dair belgeleri sağlaması,
zorunludur.
(2) Bakanlık bu Yönetmelik kapsamında yapılan
başvuruları değerlendirir ve uygun gördüğü başvuru sahipleri ile protokol
imzalayarak bunları yetkilendirir. Bakanlık tarafından uygun bulunmayan ve
yetkilendirilmeyen başvuru sahipleri herhangi bir hak talebinde bulunamaz.
(3) Bakanlık tarafından başvuru evrakları yeterli
görülen başvuru sahiplerinin yetkilendirilebilmesi için Bakanlık ve KF
arasında Yetkilendirme Protokolü imzalanır. KF tarafından yürütülecek olan
hizmetlere ilişkin diğer hususlar yetkilendirme protokolünde belirtilir.
(4) Yetkilendirilmiş KF’lerin, bu Yönetmelik
kapsamında verecekleri hizmetlere ilişkin lisans/tesis sahiplerinden
alacakları bedellerin üst sınırı, gerek görülmesi halinde, Bakanlık
tarafından tesis türü ve yatırım büyüklükleri gibi hususlar dikkate
alınarak belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tesisin Yapım Süreci, Tesise Gerilim Uygulanması,
Kontrol ve
Devreye Alma Çalışmaları
Tesisin
yapım süreci
MADDE 7 – (1) Üretim tesislerinde hiçbir şekilde standart
dışı malzeme ve ekipman kullanılamaz. Standardı bulunmayan konularda, ülke
şartları ve ilgili uluslararası veya diğer ülkelerin standartları esas
alınarak TSE tarafından kabul edilen, teknik özelliklere uygunluğunu
belirten Uygunluk Belgesi veya ürün belgesi ya da dizayn sertifikasına
sahip olma şartı aranır. Ayrıca tesislerde kullanılan ve Avrupa Birliği
direktifleri kapsamında olan malzeme ve teçhizatın CE işareti taşıması
gereklidir.
(2) Üretim tesisleri için gerekli tüm izin ve onay
süreçlerinin lisans/tesis sahibi tarafından süresi içerisinde tamamlanması
zorunludur.
(3) Üretim tesislerinin yapım sürecinde tesis ve
kullanılan ekipmanlar için gerekli kontrol işlemleri, lisans/tesis
sahibinin yükümlülüğündedir.
Tesise
gerilim uygulanması
MADDE 8 – (1) İlgili POB tarafından onaylanmış projesi
bulunmayan elektrik üretim tesislerine hiçbir şekilde gerilim uygulanmaz.
(2) Senkronizasyon öncesi test çalışmaları için
lisans/tesis sahibi tarafından talepte bulunulması durumunda, proje onayı
mevcut olan elektrik üretim tesisine, TEİAŞ, TEDAŞ, dağıtım şirketi, OSB
Müdürlüğü gibi ilgili tüzel kişi tarafından test çalışmaları süresince can
ve mal emniyetinin sağlanması koşuluyla geçici olarak gerilim uygulanır.
(3) Lisans/tesis sahibi, tesise gerilim uygulanması
öncesinde; çevreyle ve işin niteliği ile ilgili ihtiyaç duyulan tüm emniyet
tedbirlerini almak, gerekli yerlere uyarı ve işaret levhalarını koymak, her
türlü can ve mal emniyetini sağlamak, çalışanlara, vatandaşlara, ilgili
idarelere gerekli bildirimleri yapmakla yükümlüdür ve bununla ilgili doğabilecek
her türlü zarardan sorumludur.
(4) Tesise gerilim uygulanması sırasında ya da
sonrasında can ve mal güvenliğini ihlal edici bir hususun tespiti halinde,
bu durum giderilinceye kadar tesisin enerjisi, gerilimi uygulayan tüzel
kişi tarafından kesilir.
Kontrol
ve devreye alma çalışmaları
MADDE 9 –
(1) Lisans/tesis sahibi, üretim tesisinin
yapımının tamamlanmasını müteakip senkronizasyon öncesi test ve kontrol
işlemlerinin başlangıcından itibaren geçici kabulün tamamlanmasına kadar
geçen süreyi kapsamak üzere, KF ile sözleşme imzalamak ve tesisin test ve
kontrol hizmetlerini bu Yönetmelik kapsamında üstlendiğine dair KF’den
taahhütname almakla yükümlüdür.
(2) KF, sahadaki test ve kontrol faaliyetlerine
ilişkin raporları hazırlar ve sahada testlere nezaret eden ilgili branş
mühendisleri ile birlikte imzalar. Bu raporların birer kopyası lisans/tesis
sahibi tarafından tesis mahallinde muhafaza edilir.
(3) KF, yapılan kontroller sırasında tesisin ilgili
mevzuata, standartlara ve onaylı projelerine uygun olmadığını tespit etmesi
halinde, durumu bir rapor ile lisans/tesis sahibine yazılı olarak
ivedilikle bildirmekle yükümlüdür.
(4) KF, senkronizasyon öncesi gerekli olan saha
testlerinin tamamlanarak ünitenin/ünitelerin senkronize olmasını müteakip
tesisin elektrik piyasasında ticari faaliyet gösterebilmesi için Ek-2’de
yer alan belgeleri kontrol eder, tamamlanmasından sonra, Ek-3(a)’daki ön
kabul belgesini hazırlar ve lisans/tesis sahibi ile birlikte imzalar. Bu
belgeler, talep edilmesi halinde ilgili idareye lisans/tesis sahibi
tarafından ibraz edilmek üzere tesis mahallinde muhafaza edilir.
(5) KF, senkronizasyon sonrası gerekli olan saha
testlerine nezaret eder. Ünitenin/ünitelerin yapım sürecinin, saha test ve
kontrol işlemlerinin tamamlanmasını müteakip geçici kabulünün yapılabilmesi
için nihai raporu düzenleyerek lisans/tesis sahibinin yetkili temsilcisi
ile imzalar. Bu raporun bir nüshası lisans/tesis sahibi tarafından tesis
mahallinde muhafaza edilir, bir nüshası da ilgili POB’a gönderilir.
(6) KF, tesisin emniyetli çalışmasına engel teşkil
etmeyen hata ve noksanları tespit
etmesi halinde bu hususların giderilebilme yöntemlerini senkronizasyon
öncesi ve sonrası düzenleyeceği raporlarda ayrıntılı olarak belirtir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ön Kabul ve
Geçici Kabul
Ön kabul
MADDE 10
– (1) Ön kabulün yapılabilmesi
için lisans/tesis sahibi tarafından bir örneği Ek-3(a)’da yer alan ön kabul
belgesi; ilgili sistem operatörü, Valilik ve POB’a Ek-1(a)’da yer alan
dilekçe ile gönderilir.
(2) Ön kabul tarihi, ön kabul belgesinin ilgili
sistem operatörüne ulaşmasını müteakip, sistem operatörü tarafından ünitenin/ünitelerin
kayda alındığı tarihtir.
(3) Ön kabul belgesi 6 ay geçerlidir. Bu süre
içerisinde geçici kabulü yapılmayan ünitenin/ünitelerin geçici kabulü
yapılıncaya kadar enterkonnekte şebeke ile irtibatı ikinci bir işleme gerek
kalmadan ilgili sistem operatörü tarafından kesilir. Bu durumda
lisans/tesis sahibi uğrayabileceği zarardan dolayı hiçbir hak talebinde
bulunamaz.
Geçici
kabul başvuru ve değerlendirme süreci
MADDE 11
– (1) Ünitenin/ünitelerin
yapımının, senkronizasyon öncesi ve sonrası tüm saha test ve gerekli izin
süreçleri ve nihai raporun tamamlanmasını müteakip geçici kabulünün
yapılabilmesi için lisans/tesis sahibi tarafından bir örneği Ek-1(a)’da yer
alan dilekçe ile ilgili POB’a müracaat edilir.
(2) Geçici kabulün yapılabilmesi için eksik ve
özürlü işlerin güvenli işletmeyi kesinlikle engellememesi, can ve mal
emniyetinin talepte bulunan lisans/tesis sahibi tarafından sağlanmış olması
gerekir.
(3) Tesisin geçici kabulü için gerekli belgelerin
ilgili POB’a sunulmasını müteakip;
a) İlgili POB tarafından kendisini temsilen bir
mühendisin başkanlığında; ilgili sistem operatörü temsilcileri, KF’yi
temsilen ilgili branş mühendisleri ve lisans/tesis sahibi adına imzaya
yetkili temsilci ile heyet üyeleri teşkil edilir.
b) Geçici kabul heyeti en geç 15 gün içerisinde
tesis mahallinde toplanmak üzere görevlendirilerek lisans/tesis sahibine,
KF’ye ve sistem operatörüne yazılı olarak bildirilir.
(4) Tesisin tümü bitirilmeden tamamlanan
ünitenin/ünitelerin ayrı ayrı ön/geçici kabulü, ön/geçici kabulde izlenen
iş akışına göre yapılabilir.
(5) Ünitenin lisansında belirtilen elektrik kurulu
gücüne ulaşmaksızın daha düşük bir güçte ön kabulünün talep edilmesi
durumunda, bu hususun detaylı gerekçelerini içeren teknik rapor
lisans/tesis sahibi tarafından ilgili POB’a sunulur. İlgili POB’un uygun
görmesi durumunda, ünitenin kısmî ön kabulü, daha sonra ünite kurulu gücüne
tamamlanmak üzere talep edilen güç üzerinden, ön kabulde izlenen iş akışına
göre yapılabilir.
Geçici
kabulün yapılması
MADDE 12
– (1) Geçici kabulün amacı
ünitenin/ünitelerin onaylı projesi ve bu Yönetmelik esaslarına göre
kavramsal olarak incelenerek enterkonnekte sisteme senkronizasyonunun
emniyetli bir şekilde sürdürüldüğünü ve ünitenin/ünitelerin tamamlandığını
belgelemektir.
(2) Geçici kabul heyeti, Ek-4(a)’ya uygun olarak
belirtilen işlemlerin yapılması için tesis mahallinde toplanır.
(3) Ek-4(a)’ya göre kavramsal olarak yapılan
incelemeler sonucunda, tesisin geçici kabulünün yapılmasına engel teşkil
edecek bir hususun bulunmadığı kanısına ulaşılması durumunda,
a) Bir örneği Ek-3(b)’de yer alan geçici kabul
tutanağı iki nüsha olarak düzenlenir,
b) Geçici kabul tutanağı heyet üyelerince
imzalanır,
c) Tesisin geçici kabulünün yapıldığı, bir yazı ile
tesisin bulunduğu ilin Valiliğine ve ilgili sistem operatörüne bildirilir,
ç) Geçici kabul tutanaklarının bir nüshası
lisans/tesis sahibi tarafından santral mahallinde muhafaza edilir, diğer
nüshası heyet başkanı tarafından ilgili POB’a elektronik kopyası ile
birlikte sunulur.
(4) Kumanda binasının bulunduğu il, santralin
bulunduğu il olarak kabul edilir.
(5) Heyet üyelerinin kabul tutanaklarına
itirazlarının bulunması durumunda, tutanakları itiraz kaydı ile imzalamaları
gerekir. Bu üyelerin katılmadıkları konuları ayrı bir rapor şeklinde
gerekçeleri ile birlikte belirtmeleri ve bu raporu kabul tutanaklarına
eklemeleri gereklidir.
Eksik,
özürlü ve farklı işler
MADDE 13
– (1) Esasa ilişkin olmayan, can
ve mal güvenliği ile tesisin temel çalışma ölçütleri kapsamında risk
oluşturmayan önemsiz eksik, özürlü ve farklı işlerin geçici kabul
sonrasında düzeltilmesine ve tamamlanmasına izin verilebilir.
(2) Tesisin yapılması sırasında özel koşullar
nedeniyle projenin esasına ilişkin olmayan ayrıntı niteliğinde değişikliklere
ilişkin hususlardan lisans/tesis sahibi sorumludur.
Geçici
kabulün yapılmaması
MADDE 14
– (1) Elektrik üretim
tesislerinde, esasa ilişkin veya can, mal ya da çevre güvenliği bakımından
önemi olan eksik ve özürlü işler kabulün yapılmasını engelleyen neden
sayılır ve geçici kabul yapılmaz.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerine göre geçici kabulü
yapılamayan tesisler için kabulün yapılmasına engel olan hususlar ret
tutanağı ile açıklanır. Bu tutanak geçici kabul heyeti başkanı tarafından
ilgili POB’a bildirilir. İlgili POB’un kamu yararı gözeterek vereceği
karara göre tesisin şebeke ile ilişkisinin kesilmesi ya da kestirilmesi
sağlanabilir.
(3) Ret tutanağındaki kabulün yapılmasına engel
olan hususların ortadan kalktığının lisans/tesis sahibi tarafından belgelendirilerek
ilgili POB’a sunulması ve bunun ilgili POB tarafından uygun görülmesi
durumunda geçici kabul başvuru ve değerlendirme süreçlerinde izlenen iş
akışı takip edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İşletme,
Personel, Bakım
Tesisin
işletilmesi
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
göre kabulü yapılacak tesisler için, geçici kabul tarihinden itibaren en
geç üç yıl içinde lisans/tesis sahibi,
kamu kurum/kuruluşları ile yapılan anlaşma, izin ve onay süreçlerini
ve Ek-4(b)’de belirtilen belgeleri tamamlamak ile yükümlüdür.
(2) Kabul işlemleri 7/5/1995 tarihli ve 22280
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Tesisleri Kabul Yönetmeliği
hükümlerine göre yapılan tesisler geçici 1 inci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen süreden başlamak üzere 3 yıl içerisinde kamu kurum/kuruluşları
ile yapılan anlaşma, izin ve onay süreçlerini ve Ek-4(b)’de belirtilen
belgeleri tamamlamak ile yükümlüdür.
Tesislerde
çalışan personelin vasıfları ve eğitimi
MADDE 16
– (1) Elektrik üretim tesislerinin
işletilmesinde, görevin gerektirdiği vasıf ve eğitime sahip personel
çalıştırılır. Personelin görev tanımı, eğitimi ve değerlendirilmesi ile
eğitim yenileme sürelerini kapsayan program hazırlanıp uygulanır. Elektrik
üretim tesislerinde ETİP belgesi sahibi mühendisler ile bu mühendislerin
sorumluluğu ve gözetimi altındaki personel, ilgili mevzuat kapsamında
çalışabilir.
(2) Elektrik üretim tesislerinde görevli tüm
personel; acil durum, yüksek gerilim ve potansiyel tehlikeler, yangınla
mücadele ve ilk yardım konusunda eğitilir. Ayrıca ilgili personel kendi
görev alanlarında uygulamalı eğitime tabi tutulur. Elektrik üretim
tesislerinde, eğitimi başarılı şekilde tamamlayan personel görevlendirilir.
Bu eğitimler belirli aralıklarla tekrarlanır.
Tesislerin
bakım ve onarımı
MADDE 17
– (1) Elektrik üretim tesislerinin
işletme, bakım ve onarımı sırasında tesisin emniyeti ve çalışanların
güvenliğine ilişkin ilgili mevzuat kapsamında önlemler alınır. Lisans/tesis
sahibi, normal işletme ve bakım sırasında kullanılmak üzere tesislerin
devreye alınma, işletme ve devre dışı bırakılma işlemleri sırasında gerekli
emniyetin sağlanmasına yönelik kitapçıklar hazırlar. Bu kitapçıklar, normal
olmayan işletme şartlarında gereken müdahale, düzeltme ve kontrol
işlemlerini de içerir ve gerektikçe güncel hale getirilerek tesislerin
ilgili bölümlerinde kullanıma hazır tutulur.
(2) Elektrik kuvvetli akım tesislerinde yapılacak
bakım/onarım çalışmaları sırasında çalışanların hayatının korunması
açısından gerilimin kesilmesi, çalışılacak bölümün önceden topraklanmış
olan bir düzenek üzerinden kısa devre edilmesi, çalışma yapılan tesis
bölümünün gerilim altında olup olmadığının gerekli ölçü veya gösterge
cihazları ile denetlenmesi ve çalışma sırasında yanlışlıkla bir başkası
tarafından gerilim verilmesinin önlenmesi gerekir.
(3) Tesislerin ve teçhizatın teknik belgelerinde
belirtilen aralıklarda bakım ve onarımları yapılır. Tesisteki akıllı
sensörlerden alınan verilerin değerlendirilmesi, periyodik bakım işlemi,
beklenmedik arızaların yönetimi, stok kontrol takibi süreçleri; gerekli alt
modüllerden oluşan bakım yönetim sistemi üzerinden gerçekleştirilir.
Yapılan bakım ve onarımlar kalıcı bir şekilde hem yazılı çıktı olarak hem
de elektronik ortamda kaydedilir.
Acil
durumda müdahale
MADDE 18
– (1) Lisans/tesis sahibi;
oluşabilecek acil durumun mahiyet ve mahalline göre, müdahale edecek
personel ve kullanılacak ekipmanları da içeren kitapçıklar hazırlar ya da
hazırlatır. Bu kitapçıklar, tesislerin ilgili bölümlerinde kullanıma hazır
tutulur ve gerektikçe güncel hale getirilir. Acil durum esnasında ihtiyaç
duyulacak personel, ekipman, alet ve malzemeler hazır bulundurulur.
Tesislerdeki potansiyel tehlikeler ve müdahale imkânları hakkında başta
mülki idare amirlikleri olmak üzere ilgili makamlara bilgi verilir. Acil
durum halinde, hazırlanan kitapçıklar doğrultusunda gerekli emniyet
tedbirleri alınarak müdahale yapılır. Etki alanındaki personel ve halkın
tahliyesi ile diğer gerekli önlemlerin alınması için ilgili yerel makamlar
ile koordinasyon lisans/tesis sahibi tarafından sağlanır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Teknik ve
idari sorumluluk
MADDE 19
– (1) KF, kontrol hizmetlerini
yürütebilecek niteliklere sahip ilgili branş mühendisini/mühendislerini
sahada bulundurmaktan, tesisin onaylı projelerine uygunluğundan, saha
testlerinin tanımlanan prosedürler uyarınca yapılması ve ön kabulün uygun
olarak gerçekleştirilmesinden, raporların eksiksiz ve doğru olarak
düzenlenmesinden sorumludur.
(2) Kabul işlemlerini gerçekleştiren kabul heyeti;
tesisin onaylı projesine kavramsal olarak uygunluğundan sorumlu olup detay,
uygulama ve imalattan doğabilecek her türlü sorumluluk müteselsilen
lisans/tesis sahibi, yüklenici ve proje müellifinin sorumluluğundadır. Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce kabulü yapılmış ve bu Yönetmelik
kapsamında kabulü yapılacak elektrik üretim tesisleri için kabul heyetinin
sorumluluğu kabul tarihinden itibaren güvenilir işletme raporunun
hazırlanmasına kadar olup en geç 3 yıl sonra sona erer.
(3) Test edilen teçhizatın tasarım değerlerinde ve
taahhüt edilen performans değerlerinde çalışması imalatçının/yüklenicinin
sorumluluğundadır.
(4) ETİP belgesi sahibi teknik personel;
a) Tesisin can, mal ve çevre emniyetinin
sağlanması, tesisin işletmesinin yürürlükteki ilgili teknik mevzuata uygun
olarak gerçekleştirilmesi, tesisten kaynaklanan katı, sıvı ve gaz atıkların
ilgili yönetmeliklerde belirlenen deşarj ölçütlerine uygun şekilde
yönetilmesi ile periyodik bakım ve onarımından ve bunların kalıcı olarak
kaydedilmesinden,
b) Tesiste yapılacak onaylı proje dışı tadilat,
uygun olmayan malzeme kullanımı, tesisin bakımsızlığı, yüklenici firma
tarafından sağlanan işletme ve bakım talimatlarına uygun olarak tesisin
çalıştırılmaması ve periyodik bakımlarının yapılmaması nedeniyle doğacak
zarardan,
c) Tesis ve çevresinde alınması gereken tüm
önlemlerin alınmasından, gerektiğinde ilgili idarelere gerekli bildirimleri
zamanında yapmaktan,
lisans/tesis sahibi ile birlikte sorumludur.
(5) Lisans/tesis sahibi;
a) Elektrik üretim tesisinin projelendirilmesi,
proje tadilatı, yapımı, yapım kontrolü, test ve devreye alma işlemleri ile
gerekli uygun görüş, onay, izin, ruhsat ve belgelerin alınmasından,
b) Tesisin can, mal ve çevre emniyetinin
sağlanmasından,
c) Tesis ve teçhizatın periyodik bakım ve
onarımının yapılmasından ve bunların kalıcı olarak kaydedilmesinden,
ç) Tesisten kaynaklanan katı, sıvı ve gaz atıkların
ilgili yönetmeliklerde belirlenen deşarj ölçütlerine uygun şekilde
yönetilmesinden,
d) Tesiste yapılacak onaylı proje dışı tadilat,
uygun olmayan malzeme kullanımı, tesisin bakımsızlığı, yüklenici firma
tarafından sağlanan işletme ve bakım talimatlarına uygun olarak tesisin
çalıştırılmaması ve periyodik bakımlarının yapılmaması nedeniyle doğacak
zarardan,
e) Tesiste görevli tüm personelin; acil durum,
yüksek gerilim ve potansiyel tehlikeler, yangınla mücadele ve ilk yardım
konusunda eğitilmesinden,
f) Oluşabilecek acil durumun mahiyet ve mahalline
göre, müdahale edecek personel ve kullanılacak ekipmanları da içeren
kitapçıkların hazırlanmasından,
g) Kabul tutanakları ile tesise ilişkin her türlü
bilgi ve belgenin muhafazasından ve talep edilmesi durumunda kamu
kurum/kuruluşlarına sunulmasından,
sorumludur.
Usul ve
esaslar
MADDE 20
– (1) POB’lar, bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla ve Bakanlığın olumlu görüşünü almalarını
müteakip kabul işlemlerine ilişkin usul ve esaslar belirleyerek
yayımlayabilir.
(2) Bu Yönetmeliğin usul ve esaslarının
uygulanmasına ilişkin anlaşılamayan bir husus ortaya çıkarsa Bakanlığın bu
konuda vereceği karar geçerlidir.
(3) Bakanlık, gerekli görmesi durumunda, bu
Yönetmeliğin hükümlerinin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
yayımlayabilir.
Diğer
hususlar
MADDE 21
– (1) Onaylı projesi olmayan ya da
onaylı projesine göre tesis edilmeyen elektrik üretim tesisinin kabulü
yapılamaz.
(2) Hakkında, kabul heyetince can ve mal emniyeti
olmadığı kanaati oluşan tesisin kabulü yapılmaz.
(3) Ön kabul ya da geçici kabulü yapılmamış
tesislerin işletilmesi yasaktır. Bu gibi tesisler, tespit edilmeleri
durumunda, Bakanlıkça görevlendirilecek veya yetkilendirilecek gerçek
ve/veya tüzel kişiler tarafından mühürlenerek inşaatları, montajları,
çalıştırılmaları önlenir. Bakanlık gerekli görürse bu tesislerin sistemden
beslenmesini önleyici tedbirler de alır veya aldırır.
(4) 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu kapsamında
özel sektör uhdesinde olan elektrik üretim tesislerine ilişkin keşif,
ihale, hak ediş, sözleşme hazırlanması, tesisin yaptırılması, işçi
çalıştırılması ve benzeri işlemlerde ilgili POB taraf değildir.
(5) Lisanslı elektrik üretim tesislerinin kabulünde
her bir ünitenin kurulu gücü olarak lisansında ve onaylı projesinde
belirtilen ünite kurulu gücü esas alınır.
(6) Lisans/tesis sahibi kabul sırasında gerekli
araçları, gereçleri, inceleme ve deney olanakları ile talep edilmesi
halinde her türlü bilgi ve belgeyi kabul heyetine sağlamakla yükümlüdür.
(7) 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu ve bu Kanunun ilgili mevzuatına uygun olarak yapılan tesislerin
kabulleri farklı bir hüküm bulunmaması halinde bu Yönetmeliğe tabidir.
Uygulanmayacak
hüküm ve atıflar
MADDE 22
– (1) 7/5/1995 tarihli ve 22280
sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektrik Tesisleri Kabul Yönetmeliğinde
yer alan enterkonnekte elektrik şebekesine 1 kV ve üstü gerilim
seviyesinden bağlı elektrik üretim tesislerine ilişkin hükümler, bu
Yönetmelik kapsamındaki üretim tesislerine uygulanmaz. Söz konusu
yönetmelikte 1kV ve üstü gerilim seviyesinden bağlı elektrik üretim
tesislerine yapılmış atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Devam
eden iş ve işlemler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 6 aya kadar kabul işlemleri, 7/5/1995
tarihli ve 22280 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Tesisleri Kabul
Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülebilir. Bakanlık gerek görmesi
durumunda bu süreyi 6 ay daha uzatabilir.
(2) Bu Yönetmeliğin yayım tarihinden önce geçici
kabulü yapılmış olan üretim tesislerine ilişkin güvenilir işletme raporunun
hazırlanarak bir örneği Ek-1(b)’ye uygun bir dilekçe ile birlikte ilgili
POB’a sunulması durumunda, herhangi bir işleme gerek kalmaksızın kabul
tutanakları tüm sorumluluk lisans/tesis sahibine ait olmak üzere onaylanmış
kabul edilir.
(3) Enterkonnekte elektrik şebekesine 1 kV altı
gerilim seviyesinden bağlı elektrik üretim tesislerine ilişkin kabul
işlemleri Elektrik Tesisleri Kabul Yönetmeliği hükümlerine göre ilgili
kurum ve kuruluşlarca yürütülür.
ETİP
eğitimi
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Eğitim
kuruluşlarının ETİP eğitimi ve belgelendirilmesi konusunda Bakanlık tarafından
yetkilendirilmesine ilişkin usul ve esaslar, bu Yönetmeliğin yayımını
müteakip bir yıl içerisinde yayımlanır.
(2) 1/1/2019 tarihinden sonra lisanslı elektrik
üretim tesislerinde ETİP belgeli personel çalıştırmak zorunludur.
Yürürlük
MADDE 23
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
|